C La moot- Dy mowi n
EEN NOODKREET
Zal het Westiand laten begaan
Prijskamp voor Versierde Uitstallingen
Alvorens SCHOENEN te koopen
komt de UITSTALLING zie«
van de CHAT BOTTÉ bij
DIXMÜDESTRAAT, 40 - YPER
Altijd een GROOTE KEUS van
laatste MODELLEN in magazijn,
aan zeer voordeelige prijzen.
ALLE SCHOENEN OP MAAT
HERSTELLINGEN. (574)
LA FOIRE COMMERCIALE D'YPRES
o
Onder deze hoofding verscheen in het dagblad
Volk en Staat nummer van 27 Maart 11., een
merkwaardig artikel van de hand van den Heer
Raphaël Six, provinciaal raadslid, te Vlamertin-
ghe.
Door plaatsgebrek konden wij deze bijdrage in
ons nummer van verleden week niet overnemen,
alhoewel wij zulks met uiterst veel genoegen zou
den gedaan hebben, te meer dat de Heer Leuri-
dan er reeds, tijdens de laatste zitting van den
gemeenteraad van Yper, de aandacht van den
Heer Burgemeester had op gevestigd en er met
den meesten lof had over gesproken.
Geschreven door een kind van de streek, door
iemand die ons gewest innig genegen is. die er
de welvaart van betracht, en, wat meer is, ge
schreven door een handelaar die spreekt met ken
nis van zaken, die onze nooden kent en een klaren
kijk heeft op den hier thans heerschenden toe
stand, en die daarenboven een regelmatig gebrui
ker is van de vaart Yper-Yzer, zoodat hij bij on
dervinding weet van welk overwegend belang de
waterwegen zijn, is dit artikel van het aller
grootste gewicht en geeft het op uitstekende
wijze de geestesgesteldheid weder die hier thans,
nu de Heer Minister Merlot zijne ongunstige ge
zindheid tegenover onze streek niet langer meer
heeft kunnen verduiken, bij onze terecht veront
waardigde bevolking heerscht.
Wij laten, ten andere, onze lezers er zelf over
oordeelen en drukken hieronder het artikel van
den Heer Raphaël Six volledig over
De Verbinding Noordzee-de Leie
Het vraagstuk der verbinding der Noordzee
met de Waterwegen van het industrieele Noor
den, met het centrum Rijsel-Robaais-Toerkonje,
werd reeds genoegzaam door de meest bevoegde
en gezaghebbende personen behandeld.
Het was dan ook niet zonder verbazing, en
laat het ons bekennen niet zonder bitterheid, dat
wij vernamen dat de Waalsche Minister Merlot
in den Senaat verklaarde dat hij tegenstander
was van de verbinding Noordzee-De Leie onder
het voorwendsel dat het nut dezer verbinding
niet kan opwegen tegen de onkosten. Een meer
belachelijke verklaring vanwege een Minister
is moeilijk denkbaar.
Minister Merlot geeft door zijn verklaring
blijk geen oog te hebben op toekomstmogelijk
heden en zich blind te staren op een toestand die
heden ten dage jammerlijk is en valsch met
een), en waarvan de oorzaak ligt in de echt stief
moederlijke onrechtvaardige behandeling van
West en Zuid-West Vlaanderen van wege de op
eenvolgende vorige regeeringen.
Dat, na de laatste verklaring van Minister
Terlot, de verdedigers van de verbinding Noord-
zee-Leie, toch eens willen erkennen dat West-
Vlaanderen veraf ligt van Brussel en het hem-
deke nader is dan het rokje dat zij van nu af
eens willen begrijpen, dat, wanneer het levens
belang of althans de welvaart van een gansche
streek op het spel staat, men er geen smeekers-
mentaliteit moet op nahouden, maar dat men on
wrikbaar op zijn recht moet staan
<cIk keer tot de zaak zelf terug, en wil enkel
een paar beschouwingen ontwikkelen over de be-
teekenis der verbinding Noordzee-De Leie en
over de motieven door Minister Merlot aange
haald.
De verbinding leper met de Leie moet 1) het
Westiand rechtstreeks met het binnenland, voor
al met het nijverige gebied Meenen-Moeskroen
en de nijverheids- en mijngebieden van Doornijk-
Bergen-Charleroi2) rechtstreeks verbinden met
het groote nijverheidscentrum van het Noorden
van Frankrijk 3) de rechtstreeksche verbinding
tot stand brengen van de Noordzee met de aan-
leghaven Nieuwpoort en Oostende en het uiterst
belangrijke industrie-gebied van RijM-Robaais-
Toerkonje.
Het is niet te verantwoorden en zelfs onwaar
dig een zoo belangrijk vraagstuk als de verbin
ding Yzer-Leie te bestrijden met kortzichtige mo
tieven als daar zijnde geringe tonnemaat der
huidige scheepvaart op de Ieperlee, het thans
niet bestaan van belangrijke industrieën in het
Iepersche, zelfs het ten ondergaan van vroegere
bestaande nijverheden.
Men zou de vraag kunnen stellen of alle vaar
ten gegraven zijn geweest om wille van bestaan
de noodwendigheden ofwel of menige waterweg
ook werd aangelegd met het oog op de toekomst
mogelijkheden van deze of gene streek, met het
oog op het tot stand komen van nijverheden, op
de uitbreiding van handel, nijverheid, en mijn-
ontginningen, enz.
9 Te beweren dat de huidige toestand als maaU
staf voor de toekomst moet genomen worden is J
niet waardig van verantwoordelijke regeerders.*
De bewering van Minister Merlot dat de
vaart Ieper-Komen nooit definitief in orde werd
gebracht, is een aanklacht te meer tegen de vo
rige regeeringen en een klaar bewijs dat West
en Zuid-West-Vlaanderen altijd stiefmoederlijk
werd behandeld.
De beteekenis der verbinding Noordzee-Leie
is niet te onderschatten, wat Minister Merlot ook
bewerezij is integendeel voor de helft van
West-Vlaanderen van groot ekonomisch belang.
Zooals hooger gezegd beteekent deze waterweg,
niet alleenlijk een rechtstreeksche verbinding
met het binnenland, maar is hij. wanneer hij
voor de scheepvaart wordt opengesteld, de éénige
rechtstreeksche verbinding tusschen de Noordzee
en het uiterst belangrijke nijverheidsgebied van
Noord-F rankr i jk
Nieuwpoort kan in de toekomst, wanneer
deze rechtstreeksche verbinding tot stand komt.
natuurlijk in kleinere maat, de rol van doorvoer
haven vervullen met als hinterland het industrie
gebied van het Noorden, zooals Antwerpen de rol
van doorvoerhaven vervult met als hinterland.
Rijnland en den Elzas.
Wanneer de verbinding Noordzee-Leie alléén
deze rol te vervullen had, dan was zij nog ruim
belangrijk genoeg om tot stand gebracht te wor
den. Noch Minister Merlot. noch zijn kwade gees
ten kunnen dit loochenen.
Men hoeft ten andere geen profeet te zijn om
te zeggen dat de verbinding Noordzee-Noorden
van Frankrijk mogelijkheden in zich sluit die aan
geheel West- en Zuid-West-Vlaanderen een groote
welvaart kunnen verschaffen en dat het tot stand
brengen van dezen waterweg de gelegenheid kan
zijn tot het ontstaan van nijverheden allerhande.
Dat is toekomstmuziek, ja. zeker, maar men
leeft niet voor vandaag alléén, en plichtbewuste
regeerders besturen ook niet met blinde oogen
voor de toekomst.
Het Westiand late niet begaanDat men
voet bij stek houde, want- wat men ook bewere,
de rechtstreeksche verbinding Noordzee-Leie is
voor geheel ons gewest een bestanddeel noodza
kelijk niet alléén tot den bloei van handel en
nijverheid, maar eveneens tot welvaart van ar
beiders en landbouwers.
Nu de finantieel-ekonomische politiek der re
geering Van Zeeland-De Man faljiet is en de na
latenschap zwaar zal drukken op het land. wordt
onze streek eens te meer het slachtoffer.
Minister Merlot en de andere ministers zullen
aangezet worden om te bezuinigen en hunne be
grooting te besnoeien, en het blijkt nu reeds dat
het levensbelang onzer streek het eerst door Mi
nister Merlot geofferd wordt.
Zal het Westiand laten b^aan Het mag
niet, en als allen hun plicht daeji, he^al nietDe
strijd onverminderd voortzetten en diegenen aan
de kaak stellen, wie het ook weze, dia.de welvaart
van onze West-Vlaamsche bevolkmg tegenwerkt».
MFAEL SIX.
De Handelskamer van Yper deelt ons andex-
zijds den volgendeivbrief mede dien zij aan het
stadsbestuur van 'per komt te sturen om het te
vragen niets onveriet te laten en met vernieuw
den moed voor de verdediging onzer zoozeer mis
kende belangen in de bres te springen.
Yper, den 5 April 1938.
Aan de Heeren Burgemeester, Schepenen
en Gemeenteraadsleden der stad Yper.
Mijnheeren,
Het Bestuur der Handels- en Nijverheidska
mer van Yper heeft, in zijn laatste vergadering
van 2" April, kennis genomen van de weigering
van den Heer Minister Merlot de vaart Yper-
Komen te herstellen, zooals dit blijkt uit zijn
antwoord aan den Heer Senator Vandenbulcke,
tijdens de Senaatzitting van 22 Maart 11., en het
heeft eenstemmig zijn spijt en teleurstelling uit
gedrukt over deze ongelukkige beslissing die onze
hoogste belangen met de voeten treedt en die zich
volstrekt door niets wettigt.
Ons Bestuur heeft ons belast bij U de tolk te
zijn van de pijnlijke verrassing en de veront
waardiging die dit besluit bij al onze leden in
het bijzonder en b^gansch de bevolking in 't al
gemeen heeft verwkt, en U te vragen namens
de bevolking, wier gevoelens Gij kent en deelt.
Uwen invloed te gebruiken om een krachtdadig
verzet tegen deze nieuwe miskenning onzer rech
ten aan te teekenen.
Met ware voldoening vernam ons Bestuur dat
de Gemeenteraad zelf, waarvoor wij hem hierbij
onzen oprechten dank betuigen, in zitting van 28
Maart 1938 reeds dit voorstel deed. Deze handel
wijze is de voortzetting eener sinds eeuwen be
staande overlevering, want het mag ter eere van
het Ypersch Magistraat gezegd worden, dat het
steeds streefde voor de verwezenlijking der ver
binding met de Leie en dat, indien deze verbin
ding vóór den oorlog haar weldoenden invloed
nog niet uitoefende, dit geenszins aan een gemis
van volharding onzer opvolgenlijke Stadsbestuur-
ders te wijten was.
gÓns Bestuur heeft verders besloten een protest
vahWege onze Handelskamer te voegen bij dit
wélke Gij aan den Heer Minister Merlot zult la
ten geworden en Ued. tevens de verzekering over
te maken van onze groote verkleefdheid aan de
belangen onzer stad en onze bereidheid om steeds
me: het Stadsbestuur krachtdadig op te trede»
oor de verdediging dezer belangen.
Gelieft te aanvaarden. Heeren Burgemeester,
Schepenen en Gemeenteraadsleden, de verzeke
ring onzer beste gevoelens.
Namens het Bestuur
De Secretaris. De Voorzitter,
(get.) E. Toussaert. (get.) H. Vermeule*.
Koninklijke Hof bouwmaatschappij van Yper
De Koninklijke Hofbouwmaatschappij van Yper
richt, zooals voorgaande jaren, op Witten Don
derdag aanstaande een PRIJSKAMP in voor uit
stallingen versierd met natuurlijke bloemen,
planten, fruiten en groensels.
De prijskamp is kosteloos aangeboden aan al de
ingezetenen der stad en de toe te kennen beloo
ningen bestaan uit vergulden, verzilverde e»
bronzen eeremetalen en diplomas.
Een Jury zal ce verscheidene uitstallingen be
zoeken op g nc'den Witten Donderdag, tussche*
15 en 17 uur. en deze bekronen volgens verdien
sten.
De handelaars en nijveraai's welke deel neme*
aan de Handelsfoor. kunnen insgelijks in deze*
prijskamp mededingen.
Alwie aan dezen prijskamp wenscht deel te
nemen, gelieve zich zonder uitstel bij den Heer
Ferd. Dethoor, secretaris der maatschappij. Rij-
selstraat, 80, te Yper. te laten inschrijven.
Vvv/..' »-■ ■na."** 'T*!' vèür-
O
La foire commerciale, quinzième de son non»,
promet d'être un beau succès pour la Chambre
de Commerce et d'Industrie d'Ypres, qui l'orga-
nise. Elle aura lieu du Vendredi-Saint au Lundi
de Paques inclus et se tiendra, comme les années
précédentes, dans les locaux des parties des Halles
reconstruites et dans ceux de l'Ecole Moyenne de
l'Etat.
II y a déja une soixantaine descriptions de
négociants et d'industriels qui érigeront un stand.
II y aura de tout et les visiteurs seront épatés
de voir ce que l'union peut faire.
Le clou de la foire sera la section aéronautique
dans les Halles oü un avion et tout ce qui a trait
a l'aviation sera exposé.
Pendant l'inauguration une escadrille d'oiseaux
métalliques survolera notre ville. Seul l'aviom
exposé restera en place, car s'il lui prendrait goüt
de prendre son vol dans les locaux. le vrombisse-
ment de ses moteurs empêcherait les visiteurs
de se comprendre.
L'on y verra aussi un véritable salon automo
bile, des machines de tout genre, vélos, motos,
des articles de quincaillerie, des ustensiles de
ménage, des matériaux de construction, de beaux
meubles. des radios, des pianos, les plus beaux
spécimens d'harmoniums, il y aura même une
démonstration de culture de champignons, des
toiles et statues de maitres, les oeuvres des élèves
de l'école industrielle, des photos, des machines
a coudre. des merceries, des boissons délicieuses,
etc.
Voila un petit apergu de tout ce que les visi
teurs de notre Foire Commerciale pourront y ad
mirer.
Disons encore qu'elle est dotée d'une superbe
tombola gratuite, dont le premier prix est un
vélo de dame avec obligation pour le gagnant de
fai ~e un tour d'honneur comme au Pare des
Princes.
Le dimanche et le lundi de Paques de nom-
breuses sociétés musicales soigneront pour la
note gaie.
II y aura enfin d'innombrables drapeaux et ban-
nières qui donneront un air de fête a notre ville.
les étalages de tout genre disposés et décorés avec
goüt qui ne manqueront pas de susciter l'admira-
tion des visiteurs, et il y aura surtout le bon ac-
cueil des habitants pour tous ceux qui seront nos
hótes durant ces jours de fête. Julien TAHON.