Doodelijk Verkeersongeval te Poperinghe
5
AUTO TEGEN TRAM 2 DÖODEN EN 1 CEKWETSTE.
Willems-Fonds leper
De V. T. B. naar hef Belfort
YPERSCHE ACCORDEONISTEN
onderscheiden zich
Voor de Liefhebbers van
Accordeonmuziek.
Maandag middag gebeurde er langs den Crombeke-
steenweg, een honderdtal meter over de herberg De
Keerzelaar juist op den hoek der Gapaardstraat die
naar het Vogeltje en verder naar Proven en Rous-
brugge leidt, een erge aanrijding tusschen de tram en
een auto, die het leven kostte aan twee personen en een
derde kwetste.
HET ONGEVAL
De mazouttram der lijn Poperinghe-Oostvieteren-
Dixmude had, met een zestal reizigers, te 11 u. 50 de
statie van Poperinghe verlaten en kwam omstreeks
12 u. voorbij den facultatie-
ven stilstand De Keerze
laar gereden. Daar er op jj j
die plaats geen reizigers moes
ten op- of afstappen reed de
tram, na wat vertraagd te
hebben, zooals gewoonlijk
zonder stoppen verder en had,
gekomen nabij de Gapaard
straat, reeds de gewone snel
heid van 40 a 45 km. in het
uur bereikt. Op hetzelfde
oogenblik echter dat de tram,
na de gebruikelijke geluids
signalen te hebben laten hoo-
ren, de Gapaardstraat ging
voorbij rijden, kwam uit ge
noemde straat een auto ge
bold, gevoerd door Luyten
Raymond, 37 jaar oud, taxi
voerder te Yper, en waarin
nog twee andere personen
zaten. Alhoewel de Gapaard
straat niet rechthoekig doch
eerder schuins op den Crom-
bekesteenweg uitmondt, wat
den draai in de richting van
Poperinghe vergemakkelijkt, konnen noch de
trambestuurder noch de autovoerder elkander tijdig
zien tengevolge eener hooge haag. met daarin nog drie
groote wilgen juist op den hoek geplant, die de weide
der hofstede van de w6 Coutteny afsluit en aldaar op
jammerlijke wijze gansch het zicht belemmert.
Wanneer beide geleiders elkander bemerkten, was
het reeds te laat De trambestuurder Lava deed aan
stonds zijn remmen werken, terwijl de autovoerder
Luyten. die naar beweerd wordt niet te snel reed en
wiens rijtuig reeds half op de spoorlijn geëngageerd was,
waarschijnlijk, te oordeelen naar de richting in de
welke de auto weggeslingerd werd, zijn stuur plots
naar links overtrok om zoo mogelijk de aanrijding nog
te vermijden. Niets mocht echter baten. De tram, die
slechts een veertigtal meter verder tot stilstaan kon
gebracht worden, beukte met den rechterhoek van het
voorgedeelte midden tegen het eerste portier van den
rechterkant van de auto. Dit portier, waarvan de uit
stekende kruk aan het tramrijtuig haperde, werd let
terlijk afgerukt, terwijl het achterste portier, waarvan
ook de kruk gebroken werd, gedeeltelijk werd inge
drukt. Door den schok werd de auto langs den anderen
kant der baan geslingerd tot dicht tegen de gracht en
met het vorenste naar Crombeke gekeerd.
Langs achter het rijtuig was alleen de achterste spiegel
ruit gebroken, doch langs den rechterkant was geen
enkele ruit geheel gebleven. Het vorenste portier, dat
hei eerst door de tram gegrepen werd, was. zooals
reeds gezegd, totaal afgerukt, terwijl het andere half
.r.gebeuKt en geheel beschadigd was. Binnen in het
i jotig waren de vorenste zitplaatsen schier ongedeerd,
doch tangs achter waren de zitkussens gedeeltelijk op-
g. leven en op verschillige plaatsen gansch met bloed
bev;e De asscherven der gebroken ruiten lagen
zöowat overal rond in het rijtuig gezaaid. De plan
kenvloer van de auto was doorgebroken en in de
DE SLACHTOFFERS
Van zoodra de tram stilhield, snelden de trambe
stuurder en -ontvanger, die zeer onder den indruk van
het gebeurde waren, naar de deerlijk gehavende auto
waaruit pijnlijke smartklachten stegen. Met een ont
leend rijwiel reed een hunner in alle haast naar het
Sanatorium De Loviedat ongeveer een kilometer
en half van daar is afgelegen, om den Heer Dokter
Sierens te verwittigen, die dadelijk met zijn auto op
de plaats van het ongeluk kwam. De geleider Luyten
droeg geen uiterlijke verwondingen, doch kloeg ge
weldig van inwendige pijnen en kroop ineen van de
smart. Erger was het gesteld met de twee reizigers
die langs achter in de auto zaten. De eene, de ge
naamde Depoorter Ange, echtgenoot Jouret Marie,
roetsmelter, geboren te Dadizeele den 20 Januari 1901.
en thans wonende te Meenen, die rechts in de auto
gezeten was, had door de glasscherven der gebroken
ruiten een afzichtelijke wonde in den hals waaruit het
bloed gulpte. Zijn gezel, de 49 jarige Delassus Frangois,
wonende te Mouvaux (Noord Frankrijk), rue de Tour-
coing, had een groote brok glas boven in het hoofd en
droeg, benevens talrijke kerven in het aangezicht, een
diepe wonde boven het linker oog. Beide gekwetsten
werden in bewusteloozen toestand en na het H. Oliesel
te zijn toegediend geweest, door Dr Sierens in allerijl
naar het hospitaal van Poperinghe gevoerd, waar De-
poorter, die een slagader doorsneden was, totaal uit
gebloed bij zijn aankomst den geest gaf. De andere
gekwetste, Delassus, werd dnderzocht door Dokters
Sierens en Langbeen, die een erge schedelbreuk vast
stelden en zijn toestand als hopeloos beschouwden.
Dit tweede slachtoffer is den volgenden dag rond 4 u.
's morgens, op zijne beurt aan de opgeloopen verwon
dingen bezweken.
De autovoerder Luyten van zijn kant, werd naar het
Sanatorium De Lovieovergebracht, waar hij de
beste zorgen ontving. Men vreesde eerst dat hij eenige
ribben gebroken had, doch na onderzoek bestatigde
men dat zulks het geval niet was. Hij heeft echter wel
een hevigen stuik ontvangen in den rug, zoodat hij
klaagt van inwendige pijnen, en heeft zich daarbij ook
De aangereden auto op de plaats van het ongeval.
spleten ervan was een zwarte schoen van een der
slachtoffers blijven haperen, terwijl onder het rijtuig
een gele schoen lag, die waarschijnlijk aan het tweede
slachtoffer toebehoord had. Daar lagen ook nog een
hoed en een klak, een nummer van het fransch dag
blad Paris-Soirvan 22 November 1937, benoodig-
heden van de auto, een afgerukte vensterstoor, splin
ters hout en meer andere afgerukte, gebroken of ge
schonden deelen van het koetswerk. Ook het rechter
achterwiel was gansch beschadigd en het spatbord
ingedrukt. Zelfs het koetswerk was langs achter ge
deeltelijk opgeheven en van het chassis afgerukt, zoo
dat, te oordeelen naar al deze aangerichte schade, de
schok uiterst geweldig moet geweest zijn.
Zooals wel te begrijpen werd dit ongeval, dat zulke
erge gevolgen had, druk besproken door de nieuwsgie
rigen die zich ter plaats verdrongen. Allen waren het
eens om te besluiten dat de groote schuld van deze
doodelijke aanrijding te wijten is aan die te hooge
haag en aan die groote wilgenboomen die aldaar, op
een voor het verkeér zoo geyaarlijk kruispunt, de zicht
baarheid totaal benemen. Het ware dan ook te wen-
schen, om de herhaling van dergelijke ongelukken in
't vervolg te vermijden, dat de eigenaar dezer nood
lottige haag ze aanstonds door een afsluiting met ijzer-
draad vervange. Verders was men ook algemeen van
gevoelen dat, had het rijtuig van securitglas moeten
voorzien zijn, men voorzeker geen zulke erge gekwet
sten en noch min geen doode had te betreuren gehad.
Immers al de erge en doodelijke wonden, aan de twee
inzittende reizigers toegebracht, werden uitsluitend
door glasscherven veroorzaakt.
DE AANKOMST VAN HET PARKET
Korts vóór 15 u. kwam het Parket van Yper, be
staande uit de Heeren Devos, onderzoeksrechter Wa-
lin, substituut van den Procureur des Konings, en Van-
derghote. griffier, en vergezeld van M. Vandamme,
deskundige, ter plaats afgestapt om de noodige vast
stellingen te doen. Die Heeren lieten zich beurtelings
in de tram en in de auto, die hen had aangebracht, een
eind voeren tot tegen de plaats der aanrijding, ten
einde zich van de aldaar bestaande zichtbaarheid te
vergewissen. Allerhande opnamen en afmetingen wer
den genomen, de trambestuurder Lava en andere be
ambten der trammaatschappij, waarbij zich wat later
ook de Heer Gysels, van de directie der Buurtspoor
wegmaatschappij kwam voegen, werden ondervraagd
en gansch dit onderzoek nam meer dan een uur in
beslag.
De reizigers van de tram. wier reis alzoo op jammer
lijke wijze onderbroken was, werden korts na het on
geval met een ander tram verder vervoerd en het regel
matig trafiek op de lijn werd omstreeks 16 u. 30, na
afloop van het onderzoek door het Parket gedaan, her
nemen.
Engelsche en Duitsche Lessen
Het Comité heeft besloten de taalcursussen in En-
gelsch en Duitsch terug in te richten.
De lessen zullen voor beide talen door den heer De-
smedt, leeraar aan de Rijksmiddelbare school, worden
gegeven.
iedere cursus omvat een reeks van twintig lessen van
2 -uur elk, het deelnemingsgeld bedraagt 20 fr. per
cursus voor leden als voor niet leden.
Dusdoende zal aan de belangstellenden een goede
kennis van de geleerde taal worden verschaft, iets wat
nog aan den linker schouder, de linker hand en het ™°r een groot aantal Ieperlingen onmisbaar
rechter been bezeerd. Onze stad is er een van alomgekende toeristische be
drijvigheid en de kennis van een taal, vooral van de
Engelsche of Duitsche taal is voor geen enkel zaken-
Op de plaats van het ongeluk, waar de ordedienst man overbodig.
OP DE PLAATS DER AANRIJDING
verzekerd werd door de rijkswacht van Poperinghe, die
ook het eerste onderzoek instelde, verdrong zich langen
tijd een groote menigte nieuwsgierigen. Nevens de
tramlijn bemerkte men duidelijk de sporen der auto-
wielen, terwijl midden den steenweg een groot aantal
glasscherven verspreid lagen.
Het tramrijtuig was weinig of niet beschadigd. Langs
voor bemerkte men rechts op de verf eenige sporen der
aanrijding en gansch op den hoek van het koetswerk
was de onderste boord van het plaatijzer een weinig
opgekruld. Wat de auto betreft, een prachtig rijtuig
van het merk Chrysler, deze had gansch het vorenste
gedeelte en ook den linkerkant totaal ongeschonden.
Ook voorsden gewonen burger, beteekent taalkennis
een vermeerdering van zijn algemeene ontwikkeling,
een steun voor zichzelven die daarenboven hem groote
diensten bewijzen kan.
We weten dan ook dat onze lessen zooals vorige maal,
een sukses tegemoet gaan, de inschrijvingen welke we
tot nu toe mochten ontvangen .staan daar borg voor.
Talm dus niet langer, en indien U in den cursus be
lang stelt laat u voor deze inschrijven bij den biblio
thecaris van het W. F. op Dinsdag of Donderdag telkens
van 6.30 tot 8 uur.
EEN VOORDRACHT OVER DE JEUGDHERBERGEN
Iedereen kan het stijgend belang dat het Jeugd-
herbergwerk ondervinden mag. vaststellen.
Wij hebben dan ook gemeend dat het de Iepersche
leden en belangstellenden, aangenaam zou zijn een en
ander meer over dit werk te vernemen, en wat dichter
ermee vertrouwd te geraken.
In verband daarmee vestigen we de aandacht van
alle belangstellenden op de voordracht welke op 1Ü De
cember e. k. in Concordia te 3 uur zal gehouden
worden door den heer Nico Tilman, ondervoorzitter
der Vlaamsche Jeugdherbergcentrale.
Lichtbeelden zullen deze uiteenzetting illustreeren
Kostelooze en vrije toegang voor iedereen.
BOEKERIJ
De Willems-Fonds Boekerij bezit een 1200 tal werken
van vooraanstaande Vlaamsche en buitenlandsche
schrijvers.
Ze is toegankelijk ieder Dinsdag en Donderdag tus
schen 6 en 8 uur.
Van de kalme wintermaanden werd verleden Zon
dag door de plaatselijke afdeeiing van den VTB ge
bruik gemaakt om het Belfort te bezoeken.
Te halftwee stipt was een groepje van 15 man klaar
om den toren te beklimmen. Dadelijk ging het naar den
beiaard waar de beiaardier, de heer Ryckelinck, den
noodigen uitleg verschafte, eerst over den trommel en
het automatische wekkerspel van het uurwerk, daarna
over het eigenlijke beiaardspel en eindigde met te
verklaren dat, buiten een paar onvolkomenheden, onze
oeiaard als een der beste spelen mocht worden aange
zien. Hij wees er op dat in het huidige spel absoluut
zwaardere klokken noodig zijnnaar zijn meening kon
aan dit euvel verholpen worden door toevoeging van
klokken in het vroegere clockeluudershuis, d. i. na
melijk de plaats waar vóór den oorlog de nieuwe bei
aard hing. Dit kon geschieden met behoud van het
architectonisch uitzicht van den klokkentoren.
Het tweede gedeelte van het bezoek was voor het
uurwerk, waarover de heeren Donche, uurwerkmakers,
den noodigen technischen uitleg verstrekten.
Eindelijk kwam het bouwkundig gedeelte aan de
beurt alsook het weinige dat reeds van het toekomstige
oorlogs- en belfortmuseum te zien was. Inderdaad moe
ten deze collecties dezen winter nog in orde worden
gebracht, waarna ze zeker een der voornaamste aan
trekkelijkheden van de stad zullen uitmaken.
Het volledige bezoek duurde ruim twee uur jammer
maar dat de mist zóó dicht over de stad hing dat van
het heerlijke landschap niets te zien was. Bij een vol
gende bezoek gaat het allicht beter
Na afloop van het bezoek deelde de vertegenwoor
diger nog mede dat binnen korten tijd meerdere be
zoeken zouden plaats grijpen, o. a. aan de St Maar-
tenskathedraal.
Wie zich aan deze bezoeken interesseert melde zich
aan bij den plaatselijken vertegenwoordiger.
Een deelnemer.
De internationale wedstrijd voor accordeon te
Kortrijk heeft nieuwe successen bijgebracht aan
onzen accordeonist-virtuoos en leeraar, A. De
Hollander.
Twee zijner leerlingen hebben er zich onder
scheiden Billiau Sylvère van Yper, behaalde een
tweeden prijs met onderscheiding in de categorie
kinderen Bruno Verstraete van Yper, behaalde
een eersten prijs met beker en medaille in de
categorie liefhebbers.
Aan allen onze hartelijke gelukwenschen.
Bruno VERSTRAETE.
Onze stadgenoot, accordeonist-virtuoos A. De Hol
lander speelt voor het N. I. R. (Vlaamsche golflengte)
op Zondag 12 December van 15 u. 30 tot 15 u. 45, en'
voor het N. I. R (fransche golflengte) op Vrijdag 7 Ja-V
nuar-i 1938 van 17 u. tot 17 u. 20.
De liefhebbers van accordeonmuziek zullen ongetwuY
fe.ö deze gelegenheid te baat nemen om onzen stadge
noot vcor de radio te beluisteren.