RAPH Tailor
ONDER FACTUURPRIJS.
6
VELOSPORT
DUIVEN WEDVLUCHTEN
Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12
(bij den Crooten Bazar) YPER
EINDE
SEIZOEN
Geniet van de
gelegenheid 11
Wij hebben onze landgenooten in verbeelding ge
volgd tot Perpignan, in den grootschen strijd om de
Ronde van Frankrijk, waarin niet alleen man tegen
man. maar natie tegen natie komt te staan, wat dan
ook door het chauvinisme der Franschen ontaard is
tot een daad waardoor niet alleen het gezag, maar
ook de faam van de inrichting in het gedrang komt.
Immers, op het oogenblik dat wij deze regelen schrij
ven, hebben de Belgen S. Maes. alhoewel op kop, Dis-
seaux. Vervaecke, Lowie, Danneels, Deltour, Meulen-
berg, Rint en Wierinckx de wapens neergelegd.
Door de vooringenomenheid van de supporters van
Lapébie. van wien bewezen is dat hij op de bergen
werd voortgestooten, dat een georganiseerde dienst hem
verzorgde en tegen wien een straf werd uitgesproken
die niet in verhouding was met de begane fout. werd
moord en brand geroepen, bij zooverre dat, opge
zweept door eenige fanatieke Fransche dagbladschrij
vers. de menigte zich niet meer bepaalde bij verdacht
makingen tegenover S. Maes, door het feit dat hij met
M. Desgrange werd gefotografeerd, maar hem ook nog
in den rit naar Bordeaux met steenen bekogelde. Daar
bij wanneer Sylveer, na bandbreuk, de achtervolging
met zijn makkers inzette, werd hen een ijzerwegbar-
reel opzettelijk voor den neus toegedraaid.
Voor zooveel partijdigheid, die niet meer te dulden
was, moest niet geaarzeld en kon de ploeg gerust de
matten oprollen. De speaker van Radio-Luxemburg
ging zelfs zoover te durven beweren dat alles wat door
de Belgen werd aangehaald, loutere verzinsels waren,
dat het gevoel der nederlaag hen dit inspireerde op het
oogenblik dat ze zich door een meester in het vak ge
slagen voelden, en dat niet Lapébie bij Maes had ge
weest om te vragen om te mogen winnen, maar dat de
ridderlijke Roger het nochtans schitterende aanbod van
Sylveer had afgewezen tot zijn meerdere eer en glorie.
Schooner kon het voorwaar nieteen schandaal dat
de grondvesten van de eens zoo schoone ronde tot in
het diepste aantast
Maar waar halen die pretentieuze heerschappen dan
al die bekwaamheden van Lapébie Hij is niet te ver
smaden, dat is waar, en iemand die Parijs-Nice wint
verdient alle achtingmaar iemand die reeds viermaal
de' Ronde deed en er in de achterbuurt verzeilde, die
zelfs niet bekwaam is een colleke behoorlijk naar bo
ven te klauteren, die ware hu ineens de afgod en de
onklopbare
Ten andere de Franschen, die de opgave der Belgen
wijten aan een coup de tête dien ze zelf naderhand
zullen beklagen, vergissen zich, want om een karwei
te laten staan, die hen zoo maar een 350.000 ballekens
te verdeelen moest laten, moet er wat anders zijn dan
een eenvoudigen coup de tête
Dat de Belgen geslagen waren is niet zoo heel zeker,
want ook Lapébie kon nog ongelukken oploopen.
De eenige waarheid is dat de Belgen sportief zijn
aangelegd en voor drogmiddels niet vatbaar zijn. Nooit
werden Magne en anderen, zelfs Lapébie uitgejouwd
bij een overwinning in België, maar heel sportief toe
gejuicht, laat staan van hen met steenen en flesschen
te mitrailleeren en barreelen voor hun neus toe te
draaien
Dit gezegd zijnde, zoo zullen wij overgaan tot de tech
nische uitslagen die ons tot aan het groote drama
leiden.
De rit van Perpignan naar Luchon, in drie stukken,
om begrijpelijkerwijze met afschaffing van het tijd
rijden de zege van Lapébie mogelijk te maken, gaf ons
voor het gedeelte van Perpignan naar Bourgmadame
de zege van Meulenberg vóór Fréchaut, Vicini en ex-
aequo het peloton met al de assen.
In Bourg-Madame naar Ax-les-Thermes kon de
Spanjaard Canardo iedereen verschalken, daar de aan
komst gelegen was na een bocht, waarna nog slechts 100
meter moesten worden afgelegd, Iets waarvan Canardo
alleen op de hoogte scheen. Omtrent al de renners
kwamen samen toe.
Maar de derde manche van Ax-les-Thermes naar
Luchon was nog eens voor Meulenberg, die zoodoende
zijn 4'' zege boekte en Lapébie belette bonificatie te
oogsten. Eloi heeft reeds veel geld binnengerafeld, maar
hoe en of de renners dit van 's levens zullen krijgen
is nu een ander letter.
Seffens daarop werd de beruchte rit Luchon-Pau aan
gevat. die ofschoon 194 km. lang toch de 4 respecta
bele cols Aspin, Peyresourde, Tourmalet en Aubisque
omvatte.
Waren de Belgen al fel genadeeld door de afschaf
fing van de tijdritten, gezien ze van meet af hunne
wijze van rijden hadden geregeld om zooveel mogelijk
in het tijdrijden veld te veroveren, de kans sloeg hen
niet meè, gezien Sylveer tweemaal plat viel, hetgeen
den voorsprong genomen op de rechtstreeksche tegen
strevers te niet deed. Wat meer is, de Belgen waren op
de hoogte gesteld van het voortduwen van Lapébie bij
de beklimming, en dat bracht den toestand op kook
punt.
Inmiddels werd de zege behaald door Berrendero,
zoodat de aanval der Belgen, door de tegenslagen over
mand, in het niet verviel.
Wat Lapébie aangaat, deze werd gestraft met 1 m. 30
sec. tijdverlies, wat een conflict voor gevolg had en de
Belgen deed beschuldigen van in een zaak van om-
kooperij met den inrichter te zijn betrokken. Zoodat
volgens de Franschen, het meesterschap der Belgen
feitelijk zou uitgediend hebben.
En zeggen dat de Franschen bijna geen koerske meer
kunnen bemachtigen.
We kwamen dus, in verbeelding natuurlijk, na den
rustdag van Pau, aan den meer gematigden rit naar.
Bordeaux. De rustdag kon iedereen en voornamelijk
de renners heropknappen, ware het niet geweest van de
opruiende taal van zekere Fransche dagbladschrijvers,
die in plaats van de gemoederen tot bedaren te brengen,
het tegendeel bewerkten, bij zooverre dat de aankomst
te Bordeaux allesbehalve rooskleurig was te noemen
en misschien ook het begin van het einde der Fransche
ronde zal beteekenen. Immers, nog nooit werd zulk een
schandaal aangestipt en de openbaringen, die begrij
pelijker wijze zullen volgen, zullen velen de oogen
openen en alleszins tot nadenken stemmen.
Het was dus in dezen rit dat Sylveer plat viel op een
40 km. van de aankomst en de Franschen op de vlucht
sloegen. De eene Belg na den anderen viel uit door
tegenslag of na het volle zijner krachten te hebben
gegeven, en vlan. een barreel slaat toe voor den neus
der achtervolgers om een aangekondigden trein door
te laten, die maar niet komen wilde. En vooraleer de
verstokte barreelwachter dit inzag, was de hoop op
zege en meteen de gele trui en de 200.000 baarden,
zoo niet gaan vliegen, dan toch van twee minuten en i
oneffen nader in het bereik gesteld van Lapébie.
Inmiddels won Chocque den rit vóór Lapébie, die 45
sec. bonificatie opdeed, wat hem tot op 40 sec. bracht
van Maes, die beboet zijnde van 15 sec., zijn gele trui
aan 25 zijden seconden draadjes zag bengelen.
Gelukkig dat het eergevoel van den belgischen sport
man heel wat hooger staat dan bij de Franschen.
Algemeen klassement: 1. Lapébie 118.22.59; 2. Vicini
118.27.53; 3. Amberg 118.48.04 4. Camusso 118.48.05;
5. Vissers 118.48.05; 6. Marcaillou 118.58.06 7. Gallien
119.22.12; 8. Chocque 119.23.20; 9. Fréchaut 119.34.59
10. Bautz 119.36.10: 11. Muller 119.39.26.
De Belgen bekleeden de volgende plaatsen 15. Deloor
G. 119.47.32; 16. Braeckeveldt 119.49.32.
En alzoo is de wensch van het Fransche publiek in
vervulling gegaan. Door de opgave der Belgen is de gele
trui, met weinig eer, naar Lapébie overgegaan.
In België, waar de sportiviteit gelukkig nog op hoo
ger peil staat, werd er intusschen, Zondag en Woens
dag, nationale feestdag, lustig op los getrommeld en
won Fons Corthout den Grooten Prijs van Op Glabbeek
vóór Degreef en Seynaeve, Gerard Leopold, Stant en
Henri Lauwers.
Woensdag in Loochristy haalde Maurice Raes niet al
leen de bloemen, maar ook den titel van kampioen van
Oost-Vlaanderen. Nog altijd link en leep gelijk, en
daarbij op stiel geweest hé bij Pol Vandevedle op de
Koornmarkt. Goed bloed liegt niet.
En dan die andere belofte van weleer, de groote
slanke Jef Oprins, die in Ligny, eens van ongelukken
gespaard, er alles uithaalde om Remi Hendrickx, thans
in glansrijke forme, te kloppen en daarin dan ook
lukte, na het heele stel, Hardiquest en Dhooge inbe
grepen, te hebben achtergelaten.
BIJ DE ONAFHANKELUKEN
Beginnen we vooreerst met den koers van Carvin,
waarin Woets plat viel in de eerste kilometer, zijne
makkers op de vlucht zag slaan en deze niet meer kon
vervoegen, zoodat hij dan ook het strijdperk verliet.
Albert Vandenbroucke won vóór Dujardin, Majorcik,
Balduck en Pyncket.
In Jette eindigde Rammelaere eerste, net afgeschei
den van Van Kerckhoven. zoo zijn eerste zege bij de
indés veroverende.
In de nationale Trofee St Michel wist Oscar Jolyt te
zegevieren in den sprint op Depreudhomme, die van 2
lengten verloor, na heel den koers een voorname rol te
hebben gespeeld.
En zoo komen wij aan
DE JUNIORS
bij wie het ook niet al te bont gaat. Verbeeldt U dat
een goed rijdende Litière die allerbest reed te Rijssel,
zijn as brak en alle hoop op een mooie klasseering
moést laten varen. Het is om alle hoop te verliezen.
Toch meenen we te weten, dat de leuke lange dit
niet zal doen, maar integendeel hard zal wroeten om
er zijn moed, samen met de eens gunstige kans, te
benutten en eens een schoonen slag te slaan.
Ondertusschen reden in Veldeghem Verbeke 15e en
Lacante 16e. Ook niet veel, maar we moeten rekening
houden van hunne onkans.
In Iseghem, met den nationalen feestdag, werd de
jaarlijksche prijs geloopen, waarin Litière de man van
den dag was, een belangrijke eerste plan rol vervulde,
om naderhand tegen de meet plat te vallen, en op de
15'" plaats te eindigen. Toch maar op 1 minuut van den
eerste. De nieuwe Junior Noyelle, van Dickebusch, was
13e, wat meer dan bevredigend is voor een debuut.
STAD YPER
Op Zaterdag 7 Oogst 1937, om 13 ure
GROOTE PRUS VAN YPER
en «CYCLES SALVATOR
EEREPRIJS CIGARETTEN BELGA
voor Onafhankelijken 135 km. goede baan.
Ingericht door de Ypersche Wielrijdersclub met
de welwillende ondersteuning van het Stadsbestuur en
de Firma Salvator en medewerking der Firma Van-
derelst, klakken City SportH. Gruwez Het huis
De PuppenH. Mottrie «Garage ChevroletBrou
werijen en neringdoeners der stad.
3600 fr. Prijzen, plus 600 fr. Premiën
verdeeld als volgtaan den overwinnaar een pracht-
rijwiel Salvatorwaarde 850 fr., geschonken door
de Firma F. Hoflack, plus 150 fr. en palm. Verder
600 500 400 300 200 100 90 80 70
60 60 50 50 en- 40 frank.
WegwijzerVeurnesteenweg, Hoekje, Kaai, St Jan,
Potyze, Yper, Groote Markt, Boterstr., Tempelstr., Sta
tiestraat, Dickebusch, Clytte, Kemmel, Yper, 1 maal
danMarkt, Boterstraat, Tempelstr., Statiestr., Veur
nesteenweg, Hoekje, St Jan, Potyze, Yper, Wytschaete.
Meessen, Vier Koningen. Yper, 4 maai.
Inschrijving vanaf heden, mits 5 fr„ in het lokaal
Rijselstraat, Café Sportwereldbij Joseph Debeer.
Dag van den koers bij G. Vanlimburg, Veurnesteenweg,
waar het vertrek om 13 u. stipt zal gegeven worden.
Aankomst in de Rijselstraat aan Café Sportwereld».
Prijsdeeling bij oud-renner Odiel Taillieu. Kieken-
markt.
Sportmannen steunt de sport en wordt lid van de
Ypersche Wielrijdersclub, inrichters en medewerkers
der voornaamste wedstrijden der frontstreek.
GEMEENTE BOESINGHE
Kermis-Zondag 25 Juli 1937
GROOTE VELOKOERSEN voor BEGINNELINGEN
Oud-Juniors uitgesloten.
700 Frank Prijzen en Premiën.
Inschrijving en aanzet ter herberg Zilveren Hoofd
te 2 u. 30.
GEMEENTE BOESINGHE Brugstraat Kermis
Donderdag 29 Juli, te 4 u. namiddag
GROOTE PRIJS BROUWERIJ HET SAS
voor beginnelingen (oud-juniors uitgesloten)
Afstand 65 km. 700 Fr. Prijzen
Inschrijving te 2 uur bij Th. Decoene.
Aanzet te 4 uur aan de herbergen Claerebout en
-Adam.
Aankcmst bij A. Verhack.
Prijsdeeling bij S. Taccoen.
STAD YPER
Op Dinsdag 3 Oogst 1937, om 14 uur stipt
GROOTE PRIJS SIGARETTEN ST MICHEL
der «Verenigde Sportvrienden», (5" jaar)
110 km. voor Juniors B. W. B.
met de medewerking van de Brasserie Centrale
Yproise Huis Gruwez der Puppen Garage Cesar
Mottrie, Agentie Chevrolet, Neringdoeners van stad,
en onder de bescherming van het Feestcomiteit der stad
2000 Frank Prijzen en 500 Frank Premiën.
Verdeeld als volgtlc Prijs400 frank, Beker en
Palm. 2<' Prijs 300 frank. 3'- Prijs 250 frank.
4' Prijs 200 frank. 5'' Prijs 175 frank. Verders
125 100 80 70 50 40 30 25 25 25
25 20 20 20 en 20 franken.
De talrijke premiën zullen aan het vertrek kenbaar
worden gemaakt. De wegwijzer voorziet den doortocht
langs Dickebusch, Clytte, Kemmel, Yper, al over het
Hoekje naar St Jan, Schotsch Monument naar de Zon-
nebekesteenweg (6 ronden vanaf den terugkeer in stad).
Inschrijving van heden af in het lokaal Ville de
Courtrai
Lokaal De Zon, bij Jos. Maerten-Descamps
UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT DOURDAN
van Zondag 18 Juli 1937
77 prijsduiven, gelost om 5.20 uur
Snelheid eerste duif 1198.89 m.
1, Molein Georges 2. Stamper Jules 3. Dejaegher
Art. 4. Maerten J. 5. Hoflack 6. Tommeleyn Ed.
7. Maerten J. 8. Blic Oscar 9. Leroy Cyrille
10. Molein Remi 11. Speybrouck Hil. 12. Molein
Remi 13. Molein Remi 14. Tommeleyn Ed. 15.
Demaezeneire Ur. 16. Anne Richard 17. Tomme
leyn Ed. 18. Speybrouck Hil. 19. Maerten Joseph
20. Speybrouck Hil. Blic Oscar Rousselle Arth.
Deronne Emile. Snelheid laatste duif 1130.67 m.
UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT CLERMONT
van Zondag 18 Juli 1937, 7e Bondsvlucht
219 prijsduiven, gelost om 6.10 uur
Snelheid eerste duif 1224.17 m.
1. Dejaegher Arth. 2. Wolters Maurice 3. Molein
Georges 4. Blic Oscar 5. Woussen 6. Reynaert
Silvère 7. de Vinck P. 8. de Vinck P. Dehaene
Joseph 9. Ossieur Edouard 10. Callewaert Jules
11. Molein Floris 12. Dejaegher Arthur 13. Woets
Alfons 14. Leroy Camille 15. Corneille Eugène
16. Dejaegher Arthur 17. Ossieur Edouard 18.
Molein Oscar 19. Soufflet Arth. 20. Dejaegher A.
21. Hallaux Jean 22. Cordeleeuw Georges 23.
Taillieu Odile 24. Maerten Joseph 25. Casteleyn
Georges. Snelheid laatste duif 1187.72 m.
UITSLAG DER PRIJSVLUCHT UIT ARRAS, (Jongen).
113 prijsduiven, gelost om 7.01 uur
Snelheid eerste duif 1288.00 m.
1. Devos Michel 2. Maerten Joseph Oilevier Jo
seph Lefèver Nestor 3. Devos Daniel 4. Du-
moulein Henri 5. Trézy Daniel 6. Vandekerkhove
Cyr. 7. Timperman Oilevier Joseph 8. Vande
kerkhove Cyr. 9. Ossieur Edouard 10. Ossieur Ed.
11. Dumoulein Henri 12. Wyckaert Art. 13.
Vanwichelen Art. 14. Lefèver Nestor Lefèver
Nestor 15. Dumoulein Henri 16. Trésy Daniel
Oilevier Joseph 17. Wyckaert Arthur 18. Lefèver
Nestor 19. Vannassche Arthur 20. Ossieur Edouard
21 Baelen L. 22. Notebaert Hilaire 23 Notebaert
Hilaire 24. Ossieur Edouard 25. Woussen Snel
heid laatste duif 1182.60 m.
UITSLAG DER KERMISVLUCHT UIT BRETEUIL
bij DEVOS MICHEL, op Woensdag 21 Juli 1937
91 prijsduiven, gelost om 10.38 uur
Snelheid eerste duif 1288.90 m.
1. Ossieur Edouard 2. Hallaux Jean 3. Wolters
Maurice 4. Hallaux Jean 5. Velghe Camille
6. Verschoore Henri 7. Wybo Maurice 8. Corneille
Eugène 9. Molein Remi 10. Verschoore Henri
11. Velghe Michel 12. Molein Floris 13. Dejaegher
Arthur 14. Reynaert Silvère 15. Dejaegher Arthur
- 16. Vannassche Art. 17. Casteleyn Georges 18.
Packet Achille 19. Blic Oscar 20. Taillieu Odile
21. Casteleyn Georges 22. Blic Oscar 23. Van-
damme Gustaf Reynaert Silvère Devos Michel -
Gauquie Maurice Dejaegher Arthur. Snelheid
laatste duif 1138.42 m.
Open van 8 tot 12,
en van 1V4 tot 7 uur.
's Zondags namiddag
Gedurende de
JULIMAAND
Totale Uitverkoop
van 500 Kostumen