C La moot- Dy mowi n EEN NOODKREET Zal het Westiand laten begaan Prijskamp voor Versierde Uitstallingen Alvorens SCHOENEN te koopen komt de UITSTALLING zie« van de CHAT BOTTÉ bij DIXMÜDESTRAAT, 40 - YPER Altijd een GROOTE KEUS van laatste MODELLEN in magazijn, aan zeer voordeelige prijzen. ALLE SCHOENEN OP MAAT HERSTELLINGEN. (574) LA FOIRE COMMERCIALE D'YPRES o Onder deze hoofding verscheen in het dagblad Volk en Staat nummer van 27 Maart 11., een merkwaardig artikel van de hand van den Heer Raphaël Six, provinciaal raadslid, te Vlamertin- ghe. Door plaatsgebrek konden wij deze bijdrage in ons nummer van verleden week niet overnemen, alhoewel wij zulks met uiterst veel genoegen zou den gedaan hebben, te meer dat de Heer Leuri- dan er reeds, tijdens de laatste zitting van den gemeenteraad van Yper, de aandacht van den Heer Burgemeester had op gevestigd en er met den meesten lof had over gesproken. Geschreven door een kind van de streek, door iemand die ons gewest innig genegen is. die er de welvaart van betracht, en, wat meer is, ge schreven door een handelaar die spreekt met ken nis van zaken, die onze nooden kent en een klaren kijk heeft op den hier thans heerschenden toe stand, en die daarenboven een regelmatig gebrui ker is van de vaart Yper-Yzer, zoodat hij bij on dervinding weet van welk overwegend belang de waterwegen zijn, is dit artikel van het aller grootste gewicht en geeft het op uitstekende wijze de geestesgesteldheid weder die hier thans, nu de Heer Minister Merlot zijne ongunstige ge zindheid tegenover onze streek niet langer meer heeft kunnen verduiken, bij onze terecht veront waardigde bevolking heerscht. Wij laten, ten andere, onze lezers er zelf over oordeelen en drukken hieronder het artikel van den Heer Raphaël Six volledig over De Verbinding Noordzee-de Leie Het vraagstuk der verbinding der Noordzee met de Waterwegen van het industrieele Noor den, met het centrum Rijsel-Robaais-Toerkonje, werd reeds genoegzaam door de meest bevoegde en gezaghebbende personen behandeld. Het was dan ook niet zonder verbazing, en laat het ons bekennen niet zonder bitterheid, dat wij vernamen dat de Waalsche Minister Merlot in den Senaat verklaarde dat hij tegenstander was van de verbinding Noordzee-De Leie onder het voorwendsel dat het nut dezer verbinding niet kan opwegen tegen de onkosten. Een meer belachelijke verklaring vanwege een Minister is moeilijk denkbaar. Minister Merlot geeft door zijn verklaring blijk geen oog te hebben op toekomstmogelijk heden en zich blind te staren op een toestand die heden ten dage jammerlijk is en valsch met een), en waarvan de oorzaak ligt in de echt stief moederlijke onrechtvaardige behandeling van West en Zuid-West Vlaanderen van wege de op eenvolgende vorige regeeringen. Dat, na de laatste verklaring van Minister Terlot, de verdedigers van de verbinding Noord- zee-Leie, toch eens willen erkennen dat West- Vlaanderen veraf ligt van Brussel en het hem- deke nader is dan het rokje dat zij van nu af eens willen begrijpen, dat, wanneer het levens belang of althans de welvaart van een gansche streek op het spel staat, men er geen smeekers- mentaliteit moet op nahouden, maar dat men on wrikbaar op zijn recht moet staan <cIk keer tot de zaak zelf terug, en wil enkel een paar beschouwingen ontwikkelen over de be- teekenis der verbinding Noordzee-De Leie en over de motieven door Minister Merlot aange haald. De verbinding leper met de Leie moet 1) het Westiand rechtstreeks met het binnenland, voor al met het nijverige gebied Meenen-Moeskroen en de nijverheids- en mijngebieden van Doornijk- Bergen-Charleroi2) rechtstreeks verbinden met het groote nijverheidscentrum van het Noorden van Frankrijk 3) de rechtstreeksche verbinding tot stand brengen van de Noordzee met de aan- leghaven Nieuwpoort en Oostende en het uiterst belangrijke industrie-gebied van RijM-Robaais- Toerkonje. Het is niet te verantwoorden en zelfs onwaar dig een zoo belangrijk vraagstuk als de verbin ding Yzer-Leie te bestrijden met kortzichtige mo tieven als daar zijnde geringe tonnemaat der huidige scheepvaart op de Ieperlee, het thans niet bestaan van belangrijke industrieën in het Iepersche, zelfs het ten ondergaan van vroegere bestaande nijverheden. Men zou de vraag kunnen stellen of alle vaar ten gegraven zijn geweest om wille van bestaan de noodwendigheden ofwel of menige waterweg ook werd aangelegd met het oog op de toekomst mogelijkheden van deze of gene streek, met het oog op het tot stand komen van nijverheden, op de uitbreiding van handel, nijverheid, en mijn- ontginningen, enz. 9 Te beweren dat de huidige toestand als maaU staf voor de toekomst moet genomen worden is J niet waardig van verantwoordelijke regeerders.* De bewering van Minister Merlot dat de vaart Ieper-Komen nooit definitief in orde werd gebracht, is een aanklacht te meer tegen de vo rige regeeringen en een klaar bewijs dat West en Zuid-West-Vlaanderen altijd stiefmoederlijk werd behandeld. De beteekenis der verbinding Noordzee-Leie is niet te onderschatten, wat Minister Merlot ook bewerezij is integendeel voor de helft van West-Vlaanderen van groot ekonomisch belang. Zooals hooger gezegd beteekent deze waterweg, niet alleenlijk een rechtstreeksche verbinding met het binnenland, maar is hij. wanneer hij voor de scheepvaart wordt opengesteld, de éénige rechtstreeksche verbinding tusschen de Noordzee en het uiterst belangrijke nijverheidsgebied van Noord-F rankr i jk Nieuwpoort kan in de toekomst, wanneer deze rechtstreeksche verbinding tot stand komt. natuurlijk in kleinere maat, de rol van doorvoer haven vervullen met als hinterland het industrie gebied van het Noorden, zooals Antwerpen de rol van doorvoerhaven vervult met als hinterland. Rijnland en den Elzas. Wanneer de verbinding Noordzee-Leie alléén deze rol te vervullen had, dan was zij nog ruim belangrijk genoeg om tot stand gebracht te wor den. Noch Minister Merlot. noch zijn kwade gees ten kunnen dit loochenen. Men hoeft ten andere geen profeet te zijn om te zeggen dat de verbinding Noordzee-Noorden van Frankrijk mogelijkheden in zich sluit die aan geheel West- en Zuid-West-Vlaanderen een groote welvaart kunnen verschaffen en dat het tot stand brengen van dezen waterweg de gelegenheid kan zijn tot het ontstaan van nijverheden allerhande. Dat is toekomstmuziek, ja. zeker, maar men leeft niet voor vandaag alléén, en plichtbewuste regeerders besturen ook niet met blinde oogen voor de toekomst. Het Westiand late niet begaanDat men voet bij stek houde, want- wat men ook bewere, de rechtstreeksche verbinding Noordzee-Leie is voor geheel ons gewest een bestanddeel noodza kelijk niet alléén tot den bloei van handel en nijverheid, maar eveneens tot welvaart van ar beiders en landbouwers. Nu de finantieel-ekonomische politiek der re geering Van Zeeland-De Man faljiet is en de na latenschap zwaar zal drukken op het land. wordt onze streek eens te meer het slachtoffer. Minister Merlot en de andere ministers zullen aangezet worden om te bezuinigen en hunne be grooting te besnoeien, en het blijkt nu reeds dat het levensbelang onzer streek het eerst door Mi nister Merlot geofferd wordt. Zal het Westiand laten b^aan Het mag niet, en als allen hun plicht daeji, he^al nietDe strijd onverminderd voortzetten en diegenen aan de kaak stellen, wie het ook weze, dia.de welvaart van onze West-Vlaamsche bevolkmg tegenwerkt». MFAEL SIX. De Handelskamer van Yper deelt ons andex- zijds den volgendeivbrief mede dien zij aan het stadsbestuur van 'per komt te sturen om het te vragen niets onveriet te laten en met vernieuw den moed voor de verdediging onzer zoozeer mis kende belangen in de bres te springen. Yper, den 5 April 1938. Aan de Heeren Burgemeester, Schepenen en Gemeenteraadsleden der stad Yper. Mijnheeren, Het Bestuur der Handels- en Nijverheidska mer van Yper heeft, in zijn laatste vergadering van 2" April, kennis genomen van de weigering van den Heer Minister Merlot de vaart Yper- Komen te herstellen, zooals dit blijkt uit zijn antwoord aan den Heer Senator Vandenbulcke, tijdens de Senaatzitting van 22 Maart 11., en het heeft eenstemmig zijn spijt en teleurstelling uit gedrukt over deze ongelukkige beslissing die onze hoogste belangen met de voeten treedt en die zich volstrekt door niets wettigt. Ons Bestuur heeft ons belast bij U de tolk te zijn van de pijnlijke verrassing en de veront waardiging die dit besluit bij al onze leden in het bijzonder en b^gansch de bevolking in 't al gemeen heeft verwkt, en U te vragen namens de bevolking, wier gevoelens Gij kent en deelt. Uwen invloed te gebruiken om een krachtdadig verzet tegen deze nieuwe miskenning onzer rech ten aan te teekenen. Met ware voldoening vernam ons Bestuur dat de Gemeenteraad zelf, waarvoor wij hem hierbij onzen oprechten dank betuigen, in zitting van 28 Maart 1938 reeds dit voorstel deed. Deze handel wijze is de voortzetting eener sinds eeuwen be staande overlevering, want het mag ter eere van het Ypersch Magistraat gezegd worden, dat het steeds streefde voor de verwezenlijking der ver binding met de Leie en dat, indien deze verbin ding vóór den oorlog haar weldoenden invloed nog niet uitoefende, dit geenszins aan een gemis van volharding onzer opvolgenlijke Stadsbestuur- ders te wijten was. gÓns Bestuur heeft verders besloten een protest vahWege onze Handelskamer te voegen bij dit wélke Gij aan den Heer Minister Merlot zult la ten geworden en Ued. tevens de verzekering over te maken van onze groote verkleefdheid aan de belangen onzer stad en onze bereidheid om steeds me: het Stadsbestuur krachtdadig op te trede» oor de verdediging dezer belangen. Gelieft te aanvaarden. Heeren Burgemeester, Schepenen en Gemeenteraadsleden, de verzeke ring onzer beste gevoelens. Namens het Bestuur De Secretaris. De Voorzitter, (get.) E. Toussaert. (get.) H. Vermeule*. Koninklijke Hof bouwmaatschappij van Yper De Koninklijke Hofbouwmaatschappij van Yper richt, zooals voorgaande jaren, op Witten Don derdag aanstaande een PRIJSKAMP in voor uit stallingen versierd met natuurlijke bloemen, planten, fruiten en groensels. De prijskamp is kosteloos aangeboden aan al de ingezetenen der stad en de toe te kennen beloo ningen bestaan uit vergulden, verzilverde e» bronzen eeremetalen en diplomas. Een Jury zal ce verscheidene uitstallingen be zoeken op g nc'den Witten Donderdag, tussche* 15 en 17 uur. en deze bekronen volgens verdien sten. De handelaars en nijveraai's welke deel neme* aan de Handelsfoor. kunnen insgelijks in deze* prijskamp mededingen. Alwie aan dezen prijskamp wenscht deel te nemen, gelieve zich zonder uitstel bij den Heer Ferd. Dethoor, secretaris der maatschappij. Rij- selstraat, 80, te Yper. te laten inschrijven. Vvv/..' »-■ ■na."** 'T*!' vèür- O La foire commerciale, quinzième de son non», promet d'être un beau succès pour la Chambre de Commerce et d'Industrie d'Ypres, qui l'orga- nise. Elle aura lieu du Vendredi-Saint au Lundi de Paques inclus et se tiendra, comme les années précédentes, dans les locaux des parties des Halles reconstruites et dans ceux de l'Ecole Moyenne de l'Etat. II y a déja une soixantaine descriptions de négociants et d'industriels qui érigeront un stand. II y aura de tout et les visiteurs seront épatés de voir ce que l'union peut faire. Le clou de la foire sera la section aéronautique dans les Halles oü un avion et tout ce qui a trait a l'aviation sera exposé. Pendant l'inauguration une escadrille d'oiseaux métalliques survolera notre ville. Seul l'aviom exposé restera en place, car s'il lui prendrait goüt de prendre son vol dans les locaux. le vrombisse- ment de ses moteurs empêcherait les visiteurs de se comprendre. L'on y verra aussi un véritable salon automo bile, des machines de tout genre, vélos, motos, des articles de quincaillerie, des ustensiles de ménage, des matériaux de construction, de beaux meubles. des radios, des pianos, les plus beaux spécimens d'harmoniums, il y aura même une démonstration de culture de champignons, des toiles et statues de maitres, les oeuvres des élèves de l'école industrielle, des photos, des machines a coudre. des merceries, des boissons délicieuses, etc. Voila un petit apergu de tout ce que les visi teurs de notre Foire Commerciale pourront y ad mirer. Disons encore qu'elle est dotée d'une superbe tombola gratuite, dont le premier prix est un vélo de dame avec obligation pour le gagnant de fai ~e un tour d'honneur comme au Pare des Princes. Le dimanche et le lundi de Paques de nom- breuses sociétés musicales soigneront pour la note gaie. II y aura enfin d'innombrables drapeaux et ban- nières qui donneront un air de fête a notre ville. les étalages de tout genre disposés et décorés avec goüt qui ne manqueront pas de susciter l'admira- tion des visiteurs, et il y aura surtout le bon ac- cueil des habitants pour tous ceux qui seront nos hótes durant ces jours de fête. Julien TAHON.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2