Het Ypersche - 2" Bijvoegsel - La Région d'Ypres ar SCHOENEN 'T GROEN HUIS Chaussures H MAISON VERTE VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY 31 r 1937 M' IH VAN WEEK TOT WEEK Naamdagen. Zon. Maan. Herdenkingen. Om na te denken. 30, Dixmudestraat, YPER. 30, Rue de Dixmude, YPRES. De Carmel-Orde en de Maria-Vereering te Yper Leest en verspreidt HET YPERSCHE WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat, 40 - YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL 31 Juli a 6 Augustus 1937 Zaterdag 31 JuliIgnatius van Loyola. Zondag 1 Augustus Raoul, Sint Pietersbanden. Maandag 2 Augustus Alphonsus. Dinsdag 3 Augustus Stephanus. Woensdag 4 Augustus Dominicus, Tertulliaan. Donderdag 5 Augustus Abel, O. L. Vr. ter Sneeuw. Vrijdag 6 Augustus Transfiguratie - Christi. Zaterdag 7 Augustus Albertus, Cajetanus, Gaeten. Zondag 8 AugustusCyrianus, Largus. Opgang Ondergang Zaterdag 31 Juli 5 u. 23 20 u. 30 Zondag 1 Augustus 5 u. 24 20 u. 28 Maandag 2 Augustus 5 U. 26 20 u. 27 Dinsdag 3 Augustus 5 u. 27 20 u. 25 Woensdag 4 Augustus 5 u. 29 20 u. 24 Donderdag 5 Augustus 5 u. 30 20 u. 22 Vrijdag 6 Augustus 5 u. 32 20 u. 21 Laatste Kwartier 30 Juli te 19 u. 47 m. Nieuwe Maan6 Augustus te 13 u. 37 m. Eerste Kwartier14 Augustus te 3 u. 28 m. Volle Maan22 Augustus te 1 u. 47 m. Laatste Kwartier 28 Augustus te 24 u. 54 m. Nieuwe Maan 4 September te 23 u. 53 m. 31 Juli 1936Italië en Duitschland hebben de uitnoo- diging om deel te nemen aan besprekingen van de vijf Locarnomogendheden aangenomen. De Nederlandsche regeering maakt de kwestie van de aftapping van Maaswater voor Belgische kana len bij het Permanente Hof van Internationale Justitie aanhangig. 1 Aug. 1936In het Haagsch maandblad van Augustus 1936 verscheen een ophefmakend artikel van den Ne- derlandschen minister Gelissen over Industrialisatie- gedachten 2 Augustus 1936Te Parijs is op 64 jarigen leeftijd de vermaarde Fransche vlieger en vliegtuigconstructeur Louis Blériot overleden. 3 Augustus 1936In Nederlandsch Indië ontdekt heer R. M. Ungar het middel om rubber langs thermosta- tischen weg den graad van plasticiteit te geven welke noodig is voor de verwerking tot allerlei rubber-arti kelen. 4 Augustus 1936: De Nederlandsche Staten-Generaal diende bij de regeering een aantal wetsontwerpen in tot het in overweging nemen van verschillende voor stellen tot wijziging van de Grondwet. 5 Augustus 1936In Griekenland wordt, naar aanlei ding van de algemeene uitgeroepen staking de staat van beleg afgekondigd en wordt de Kamer ontbonden. 6 Augustus 1936: In Athene (Griekenland) werden alle communistische afgevaardigden van de Kamer ge arresteerd. «Wat al wonderen zijn er verricht in een uur per dag!» Eén uur per dag, aan ijdel genot ontrukt en nuttig be steed, zou iedereen met een gewonen aanleg in staat stellen zich meester te maken van een geheele weten schap. Eén uur per dag zou van een onwetend mensch in tien jaren een goed ontwikkeld man maken. Eén uur per dag zou iemand genoeg kunnen doen verdienen, om de kosten te betalen van twee dag- en twee weekbladen, twee van de voornaamste tijdschriften en een dozijn goede boeken. In een uur per dag zou een jongen of een meisje twintig bladzijden aandachtig kunnen lezen meer dan zeven duizend bladzijden, of achttien groote boekdeelen per jaar. Een uur per dag zou het geheele verschil kunnen maken tusschen bloot bestaan en nuttig gelukkig leven. Een uur per dag kon een onbekende ja, heeft dat werkelijk gedaan beroemdheid geven, kon een onnuttig mensch tot een weldoener maken van zijn geslacht. Bedenk dan hoeveel twee, vier. ja zes uren per dag niet kunnen doen, welke door elkander worden weggeworpen' door jonge mannen en vrouwen in hun rusteloos verlangen naar pret en ontspanning (Orison Swet Marden). (Nadruk verboden). p- ®- Alle slacli van Laatste nieuwe modellen (O) Geniet van onze voordeelige prijzen utm+m—linwni" en ton» genre» Les derniers nouveaux modèles (O) Profitez de nos PRIX AVANTAGEUX De aanwezigheid der Paters Carmelieten te Yper is een feit met eeuwenoude beteekenis. Overigens, spijts de oorlogsverwoestingen, behoudt Yper nog vele le vende overblijfsels zijner aloude grootheid, dit inzon- derlijk op het gebied der religieuze instellingen. Laten we even verwijzen naarhet Godshuis De Belle het St Jans Godshuis, de Rousbrugge Damen (herkom stig uit de Abdij van Rousbrugge). Gelijkerwijze gel den nogde vereering van O. L. Vrouw van Thuynen, van O. L. Vrouw der nieuwe Plant (Rousbrugge Da- men), van O. L. Vrouw der Vestingen (St Niklaas Kapelletje). Het weze niet zonder nut, in dat verband, even nader in het licht te stellen, de bijzondere betee kenis die gehecht blijft aan de aanwezigheid der Car- melietenpaters te Yper. De Carmelorde is oorspronkelijk uit het Oosten. Toen de Westersche Ridders ter Kruistocht togen naar het Heilig Land, vonden ze daar, in de eenzame grotten van den Carmelberg, eene gevestigde familie van Eremieten. Dezer leven was gewijd aan den dienst van God in de eenzaamheid. Ze blonken ook bijzonder uit door eene levendige vereering tot de Heilige Moeder Gods. Hun verste ontstaan en ook hunne Mariavereering houden verband met de profetische zending en met het profe tisch Maria-visioen van Elias, den profeet uit het Oud Verbond. Ten tijde der Kruistochten sloten meerdere onder de Kruisridders spoedig aan bij deze Carmel- oewoners. Zelfs namen deze Westersche ingeburgerden ook spoedig de leiding der aloude kloostergemeenschap over. Te zelfder tijd stelden de Westersche vorsten en prin sen er belang in, deze Carmelbroeders naar hunne eigene gewesten te mogen overplanten. Aldus werd eene eerste Carmelcolonie overgeplaatst in het graaf schap Henegouwen en gevestigd te Valenciennes, name lijk ten jare 1235, dank de hcoge bescherming der gra vin Joanna. Door toedoen van Richard van Cornouailles werd in 1241 een nieuwe groep overgeplant naar En geland. De H. Lodewijk, koning van Frankrijk, bracht zijnerzijds eene nederzetting van Carmelbroeders over in zijne hoofdstad Parijs, ten jare 1254. Intusschen werd deze overzetting der Oostersche Car melorde in het Westen allesbehalve algemeen met geestdrift en welwillendheid onthaald. De hooge be scherming van Prinsen en vorsten kon zelfs niet ver hinderen dat er, in de Kerkelijke wereld, een gewich tige storm ging losbreken tegen die Oostersche indrin gers. Het ontstaan van het Heilig Scapulier, als vorm van Maria-vereering in de Kerk, heeft zijn oorsprong te danken aan deze vervolging. Immers, in het ergste der branding, viel de H. Simon Stock, generaal der Carmel orde, de H. Maagd te voet en bad Haar om bescherming en om redding voor zijne kloosterfamilie. De Moeder Gods verscheen aan den Heiligen Monnik, op 16 Mei 1251, en reikte Hem het Scapulier toe met deze woor den Dit zal voor U en voor alle Carmelzonen een teeken zijn van voorrecht... In feite, samengaande met deze beloofde bescherming, grepen de Pauzen door dragend in op het terrein van dit zonderling conflict. Aan de Carmelorde werd kerkelijken oorlof geschon ken tot vrije vestiging in het Westen. Anderzijds had O. L. Vrouw, bij de belofte harer bescherming ten goede der kloosterorde, nog eene andere belofte gevoegd van algemeenen aard en be stemd voor alle geloovigen. Die sterven zal, omkleed met dit kleed (van het H. Scapulier), zal de vlammen der hel niet ondergaan. Deze wonderbare belofte van de Moeder Gods werd de geleidebrief der Carmelbroe ders. De verbreiding der Orde gebeurde daaropvolgend met eene verrassende vlugheid en uitgebreidheid. Aldus valt aan te stippen dat Yper eene nederzetting van Car melbroeders onthaalde alreeds ten jare 1263, dus pas 12 jaren na de reddende beloften door O. L. Vrouw uit gesproken aan den H. Simon Stock. Gewis zal toenter tijd de Ypersche stede eene bijzondere aantrekking hebben uitgeoefend op de religieuse uitzetting in kwes tie. Yper bereikte, op dat tijdstip, het hoogtepunt van zijn macht en rijkdom. In 1247 wordt er een bevolkings cijfer aangegeven van 200.000 zielen. Het belfort en het oostelijk deel der Halle was slechts opgebouwd sinds 1230 het westelijk en noordelijk deel zou eerst tusschen 1285 en 1304 worden opgetrokken. De kruisbeuk en de middenbeuk der St Maartenskerk werd rond dien tijd voleindigd, namelijk in 1266. Dit alles wijst er op dat Yper toen inderdaad zijn volste kracht en levensweelde kende. De Carmelbroeders zijn alsdan te Yper gekomen, zooals ze in alle plaatsen, van Westelijk Europa kwa men, namelijk als gloedvolle herauten der Mariaver eering, inzonderlijk als ronddragers der genadenrijke Scapulierbeloften. Het Generaal Kapittel der Orde. ge houden te Montpellier in 1287, karakteriseert dezen ijver met de volgende bewoordingDe Karmelorde bestaat voor Maria, met have en goed, met hart en leven Op de lippen van het volk lagen ze meer met de benaming van Onze Lieve Vrouwe-Broeders dan wel met hun naam van «Carmers». In 1287 schonk SifFrid, Aartsbisschop van Keulen, een aflaat van tien dagen aan zijne onderhoorigen die de Carmelieten zou den noemen met den naam van Onze Lieve Vrouwe- Broeders Paus Urbanus VI. overigens tot teeken van Pauzelijke bescherming en als wederwoord op nieuwe aanvallen tegen de Carmelorde gericht, begunstigde diezelfde benaming met een aflaat van drie jaren en drie quadragenen. Dit gebeurde per breve in datum van 26 April 1379. In deze voorwaarden is het uitge wezen dat de Mariale gezindheid die uitging van de Carmelbroeders zeer inslaande en echt veroverend was. Dat hun Mariaal apostolaat, bepaald te Yper, wezen lijk vruchten droeg, dit bewijzen de meerdere vormen van Maria-vereering die naderhand in de Ypersche stede vasten vorm en vasten groei kregen. De wonder bare bevrijding der stad onder het beleg der Gentena ren en Engelschen in 1382, vestigde de vereering van O. L. Vrouw van Thuynen, in de kerk der Paters Min derbroeders tot aan de Fransche revolutie, sindsdien in de St Maartenskerk. O. L. Vrouw der Nieuwe Plant werd te Yper opgesteld ten jare 1588, bij de verplaat sing der abdij van Rousbrugge naar Yper-stad inge volge de beroeringen der beeldstormerij. De vereering der Moeder Gods onder den titel van O. L. Vrouw der Vestingen ontstond ten jare 1625 onder de hoede van het klooster der Paters Jezuïeten na de suppressie van het Gezelschap Jesu door Paus Clemens XIV, namen de Domicanen hunne plaats overna de fransche revo lutie ging deze vereering over naar de St Niklaas Parochie. Het feit dat deze vrome vereeringen opvol- genlijk zulken vasten wortel schoten bewijst afdoende dat er ter stede een gunstige bodem aanwezig was ten goede der Mariavereering in het algemeen. Het lijdt geen twijfef dat het Mariaal apostolaat der Carmel broeders, hier beoefend sinds 1263, op beslissende wijze daartoe heeft bijgedragen. Intusschen bestond er ook te Yper, zooals te Cambridge sinds 1274, te Florentië in 1280, eene bloeiende broederschap van het H. Scapu lier. De bescheiden desbetreffende zijn ten deele onder de fransche revolutie, ten deele ook nog onder den jongsten oorlog vergaan. Een document van lateren datum, namelijk een grootsch opgezette schilderij van O. L. Vrouw van den Berg Carmel, is thans aanwezig in de parochiekerk van Vlamertinghe. Dit kunststuk in renaissancestijl der XVIIs eeuw, draagt het wapen schild der Carmelbroeders van de oude observantie. Het is, naar allen schijn, uit de Carmelkerk van Yper her komstig. De ongeschoeide Carmelieten, ontsproten uit de Car- melhervorming van de H. Theresia. kwamen te Yper aan ten jare 1649. Zij wedijverden met hunne Broeders der oude Observantie in de vereering der Moeders Gods en in het bevorderen der H. Scapuliedevotie. Ook hunne kerk bezat een genootschap van het H. Scapulier. De fransche omwenteling heeft te Yper eene onge ëvenaard weelderigheid van religieuze instellingen verwoest. Dominicanen, Augustijnen. Karmelieten der oude Observantie, Minderbroeders, Ongeschoeide Car melieten werden alle verdreven. Aloude kloosterhuizen met schatten van kunst en van aloude vroomheid, vie len ten prooi aan de revolutionnaire vernieling. Alleen de Ongeschoeide Carmelieten zijn, even na de Fransche revolutie, tot herleving gekomen in de Ypersche stede. Hunne vroegere tradities en deze hunner Ordebroeders der oude Observantie hebben zij tot herleving gebracht en in eere hersteld. Gewis, het Yper na 1800 was niet meer het Yper van voorheen. Zoo was de uiting der Karmelitaansche Maria-vereering te Yper, in de na- revolutionnaire periode dan ook meer bescheiden, al hoewel steeds levendig. Wij citeeren terloops eene tref fende rouwhulde, neergepend in de gedenktabelen van het klooster ter nagedachtenis van een kloosterpater die er stil en geborgen leefdedie sabbati, ut opta- verat, e vita migravitHij stierf op een Zaterdag, zooals hij het steeds had verlangd.» Natuurlijk in trouwe gehechtheid aan de Mariabeloften van het H. Scapu lier... De heropbouw van het klooster der Paters Ongesch. Carmelieten te Yper, na den oorlog, heeft naar behoo- ren eene keurplaats geschonken aan de vereering van O. L. Vrouw van den Berg Carmel. Een sierlijk altaar werd ter eere van O. L. Vrouw van 't H. Scapulier in de nieuwe kerk opgebouwd. De Derde Orde van den Car mel en de Broederschap van het 'H. Scapulier bloeien er jeugdiger dan voorheen. Het jongste octaaf van het H. Scapulier betoonde tevens op tastbare wijze dat de bevolking van Yper eveneens deze aloude Mariaver eering waardeert en haar beslist in eere wil houden. Bovenstaande gegevens werden te dezer gelegenheid naar voren gebracht. Op verzoek van enkele aandach tige en belangstellende Carmelvrienden worden ze hier, tot rustige overschouwing, neergepend en medegedeeld. P. Leopold O. C. D. P. S. Meerdere documentaire gegevens dezer studie werden verzameld door E. P. Archangelus, Onderprior van net Carmelietenklooster te Yper. GROOT KLEIN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 9