POLITIEKE ITZICHTEN 4 BEROERDE T( ESTANDEN het electriciteitsnet doen uitvoeren. M. Leurt dan. Gij zijt veel te braaf tegenover de maatschappij die zooveel geld verdient op den rug der bevolking van stad. M. Del.thiye. Ik wil enkele woorden antwoorden uan den Heer Leuridan, die den indruk geeft dat wij onzen plicht niet doen. Over twee jaar heeft de maat schappij beloofd de gevraagde uitbreiding van het electriciteitsnet te doen op voorwaarde dat er 70 van de aanvragers de aansluiting zouden nemen. Het schepencollege heeft dadelijk de uitbreiding gevraagd voor geheel het grondgebied van Yper. De plans en het bestek hiervoor zijn zelfs reeds gereed, en in den zetel der maatschappij te Brussel zegt men dat zij bereid is de gevraagde uitbreiding te doen van zoodra wij hier de 70 rr bereiken. Verleden jaar waren er 49 der bewoners van buiten stad die bereid waren de aansluiting te doen, dit jaar telden wij er 56 en nu bij een latere optelling hadden wij er reeds 62 Over drie weken hebben wij aan de maatschappij nog maals gevraagd de uitbreiding van het electrisch net binnen den kortst mogelijken tijd te doen. Ik denk wel dat wij in 't kort de vereischte 70 zullen bereiken, nu dat de electriciteit in meest alle gemeenten is aan gelegd en schier iedereen zich erbij aansluit. Zoo de uitbreiding hier dus nog niet gedaan werd, is het onze schuld niet. wij hebben daarvoor dikwijls genoeg aan gedrongen. M. Lemahieu. De electriciteitsmaatschappij steekt den vinger in haar eigen oog en nog al redelijk diep zelf. M. Leuridan. Ja. tot aan den elleboog. M. Lemahieu. De maatschappij mist grootelijks met de bewoners der hofsteden van de electriciteit te versteken, want het zijn juist deze menschen die het meest electriciteit zullen verbruiken, meer dan die 70 werkmenschen d.e langs den weg wonen, alhoewel die menschen ook van de electriciteit mogen genieten. Het is op de hofsteden dat het grootste electriciteitsver- bruik zal zijn, gezien daar zoowel licht als drijfkracht zal gebezigd worden, en de maatschappij is onbezon nen genoeg dit niet in te zien. M. Leuridan. Het argument door den Heer sche pen Lemahieu aangehaald betreft het nut ten voor- deele der maatschappij, doch er is ook nog een ander argument dat voor de uitbreiding van het electrisch net pleit, namelijk het openbaar nut. De maatschappij zou dit zooveel te meer moeten inzien en wat toegevender zijn, daar wij de electriciteit duur en zwaar betalen, Woensdag 27 October 1937. BINNENLAND Onze Binnenlandsche Politieke Uitzichten staan deze week op het belangrijke voorplan, en tevens in het groote vraagteeken. De Regeering Van Zeeland is Maandagnamid dag gevallen. Dat weten wij allemaal. Wij kennen ook de bondige officieele redenen, die daartoe geleid hebben 1. een niet be paalde verstoring der ministerieele atmosfeer van eenheid en onderling begrip 2. de ontwikkeling in het Land van een hate lijke, steeds hernieuwde laster-kampagne. Het is goed even deze twee officieel medege deelde redenen te onderlijnen, om des te zeker der de mogelijke daaruit voortvloeiende politieke uitzichten te toetsen. 1. Men was het niet langer meer onderling eens in het regeeringskabinet. De heer Van Zee land verduidelijkte dit als volgt, in zijn radiorede van Maandagavond Een vage mistevredenheid die niet kan bepaald worden heeft elementen aangetast waarop ik steeds heb gerekend, en zon der dewelke de Nationale Unie mij niet denk baar voorkomt. Wij vragen ons afWelke zijn die aangetaste elementen, zonder dewelke de Nationale Unie voor Van Zeeland ondenkbaar is Waarover waren zij mistevreden Welk standpunt zullen deze elementen in de huidige regeeringskrisis innemen Een veeleischendheid, die op nood lottig verzet der tegenpartijen zal botsen, en die aldus een gevaar zal opleveren voor het vormen van een nieuwe drieledige Nationale Unie? of was men mistevreden over den heer Van Zeeland Dit laatste zou in flagrante tegenspraak zijn met den brief die de ontslagnemende ministers allen zonder eenige uitzondering aan het adres van den ontslagnemenden Eerste Minister heb ben gestuurd, en waarin duidelijk onderteekend werd«wij wenschen U onze achting, onze vriendschap en ons vertrouwen te betuigen en verder: «...wij blijven fier Uwe medewerkers geweest te zijn Waarover gaat die vage mistevredenheid dan Want ingezien zij de gemeenschappelijke ont slagneming van een Ons-land-gezond-makende- regeering als jammerlijk gevolg had, is zij be slist belangrijk genoeg om door ieder welden- kenden burger gekend, en naar waarde beoor deeld te worden. Of verduikt die vage mistevredenheid die niet juist bepaald kan worden een programma- ongeschil In dat geval zou de huidige regee ringskrisis voor een lastige karwei komen te staan, en op een onverantwoordelijke wijze eeni ge luidschreeuwers dienen, die het land reeds veel te veel in schandalige opspraak hebben ge bracht. en zij ons het bloed uitzuigt namens een wettelijk contract dat haar toelaat grof geld te verdienen op den rug der bevolking van Yper. De maatschappij zou dan ook wel wat meer het openbaar nut moeten inzien. M. Vanderghote. Ik hoop wel dat wij binnen kort voldoening zullen bekomen. M. Van Alleynnes. Ik dring nogmaals aan bij het schepencollege opdat het aan dejeden van den gemeen teraad kennis geve van de oorlogsschade der stad, en dat wij weten tot in hoever de oorlogsschade verwe zenlijkt werd. Dit werd ons reeds verscheidene malen beloofd, maar tot nu toe hebben wij daarvan nog niets gezien. Deze kwestie dient dringend geregeld te wor den, gezien het ministerie van financiën zich thans zoo scherp toont om nog verdere uitgaven voor de oor logsschade te doen. Ik vraag dus dat dit zoohaast moge lijk zou gedaan worden. M. Van der Mersch. Over twee jaar heb ik eens verslag uitgebracht over de oorlogsschade van stad en indien de gemeenteraad het wenscht, ben ik bereid dit nogmaals te doen. M. Van Alleynnes. Het is een geschreven verslag dat ik zou wenschen. M. Van der Mersch. Maar gij weet niet wat gij vraagt. Er zijn wel meer dan 100 dossiers te onderzoe ken. Dit is bijna een onmogelijk werk. M. V an Alleynnes. Hetgeen ik vraag is enkel maar een kort overzicht, een opsomming van de totale oor logsschade die per eigendom aan de stad werd toege staan. M. Leuridan. De Heer Van Alleynnes heeft gelijk wanneer hij zegt dat wij dit zouden moeten weten. Wat gevraagd wordt is dus enkel de opsomming per eigendom van hetgeen werd toegekend en uitbetaald en van hetgeen nog te vereffenen blijft. M. Van der Mersch. Ik heb dit reeds over twee jaar gedaan, maar ongelukkiglijk de Heer Van Alleyn nes was dan op die zitting niet aanwezig. M. Vergracht. Zal de Adjudant Masscheleinlaan weldra niet in orde gebracht worden Het is daar als een kleine zwemplaats. M. Vanderghote. Dit werk is thans nog niet voor zien. Wij zullen daarvoor een krediet in de begrooting voor 1938 inschrijven. M. Vergracht. Wanneer zal de vergrootmg der zwemkom uitgevoerd worden M. Vanderghote. Wij wachten nog op de goedkeu ring van dit werk. De zitting wordt hierop te 19 u. 45 opgeheven. 2. Maar wij meenen, en hopen ten zeerste, dat deze eerste reden in feite van zeer bijkomen den aard moet beschouwd worden, zoodat het wezenlijke motief het tweede zou zijn, namelijk: de ontwikkeling in het Land van een hatelijke steeds hernieuwde lasterkampagne Daaraan zou dan een hersamenstelling van politieke voor mannen verbonden worden, ter versteviging der nieuwe regeering, die dan zonder den heer Van Zeeland zal moeten optreden. Laten wij hier eens bondig, onvooringenomen en zeer zakelijk zijn. De hooger bedoelde lasterkampagne staat rechtstreeks in verband met het rechterlijk on derzoek, dat geopend werd, over zekere onregel matigheden, welke zich destijds in de Nationale Bank zouden hebben voorgedaan verdoken gel den zouden voor speciale publiciteitsdoeleinden zijn betaald geworden. De laatste feiten echter dagteekenen van het jaar 1934, dus vóór de eerste Nationale Drieledige Regeeringwerkzaam was. Maar toentertijde was de heer Van Zeeland Vice-Gouverneur van de Nationale Bank. In deze hoedanigheid en niet als Eerste Minister moet de heer Van Zeeland door den Procureur- Generaal onderhoord worden. Hij zal vooralsnog niet als betichte, maar wel als getuige verschij nen. Daarrond heeft nu zekere verdachte pers een zeer troebele atmosfeer geschapenzij bewèert dat de Beheerders zich groote bedragen onwet tige gelden hebben toegeëigend, dat zij de boek houding van de Nationale Bank hebben getru keerd, dat zij fraude hebben gepleegd tegenover den fiskus, enz. enz... Dit zijn zware beschuldigingen, waartegenover Heer Van Zeeland als volkomen vrij man zich wenscht te verdedigen. Zijn Eerste-Minister- schap hindert hem daartoe. Aldus beschouwd be grijpen wij zeer duidelijk Van Zeeland's radio rede, waar hij zegt...onder dit verward poli tiek klimaatin die atmosfeer van hevige en onrechtvaardige aanvallen, kan ik de verantwoor delijkheid niet meer aanvaarden de leiding van 's Lands politiek in handen te houden. Ziedaar het spijtige voorval, dat niet te een zijdig mag belicht worden. Immers hoe de Heer Van Zeeland ook tegenover de incidenten van de Nationale Bank komt te staan, dit eene blijft waar als Eerste Minister was hij een hoog staande nationale en internationale prachtfi- guur, die van ons terecht mag verwachten dat we den uitslag van zijn verantwoordelijkheid kalm en onvooringenomen zouden afwachten. BUITENLAND De Internationale Toestand blijft op Politiek oogpunt zeer beroerd, doordat de verschillende standpunten op de niet-inmengingskommissie nog steeds onvereenigbaar blijken. Italië en Duitschland willen enkel een gelijk aantal vrijwilligers terugtrekken, zoodat er dan nog steeds een groot aantal aan de zijde van Franco zouden blijven voortvechten, wanneer de Regeering het volledig met eigen krachten doen moet. Daarenboven eischen zij dat alle lan den aan Franco oorlogsrechten zouden toeken nen. Maar Frankrijk en Engeland willen nog steeds dat aan beide strijdende kampen alle vreemde vrijwilligers zouden teruggetrokken worden Eerst daarna zou er over de eventueele toeken ning van oorlogsrechten aan Franco kunnen on derhandeld worden. Rusland integendeel dreigt zich uit de niet-in mengingskommissie terug te trekken, en zijn vrijheid van handelen te hernemen. Kortomhet wil met de niet-inmengingskom missie niet vlotten. Mogen wij daaruit besluiten dat de Niet-In- mengings-Politiek waardeloos is Geenszins Wel integendeelImmers, indien deze poli tiek niet was gevoerd, dan zouden er uit alle Europeesche en Overzeesche landen enorme zwermen vrijwilligers naar Spanje toegestroomd zijn. De steun aan beide partijen zou logisch tot een onderduimschen wedloop, tot een openbare ophitsing van alle Europeesche gemoederen ont aard zijn. Ieder land behalve een paar gekende zou het gevaarlijke schouwspel meegemaakt hebben van twee gevaarlijke opposante kampen, die dreigend tegen elkaar ophitsten, die woelige relletjes zochten, die eensklaps op een mas saal hevig prikkelend moment zich in een eigen nationalen burgeroorlog zouden uitmoor den burgeroorlogen die dan tot een vroeger nooit gekenden Europeeschen oorlog zouden leiden, waarvan de omvang en de ontzetting door nie mand te voorzien zijn. Dank aan de Niet-Interventie-Politiek is zoo iets nog steeds voorkomen geworden de gemoe deren worden in toom gehouden. In dat gelukkig feit ligt dan ook de onschatbare waarde besloten, en de door niemand te miskennen beteekenis van deze Kommissie. Maar... Hoelang zal de niet-inmengingskommissie het huidige kookpunt van den Internationalen ge spannen toestand nog kunnen tegenhouden Hoelang nog zullen Rusland en Frankrijk dul den dat het netelige Spaansche vraagstuk steeds door nieuwe Italiaansche spitsvondigheden op de lange baan geschoven blijft Immers door het goedmoedig toezien van de Niet-inmengings kommissie, kon Generaal Franco er nu eindelijk in lukken Gij on te bezetten. Dat beteekent voor Generaal Franco negentig procent kans om de eind-overwinning te behalen. Inderdaad nu heeft hij de meeste van zijn troepen vrij die daar op traden, alsook belangrijke hoeveelheden oorlogs materiaal en oorlogsschepen. Generaal Franco kan nu zelfs zijn schepen in de Middellandsche Zee koncentreeren, en aldus nu meer dan vroe ger den aanvoer van goederen naar Valencia, Barcelona en andere Republikeinsche havens ernstig belemmeren. Deze militaire versterking van Franco betee kent meteen een ernstige wending in de Interna tionale Politieke Vraagstukken. Immers zoo Franco den strijd wint, dan komt Frankrijk te grenzen aan drie Fascistische landen, die op een niet te voorzienen dag voor zijn vrijheid een ge- duchtig gevaar kunnen opleveren veronderstelt slechts even dat de drie fascistische landen op éénzelfde moment een inval op Frankrijk pro- beeren. Dan moet Frankrijk zich onmiddellijk in drie groote kampen verzwakken. Dat beteekent meteen een dreigende verzwakking van het En- gelsche Imperialisme. Dat beteekent kortom, dat zich in Zuid-Europa een grooten fascistischen blok zou vormen, die een groot gevaar kan betee- kenen voor de Demokratische landen. Doch... De gebeurlijke overwinning van Generaal Franco op de Republikeinen zou zeer zeker niet het einde beteekenen van de Internationale Kon- flikten. Want er broeit een dreigende oneenig- heid tusschen Duitschland en Tsjecho-Slowakije, zoodat de Tsjekische regeering nu besloten heeft het begin van de Gemeenteraadsverkiezingen, dat op 14 November a. s. was bepaald, en daarbij ook de verdere etapen voor 481 gemeenten waaronder 131 Duitsche voor onbepaalden tijd uit te stellen. De Koloniale kwesties dienen dan nog hun noodige oplossing te krijgen Italië de herken ning van zijn soevereiniteit over Abessinië Duitschland het terug in bezitnemen van zijn oude koloniën. Vervolgens blijft ook nog de massale bloedver- gietende toestand in het Verre Oosten bestaan het uitmoordend konflikt tusschen Japan en Chi na, waarover Zaterdag, 30 October, door de Ne- gen-Mogendheden-Konferentie, te Brussel, een onderzoek zal geopend worden, om de toestanden te wikken en te wegen. Werkelijk wij leven nog voor een heele poos in zeer beroerde toestanden. Spectator.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4