-FOOTBALL-
Le Vandale
E S C A L E
18 JAAR, N' 43 22 JANUAR! 1938
!8 ANNÉE, N 43—22 JANVIER 1938
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Joarnal hebdomadaire
de ['Arrondissement d'Ypres
in de Kamer besproken
Zondag 23 Januari 1938
C S. YPER - H - W S. LAUWE
C. S. YPER - Schol. - WEVELGHEM Sp.
Cinema Flora
Yper
HET
YPERSCHE
LA RÉG
D'YPRES
ORGAAN DEK VEREEMGING DER GETEISTLRDLN
ÜRGANE DL L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Botcrstraat. 34, YTfcK. Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Tel. 500
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in aile Belgische postkantoren.
40 ct. het nummer
Naamiooze artikels geweigerd
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 5üt'
Les articles non signés sont refusés
Het Vraagstuk der Vaart Yper-Komen Qe j^0| (jer Binnenscheepvaart in de Belgische Economie
Dinsdag 18" dezer had in de Kamer een onder
vraging plaats van den Heer volksvertegenwoor
diger Missiaen over den slechten economischen
toestand waarin het arrondissement Yper zich
bevindt, door de steeds scherpere maatregelen
welke de Fransche Regeering neemt om de grens-,
arbeiders te beletten in Frankrijk te werken, en
over de maatregelen die zouden moeten genomen
werden om aan de bevolking dezer streek werk
te verschaffen
De Heeren volksvertegenwoordigers Butaye en
De Man alsmede de Heer minister Van Isacker
namen aan de bespreking deel.
Zooals te verwachten, was het herstel der vaart
Yper-Komen het voorhaamste punt der uiteen
zetting en wij bestatigen met voldoening dat de
Heer minister Van Isacker zich als een vurigen
verdediger dezer vaart heeft aangesteld, gelijk
ten andere verscheidene zijner collega's het ook
zijn.
Wij komen hierop echter breedvoerig in ons
aanstaande nummer terug.
Van een anderen kant werd de Heer Vander-
ghote, burgemeester van Yper, op Woensdag 12
Januari 11. door den Heer Minister Merlot uitge-
noodigd om met hem, in zijn ministerieel kabinet,
een onderhoud te hebben betreffende het vraag
stuk der vaart Yper-Komen. Ongelukkiglijk, was
de Heer. Minister afwezig, geroepen door een ka
binetsraad. Wij mogen ons dus eraan verwachten
dat deze uitnoodiging in de eerstvolgende dagen
zal hernieuwd worden zoo dit thans bij het
ter pers gaan nog niet gedaan is en dat wij, in
dit geval, misschien toekomende week in de mo
gelijkheid zullen zijn het-antwoord van den Heer
minister Merlot, dat hij nu reeds moet voorbe
reid hebben, te geven.
Op het laatste oogenblik vernemen wij ook nog
dat de Senaatscommissie van Openbare Werken
Donderdag 20" dezer, 's namiddags, vergaderde on
der het voorzitterschap van den Heer Baron Boël
én dat de verslaggever, de Heer Van Belle, zich
in zijn verslag heeft uitgesproken ten voordeele
van de werken die in het Ypersche moeten uit
gevoerd worden en bijzonderlijk van het herstel
der vaart Yper-Komen.
Wij bedanken hier deze Commissie van den Se
naat om haar genegenheid voor Yper, waarvan
zij opnieuw het bewijs komt te geven, en zijn
ervan zeker dat haar advies en steun de kwestie
van het herstel onzer vaart Yper-Komen een
grooten stap zal vooruithelpen.
K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1937-1938
Om 2 uur
Om 10 uur
Ingang Match 11° Afdeeling 3 Frank
Lagere Afdeeling1,50 Frank
Tribune 1 Frank opleg.
In verzen en proza maakt men ze na,
Maar niemand zal nooit evenaren.
Wat den bijval maakt sedert jaren,
Der onovertroffen CHICOREI PACHA.
(Vervolg)
In enze voorgaande bijdrage zegden wij dat
wij' in het bezit waren van den tekst der voor
dracht, uitgegeven onder vorm van brochure, die
door den Heer Delmer, algemeen secretaris van
het ministerie van Openbare Werken en professor
aan de Hoogeschool van Luik, in November 11.
gehouden werd ter verdediging der belangen van
de belgische scheepvaart.
De groote bevoegdheid dezer vooraanstaande
personaliteit verhoogt in groote mate de waarde
zijner uiteenzetting, welke ten andere ten volle
overeenstemt met hetgeen wij tot hiertoe ten
voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen
schreven, en het is hetgeen ons aanspoort hier
een kert overzicht van de voordracht van M. Del
mer weer te geven samen met enkele bijbeschou
wingen.
Het nut en de voordeelen der Waterwegen
Met haar geringe werkingsmiddelen de bel
gische handelsvloot telt amper 8000 schepen me
tende in 't geheel twee millioen en half ton, ge
leid door 12.000 schippers, en met een gevestigd
kapitaal dat een en half milliard frank niet over
schrijdt weet de binnenscheepvaart hier in
België een vierde en zelfs een derde van het to
taal trafiek der zware goederen te verzekeren.
De belgische scheepvaart vindt echter haar bij
zonderste bedrijvigheid in het internationaal tra
fiek. Dit laatste alleen vertegenwoordigt omtrent
de twee derden van haar tonnemaat. Zij verze
kert alzoo aan de belgische economie belangrijke
inkomsten van kapitalen uit den vreemde voort
komende en draagt er dus merkelijk toe bij om
het evenwicht onzer balansrekening met den
vreemde te behouden.
Het net der belgische bevaarbare waterwegen
heeft zidh sedert 1830 om zeggens niet meer uit
gebreid. Het is in verbinding met de zeevaart te
Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge en ook te Brug
ge, Gent, Antwerpen en Brussel. Het heeft acht
vertakkingen naar Frankrijk, is rechtstreeks ver
bonden met de Nederlandsche stroomen en mag
in sommige zijner deelen, als de verlenging van
den Rijn aanzien worden.
Op weinige uitzonderingen na bereikt ons wa-
ternet al de groote voortbrengings- en verbruiks-
centra van het land. Ook meest al de nijverheden,
enkele uitgezonderd zooals hier dicht bij ons te
Moescroen, vestigden zich langs de waterwegen,
die haar het onvervangbaar voordeel bieden de
grondstoffen en zware goederen op de goedkoopst
mogelijke wijze te vervoeren, en die ook het
noodige Water te harer beschikking stellen, dit
bijkomend element dat de moderne fabrieken in
overvloed bezigen.
Dank aan de waterwegen hebben de nijverhe
den, zooals o. a. de metaalnijverheden, die in het
begin enkel konden werken op de plaatsen zelf
waar de noodige grondstoffen ontgind waren,
zich elders kunnen verplaatsen, en het is ook aan
de waterwegen dat vele der vroeger opgerichte
nijverheden nu nog, na uitputting van den voor
raad delfstoffen ter plaats, haar voortbestaan te
danken hebben.
De Heer Delmer geeft dan enkele voorbeelden
van kanalen langs wier boorden een schier on
onderbroken rij van fabrieken en stapelhuizen
werd opgericht, die zonder het water nooit zou
den ontstaan zijn. In d_" Kempen hebben de vaar
ten er zekere ontginningen mogelijk gemaaktde
leemaarde te Beersse en te Raevels die brijke-
rijen en cementfabrieken deed ontstaande
zandgronden te Moll. Zij lokten er nieuwe nij
verheden aanhet voortbrengen van metalen
andere dan het ijzer, het vervaardigen van che
mische producten, en de glasblazerijen te Ooien,
Moll-Donck, Gompel, Baelen-Wezel, Lommei,
Overpelt, Tessenderloo, Quaedmechelen en Rot-
hem. Langs de Schelde en de Rupel, overal waar
de Boomsche klei het toeliet, zijn fabrieken op
gerezen, zoo onder meer te Hoboken, Hemixem,
Schelle, Niel, Boom en, langs den linker oever der
Schelde, te Burg'ht. Langs het kanaal van Brussel
naar de Rupel heeft men hetzelfde verschijnsel,
namelijk tussc'hen Brussel en Vilvoorde, te Ka-
pelle-op-den-Bosch, te Willebroeck en eindelijk
te Ruysbroeck. Te Gent is een nieuwe nijverheid
zich bij de textielnijverheid, in de haven en bij
zonderlijk langs het kanaal Gent-Terneuzen, ko
men ontwikkelen.
Ook bijna gansch de textielnijverheid is langs
het water gelegen.
In Vlaanderen, zoo schrijft de Heer Delmer,
leent de grond zich slecht tot het maken en on
derhouden van wegen, ook hebben meest alle ste
den zich ontwikkeld langs de bevaarbare water-
loopen en kanalen, die gedurende langen tijd de
VANAF VRIJDAG 21
jgj Twee groote fransehsprekende
films, met vlaamschen tekst.
Een meesterwerk der heden-
daagsche Cinema met Edward
ARNOLD Joël MAC CREA
Frances FARMER.
Colette DARFEUIL
en Samson Fainsilbert, in
HM Men begint met den altijd zoo
boeienden PATHÈ - JOURNAL.
Kinderen niet toegelaten.
Binnen kort
3 MISTINGUETT, in