DE KORTRIJKSCHE
ONDERLINGE
De Dentiste
Vandendriessche
Algemeene Opziener OMER ROBYN
Mondstraat, 8, YPER Tel. 159.
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
Nieuw adres...
7, de Stuersstraat, YPER
beschermers van den hofbouw.
De verscheidene eereprijzen, die aan de deel
nemers zullen toegekend worden, zijn geschon
ken door
Zijne Majesteit den Koning
Den Heer Minister van Landbouw
De Stad Yper
De Handels- en Nijverheidskamer van Yper
M. Remi Bouquet, eerevoorzitter der maat
schappij
M. de Baron d'Udekem d'Acoz
Mevrouw Hector Vermeulen-Meynne
M. Aimé Gruwez
M. Hector Casier, voorzitter der maatschappij
M. Marcel Lauwers, ondervoorzitter der maat
schappij
M. Ferdinand Dethoor, secretaris der maat
schappij
Het Bestuur der Koninklijke Hofbouwmaat-
schappij
De leden der Koninklijke Hofbouwmaatschap-
pij en het Werk van den Akker.
De tentoonstelling, ingericht door de Konink-
ouwmaatschappij van Yper en door hec
Werk van den Akker met de medewerking der
Nationale Dahlia Maatschappij, is onderverdeeld
in niet minder dan 22 afdeelingen en zal alles
bevatten wat met den hofbouw betrek heeft.
De planten en bloemen zullen ondergebracht
worden in de zalen der Halle, waar onder de
zeer talrijke tentoonstellers wij onder meer de
volgende Ypersche deelnemers mogen vermei
den Imperial War Graves Commission, de Hee-
ren Casier Hector, Casier Jules, Lauwers Marcel,
Lepercq Firmin, Boudein Paul, Vervaele Michel,
Mu" Vinckier en de Heer Scheire Alberic. On
der de vreemde firma's, die hare medewerking
verleenen, vinden wij volgende namenVan-
houtte, van De Pinte (Gent) De Rudder, van
GentLietaert, van Meulebeke Lombaert, van
Moerdijck (Oostende) Vallaeys, van Poperin-
ghe Trocquay, van Boirs (Luik) Dekezel, van
Waereghem Vancouillie, van Komen Rousseau,
van Roeselaere Van Helleputte, van Roeselaere;
Van Winsen Jean, van Everghem Van Winsen
Charles, van Tourcoing Finet Gebroeders, van
Charleroi, en Deforche, van Iseghem.
In de benedenzaal der vleeschhalle stelt het
Werk van den Akker allerhande groenten en
fruit ten toon. Benevens verschillige bijzonderen
en leden der maatschappij, lieten zich in die af-
deeling ook nog inschrijven verscheidene maat
schappijen van het Werk van den Akker, zoo
onder meer deze van Dixmude en Ploegsteert
De Vereenigde Hofbouwliefhebbers, Yper (lokaal
Belfort), en De Oude Vereenigde Hofbouwlief
hebbers, van Yper (lokaal De drie Koningen).
Het bezoek der tentoonstelling zal dus, met zoo
een groot getal deelnemers, niet alleen zeer aan
genaam maar ook uiterst interessant en leerrijk
zijn.
Deze week zijn de leden van het inrichtend co-
miteit, de hoveniers en tentoonstellers druk in de
weer geweest om een laatste hand aan 't werk te
leggen en de tentoonstellingszalen als in een
waren lusthof te herscheppen.
Wij wenschen deze internationale hofbouw-
tentoonstelling goed heil en de inrichters ervan
veel succes.
Voor uwe verzekeringen van gelijk welken
aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig
gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap
Gesticht in 1919
Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 fr.
Reserven 10.000.000 fr.
Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De
cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni
1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder
nemingen.
De voordeeligste tarieven. Klare en uitgebreide
Polisvoorwaarden.
Thans uitbetaalde rampen
MEER DAN 15.000.000 FRANK.
Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder
vortn van premievermindering
MEER DAN 2.000.000 FRANK.
MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK
Bijkantoren
YPER OOSTENDE VEURNE GENT.
De Maatschappij stelt belang in elke ernstige
aanvraag voor agentschap.
MKMMHMttMMI
Wij worden als vreemdelingen behandeld
In een schrijven uitgaande van de Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwegen, datum
6 Juli 1937, dienst Commissie voor de Vlaam-
sche Cultureele aangelegenheden, D. F. 4.503,
onderteekend door den Heer V. Parein, Onder
voorzitter van den Raad van Beheer, treffen wij
volgende verklaring aan
Wees overtuigd dat onze maatschappij immer
gestreefd heeft naar de rechtmatige volbren-
ging van haar Nationale zending, der wijze
dat niet één Belgisch burger den indruk kan
hebben door haar als vreemdeling behandeld
te worden. Deze gevoelens zijn onveranderd
gebleven.
We worden werkelijk getroffen door deze ver
heven gevoelens van Nationale plichtbesef... maar
past deze bewering en verklaring toe op onze
gewesten, op de nog steeds hangende zaak ver
keer tusschen leper en Roeselare», op de hou
ding van den Heer Minister van Verkeer, op de
handelwijze van de Beheerders en Directie der
zelfde Nationale Maatschappij en we hebben niet
alleen den indruk maar wel de ontegenspreke
lijke bewijzen dat we niet enkel als vreemde
lingen maar wel als verstootelingen en minder
interessante bevolking behandeld worden.
De Raad van Beheer en Directie onzer Natio
nale Maatschappij zullen het ons dan ook niet
ten kwade duiden als we hierna zullen bewij
zen dat deze Nationale gevoelens niet altijd on
veranderd gebleven zijn.
Ingaande op een onnauwkeurig, partijdig en
maar al te optimistisch verslag opgemaakt door
de Directie der N. M. B. S. in datum 7 December
1931, besliste de Raad van Beheer in zitting van
11 December 1931 tot een proefneming op een
secundaire lijn en wel namelijk tusschen leper
en Roeselare. De treinen gaven een deficiet van
Fr. 200 per dag en de Directie voorzag met de
nieuwe methode van uitbating een jaarlijksche
winst van 440.000 Fr.
De Heer Directeur Lamalle kwam bewijzen
en te leper en te Roeselare op 14 Januari 1932, dat
deze afschaffing alle voldoening zou geven, dat
ze enkel voorloopig was en moest strekken tot
proef, tot systeem-type. Minister Van Isacker,
toen Voorzitter van den Raad van Beheer, gaf in
de Kamerzitting van 9 Februari 1932 de verzeke
ring dat de nieuwe wijze van uitbating ons ten
volle zou bevredigen.
Tot daar bleef de Nationale Maatschappij de
haar opgelegde rol Nationaal belang stipt ver
vullen. We kunnen weliswaar uitwijden over
maar een al te voordeelig contract, over zekere
voordeelen, over vergoeding van intresten en zoo
meer dit alles hoort tot het verleden.
Maanden gingen voorbij... de uitslag der nieu
we autobusuitbating was teleurstellend. In de
verslagen opgemaakt door zekere ambtenaren
trachtte men tegenover den Raad van Beheer de
deficitaire uitslagen te verbloemen. Het jaar 1933
gaf zelfs 545.000 frank verlies... men trof maat
regelen
1934... 1935 nog verliezen van meer dan Fr.
250.000 per jaar de menschen onzer streek wer
den soms op onmenschelijke wijze vervoerd
klachten Er kon geen verandering geschieden,
het contract afgesloten met de privaatfirma was
immers maar opzegbaar na het derde jaar. 1936
De reizigers protesteeren, materiaal sinds lang
afgeschreven werd niet tijdig vervangen, de rij
tuigen boekten meer dan 300.000 km., beantwoord
den niet aan de wettelijke voorschriften, nieuwe
protesten, nieuwe gelegenheid om aan te dringen.
Onze gemeentebesturen, onze Stadsbesturen,
Handels- en Nijverheidskamers van leper en Roe
selare, Bestendige Deputatie van West-Vlaande-
ren stemmen motiën voor de herinrichting van
het Treinverkeer. Onze Senatoren en Volksver
tegenwoordigers dringen op verbetering aan
bij de Nationale Maatschappij en bij het Minis
terie van Verkeer.
Wat doet de Raad van Beheer der Nationale
Maatschappij Met allen mogelijken spoed wordt
er zeer partijdig opgetreden. De Directie maakt
een onvolledig en partijdig verslag op in datum
28 Juli 1936 onder nummer 2721, stelt aan den
Raad van Beheer eenvoudig vóór, de autobus
lijn, spijts financieele mislukking, spijts ver
liezen, tegen het algemeen verlangen in, te be
houden.
en zoo wordt er gestreven naar de rechtma
tige volbrenging harer Nationale zending
De Raad van Beheer der N. M. B. S., waaron
der we alle soorten van menschen aantreffen,
heeft zich over dezen toestand niet langer meer
bekommerd ze zijn de Nationale zending ver
geten
Onze Openbare Besturen, onze Volksvertegen
woordigers, te recht misnoegd over de partijdige
beslissing, hebben evenwel de zaak doorgedreven.
Het kwam tot interpellatiën in Kamer en Se
naat Minister Jaspar trachtte op alle mogelijke
wijzen de thans bestaande uitbating te verde
digen. Hij beloofde... het bleef er bij... maanden
gingen voorbij... nieuwe beloften, onjuiste ver
klaringen en zoo meer. Wat deed evenwel de
Raad van Beheer der N. M. B. S. Niets... hij
nam geen beslissing... de Directie miek verschil
lende studiën op welke het beste bewijs lever
den dat de spoorlijn Ieper-Roeselareop een
zeer zuinige manier kon uitgebaat worden. Zulke
uitbating bij middel van spoorautos kwam op de
helft van den kostprijs der autobuslijn in 1936.
Het contract kon opgezegd worden wat deed
de Raad van Beheer
NietsNiet enkel een Belgisch burger heeft den
indruk als vreemdeling behandeld te worden,
maar gansch een gewest van Poperinghe tot Roe
selare, een bevolking van duizende Vlaamsche
menschen hebben de bewijzen dat we hier in dit
hoekje van West-Vlaanderen als vreemdelin
gen behandeld worden.
Zijn er op gansch het net der Belgische Spoor
wegen geen andere lijnen welke deficiet geven
Noemt de Raad van Beheer deze manier van
handelen vervullen van zijn Nationale Zen
ding
Bij de stichting der Maatschappij in 1926 werd
de lijn Yper-Roeselare, net als andere lijnen in
gebracht, de Maatschappij moest en had tot stren
ge plicht deze lijn uit te baten en te onder
houden. Er mocht wellicht een proefneming ge
schieden deze is geschied en ook deerlijk mis
lukt de Nationale Zending der Maatschappij
gebiedt dan ook dat een toestand bestaande bij
het stichten der Maatschappij zou terug inge
bracht worden.
Zelfde zending gebiedt ook dat het zeer nadee-
lig contract onmiddellijk zou opgezegd worden
proefneming en contract gingen gepaardhet
eene mislukt, het andere vervalt
Anders handelen beteekent eenvoudig een af
wijking aan deze Nationale zending welke de
Raad van Beheer zoo hoog op prijs stelt.
We wenschen dat de Raad van Beheer der Na
tionale Maatschappij spoedig een daad zou stellen
en een modernen spoorautodienst tusschen leper
en Roeselare zou inrichten. Deze indrukken van
als vreemdeling en minder interessante bevol
king behandeld te worden moeten hier ook op
onze streek verdwijnen. Het moet en dit kan
VERKEER IEPER - ROESELARE
Eindelijk
De Radio bracht ons op 5 dezer het verheugend
nieuws dat de Minister van Verkeer, de Volks
vertegenwoordigers en Senatoren der streek in
zijn kabinet bijeenroept voor 15 September.
EindelijkNegen maand zijn verloopen sedert
de eerste interpellatie ter Kamer... en sinds 16
December 1936 kwamen er ons een vloed van
schriftelijke en mondelinge beloften.
Onze Vertegenwoordigers zullen dus op 15 Sep
tember in de gelegenheid gesteld worden te on
derhandelen met den Heer Minister van Ver
keer, met zijn Administratie en wellicht ook met
leden der' Directie der Nationale Maatschappij.
Benevens den Directeur Generaal, Heer Rulot,
zullen wij ongetwijfeld een of meer engelbewaar
ders der deficitaire autobusuitbating en mislukte
proefneming in deze vergadering aantreffen...
We wenschen dat deze nieuwe bijeenkomst een
minder partijdig karakter en meer zakelijkheid
zou hebben dan deze voorgezeten door den Heer
Tnelismar, te Yper, op 6 November 1936.
Alle persoonlijkheden, alle partijdigheid moe
ten van kanteen oplossing welke best het Alge
meen belang kan dienen moet gevonden worden.
De tusschen gelegen gemeenten Moorslede en
Passchendaele hebben hunne belangen, maar de
vertegenwoordigers dezer gemeenten moeten ook
begrijpen dat Poperinghe, Yper en Roeselare de
hunne hebben.
In de laatste maanden hebben de belangen de
zer gemeenten de overgroote rol gespeeld... juist
omdat zeker belanghebbende personen en partij
gangers der alleen uitbating per autobus steeds
voorkwamen met deze gemeenten.
Met wat goeden wil kan er een oplossing welke
eenieder bevredigt gevonden worden.-
...moest men twijfelen dat de N. M. B. S. net als
in 1932 overgaat tot een proefneming met spoor
autos tot het einde van de bestaande vergunning
1940
Raadplegingen Alle dage.