MVandendriessche TOERISTISCHE KRONIEK NOS REMPARTS A TRAVERS LES SIÈCLE* Aan de Vuurkruisen van Yper en Omliggende DENTISTE de Stuersstraat, 7 YPER Telefoon 311, Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. Fonds der Meest Begaafden Tl) DELI J KE KWIJTSCHELDING DER GRONDBELASTING De nieuwe worst van Augsburg, waarover wij het in een vorige kroniek hadden, en welke wil wedijveren met de beroemde worsten van Frank- furi, Neurenberg en andere steden, is thans cok tijdens een wedstrijd uitverkoren. Deze worst kan koud. warm. gekookt, gebakken of gebraden wor den gegeten. Zij smaakt uitstekend en zij is goed koop. Om haar bekend te maken heeft te Augs burg op 1 Januari een worstfeest plaats gehad, waarbij 5000 porties worst kosteloos zijn uitge deeld Te Berlijn heeft men een verkeerstelling ge houden. Onlangs heeft men de voetgangers en de voertuigen geteld, welke door de Brandenburger Poort, een der drukste punten van Berlijn, trek ken. Hierbij werd vastgesteld, dat het aantal voertuigen in 30 jaar tijds verdrievoudigd is, ter wijl het aantal voetgangers nauwelijks grooter is geworden. Het bedroeg, in 14 uur tijds, 25.760 tegen 22.735 in 1907. Daar de bevolking van de Duitsche hoofdstad intusschen veel grooter is ge worden, vermoedt men, dat vele inwoners, gezien de groote afstanden, heden niet meer te voet gaan. maar gebruik maken van de verkeersmid delen. De propaganda voor de Carnavalfeesten is over al goed ingezet. Wie lust heeft deze vermakelijk heden bij te wonen, zal den Zondag 27 Februari naar Aalst gaan of den Dinsdag 1 Maart naar Binche dit zijn inderdaad de twee merkwaar digste feesten in 't land, wel te verstaan die van uit leper gemakkelijk te bereiken zijn. Het gaat er steeds lustig toe en deze feesten lokken dan ook steeds drommen kijklustigen. Wat natuur lijk niet wil zeggen dat ook de Iepersche Carna val niet de moeite waard is gezien te worden, maar eere aan wie eere toekomt In het buitenland zijn er enkele carnaval-fees ten die werkelijk interessant zijn, en dan ook elk jaar een groot buitenlandsch publiek aantrekken. Wij kennen allen het beroemde carnaval van Nice. In Duitschland hebben zich enkele steden waarlijk beroemd gemaakt met hun carnaval. Mainz, Keulen en Aken spannen de kroon hier in het Westen. De tweede dag wordt in het Rijnland Rosenmontag geheeten de voornaamste feeste lijkheden hebben dien dag plaats. Zeer eigen aardig zal dit jaar het feest zijn te Dusseldorp, alwaar zooveel wagens aan den stoet zullen deel nemen als er letters zijn in het alphabet. Daarom heeft men voor dezen stoet het motto Dwaas van Z tot A gekozen. Een zeer eigenaardig feest is de Ski-maskerade op den vermaarden Fürstalm De vreemdeling die voor het eerst hoort reppen van het Skiloo- perscarnaval denkt wellicht aan een der groote carnavalfeestelijkheden te München, waarop al les wat skiloopen kan of leert, vroolijk vereenigd is. Dit is een vergissing. Voor het bewuste carna- valfeest heeft men de uitgestrekte, onbegrensde zaal der bergen noodig, met zon en sneeuw en gladde hellingen, welke beter passen voor het rhythme der sportieve beenen, dan menig spie gelend parket der groote steden. Dit carnaval in de Beiersche bergen is een vermaardheid gewor den en bestaat eigenlijk uit honderden gekostu meerde skiloopers die in een langen .optocht lach en scherts aan de duizenden kijklustigen mede deel en. Verleden week spraken wij over de legende van het ontstaan van Meesen. Voor wie zich inte resseert aan de volledige legende naar een hand schrift uit de 16* eeuw, kan ze terug vinden in den oorspronkelijken Franschen tekst in het be langrijke werk over de Abdij van Meesen, door Diegerick, archivaris en bibliothecaris der stad leper. (Uitgegeven te Brugge in 1876). Het werk is in de stadsbibliotheek. Reysiger. ONZE SCHEEPVAART Binnengevaren Vrijdag 4 Februari 1938. de Adriana(schipper Vandermeer) met 100 ton graan voor M. Vandeputte, leper de Mehaigne(schipper Peleman) met 159 ton kolen voor M. De Geest, leper. Zaterdag 5. de «2 Gezusters(schipper De Rooy) met 60 ton phosphaat voor M. Talpe. Kortrijkde Maria (schipper Bertens) met 254 ton kolen voor M. t anoverberghe. leper. Maandag 7, de Stilla Juvans(schipper Florijn), van de beurt Met Zorg met 15 ton beurtgoed voor verscheidenen. Dinsdag 8. de Elza (schipper Vancauwenberghe) met 35 ton beurtgoed voor verscheidenen. Donderdag 10. de Gerharda (schipper Westrich) met 65 ton turf voor MM. Blootacker-Vermeersch. leper. Weggevaren Woensdag 9 Februari 1938, de «Stilla Juvans (schip- Per Florijn) van de beurt Met Zorgmet 50 ton beurtgoed voor verscheidenende Elza (schipper ancauwenberghe) met 50 ton beurtgoed voor verschei denen. Waterhoogte benedenpand 2.93 m„ toegelaten te va ren 1.65 m. (Suite) Le siège mémorable de 1383 a été retracé dans tous ses détails par Lambin dans son Beleg van Yper Un épisode, qui nous parait bien typique, mérite d'être rappelé en passant. Le hutième jour du siège (15 juin), l'artillerie ennemie se décida a entrer en scène et cela d'une fagon qui, de nos jours, paraitrait bien inoffen sive, surtout si Ton se reporte en imagination aux formidables marmites que l'ennemi déversa si copieusement sur notre ville pendant la grande guerre. Des assiégeants avaient établi des batteries con- sistant probablement chacune en une pièce, et placées de chaque cóté de la rue hors de la porte de Messines. Le feu ne cessait ni le jour, ni la nuit, et chaque décharge était annoncée par une sonnette qui prévenait les artilleurs, encore peu expérimentés, du danger qu'ils pouvaient courir. Sage précaution qui fait sourire de nos jours, mais qui nous rappelle cette autre précaution que notre maïeur promettait de prendre en 1914 en prévenant les habitants par le son du tocsin que le danger était imminent, précaution qui resta, comme on le sait, sans exécution, mais qui se trouve consignée sur une affiche devenue trop rare. Reprenons notre épisode. Le feu de ces deux batteries ou plutót de ces deux canons, enfonga les battants de la porte de Messines le corps-de- garde en bois que les assiégés avaient élévé au- dessus de cette porte pour se soustraire aux traits de Tennemi, fut renversé jusqu'a vingt fois, et les parapets en bois furent fortement endommagés. D'après la relation du siège, plus de 450 boulets en pierre furent tirés sans blesser un seul défen- seur et sans occasionner des dommages bien no tables. Quantum mutatus ab illodirait Virgile. Après le siège de 1383 on démolit presque tous les batiments des faubourgs incendiés pendant le siège et comme l'intention du due de Bourgogne était d'augmenter les fortifications de la ville, en la ceignant de murailles, il fit ramasser toutes les briques et les pierres provenant de cette démoli- tion, pour les employer a la construction de la nouvelle enceinte projetée. Cette enceinte fut commencée en 1388 sous la direction de l'ingénieux Jean de Comines, capi- taine de Nieuport et aux frais des habitants de la ville. La première pierre fut posée le 6 avril a la porte de Thourout, par Eloi alias Loy ou Louis de Dixmude, avoué (bourgmestre) de la ville, époux de Anne Goderies, fille de Wautier. II mourut le 8 avril 1391. La construction des murs se fit dans l'ordre sui- vantEn 1388 on batit les murailles depuis la porte de Thourout jusqu'a celle de Boesinghe. En 1390 on poussa jusqu'a la poterne du Steendam, en 1391 on continua jusqu'a la porte d'Elverdin- ghe. En 1392, on alia jusqu'a la porte au Beurre. En 1393 on relia la porte au Beurre a celle du Temple. En 1394, on reprit de la porte de Thou rout dans l'autre direction et l'on construisit jus qu'a celle d'Hangouart (improprement d'Anvers). En 1395, de la porte d'Hangouart on gagna celle de Messines. En 1396, on acheva le circuit en éle- vant le mur de la porte de Messines a la porte du Temple. Cette enceinte consistait en un mur crénelé, muni de quelques tours et tourelles. Au pied de ce mur règnait une ferme qui la protégeait contre le clapotis des eaux des fossés et garantissait ainsi ses fondations. A l'intérieur un large terre-plein élevait les défenseurs a la hauteur des créneaux dont le mur était percé. Six des grandes tours avaient des casemates voütées pour les dépots des munitions et deux des tourelles étaient dis- posées en petits magasins a poudre, savoir Tune qui n'a été démolie qu'en 1855 avec le mur dont elle faisait partie, était située derrière l'ancien arsenal et servait en dernier lieu de laboratoire l'autre se trouvait devant le Boterplas, prés de la porte au Beurre et fit explosion le 14 septembre 1658, le lendemain de l'investissement de la place par le maréchal de Turenne. D'après les plans qui nous sont restés de cette enceinte, on remarque que sur le grand front de l'Est et sur la plus grande partie du front Nord jusqu'a l'Yperlée, il n'y avait qu'une tour au sail lant contre la porte de Thourout et une tourelle contre la porte de Boesinghe tandis que sur les fronts du Sud et de l'Ouest, depuis la porte de Messines jusqu'a celle du Temple, au Beurre et d'Elverdinghe, oü le terrain a l'extérieur était plus marécageux et par conséquent moins favo rable aux attaques, l'enceinte était munie de cinq tours casematées et d'un grand nombre de tourelles. Pour le tracé de ce mur, on a suivi exactement les sinuosités et la direction de l'ancienne en ceinte en terre. II y avait sous ce rapport une plus grande facilité pour l'établissement des fonda tions, aussi le double fossé, qui précédait cette enceinte, a-t-il pu être conservé. La partie de ce mur crénelé, située entre les portes de Messines et du Temple, faisant face a l'inondation de Bailleul, et qui avait été consei- vée par Vauban et par le gouvernement néerlan- dais après 1815, n'a été démolie qu en 1855. (A suivre). SERPY. Het Bestuur maakt de leden kenbaar dat op Zondag 13 Februari a. s. een groote bijeenkomst van alle Vuurkruisen van België zal plaats grij pen te Gent, met het doel een meeting bij te wo nen. in de Nieuwe Cirkus (bij de Oude Zuidsta tie), om 10 u. van den morgen. Deze meeting gaat om het zoohaast mogelijk verwezenlijkt zien van onze rechtmatige wen- schen en eischen. Het Bestuur rekent stellig op uw deelneming. Vertrek uit Yper, om 7,27 uur. Samenkomst in de statie. JWtJWWWr» Ingevolge art 20 van het Koninklijk Besluit van 26 Juni 1927. moeten de aanvragen om door het Fonds der Meest Begaafden ondersteund te worden, vóór 15 Maart aanstaande naar den Heer Gouverneur der Provincie West-Vlaanderen te Brugge gezonden worden. Bij de aanvraag om ondersteuning, dewelke van het gezinshoofd moet uitgaan en diens beroep moet opge ven. behoort gevoegd 1) Een uittreksel op ongezegeld papier uit de ge boorteakte van het kind 2) Getuigschriften afgeleverd door de hoofden van de verschillende onderwijsinrichtingen welke gedurende de drie laatste jaren werden bezocht. Deze getuig schriften zullen vermelden de uitslagen door den be trokkene bekomen op school, in de wedstrijden enz., zoo nauwkeurig mogelijk, zijn verstandelijken aanleg en zijn zedelijke hoedanigheden opgeven 3) Een afschrift van het gezondheidsboekje. Er zal geen gevolg gegeven worden aan de aanvragen die na den 15 Maart gedaan worden. Het Ministerie van Arbeid en Sociale Voorzorg, dienst voor goedkoope woningen, deelt het vol gende mede Het wordt eraan herinnerd dat de kwijtschel ding van de grondbelasting, voor een duur van 10 jaar, kan worden verleend alleen aan de aanvra gers-eigenaars, die kunnen bewijzen dat de bouw van de woningen voor dewelke om dit voordeel wordt verzocht, na 30 Juni 1935 werd aangevan gen. Daarenboven moeten de woningen door de be- schermingscomité's voor Volkswoningen worden erkend als vereenigend de vereischten van hy giëne en bewoonbaarheid, en mogen ze de door het Ministerie van Financiën vastgestelde maximale kadastrale waarden niet overtreffen. Deze kwijtschelding slaat zoowel op de hoofd som der belasting als op de bijkomende opcentie men, onverminderd het recht der gemeenten een taks te vestigen op de nieuwe gebouwen die dit voordeel genieten. Mogen eveneens kwijtschelding genieten, de krotten en de ongezonde huizen, die, na 30 Juni 1935, grondige wijzigingen hebben ondergaan. Worden echter van bedoeld voordeel uitgeslo ten 1) De woningen toebehoorende aan de bouw maatschappijen erkend door de Nationale Maat schappij voor Goedkoope Woningen of door de Algemeene Spaar- en Lijfrentkas. 2) De woningen door deze maatschappijen aan de partikulieren met winst eener premie ver kocht. 3) De woningen waarvan de bouwers een Rijks premie hebben getrokken. 4) De gebouwen opgetrokken met vergoeding voor oorlogsschade of voor brand, alsook de lust en plezierwoningen of de zomerverblijven en de drankslijterijen. De personen, die met bedoelde kwijtschelding wenschen te worden begunstigd, dienen, bij aan- geteekend schrijven, zich te adresseeren tot het ministerie van Arbeid en Sociale Voorzorg, Alge meene Directie van het Sociale Verzekerings- en Voorzorgswezen, Dienst voor Goedkoope Wonin gen, Karmelietenstraat. 35. te Brussel.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 3