-FOOTBALL- Cinema Flora - Yper 18 JAAR, N 26 25 SEPTEMBER 1937 18 ANNÉE, N 26 25 SEPTEMBRE 1937 - Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres - CODE SECRET - WINTERUUR Zondag 26 September 1937 C. S. YPER - Tweede Afdeeling S. V. BLANKENBERGHE LE DÉFENSEUR SILENCIEUX LE VOILE DES ILLUSIONS. HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» Une Vérité... a Liége «BWMQ—BMM—BB—Ml>~- .H r jjifc MmUKM HET YPERSCHE LA REGION D'YPRES OKGAAN DER VEREENIGING DER GETE1STERDEN ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISXRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat. 34, YPER. Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Als tweede Groote Film Even zoo grootsch als de eerste met William Powell, Rosalind Russell, Binnie Barnes. Een uitzonderlijk boeiend bespiedingsverhaal. Men begint met den PATHÉ - JOURNAL. Kinders niet toegelaten. Het is in den nacht van Zaterdag 2 op Zondag 3 October aanstaande dat het winteruur opnieuw I in voege treedt. Te 3 uur 's morgens (zomeruur) wordt de tijd met 60 minuten achteruitgesteld, zoodat wij alsdan tot den gewonen wettelijken tijd, namelijk 2 uur, zullen terugkeeren K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1937-1938 Om 3 uur TEGEN Ingang Match Tweede Afdeeling3 Frank. Tribune1 fr. opleg. VANAF VRIJDAG 24 SEPTEMBER Twee Groote Franschsprekende films (Vlaamsche ondertitels) JACKIE COOPER, JOSEPH CALLEIA en de wonderlijke hond RIN - TIN - TIN, in OPGELET I a. s. week GRETA GARBO in De Vergadering van 15 September 1937. Zooals we reeds in ons voorgaande nummer hebben aangekondigd heeft de sinds zoolang be loofde vergadering plaats gehad op 15 dezer in het Kabinet van den Heer Minister van Verkeer. De vergadering voorgezeten door den Heer Marcel Henri Jaspar begon om 14 u. 15 en ein digde om half vier. Volledig verhalen hoe alles verliep, welke uit eenzettingen door onze Senatoren en Volksver tegenwoordigers gedaan werden, wat de verdedi ging was der Administratie van Verkeer of der N. M. B. S., ware slechts een herhaling van het geen we hier sedert maanden bevestigen en voor houden. Het weze voldoende te vermelden dat al onze vertegenwoordigers het volkomen eens waren om de herinrichting van het spoorverkeer te vragen en te eischen dat het reizigersvervoer tusschen leper en Roeselare in betere en gunstiger voor waarden zou geschieden. Wij stippen verders graag aan dat de Heer Mi nister van Verkeer niet enkel welwillend en on partijdig de vergadering voorzat, maar tevens blijk gaf van goedkeuring en eensgezindheid met onze vertegenwoordigers. De Hr Marcel Henri Jas par verklaarde onder meer Gezien het contract met de pachters kan opgezegd worden verdient het vraagstuk een gansch bijzondere aandacht vanwege de Nationale MaatschappijHij vroeg verders dat geen kwestie van cijfers zouden besproken worden en dat het vraagstuk van zijn werkelijken kanthet algemeen belang, zou be schouwd worden. De Heer De Droog, Directeur-Generaal aan het Ministerie van Verkeer, was de meening toege daan dat, indien aan den wensch der parlements leden gevolg wordt gegeven, gansch het vraag stuk der coördinatie op de secundaire lijnen daar door in het gedrang zal komen. Het zal voortaan niet meer mogelijk zijn daar waar het verkeer onbeduidend is de treinen door autobussen te ver vangen. De Heer Senator Mullie antwoordde dat de Nationale Maatschappij, door te handelen zoo als zij het gedaan heeft, de wet overtreden heeft, elke opheffing van gelijk welke lijn moet door het Parlement worden goedgekeurd. Aan de vergadering werd verders kennis gege ven van een onderzoek opgemaakt door den Heer Van den Dungen waaruit bleek dat sommige rij tuigen van den dienst Ieper-Roeselare overladen zijn. Er werd op verhelping van den toestand aangedrongen. De Heer Rulot verklaarde daarop dat zulks op de marktdagen met al de autobussen het ge val is en drukte er zijn verwondering over uit dat het verwijt van, den Heer De Droog alleen tot de Nationale Maatschappij gericht is. De Heer Directeur-Generaal der N. M. B. S. trachtte verders de huidige uitbating per auto bus zoo goed mogelijk te verdedigen. Hij deed uitschijnen dat de N. M. B. S. door het huidig systeem belangrijke besparingen gedaan had. Hij verklaarde verders dat het railauto-stelsel, in strijd met wat verklaard werd, duurder kost dan het stelsel der lichte treinen. Wij willen hier niet in bijzonderheden treden, het weze voldoende te vermelden dat de Heer Dierkens, Volksvertegenwoordiger, op de uiteen zetting van den Heer Rulot, verklaarde te twij felen aan de nauwkeurigheid van de door den Heer Rulot opgegeven cijfers. De Directie der N. M. B. S. stelde een kostprijs van 6.85 per kilo meter vast Hoe is het dan te verklaren dat de N. M. B. S. in haar laatste jaarverslag vooruitkomt met kostprijzen van 1.56 en 2.50 Fr. per kilometer voor spoorautos Over dit alles werd er geen antwoord ver strekt. Wij zijn de meening toegedaan dat de gedane berekeningen voorgefegd in deze verga dering niet ernstig waren. Wij meenen te weten dat de kostprijs enkel een 525.000 fr. zou bedragen voorwat de uitbating betreft en niet één mil- lioen zooals voorgehouden. Het is evenwel mogelijk dat er meer kans be staat voor een uitbating met lichte treinen... om reden dat de N. M. B. S. over geen voldoende spoorauto-materiaal beschikt. Hoe het ook zij, we verklaren ons voldaan over de gehóuden vergadering en zijn overtuigd dat deze bijeenkomst de beste resultaten zal hebben. De Heer Minister van Verkeer staat niet meer vijandig tegenover de herinrichting van het spoorverkeer. Er moet verandering komen Het laatste tooneel moet zich nu nog afspelen in de N. M. B. S. De Directie der N. M. B. S. heeft onmiddellijk de voorstellen en besprekingen in onderzoek genomen en zal ze uiteindelijk aan den Raad van Beheer voorleggen. Wij zijn overtuigd dat de Beheerders zullen in gaan op deze voorstellen en beslissen tot de her inrichting van het treinverkeer. Nog enkele da gen geduld A l'occasion du 35' anniversaire de l'Association des Licenciés de l'Ecole des Hautes Etudes Com- merciales et Consulaires de Liége, commémora- tion qui est patronnée par MM. J. Hoste, Minis- tre de l'Instruction Publique, E. Rubbens, Mi- nistre des Colonies, P. H. Spaak, Ministre des Affaires Etrangères et du Commerce Extérieur, Ph. Van Isacker, Ministre des Affaires Economi- ques, Xavier Neujean, Ministre d'Etat et Bourg- mestre de la ville de Liége, Louis Pirard, Gou verneur de la Province de Liége, et d'autres per- sonnalités marquantes, la Revue Pratique des Questions Commerciales et Economiques a édi- té en Avril dernier un numéro jubilaire qui con- tient divers articles fort intéressants dus a la plume de licenciés de l'Ecole des Hautes Etudes Commerciales et Consulaires, occupant des situa tions en vue dans les domaines les plus divers de l'activité économique du pays et, entre autres, un remarquable article de M. Albert Dewandre, le grand ingénieur beige, Président de l'Associa tion des Ingénieurs sortis de l'Université de Liége, et Délégué de l'Etat a l'Ecole des Hautes Etudes Commerciales et Consulaires de Liége. M. Albert Dewandre, qui, si nos souvenirs sont exacts, n'est pas un inconnu a Ypres, ne nous en voudra pas de reproduire ici son article sur Liége, Port de Mer et de l'employer a la dé- fense de nos intéréts si méconnus. Voici ce que M. l'ingénieur Albert Dewandre écrit dans la Revue Pratique sous le titre de LIÉGE, PORT DE MER «Lequipement national va s'enrichir. en 1939, d'une magnifique voie d'eau qui va réunir Liége a Anvers dans des conditions telles que i'écono- mie des transports entre la grande métropole et le bassin industriel mosan se verra considérable- ment modifiée. On ne se pénètre pas assez actuellement de l'importance dans la vie économique du pays des facilités données par les transports fluviaux.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1