VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY M. GEL.DOF Koloniale Loterij 5 TOERISTISCHE KRONIEK LE FOOTBALL WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat", 40 - YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTCLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL Mondstraat, 7 - YPER DE 9de SNEDE 1937 GROOT LOT 1 MILJOEN ZWEMKRONIEK Deze week werd in gansch het land onder de auspiciën van het Ministerie van Landbouw de Week van de Druifgehouden. Het is vooral in de streek van Hoeilaart en Overijsche dat deze cultuur een buitengewone uitbreiding heeft ge nomen. Toeristisch is deze streek ook zeer merk waardig gelegen aan weerszijden van de groote baan Brussel-Namen is zij zeer gemakkelijk te bereiken. De schilderachtige IJsche ontspringt in het beroemde Zoniënbosch en slingert zich dan verder door Brabants heerlijke velden, een prachtige vallei yormende tot wanneer zij haar water vereenigt met dat van de Dijle. Eén harer bijriviertjes is de Laan, om hare wilde oevers zeer bezocht. Verder op in de richting van Leu ven komt men dan aan de Zoete Waters van Heverlee een stel pittoreske vijvers te midden van het bosch. Wie ooit te Brussel op verlof gaat, moet eens dien kant uitgaan. Hij zal zijn dag geenszins beklagen. Het is thans beslist dat er in het voorjaar 1939 een grootsche Memlingherdenking zal plaats heb ben te Brugge naast een groote Memling-ten- toonstelling zal op de Groote Markt een opvoe ring plaats hebben van een mysteriespel en een historische stoet zal de straten der Middeleeuw- sche stad doorkruisen. Ook te Brugge maar dit reeds volgende week zal een zeer interessante tentoonstelling worden gehouden van toeristische affiches. Deze tentoonstelling, welke wordt ingericht door de Provinciale Vereeniging voor Vreemdelingenver keer, zal Zaterdag e. k. 11 September worden ge opend door Z. E. Gouverneur H. Baels, voorzitter der Vereeniging. Zij omvat een uiterst belang wekkende collectie toeristische plakkaten, uit alle landen van de wereld, door een comité van be voegde personen geschift.Wij twijfelen er niet aan of deze tentoonstelling wordt bezocht door alwie zich maar eenigszins met receptief toerisme be zighoudt. Wij geven in ons nummer van volgende week verslag over deze toeristische manifestatie. De prijsverlaging van 60 op de Duitsche spoorwegen zal ook gedurende het jaar 1938 aan uit het buitenland komende reizigers worden verleend. Voor den ouden Rijn, de druivenkok zooals Freiligrath den Duitschen stroom heeft genoemd, nadert thans het mooiste jaargetijde. Op steile hellingen rijpen de druiven. Vroolijke liederen weerklinken van de schepen in het dal en van de burchten op de hoogten. De wijnboeren zijn druk in de weer met het verzorgen der druiven. Het gouden licht der zonne straalt over wijnbergen en bosschen. Daar, waar de Rijn met zijn groene golven de ruïnen van menigen burcht begroet zooals in een bijna honderd jaar oud lied van een onbekenden dichter wordt gezongen, daar ligt het doel van de reizigers uit alle landen. In het Rijn land komen allen bijeen, die zich aangetrokken gevoelen tot het land van de romantiek, het vroo- 1 lijke landschap en de gelukkige oevers van den met wijn gezegenden stroom. Maar in het Rijnland gedijen de druiven niet alleen aan den Rijn. Ook aan Moezel, Saar, Ruwer. Nahe en Ahr rijpen heerlijke druiven, welker bloed in kostelijken wijn wordt veran derd. Aan de Ahr bevindt zich het grootste ge bied van Duitschland, waar roode wijn en voortreffelijke wordt gewonnen. In elk geval mag men voldoende vertrouwen stellen in een oude spreuk, welke zeker een betrouwbare weg wijzer isEen goede Rijnwijn past bij elk maaltijd fijn Tusschen dichter en wijn heeft ten allen tijde een hecht en heilig bondgenootschap bestaan, gedurende eeuwen hebben de dichters den roem van den wijn verkondigd. Meer dan 1550 jaar ge leden heeft Decimus Magnus Ansonius de Moezel aldus bezongen Stroom, welks hoogten beplant zijn met de [geurige gave van Bacchus Stroom, welks oevers met rozen getooid zijn In de gewesten waar wijn wordt gewonnen, is September de maand van de wijnfeesten. Vrijwel geen gemeente in deze streken welke er niet haar eigen wijnfeest op nahoudt. Zelfs Grünberg in Silezië viert mee. De wijn uit Grünberg is trou wens niet te verachten. Toen Frederik Willem IV een bezoek aan Grünberg bracht, werd hem de eerewijn aangeboden. De vorst nam een flinke slok en riep toen uitDat is een uitstekend vochtNiet waar, Majesteit, antwoordde de burgemeester, en het is niet eens onze beste... Reysiger. -O L'esprit régionaliste qui règne ou mieux sévit partout, devrait nous inciter a parler ici du foot ball et de ses origines a Ypres mais il est encore des survivants, des fondateurs de ce sport mieux placés que nous pour évoquer ces lointains sou venirs. Nous resterons done sur le terrain des généra- iités. Le football est en passé de devenir le jeu na tional beige, comme il est déja le sport principal de l'Angleterre. Nous voyons croitre d'année en année le nombre des équipes, et il n'y aura hien- tót plus un seul village, oü les jeunes gens, voire même les enfants, ne s'exercent a taper du pied dans un ballon de cuir rond. Le football nous est venu d'Angleterre, ce n'est en somme qu'une res titution, puisqu'on prétend qu'il fut apporté dans les lies Britanniques avec la conquête des Nor- mands, lesquels Normands le tenaient de leurs voisins de Bretagne. Le football breton était re- présenté par un jeu assez brutal et sans régies dé- finies, qui consistait a jeter un lourd ballon de cuir devant les jeunes gens rassemblés a la limite de deux communes. Le camp qui parvenait a por ter le ballon dans la commune rivale avait gagné. Nos joueurs modernes ne parcourent plus que l'espace compris entre deux goals Un jeu qui se rapprochait du football, nous enseigne Larousse, c'est un jeu pratiqué en Italië, au XV" siècle, sous le nom de Calcio et que de nombreuses estampes du temps nous représen- tent. Telles sont les origines du football retracées a grands traits. II y a prés d'un siècle que le football est régle- menté suivant un code sévère et obéit a des lois définies sur le sol de la" vieille Angleterre. II fit des débuts timides en France vers 1885 et il ne connut guère de partisans réguliers avant 1890. A cette époque, certains établissements d'é- ducation le firent pratiquer par leurs élèves, puis se fondèrent le Racing club de France d'abord, et le Stade Francais ensuite, qui disputèrent les premiers matches réguliers et furent en quel- que sorte les modèles de ceux qui pratiquèrent le jeu par la suite. Nous croyons ne pas nous tromper en disant que ce fut la Flandre Occidentale qui, en Bel- gique, vit naitre les premiers clubs de football. C'est au sein de la forte colonie anglaise résidant a Bruges et parmi des négociants anglais fixés a Courtrai que ce sport britannique. s'implanta. Le fils d'un gros négociant en grains de notre ville s'y intéressa et, doué d'un caractère fort sympa- thique, il ne lui fut pas difficile de grouper au- tour de lui un certain nombre d'adeptes. Des cos tumes fort élégants furent lancés. mieux que la balie, et il nous souvient que certain goalkeeper, long comme une journée sans pain, s'étala. dés le premier match dans une mare de la plaine d'a- mour, sans perdre un flegme qui nécessairement, devait être anglais... Comme nous l'avons dit. olus haut, nous laissons a d'autres le soin d'écrire l'histoire bien peu em- brouillée assurément, de ce premier club Yprois de football et de ceux qui le suivirent. Serpy. IPiPJW GROOT KLEIN KLEEDEREN en MANTELS - Specialiteit van Avondkleederen Kleermaakster VOORDEELIQE PRIJZBPs De Harmonie Ypriana te Kortrijk Onze Harmonie Ypriana, uitgenoodigd door het comi- teit der Braderie, trok Zaterdag laatst naar de Leie- stad. Het was de eerste maal dat onze geliefkoosde Maatschappij het genoegen had zich in het Kortrijksche te laten hooren en dat zij er dan ook voor gezorgd had aldaar met een uitgelezen programma op te treden, hoeft niet gezegd. De ontvangst, welke haar te Kortrijk te beurt viel, was gulhartig. De Heeren Burgrave en Mayeur, respec tievelijk feestbestuurder en secretaris, ontvingen en verwelkomden de Harmonie Ypriana. Stoetsgewijze trok men naar het Stadhuis om er de Heeren Burgemeester en gemeenteoverheden der stad Kortrijk af te halen. Onder deze bemerkten wij onzen gewezen stadgenoot, Heer advocaat De Jaegher. Door een overgroote menig te vergezeld, trok de stoet dan naar de Steenstraat, waar de Heer Burgemeester Mayeur op officieele wijze de Braderie opende. Bij den Heer Voorzitter van het Comiteit werd de Overheden een hartelijke ontvangst aangeboden. De Heer Secretaris hield er een a&nspraak om de ge meenteoverheden te bedanken, waarop de Heer Burge meester antwoordde en, na het ledigen van een lekker glas, werd de wandeling voortgezet door de straten die deel mieken van de Braderie. Om 8 1/2 u. nam het Kunstconcert der Harmonie Ypriana aanvang met de Florentiner March», van Fucik. Kortrijk en omliggende telt veel muziekliefheb bers en ook veel kenners van die schoone kunst. De machtige toeloop van volk miek den besten indruk op de leden der Harmonie Ypriana, die onder de kundige leiding van M. Fr. Deridder het programma op onbe rispelijke wijze uitvoerden. Ook werd ieder stuk oo daverend applaus onthaald. Zampa van Hérold, miek grooten indruk. La Dernière Sérénade van Fr. Vandewalle, werd luidruchtig toegejuicht. De solisten behaalden er veel succes. De Ballet d'Isolinevan Messager, werd meesterlijk uitgevoerd met al de fijn heid welke men kon wenschen. Na de rustpoos was het de beurt aan onze zes klarinet solos om op het voorplan te verschijnen. Of er bravo geroepen werd lijdt geen twijfel. De moeilijke wals van Gretna Greenvan Guiraud. werd tot eenieders genoegen vertolkt. De marsch der Gendarmerie Nationale van den Mees ter Prévost, begeleid van tamboers en klaroenen, die het concert besloot, miek allerbesten indruk en werd langdurig op bravo- en bisgeroep onthaald. De Heeren Burgrave en Mayeur beklommen alsdan de kiosk om, wegens het inrichtend Comiteit en de gansche bevolking van Kortrijk en omliggende, aan den Chef Deridder en aan de flinke muzikanten de meest hartelijkste gelukwenschen toe te sturen. Onder daverend applaus werden bloemen aan den Bestuurder en een prachtige medaille voor de Harmonie over handigd. Kortrijk bezit een ware Ypersche kolonie, waarvan al de leden daar rond de kiosk geschaard stonden. Daar waren er van driemaal zeven, doch men zag er ook van meer dan tienmaal zeven. Het was dan ook een over groote blijdschap toen de Voorzitter der Maatschappij het Ypersch lied van O. L. Vrouw van Thuine aan kondigde. Bij dien groet van de Moederstad vaagde menigeen* een traan weg van aandoening en blijdschap En zoo eindigde, voor de groote Braderie van het centrum, de eerste avond in beste stemming. De Har monie Ypriana had er rijkelijk haar deel toe bijge bracht. Ypersch Kind. van de zal einde September uitgeloot worden. volgens plan B. 61.310 loten van 100 fr. tot 100.000 fr. WEER EEN RECORD VOOR FERNANDE CAROEN. (O) Zaterdag avond heeft het moedige Oostendsche meisje een aanval gedaan op het eenige rekord, dat nog op naam stond van Germaine Slame (Brussels S. C.>. en is eens te meer schitterend geslaagd m haar poging. Het rekord der 1500 m. vrije slag, dat op 25'22" 2/5 stond, werd met eventjes 58" verbeterd, en gebracht op 24'24" 15. Ik vraag mij af waar Caroen zal eindigen! Het rekord der 100 m. vrije slag Dames moet er ook aan gelooven. Dat dit rekord Zondag ter gelegenheid van het kam pioenschap van België over dien afstand ging geklopt worden, durfde niemand verwachten, en toch is dit gebeurd. De heldin van deze poging is echter geen der favoriten geweest, doch de 15 jarige Nons Marien van Olympic S. C. van Antwerpen, die geen schijn van kans had tegen hare oudere tegenstreefsters. maar de groote verrassing bracht, door het kampioenschap te winnen, en daarbij het rekord te kloppen met 2 5". rekord dat op naam stond van Mevr. De Raedemackeo (Antw. Z. C.) in 1T5" 15. Kogisa.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 5