Het Ypersche - 2"' Bijvoegsel - La Région d'Ypres
SCHOENEN
■T GROEN HUIS
Chaussures "TPH
MAISON VERTE
VOOR AL UWE GLASWERKEN
CAMILLE ROSSEY
VAN WEEK TOT WEEK
Naamdagen.
Zon.
Maan.
Herdenkingen.
Om na te denken.
Laatste nieuwe modellen
30, Dixmudestraat, YPER.
Geniet van onze voordeelige prijzen
30, Rue de Dixmude, YPRES.
Profitez de nos PRIX AVANTAGEUX
St Jozefs Vrije Beroepsschool, Yper
Stad Yper .- Nijverheidsschool
WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS
4 0, Hondstraat, 40- YPER
Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD
VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS.
groot ALGEMEENE GLASHANDEL klein
van 14 tot 20 Augustus 1937.
Zaterdag 14 AugustusAthanasia, Malvina.
Zondag 15 Augustus Maria Hemelvaart.
Maandag 16 Augustus Joachim, Rochus, Hyacinthus.
Dinsdag 17 Augustus Bertrandus, Rogatus.
Woensdag 18 Augustus Helena, Agapitus.
Donderdag 19 Augustus Ludovicus.
Vrijdag 20 Augustus Bernardus, Samuel.
Zaterdag 21 AugustusAnastasius, Privatus.
Zondag 22 Augustus Philibertus, Themotheus.
Opgang
Ondergane
Zaterdag 14 Augustus
5
U.
42
20
u.
07
Zondag 15 Augustus
5
u.
44
20
u.
06
Maandag 16 Augustus
5
u.
45
20
u.
04
Dinsdag 17 Augustus
5
u.
47
20
u.
02
Woensdag 18 Augustus
5
u.
48
20
u.
00
Donderdag 19 Augustus
5
u.
49
19
u.
58
Vri jdag 20 Augustus
5
u.
51
19
u.
56
Nieuwe Maan6 Augustus te 3 u. 37 m.
Eerste Kwartier14 Augustus te 3 u. 28 m.
Volle Maan 22 Augustus te 1 u. 47 m.
Laatste Kwartier28 Augustus te 24 u. 54 m.
Nieuwe Maan 4 September te 23 u. 53 m.
14 Augustus 1936De Fransche vlieger Détré bereikt
met zijn vliegtuig een hoogte van 14.836 meter. Hij heeft
daarmee het wereldhoogterecord op zijn naam gebracht.
15 Augustus 1936De bekende Italiaansche schrijf
ster Grazia Deledda te Rome overleden. In 1926 werd
haar de Nobelprijs voor Letterkunde toegekend. Vele
van haar werken zijn in het Nederlandsch vertaald. Zij
werd den 9" October 1875 te Nuoro op het eiland Sar
dinië geboren, waar zij als eenig onderwijs de Volks
school volgde.
17 Augustus 1936De Poolsche regeering kondigde
scherpe maatregelen aan tegen de bladen, die zich aan
leugens te buiten gaan. Het zal voortaan niet meer bij
in beslagneming van de gewraakte bladen blijven, maar
de schrijvers van de lasterlijke artikelen en berichten
zullen zooals hun informatoren, naar het concentratie
kamp Bereza Kartuszka worden opgezonden.
18 Augustus 1936Joe Louis overwon den oud-wereld
kampioen zwaargewicht Jack Skarkey te New-York, in
de derde ronde door knock-out.
19 Augustus 1936In het Belgisch leger doen zich in
cidenten voor, zoodra de miliciens 1935 vernemen dat
nu ze weldra moeten afzwaaien hun diensttijd nu
nog met 5 maanden is verlengd.
20 Augustus 1936 Staking in het mijngebied te Luik,
door ruim 7000 mijnwerkers.
Gebrek kweekt altijd bitterheid en haat,
Omdat de mensch zijn deugden niet verstaat.
En toch, een zaak, die men onmogelijk dacht,
Is vaak door nood tot werk'lijkheid gebracht.
Stoutmoedigheid van ziel komt daaruit voort
Kloekheid en vlijt, die ons tot handlen spoort.
Voorzichtigheid en wilskracht wordt ons deel.
En met geduld gedragen, leert het veel. (Dryden).
Niet elke ramp is een vloek, en vroege tegenspoed
is dikwijls een zegen. Moeilijkheden, die wij hebben
overwonnen, zijn ons niet alleen tot leering, maar ster
ken ons in onze toekomstige worstelingen. (Sharpe).
Armoede is het zesde zintuig. (Duitsch spreekw.)
De beste wijsheid is een vast besluit. (Napoleon I).
(Nadruk verboden). P. B.
Alle slacli van
(O)
NMMMMMMMMfcSMMMMMMMMMMMMMMM
en t otiH genree
Les derniers nouveaux modèles
(O)
Plechtige proclamatie en uitreiking der diploma's
De Beheerraad en het Bestuur der St Jozefs
Vrije Beroepsschool, Yper, hebben de eer de
achtbare lezers van dit blad uit te noodigen tot
de plechtige proclamatie en uitreiking der di
ploma's aan de leerlingen der dagvakschool, me
taal en houtbewerkersafdeeling en aan de leer
lingen der afdeeling coupe en confectie op Maan
dag 16 Oogst, te 4 uur stipt, in de feestzaal van
het Christen Volkshuis, St Jacobsstraat, 30, Yper.
Vrije ingang en iedereen welkom.
TEEKENEN, BOUW- EN BEELDHOUWKUNDE
SCHILDERKUNST MEKANIEK TEEKENEN
toegepast op de Nijverheid.
PLECHTIGE UITDEELING DER PRIJZEN
aan de bekroonden van het Schooljaar 1936-1937.
De plechtige prijsuitdeeling aan de 158 leerlingen der
Nijverheidsschool van Yper had Maandag, 2 Oogst 11.
plaats onder groote belangstelling, in den Stadsschouw
burg. Deze plechtigheid was vereerd met de aanwezig
heid van de heeren Lemahieu, Delahaye en Van der
Mersch, schepenen den heer Clinckemaille, arrondisse
mentscommissaris den heer Missiaen, volksvertegen
woordiger Jufvr. Cornillie, gemeenteraadslidden
heer Bouquet, voorzitter der Commissie van Openba
ren Onderstandden heer Vermeulen, voorzitter der
Handels- en Nijverheidskamer den heer Ingenieur H.
Vanderghote en den heer Bossaert, leden van den Be
heerraad den heer Versailles, gemeentesecretaris en
schrijver-schatbewaarder der Nijverheidsschoolden
heer Bollingier, provincieraadslid den heer Denaegel,
bestuurder der Stadsjongensschoolden heer Gits,
stadsbouwkundigeden heer Antony, bibliothecaris
en verders nog van overtalrijke vrienden, belangstel
lende ouders en oud-leerlingen.
Lieten zich verontschuldigen de Heer Vanderghote,
burgemeesterde Zeer Eerwaarde Heer Socquet, be
stuurder der St Jozefs Vrije Beroepsschool, en de
Heer Gruwez, voorzitter der Harmonie Ypriana.
Bij het spelen van het Vaderlandsch lied deden
de overheden hunne intrede en namen plaats op het
tooneel.
Heer Jos. Van der Mersch, de ijverige voorzitter van
den Beheerraad der school, opende de plechtigheid met
hulde te brengen aan de nagedachtenis van den Heer
Ingenieur-Architect Jules Coomans, den onvergetelij-
ken gewezen bestuurder der school. Hij verheerlijkte
dezes werk, dat er op gericht was het nijverheidsonder
wijs op stevige gronden te vestigen, steeds verder uit
te breiden en steeds hooger te richten naar schoonheid,
welke moest stralen uit alle werken van den stielman.
Aldus heeft Heer Coomans een gansch leger van ver
fijnde stielmannen en kunstenaars gevormd, welke de
samenleving verrijken. De Heer schepen herinnerde
verder aan het schoon en verdienstelijk verleden van
den Heer Coomans, aan zijn roemvolle en kunstrijke
loopbaanwees op de onschatbare diensten welke de
overledene bewezen heeft in 't bijzonder tijdens den
heropbouw van de stad Yper met haar praalgebouwen,
en eindigde met de leerlingen aan te zetten een blij
vend aandenken van den afgestorvene te bewaren.
Daarna kwam Heer G. Delahaye, schepen van Open
bare Werken, aan het woord en hield volgende aan
spraak
Mevrouwen, Mijne Heeren,
Ons Vaderland heeft sinds eenige jaren reuzenstap
pen gedaan op den weg van den vooruitgang tot het
verspreiden van het Beroepsonderwijs.
De teekenscholen, beroeps- en nijverheidsscholen
groeien gedurig aan. Eenieder volgt met aandacht en
spanning het voortdurend uitbreiden van het onderwijs
der ambachten, meer en meer worden er grootere som
men aan besteed.
Deze krachtige werking, welke wordt vastgesteld, is
toe te wijten aan de leiding van het Hooger Beheer der
scholen, dat overal hetzelfde grondprinciep verspreidt.
Het Ministerie, de provincies, en inzonderheid onze
provincie, hebben begrepen dat de verbetering van het
technisch onderwijs een der bijzonderste oorzaken is
van de uitbreiding der nijverheid.
Het beroepsonderwijs moet de werking der nijverheid
steunen en aan den aanbieder het maximum van kracht
en opbrengst bezorgen.
Men moet in het bijzonder medewerken tot de tech
nische aanleering en tot de zedelijke opleiding der
leergasten.
Eenieder moet beseffen wat de Nijverheidsschool is,
wat zij moet worden en welk nut er uit hare lessen
moet voortspruiten.
Het onderwijs der Nijverheidsschool wordt zoo gege
ven, dat het ten bereike der werkende klasse en ook ten
bereike van den middenstander staat.
Het heeft voor doel den jongen een kunst en weten
schappelijke geleerdheid te geven, welke hij in het
werkhuis niet kan bekomenzijn geestvernuft te ont
wikkelen door hem de algemeene regelen of wetten te
doen kennen, door hem in theorie praktische midde
len te verschaffen om de economische waarde van zijn
werk te vermeerderen en zoodoende zijn maatschap-
pelijken en geldelijken stand te verbeteren.
In de Nijverheidsschool is de reeks leergangen ver
bonden met de verschillende ambachten die op het ge
bouw en op de machinenbouw betrek hebben.
Welke zijn de redenen die zoo machtig bijgedragen
hebben tot het uitbreiden van het beroepsonderwijs
1*') Wij zien het aloud systeem van leerlingenschap
langzamerhand verdwijnen, niettegenstaande het Staats
bestuur overal tracht het leerlingenwezen aan te moe
digen.
Eertijds had elke baas bij zijn werkbank een leer
gast, aan wien hij gemoedelijk al de kundigheden van
zijn vak en al de geheimen van het ambacht aan
leerde. De leergast werd op vaderlijke wijze behan
deld, misschien soms als kind van den huize.
Maar heden kan dat niet meer. De meester moet zelf
dag aan dag scharrelen en wroeten om de twee eindje:-
t'einden 't jaar aaneen te knoopen. De meester en werk
man zijn veel van elkander verwijderd, en de baas kan
dat onderricht zelf niet meer geven. Zoo komt het dat
leerjongens na vier of vijf jaar fcijna allen mogen
gerangschikt worden onder het leger der ongeschoolde
arbeiders.
Een tweede reden om het beroepsonderwijs te on
dersteunen is de volgende
De verdeeling van den arbeid wordt door de heden-
daagsche nijverheid op zulke wijze benuttigd dat de
werkman zich verplicht voelt enkel het mechanisch of
altijd hetzelfde handwerk te doen. Hoe kan hij dan
zijn stiel kennen, indien hem niet eerst in theorie al
de onderdeelen van zijn ambacht worden onderwezen
De school helpt den jongen leergast, zij vervolledigt
en vergemakkelijkt zijne opleiding, zij laat hem toe op
geoefende wijze kennis te maken met de eenvoudigste
en beste manier van werken, zij laat hem toe de beste
principes te vatten, welke de basis moeten vormen van
zijn werk.
Het volstaat niet dat het Staatsbestuur, de Provincie,
alsook het lokaal bestuur hunnen plicht kwijten, de
werking der inwoners en nijveraars moet ertoe bijdra
gen dat de school op algemeene wijze aan de behoeften
der ambachtslieden kan beantwoorden.
Het werk. gelijk hetwelk, kan verbeterd worden
door een doelmatig onderwijs. De wetenschap en de
teekenkunst brengen aan de nederigste ambachten nieu
were en rationeeler handelwijzen, en meestendeels
betere oplossingen van problema's die in de praktijk
voorkomen.
De vakkennis van werklieden en kleine burgers vor
men, is hun eergevoel en eigenliefde verheffen, is hun
verstandelijk genot vermeerderen, is in het te stoffelijk
werk meerderen geest inbrengen.
De school alleen kan het werk meer vruchtbaar
maken, door het in werking stellen van de kennis en
van de kunst die als den grondslag zijn van nijverheid
en ambacht.
In een woord men moet trachten bedrijvige en ge
leerde werklieden te vormen.
Vooraleer te eindigen, acht ik het mij ten plicht een
woord van dank toe te sturen aan de heeren van de
besturende Commissie, die allen onverpoosd medewer
ken tot de verheffing dezer nuttige instelling.
Ook de Heeren Bestuurder en Leeraars verdienen
allen lof voor hun toewijding en bekwaamheid.
Ik breng hun allen dank voor de verbeteringen welke
zij reeds hebben verwezenlijkt en eindig met den
wensch dat de Nijverheidsschool van Yper moge groeien
en bloeien tot welzijn van stad, tot welzijn van haar
bevolking.
Deze rede werd door algemeen handgeklap begroet.
Daarop volgden twee puike muziekstukken, door
Mijnheer Decadt uitgevoerd.
Vervolgens kwam de Heer Bestuurder aan het woord.
Hij sloot zich aan bij de hulde gebracht door den Heer
Voorzitter aan de nagedachtenis van Heer Coomans,
en sprak in dezer voege
Mevrouwen, Mijne Heeren,
Bij deze plechtigheid reken ik het mij insgelijks ten
plicht hier uitdrukking te geven aan de gevoelens van
droefheid, van wegens het onderwijzend personeel en
leerlingen, over het afsterven van den Heer Ingenieur
COOMANS, den algemeen bekenden en zeer gewaar-
deerden gewezen bestuurder der Nijverheidsschool en
Eere-Bouwmeester der Stad Yper.
Mijnheer COOMANS was de bestuurder die geëer
biedigd werd om zijn toewijding en om zijn talenten
hij. won niet alleen het vertrouwen van zijn leerlingen,
maar ook hunne erkentelijkheid.
Ontzaggelijk veel en belangrijk werk heeft hij voor
de Nijverheidsschool en de stad Yper verrichtzonder
andere verdienstelijke personen tekort te doen, mag
hij gerust de ziel ervan genoemd worden.
Zijn talent en zijn ondervinding als bouwkundig
Ingenieur verzekerden hem de eereplaats onder zijne
collega's.
Daarop werd door al de aanwezigen, rechtstaande
en ingetogen, een minuut stilte bewaard.
Vervolgens gaf de Heer Bestuurder een kort verslag
over het verloopen schooljaar, waarin hij onder meer
meldde dat er, met het bedrag der inkomsten van de
fondatiën der Heeren Ceriez, Merghelynck en Vanden-
bussche, alsook met de gifte van het Leo Lootensfonds
nuttige vakboeken werden aangekocht, ter aanmoedi
ging der meest verdienstelijke leerlingen.
De Heer spreker hield verder een zaakrijk betoog
over
TEKORT AAN GESCHOOLDEN
waarin hij onder andere deed uitschijnen dat het drin
gend noodig is de opleiding van alle jonge vaklieden in
het technisch onderwijs met kracht ter hand te nemen,
dat langs alle kanten voor de verschillige takken der
voortbrengst de roep uitgaat naar geoefende en ge
schoolde arbeiders welke ze niet kan ontberen, dat het
nijpend tekort aan geschoolde arbeidskracht de voort
brengst lam legt en zelfs uiterst schadelijk voor haar
maakt, dat een ontwikkeld, goed onderlegde jeugd, en
van algemeene kennis voorzien volk klaar moet staan om
het werk, dat door de crisis werd neergehaald, weer
krachtig op te bouwen verder voor wat het eigenlijk
beroepsonderwijs betreft, men niet overdrijft, wanneer
men zegt dat daarin de redding ligt van de arbeiders
klas en van de voortbrengst der goederendat het
onderwijs in de Nijverheidsschool, waar de leerjon
gens de theorie en de princiepen der techniek aaniee-