AU PAYS des ROSES In de Handelskamer van Nieuwpoort Ville d'Ypres Théatre Communal MARDI GRAS ler MARS 1938 CERCLE «LES AMITIÉS» CONFÉRENCE LE DOYEN DES ENFANTS DF CHCEUR. GRAND BAL TRAVESTI Het Treinverkeer Yper-Rousselare gelijkheden van kan schatten en tot hiertoe heeft men overal, gelijk voor welke vaart, 't zij groote of kleine, vastgesteld dat de verwachtin gen grootelijks door de werkelijkheid overtroffen zijn. Er is dus ook niemand die op voorhand zeggen kan dat onze vaart Yper-Komen hier maar zulk of zulk trafiek zal kennen ofwel van geen het minste nut zal zijn. Alhoewel wij ook geen pro feten zijn en de toekomst niet kunnen voorspel len, toch houden wij staande dat de vaart Yper- Komen het eenige middel is om onze streek her- op te beuren en wij beweren zulks met meer recht dan deze die het nut der vaart miskennen, omdat wij ons daarvoor steunen op feiten en voorbeelden die iedereen, zoowel hier in onze onmiddellijke omgeving als elders, gemakkelijk kan bestatigen en nagaan. Zondag 13 Februari 11. hield de Handelskamer van Nieuwpoort en Kanton haar algemeene ver gadering. Uit het jaarverslag, dat door den Heer J. Maus- set gelezen werd, knippen wij het volgende uit treksel waarvan wij met de meeste voldoening kennis hebben genomen De beheerraad zet zijn werking voort ten voordeele van het herstel van de vaart Ieper-Komen, dit in sa menwerking met de Handelskamer van leper. Het ware van het grootste belang voor onze haven dit te zien ver wezenlijken. Na zijn bezoek van 25 Juni heeft de Heer Minister Merlot een commissie samengesteld voor het bestudeeren en een verslag op te maken over de water wegen in het Iepersche. De besluiten van dit onderzoek worden binnen enkele dagen aan den Heer Minister overhandigd om tot een beslissing te komen. Dan zal het oogenblik daar zijn om bij den Heer Minister stap pen aan te wenden. De Heer J. Vanderghote, Burge meester van leper, sprak inderdaad, bij de blijde in trede van den Heer Gouverneur Baels Binnen en kele dagen zal den laatsten strijd gevoerd worden, een nieuwe krachtinspanning gedaan om het onmiddellijk herstel van leper met de Leie. van de Regeering los te krijgen Het is te hopen, dat in deze poging onze zustersteden leper en Nieuwpoort zullen mogen reke nen op de hulp van al wie het goed meent, en dat dit vraagstuk van eerste belang weldra zijn oplossing zal krijgen. Wij wisten reeds sedert lang dat Nieuwpoort en Yper hand in hand werken voor de verdediging hunner gemeenschappelijke belangen, doch deze nieuwe blijk van solidariteit is ons ten zeerste aangenaam en wij bedanken de Handelskamer van Nieuwpoort er hartelijk voor. Bureau a 7 h. Rideau a 7 J h, précises o GRANDE REPRESENTATION organisée par la LIGUE DES POILUS DE FRANCE Opérette a Grand Spectacle, en 3 Actes par la Troupe du Théatre Royal de Gand 8 GRANDS BALLETS Costumes nouveaux et décors nouveaux PRIX DES PLACES Première 15 fr. Seconde 12 fr. Troisième 8 fr. Quatrième 5 fr. Cartes en vente chez M. Claeys, Président, rue de Lille, 36M. Decocq, Boulevard Malou, 43, (Tél. 28) M. Blic, Café au ChateletBrielen, (Tél. 631), et chez tous les membres. La location se fera au Théatre le Dimanche de 10 a 12 h. et les jours de semaine de 14 a 16 h. Le Cercle Les Amitiés dont l'activité a été interrompue, momentanément, par des causes indépendantes de la volonté des membres du comité, va reprendre vie. Le Jeudi 3 Mars, au théatre communal, 20.30 h. de Monsieur Charles Houvenaghel, architecte-expert Lillois. Conférencier au Poste National de T. S. F. de la Tour Eiffel. Sujet La géologie, I'Histoire et I'Architecture communes du Sud de la Flandre Beige et du Nord de la Flandre Fran^aise. Le Mercredi 23 Mars, au théatre communal, a 20 h. REPRESENTATION THÉATRALE par l'Orphéon d'Hazebrouck. Au programme (Cette pièce est en quelque sorte la réplique masculine de «Ces dames aux chapeaux verts). Le Samedi 26 Mars, a la salie Lapiere. a 21 h. de la Mi - Carême. Interpellatie van den Heer Senator Gits In de senaatsvergadering van Dinsdag 22" dezer heeft de Heer senator Gits den Heer Minister van Verkeerswezen geïnterpelleerd over de ver keersmiddelen tusschen Yper en Rousselare en de afschaffing van de spoorlijn Ingelmunster- Tielt. Onze lezers kennen ons standpunt in deze zoo druk besproken kwestie van het treinverkeer Yper-Rousselare, voor welks herinrichting wij steeds geijverd hebben. Nu zulks een voldongen feit geworden is, zouden wij daar niet meer op terugkeeren ware het niet dat, zooals wij het hier reeds zegden, de in voege zijnde dienstre geling van den trein volstrekt geen voldoening geeft en dat wij ook steeds iedere tusschenkomst van parlementairen in deze zaak hebben weerge geven. Aan deze gedragslijn getrouw blijvende, drukken wij hier ook de interpellatie van den Heer Gits over, zooals zij in het Beknopt Verslag verscheen. De heer Gits. Herhaaldelijk is de aandacht van het departement gevestigd op de nieuwe verkeersrege ling tusschen leper en Roaselare. De jongste beslissing der Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen heeft bij gansch de bevolking verbittering verwekt. De gemeentebesturen op den doortocht der autobus lijn hebben het departement over den toestand der be volking voorgelicht, en de bestendige afvaardiging van West-Vlaanderen is in denzelfden geest bij den minister komen aandringen. Enkele politieke personen hebben er anders over ge dacht en de Nationale Maatschappij heeft al te gewillig hun gril ingewilligd. Ik wil zoo objectief mogelijk den nieuwen met den ouden toestand vergelijken. Tot vóór 1 Februari 11., werd 'het verkeer tusschen Roeselare en leper verzekerd door twintig autobussen per dag. De lijn loopt over Moorslede, Passchendale en Zonnebeke naar leper, en doorkruist deze drie druk bevolkte gemeenten in volle centrum. Op de lijn liggen nog dichtbewoonde gehuchten. Al de inwoners vonden twintig gelegenheden daags om in een der beide rich tingen te reizen. Met de nieuwe regeling blijven enkel vijf autobus diensten en zeven verbindingen per spoor bestaan. Degenen die ver van het station wonen verliezen der tig reisgelegenheden per dag, degenen die dichtbij het spoor wonen zestien reisgelegenheden. Er is echter meerDe uurregeling is ook schadelijk voor werklieden en scholieren. Arbeiders uit Roeselare die 's ochtends te 71 uur te leper aan het werk moeten gaan, komen daar reeds aan te 5 u. 45 m. Hun werk eindigt te 17 u. 40 m., doch voor 19 u. 39 m. kunnen zij niet vertrekken, zoodat zij pas te 20 u. 20 m. te Roeselare terugkeeren. De scholieren moeten te leper, Roeselare en Izegem voor of na de klas een drietal uren rondslenteren in de stad, wat moreel zeer nadeelig is. Vroeger genoten de invaliden, de oudstrijders, de groote gezinnen, en zoo meer, een prijsvermindering op de autobuslijn. Nu niet meer. Voor een abonnement van 6 dagen tusschen leper en Roeselare, bekwamen de arbeiders 80 t. h. korting, en betaalden dus 13 fr. 50 c. Indien zij gedwongen worden autobus te nemen, be komen zij echter maar 50 t. h. korting, In zullen dus minstens 30 frank voor hun abonnement betalen. Vroeger is het verkeer per spoor afgeschaft wegens de groote verliezen die geboekt werden, en met de nieuwe treinregeling worden de verliezen nog geraamd op ongeveer 400.000 frank 's jaars. De oude verkeersregeling gaf alle gemak aan de ar beiders om zich naar hun werk te begeven. De nieuwe regeling niet, en velen loopen gevaar hun arbeid te verliezen. Door de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor wegen wordt een nieuwe politiek gehuldigd. De maat regelen die hier getroffen werden, druischen rechtstreeks in tegen deze politiek. Men beweert dat er niet altijd plaats is in de auto bus. Ik geef toe dat de trein wat meer gemak kan bie den, maar dan zou men alle autobusdiensten moeten af schaffen. Laat ons niet dramatiseeren Aan de vertrekpunten vond men altijd plaats. Zij, die af en toe, geen plaats vinden langs den doortocht, zullen zich wel wachten te klagen wegens het gemak dat ze anders genieten. Overigens, de dagen van druk verkeer, wordt de dienst verdubbeld. Ten tweede, kan men zich niet beroepen op een be duidend verschil van afstand tusschen trein en auto. Ten derde, met het oog op het autobusverkeer, moe ten de gemeenten hun banen in goeden staat onderhou den, zoodat klachten die vroeger langs dezen kant had den kunnen oprijzen thans teenemaal ongegrond zijn. Ten vierde, de handelaars verkiezen uit te stappen langs de baan, ter bestemming. Er zijn natuurlijk personen, die er over klagen, naast den gewonen mensch plaats te moeten nemen. Hun klachten wegen niet op tegen al de andere voordeelen en de eischen van hen die autobus dagelijks gebruiken Wat zal de minister doen En, indien de nieuwe re geling gehandhaafd blijft, welke schadevergoeding zal aan den vroegeren exploitant toegekend worden Die persoon heeft de zaak naar behooren geëxploi teerd. De heer Dewaele. Het tegenovergestelde is waar De heer Gits. In 1937, heeft hij nog voor 700.000 frank nieuw materiaal aangekocht. Met de nieuwe re geling. zal dit materiaal ongeveer de twee derden van zijn commercieele waarde verliezen. Hier moet recht geschieden. Wat de verkeersregeling tusschen Tielt en Ingelmun- ster betreft, heerscht, vooral te Meulebeke en te Ingel- munster. veel onrust wegens geruchten over het plan den treindienst tusschen Tielt en Ingelmunster af te schaffen. Ik vraag slechts wat daarvan waar is en zou graag een geruststellend antwoord bekomen. Wie rijk wil worden, leer te sparen. Dus moet g'u flink gezond bewaren. Drink daarom slechts ten allen tijd De FIJNE PACHA Suikerij, Baron Gilles de Pelichy. Ik ben zoo vrij bij den min ster aan te dringen op het behoud van de lijn Tielt- Meulebeke-1ngelmunstervooral ten bate van Meule- r- heb bij den minister en bij de maatschappij aan gedrongen opdat deze gemeente voldoening zou beko- Het antwoord van de maatschappij was zeer bemoe- tijn zal. volgens dit schrijven, behouden blijven doch, terwille van den financieelen toestand der maat schappij, wordt een vereenvoudiging in de wijze van exploitatie bestudeerd. Een woord van den minister zal volstaan om van de maatschappij verwezenlijking te bekomen van haar goede inzichten. De bevolking van Roeselare-Ieper zal er den minister dankbaar om zijn. De heer Dewaele. De leden van deze vergadering moeten het belang van het gansche land verdedigen, en niet dit van bepaalde personen. De heer Gits heeft in deze zaak een dubbele houding aangenomen, namelijk één betreffende de lijn Ieper- Roeselare en één andere voor de lijn Ingelmunster-Tielt. Zijn rede werd overigens reeds in de lokale pers afge kondigd. De heer Gits heeft gesproken van het verlies door den autobusexploitant geleden. Maar hij vergeet er aan toe te voegen dat de exploitant bij de inrichting van de lijn geen enkel risico had op zich te nemen, zooals blijkt uit de contracten waaruit ik enkele cijfers zal aanhalen. De heer Gits. De exploitant had een verlies van 200.000 frank. De heer Dewaele. Volgens het contract, bracht de exploitant 42.000 frank voor gebouwen in rekening, 820.000 frank voor drie nieuwe rijtuigen, enz. Wat de wedden van het personeel betreft, kreeg de bestuurder 18.000 frank, een bediende 12.000 frank, en elk chauffeur 16,700 frank. De premies voor de verzekering werden in rekening gebracht. Hetzelfde geldt voor het onderhoud der ge bouwen en de uitgaven voor de sociale lasten. Bij al deze vergoedingen wordt dan nog 25 centie men per kilometer en per rijtuig toegekend. In 1932. voor zeven maanden bedroeg het verlies 338,492 frank 545.000 frank, in 1933 in 1934. 285.00 frank in 1935. 230.000 frank, en, in 1936, 243.500 frank. De kwestie werd langs beide zijden bekeken. Het gemeentebestuur van Passchendale heeft in een motie verklaard dat slechts een herstel van het treinverkeer tusschen Roe selare en leper, met een gemengden dienst tusschen Roeselaie en Tieit, de oplossing brengen kan. Van zoodra de gemeenteraden die stemming haddea uitgebracht, werden bedienden door den bestuurder van de autobuslijn met postbriefjes en verzoekschriften rondgestuurd bij de bevolking. Ik geef toe dat het treinverkeer ongunstig is voor de bevolking, vooral voor de werklieden die naar leper moeten reizen of vandaar moeten terugkeeren. De bevolking, die op herstel van het treinverkeer aandrong, spreekt nu van sabotage door degenen die belang hebben bij het verdwijnen van de spoorweg verbindingen. Nog wat anders. In het blad Ter Zege, waarin de rede van den heer Gits reeds vooraf werd gedrukt, wordt ook nog geschreven, dat de minister de meening is toege daan dat de belangen der bevolking werden opgeofferd. Heeft de minister dit verklaard De heer Gits vergeet dat op 16 December 1936 in de Kamer, na een interpellatie, al de partijen het eens waren, en dat al de parlementairen van het arrondisse ment hierover bij den minister een onderhoud hebben gehad. De heer Gits was daar niet aanwezig. De heer Gits. De bevolking van verschillende ge meenten als Moorslede en Zonnebeke, is het niet eeni met uw oplossing. De heer Dewaele. De bevolking is het niet eens met de huidige treinregeling, noch met het slechte ma teriaal dat thans voor den dienst wordt aangewend. Op 15 Januari heeft volksvertegenwoordiger Dierkeni aan het ministerie geschreven over deze zaak. Op 31 Januari wordt hem geantwoord dat de zaak voor gron dig onderzoek aan de bevoegde diensten werd onder worpen. In een schrijven van den minister gericht tot volks vertegenwoordiger De Man, komen bijzonderheden voor over trein- en autobusregeling. Op 31 Januari schreef de minister dat hij de zaak zou onderzoeken, twee dagen nadat het hiervoren aan gehaalde antwoord aan den heer volksvertegenwoor diger Robert De Man was gegeven. Is de zaak in ver schillende handen terecht gekomen, of wordt hier sa botage gepleegd Om te besluiten dring ik aan op een degelijk treinver keer voor de bewoners van het arrondisement. De heer Marck, minister van verkeerswezen. De heer Gits interpelleert mij over zaken die beter in mijn cabinet zouden besproken worden. Hij heeft ongelijk dit in het publiek te doen, want op die manier dient hij niet de hervorming van het parlementair regime, waar van hij zulk een vurig voorstander is. Wat de afschaffing van de lijn Tielt-Ingelmunster be treft, is het overdreven daarover te interpelleeeren, ver mits ik hem. in antwoord op zijn vraag van 29 Januari jl", ^eb verzekerd dat er van die afschaffing geen spraak was. Het verwondert mij dan ook dat hij den Senaat doet tijd verliezen met daarover te komen praten. Ik betreur het, den tijd van den Senaat met lokale kwesties te moeten in beslag nemen. Ziehier de feiten. De spoorbaan Ieper-Roeselare, bedient drie tusschen- gemeenten: Zonnebeke. Passchendale en Moorslede. De ze liggen op enkelen afstand van de stations. De auto busdiensten rijden echter door de kom van die gemeen ten zelf. zoodat de betalende reizigers de voorkeur ven aan de autobus, en de trein nog slechts de abon- nenten en de reizigers tegen verminderden prÜs te vervoeren kreeg. De lijn kostte 1.980.000 fr. per iaar' en liet een zuiver verlies van 600.000 frank per ja»r- autobus ontving ongeveer 300.000 frank 's jaars. Als proeve werd in 1932 de Maatschappij van Bel gische Spoorwegen titularis van den autobusdienst- Lt - van 12 verbindingen, werden er 32 verzeker aan-.uiting aan het treinverkeer te Roeselare. V<ïlk had de autobus bij de deur. De aansluit"1* de treinen in de stations leper en Roeselare j eV°r tie financieele toestand van de lij" cchó /ueuwe regeling gesaneerd, zoodat voor de ma' dwijnen VerliesP°st van 600.000 frank ging ve sehfi^r,1 v!0 t.rein behield zijn voorstanders. Men d«.ed gelden, bij interpellatie hier en in de Kamer, dat de

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2