2
gekeurd geworden. Ik ben het volledig eens dat er iets
moet gedaan worden om de bouwmeesters beter te ver
goeden. doch dit mag ons niet beletten nu het plan goed
te keuren.
M. Vanderghote. Ik stel voor het ons voorgelegde
plan als een voorontwerp te aanzien en het mits dit
voorbehoud goed te keuren.
De raadsleden stemmen ja. behalve de Heer Lema-
hieu die zich onthoudt als lid der Commissie van Open
baren Onderstand.
ni. Oprichting eener Jeugdherberg Plans
1.astenkohier Raming Goedkeuring.
M. anderghote. Volgens het bestek, opgemaakt
door den Heer stadsbouwmeester, worden de kosten
voor het oprichten' der Ypersche Jeugdherberg en voor
het geschikt matten van het Kattekerkhof. beraamd np
391.947 fr. 50. Het ministerie van Binnenlandsche Zaken
alsmede dit van Openbare Werken en Werkverschaffing
ziin bereid hierop toelagen te verleenen voor een bedrag
van honderd ten honderd.
M. Lemahieu. Ik vind die som wat groot voor een
jeugdherberg en vrees dat wij al die toelagen niet zul
len bekomen. Ik heb er evenwel niets tegen dat die
ïeuudiierberg hier komt en dat zij zoo groot en prachtig
gebouwd worde, doch ik zal dit voorstel maar goedkeu
ren onder voorbehoud dat wij al de beloofde toelagen
ontvangen.
M. Leuridan. De voorzichtigheid is de moeder van
den porseleinwinkel.
M. Vanderghote. Ik stel voor het plan en het be
stek te willen goedkeuren.
Al de raadsleden stemmen ja.
IV. Autobusdienst Yper-Roeselaere Voorgestelde
exploitatie regeling Advies.
M. Vanderghote. Wij hebben een brief ontvangen
van het provinciaal bestuur van West-Vlaanderen waar-
bi ons advies gevraagd wordt over de voorgestelde
exploitatie regeling van den autobusdienst Yper-Roese
laere. De Nationale Maatschappij van Spoorwegen heeft
besloten vanaf 1 Februari 1938 zeven treinen daags
heen en terug op de lijn Yper-Roeselaere in dienst te
stellen en hei aantal reizen van de autobus op vijf te-
rii- te brengen. Het tarief wordt bepaald op 30 centie
men per kilometer en de exploitant van den autobus
dienst wordt bij uitzondering gemachtigd om hetzelfde
tarief van den ijzerweg toe te passen. Hierover wordt
thans het advies van den gemeenteraad gevraagd en
het schepencollege stelt voor een gunstig advies te ver
leenen.
M. Lemahieu. Als vertegenwoordiger der buiten
lieden zal ik dit gunstig advies niet goedkeuren en er
tegen stemmen, omdat de buitenbevolking door deze
nieuwe regeling te veel benadeeligd wordt. Het tarief
zal 'nooger zijn dan op den spoorweg. Daarbij de auto
bus loopt doorheen dicht bevolkte wijken en gemeenten
waar de bevolking het gemak had aan huis zelf op
en afgeladen te worden. Er zijn ook nog andere voor-
deelen, zooals de weekabonnementen, de vermindering
voor invaliden èn kroostrijke gezinnen, die op de
autobus niet meer zullen kunnen bekomen worden. Om
ervan voorts te genieten zullen al deze menschen voor
taan naar den ijzerweg moeten gaan en hiervoor soms
een heel eind weg te voet moeten afleggen. De gemeen
ten Passchendaele en Zonnebeke hebben hiertegen
meermaals heftig geprotesteerd. Wat meer is de vastge
stelde uurregeling, die we reeds kennen en die hier ook
in den bundel berust, zal niemand voldoen, noch de
buitenbevolking, noch de werklieden, noch de bewoners
van de stad. Die uurregeling is slecht opgesteld en ik
zal dus geen gunstig advies uitbrengen.
M. Leuridan. In deze stekelige kwestie wil ik ook
een en andere bemerkingen in het midden brengen.
Voorafgaandelijk moet ik echter verklaren dat ik vol
ledig goedkeur al hetgeen mijn strijdgenooten. de Hee-
ren volksvertegenwoordigers Butaye en Tollenaere,
voor die kwestie gedaan hebben, omdat de drijfveer
van hun optreden altijd is geweest de vergrooting, de
vermeerdering van de verkeersmiddelen. Er moest ver
meden worden dat de spoorlijn Yper-Roeselaere 't zij
op geheel de lijn, 't zij gedeeltelijk zou uitgebroken
worden. En dit gevaar van opbreken der lijn was niet
denkbeeldig. Elders zijn daarvan reeds voorgaanden
geweest en in het Ministerie van Verkeer heerschte er
een geest die den Heer volksvertegenwoordiger Butaye
toeliet te veronderstellen dat men er dit duivelsplan
koesterde. Dit gevaar van opbraak der lijn moest men
op doelmatige wijze en met alle kracht trachten af te
weren, en een der middelen hiervoor was te zorgen dat
de trein zoo spoedig mogelijk weer ingelegd worde. Had
de opbraak der lijn eens een voltrokken feit moeten
zijn dan vraag Ik aan den Heer schepen Lemahieu wat
daarvan de gevolgen zouden geweest zijn voor den
landbouw en namelijk voor het vervoer der landboUw-
voortbrengsels. Om te beletten dat dit goederenvervoer
niet meer door den trein zou kunnen gedaan worden,
was er maar een middel, en het was dat benevens den
thans bestaanden autobusdienst ook het personenver
voer per trein heringericht worde. Deze twee diensten,
doelmatig ingericht, moeten kunnen samengaan. De
trein en de autobus, deze laatste loopende langs dor
pen en wijken die van een statie afgelegen zijn, bedie
nen elk een bijzonder deel der bevolking. Ik weet wel
dat men in het Ministerie van Verkeer gezien heeft dat
zij het niet zouden kunnen volhouden tegen den gedu-
rigen veldtocht ten voordeele der herinrichting van het
treinverkeer, doch men heeft er gezegd wacht maar,
wij zullen u een kool stoven van belang. Zij zagen dat
zij gingen moeten bezwijken voor de drukking van al
de vertegenwoordigers samen, en het is wel de moeite
waard hier te onderlijnen dat al de vertegenwoordigers
van gelijk welke partij het in deze kwestie volledig eens
waren, doch in het ministerie heeft men gezorgd hen
op zoodanige wijze voldoening te geven als de koord
den gehangene steunt. Men heeft een autobus- en trein-
regeling voorgesteld die niemand voldoening geeft, met
het klaarblijkend inzicht van langs alle kanten reeds
vóór den 1 Februari aanstaande, dus vóór het in voege
treden der nieuwe regeling, zeer gewettigde protesten
uit te lokken. Men is er in gelukt. Dit is het doel ge
weest van het ministerie van verkeer. Is dit nu het
werk gevjpest van twee of drie hooge bazen uit het
departement, ik weet het niet, doch een dingen is zeker
en "t is dat men heeft getracht den uitbater van den
autobusdienst den nek af te snijden en de gebruikers
door een onvoldoende regeling te misnoegen. Ook de
trein is weinig doelmatig heringericht en dat is de oor
zaak waarom er zooveel verzet is. Ik stel dan ook voor
dat de gemeenteraad van Yper, die de voornaamste
stad is welke in deze kwestie betrokken is, voornamer
in alle geval dan deze van het andere uiteinde der lijn,
namelijk Roeselaere, ik stel voor, zeg ik, dat Yper on
middellijk het initiatief zou nemen om voor een eer
lijker oplossing aan te dringen. Wij willen dat de trein
heringericht worde, maar de autobusdienst mag hierom
niet onthoofd worden. Wat vooral dient beoogd is de
doelmatigheid van den dienst. Het komt er hier niet op
aan op een 100.000 fr. na uit te cijferen zoo de trein defi-
ciet of winst zal nalaten, doch wat voornamelijk van
belang is, 't is dat de streek doelmatig voorzien weze
van de maximum verkeersgemakkelijkheden. Het is nu
reeds noodig daarvoor aan te dringen en een scherp
protest uit te brengen tegen deze kwajongensstreek.
Ik stel voor dat er een wensch in die richting naar het
provinciaal bestuur zou gezonden worden. Ik geloof dat
mijn strijdgenoot, de Heer Benoni Vermeulen, daarvoor
met goed gevolg zou kunnen aangesproken worden, hij
die steeds de eerste het initiatief neemt om het ver
keer overal te verbeteren. De baan van Passchendaele
naar Moorslede zou moeten in bruikbaren toestand
is het voorrecht van hen die werkelijk
goed gezond zijn, niete afweten van hoofd
pijn» moedeloosheid, maag-, lever- en nieren-
pijn, waarvan bijna altijd verstopping de
oorzaak is.
Neem eiken avond een tas SABA thee. U
zult gezondheid en levensgenot vinden.
SABA is een mengsel van uitgezochte en
gezuiverde, ontlastende, bloedzuiverende en
waterafdrijvendo kruiden. Het geneest on
voorwaardelijk, zonder pijn of kramp de
hardnekkigste verstopping.
Wie 'a avonds een tas SABA neemt, heeft
's morgens een gemakkelijke en overvloedige
stoelgang en voelt zich gelukkig.
de koningin der kruiden
o doos vo'or r O tossen 7 fr
De doos voor 150 lassen 15 fr
IN ALLE APOTHEKEN
Staal op vraag acn
LABOBATOIRES APPLIQUES
C Ibis, Voeartsenstrcat, 81b;- BRUSSEL
gebracht en een prachtige provinciale baan worden,
voor het gemak der gebruikers van den autobusdienst
zouden de overige 7/10 van den weg door de autobus
gevolgd even goed moeten zijn als het gedeelte van
Moorslede naar de Ruiter, gedeelte dat een echte bil-
lardbaan is. Wij mogen ons niet laten doen. Als wraak
neming omdat de veldtocht ten voordeele van den trein
gelukt is, tracht men deze verovering onderduims te
kelderen. Het vraagstuk moet op een andere manier
opgelost worden. De treinregeling dient doelmatig in
gericht te worden en de autobusdienst moet hetzelfde
aantal reizen en op passende uren blijven behouden.
M. Lemahieu. Vandaag heb ik in de statie van
Yper. bij het bezoeken van den propagandatrein, ge
sproken met den Heer Paelinck, van Gent. Deze Heer
heeft mij gezegd dat er nu autotreinen zijn die 125 km.
per uur kunnen afleggen. Wij vragen dat niet op de lijn
Yper-Roeselaere.
M. Leuridan. Het ware niet te wenschen.
M. Lemahieu. maar thans heeft de trein, vol
gens de nieuwe uurregeling die reeds gekend is, 41 mi
nuten noodig om 23 km. af te leggen. De autobus kan
dat ook in dien tijd. Welke winst of voordeel zullen wij
dan met den trein hebben Deze zou den afstand Yper-
Roeselaere moeten kunnen doen in 20 of 23 minuten
met twee stilstanden, te Zonnebeke en Moorslede. Vroe
ger werd er hier in den gemeenteraad een motie in
dien zin gestemd. Mijn oordeel is dat wij op die lijn
sneller rijdende treinen moeten hebben, en deze Heer
heeft mijne zienswijze bevestigd. Later zullen wij dan
misschien bekomen dat de autorails, loopende op de
lijn Yper-Roeselaere, beginnen te Poperinghe en tot
aan Brugge doorrijden en dien afstand, die 66 km. be
draagt, in een uur afleggen.
M. Leuridan. Ik geloof dat de gewenschte oplos
sing moet zijn de bevestiging van het recht tot vrije
mededinging tusschen autobus en trein. Dit is het richt
snoer dat dient gevolgd te worden. In plaats daarvan
wil het Ministerie van Verkeerswezen nu den vergun
ninghouder van den autobusdienst verongelukken. Het
Ministerie zal echter nog al diep in de koek moeten
bijten, want volgens het contract moeten de pas ge
maakte en in dienst gestelde nieuwe autobussen aan
fabelachtige prijzen terug genomen worden. Waarom
tracht de Nationale Maatschappij van Spoorwegen zich
niet met den vergunninghouder te verstaan en wil ze
de vrije mededinging tusschen autobus en trein niet
toelaten
M. Lemahieu. Aan dezelfde tarieven dan
M. Leuridan. Ja.
M. Vanderghote. Is de raad van oordeel dat er een
ongunstig advies op het voorstel moet uitgebracht
worden
M. Van Alleynnes. Maar dan moet gij onze hou
ding verklaren en doen uitschijnen dat de gemeente
raad een betere dienstregeling tusschen Yper en Roe
selaere wenscht en vraagt dat de trein dezen afstand in
25 minuten zou afleggen.
M. Leuridan. Men moet ook het verbeteren der
baan vragen en het behouden van den autobusdienst
zooals nu.
M. Vanderghote. Ik stel dan voor over de ons voor
gelegde regeling te stemmen.
Stemmen neen de Heeren Lemahieu, Delahaye. Seys.
Biebuyck, Vergracht. Van Alleynnes, Leuridan en Ver-
beke. Onthouden zich Jvr. Cornillie, de Heeren Van
der Mersch. Pattyn, Michiel, Coutelle en Vanderghote.
M. Van Alleynnes. Ik zou begeeren te weten waar
bij het komt dat mijne vraag die ik hier tijdens de
laatste zitting aangaande de kwestie van Zillebeke-
vijver stelde, niet op de dagorde van heden gebracht
werd Dit werd mij nochtans stellig beloofd.
M. Vanderghote. Ik heb u dit niet persoonlijk be
loofd. Ik heb den bundel in mijn bezit om de zaak te
onderzoeken en zal er dan verslag over maken.
M. Van Alleynnes. Ik zou willen dat de raad over
deze zaak een beslissing neme en dat de kwestie thans
bij hoogdringendheid behandeld worde. Het is niet
mogelijk dat de zaak alzoo blijft. Het werd mij beloofd
die kwestie op de volgende zitting te bespreken.
M. Van der Mersch. Er werd beloofd de volgende
zitt.ng alleen aan het onderzoek der begrooting te
wijden
M. Van Alleynnes. Neen, ten andere er staan ook
nog andere punten op de dagorde van vandaag. Ik
vraag de hoogdringendheid.
M. Vanderghote. Wij kunnen die zaak nu onmo
gelijk bespreken, ik heb den bundel thans niet bij mii.
M. Van Alleynnes. Dit is betreurenswaardig. De
bundel zou op het stadhuis moeten zijn.
M. Leuridan. Dit is bijna een tweede zaak Boo-
nants.
M. Van Alleynnes. Ik vraag dat dit punt zonder
uitstel op de dagorde der eerstvolgende zitting gebracht
worde.
M. Vanderghote. Ja.
M. Michiel. Daar er hier kwestie zal zijn van per
sonen. kan die zaak niet voorafgaandelijk in geheime
zitting besproken worden, om daarna acht dagen later
er over in openbare zitting te beslissen
M. Vanderghote. t'Akkoord Ik zal den bundel in
de eerste dagen onderzoeken. De zaak is echter mis
schien veel lastiger dan gij u voorstelt.
V. Stadsbegrooting over het dienstjaar 1938.
M. Vanderghote. Aan den kop der begrooting voor
1938 heben wij in den gewonen dienst als overschot van
de voorlaatste rekening van 1936 de som van 347.002.74
fr., waarbij dient gevoegd het excedent van de begroo
ting 1937, of de som van 37.473 fr 67, 't zij te zamen de
som van 384.476 fr. 41. Hiervan dient afgetrokken het
vermoedelijk boni op 1 Januari 1937, of de som van
134.681 fr. 64. zoodat de gewone dienst der begrooting
voor 1938 begint met een vermoedelijk boni op 1 Ja
nuari 1938 van 249.794 fr. 87. Wij zullen thans het on
derzoek der begrooting aanvangen met de gewone uit
gaven. Artikelen een en twee worden voorbehouden
voor de geheime zitting. Het is, zooals gewoonte, ver
staan dat de artikelen, waarover geen opmerkingen ge
maakt worden, als goedgekeurd aanzien worden
Art. 3) Representatiekosten, 2.500 fr.
41 Reiskosten, 2.500 fr.
51 Presentiegeld aan de gemeenteraadsleden, 5.000 fr.
6) Wedden van den gemeentesecretaris en van het
administratief personeel, 113.483 fr.
71 Papier, drukwerk, aankoop van boeken en in
binding. 18.000 fr.
81 Verwarming en verlichting, 12.000 fr.
9) Abonnement op de verzameling van wetten, op
het provincieblad en op den provincialen almanak,
650 fr.
10) Abonnement op de tijdschriften die handelen
over de administratie of het administratief recht, 225 fr.
11) Telefoonabonnement, 3.000 fr.
12) Rechtsplegingskosten, 1.000 fr.
13) Huur van 't politiebureel, 5.000 fr.
M. Leuridan. Is er reeds iets als verlossing daar
voor voorgesteld en is men nog stegds van zin het po
litiebureel elders onder te brengen
M. Vanderghote. Ja. Artikel 14 moet voorbehou
den worden.
15) Dienst der fooren en markten, 8.000 fr.
16) Dienst der vleeschhalle, 1.500 fr.
17) Dienst der visohmarkt, 200 fr.
18) Postcheckkosten, 250 fr.
19) Terugbetaling van ontlastingen en inningskosten
van belastingen, 15.000 fr.
20) Terugbetaling van onrechtmatig geïnde belas
tingen. 1.000 fr.
21) Percentsloon ten behoeve der schatkist voor te
rugbetaling der beheerskosten wegens de inning van
gemeentelijke inkomsten door de ontvangers der be
lastingen, 25.000 fr.
M. Van Alleynnes. Hoe komt het dat er hiervoor
niets in de rekening van 1936 geschreven staat
M. Vanderghote. Andere jaren hebben wij dit niet
voorzien, omdat dit vroeger rechtstreeks afgehouden
werd.
22) Onderhoudskosten en kleine verbeteringen van
verhuurde gemeenteeigendommen, 40.000 fr.
23) Idem voor niet verhuurde gemeenteeigendom
men, 500 fr.
24) Onderhoudskosten van mobilair. 3 300 fr.
25) Brandverzekering, 6.000 fr.
M. Vanderghote. Hierbij dient thans nog een nieuw
artikel geschreven te worden, namelijk artikel 25bis,
dienst van den stadsschouwburg voor personeel, 3,00#
frank. Deze som wordt ons terugbetaald door dezen die
den schouwburg gebruiken.
26) Slachthuis, 37,000 fr.
27) Onderhoud van behoeftigen. 2.500 fr.
28) Toelage aan het Nationaal Werk der weezen van
arbeidsslachtoffers, 270 fr.
29) Aandeel der gemeente in het gemeenschappelijk
fonds, 97.000 fr.
30) Terugbetaling aan de schatkist tot een beloop van
2.50 van de betaling der toelagen aan werkloozen
die op het grondgebied der gemeente gedomicilieerd
zijn, 40.000 fr.
31) Terugbetaling aan de schatkist van de uitgaven
van den Nationalen Arbeidsbemiddelings- en werk-
loozendienst, aandeel der gemeente. 45.000 fr.
32) Saldo crisisbijdrage 1935, 25.000 fr.
M. Vanderghote. Die som dient hier nog voorzien
omdat zij niet vroeger kon uitbetaald worden.
M. Van Alleynnes. Over een half jaar werd ons
beloofd eens de ontleding van geheel de rekening van
het crisisfonds te geven. Ik dring aan om dit zoo spoe
dig mogelijk te bekomen.
M. Vanderghote. Wij hebben nog de rekening niet
ontvangen.
M. Van Alleynnes. Het is toch noodig dat de raad
klaar zie. Ik dring aan om in 't kort eens een klare en
duidelijke rekening te ontvangen.
M. Vanderghote. Het is een vergissing van mijnent
wege. Artikel 32 mag vervallen, het saldo der crisis
bijdrage werd reeds uitbetaald. Dit krediet van 25.009
fr. heeft betrek op artikel 33, toelage aan de mutuali-
teitsvereenigingen.
M. Van Alleynnes. Ik zou vragen de toelagen aan
de mutualiteitsvereenigingen te willen verhoogen. Ik
stel namelijk voor dat de stad voortaan voor den ge
neeskundigen dienst 5 fr. per deelgenoot zou geven in
plaats van 5 in de uitgaven, dat zij voor 25 zou
tusschenkomen in de operatiekosten met een maximum
van 250 fr., ten einde de maatschappijen toe te laten
volledig de kosten der operatie te vergoeden, en dat de
stad ook nog 50 centiemen per dag en per kind ten
laste zou geven als kindertoeslag tijdens werkonbe
kwaamheid van het gezinshoofd wegens ziekte. Dit
voorstel beteekent een verhooging der toelage van
ongeveer 75 dit ware dus een som van 19.000 fr
meer dan hetgeen nu gegeven wordt en dit zou de te
verleenen toelage op 45.000 fr. brengen. Ik steun mij
om deze verhooging te vragen op het feit dat ik in de
begrooting een besparing zie van 35.000 fr., daar het
onderhoud der Middelbare school nu ten laste valt van
den Staat. Wanneer gij nu daarvan 20.000 fr. afneemt,
dan blijft er dan nog 15.000 fr. over ten bate der stad.
M. Vanderghote. Dit voorstel is niet geschreven en
het is van aard de begrooting te wijzigen, zoodat ik
mij ertegen persoonlijk verzet. Tal van uitgaven, onder
meer voor de Compensatiekas, de bijdragen voor de
pensioenen, enz., werden reeds in ruime mate verhoogd.
Het is volstrekt noodig dat een amendement van dit
belang worde neergelegd ten einde er den ftnancieelen
weerslag van te kunnen berekenen.
M. Van Alleynnes. Ik doe dit voorstel alleen maar