-HET YPERSCHE- LA REGION D'YPRES Zielmissen 18 JAAR, N 18 31 JULI 1937 18 ANNÉE, N 18 31 J'JJLLET 1937 BIJVOEGSEL WEKELIJKSCH OVERZICHT De Harmonie Vrije Kunstkring van Sotteghem te Yper Hotel - Musée - Merghelynck PRIESTERLIJKE BENOEMINGEN Ter eere van O. L. Vrouw van Tuine Kerk der Paters Ongesch. Karmelieten Zondagrust Repos Dominical SUPPLÉMENT De aandacht der wereld werd deze week afge trokken van de gebeurtenissen in Spanje door de verwikkelingen tusschen Japan en China. Reeds vroeger werd er veel geschreven over de onuit legbare gebeurtenissen die China zelf overhoop zetten, daarna kwam de beurt aan een gewapend indringen van Japan in China. Nu is er een ander geval op handen waarbij Japan nogmaals gewa penderhand optreedt tegen China. Er zijn reeds bloedige gevechten aan de hand geweester is een ultimatum gestuurd aan China en dit land weigert gevolg te geven aan de eischen van Japan. Thans vreest men sterk dat Tokio een aanval zal doen op Peking en dat er een bloedige botsing zal plaats hebben tusschen beide legers. In hoever deze strijd weepklank zal vinden op Europeesch gebied is nog niet uit te maken. De Spaansche strijd gaat immer met verdub belde hevigheid voort. De rebellen oefenen thans eene geweldige drukking uit, op het front van Madrid. Men zou zeggen dat zij te allen koste een beslissende overwinning willen uitlokken op die zijde. Van beide kanten geven de oorlogsbe richten ontzaglijke verliezen aan, zoowel aan menschenlevens als aan materiaal. Niettegen staande hun grooten achteruitgang en hunne ho- pelooze pogingen om de drukking der rebellen te stuiten, roepen en schrijven de regeerings- gezinden hunne vaste overtuiging dat zij ten slotte toch de overwinning zullen behalen. Te Londen blijft men steeds ronddraaien op het zelfde punt. Als men eene overeenkomst schijnt te zullen vinden komen er altijd andere moeilijk heden voor den dag. De Engelsche Regeering zoekt steeds bemiddeling te vinden, maar gedu rig stuit men op nieuwe stronkelsteenen. In Frankrijk heerscht er voor 't oogenblik uit wendige kalmte, omdat er geen openbare bedrij vigheid aan de dagorde komthet Parlement is in verlof en de bevolking over 't algemeen laat zooveel mogelijk de politieke zijde van 't leven terzijde om ook eenige rust te genieten gedu rende den vacantietijd. Doch achter de schermen gaat het op politiek en economisch gebied nog altijd maar niet goed. Zonder den schijn ervan te hebben is men nog steeds op zoek naar vastheid in de munt. De fransche frank is thans gedaald tot ongeveer 110 of 111 fr. tegenover de belgische munt en daardoor zal, buiten het algemeen stij gen der prijzen, nog een duurte verhooging ko men in Frankrijk. Een tweede gevolg daarvan zal zijn dat de arbeiderswereld nogmaals loons- verhooging zal eischen. Daaruit volgt dan natuur lijk weer een verzwaren der productie-prijzen en aldus draait men in een eindeloozen kring en men ziet tot nu toe nog niet hoe Frankrijk daar uit zal geraken. Dit doet natuurlijk zijn weer slag gevoelen op onzen handel en op ons seizoen- bedrijf in België. Het is een sprekend feit dat er veel minder fransche toeristen naar België ko men dan verleden jaar. Gansch de kust is daar zeer gevoelig aan en de gevolgen ervan doen zich reeds ingrijpend gewaar worden. Zoowat overal zijn er andere gebeurtenissen 'die van de algemeene onrust getuigen waaronder de wereld lijdtIn Ierland waar de engelsche vorsten een bezoek brachten zijn er verschillige aanslagen gepleegd door de terroristen in Syrië zijn er geweldige botsingen geweest en in Yougo- slavie heerscht nog altijd de geweldige gisting om wille van het geschil tusschen de orthodoxe kerk en de Regeering zoodat de landseenheid in gevaar gebracht wordt. RIK. Zooals we reeds in een vorig nummer hebben gemeld, zal de bekende harmonie Vrije Kunstkring van Sotteghem, Zondag aanstaande een bezoek brengen aan onze stad. Het programma van dit bezoek is vastgesteld als volgtAankomst ter statie te 10 u. 15 optocht naar den gedenksteen der Ypersche gesneuvelden waar bloe men zullen neergelegd worden, gevolgd van een korte hulde door de uitvoering van het nationaal lied en Ase's dood van Grieg. Daarna bezoek aan de stad. 's Namiddags te 17 u. 15, groot Concert op de R. Colaertplaats, concert waarvan het programma in dit nummer verschijnt. Onmiddellijk na het concert, hulde betoon aan de Meenenpoort, waar zullen uitgevoerd worden Te Velde door trompetten, Dies irae en God save the King Na deze plechtigheid zal het muziekkorps een wan delconcert ten beste geven tot het vertrekuur te 20.22 u. Een talrijke groep Sottegemnaars zal de harmonie ver gezellen. In geval van slecht weder zal het Concert plaats heb ben in den Stadsschouwburg of in de Hallen. STUDIO GEORGES Laatste ontwerp van beeldhouwer Maurice De Raedt, voor het monument dat in het Konin gin Astrid Park te Yper zal opgericht worden tot nagedachtenis van onze betreurde Koningin Astrid. O Lundi dernier par-devant Maitre de Cock, qui avait gracieusejr.ent accepté d'instrumenter, s'est conSti- tuée l'Association sans but lucratif des Amis de l'Hö- lel-Musée-Merghelynck. II est inutile de dire aux Yprois combien la constitution de cette association doit les réjouir. Elle témoigne de la volonté manifestée par l'Académie Royale de Belgique de restaurer au plus tót l'intérieur du bel immeuble de la rue de Lille. Ainsi, peu a peu le patrimoine complet de la ville se recon- stitue. Les personnes qui ont comparu a l'acte constitutif sont un gage de ce que l'Hötel-Musée-Merghelynck sera parfaitement reconstitué, et reprendra sa place de joyau dans l'ensemble des beautés artistiques de la ville. La familie. Merghelynck était représentée nar Madame la Douairière Arthur Merghelynck, usufrui- tière de l'Hötel-Musée, et ses parents M. Flips, bourg- mestre de Wulveringhem, et le Commandant et Ma dame Verhaegen, ainsi que par M. Robert Merghelynck, Mademoiselle Elisabeth Merghelynck et le Chevalier Hynderickx de Ghelcke. L'Académie Royale de Belgique était représentée par son secrétaire perpétuel le Baron de Sélys-Longchamp. Figuraient également a l'acte con stitutif M. le Commissaire d'Arrondissement Clincke- maille, M. le Bourgmestre Vanderghote, M. l'échevin Van der Mersch, M. Daniel Tack, M. Daniel Cop- pieters de Gibson, M. Ch. van Renynghe de Voxvrie, M. Julien Antony et M. Cyrille Schmidt. L'Association étant régulièrement constitute, les membres effectifs se réunirent en assemblée générale chez M. Cyrille Schmidt et le Conseil d'Administra- tion fut composé de la manière suivantePrésident M. Daniel Tack, dont la compétence incontestable et re- connue aussi bien chez nous que dans le Nord de la France, assure l'association d'une fort précieuse col laboration Vice-Présidents le Baron de Sélys-Long champ et M. Daniel Coppieters de Gibson et l'adminis- tration courante fut confiée a M'11? Merghelynck, MM. Schmidt et van Renynghe. Le premier geste du Conseil fut d'offrir a la Douai rière Merghelynck la Présidence d'Honneur de l'asso ciation, et M. Daniel Tack pria M. Flips de bien vouloir être l'interprête de l'assemblée auprès de Mm,i Merghe lynck en la priant de bien vouloir accepter. Ensuite M. Saintenoy, qui est chargé par l'Académie de veiller a la restauration de l'Hötel-Musée-Merghelynck, exposa sous un jour extrêmement favorable la situation actu- elle. L'Académie a obtenu les subsides nécessaires pour lui permettre de commencer immédiatement les tra- vaux, et M. Saintenoy qui a poussé a fond l'étude de l'art de Gombert, l'architecte du Merghelynck au dix- huitième siècle, espère pouvoix achever avant la pre mière assemblée générale le rez-de-chaussée du Musée. La partie du mobilier sauvée est trés endommagée, mais cependant grace a ce qui subsiste il sera possible de meubler partiellement les premières salles, les Amis de l'Hótei du Musée-Merghelynck étant chargés de compléter cette collection de départ, et de faire a l'Académie toute proposition utile. Le journée de lundi est a marquer d'une pierre blanche dans l'histoire de la résurrection d'Ypres, et nous attendons avec impatience l'inauguration des premières salles du Merghelynck reconstitué. E. H. Nolf, leeraar aan de Normaalschool te Thourout, komt door Z. Exc. Mgr Lamiroy, bisschop van Brugge, benoemd te worden tot onderpastoor op St Jacobs te Yper, in vervanging van E. H. Van Ryckeghem, die tot onderpastoor der Hoofdkerk van Brugge benoemd werd. E. H. Delanote, onderpastoor te Langemarck, is be noemd tot onderpastoor op St Niklaas te Yper in ver vanging van E. H. Flamand, die in hoedanigheid van onderpastoor naar Deerlijk verplaatst wordt. E. H. Vergote, priester in het Groot Seminarie te Brugge, komt door Z. Exc. Mgr Lamiroy, bisschop van Brugge, tot onderpastoor te Langemarck benoemd te worden. Op Zaterdag 31 Juli, openingsplechtigheid der Tuin feesten, in St Maartenskerk's avonds, kwart over 6 uur, wordt het wonderbeeld van O. L. Vrouw van Tuine, Patrones der stad leper, overgebracht naar het gepareerd rustaltaar van den kruisbeuk. En daarna, plechtig Lof te 6.30 uur. Op Zondag 1 Augustus, te 9 uur Hoogmis. Te 10 uur zal de Processie uitgaan, langs de volgende straten Boterstraat, de Stuersstraat, Beluikstraat, Elverdinghe- straat, Boesinghestraat. Surmontstraat, Cartonstraat, Lange Thouroutstraat, Kauwekijnstraat, Meenenstraat, Groote Markt, Hondstraat, Bukkerstraat, Pateelstraat, Rijselstraat, Neermarkt en Leet. Op den doortocht der processie zal de zegen met het Allerheiligste gegeven worden aan drie rustaltaren ingang der St Michielsschool (Elverdinghestraat), einde Cartonstraat en portaal van St Pieterskerk. ORDE DER PROCESSIE Turners 3 Hofknapen De Stadsvane Groep der zingende Maagden Maagd van Yper met 6 harer hofknapen Standaard van St Maarten Groep der 18 Bisschoppen Beeld van St Maarten Groep van Onze Lieve Vrouw ter Plant Standaard van het Heilig Graf Groep met de Relikwieën Heilige Familiezusters met het schrijn van St Maximus Belle Godshuis O. L. Vrouw Hospitaal Groep van St Franciscus Standaard der H. Barbara Kant- school van Zuutpeene-Lamotte Beeld der H. Bar bara Standaard van O. L. Vrouw van Tuine Groep der Gilden en Ambachten 12 edele damen en 12 kindertjes O. L. Vrouw van Tuine Groep met oude vaantjes van het Beleg Bebloemde hoe pels met 9 koren der Engelen Beeld van O. L. Vrouw van Tuine Muziek Ypriana Scouts Stan daard van het H. Hart Groep van het H. Hart Standaard van het H. Sacrement Groep van het H. Sacrement met den zinnebeeldigen Pelikaan Vaan dels der H. Hartebonden Wierookers Het Aller heiligste en de geestelijkheid Burgerlijke Overheid. 's Namiddags, te 4 u., .plechtig Lof. Binst de twee weken, na Tuindag, wordt dagelijks in St Maartens een sol. mis opgedragen te 7 uur en een plechtig lof gezongen te 6.30 uur, ter eere van O. L. Vrouw van Tuine Voor onze christen bevolking zullen 't dagen zijn van zegen en genade. MONDSTRAAT, YPER FEEST en NOVEEN van S. ALBERTUS (van 1 tot 9 Oogst 1937) Zondag 1 OogstVan 5 tot 8 u.Gelezene missen onder dewelke uitdeeling der H. Communie aan de be devaarders. Te 9 uur.- Plechtige Hoogmis, door de pelgrims ge zongen en te hunner inzichten opgedregen. Na" 't Evan gelie, gelegenheidssermoen. Na de Misplechtige wijding van het S. Albertus water en vereering van de relikwieën van den Heilige. Te 10 u.Solemneele processie in stad. 's Namiddags, om 2 u.Plechtige Vespers. Om 5 u.Lof en vereering der reli kwieën van Sint Albertus. Vanaf 6 u. 's morgens tot 's avonds worden de pel grims in de kapel van den H. Albertus toegelaten. Het gewijd water van S. Albertus, de medailles, gebeden en beeldekens zijn daar te verkrijgen. Eene levensschets van den Heilige, pas verschenen, en met verscheidene teekeningen opgeluisterd, is daar eveneens verkrijgbaar. Talrijk worden de pelgrims verwacht om op dien dag aan den machtigen H. AlbeTtus de verzekering te schen ken van hun volhardend betrouwen en hunne dank baarheid voor de reeds bekomen gunsten. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 1 Oogst, om 8 uur, in Sint- Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Octavie BAILLEUL Weduwe van Heer Ed. Beun. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen die zal gezongen worden op Zondag 8 Augustus, om 8 uur, in St- Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Louise BREYNE Echtgenoote van Heer Paul VANCAPPEL en dochter Anna. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 8 Augustus, om 9 uur, in Sint- Niklaaskerk, tot zielelafenis van Heer Achille VERBEKE Echtgenoot van Vrouw Marie DEVOS. De Apotheek van La Pharmacie de Mr VANDAMME Rijselstraat oRue de Lille is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 1" Oogst en Maandag 2" Oogst Dimanche 1 Aoüt et, Lundi 2 Aoüt

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 11