-FOOTBALL-
Cinema Flora - Yper
18 JAAR, N 26 25 SEPTEMBER 1937
18 ANNÉE, N 26 25 SEPTEMBRE 1937
- Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
- CODE SECRET -
WINTERUUR
Zondag 26 September 1937
C. S. YPER - Tweede Afdeeling
S. V. BLANKENBERGHE
LE DÉFENSEUR SILENCIEUX
LE VOILE DES ILLUSIONS.
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
Une Vérité... a Liége
«BWMQ—BMM—BB—Ml>~- .H r jjifc MmUKM
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
OKGAAN DER VEREENIGING DER GETE1STERDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISXRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat. 34, YPER.
Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Als tweede Groote Film
Even zoo grootsch als de eerste
met William Powell, Rosalind Russell, Binnie Barnes.
Een uitzonderlijk boeiend bespiedingsverhaal.
Men begint met den PATHÉ - JOURNAL.
Kinders niet toegelaten.
Het is in den nacht van Zaterdag 2 op Zondag 3
October aanstaande dat het winteruur opnieuw I
in voege treedt. Te 3 uur 's morgens (zomeruur)
wordt de tijd met 60 minuten achteruitgesteld,
zoodat wij alsdan tot den gewonen wettelijken
tijd, namelijk 2 uur, zullen terugkeeren
K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1937-1938
Om 3 uur
TEGEN
Ingang Match Tweede Afdeeling3 Frank.
Tribune1 fr. opleg.
VANAF VRIJDAG 24 SEPTEMBER
Twee Groote Franschsprekende films
(Vlaamsche ondertitels)
JACKIE COOPER, JOSEPH CALLEIA
en de wonderlijke hond RIN - TIN - TIN, in
OPGELET I a. s. week GRETA GARBO in
De Vergadering van 15 September 1937.
Zooals we reeds in ons voorgaande nummer
hebben aangekondigd heeft de sinds zoolang be
loofde vergadering plaats gehad op 15 dezer in
het Kabinet van den Heer Minister van Verkeer.
De vergadering voorgezeten door den Heer
Marcel Henri Jaspar begon om 14 u. 15 en ein
digde om half vier.
Volledig verhalen hoe alles verliep, welke uit
eenzettingen door onze Senatoren en Volksver
tegenwoordigers gedaan werden, wat de verdedi
ging was der Administratie van Verkeer of der
N. M. B. S., ware slechts een herhaling van het
geen we hier sedert maanden bevestigen en voor
houden.
Het weze voldoende te vermelden dat al onze
vertegenwoordigers het volkomen eens waren om
de herinrichting van het spoorverkeer te vragen
en te eischen dat het reizigersvervoer tusschen
leper en Roeselare in betere en gunstiger voor
waarden zou geschieden.
Wij stippen verders graag aan dat de Heer Mi
nister van Verkeer niet enkel welwillend en on
partijdig de vergadering voorzat, maar tevens
blijk gaf van goedkeuring en eensgezindheid met
onze vertegenwoordigers. De Hr Marcel Henri Jas
par verklaarde onder meer Gezien het contract
met de pachters kan opgezegd worden verdient
het vraagstuk een gansch bijzondere aandacht
vanwege de Nationale MaatschappijHij vroeg
verders dat geen kwestie van cijfers zouden
besproken worden en dat het vraagstuk van zijn
werkelijken kanthet algemeen belang, zou be
schouwd worden.
De Heer De Droog, Directeur-Generaal aan het
Ministerie van Verkeer, was de meening toege
daan dat, indien aan den wensch der parlements
leden gevolg wordt gegeven, gansch het vraag
stuk der coördinatie op de secundaire lijnen daar
door in het gedrang zal komen. Het zal voortaan
niet meer mogelijk zijn daar waar het verkeer
onbeduidend is de treinen door autobussen te ver
vangen. De Heer Senator Mullie antwoordde dat
de Nationale Maatschappij, door te handelen zoo
als zij het gedaan heeft, de wet overtreden heeft,
elke opheffing van gelijk welke lijn moet door
het Parlement worden goedgekeurd.
Aan de vergadering werd verders kennis gege
ven van een onderzoek opgemaakt door den Heer
Van den Dungen waaruit bleek dat sommige rij
tuigen van den dienst Ieper-Roeselare overladen
zijn. Er werd op verhelping van den toestand
aangedrongen.
De Heer Rulot verklaarde daarop dat zulks
op de marktdagen met al de autobussen het ge
val is en drukte er zijn verwondering over uit dat
het verwijt van, den Heer De Droog alleen tot
de Nationale Maatschappij gericht is.
De Heer Directeur-Generaal der N. M. B. S.
trachtte verders de huidige uitbating per auto
bus zoo goed mogelijk te verdedigen. Hij deed
uitschijnen dat de N. M. B. S. door het huidig
systeem belangrijke besparingen gedaan had. Hij
verklaarde verders dat het railauto-stelsel, in
strijd met wat verklaard werd, duurder kost dan
het stelsel der lichte treinen.
Wij willen hier niet in bijzonderheden treden,
het weze voldoende te vermelden dat de Heer
Dierkens, Volksvertegenwoordiger, op de uiteen
zetting van den Heer Rulot, verklaarde te twij
felen aan de nauwkeurigheid van de door den
Heer Rulot opgegeven cijfers. De Directie der
N. M. B. S. stelde een kostprijs van 6.85 per kilo
meter vast
Hoe is het dan te verklaren dat de N. M. B. S.
in haar laatste jaarverslag vooruitkomt met
kostprijzen van 1.56 en 2.50 Fr. per kilometer
voor spoorautos
Over dit alles werd er geen antwoord ver
strekt. Wij zijn de meening toegedaan dat de
gedane berekeningen voorgefegd in deze verga
dering niet ernstig waren. Wij meenen te weten
dat de kostprijs enkel een 525.000 fr. zou bedragen
voorwat de uitbating betreft en niet één mil-
lioen zooals voorgehouden.
Het is evenwel mogelijk dat er meer kans be
staat voor een uitbating met lichte treinen... om
reden dat de N. M. B. S. over geen voldoende
spoorauto-materiaal beschikt.
Hoe het ook zij, we verklaren ons voldaan over
de gehóuden vergadering en zijn overtuigd dat
deze bijeenkomst de beste resultaten zal hebben.
De Heer Minister van Verkeer staat niet meer
vijandig tegenover de herinrichting van het
spoorverkeer. Er moet verandering komen
Het laatste tooneel moet zich nu nog afspelen
in de N. M. B. S. De Directie der N. M. B. S. heeft
onmiddellijk de voorstellen en besprekingen in
onderzoek genomen en zal ze uiteindelijk aan
den Raad van Beheer voorleggen.
Wij zijn overtuigd dat de Beheerders zullen in
gaan op deze voorstellen en beslissen tot de her
inrichting van het treinverkeer. Nog enkele da
gen geduld
A l'occasion du 35' anniversaire de l'Association
des Licenciés de l'Ecole des Hautes Etudes Com-
merciales et Consulaires de Liége, commémora-
tion qui est patronnée par MM. J. Hoste, Minis-
tre de l'Instruction Publique, E. Rubbens, Mi-
nistre des Colonies, P. H. Spaak, Ministre des
Affaires Etrangères et du Commerce Extérieur,
Ph. Van Isacker, Ministre des Affaires Economi-
ques, Xavier Neujean, Ministre d'Etat et Bourg-
mestre de la ville de Liége, Louis Pirard, Gou
verneur de la Province de Liége, et d'autres per-
sonnalités marquantes, la Revue Pratique des
Questions Commerciales et Economiques a édi-
té en Avril dernier un numéro jubilaire qui con-
tient divers articles fort intéressants dus a la
plume de licenciés de l'Ecole des Hautes Etudes
Commerciales et Consulaires, occupant des situa
tions en vue dans les domaines les plus divers de
l'activité économique du pays et, entre autres,
un remarquable article de M. Albert Dewandre,
le grand ingénieur beige, Président de l'Associa
tion des Ingénieurs sortis de l'Université de Liége,
et Délégué de l'Etat a l'Ecole des Hautes Etudes
Commerciales et Consulaires de Liége.
M. Albert Dewandre, qui, si nos souvenirs sont
exacts, n'est pas un inconnu a Ypres, ne nous en
voudra pas de reproduire ici son article sur
Liége, Port de Mer et de l'employer a la dé-
fense de nos intéréts si méconnus.
Voici ce que M. l'ingénieur Albert Dewandre
écrit dans la Revue Pratique sous le titre de
LIÉGE, PORT DE MER
«Lequipement national va s'enrichir. en 1939,
d'une magnifique voie d'eau qui va réunir Liége
a Anvers dans des conditions telles que i'écono-
mie des transports entre la grande métropole et
le bassin industriel mosan se verra considérable-
ment modifiée.
On ne se pénètre pas assez actuellement de
l'importance dans la vie économique du pays des
facilités données par les transports fluviaux.