ERSCHE
'YPR
VERKLEED BAL
Cinema Flora, Yper
De 15 Handelsfoor
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
cle l'Arrondissement d'Ypres
STAD YPER
Cr S. Y.
Le Controleur des Wagons Lits
jAZZMANIA
IS JAAR, N 48 25 FEBRUARI 1938
HET
ORGAAN DER VEREEN1GING DER GETEISTERDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINI STRES
Beheer. Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, 11 RES.
Tel. 500
Abonnement 21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
40 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
POLITIEVERORDENING
CARNAVAL
De Burgemeester,
Gezien het Gemeentereglement van 19 Oogst
1876, herzien door de beraadslagingen van den
Gemeenteraad van 18 Januari 1913 en 8 Maart
1924
Gezien de hoogdringendheid
Besluit
Het dragen van het masker is verboden op 27
Februari, 1 Maart en 27 Maart 1938.
De overtreders zullen vervolgd en gestraft wor
den met de voorziene Politiestraffen.
De Politiecommissaris is gelast met de uitvoe
ring van het tegenwoordig besluit.
Yper, den 23 Februari 1938.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
DINSDAG 1" MAART 1938
te 8 uur, in Lapiere's Zaal, Hondstraat
GROOT
MET KOSTELOOZE TOMBOLA
Bijzondere prijzen voor verkleeden.
Ingang 3 Frank.
VANAF VRIJDAG 25
Twee uren dol vermaak
Twee uren schaterlachen
Twee uren opeenvolgend tijdverdrijf, met het be
roemd blijspel van BISSON.
metAlbert PRÉJEAN, Lucien BAROUX,
Danielle DARRIEUX.
MRfDT PRÊJE&N
lucier
avec
ALICE TWO!
n»i DiCHMiD EICHBEftü
£555 JEAH BOYER
tdwct'OH bavariaVAUDOR- j
»«t Jack PAYNE, de meest wereldberoemde dei-
orkestleiders.
Men begint met den PATHÉ - JOURNAL.
KINDERS ALTIJD TOEGELATEN.
De toetredingen tot de aanstaande Handelsfoor
zijn reeds zeer talrijk en belangrijke uitstallingen
zullen er in worden opgericht.
Doch om den goeden gang der inrichting van de
Foor niet te dwarsboomen en om de plannen der
stands bepaald te kunnen opmaken, worden de
heeren deelnemers vriendelijk verzocht niet
meer te wachten om de gevraagde inlichtingen
aan het Bestuur te verstrekken.
Neem wel nota dat de 13 Maart met rasse schre
den nadert. Julien Tahon.
De vierde verjaring van het Overlijden
van Koning Albert
Zooals het gansch het land door, in meest alle
steden, gedaan werd, bracht Yper ook een vrome
hulde aan de nagedachtenis van den Koning-
Soldaat die, nu vier jaar geleden, den 17 Februari
1934, op zoo plotse en tragische wijze aan de lief
de van zijn volk ontrukt werd.
Zondag laatst, te 12 u., vergaderden talrijke af
vaardigingen van bonden en maatschappijen
rechtover het stadhuis. Onder de aanwezige vlag
gen bemerkten wij deze van al de oudstrijders-
vereenigingen aangesloten bij het Verstandhou-
dingscomiteit der Oudstrijders, van de konink
lijke St Sebastiaansgilde, van de Koninklijke
Hofbouwmaatschappij, van de Handboogmaat
schappijen Yper-Hoekje en Willem Tell, van de
Maatschappij der Oude Vereenigde Hofbouw-
liefhebbers, van de Ypersche Wielrijdersclub en
van de liefdadigheidsmaatschappij De Lustige
Vrienden.
Al de afvaardigingen dier vernoemde maat
schappijen, waarbij zich ook nog afvaardigingen
van andere vereenigingen en van de rijkswacht
gevoegd hadden, schaarden zich na de klaroenen
der stedelijke brandweer en, gevolgd van de ste
delijke overheden en tal van vooraanstaande per
sonen, begaven zij zich in stoet tot aan den voet
van ons Belfort, in wiens gevel de beeltenis van
Koning Albert prijkt en waaronder er gansch
den dag twee brandende fakkels stonden.
Onder de overheden, die deze vrome herden
kingsplechtigheid met hunne tegenwoordigheid
vereerden, melden we de Heeren Clinckemaille,
arrondissementscommissaris Vanderghote, bur
gemeester Lemahieu, Delahaye en Van der
Mersch, schepenen Jufvrouw Corneillie en de
Heeren Biebuyck, Van Alleynnes en Vergracht,
gemeenteraadsleden.
Gekomen voor het Belfort schaarden de vlag
gen der deelnemende maatschappijen zich op
twee rangen en, terwijl de klaroenen schalden,
legde de Heer Burgemeester, in aanwezigheid
van een groote menigte omstaanders, een prach-
tigen bloemenkrans onder het beeld van Koning
Albert neer. De Heeren Isaï Gruwez en Van Win-
sen, namens het Verstandhoudingscomiteit der
Oudstrijders, en de Heeren Voorzitters der Ko
ninklijke St Sebastiaansgilde, der Koninklijke
Hofbouwmaatschappij en der Oude Vereenigde
Hofbouwliefhebbers volgden dit voorbeeld.
Na een minuut van ingetogen stilte onderhou
den te hebben liep deze eenvoudige maar roe
rende hulde ten einde en begeleidden de aan
wezige maatschappijen de overheden opnieuw
tot aan het stadhuis, waar de ontbinding plaats
greep.
Zooals op Donderdag 17 Februari, verjaardag
van het overlijden van Koning Albert, was Zon
dag laatst, ter gelegenheid dezer huldebetooging,
de nationale vlag halftop geheschen aan alle
openbare gebouwen.
Hef Economisch nuf der Waterwegen
De Heer Haelling, bestuurder der belangrijke
haven van Straatsburg, bracht op 25 Januari 11.
een bezoek aan Luik ten einde er eens de wer
ken van het Albertkanaal en van de haven van
Luik te bezichtigen en vooral ook de Luikenaars,
nu zij een haven inrichten, door zijne groote on
dervinding te helpen en raad te geven.
De Heer Haelling werd officieel ten stadhuize
ontvangen en gaf in de Hoogeschool een voor
dracht, op dewelke onder meer aanwezig waren
de Heeren Delmer, secretaris-generaal van het
Ministerie van Openbare Werken Woestyn, al
gemeen bestuurder van het Ministerie van Open
bare Werken Van Wetter, algemeen bestuurder
der waterwegen Desquiens, bestuurder der wa
terwegen Lekenne, hoofdingenieur - bestuurder
van Bruggen en Wegen Lambermont, algemeen
bestuurder van Bruggen en Wegen, enz.
De bevoegde spreker, die bekende zijne loop
baan hier bij ons te Antwerpen begonnen te heb
ben, handelde over den Rijn, den belangrijksten
stroom van Europa, en over Straatsburg wier ha
ven sedert den oorlog, onder zijn bestuur, een
ongehoorde uitbreiding heeft genomen.
Frankrijk, dat sedert een halve eeuw van den
Rijn verwijderd was, is in 1918 opnieuw op dezes
boorden teruggekeerd. En sedert de haven van
Straatsburg nu niet alleen meer den Elzas, maar
gansch het uitgestrekte Frankrijk tot hinterland
heeft, is haar trafiek van 1.900.000 ton in 1913 tot
op meer dan 5 millioen ton gestegen sedert 1930.
Doch wat ons vooral in de uiteenzetting van
den Heer Haelling getroffen heeft, is wanneer hij
zegde dat, sedert de opening van het Juliana-
kanaal en van het Maas-Rijnkanaal, de toestand
van de kolennijverheid van het Ruhrbekken zeer
gewijzigd is. Tot dan toe waren het uitsluitend
en alleen kolen van de Ruhr die langs gansch
den Rijn, tot Straatsburg en zelfs Bazel, verzon
den waren. Nu echter, en zonder dat ooit iemand
zulks heeft kunnen of durven voorzien, beklee-
den de kolen van Hollandsch Limburg reeds een
voorname plaats in het steeds groeiend Rijntra
fiek.
Dit is een nieuw en slaande bewijs van het on
tegensprekelijk economisch nut van alle water
wegen, die zich onderling verbinden en aanvul
len. Niemand had ooit op voorhand kunnen voor
zien dat Holland, dank aan zijn nieuwe water
wegen, kolen zou leveren in een streek die paalt
aan het machtigste kolenbekken van Europa, de
Ruhr. En nochtans is dit heden een feit geworden.
In onze stuaie over de haven van Gent, die wij
hier vroeger namelijk in ons nummer van 6 No
vember 1937, gaven onder den titel van Onze
zusterstad Gent», hebben wij dezelfde bestati-
f»ng gedaan, namelijk dat in 1936 langs de Opper-
Schelde 242 lichters met 63.629 ton Engelsche ko
len en 735 lichters met 190.562 ton Duitsche kolen
van Gent naar Noord-Frankrijk vaarden en daar
gelost werden in een streek gelegen tusschen de
Belgische en Fransche koolputten. Dank aan de
vervoergemakkelijkheden en de lage vrachtkos
ten per schip, hebben de waterwegen het dus mo
gelijk gemaakt dat vreemde kolen ingevoerd
worden in de streken die zelf kolen voortbren
gen. Had iemand zulks vóór het bestaan van den
waterweg, langs waar deze kolenaanvoer ge
schiedt, moeten voorspellen, dan zou zeker e»
vast niemand hem geloofd hebben.
Het is dus slechts wanneer de vaart bestaat e*
in dienst gesteld is dat men, naarmate het ge
bruik dat ervan gemaakt wordt en het trafiek
dat er langzamerhand op ontstaat, er al de mo-