DE KORTRIJKSCHE ONDERLINGE De Dentiste Vandendriessche Algemeene Opziener OMER ROBYN Mondstraat, 8, YPER Tel. 159. HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» Nieuw adres... 7, de Stuersstraat, YPER beschermers van den hofbouw. De verscheidene eereprijzen, die aan de deel nemers zullen toegekend worden, zijn geschon ken door Zijne Majesteit den Koning Den Heer Minister van Landbouw De Stad Yper De Handels- en Nijverheidskamer van Yper M. Remi Bouquet, eerevoorzitter der maat schappij M. de Baron d'Udekem d'Acoz Mevrouw Hector Vermeulen-Meynne M. Aimé Gruwez M. Hector Casier, voorzitter der maatschappij M. Marcel Lauwers, ondervoorzitter der maat schappij M. Ferdinand Dethoor, secretaris der maat schappij Het Bestuur der Koninklijke Hofbouwmaat- schappij De leden der Koninklijke Hofbouwmaatschap- pij en het Werk van den Akker. De tentoonstelling, ingericht door de Konink- ouwmaatschappij van Yper en door hec Werk van den Akker met de medewerking der Nationale Dahlia Maatschappij, is onderverdeeld in niet minder dan 22 afdeelingen en zal alles bevatten wat met den hofbouw betrek heeft. De planten en bloemen zullen ondergebracht worden in de zalen der Halle, waar onder de zeer talrijke tentoonstellers wij onder meer de volgende Ypersche deelnemers mogen vermei den Imperial War Graves Commission, de Hee- ren Casier Hector, Casier Jules, Lauwers Marcel, Lepercq Firmin, Boudein Paul, Vervaele Michel, Mu" Vinckier en de Heer Scheire Alberic. On der de vreemde firma's, die hare medewerking verleenen, vinden wij volgende namenVan- houtte, van De Pinte (Gent) De Rudder, van GentLietaert, van Meulebeke Lombaert, van Moerdijck (Oostende) Vallaeys, van Poperin- ghe Trocquay, van Boirs (Luik) Dekezel, van Waereghem Vancouillie, van Komen Rousseau, van Roeselaere Van Helleputte, van Roeselaere; Van Winsen Jean, van Everghem Van Winsen Charles, van Tourcoing Finet Gebroeders, van Charleroi, en Deforche, van Iseghem. In de benedenzaal der vleeschhalle stelt het Werk van den Akker allerhande groenten en fruit ten toon. Benevens verschillige bijzonderen en leden der maatschappij, lieten zich in die af- deeling ook nog inschrijven verscheidene maat schappijen van het Werk van den Akker, zoo onder meer deze van Dixmude en Ploegsteert De Vereenigde Hofbouwliefhebbers, Yper (lokaal Belfort), en De Oude Vereenigde Hofbouwlief hebbers, van Yper (lokaal De drie Koningen). Het bezoek der tentoonstelling zal dus, met zoo een groot getal deelnemers, niet alleen zeer aan genaam maar ook uiterst interessant en leerrijk zijn. Deze week zijn de leden van het inrichtend co- miteit, de hoveniers en tentoonstellers druk in de weer geweest om een laatste hand aan 't werk te leggen en de tentoonstellingszalen als in een waren lusthof te herscheppen. Wij wenschen deze internationale hofbouw- tentoonstelling goed heil en de inrichters ervan veel succes. Voor uwe verzekeringen van gelijk welken aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap Gesticht in 1919 Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 fr. Reserven 10.000.000 fr. Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni 1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder nemingen. De voordeeligste tarieven. Klare en uitgebreide Polisvoorwaarden. Thans uitbetaalde rampen MEER DAN 15.000.000 FRANK. Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder vortn van premievermindering MEER DAN 2.000.000 FRANK. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK Bijkantoren YPER OOSTENDE VEURNE GENT. De Maatschappij stelt belang in elke ernstige aanvraag voor agentschap. MKMMHMttMMI Wij worden als vreemdelingen behandeld In een schrijven uitgaande van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, datum 6 Juli 1937, dienst Commissie voor de Vlaam- sche Cultureele aangelegenheden, D. F. 4.503, onderteekend door den Heer V. Parein, Onder voorzitter van den Raad van Beheer, treffen wij volgende verklaring aan Wees overtuigd dat onze maatschappij immer gestreefd heeft naar de rechtmatige volbren- ging van haar Nationale zending, der wijze dat niet één Belgisch burger den indruk kan hebben door haar als vreemdeling behandeld te worden. Deze gevoelens zijn onveranderd gebleven. We worden werkelijk getroffen door deze ver heven gevoelens van Nationale plichtbesef... maar past deze bewering en verklaring toe op onze gewesten, op de nog steeds hangende zaak ver keer tusschen leper en Roeselare», op de hou ding van den Heer Minister van Verkeer, op de handelwijze van de Beheerders en Directie der zelfde Nationale Maatschappij en we hebben niet alleen den indruk maar wel de ontegenspreke lijke bewijzen dat we niet enkel als vreemde lingen maar wel als verstootelingen en minder interessante bevolking behandeld worden. De Raad van Beheer en Directie onzer Natio nale Maatschappij zullen het ons dan ook niet ten kwade duiden als we hierna zullen bewij zen dat deze Nationale gevoelens niet altijd on veranderd gebleven zijn. Ingaande op een onnauwkeurig, partijdig en maar al te optimistisch verslag opgemaakt door de Directie der N. M. B. S. in datum 7 December 1931, besliste de Raad van Beheer in zitting van 11 December 1931 tot een proefneming op een secundaire lijn en wel namelijk tusschen leper en Roeselare. De treinen gaven een deficiet van Fr. 200 per dag en de Directie voorzag met de nieuwe methode van uitbating een jaarlijksche winst van 440.000 Fr. De Heer Directeur Lamalle kwam bewijzen en te leper en te Roeselare op 14 Januari 1932, dat deze afschaffing alle voldoening zou geven, dat ze enkel voorloopig was en moest strekken tot proef, tot systeem-type. Minister Van Isacker, toen Voorzitter van den Raad van Beheer, gaf in de Kamerzitting van 9 Februari 1932 de verzeke ring dat de nieuwe wijze van uitbating ons ten volle zou bevredigen. Tot daar bleef de Nationale Maatschappij de haar opgelegde rol Nationaal belang stipt ver vullen. We kunnen weliswaar uitwijden over maar een al te voordeelig contract, over zekere voordeelen, over vergoeding van intresten en zoo meer dit alles hoort tot het verleden. Maanden gingen voorbij... de uitslag der nieu we autobusuitbating was teleurstellend. In de verslagen opgemaakt door zekere ambtenaren trachtte men tegenover den Raad van Beheer de deficitaire uitslagen te verbloemen. Het jaar 1933 gaf zelfs 545.000 frank verlies... men trof maat regelen 1934... 1935 nog verliezen van meer dan Fr. 250.000 per jaar de menschen onzer streek wer den soms op onmenschelijke wijze vervoerd klachten Er kon geen verandering geschieden, het contract afgesloten met de privaatfirma was immers maar opzegbaar na het derde jaar. 1936 De reizigers protesteeren, materiaal sinds lang afgeschreven werd niet tijdig vervangen, de rij tuigen boekten meer dan 300.000 km., beantwoord den niet aan de wettelijke voorschriften, nieuwe protesten, nieuwe gelegenheid om aan te dringen. Onze gemeentebesturen, onze Stadsbesturen, Handels- en Nijverheidskamers van leper en Roe selare, Bestendige Deputatie van West-Vlaande- ren stemmen motiën voor de herinrichting van het Treinverkeer. Onze Senatoren en Volksver tegenwoordigers dringen op verbetering aan bij de Nationale Maatschappij en bij het Minis terie van Verkeer. Wat doet de Raad van Beheer der Nationale Maatschappij Met allen mogelijken spoed wordt er zeer partijdig opgetreden. De Directie maakt een onvolledig en partijdig verslag op in datum 28 Juli 1936 onder nummer 2721, stelt aan den Raad van Beheer eenvoudig vóór, de autobus lijn, spijts financieele mislukking, spijts ver liezen, tegen het algemeen verlangen in, te be houden. en zoo wordt er gestreven naar de rechtma tige volbrenging harer Nationale zending De Raad van Beheer der N. M. B. S., waaron der we alle soorten van menschen aantreffen, heeft zich over dezen toestand niet langer meer bekommerd ze zijn de Nationale zending ver geten Onze Openbare Besturen, onze Volksvertegen woordigers, te recht misnoegd over de partijdige beslissing, hebben evenwel de zaak doorgedreven. Het kwam tot interpellatiën in Kamer en Se naat Minister Jaspar trachtte op alle mogelijke wijzen de thans bestaande uitbating te verde digen. Hij beloofde... het bleef er bij... maanden gingen voorbij... nieuwe beloften, onjuiste ver klaringen en zoo meer. Wat deed evenwel de Raad van Beheer der N. M. B. S. Niets... hij nam geen beslissing... de Directie miek verschil lende studiën op welke het beste bewijs lever den dat de spoorlijn Ieper-Roeselareop een zeer zuinige manier kon uitgebaat worden. Zulke uitbating bij middel van spoorautos kwam op de helft van den kostprijs der autobuslijn in 1936. Het contract kon opgezegd worden wat deed de Raad van Beheer NietsNiet enkel een Belgisch burger heeft den indruk als vreemdeling behandeld te worden, maar gansch een gewest van Poperinghe tot Roe selare, een bevolking van duizende Vlaamsche menschen hebben de bewijzen dat we hier in dit hoekje van West-Vlaanderen als vreemdelin gen behandeld worden. Zijn er op gansch het net der Belgische Spoor wegen geen andere lijnen welke deficiet geven Noemt de Raad van Beheer deze manier van handelen vervullen van zijn Nationale Zen ding Bij de stichting der Maatschappij in 1926 werd de lijn Yper-Roeselare, net als andere lijnen in gebracht, de Maatschappij moest en had tot stren ge plicht deze lijn uit te baten en te onder houden. Er mocht wellicht een proefneming ge schieden deze is geschied en ook deerlijk mis lukt de Nationale Zending der Maatschappij gebiedt dan ook dat een toestand bestaande bij het stichten der Maatschappij zou terug inge bracht worden. Zelfde zending gebiedt ook dat het zeer nadee- lig contract onmiddellijk zou opgezegd worden proefneming en contract gingen gepaardhet eene mislukt, het andere vervalt Anders handelen beteekent eenvoudig een af wijking aan deze Nationale zending welke de Raad van Beheer zoo hoog op prijs stelt. We wenschen dat de Raad van Beheer der Na tionale Maatschappij spoedig een daad zou stellen en een modernen spoorautodienst tusschen leper en Roeselare zou inrichten. Deze indrukken van als vreemdeling en minder interessante bevol king behandeld te worden moeten hier ook op onze streek verdwijnen. Het moet en dit kan VERKEER IEPER - ROESELARE Eindelijk De Radio bracht ons op 5 dezer het verheugend nieuws dat de Minister van Verkeer, de Volks vertegenwoordigers en Senatoren der streek in zijn kabinet bijeenroept voor 15 September. EindelijkNegen maand zijn verloopen sedert de eerste interpellatie ter Kamer... en sinds 16 December 1936 kwamen er ons een vloed van schriftelijke en mondelinge beloften. Onze Vertegenwoordigers zullen dus op 15 Sep tember in de gelegenheid gesteld worden te on derhandelen met den Heer Minister van Ver keer, met zijn Administratie en wellicht ook met leden der' Directie der Nationale Maatschappij. Benevens den Directeur Generaal, Heer Rulot, zullen wij ongetwijfeld een of meer engelbewaar ders der deficitaire autobusuitbating en mislukte proefneming in deze vergadering aantreffen... We wenschen dat deze nieuwe bijeenkomst een minder partijdig karakter en meer zakelijkheid zou hebben dan deze voorgezeten door den Heer Tnelismar, te Yper, op 6 November 1936. Alle persoonlijkheden, alle partijdigheid moe ten van kanteen oplossing welke best het Alge meen belang kan dienen moet gevonden worden. De tusschen gelegen gemeenten Moorslede en Passchendaele hebben hunne belangen, maar de vertegenwoordigers dezer gemeenten moeten ook begrijpen dat Poperinghe, Yper en Roeselare de hunne hebben. In de laatste maanden hebben de belangen de zer gemeenten de overgroote rol gespeeld... juist omdat zeker belanghebbende personen en partij gangers der alleen uitbating per autobus steeds voorkwamen met deze gemeenten. Met wat goeden wil kan er een oplossing welke eenieder bevredigt gevonden worden.- ...moest men twijfelen dat de N. M. B. S. net als in 1932 overgaat tot een proefneming met spoor autos tot het einde van de bestaande vergunning 1940 Raadplegingen Alle dage.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 3