HELDENHULDE -FOOTBALL- -GROOT BAL- Cinema FLORA, Groote Markt - Yper 18 JAAR. N' 29 -- 16 OCTOBER 19?7 18 ANNÉE, N 29 -- 16 OCTOBRE 1937 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d'Ypres STAD YPER ALLERHEILIGEN Het Treinverkeer IEPER - ROESELARE wordt heringericht Zondag 17 October 1937 C. S. YPER lli F. C. THIELT C. S. YPER - Juniors - WEVELGHEM Sp. La petite Dame du Wagon Lit Homme contre Femme T a r z a n s Ontvluchting! HET YPERSCHE LA REGION D'YPRES ORGAAN DER YERlEMGiNG DER GETETSTERDEN ÜRGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, 'YPER. Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 Ir. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Te!. 500 35 ct. het nummer Naamiooze artikels geweigerd Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés De Burgemeester heeft de eer zijne medebur gers en al de Maatschappijen der Stad uit te noodigen tot de die, te 11 ure, op zal plaats grijpen. Vergadering te 10 u. 45 Vanden Peereboomplaats. Wegwijzer Vanden Peereboomplaats Groote Markt Meenenstraat Maarschalk French- laan Kerkhof. Yper, den 13 October 1937. De Burgemeester, J. Vanderghote. a.K.V.B. YPERSCH STADIUM 1937-193b Om 10 uur Om 2 J uur Ingang1.50 fr. Tribune1 fr. opleg. STAD YPER OP ZONDAG 17 OCTOBER 1937 te 6 uur 's avonds in de zaal LAPIERE, Hondstraat MET KOSTELOOZE TOMBOLA ingericht door de Ypersche Wielrijdersclub 1.500 FR. PRIJZEN 1' PrijsEen Prachtrijwiel waarde 750 frank. 2' Prijs Een Melkverken. 3' Prijs: Een Prachtbeker, enz..., enz. Verders een 30 tal andere schoone prijzen. INGANGSKAART 3 FR. Recht gevende op deelname aan de TOMBOLA. Het Rijwiel zal vanaf Zaterdag 16 October ten toongesteld worden in het lokaal Sportwereld Rijsselstraat. De overblijvende prijzen mogen afgehaald worden in het lokaal Sportwereld Rijsel- straat, tot Zondag 24 October. In ons nummer van 25 September 1.1. verklaar den we tot slot onzer bijdrage We zijn over tuigd dat de Beheerders der N. M. B. S. zullen ingaan op het voorstel en beslissen tot de herin richting van het treinverkeer. Nog enkele dagen geduld. Ons lang wachten, ons geduld in de laatste maanden meer dan eens op proef gesteld, wer den nu eindelijk beloond. Wij krijgen volledige voldoening Het treinverkeer zal terug ingericht worden tusschen leper en Roeselare Die blijde mare kwam ons op Vrijdag avond 8° dezer per radio toe. Ingaande op een voorstel der Directie der Nationale Maatschappij nam de Raad van Beheer in zitting van 8 October, 's na middags, deze verheugende beslissing We zijn gelukkig om deze gunstige oplossing niet enkel en alleen omdat onze perscampagne ingezet op 20 Juni 1936 dit prachtig eindr resultaat medehielp, maar vooral omdat er een einde gesteld wordt aan een toestand welke eenig was in ons land. We zijn tevreden dat de Administratie van Verkeer terugkwam op haar vroeger beslissing er werd ingezien dat het systeem toegepast op de lijn Ieper-Roeselare niet geschikt was om be staande spoorlijnen te vervangen. Bij de afschaffing der treinen in Mei 1932 heb ben we hier in ons Weekblad protest aangetee- kend. In 1933 werd er door ons een campagne gevoerd voor de herinrichting der treinen. We hebben enkele jaren geduld gehad en afgewacht naar het resultaat der proefneming. Gezien de totale mislukking op financieel gebied en de herhaalde klachten der reizigers hebben we de zaak opnieuw aangepakt in Juli 1936. Wat men er ook moge over denken, onze perscampagne stond onder geen enkelen invloed getrouw aan ons doel hebben we eenvoudig de belangen van leper en omstreken willen verdedigen. We nemen graag aan dat ons optreden, onze handelwijze en publicatie van documenten niet altijd de goedkeuring van sommige personen of bladen hebben afgedragen het was evenwel onze plicht te werken voor verandering. ■iPUi VANAF VRIJDAG 15 OCTOBER Een dolle klucht met Colette DARFEUIL, PAULEY, Rog. TRÉVILLE, FLORENCIE. Een óetectievenfilm vol leven, met de fijnheid van den zoo bekenden JACK HOLT. Men begint met den PATHÉ-JOURNAL. o Kinders niet toegelaten. Binnen kort Gelijk wie zal moeten erkennen dat de reizi gers tusschen leper en Roeselare in 1934 tot 1936 soms op een onmenschelijke wijze vervoerd wer den. Wat al klachten hebben we niet gehoord Er moest verandering komen... zoo is het dan ook geschied. Bij de eindzegepraal behoort wel een woord geschiedeniswe geven hierna, ter documenta tie, de bijzonderste feiten en datums A. Afschaffing der treinen Voorgesteld door de Directie der N. M. B. S. op 7 December 1931. Goedgekeurd door de Beheerders in zitting van 11 December 1931. Bespreking in de Kamer der volksvertegen woordigers 12-2-1932. Spijts protesten en tusschenkomsten van Open bare besturen werden de reizigerstreinen totaal afgeschaft op 25 Mei 1932. B. Campagne voor de herinrichting der treinen. Deze werd ingezet in Juli 1936. Op 28 Juli 1936 onderzoek der Directie Natio nale Maatschappij Belgische Spoorwegen. Beheerraad van 12 Oogst1936," beslissing de autobusuitbating onveranderd te behouden. 16 November 1936, bezoek van den Heer The- lismar. Kabinetsoverste van den Heer Minister van Verkeer. Vergadering in het Kabinet van den Heer Burgemeester te leper. Partijdige tus- sr-henkomst van verschillende personen. 6' December 1936. Interpellatiën in de Kamer der Volksvertegenwoordigers HH. Dierkens en Missiaen, Butaye en Tollenaere. Antwoord van den Heèr Marcel-Henri Jaspar, we zullen de zaak opnieuw onderzoeken. Belofte van een vergadering. 10 Februari 1937. Interpellatie in den Senaat door den Heer Senator Vandenbulcke. 11 Maart 1937. Interpellatie in de Kamer door Volksvertegenwoordiger Allewaert, ook door den Heer R. Tollenaere. 14 April 1937. Ondervraging door den Heer Allewaert, Volksvertegenwoordiger. 8 Juli 1937. Nieuwe vragen van den Heer Alle waert omtrent de bestaande autobusuitbating, recht van opzeg enz Maand Oogst 1937. Verlof van den Heer Minis ter van Verkeer, belofte de vergadering der ver tegenwoordigers te houden begin September. 15 September 1937. Volbrenging dezer belofte, al de senatoren en volksvertegenwoordigers der betrokken arrondissementen werden tot deze vergadering uitgenoodigd. Eensgezind werd op de herinrichting der treinen aangedrongen. 20 September 1937. Directie, comiteit der N. M. B. S. beslist tot de herinrichting en zal zulks voorstellen aan den Raad van Beheer. 8 October 1937. Raad van Beheer beslist tot de herinrichting van het spoorverkeer voor reizigers op de lijn Ieper-Roeselare. Dit behoort tot het verledenEn nu de toe komst Wanneer komen de treinen in voege, hoeveel verbindingen Volgens goed ingelichte bron vernemen we dat het spoorverkeer terug in voege komt met 1 Februari 1938, dus met de nieuwe treingids. Er zullen minimum 7 lichte treinen, heen en terug, in dienst gesteld worden. We veronderstellen dat de lichte TT. treinen maar een overgangsperiode zullen zijn en dat

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1