HOFBOUWTENTOONSTELLING GROOTE WEDERLANDSCHE -FOOTBALL- in de Stadshalle en de Vleeschhalle te Yper Zondag 12, om 12 n.OFFICIEEL BEZOEK van den Hr BAELS, Gonvernenr der Provincie West-Tlaanderen. Cinema Flora Zaterdag 11, Zondag 12 en Maandag 13 September 1937 18 JAAR, N 21 21 OOGST 1937 18 ANNÉE, N 21 21 AOUT 1937 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d Ypres KONINKLIJKE HOFBOUWMAATSCHAPPIJ WERK VAN DEN AKKER - YPER met cle medpuerking van <le IMationale Dahlia Maatschappij STAD YPER De Burgemeester der Stad Yper heeft de eer zijne medeburgers ter kennis te brengen dat de Heer Gouverneur der Provincie West - Vlaanderen te Yper zijne blijde intrede zal doen op Zondag 12 September aanstaande. De inwoners worden vriendelijk ver zocht op voormelden dag hunne huizen te willen bevlaggen. Yper, den 16 Augustus 1937. De Burgemeester, J. Vanderghote. Zondag 22 Augustus 1937 C. S. YPER - juniors - S. K. ROE5ELAERE C. S. YPER -- 111 Sp. - POPER1NGHE De nieuwe Statie van Yper en het vraagstuk van het wegverkeer Yper RÉVOLTE AUX INDES LE DÉMOLISSEUR HET YPERSCHE LA REGION D'YPRES ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle BeUische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1937-1338 om 9 uur om 11 uur: ingang 1,50 fr. voor de twee matchen. Lidkaar ten niet geidig. De grootste voortbrengst in België en de tweede grootste in g^nsch de wereld behoort aan chicorei PACHA, dank aan haar wonderbare droge, sterke en samengeperste hoedanigheid. Zij kost slechts enkele centiemen meer. wmiiHPUMP-1 Mnnpu'H1"! 'in in urn nninmnpi>nipiin»iiT-~i Sedert het bezoek van den Heer Minister Mer- lot aan Yper, is er spraak hier enkele groote wer ken uit te voeren, en onder meer werd beloofd dat Yper eindelijk een nieuwe statie zal krijgen in vervanging van het gebouw dat hier door den oorlog vernield werd. Nu dat het wegverkeer met den dag belang rijker en drukker wordt, stelt zich het vraag stuk het toerisme zooveel mogelijk te vergemak kelijken en te bevorderen. Reeds werden in ons land met dit doel nieuwe en breede autobanen aangelegd, andere nog zullen volgen, en tal van wegen worden rechtgetrokken en verbeterd. Doch dit is niet voldoende, want, zonder nog gewag te maken van het gevaar dat zij opleveren, bestaan cr nog tal van spooroverwegen die het verkeer grootelijks belemmeren. Zoo hebben wij hier te Yper, aan weersKanten de statie, twee spoorover wegen die voor de noodzakelijkheid van den spoordienst soms lang gesloten blijven en alzoo het verkeer op twee belangrijke banen, name lijk den Vlamertinghesteenweg en Dickebusch- steenweg, op sommige oogenblikken van den dag afsluiten. Tijdens het bezoek van den Heer Minister Mer- iot werd die kwestie ter plaats besproken door de heeren ingenieurs die den minister vergezelden. Allerhande voorstellen werden geopperd, zoo on der meer van een nieuwe baan die den Dieke- umpiuipipupi VANAF VRIJDAG 20 Twee meesterstukken net Ronald Colman en Loretta 'oung in de meest dramatische n geweldige gebeurtenissen uit e verovering van Indië door ngeland. 'ranschsprekend met Vlaamsche ondertitels. Iet meesterstuk van Jack HOLT. Men begint met den athé-journal. CINDERS NIET TOEGELATEN. buschsteenweg en den Vlamertinghesteenweg met den Veurnesteenweg zou verbinden, of ook nog de Vlamertinghesteenweg en Dickebusch- steenweg onder de spoorlijnen aan te leggen. Deze gedachten werden natuurlijk niet lang weerhouden, want zij veronderstelden dat de vaart Yper-Komen zou gevuld worden, wat on aanneembaar is, en hielden ook geen rekening met de thans langs deze wegen bestaande hui zen die alsdan meest allen hadden moeten ontei gend en afgebroken worden. Doch waarom zou die kwestie niet op een an dere wijze opgelost worden, en namelijk op de zelfde manier zooals er voor de statie van Gent St Pieters te werk gegaan werd en zooals het thans ook te Kortrijk gevraagd wordt Ware het zoo moeilijk de spoorlijnen hier bij de statie zoodanig te verhoogen dat zij boven den Vlamer tinghesteenweg en Dickebuschsteenweg zouden loopen Dit ontwerp is niet nieuw en zelfs, zoo het schijnt, zou het reeds sedert lang verwezen lijkt zijn had de oorlog niet losgebroken. Gezien de statie nu toch moet herbouwd worden, waar om ze dan niet van eerst af inrichten derwijze dat hier die twee zoo nadeelige spooroverwegen kun nen vermeden worden Men maakt sedert eeni- gen tijd zooveel gewag van compensaties die ons zullen gegeven worden in ruil van hetgeen Yper door en sedert den oorlog verloor. Het herbou wen der statie zelf kan niet als compensatie die nen, want dat is oorlogsschade en Yper heeft het recht zooals vóór den oorlog een statie te bezit ten. Maar de verbeteringen die men er gebeur lijk zou aan toebrengen, en zoo onder meer de verhooging der spoorlijnen, dat ware een com pensatie die de Staat aan Yper zou kunnen geven. Zoodoende zou hier een uiterst nuttig werk ver richt worden, zonder dat de stad verplicht zou zijn in die bijkomende uitgaven tusschen te ko men, daar zulks reeds een eerste afkorting ware op al hetgeen zij te goed heeft voor de door haar geleden verliezen. Die werken zouden kunnen samengaan met het herstel der vaart Yper-Komen en de ophooging der spoorlijnen geschieden met den grond voort komende van de vaartwerken. aldus twee vliegen met een lap slaande. Wij onderwerpen dit gedacht aan het stadsbe stuur van Yper en aan allen die bij de te nemen beslissing aangaande den heropbouw der statie betrokken zijn. Mochten zij dit verwezenlijken dan zouden zij een schoon en nuttig werk ver richten en vermijden dat zulks later ten koste dan van nog veel grooter geldopofferingen zou moeten gedaan worden. Nu het nog tijd is, dient die kwestie, ons inziens, met de meeste aandacht onderzocht te worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1