ALLERHEILIGEN
HELDENHULDE
Allerheiligen
CHRYSANTHEMEN
P. Boudein-Delfombe
Cinema Flora, Yper
18 JAAR, N 30 -- 23 OCTOBER 1937
18 ANNÉE, N 30 23 OCTOBRE 1937
r-,-.
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
EXTRA CHRYSANTHEMEN
in poï<en, aan genadigen prijs
Bij Hector CASIER te Yper
Bruggesteenweg, 58. Telefoon 82.
STAD YPER
ALLERHEILIGEN
Capucienenstraat, 10, YPER
Tel. 56
Schoone keus van Pensée-Planten.
Ds laatste vergadering der
Onderzoekscommissie
DE VAART KOMEN-IEPER
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
ORGAAN DER VEREEN1GING DER GETEISTERDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Botcrstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 l'r.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, Y'PRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro
Tél. 500
Les articles non signés sont refuses
De Burgemeester heeft de eer zijne medebur
gers en al de Maatschappijen der Stad uit te
noodigen tot de
die, te 11 ure, op
zal plaats grijpen.
Vergadering te 10 u. 45 Vanden Peereboomplaats.
Wegwijzer Vandenpeereboomplaats Groote
Markt Koning Albert Meenenstraat M.
Frenchlaan Kerkhof.
De scholen en Maatschappijen zullen in stoet
gevormd worden, Vandenpeereboomplaats, op
een dubbele rij, in de orde aangewezen door de
Commissarissen.
De vlaggen der maatschappijen zullen opge
steld worden in groep aan het hoofd van den
stoet, ter hoogte van den hoek der Halle. Bij het
voorbijtrekken van den stoet zullen de vaan
drigs zich terug aan het hoofd hunner maat
schappij plaatsen.
De Oudstrijders zullen zich opstellen aan den
linkeren kant van het gedenkteeken der Gesneu
velden (Hoek huis Gruwez, Vandenpeereboom
plaats).
De vlaggen der Oudstrijders zullen geplaatst
worden op rij voor het Monument.
Vanaf 10.45 ure zullen de Maatschappijen de
Vandenpeereboomplaats vervoegen langs de
Donker Poort.
Om 11 ure Aankomst der Overheden.
Garde a Vous. Een minuut stilte. Neder-
legging der kroon van Stad. Vaderlandsch
lied. Défilé der Scholen en Maatschappijen.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Groote en Prachtige Keus van
WITTE EN GEKLEURDE
TER BLOEMISTERIJ
Op aanvraag gelast men zich kosteloos de
bloemen op de graven te plaatsen op het gemeen
tekerkhof van Yper.
Men gelast zich ook met het maken van
BLOEMTUILEN EN KRONEN.
o
Woensdag 20" dezer, te 9 u. 30, kwam de Com
missie, die door den' Heer Minister Merlot aan
gesteld werd om het vraagstuk der waterwegen
in het Ypersche te onderzoeken, voor de laatste
maal bijeen in de bureelen van het Ministerie
van Openbare Werken, Leuvensche Weg, Nr 38,
te Brussel.
De vergadering, onder het voorzitterschap van
den Heer Van Wetter, algemeen bestuurder der
Waterwegen, duurde tot na 12 uur. De verschil-
lige zienswijzen werden grondig onderzocht en
gansch de bespreking, alhoewel zeer druk, ge
schiedde op de hoffelijkste wijze. Op het einde
dezer bijeenkomst werden, tot besluit, verschil
lende moties uitgedrukt die de onderscheidene
standpunten weergaven.
Thans zullen deze moties en de verslagen der
gevoerde besprekingen overgemaakt worden aan
den Heer Minister die aangaande het herstel der
vaart Yper-Komen een beslissing zhl nemen.
De belangen van Yper werden in die Commis
sie op goede wijze verdedigd en wij verhopen
dat de werking onzer afgevaardigden de beste
vruchten voor de economische heropbeuring on
zer stad en streek zal afwerpen.
Onder deze hoofding verscheen in Het Vis-
scherijblad van Oostende, Nr 41 van 9 October
11., een zeer merkwaardig artikel dat wij zoo vrij
zijn in zijn geheel over te nemen en hier te la
ten volgen
Zooals men weet werd door minister Merlot
een commissie aangesteld om de mogelijkheid te
onderzoeken de oude vaart van Komen naar
leper, waaraan reeds tot driemaal toe gewerkt
werd om de doorbraak bij Hollebeke uit te voe
ren, hetgeen telkens mislukte, doordat de klei
grond aldaar door de vochtigheid zwelt en de
grondvesten van de werken aldus doet bewegen
en alles laat invallen, toch eindelijk eens te her
stellen, al was het door een omweg te maken om
die slechte gronden te vermijden.
Deze commissie, welke voornamelijk uit inge
nieurs bestaat, heeft nu laten weten dat er mid
del is door een omweg langs Voormezeele een
kanaal te graven dat weliswaar een kilometer
en half langer zou zijn dan de vaart langs Holle
beke, maar dat dan toch ook dit voordeel zou op
leveren dat er, in plaats van 16 sassen, slechts 9
zouden noodig zijn, en door deze afschaffing van
zeven sassen, zouden de schippers meer dan den
tijd inwinnen welke hun de omweg van ander-
halven Km. zou berokkenen.
Deze vaart zal voor haar herstel een 75 mil-
lioen fr. kosten, terwijl voor het herstel van de
oude vaart langs Hollebeke, ongeveer het dubbel
zou noodig zijn.
Misschien zullen velen voor deze groote uit
gaven terugschrikken, maar ze mogen niet ver
geten dat de verbinding Leie-Yzer het eenige
middel is om aan den Westhoek van onze pro
vincie een economisch leven te bezorgen, dat
door de strenge toltarieven van onze Zuiderbu
ren heelemaal onmogelijk geworden is, indien we
aan steden zooals leper, Diksmuide en Nieuw-
(Zie programma op tweede bladzijde).
poort niet een hinterland bezorgen waarop ze
aangewezen zijn.
Vergeten we ook niet dat de Handelskamers
van Noord Frankrijk, zoowel van Tourcoing als
van Robaais en Rijssel, sinds lang reeds aandrin
gen om een vaart te doen graven die rechtstreeks
van Duinkerke naar Rijssel zou gericht zijn.
Moest dit kanaal ooit gegraven worden, dan'
zou gansch de Leiestreek daarvan vooral de scha
de ondervinden en het voordeel, dat steden als
Meenen, Komen, Wervik en Kortrijk halen uit
de scheepvaart op de Leie, zou dan heelemaal
verdwijnen.
Daarom vooral is het goed onze provincie te
beschouwen als een economisch geheel, waarvan
sommige deelen ongelukkigerwijs nog niet ge
noegzaam met elkander verbonden zijn, zoodat
bijv. de Yzer- en de Leiestreek aan elkander
meer vreemd zijn, dan het Rijsselsche aan de
streek van Kortrijk.
We kunnen dan ook niet genoeg den heer
Goeverneur gelijk geven, toen hij aan het
Iepersch magistraat al zijn steun beloofde in hun
rechtmatige eischen op een economisch herstel.
Geen beter bewijs van de gegrondheid onzer
beschouwingen kunnen we aanvoeren, dan het
geen thans, in ALLE bladen, van Noord-Frank
rijk als argument gebezigd wordt, namelijk dat
het zeekanaal van Vlaanderen, zoo wordt de
vaart Duinkerke-Tourcoing genoemd, slechts de
weergave zou zijn van het Albertkanaal en even
zeer als deze vaart, een verdedigingsmiddel zou
vormen tegenover een inval uit het Noord-
Oosten.
Wanneer men nu weet hoezeer Frankrijk
met het oorlogsgevaar begaan is, dan zal men
inzien, dat dergelijk ontwerp, nevens de finan-
cieele voordeelen welke er uit kunnen voort
vloeien voor de haven van Duinkerke en de in-
dustrieele centra van het Noorden, ook nog an
dere voordeelen biedt, die de Fransche regeering
wel zouden kunnen verleiden tot de noodige uit
gaven voor dergelijk werk, temeer daar ook nog
aangedrongen wordt om terzelfdertijd nevens
deze vaart een afleidingsvaart te graven voor de
afvalwateren van de fabrieken uit het Rijssel
sche, die tot nogtoe de wateren van de Spiere
hebben verpest.
Aldus opgevat, heeft dit werk ook nog den
schijn ons Belgen, nuttig te zijn, vermits ons
zuiveringsstation aan de grens zooveel millioe-
nen kost, terwijl er absoluut geen zekerheid is
dat hiermede 'het vuile water voor goed zal ge
zuiverd worden en voor de visschen onschade
lijk.
Het graven van het Fransch kanaal is nog
slechts een ontwerp, maar als men weet wat er
al gedaan wordt om de haven van Duinkerke te
verbeteren en haar al het verkeer te bezorgen
dat nu langs Antwerpen en Gent gaat, dan be
seft men eerst iioe groot het gevaar is.
Het Visscherijblad dat, zijn titel zegt het,
zich speciaal bezig houdt met alles wat de vis-
scherij en de scheepvaart aanbelangt en van deze
kwesties goed op de hoogte is, ontvange hier
onzen besten dank omdat het zonder eenige voor
ingenomenheid zijn oordeel te kennen geeft in
de thans zoo druk besproken kwestie van het
herstel der vaart Yper-Komen. Zijn zakelijk ar
tikel bewijst dat het een klaren kijk heeft op
den uitzonderlijken toestand van onze streek en
het aarzelt dan ook niet te bevestigen dat de
verbinding Leie-Yzer het eenige middel is om
aan den Westhoek van onze provincie een eco
nomisch leven te bezorgen en om aan steden als
Yper, Dixmude en Nieuwpoort een hinterland te