RAPH Tailor ONDER FACTUURPRIJS. 6 VELOSPORT DUIVEN WEDVLUCHTEN Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12 (bij den Crooten Bazar) YPER EINDE SEIZOEN Geniet van de gelegenheid 11 Wij hebben onze landgenooten in verbeelding ge volgd tot Perpignan, in den grootschen strijd om de Ronde van Frankrijk, waarin niet alleen man tegen man. maar natie tegen natie komt te staan, wat dan ook door het chauvinisme der Franschen ontaard is tot een daad waardoor niet alleen het gezag, maar ook de faam van de inrichting in het gedrang komt. Immers, op het oogenblik dat wij deze regelen schrij ven, hebben de Belgen S. Maes. alhoewel op kop, Dis- seaux. Vervaecke, Lowie, Danneels, Deltour, Meulen- berg, Rint en Wierinckx de wapens neergelegd. Door de vooringenomenheid van de supporters van Lapébie. van wien bewezen is dat hij op de bergen werd voortgestooten, dat een georganiseerde dienst hem verzorgde en tegen wien een straf werd uitgesproken die niet in verhouding was met de begane fout. werd moord en brand geroepen, bij zooverre dat, opge zweept door eenige fanatieke Fransche dagbladschrij vers. de menigte zich niet meer bepaalde bij verdacht makingen tegenover S. Maes, door het feit dat hij met M. Desgrange werd gefotografeerd, maar hem ook nog in den rit naar Bordeaux met steenen bekogelde. Daar bij wanneer Sylveer, na bandbreuk, de achtervolging met zijn makkers inzette, werd hen een ijzerwegbar- reel opzettelijk voor den neus toegedraaid. Voor zooveel partijdigheid, die niet meer te dulden was, moest niet geaarzeld en kon de ploeg gerust de matten oprollen. De speaker van Radio-Luxemburg ging zelfs zoover te durven beweren dat alles wat door de Belgen werd aangehaald, loutere verzinsels waren, dat het gevoel der nederlaag hen dit inspireerde op het oogenblik dat ze zich door een meester in het vak ge slagen voelden, en dat niet Lapébie bij Maes had ge weest om te vragen om te mogen winnen, maar dat de ridderlijke Roger het nochtans schitterende aanbod van Sylveer had afgewezen tot zijn meerdere eer en glorie. Schooner kon het voorwaar nieteen schandaal dat de grondvesten van de eens zoo schoone ronde tot in het diepste aantast Maar waar halen die pretentieuze heerschappen dan al die bekwaamheden van Lapébie Hij is niet te ver smaden, dat is waar, en iemand die Parijs-Nice wint verdient alle achtingmaar iemand die reeds viermaal de' Ronde deed en er in de achterbuurt verzeilde, die zelfs niet bekwaam is een colleke behoorlijk naar bo ven te klauteren, die ware hu ineens de afgod en de onklopbare Ten andere de Franschen, die de opgave der Belgen wijten aan een coup de tête dien ze zelf naderhand zullen beklagen, vergissen zich, want om een karwei te laten staan, die hen zoo maar een 350.000 ballekens te verdeelen moest laten, moet er wat anders zijn dan een eenvoudigen coup de tête Dat de Belgen geslagen waren is niet zoo heel zeker, want ook Lapébie kon nog ongelukken oploopen. De eenige waarheid is dat de Belgen sportief zijn aangelegd en voor drogmiddels niet vatbaar zijn. Nooit werden Magne en anderen, zelfs Lapébie uitgejouwd bij een overwinning in België, maar heel sportief toe gejuicht, laat staan van hen met steenen en flesschen te mitrailleeren en barreelen voor hun neus toe te draaien Dit gezegd zijnde, zoo zullen wij overgaan tot de tech nische uitslagen die ons tot aan het groote drama leiden. De rit van Perpignan naar Luchon, in drie stukken, om begrijpelijkerwijze met afschaffing van het tijd rijden de zege van Lapébie mogelijk te maken, gaf ons voor het gedeelte van Perpignan naar Bourgmadame de zege van Meulenberg vóór Fréchaut, Vicini en ex- aequo het peloton met al de assen. In Bourg-Madame naar Ax-les-Thermes kon de Spanjaard Canardo iedereen verschalken, daar de aan komst gelegen was na een bocht, waarna nog slechts 100 meter moesten worden afgelegd, Iets waarvan Canardo alleen op de hoogte scheen. Omtrent al de renners kwamen samen toe. Maar de derde manche van Ax-les-Thermes naar Luchon was nog eens voor Meulenberg, die zoodoende zijn 4'' zege boekte en Lapébie belette bonificatie te oogsten. Eloi heeft reeds veel geld binnengerafeld, maar hoe en of de renners dit van 's levens zullen krijgen is nu een ander letter. Seffens daarop werd de beruchte rit Luchon-Pau aan gevat. die ofschoon 194 km. lang toch de 4 respecta bele cols Aspin, Peyresourde, Tourmalet en Aubisque omvatte. Waren de Belgen al fel genadeeld door de afschaf fing van de tijdritten, gezien ze van meet af hunne wijze van rijden hadden geregeld om zooveel mogelijk in het tijdrijden veld te veroveren, de kans sloeg hen niet meè, gezien Sylveer tweemaal plat viel, hetgeen den voorsprong genomen op de rechtstreeksche tegen strevers te niet deed. Wat meer is, de Belgen waren op de hoogte gesteld van het voortduwen van Lapébie bij de beklimming, en dat bracht den toestand op kook punt. Inmiddels werd de zege behaald door Berrendero, zoodat de aanval der Belgen, door de tegenslagen over mand, in het niet verviel. Wat Lapébie aangaat, deze werd gestraft met 1 m. 30 sec. tijdverlies, wat een conflict voor gevolg had en de Belgen deed beschuldigen van in een zaak van om- kooperij met den inrichter te zijn betrokken. Zoodat volgens de Franschen, het meesterschap der Belgen feitelijk zou uitgediend hebben. En zeggen dat de Franschen bijna geen koerske meer kunnen bemachtigen. We kwamen dus, in verbeelding natuurlijk, na den rustdag van Pau, aan den meer gematigden rit naar. Bordeaux. De rustdag kon iedereen en voornamelijk de renners heropknappen, ware het niet geweest van de opruiende taal van zekere Fransche dagbladschrijvers, die in plaats van de gemoederen tot bedaren te brengen, het tegendeel bewerkten, bij zooverre dat de aankomst te Bordeaux allesbehalve rooskleurig was te noemen en misschien ook het begin van het einde der Fransche ronde zal beteekenen. Immers, nog nooit werd zulk een schandaal aangestipt en de openbaringen, die begrij pelijker wijze zullen volgen, zullen velen de oogen openen en alleszins tot nadenken stemmen. Het was dus in dezen rit dat Sylveer plat viel op een 40 km. van de aankomst en de Franschen op de vlucht sloegen. De eene Belg na den anderen viel uit door tegenslag of na het volle zijner krachten te hebben gegeven, en vlan. een barreel slaat toe voor den neus der achtervolgers om een aangekondigden trein door te laten, die maar niet komen wilde. En vooraleer de verstokte barreelwachter dit inzag, was de hoop op zege en meteen de gele trui en de 200.000 baarden, zoo niet gaan vliegen, dan toch van twee minuten en i oneffen nader in het bereik gesteld van Lapébie. Inmiddels won Chocque den rit vóór Lapébie, die 45 sec. bonificatie opdeed, wat hem tot op 40 sec. bracht van Maes, die beboet zijnde van 15 sec., zijn gele trui aan 25 zijden seconden draadjes zag bengelen. Gelukkig dat het eergevoel van den belgischen sport man heel wat hooger staat dan bij de Franschen. Algemeen klassement: 1. Lapébie 118.22.59; 2. Vicini 118.27.53; 3. Amberg 118.48.04 4. Camusso 118.48.05; 5. Vissers 118.48.05; 6. Marcaillou 118.58.06 7. Gallien 119.22.12; 8. Chocque 119.23.20; 9. Fréchaut 119.34.59 10. Bautz 119.36.10: 11. Muller 119.39.26. De Belgen bekleeden de volgende plaatsen 15. Deloor G. 119.47.32; 16. Braeckeveldt 119.49.32. En alzoo is de wensch van het Fransche publiek in vervulling gegaan. Door de opgave der Belgen is de gele trui, met weinig eer, naar Lapébie overgegaan. In België, waar de sportiviteit gelukkig nog op hoo ger peil staat, werd er intusschen, Zondag en Woens dag, nationale feestdag, lustig op los getrommeld en won Fons Corthout den Grooten Prijs van Op Glabbeek vóór Degreef en Seynaeve, Gerard Leopold, Stant en Henri Lauwers. Woensdag in Loochristy haalde Maurice Raes niet al leen de bloemen, maar ook den titel van kampioen van Oost-Vlaanderen. Nog altijd link en leep gelijk, en daarbij op stiel geweest hé bij Pol Vandevedle op de Koornmarkt. Goed bloed liegt niet. En dan die andere belofte van weleer, de groote slanke Jef Oprins, die in Ligny, eens van ongelukken gespaard, er alles uithaalde om Remi Hendrickx, thans in glansrijke forme, te kloppen en daarin dan ook lukte, na het heele stel, Hardiquest en Dhooge inbe grepen, te hebben achtergelaten. BIJ DE ONAFHANKELUKEN Beginnen we vooreerst met den koers van Carvin, waarin Woets plat viel in de eerste kilometer, zijne makkers op de vlucht zag slaan en deze niet meer kon vervoegen, zoodat hij dan ook het strijdperk verliet. Albert Vandenbroucke won vóór Dujardin, Majorcik, Balduck en Pyncket. In Jette eindigde Rammelaere eerste, net afgeschei den van Van Kerckhoven. zoo zijn eerste zege bij de indés veroverende. In de nationale Trofee St Michel wist Oscar Jolyt te zegevieren in den sprint op Depreudhomme, die van 2 lengten verloor, na heel den koers een voorname rol te hebben gespeeld. En zoo komen wij aan DE JUNIORS bij wie het ook niet al te bont gaat. Verbeeldt U dat een goed rijdende Litière die allerbest reed te Rijssel, zijn as brak en alle hoop op een mooie klasseering moést laten varen. Het is om alle hoop te verliezen. Toch meenen we te weten, dat de leuke lange dit niet zal doen, maar integendeel hard zal wroeten om er zijn moed, samen met de eens gunstige kans, te benutten en eens een schoonen slag te slaan. Ondertusschen reden in Veldeghem Verbeke 15e en Lacante 16e. Ook niet veel, maar we moeten rekening houden van hunne onkans. In Iseghem, met den nationalen feestdag, werd de jaarlijksche prijs geloopen, waarin Litière de man van den dag was, een belangrijke eerste plan rol vervulde, om naderhand tegen de meet plat te vallen, en op de 15'" plaats te eindigen. Toch maar op 1 minuut van den eerste. De nieuwe Junior Noyelle, van Dickebusch, was 13e, wat meer dan bevredigend is voor een debuut. STAD YPER Op Zaterdag 7 Oogst 1937, om 13 ure GROOTE PRUS VAN YPER en «CYCLES SALVATOR EEREPRIJS CIGARETTEN BELGA voor Onafhankelijken 135 km. goede baan. Ingericht door de Ypersche Wielrijdersclub met de welwillende ondersteuning van het Stadsbestuur en de Firma Salvator en medewerking der Firma Van- derelst, klakken City SportH. Gruwez Het huis De PuppenH. Mottrie «Garage ChevroletBrou werijen en neringdoeners der stad. 3600 fr. Prijzen, plus 600 fr. Premiën verdeeld als volgtaan den overwinnaar een pracht- rijwiel Salvatorwaarde 850 fr., geschonken door de Firma F. Hoflack, plus 150 fr. en palm. Verder 600 500 400 300 200 100 90 80 70 60 60 50 50 en- 40 frank. WegwijzerVeurnesteenweg, Hoekje, Kaai, St Jan, Potyze, Yper, Groote Markt, Boterstr., Tempelstr., Sta tiestraat, Dickebusch, Clytte, Kemmel, Yper, 1 maal danMarkt, Boterstraat, Tempelstr., Statiestr., Veur nesteenweg, Hoekje, St Jan, Potyze, Yper, Wytschaete. Meessen, Vier Koningen. Yper, 4 maai. Inschrijving vanaf heden, mits 5 fr„ in het lokaal Rijselstraat, Café Sportwereldbij Joseph Debeer. Dag van den koers bij G. Vanlimburg, Veurnesteenweg, waar het vertrek om 13 u. stipt zal gegeven worden. Aankomst in de Rijselstraat aan Café Sportwereld». Prijsdeeling bij oud-renner Odiel Taillieu. Kieken- markt. Sportmannen steunt de sport en wordt lid van de Ypersche Wielrijdersclub, inrichters en medewerkers der voornaamste wedstrijden der frontstreek. GEMEENTE BOESINGHE Kermis-Zondag 25 Juli 1937 GROOTE VELOKOERSEN voor BEGINNELINGEN Oud-Juniors uitgesloten. 700 Frank Prijzen en Premiën. Inschrijving en aanzet ter herberg Zilveren Hoofd te 2 u. 30. GEMEENTE BOESINGHE Brugstraat Kermis Donderdag 29 Juli, te 4 u. namiddag GROOTE PRIJS BROUWERIJ HET SAS voor beginnelingen (oud-juniors uitgesloten) Afstand 65 km. 700 Fr. Prijzen Inschrijving te 2 uur bij Th. Decoene. Aanzet te 4 uur aan de herbergen Claerebout en -Adam. Aankcmst bij A. Verhack. Prijsdeeling bij S. Taccoen. STAD YPER Op Dinsdag 3 Oogst 1937, om 14 uur stipt GROOTE PRIJS SIGARETTEN ST MICHEL der «Verenigde Sportvrienden», (5" jaar) 110 km. voor Juniors B. W. B. met de medewerking van de Brasserie Centrale Yproise Huis Gruwez der Puppen Garage Cesar Mottrie, Agentie Chevrolet, Neringdoeners van stad, en onder de bescherming van het Feestcomiteit der stad 2000 Frank Prijzen en 500 Frank Premiën. Verdeeld als volgtlc Prijs400 frank, Beker en Palm. 2<' Prijs 300 frank. 3'- Prijs 250 frank. 4' Prijs 200 frank. 5'' Prijs 175 frank. Verders 125 100 80 70 50 40 30 25 25 25 25 20 20 20 en 20 franken. De talrijke premiën zullen aan het vertrek kenbaar worden gemaakt. De wegwijzer voorziet den doortocht langs Dickebusch, Clytte, Kemmel, Yper, al over het Hoekje naar St Jan, Schotsch Monument naar de Zon- nebekesteenweg (6 ronden vanaf den terugkeer in stad). Inschrijving van heden af in het lokaal Ville de Courtrai Lokaal De Zon, bij Jos. Maerten-Descamps UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT DOURDAN van Zondag 18 Juli 1937 77 prijsduiven, gelost om 5.20 uur Snelheid eerste duif 1198.89 m. 1, Molein Georges 2. Stamper Jules 3. Dejaegher Art. 4. Maerten J. 5. Hoflack 6. Tommeleyn Ed. 7. Maerten J. 8. Blic Oscar 9. Leroy Cyrille 10. Molein Remi 11. Speybrouck Hil. 12. Molein Remi 13. Molein Remi 14. Tommeleyn Ed. 15. Demaezeneire Ur. 16. Anne Richard 17. Tomme leyn Ed. 18. Speybrouck Hil. 19. Maerten Joseph 20. Speybrouck Hil. Blic Oscar Rousselle Arth. Deronne Emile. Snelheid laatste duif 1130.67 m. UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT CLERMONT van Zondag 18 Juli 1937, 7e Bondsvlucht 219 prijsduiven, gelost om 6.10 uur Snelheid eerste duif 1224.17 m. 1. Dejaegher Arth. 2. Wolters Maurice 3. Molein Georges 4. Blic Oscar 5. Woussen 6. Reynaert Silvère 7. de Vinck P. 8. de Vinck P. Dehaene Joseph 9. Ossieur Edouard 10. Callewaert Jules 11. Molein Floris 12. Dejaegher Arthur 13. Woets Alfons 14. Leroy Camille 15. Corneille Eugène 16. Dejaegher Arthur 17. Ossieur Edouard 18. Molein Oscar 19. Soufflet Arth. 20. Dejaegher A. 21. Hallaux Jean 22. Cordeleeuw Georges 23. Taillieu Odile 24. Maerten Joseph 25. Casteleyn Georges. Snelheid laatste duif 1187.72 m. UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT ARRAS, (Jongen). 113 prijsduiven, gelost om 7.01 uur Snelheid eerste duif 1288.00 m. 1. Devos Michel 2. Maerten Joseph Oilevier Jo seph Lefèver Nestor 3. Devos Daniel 4. Du- moulein Henri 5. Trézy Daniel 6. Vandekerkhove Cyr. 7. Timperman Oilevier Joseph 8. Vande kerkhove Cyr. 9. Ossieur Edouard 10. Ossieur Ed. 11. Dumoulein Henri 12. Wyckaert Art. 13. Vanwichelen Art. 14. Lefèver Nestor Lefèver Nestor 15. Dumoulein Henri 16. Trésy Daniel Oilevier Joseph 17. Wyckaert Arthur 18. Lefèver Nestor 19. Vannassche Arthur 20. Ossieur Edouard 21 Baelen L. 22. Notebaert Hilaire 23 Notebaert Hilaire 24. Ossieur Edouard 25. Woussen Snel heid laatste duif 1182.60 m. UITSLAG DER KERMISVLUCHT UIT BRETEUIL bij DEVOS MICHEL, op Woensdag 21 Juli 1937 91 prijsduiven, gelost om 10.38 uur Snelheid eerste duif 1288.90 m. 1. Ossieur Edouard 2. Hallaux Jean 3. Wolters Maurice 4. Hallaux Jean 5. Velghe Camille 6. Verschoore Henri 7. Wybo Maurice 8. Corneille Eugène 9. Molein Remi 10. Verschoore Henri 11. Velghe Michel 12. Molein Floris 13. Dejaegher Arthur 14. Reynaert Silvère 15. Dejaegher Arthur - 16. Vannassche Art. 17. Casteleyn Georges 18. Packet Achille 19. Blic Oscar 20. Taillieu Odile 21. Casteleyn Georges 22. Blic Oscar 23. Van- damme Gustaf Reynaert Silvère Devos Michel - Gauquie Maurice Dejaegher Arthur. Snelheid laatste duif 1138.42 m. Open van 8 tot 12, en van 1V4 tot 7 uur. 's Zondags namiddag Gedurende de JULIMAAND Totale Uitverkoop van 500 Kostumen

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 6