HELDENHULDE
-FOOTBALL-
-GROOT BAL-
Cinema FLORA, Groote Markt - Yper
18 JAAR. N' 29 -- 16 OCTOBER 19?7
18 ANNÉE, N 29 -- 16 OCTOBRE 1937
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d'Ypres
STAD YPER
ALLERHEILIGEN
Het Treinverkeer IEPER - ROESELARE
wordt heringericht
Zondag 17 October 1937
C. S. YPER lli F. C. THIELT
C. S. YPER - Juniors - WEVELGHEM Sp.
La petite Dame du
Wagon Lit
Homme contre
Femme
T a r z a n s
Ontvluchting!
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
ORGAAN DER YERlEMGiNG DER GETETSTERDEN
ÜRGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, 'YPER. Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 Ir.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Te!. 500 35 ct. het nummer
Naamiooze artikels geweigerd
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro
Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
De Burgemeester heeft de eer zijne medebur
gers en al de Maatschappijen der Stad uit te
noodigen tot de
die, te 11 ure, op
zal plaats grijpen.
Vergadering te 10 u. 45 Vanden Peereboomplaats.
Wegwijzer Vanden Peereboomplaats Groote
Markt Meenenstraat Maarschalk French-
laan Kerkhof. Yper, den 13 October 1937.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
a.K.V.B.
YPERSCH STADIUM
1937-193b
Om 10 uur
Om 2 J uur
Ingang1.50 fr. Tribune1 fr. opleg.
STAD YPER
OP
ZONDAG 17 OCTOBER 1937
te 6 uur 's avonds
in de zaal LAPIERE, Hondstraat
MET KOSTELOOZE TOMBOLA
ingericht door de Ypersche Wielrijdersclub
1.500 FR. PRIJZEN
1' PrijsEen Prachtrijwiel waarde 750 frank.
2' Prijs Een Melkverken.
3' Prijs: Een Prachtbeker, enz..., enz.
Verders een 30 tal andere schoone prijzen.
INGANGSKAART 3 FR.
Recht gevende op deelname aan de TOMBOLA.
Het Rijwiel zal vanaf Zaterdag 16 October ten
toongesteld worden in het lokaal Sportwereld
Rijsselstraat.
De overblijvende prijzen mogen afgehaald
worden in het lokaal Sportwereld Rijsel-
straat, tot Zondag 24 October.
In ons nummer van 25 September 1.1. verklaar
den we tot slot onzer bijdrage We zijn over
tuigd dat de Beheerders der N. M. B. S. zullen
ingaan op het voorstel en beslissen tot de herin
richting van het treinverkeer. Nog enkele dagen
geduld.
Ons lang wachten, ons geduld in de laatste
maanden meer dan eens op proef gesteld, wer
den nu eindelijk beloond. Wij krijgen volledige
voldoening Het treinverkeer zal terug ingericht
worden tusschen leper en Roeselare
Die blijde mare kwam ons op Vrijdag avond
8° dezer per radio toe. Ingaande op een voorstel
der Directie der Nationale Maatschappij nam de
Raad van Beheer in zitting van 8 October, 's na
middags, deze verheugende beslissing
We zijn gelukkig om deze gunstige oplossing
niet enkel en alleen omdat onze perscampagne
ingezet op 20 Juni 1936 dit prachtig eindr
resultaat medehielp, maar vooral omdat er een
einde gesteld wordt aan een toestand welke eenig
was in ons land.
We zijn tevreden dat de Administratie van
Verkeer terugkwam op haar vroeger beslissing
er werd ingezien dat het systeem toegepast op de
lijn Ieper-Roeselare niet geschikt was om be
staande spoorlijnen te vervangen.
Bij de afschaffing der treinen in Mei 1932 heb
ben we hier in ons Weekblad protest aangetee-
kend. In 1933 werd er door ons een campagne
gevoerd voor de herinrichting der treinen. We
hebben enkele jaren geduld gehad en afgewacht
naar het resultaat der proefneming. Gezien de
totale mislukking op financieel gebied en de
herhaalde klachten der reizigers hebben we de
zaak opnieuw aangepakt in Juli 1936. Wat men
er ook moge over denken, onze perscampagne
stond onder geen enkelen invloed getrouw aan
ons doel hebben we eenvoudig de belangen van
leper en omstreken willen verdedigen.
We nemen graag aan dat ons optreden, onze
handelwijze en publicatie van documenten niet
altijd de goedkeuring van sommige personen
of bladen hebben afgedragen het was evenwel
onze plicht te werken voor verandering.
■iPUi
VANAF VRIJDAG
15 OCTOBER
Een dolle klucht met
Colette DARFEUIL, PAULEY,
Rog. TRÉVILLE, FLORENCIE.
Een óetectievenfilm vol leven,
met de fijnheid van den zoo
bekenden JACK HOLT.
Men begint met den
PATHÉ-JOURNAL.
o
Kinders niet toegelaten.
Binnen kort
Gelijk wie zal moeten erkennen dat de reizi
gers tusschen leper en Roeselare in 1934 tot 1936
soms op een onmenschelijke wijze vervoerd wer
den. Wat al klachten hebben we niet gehoord
Er moest verandering komen... zoo is het dan
ook geschied.
Bij de eindzegepraal behoort wel een woord
geschiedeniswe geven hierna, ter documenta
tie, de bijzonderste feiten en datums
A. Afschaffing der treinen
Voorgesteld door de Directie der N. M. B. S. op
7 December 1931.
Goedgekeurd door de Beheerders in zitting van
11 December 1931.
Bespreking in de Kamer der volksvertegen
woordigers 12-2-1932.
Spijts protesten en tusschenkomsten van Open
bare besturen werden de reizigerstreinen totaal
afgeschaft op 25 Mei 1932.
B. Campagne voor de herinrichting der treinen.
Deze werd ingezet in Juli 1936.
Op 28 Juli 1936 onderzoek der Directie Natio
nale Maatschappij Belgische Spoorwegen.
Beheerraad van 12 Oogst1936," beslissing de
autobusuitbating onveranderd te behouden.
16 November 1936, bezoek van den Heer The-
lismar. Kabinetsoverste van den Heer Minister
van Verkeer. Vergadering in het Kabinet van
den Heer Burgemeester te leper. Partijdige tus-
sr-henkomst van verschillende personen.
6' December 1936. Interpellatiën in de Kamer
der Volksvertegenwoordigers HH. Dierkens en
Missiaen, Butaye en Tollenaere.
Antwoord van den Heèr Marcel-Henri Jaspar,
we zullen de zaak opnieuw onderzoeken. Belofte
van een vergadering.
10 Februari 1937. Interpellatie in den Senaat
door den Heer Senator Vandenbulcke.
11 Maart 1937. Interpellatie in de Kamer door
Volksvertegenwoordiger Allewaert, ook door den
Heer R. Tollenaere.
14 April 1937. Ondervraging door den Heer
Allewaert, Volksvertegenwoordiger.
8 Juli 1937. Nieuwe vragen van den Heer Alle
waert omtrent de bestaande autobusuitbating,
recht van opzeg enz
Maand Oogst 1937. Verlof van den Heer Minis
ter van Verkeer, belofte de vergadering der ver
tegenwoordigers te houden begin September.
15 September 1937. Volbrenging dezer belofte,
al de senatoren en volksvertegenwoordigers der
betrokken arrondissementen werden tot deze
vergadering uitgenoodigd. Eensgezind werd op
de herinrichting der treinen aangedrongen.
20 September 1937. Directie, comiteit der N. M.
B. S. beslist tot de herinrichting en zal zulks
voorstellen aan den Raad van Beheer.
8 October 1937. Raad van Beheer beslist tot de
herinrichting van het spoorverkeer voor reizigers
op de lijn Ieper-Roeselare.
Dit behoort tot het verledenEn nu de toe
komst
Wanneer komen de treinen in voege, hoeveel
verbindingen Volgens goed ingelichte bron
vernemen we dat het spoorverkeer terug in
voege komt met 1 Februari 1938, dus met de
nieuwe treingids. Er zullen minimum 7 lichte
treinen, heen en terug, in dienst gesteld worden.
We veronderstellen dat de lichte TT. treinen
maar een overgangsperiode zullen zijn en dat