2 gekeurd geworden. Ik ben het volledig eens dat er iets moet gedaan worden om de bouwmeesters beter te ver goeden. doch dit mag ons niet beletten nu het plan goed te keuren. M. Vanderghote. Ik stel voor het ons voorgelegde plan als een voorontwerp te aanzien en het mits dit voorbehoud goed te keuren. De raadsleden stemmen ja. behalve de Heer Lema- hieu die zich onthoudt als lid der Commissie van Open baren Onderstand. ni. Oprichting eener Jeugdherberg Plans 1.astenkohier Raming Goedkeuring. M. anderghote. Volgens het bestek, opgemaakt door den Heer stadsbouwmeester, worden de kosten voor het oprichten' der Ypersche Jeugdherberg en voor het geschikt matten van het Kattekerkhof. beraamd np 391.947 fr. 50. Het ministerie van Binnenlandsche Zaken alsmede dit van Openbare Werken en Werkverschaffing ziin bereid hierop toelagen te verleenen voor een bedrag van honderd ten honderd. M. Lemahieu. Ik vind die som wat groot voor een jeugdherberg en vrees dat wij al die toelagen niet zul len bekomen. Ik heb er evenwel niets tegen dat die ïeuudiierberg hier komt en dat zij zoo groot en prachtig gebouwd worde, doch ik zal dit voorstel maar goedkeu ren onder voorbehoud dat wij al de beloofde toelagen ontvangen. M. Leuridan. De voorzichtigheid is de moeder van den porseleinwinkel. M. Vanderghote. Ik stel voor het plan en het be stek te willen goedkeuren. Al de raadsleden stemmen ja. IV. Autobusdienst Yper-Roeselaere Voorgestelde exploitatie regeling Advies. M. Vanderghote. Wij hebben een brief ontvangen van het provinciaal bestuur van West-Vlaanderen waar- bi ons advies gevraagd wordt over de voorgestelde exploitatie regeling van den autobusdienst Yper-Roese laere. De Nationale Maatschappij van Spoorwegen heeft besloten vanaf 1 Februari 1938 zeven treinen daags heen en terug op de lijn Yper-Roeselaere in dienst te stellen en hei aantal reizen van de autobus op vijf te- rii- te brengen. Het tarief wordt bepaald op 30 centie men per kilometer en de exploitant van den autobus dienst wordt bij uitzondering gemachtigd om hetzelfde tarief van den ijzerweg toe te passen. Hierover wordt thans het advies van den gemeenteraad gevraagd en het schepencollege stelt voor een gunstig advies te ver leenen. M. Lemahieu. Als vertegenwoordiger der buiten lieden zal ik dit gunstig advies niet goedkeuren en er tegen stemmen, omdat de buitenbevolking door deze nieuwe regeling te veel benadeeligd wordt. Het tarief zal 'nooger zijn dan op den spoorweg. Daarbij de auto bus loopt doorheen dicht bevolkte wijken en gemeenten waar de bevolking het gemak had aan huis zelf op en afgeladen te worden. Er zijn ook nog andere voor- deelen, zooals de weekabonnementen, de vermindering voor invaliden èn kroostrijke gezinnen, die op de autobus niet meer zullen kunnen bekomen worden. Om ervan voorts te genieten zullen al deze menschen voor taan naar den ijzerweg moeten gaan en hiervoor soms een heel eind weg te voet moeten afleggen. De gemeen ten Passchendaele en Zonnebeke hebben hiertegen meermaals heftig geprotesteerd. Wat meer is de vastge stelde uurregeling, die we reeds kennen en die hier ook in den bundel berust, zal niemand voldoen, noch de buitenbevolking, noch de werklieden, noch de bewoners van de stad. Die uurregeling is slecht opgesteld en ik zal dus geen gunstig advies uitbrengen. M. Leuridan. In deze stekelige kwestie wil ik ook een en andere bemerkingen in het midden brengen. Voorafgaandelijk moet ik echter verklaren dat ik vol ledig goedkeur al hetgeen mijn strijdgenooten. de Hee- ren volksvertegenwoordigers Butaye en Tollenaere, voor die kwestie gedaan hebben, omdat de drijfveer van hun optreden altijd is geweest de vergrooting, de vermeerdering van de verkeersmiddelen. Er moest ver meden worden dat de spoorlijn Yper-Roeselaere 't zij op geheel de lijn, 't zij gedeeltelijk zou uitgebroken worden. En dit gevaar van opbreken der lijn was niet denkbeeldig. Elders zijn daarvan reeds voorgaanden geweest en in het Ministerie van Verkeer heerschte er een geest die den Heer volksvertegenwoordiger Butaye toeliet te veronderstellen dat men er dit duivelsplan koesterde. Dit gevaar van opbraak der lijn moest men op doelmatige wijze en met alle kracht trachten af te weren, en een der middelen hiervoor was te zorgen dat de trein zoo spoedig mogelijk weer ingelegd worde. Had de opbraak der lijn eens een voltrokken feit moeten zijn dan vraag Ik aan den Heer schepen Lemahieu wat daarvan de gevolgen zouden geweest zijn voor den landbouw en namelijk voor het vervoer der landboUw- voortbrengsels. Om te beletten dat dit goederenvervoer niet meer door den trein zou kunnen gedaan worden, was er maar een middel, en het was dat benevens den thans bestaanden autobusdienst ook het personenver voer per trein heringericht worde. Deze twee diensten, doelmatig ingericht, moeten kunnen samengaan. De trein en de autobus, deze laatste loopende langs dor pen en wijken die van een statie afgelegen zijn, bedie nen elk een bijzonder deel der bevolking. Ik weet wel dat men in het Ministerie van Verkeer gezien heeft dat zij het niet zouden kunnen volhouden tegen den gedu- rigen veldtocht ten voordeele der herinrichting van het treinverkeer, doch men heeft er gezegd wacht maar, wij zullen u een kool stoven van belang. Zij zagen dat zij gingen moeten bezwijken voor de drukking van al de vertegenwoordigers samen, en het is wel de moeite waard hier te onderlijnen dat al de vertegenwoordigers van gelijk welke partij het in deze kwestie volledig eens waren, doch in het ministerie heeft men gezorgd hen op zoodanige wijze voldoening te geven als de koord den gehangene steunt. Men heeft een autobus- en trein- regeling voorgesteld die niemand voldoening geeft, met het klaarblijkend inzicht van langs alle kanten reeds vóór den 1 Februari aanstaande, dus vóór het in voege treden der nieuwe regeling, zeer gewettigde protesten uit te lokken. Men is er in gelukt. Dit is het doel ge weest van het ministerie van verkeer. Is dit nu het werk gevjpest van twee of drie hooge bazen uit het departement, ik weet het niet, doch een dingen is zeker en "t is dat men heeft getracht den uitbater van den autobusdienst den nek af te snijden en de gebruikers door een onvoldoende regeling te misnoegen. Ook de trein is weinig doelmatig heringericht en dat is de oor zaak waarom er zooveel verzet is. Ik stel dan ook voor dat de gemeenteraad van Yper, die de voornaamste stad is welke in deze kwestie betrokken is, voornamer in alle geval dan deze van het andere uiteinde der lijn, namelijk Roeselaere, ik stel voor, zeg ik, dat Yper on middellijk het initiatief zou nemen om voor een eer lijker oplossing aan te dringen. Wij willen dat de trein heringericht worde, maar de autobusdienst mag hierom niet onthoofd worden. Wat vooral dient beoogd is de doelmatigheid van den dienst. Het komt er hier niet op aan op een 100.000 fr. na uit te cijferen zoo de trein defi- ciet of winst zal nalaten, doch wat voornamelijk van belang is, 't is dat de streek doelmatig voorzien weze van de maximum verkeersgemakkelijkheden. Het is nu reeds noodig daarvoor aan te dringen en een scherp protest uit te brengen tegen deze kwajongensstreek. Ik stel voor dat er een wensch in die richting naar het provinciaal bestuur zou gezonden worden. Ik geloof dat mijn strijdgenoot, de Heer Benoni Vermeulen, daarvoor met goed gevolg zou kunnen aangesproken worden, hij die steeds de eerste het initiatief neemt om het ver keer overal te verbeteren. De baan van Passchendaele naar Moorslede zou moeten in bruikbaren toestand is het voorrecht van hen die werkelijk goed gezond zijn, niete afweten van hoofd pijn» moedeloosheid, maag-, lever- en nieren- pijn, waarvan bijna altijd verstopping de oorzaak is. Neem eiken avond een tas SABA thee. U zult gezondheid en levensgenot vinden. SABA is een mengsel van uitgezochte en gezuiverde, ontlastende, bloedzuiverende en waterafdrijvendo kruiden. Het geneest on voorwaardelijk, zonder pijn of kramp de hardnekkigste verstopping. Wie 'a avonds een tas SABA neemt, heeft 's morgens een gemakkelijke en overvloedige stoelgang en voelt zich gelukkig. de koningin der kruiden o doos vo'or r O tossen 7 fr De doos voor 150 lassen 15 fr IN ALLE APOTHEKEN Staal op vraag acn LABOBATOIRES APPLIQUES C Ibis, Voeartsenstrcat, 81b;- BRUSSEL gebracht en een prachtige provinciale baan worden, voor het gemak der gebruikers van den autobusdienst zouden de overige 7/10 van den weg door de autobus gevolgd even goed moeten zijn als het gedeelte van Moorslede naar de Ruiter, gedeelte dat een echte bil- lardbaan is. Wij mogen ons niet laten doen. Als wraak neming omdat de veldtocht ten voordeele van den trein gelukt is, tracht men deze verovering onderduims te kelderen. Het vraagstuk moet op een andere manier opgelost worden. De treinregeling dient doelmatig in gericht te worden en de autobusdienst moet hetzelfde aantal reizen en op passende uren blijven behouden. M. Lemahieu. Vandaag heb ik in de statie van Yper. bij het bezoeken van den propagandatrein, ge sproken met den Heer Paelinck, van Gent. Deze Heer heeft mij gezegd dat er nu autotreinen zijn die 125 km. per uur kunnen afleggen. Wij vragen dat niet op de lijn Yper-Roeselaere. M. Leuridan. Het ware niet te wenschen. M. Lemahieu. maar thans heeft de trein, vol gens de nieuwe uurregeling die reeds gekend is, 41 mi nuten noodig om 23 km. af te leggen. De autobus kan dat ook in dien tijd. Welke winst of voordeel zullen wij dan met den trein hebben Deze zou den afstand Yper- Roeselaere moeten kunnen doen in 20 of 23 minuten met twee stilstanden, te Zonnebeke en Moorslede. Vroe ger werd er hier in den gemeenteraad een motie in dien zin gestemd. Mijn oordeel is dat wij op die lijn sneller rijdende treinen moeten hebben, en deze Heer heeft mijne zienswijze bevestigd. Later zullen wij dan misschien bekomen dat de autorails, loopende op de lijn Yper-Roeselaere, beginnen te Poperinghe en tot aan Brugge doorrijden en dien afstand, die 66 km. be draagt, in een uur afleggen. M. Leuridan. Ik geloof dat de gewenschte oplos sing moet zijn de bevestiging van het recht tot vrije mededinging tusschen autobus en trein. Dit is het richt snoer dat dient gevolgd te worden. In plaats daarvan wil het Ministerie van Verkeerswezen nu den vergun ninghouder van den autobusdienst verongelukken. Het Ministerie zal echter nog al diep in de koek moeten bijten, want volgens het contract moeten de pas ge maakte en in dienst gestelde nieuwe autobussen aan fabelachtige prijzen terug genomen worden. Waarom tracht de Nationale Maatschappij van Spoorwegen zich niet met den vergunninghouder te verstaan en wil ze de vrije mededinging tusschen autobus en trein niet toelaten M. Lemahieu. Aan dezelfde tarieven dan M. Leuridan. Ja. M. Vanderghote. Is de raad van oordeel dat er een ongunstig advies op het voorstel moet uitgebracht worden M. Van Alleynnes. Maar dan moet gij onze hou ding verklaren en doen uitschijnen dat de gemeente raad een betere dienstregeling tusschen Yper en Roe selaere wenscht en vraagt dat de trein dezen afstand in 25 minuten zou afleggen. M. Leuridan. Men moet ook het verbeteren der baan vragen en het behouden van den autobusdienst zooals nu. M. Vanderghote. Ik stel dan voor over de ons voor gelegde regeling te stemmen. Stemmen neen de Heeren Lemahieu, Delahaye. Seys. Biebuyck, Vergracht. Van Alleynnes, Leuridan en Ver- beke. Onthouden zich Jvr. Cornillie, de Heeren Van der Mersch. Pattyn, Michiel, Coutelle en Vanderghote. M. Van Alleynnes. Ik zou begeeren te weten waar bij het komt dat mijne vraag die ik hier tijdens de laatste zitting aangaande de kwestie van Zillebeke- vijver stelde, niet op de dagorde van heden gebracht werd Dit werd mij nochtans stellig beloofd. M. Vanderghote. Ik heb u dit niet persoonlijk be loofd. Ik heb den bundel in mijn bezit om de zaak te onderzoeken en zal er dan verslag over maken. M. Van Alleynnes. Ik zou willen dat de raad over deze zaak een beslissing neme en dat de kwestie thans bij hoogdringendheid behandeld worde. Het is niet mogelijk dat de zaak alzoo blijft. Het werd mij beloofd die kwestie op de volgende zitting te bespreken. M. Van der Mersch. Er werd beloofd de volgende zitt.ng alleen aan het onderzoek der begrooting te wijden M. Van Alleynnes. Neen, ten andere er staan ook nog andere punten op de dagorde van vandaag. Ik vraag de hoogdringendheid. M. Vanderghote. Wij kunnen die zaak nu onmo gelijk bespreken, ik heb den bundel thans niet bij mii. M. Van Alleynnes. Dit is betreurenswaardig. De bundel zou op het stadhuis moeten zijn. M. Leuridan. Dit is bijna een tweede zaak Boo- nants. M. Van Alleynnes. Ik vraag dat dit punt zonder uitstel op de dagorde der eerstvolgende zitting gebracht worde. M. Vanderghote. Ja. M. Michiel. Daar er hier kwestie zal zijn van per sonen. kan die zaak niet voorafgaandelijk in geheime zitting besproken worden, om daarna acht dagen later er over in openbare zitting te beslissen M. Vanderghote. t'Akkoord Ik zal den bundel in de eerste dagen onderzoeken. De zaak is echter mis schien veel lastiger dan gij u voorstelt. V. Stadsbegrooting over het dienstjaar 1938. M. Vanderghote. Aan den kop der begrooting voor 1938 heben wij in den gewonen dienst als overschot van de voorlaatste rekening van 1936 de som van 347.002.74 fr., waarbij dient gevoegd het excedent van de begroo ting 1937, of de som van 37.473 fr 67, 't zij te zamen de som van 384.476 fr. 41. Hiervan dient afgetrokken het vermoedelijk boni op 1 Januari 1937, of de som van 134.681 fr. 64. zoodat de gewone dienst der begrooting voor 1938 begint met een vermoedelijk boni op 1 Ja nuari 1938 van 249.794 fr. 87. Wij zullen thans het on derzoek der begrooting aanvangen met de gewone uit gaven. Artikelen een en twee worden voorbehouden voor de geheime zitting. Het is, zooals gewoonte, ver staan dat de artikelen, waarover geen opmerkingen ge maakt worden, als goedgekeurd aanzien worden Art. 3) Representatiekosten, 2.500 fr. 41 Reiskosten, 2.500 fr. 51 Presentiegeld aan de gemeenteraadsleden, 5.000 fr. 6) Wedden van den gemeentesecretaris en van het administratief personeel, 113.483 fr. 71 Papier, drukwerk, aankoop van boeken en in binding. 18.000 fr. 81 Verwarming en verlichting, 12.000 fr. 9) Abonnement op de verzameling van wetten, op het provincieblad en op den provincialen almanak, 650 fr. 10) Abonnement op de tijdschriften die handelen over de administratie of het administratief recht, 225 fr. 11) Telefoonabonnement, 3.000 fr. 12) Rechtsplegingskosten, 1.000 fr. 13) Huur van 't politiebureel, 5.000 fr. M. Leuridan. Is er reeds iets als verlossing daar voor voorgesteld en is men nog stegds van zin het po litiebureel elders onder te brengen M. Vanderghote. Ja. Artikel 14 moet voorbehou den worden. 15) Dienst der fooren en markten, 8.000 fr. 16) Dienst der vleeschhalle, 1.500 fr. 17) Dienst der visohmarkt, 200 fr. 18) Postcheckkosten, 250 fr. 19) Terugbetaling van ontlastingen en inningskosten van belastingen, 15.000 fr. 20) Terugbetaling van onrechtmatig geïnde belas tingen. 1.000 fr. 21) Percentsloon ten behoeve der schatkist voor te rugbetaling der beheerskosten wegens de inning van gemeentelijke inkomsten door de ontvangers der be lastingen, 25.000 fr. M. Van Alleynnes. Hoe komt het dat er hiervoor niets in de rekening van 1936 geschreven staat M. Vanderghote. Andere jaren hebben wij dit niet voorzien, omdat dit vroeger rechtstreeks afgehouden werd. 22) Onderhoudskosten en kleine verbeteringen van verhuurde gemeenteeigendommen, 40.000 fr. 23) Idem voor niet verhuurde gemeenteeigendom men, 500 fr. 24) Onderhoudskosten van mobilair. 3 300 fr. 25) Brandverzekering, 6.000 fr. M. Vanderghote. Hierbij dient thans nog een nieuw artikel geschreven te worden, namelijk artikel 25bis, dienst van den stadsschouwburg voor personeel, 3,00# frank. Deze som wordt ons terugbetaald door dezen die den schouwburg gebruiken. 26) Slachthuis, 37,000 fr. 27) Onderhoud van behoeftigen. 2.500 fr. 28) Toelage aan het Nationaal Werk der weezen van arbeidsslachtoffers, 270 fr. 29) Aandeel der gemeente in het gemeenschappelijk fonds, 97.000 fr. 30) Terugbetaling aan de schatkist tot een beloop van 2.50 van de betaling der toelagen aan werkloozen die op het grondgebied der gemeente gedomicilieerd zijn, 40.000 fr. 31) Terugbetaling aan de schatkist van de uitgaven van den Nationalen Arbeidsbemiddelings- en werk- loozendienst, aandeel der gemeente. 45.000 fr. 32) Saldo crisisbijdrage 1935, 25.000 fr. M. Vanderghote. Die som dient hier nog voorzien omdat zij niet vroeger kon uitbetaald worden. M. Van Alleynnes. Over een half jaar werd ons beloofd eens de ontleding van geheel de rekening van het crisisfonds te geven. Ik dring aan om dit zoo spoe dig mogelijk te bekomen. M. Vanderghote. Wij hebben nog de rekening niet ontvangen. M. Van Alleynnes. Het is toch noodig dat de raad klaar zie. Ik dring aan om in 't kort eens een klare en duidelijke rekening te ontvangen. M. Vanderghote. Het is een vergissing van mijnent wege. Artikel 32 mag vervallen, het saldo der crisis bijdrage werd reeds uitbetaald. Dit krediet van 25.009 fr. heeft betrek op artikel 33, toelage aan de mutuali- teitsvereenigingen. M. Van Alleynnes. Ik zou vragen de toelagen aan de mutualiteitsvereenigingen te willen verhoogen. Ik stel namelijk voor dat de stad voortaan voor den ge neeskundigen dienst 5 fr. per deelgenoot zou geven in plaats van 5 in de uitgaven, dat zij voor 25 zou tusschenkomen in de operatiekosten met een maximum van 250 fr., ten einde de maatschappijen toe te laten volledig de kosten der operatie te vergoeden, en dat de stad ook nog 50 centiemen per dag en per kind ten laste zou geven als kindertoeslag tijdens werkonbe kwaamheid van het gezinshoofd wegens ziekte. Dit voorstel beteekent een verhooging der toelage van ongeveer 75 dit ware dus een som van 19.000 fr meer dan hetgeen nu gegeven wordt en dit zou de te verleenen toelage op 45.000 fr. brengen. Ik steun mij om deze verhooging te vragen op het feit dat ik in de begrooting een besparing zie van 35.000 fr., daar het onderhoud der Middelbare school nu ten laste valt van den Staat. Wanneer gij nu daarvan 20.000 fr. afneemt, dan blijft er dan nog 15.000 fr. over ten bate der stad. M. Vanderghote. Dit voorstel is niet geschreven en het is van aard de begrooting te wijzigen, zoodat ik mij ertegen persoonlijk verzet. Tal van uitgaven, onder meer voor de Compensatiekas, de bijdragen voor de pensioenen, enz., werden reeds in ruime mate verhoogd. Het is volstrekt noodig dat een amendement van dit belang worde neergelegd ten einde er den ftnancieelen weerslag van te kunnen berekenen. M. Van Alleynnes. Ik doe dit voorstel alleen maar

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 10