Doodelijk Verkeersongeval te Poperinghe 5 AUTO TEGEN TRAM 2 DÖODEN EN 1 CEKWETSTE. Willems-Fonds leper De V. T. B. naar hef Belfort YPERSCHE ACCORDEONISTEN onderscheiden zich Voor de Liefhebbers van Accordeonmuziek. Maandag middag gebeurde er langs den Crombeke- steenweg, een honderdtal meter over de herberg De Keerzelaar juist op den hoek der Gapaardstraat die naar het Vogeltje en verder naar Proven en Rous- brugge leidt, een erge aanrijding tusschen de tram en een auto, die het leven kostte aan twee personen en een derde kwetste. HET ONGEVAL De mazouttram der lijn Poperinghe-Oostvieteren- Dixmude had, met een zestal reizigers, te 11 u. 50 de statie van Poperinghe verlaten en kwam omstreeks 12 u. voorbij den facultatie- ven stilstand De Keerze laar gereden. Daar er op jj j die plaats geen reizigers moes ten op- of afstappen reed de tram, na wat vertraagd te hebben, zooals gewoonlijk zonder stoppen verder en had, gekomen nabij de Gapaard straat, reeds de gewone snel heid van 40 a 45 km. in het uur bereikt. Op hetzelfde oogenblik echter dat de tram, na de gebruikelijke geluids signalen te hebben laten hoo- ren, de Gapaardstraat ging voorbij rijden, kwam uit ge noemde straat een auto ge bold, gevoerd door Luyten Raymond, 37 jaar oud, taxi voerder te Yper, en waarin nog twee andere personen zaten. Alhoewel de Gapaard straat niet rechthoekig doch eerder schuins op den Crom- bekesteenweg uitmondt, wat den draai in de richting van Poperinghe vergemakkelijkt, konnen noch de trambestuurder noch de autovoerder elkander tijdig zien tengevolge eener hooge haag. met daarin nog drie groote wilgen juist op den hoek geplant, die de weide der hofstede van de w6 Coutteny afsluit en aldaar op jammerlijke wijze gansch het zicht belemmert. Wanneer beide geleiders elkander bemerkten, was het reeds te laat De trambestuurder Lava deed aan stonds zijn remmen werken, terwijl de autovoerder Luyten. die naar beweerd wordt niet te snel reed en wiens rijtuig reeds half op de spoorlijn geëngageerd was, waarschijnlijk, te oordeelen naar de richting in de welke de auto weggeslingerd werd, zijn stuur plots naar links overtrok om zoo mogelijk de aanrijding nog te vermijden. Niets mocht echter baten. De tram, die slechts een veertigtal meter verder tot stilstaan kon gebracht worden, beukte met den rechterhoek van het voorgedeelte midden tegen het eerste portier van den rechterkant van de auto. Dit portier, waarvan de uit stekende kruk aan het tramrijtuig haperde, werd let terlijk afgerukt, terwijl het achterste portier, waarvan ook de kruk gebroken werd, gedeeltelijk werd inge drukt. Door den schok werd de auto langs den anderen kant der baan geslingerd tot dicht tegen de gracht en met het vorenste naar Crombeke gekeerd. Langs achter het rijtuig was alleen de achterste spiegel ruit gebroken, doch langs den rechterkant was geen enkele ruit geheel gebleven. Het vorenste portier, dat hei eerst door de tram gegrepen werd, was. zooals reeds gezegd, totaal afgerukt, terwijl het andere half .r.gebeuKt en geheel beschadigd was. Binnen in het i jotig waren de vorenste zitplaatsen schier ongedeerd, doch tangs achter waren de zitkussens gedeeltelijk op- g. leven en op verschillige plaatsen gansch met bloed bev;e De asscherven der gebroken ruiten lagen zöowat overal rond in het rijtuig gezaaid. De plan kenvloer van de auto was doorgebroken en in de DE SLACHTOFFERS Van zoodra de tram stilhield, snelden de trambe stuurder en -ontvanger, die zeer onder den indruk van het gebeurde waren, naar de deerlijk gehavende auto waaruit pijnlijke smartklachten stegen. Met een ont leend rijwiel reed een hunner in alle haast naar het Sanatorium De Loviedat ongeveer een kilometer en half van daar is afgelegen, om den Heer Dokter Sierens te verwittigen, die dadelijk met zijn auto op de plaats van het ongeluk kwam. De geleider Luyten droeg geen uiterlijke verwondingen, doch kloeg ge weldig van inwendige pijnen en kroop ineen van de smart. Erger was het gesteld met de twee reizigers die langs achter in de auto zaten. De eene, de ge naamde Depoorter Ange, echtgenoot Jouret Marie, roetsmelter, geboren te Dadizeele den 20 Januari 1901. en thans wonende te Meenen, die rechts in de auto gezeten was, had door de glasscherven der gebroken ruiten een afzichtelijke wonde in den hals waaruit het bloed gulpte. Zijn gezel, de 49 jarige Delassus Frangois, wonende te Mouvaux (Noord Frankrijk), rue de Tour- coing, had een groote brok glas boven in het hoofd en droeg, benevens talrijke kerven in het aangezicht, een diepe wonde boven het linker oog. Beide gekwetsten werden in bewusteloozen toestand en na het H. Oliesel te zijn toegediend geweest, door Dr Sierens in allerijl naar het hospitaal van Poperinghe gevoerd, waar De- poorter, die een slagader doorsneden was, totaal uit gebloed bij zijn aankomst den geest gaf. De andere gekwetste, Delassus, werd dnderzocht door Dokters Sierens en Langbeen, die een erge schedelbreuk vast stelden en zijn toestand als hopeloos beschouwden. Dit tweede slachtoffer is den volgenden dag rond 4 u. 's morgens, op zijne beurt aan de opgeloopen verwon dingen bezweken. De autovoerder Luyten van zijn kant, werd naar het Sanatorium De Lovieovergebracht, waar hij de beste zorgen ontving. Men vreesde eerst dat hij eenige ribben gebroken had, doch na onderzoek bestatigde men dat zulks het geval niet was. Hij heeft echter wel een hevigen stuik ontvangen in den rug, zoodat hij klaagt van inwendige pijnen, en heeft zich daarbij ook De aangereden auto op de plaats van het ongeval. spleten ervan was een zwarte schoen van een der slachtoffers blijven haperen, terwijl onder het rijtuig een gele schoen lag, die waarschijnlijk aan het tweede slachtoffer toebehoord had. Daar lagen ook nog een hoed en een klak, een nummer van het fransch dag blad Paris-Soirvan 22 November 1937, benoodig- heden van de auto, een afgerukte vensterstoor, splin ters hout en meer andere afgerukte, gebroken of ge schonden deelen van het koetswerk. Ook het rechter achterwiel was gansch beschadigd en het spatbord ingedrukt. Zelfs het koetswerk was langs achter ge deeltelijk opgeheven en van het chassis afgerukt, zoo dat, te oordeelen naar al deze aangerichte schade, de schok uiterst geweldig moet geweest zijn. Zooals wel te begrijpen werd dit ongeval, dat zulke erge gevolgen had, druk besproken door de nieuwsgie rigen die zich ter plaats verdrongen. Allen waren het eens om te besluiten dat de groote schuld van deze doodelijke aanrijding te wijten is aan die te hooge haag en aan die groote wilgenboomen die aldaar, op een voor het verkeér zoo geyaarlijk kruispunt, de zicht baarheid totaal benemen. Het ware dan ook te wen- schen, om de herhaling van dergelijke ongelukken in 't vervolg te vermijden, dat de eigenaar dezer nood lottige haag ze aanstonds door een afsluiting met ijzer- draad vervange. Verders was men ook algemeen van gevoelen dat, had het rijtuig van securitglas moeten voorzien zijn, men voorzeker geen zulke erge gekwet sten en noch min geen doode had te betreuren gehad. Immers al de erge en doodelijke wonden, aan de twee inzittende reizigers toegebracht, werden uitsluitend door glasscherven veroorzaakt. DE AANKOMST VAN HET PARKET Korts vóór 15 u. kwam het Parket van Yper, be staande uit de Heeren Devos, onderzoeksrechter Wa- lin, substituut van den Procureur des Konings, en Van- derghote. griffier, en vergezeld van M. Vandamme, deskundige, ter plaats afgestapt om de noodige vast stellingen te doen. Die Heeren lieten zich beurtelings in de tram en in de auto, die hen had aangebracht, een eind voeren tot tegen de plaats der aanrijding, ten einde zich van de aldaar bestaande zichtbaarheid te vergewissen. Allerhande opnamen en afmetingen wer den genomen, de trambestuurder Lava en andere be ambten der trammaatschappij, waarbij zich wat later ook de Heer Gysels, van de directie der Buurtspoor wegmaatschappij kwam voegen, werden ondervraagd en gansch dit onderzoek nam meer dan een uur in beslag. De reizigers van de tram. wier reis alzoo op jammer lijke wijze onderbroken was, werden korts na het on geval met een ander tram verder vervoerd en het regel matig trafiek op de lijn werd omstreeks 16 u. 30, na afloop van het onderzoek door het Parket gedaan, her nemen. Engelsche en Duitsche Lessen Het Comité heeft besloten de taalcursussen in En- gelsch en Duitsch terug in te richten. De lessen zullen voor beide talen door den heer De- smedt, leeraar aan de Rijksmiddelbare school, worden gegeven. iedere cursus omvat een reeks van twintig lessen van 2 -uur elk, het deelnemingsgeld bedraagt 20 fr. per cursus voor leden als voor niet leden. Dusdoende zal aan de belangstellenden een goede kennis van de geleerde taal worden verschaft, iets wat nog aan den linker schouder, de linker hand en het ™°r een groot aantal Ieperlingen onmisbaar rechter been bezeerd. Onze stad is er een van alomgekende toeristische be drijvigheid en de kennis van een taal, vooral van de Engelsche of Duitsche taal is voor geen enkel zaken- Op de plaats van het ongeluk, waar de ordedienst man overbodig. OP DE PLAATS DER AANRIJDING verzekerd werd door de rijkswacht van Poperinghe, die ook het eerste onderzoek instelde, verdrong zich langen tijd een groote menigte nieuwsgierigen. Nevens de tramlijn bemerkte men duidelijk de sporen der auto- wielen, terwijl midden den steenweg een groot aantal glasscherven verspreid lagen. Het tramrijtuig was weinig of niet beschadigd. Langs voor bemerkte men rechts op de verf eenige sporen der aanrijding en gansch op den hoek van het koetswerk was de onderste boord van het plaatijzer een weinig opgekruld. Wat de auto betreft, een prachtig rijtuig van het merk Chrysler, deze had gansch het vorenste gedeelte en ook den linkerkant totaal ongeschonden. Ook voorsden gewonen burger, beteekent taalkennis een vermeerdering van zijn algemeene ontwikkeling, een steun voor zichzelven die daarenboven hem groote diensten bewijzen kan. We weten dan ook dat onze lessen zooals vorige maal, een sukses tegemoet gaan, de inschrijvingen welke we tot nu toe mochten ontvangen .staan daar borg voor. Talm dus niet langer, en indien U in den cursus be lang stelt laat u voor deze inschrijven bij den biblio thecaris van het W. F. op Dinsdag of Donderdag telkens van 6.30 tot 8 uur. EEN VOORDRACHT OVER DE JEUGDHERBERGEN Iedereen kan het stijgend belang dat het Jeugd- herbergwerk ondervinden mag. vaststellen. Wij hebben dan ook gemeend dat het de Iepersche leden en belangstellenden, aangenaam zou zijn een en ander meer over dit werk te vernemen, en wat dichter ermee vertrouwd te geraken. In verband daarmee vestigen we de aandacht van alle belangstellenden op de voordracht welke op 1Ü De cember e. k. in Concordia te 3 uur zal gehouden worden door den heer Nico Tilman, ondervoorzitter der Vlaamsche Jeugdherbergcentrale. Lichtbeelden zullen deze uiteenzetting illustreeren Kostelooze en vrije toegang voor iedereen. BOEKERIJ De Willems-Fonds Boekerij bezit een 1200 tal werken van vooraanstaande Vlaamsche en buitenlandsche schrijvers. Ze is toegankelijk ieder Dinsdag en Donderdag tus schen 6 en 8 uur. Van de kalme wintermaanden werd verleden Zon dag door de plaatselijke afdeeiing van den VTB ge bruik gemaakt om het Belfort te bezoeken. Te halftwee stipt was een groepje van 15 man klaar om den toren te beklimmen. Dadelijk ging het naar den beiaard waar de beiaardier, de heer Ryckelinck, den noodigen uitleg verschafte, eerst over den trommel en het automatische wekkerspel van het uurwerk, daarna over het eigenlijke beiaardspel en eindigde met te verklaren dat, buiten een paar onvolkomenheden, onze oeiaard als een der beste spelen mocht worden aange zien. Hij wees er op dat in het huidige spel absoluut zwaardere klokken noodig zijnnaar zijn meening kon aan dit euvel verholpen worden door toevoeging van klokken in het vroegere clockeluudershuis, d. i. na melijk de plaats waar vóór den oorlog de nieuwe bei aard hing. Dit kon geschieden met behoud van het architectonisch uitzicht van den klokkentoren. Het tweede gedeelte van het bezoek was voor het uurwerk, waarover de heeren Donche, uurwerkmakers, den noodigen technischen uitleg verstrekten. Eindelijk kwam het bouwkundig gedeelte aan de beurt alsook het weinige dat reeds van het toekomstige oorlogs- en belfortmuseum te zien was. Inderdaad moe ten deze collecties dezen winter nog in orde worden gebracht, waarna ze zeker een der voornaamste aan trekkelijkheden van de stad zullen uitmaken. Het volledige bezoek duurde ruim twee uur jammer maar dat de mist zóó dicht over de stad hing dat van het heerlijke landschap niets te zien was. Bij een vol gende bezoek gaat het allicht beter Na afloop van het bezoek deelde de vertegenwoor diger nog mede dat binnen korten tijd meerdere be zoeken zouden plaats grijpen, o. a. aan de St Maar- tenskathedraal. Wie zich aan deze bezoeken interesseert melde zich aan bij den plaatselijken vertegenwoordiger. Een deelnemer. De internationale wedstrijd voor accordeon te Kortrijk heeft nieuwe successen bijgebracht aan onzen accordeonist-virtuoos en leeraar, A. De Hollander. Twee zijner leerlingen hebben er zich onder scheiden Billiau Sylvère van Yper, behaalde een tweeden prijs met onderscheiding in de categorie kinderen Bruno Verstraete van Yper, behaalde een eersten prijs met beker en medaille in de categorie liefhebbers. Aan allen onze hartelijke gelukwenschen. Bruno VERSTRAETE. Onze stadgenoot, accordeonist-virtuoos A. De Hol lander speelt voor het N. I. R. (Vlaamsche golflengte) op Zondag 12 December van 15 u. 30 tot 15 u. 45, en' voor het N. I. R (fransche golflengte) op Vrijdag 7 Ja-V nuar-i 1938 van 17 u. tot 17 u. 20. De liefhebbers van accordeonmuziek zullen ongetwuY fe.ö deze gelegenheid te baat nemen om onzen stadge noot vcor de radio te beluisteren.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 5