AU PAYS des ROSES
In de Handelskamer van Nieuwpoort
Ville d'Ypres Théatre Communal
MARDI GRAS ler MARS 1938
CERCLE «LES AMITIÉS»
CONFÉRENCE
LE DOYEN DES ENFANTS DF CHCEUR.
GRAND BAL TRAVESTI
Het Treinverkeer Yper-Rousselare
gelijkheden van kan schatten en tot hiertoe
heeft men overal, gelijk voor welke vaart, 't zij
groote of kleine, vastgesteld dat de verwachtin
gen grootelijks door de werkelijkheid overtroffen
zijn.
Er is dus ook niemand die op voorhand zeggen
kan dat onze vaart Yper-Komen hier maar zulk
of zulk trafiek zal kennen ofwel van geen het
minste nut zal zijn. Alhoewel wij ook geen pro
feten zijn en de toekomst niet kunnen voorspel
len, toch houden wij staande dat de vaart Yper-
Komen het eenige middel is om onze streek her-
op te beuren en wij beweren zulks met meer
recht dan deze die het nut der vaart miskennen,
omdat wij ons daarvoor steunen op feiten en
voorbeelden die iedereen, zoowel hier in onze
onmiddellijke omgeving als elders, gemakkelijk
kan bestatigen en nagaan.
Zondag 13 Februari 11. hield de Handelskamer
van Nieuwpoort en Kanton haar algemeene ver
gadering.
Uit het jaarverslag, dat door den Heer J. Maus-
set gelezen werd, knippen wij het volgende uit
treksel waarvan wij met de meeste voldoening
kennis hebben genomen
De beheerraad zet zijn werking voort ten voordeele
van het herstel van de vaart Ieper-Komen, dit in sa
menwerking met de Handelskamer van leper. Het ware
van het grootste belang voor onze haven dit te zien ver
wezenlijken. Na zijn bezoek van 25 Juni heeft de Heer
Minister Merlot een commissie samengesteld voor het
bestudeeren en een verslag op te maken over de water
wegen in het Iepersche. De besluiten van dit onderzoek
worden binnen enkele dagen aan den Heer Minister
overhandigd om tot een beslissing te komen. Dan zal
het oogenblik daar zijn om bij den Heer Minister stap
pen aan te wenden. De Heer J. Vanderghote, Burge
meester van leper, sprak inderdaad, bij de blijde in
trede van den Heer Gouverneur Baels Binnen en
kele dagen zal den laatsten strijd gevoerd worden, een
nieuwe krachtinspanning gedaan om het onmiddellijk
herstel van leper met de Leie. van de Regeering los
te krijgen Het is te hopen, dat in deze poging onze
zustersteden leper en Nieuwpoort zullen mogen reke
nen op de hulp van al wie het goed meent, en dat dit
vraagstuk van eerste belang weldra zijn oplossing zal
krijgen.
Wij wisten reeds sedert lang dat Nieuwpoort en
Yper hand in hand werken voor de verdediging
hunner gemeenschappelijke belangen, doch deze
nieuwe blijk van solidariteit is ons ten zeerste
aangenaam en wij bedanken de Handelskamer
van Nieuwpoort er hartelijk voor.
Bureau a 7 h. Rideau a 7 J h, précises
o
GRANDE REPRESENTATION
organisée par la
LIGUE DES POILUS DE FRANCE
Opérette a Grand Spectacle, en 3 Actes
par la Troupe du Théatre Royal de Gand
8 GRANDS BALLETS
Costumes nouveaux et décors nouveaux
PRIX DES PLACES
Première 15 fr. Seconde 12 fr. Troisième 8 fr.
Quatrième 5 fr.
Cartes en vente chez M. Claeys, Président, rue
de Lille, 36M. Decocq, Boulevard Malou, 43,
(Tél. 28) M. Blic, Café au ChateletBrielen,
(Tél. 631), et chez tous les membres.
La location se fera au Théatre le Dimanche
de 10 a 12 h. et les jours de semaine de 14 a 16 h.
Le Cercle Les Amitiés dont l'activité a été
interrompue, momentanément, par des causes
indépendantes de la volonté des membres du
comité, va reprendre vie.
Le Jeudi 3 Mars, au théatre communal, 20.30 h.
de Monsieur Charles Houvenaghel,
architecte-expert Lillois.
Conférencier au Poste National de T. S. F.
de la Tour Eiffel.
Sujet
La géologie, I'Histoire et I'Architecture communes
du Sud de la Flandre Beige et du Nord de la
Flandre Fran^aise.
Le Mercredi 23 Mars, au théatre communal,
a 20 h.
REPRESENTATION THÉATRALE
par l'Orphéon d'Hazebrouck.
Au programme
(Cette pièce est en quelque sorte la réplique
masculine de «Ces dames aux chapeaux verts).
Le Samedi 26 Mars, a la salie Lapiere. a 21 h.
de la Mi - Carême.
Interpellatie van den Heer Senator Gits
In de senaatsvergadering van Dinsdag 22" dezer
heeft de Heer senator Gits den Heer Minister
van Verkeerswezen geïnterpelleerd over de ver
keersmiddelen tusschen Yper en Rousselare en
de afschaffing van de spoorlijn Ingelmunster-
Tielt.
Onze lezers kennen ons standpunt in deze zoo
druk besproken kwestie van het treinverkeer
Yper-Rousselare, voor welks herinrichting wij
steeds geijverd hebben. Nu zulks een voldongen
feit geworden is, zouden wij daar niet meer op
terugkeeren ware het niet dat, zooals wij het
hier reeds zegden, de in voege zijnde dienstre
geling van den trein volstrekt geen voldoening
geeft en dat wij ook steeds iedere tusschenkomst
van parlementairen in deze zaak hebben weerge
geven. Aan deze gedragslijn getrouw blijvende,
drukken wij hier ook de interpellatie van den
Heer Gits over, zooals zij in het Beknopt Verslag
verscheen.
De heer Gits. Herhaaldelijk is de aandacht van
het departement gevestigd op de nieuwe verkeersrege
ling tusschen leper en Roaselare. De jongste beslissing
der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
heeft bij gansch de bevolking verbittering verwekt.
De gemeentebesturen op den doortocht der autobus
lijn hebben het departement over den toestand der be
volking voorgelicht, en de bestendige afvaardiging van
West-Vlaanderen is in denzelfden geest bij den minister
komen aandringen.
Enkele politieke personen hebben er anders over ge
dacht en de Nationale Maatschappij heeft al te gewillig
hun gril ingewilligd.
Ik wil zoo objectief mogelijk den nieuwen met den
ouden toestand vergelijken.
Tot vóór 1 Februari 11., werd 'het verkeer tusschen
Roeselare en leper verzekerd door twintig autobussen
per dag. De lijn loopt over Moorslede, Passchendale en
Zonnebeke naar leper, en doorkruist deze drie druk
bevolkte gemeenten in volle centrum. Op de lijn liggen
nog dichtbewoonde gehuchten. Al de inwoners vonden
twintig gelegenheden daags om in een der beide rich
tingen te reizen.
Met de nieuwe regeling blijven enkel vijf autobus
diensten en zeven verbindingen per spoor bestaan.
Degenen die ver van het station wonen verliezen der
tig reisgelegenheden per dag, degenen die dichtbij het
spoor wonen zestien reisgelegenheden.
Er is echter meerDe uurregeling is ook schadelijk
voor werklieden en scholieren.
Arbeiders uit Roeselare die 's ochtends te 71 uur te
leper aan het werk moeten gaan, komen daar reeds aan
te 5 u. 45 m. Hun werk eindigt te 17 u. 40 m., doch voor
19 u. 39 m. kunnen zij niet vertrekken, zoodat zij pas
te 20 u. 20 m. te Roeselare terugkeeren.
De scholieren moeten te leper, Roeselare en Izegem
voor of na de klas een drietal uren rondslenteren in de
stad, wat moreel zeer nadeelig is.
Vroeger genoten de invaliden, de oudstrijders, de
groote gezinnen, en zoo meer, een prijsvermindering op
de autobuslijn. Nu niet meer. Voor een abonnement
van 6 dagen tusschen leper en Roeselare, bekwamen de
arbeiders 80 t. h. korting, en betaalden dus 13 fr. 50 c.
Indien zij gedwongen worden autobus te nemen, be
komen zij echter maar 50 t. h. korting, In zullen dus
minstens 30 frank voor hun abonnement betalen.
Vroeger is het verkeer per spoor afgeschaft wegens
de groote verliezen die geboekt werden, en met de
nieuwe treinregeling worden de verliezen nog geraamd
op ongeveer 400.000 frank 's jaars.
De oude verkeersregeling gaf alle gemak aan de ar
beiders om zich naar hun werk te begeven. De nieuwe
regeling niet, en velen loopen gevaar hun arbeid te
verliezen.
Door de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor
wegen wordt een nieuwe politiek gehuldigd. De maat
regelen die hier getroffen werden, druischen rechtstreeks
in tegen deze politiek.
Men beweert dat er niet altijd plaats is in de auto
bus. Ik geef toe dat de trein wat meer gemak kan bie
den, maar dan zou men alle autobusdiensten moeten af
schaffen. Laat ons niet dramatiseeren
Aan de vertrekpunten vond men altijd plaats. Zij,
die af en toe, geen plaats vinden langs den doortocht,
zullen zich wel wachten te klagen wegens het gemak
dat ze anders genieten. Overigens, de dagen van druk
verkeer, wordt de dienst verdubbeld.
Ten tweede, kan men zich niet beroepen op een be
duidend verschil van afstand tusschen trein en auto.
Ten derde, met het oog op het autobusverkeer, moe
ten de gemeenten hun banen in goeden staat onderhou
den, zoodat klachten die vroeger langs dezen kant had
den kunnen oprijzen thans teenemaal ongegrond zijn.
Ten vierde, de handelaars verkiezen uit te stappen
langs de baan, ter bestemming.
Er zijn natuurlijk personen, die er over klagen, naast
den gewonen mensch plaats te moeten nemen. Hun
klachten wegen niet op tegen al de andere voordeelen
en de eischen van hen die autobus dagelijks gebruiken
Wat zal de minister doen En, indien de nieuwe re
geling gehandhaafd blijft, welke schadevergoeding zal
aan den vroegeren exploitant toegekend worden
Die persoon heeft de zaak naar behooren geëxploi
teerd.
De heer Dewaele. Het tegenovergestelde is waar
De heer Gits. In 1937, heeft hij nog voor 700.000
frank nieuw materiaal aangekocht. Met de nieuwe re
geling. zal dit materiaal ongeveer de twee derden van
zijn commercieele waarde verliezen. Hier moet recht
geschieden.
Wat de verkeersregeling tusschen Tielt en Ingelmun-
ster betreft, heerscht, vooral te Meulebeke en te Ingel-
munster. veel onrust wegens geruchten over het plan
den treindienst tusschen Tielt en Ingelmunster af te
schaffen. Ik vraag slechts wat daarvan waar is en zou
graag een geruststellend antwoord bekomen.
Wie rijk wil worden, leer te sparen.
Dus moet g'u flink gezond bewaren.
Drink daarom slechts ten allen tijd
De FIJNE PACHA Suikerij,
Baron Gilles de Pelichy. Ik ben zoo vrij bij den
min ster aan te dringen op het behoud van de lijn Tielt-
Meulebeke-1ngelmunstervooral ten bate van Meule-
r- heb bij den minister en bij de maatschappij aan
gedrongen opdat deze gemeente voldoening zou beko-
Het antwoord van de maatschappij was zeer bemoe-
tijn zal. volgens dit schrijven, behouden blijven
doch, terwille van den financieelen toestand der maat
schappij, wordt een vereenvoudiging in de wijze van
exploitatie bestudeerd.
Een woord van den minister zal volstaan om van de
maatschappij verwezenlijking te bekomen van haar
goede inzichten.
De bevolking van Roeselare-Ieper zal er den minister
dankbaar om zijn.
De heer Dewaele. De leden van deze vergadering
moeten het belang van het gansche land verdedigen,
en niet dit van bepaalde personen.
De heer Gits heeft in deze zaak een dubbele houding
aangenomen, namelijk één betreffende de lijn Ieper-
Roeselare en één andere voor de lijn Ingelmunster-Tielt.
Zijn rede werd overigens reeds in de lokale pers afge
kondigd.
De heer Gits heeft gesproken van het verlies door
den autobusexploitant geleden. Maar hij vergeet er aan
toe te voegen dat de exploitant bij de inrichting van de
lijn geen enkel risico had op zich te nemen, zooals
blijkt uit de contracten waaruit ik enkele cijfers zal
aanhalen.
De heer Gits. De exploitant had een verlies van
200.000 frank.
De heer Dewaele. Volgens het contract, bracht de
exploitant 42.000 frank voor gebouwen in rekening,
820.000 frank voor drie nieuwe rijtuigen, enz.
Wat de wedden van het personeel betreft, kreeg de
bestuurder 18.000 frank, een bediende 12.000 frank, en
elk chauffeur 16,700 frank.
De premies voor de verzekering werden in rekening
gebracht. Hetzelfde geldt voor het onderhoud der ge
bouwen en de uitgaven voor de sociale lasten.
Bij al deze vergoedingen wordt dan nog 25 centie
men per kilometer en per rijtuig toegekend. In 1932.
voor zeven maanden bedroeg het verlies 338,492 frank
545.000 frank, in 1933 in 1934. 285.00 frank in 1935.
230.000 frank, en, in 1936, 243.500 frank. De kwestie
werd langs beide zijden bekeken. Het gemeentebestuur
van Passchendale heeft in een motie verklaard dat
slechts een herstel van het treinverkeer tusschen Roe
selare en leper, met een gemengden dienst tusschen
Roeselaie en Tieit, de oplossing brengen kan.
Van zoodra de gemeenteraden die stemming haddea
uitgebracht, werden bedienden door den bestuurder van
de autobuslijn met postbriefjes en verzoekschriften
rondgestuurd bij de bevolking.
Ik geef toe dat het treinverkeer ongunstig is voor de
bevolking, vooral voor de werklieden die naar leper
moeten reizen of vandaar moeten terugkeeren.
De bevolking, die op herstel van het treinverkeer
aandrong, spreekt nu van sabotage door degenen die
belang hebben bij het verdwijnen van de spoorweg
verbindingen.
Nog wat anders. In het blad Ter Zege, waarin de rede
van den heer Gits reeds vooraf werd gedrukt, wordt ook
nog geschreven, dat de minister de meening is toege
daan dat de belangen der bevolking werden opgeofferd.
Heeft de minister dit verklaard
De heer Gits vergeet dat op 16 December 1936 in de
Kamer, na een interpellatie, al de partijen het eens
waren, en dat al de parlementairen van het arrondisse
ment hierover bij den minister een onderhoud hebben
gehad. De heer Gits was daar niet aanwezig.
De heer Gits. De bevolking van verschillende ge
meenten als Moorslede en Zonnebeke, is het niet eeni
met uw oplossing.
De heer Dewaele. De bevolking is het niet eens
met de huidige treinregeling, noch met het slechte ma
teriaal dat thans voor den dienst wordt aangewend.
Op 15 Januari heeft volksvertegenwoordiger Dierkeni
aan het ministerie geschreven over deze zaak. Op 31
Januari wordt hem geantwoord dat de zaak voor gron
dig onderzoek aan de bevoegde diensten werd onder
worpen.
In een schrijven van den minister gericht tot volks
vertegenwoordiger De Man, komen bijzonderheden voor
over trein- en autobusregeling.
Op 31 Januari schreef de minister dat hij de zaak
zou onderzoeken, twee dagen nadat het hiervoren aan
gehaalde antwoord aan den heer volksvertegenwoor
diger Robert De Man was gegeven. Is de zaak in ver
schillende handen terecht gekomen, of wordt hier sa
botage gepleegd
Om te besluiten dring ik aan op een degelijk treinver
keer voor de bewoners van het arrondisement.
De heer Marck, minister van verkeerswezen. De
heer Gits interpelleert mij over zaken die beter in mijn
cabinet zouden besproken worden. Hij heeft ongelijk
dit in het publiek te doen, want op die manier dient hij
niet de hervorming van het parlementair regime, waar
van hij zulk een vurig voorstander is.
Wat de afschaffing van de lijn Tielt-Ingelmunster be
treft, is het overdreven daarover te interpelleeeren, ver
mits ik hem. in antwoord op zijn vraag van 29 Januari
jl", ^eb verzekerd dat er van die afschaffing geen spraak
was. Het verwondert mij dan ook dat hij den Senaat
doet tijd verliezen met daarover te komen praten.
Ik betreur het, den tijd van den Senaat met lokale
kwesties te moeten in beslag nemen. Ziehier de feiten.
De spoorbaan Ieper-Roeselare, bedient drie tusschen-
gemeenten: Zonnebeke. Passchendale en Moorslede. De
ze liggen op enkelen afstand van de stations. De auto
busdiensten rijden echter door de kom van die gemeen
ten zelf. zoodat de betalende reizigers de voorkeur
ven aan de autobus, en de trein nog slechts de abon-
nenten en de reizigers tegen verminderden prÜs te
vervoeren kreeg. De lijn kostte 1.980.000 fr. per iaar'
en liet een zuiver verlies van 600.000 frank per ja»r-
autobus ontving ongeveer 300.000 frank 's jaars.
Als proeve werd in 1932 de Maatschappij van Bel
gische Spoorwegen titularis van den autobusdienst-
Lt - van 12 verbindingen, werden er 32 verzeker
aan-.uiting aan het treinverkeer te Roeselare.
V<ïlk had de autobus bij de deur. De aansluit"1*
de treinen in de stations leper en Roeselare
j eV°r tie financieele toestand van de lij"
cchó /ueuwe regeling gesaneerd, zoodat voor de ma'
dwijnen VerliesP°st van 600.000 frank ging ve
sehfi^r,1 v!0 t.rein behield zijn voorstanders. Men d«.ed
gelden, bij interpellatie hier en in de Kamer, dat de