C. Lamoot-Dumoulin Koloniale Loterij Alvorens SCHOENEN fe koopen komt" de UITSTALLING zien van de CHAT BOTTÉ bij DIXMUDESTRAAT. 40 - YPER Altijd een GROOTE KEUS van laatste MODELLEN in magazijn, aan zeer voordeelige prijzen. ALLE SCHOENEN OP MAAT HERSTELLINGEN. —(574) TOERISTISCHE KRONIEK herinner u trekking in mei genwoordige gouverneur heer Baels reeds stappen aangewend heeft nopens deze werkengeen afgevaar digde van Komen. Dixmude of Nieuwpoortgeen poli tiek afgevaardigde van den Senaat, gekozen uit de streek leper, hij weze liberaal, katholiek of Vlaamsch- naticna.istook niet een der gekozen volksvertegen woordigers van leper. Alleen wordt uitzondering ge maakt voor den socialistischen volksvertegenwoordi ger M. Missiaen. die door den socialistischen minister in deze commissie werd opgenomen. Daarom noem ik de samenstelling dezer commissie partijdig. De uitslag der stemming, nopens de noodzakelijkheid deze werken aan te vangen, was vier tegen vier. Ook leden van den technischen dienst stemden tegen de nood zakelijkheid der uit te voeren werken. Wij betwisten van die heeren hun bevoegdheid niet in het uitvoeren van openbare werken, maar wij zijn de meening toege daan dat hun beslissingen wegens het belang der uit te voeren werken niet kunnen opwegen tegen de plaatse lijke nooden, en algemeen verzoek van de overheden der gansche West-Viaamsche streekKomen, leper, Dixmude en Nieuwpoort Wij kennen de persoonlijke overtuiging van volks vertegenwoordiger M. Missiaen. van leper. Hij zegt onder meerBewijst mij dat in de herstelde vaart Ieper-Komen, zoo een getal schepen zullen doortrekken en ik treed bij voor de voltooiing der werken. In gezonde rede vraag ik mij af. of zulks mogelijk is. Niemand kan bewijzen welk trafiek zal belangrijk zijn op een waterweg of andere baan. alvoor deze ter beschikking is. Dezelfde reden gold voor de vaart leper naar den Yzerook daar werd de herstelling betwijfeld en tiental jaren uitgesteld. Tegenwoordig kan niemand meer betwisten het nut en de belangrijkheid van dezen nu bestaanden waterweg. De werkloosheid in de streek van Zuid West-Vlaan- deren is grootveel handarbeid zou kunnen gebruikt worden bij het graven dezer vaart, en zoo zouden de kosten voor 's lands economie niet zwaar zijn, daar hier honderden werkloozen hun brood met hun arbeid zouden kunnen verdienen. Ik weet niet of eindelijk de heer minister van open bare werken zal indachtig zijn dat in de streek van leper nuttige werken dienen uitgevoerd. Indien neen, dan blijft dus de uiterste westhoek van West-Vlaan- deren miskendleper krijgt zijn vooroorlogsche rij school. verbeteringsschool. kazernen, gesticht van Mees- sen niet terug, ook de reeds bestaande vaart Ieper- Komen wordt niet hersteld, nochtans wordt door den zelfden minister kwistig omgegaan met de millioenen voor Luik, Holstade, Charleroi en elders. Niettegenstaande alles, laten wij niet los, wij blijven aandringen, niet met politieke bedoelingen, maar vast overtuigd dat de uitvoering der werken van dezen waterweg zou bijdragen tot opslorping der werkloos heid en opbeuring dezer streek, gelegenheid gevende tot oprichting van fabrieken en alle ondernemingen. Het mag niet gebeuren dat om politieke redenen of een gemeentelijke politieke veete tusschen een socia listischen volksvertegenwoordiger en den voorzitter der handelskamer van leper, oorzaak weze dat een gansche streek beroofd blijft van zijn noodzakelijke middelen tot opbeuring en kans tot welstand. Terloops weze het mij toegelaten lezing te geven eener nota, van de handels- en nijverheidskamer van leper, betreffende de werking der commissie van de vaart Ieper-Komen, opgesteld door een onpartijdigen waarnemer, hebbende geen belang bij dit vraagstuk en ook niet het minst voor doel een gemoedsbeweging te voldoen, maar zich enkel en alleen stellende op het standpunt der waarheid, zich steunende op een logische redeneering en een gezond begrip van het zoo gevoelig vraagstuk van het herstel der vaart Ieper-Komen. Samenstelling der commissie. In tegenstelling met den geest die heerschte bij de samenstelling der commissies aangesteld voor de studie van andere groote openbare werken (bij voorbeeld de commissie voor de vaart van Charleroi) bevatte de commissie voor het herstel der vaart Ieper-Komen een meerderheid van techniekers van het departement van openbare werken, vijf leden op negen. Onder de andere leden waren drie vertegenwoordi gers van de belangen der Iepersche streek en de ko ninklijke commissaris voor de werkloosheid in het grensarbeidersgebied. De benoeming en de tegenwoordigheid dezer laatste persoonlijkheid in die commissie duidt aan hoe erg het vraagstuk der werkloosheid is in het zuider ge deelte van West-Vlaanderen. Vragen gesteld aan de commissie. Eerste vraag. Welk is het economisch nut der vaart Ieper-Komen Had men vroeger die vraag gesteld bij het uitvoeren van alle andere groote werken, hoeveel zouden er niet zijn waarvan men bij gebrek aan juiste gegevens zou afgezien hebben De handelaars of de nijveraars die zich voorstellen een zaak in het leven te roepen en die aldus hun gansch bezit er in steken en zelfs oproep moeten doen aan den geldelijken steun van anderen kunnen zich ook slechts steunen op veronderstellingen en verwachtingen. Hce vastberaden zij ook wezen, zij zijn onderworpen aan een kans welke zij niet kunnen voorzien. Tweede vraag. Verbetering der bestaande vaart Ieper-Yzer. Daar deze werken reeds voorzien waren in de be grooting van 1937 konden zij moeilijk het onderwerp uitmaken van een wensch der commissie, ten ware de mogelijke tegenkanting van een lid der commissie zich zou voorgedaan hebben, hetgeen niet geschiedde. De regeering heeft 15 millioen voorzien voor de aan passing dezer vaart, hetgeen bewijst dat men beseft dat deze streek van goede waterwegen moet voorzien worden. Derde vraag. Andere werken uit te voeren in de streek van leper. Er zijn geen andere werken die zoo goed de econo mische herleving der streek van leper kunnen begun stigen als de vaart Ieper-Komen. die de Yzer en de Noordzee verbindt met de Leie. Wenschen uitgedrukt door de commissie. De leden der commissie drukten geen wenschen uit zij dienden moties in. De motie uitgaande van het departement en het her stel der vaart Ieper-Komen verwerpende bekwam vier stemmentwee afgevaardigden van het departement, den heer hoofdingenieur der waterwegen te Gent, en den heer Missiaen, volksvertegenwoordiger der werk liedenpartij voor leper. Langs den anderen kant werd het herstel der vaart Ieper-Komen gevraagd doorden heer hoofdingenieur van bruggen en wegen te Brugge, den heer burgemees ter van leper, den heer voorzitter der handels- en nij- I verheidskamer van leper en door den koninKlijKen commissaris voor de werkloosheid in het grensarbei- j dersgebied. Er was dus gelijkheid van stemmen voor en tegen het herstel der vaart Ieper-Komen. Zeer belangrijke opmerking. In tegenstelling met wat voor Charleroi gebeurde werd de heer gouverneur van West-Vlaanderen. alhoe wel gewezen minister van openbare werken en de streek goed kennende, niet uitgenoodigd om deel te maken der commissie. Hij werd zelfs niet geraadpleegd, doch heeft spontaan bij hoogerhand stappen aange wend ten voordeele van het herstel der vaart Ieper- Komen. Ook werd geen enkel senator uitgenoodigd. hetgeen maakt dat en provincie en Senaat van de be spreking dezer levenskwestie verwijderd werden ge houden. Zoo heeft ook de Federatie der handels- en nijver heidskamers van België met algemeenheid van stem men een wensch uitgedrukt ten voordeele van dit her stel. Aanmerkingen. Wanneer een grcot openbaar werk uitgevoerd wordt, is het noodzakelijk dat zijn economisch nut en onmid dellijke rendeering bewezen worde Neen. Want ware dit het geval, dan zouden de tunnels onder de Schelde met een kost van 300.000.000 frank, het Albertkanaal van 2,000,000,000 frank, de Noord-Zuidverbinding te Brussel voor (tot nu toe) 500.000.000 frank, de auto strade voor (tot nu toe) 500.000.000 frank, en zoovele andere mindere werken nooit uitgevoerd worden. Heeft men voor de verhooging der sporen in de statie te Kortrijk het economisch nut en de rendeering be rekend Neen. en nochtans vergt dit werk een uitgave evenzoo belangrijk als die voor het herstel der vaart Ieper-Komen. Melden wij nog dat de vergrootingswerken aan de vaart van Charleroi, werken die eens te meer in het Walenland uitgevoerd worden, een milliard zullen kosten. Hadden de berekeningen 80 millioen meer bedragen, dan zou het werk toch uitgevoerd worden. En waarom kunnen die 80 millioen niet verteerd worden om aan het onterfde gedeelte van Vlaanderen het middel te schenken er nieuwe nijverheid te doen ontstaan En dan houdt men nog geen rekening dat andere be langrijke factoren, waarvan de bekamping der werk loosheid, en de verdediging van het vaderland de voor naamste zijn, voor de uitvoering der groote werken pleiten. Het verslag van den heer commissaris van het grensarbeidersgebied toont aan hoe hachelijk de toe stand der werkloosheid in het zuiden van West-Vlaan deren is. i De meerderheid dezer werkloozen behooren tot het vak der bouwnijverheid, aardewerkers, metsers, enz. Geen enkel werk vergt meer handenarbeid en van zoo verscheiden aard als het herstel der vaart Yper- Komen met haar negen sluizen. Zullen verder er voordeel van hebben de cementfa brieken, de steengroeven, de steenbakkerijen, de staal fabrieken, enz. Het is een bewezen feit dat ongeveer een derde der kosten zou gaan in loonen aan de arbeiders der streek, hetgeen een besparing zou zijn voor het werkloozen- fonds, en de herstellingskost der vaart zou brengen van 80 op 55 millioen te bedeelen onder drie of vier begrootingsjaren. Had men aan Yper en het Ypersche de Rijschool en al hare afhankelijkheden, de infanteriekazerne, de weldadigheidsschool, en, aan Meessen, het koninklijk instituut teruggegeven, dan had dit alles meer gekost dan het herstel der vaart Yper-Komen, en dan was dit nog maar een teruggave van hetgeen door den oorlog verdwenen was. Het hergraven der vaart Yper-Komen zou een der schakels herstellen van de landsverdediging, gaande van de zee, langs den Yzer, de vaart Yper-Yzer, de vaart Yper-Komen, de Leie, enz., en waarvan de oor log 1914-1918 het groot belang bewezen heeft. Het herstel der vaart Yper-Komen, want het geldt hier slechts een oorlogsherstel, biedt op technisch oogpunt geen moeilijkheden meer op en zou een ver rijking daarstellen van de economische uitrusting van het land. Besluiten. Het is een noodzakelijkheid van, in de begrooting voor 1938, een krediet te voorzien van rond de 30 mil lioen frank ten einde zoo spoedig mogelijk een voor naam deel der werkloozen aan den arbeid te stellen en aan de rechtvaardige eischen van de bevolking van het zuiden van West-Vlaanderen voldoening te geven. Men bekommert zich zeer in de streek rondom Yper en zelfs in gansch de verwoeste-gewezen-streek over de stilzwijgendheid der regeering betreffende de midde len om de werkloosheid te bekampen. Enkelen stellen voor. de nijverheid in de streek aan te trekken door een begunstigingstelsel in te voeren voor de nijverheden die zich hier zouden vestigen. Maar zouden onze werkloozen moeten wachten totdat het eindelijk een nijveraar zou believen daarin ver trouwen te vestigen In dit geval kan de werkloosheid nog vele jaren duren, en men vraagt zich af hoelang de werklieden naar een bezigheid zullen staan te wach ten. Maar is dit begunstigingstelsel wettig Laat onze grondwet dit toe Neen. Anderen beweren dat, bij het herstellen der vaart Yper-Komen een groot aantal werkloozen uit andere streken zouden aangetrokken worden en hier dan na de voltooiing het leger der werkloozen nog zouden vermeerderen. Ware deze bewering juist, doch zij is het niet. dan ware zij toepasselijk op alle groote werken en de on dervinding logenstraft ze. Overigens niets belet dat in de lastkohieren der aan nemingen voorzien worde dat de noodige handarbeiders moeten aangeworven worden in de frontstreek welke zoozeer getroffen wordt door de uitsluiting van de dui zenden werklieden uit Noord-Frankrijk. Het is een feit dat de regeering geneigd is om iets te ondernemen voor de frontstreek. Het is daarom van het hoogste belang dat het geld op doeltreffende wijze verteerd worde en dat de uitgevoerde werken een blij vend nut hebben en niet een nuttelooze verspilling •wezen. Met de vaart Yper-Komen te herstellen, zullen nij verheden aangetrokken worden, zooveel te meer dat de vaart op de helft van haar loop op korten afstand van den ijzerweg ligt. Aldus zullen de werkloozen dan door deze nijver heden hier een bestaan kunnen vinden. Het is hoogst noodig. wil men de heropleving van Yper en van gansch de gewezen frontstreek in de hand werken, dat een onmiddellijke beslissing genomen worde. Tot hier inhoud der nota der handeiskamer van leper. Intusschen. indien ik goed ingelicht ben zou de minister van openbare werken onlangs een wenk ge geven hebben aan de leden der commissie om dezen aan te zetten de werken der vaart Yper-Komen defini tief van kant te laten en het voorstel te kelderen. Indien waar, West-Vlaanderen en de werkloozen zul len klaar inzien dat de Waalsche minister zich weinig bekommert met Vlaamsche belangen. De Waalsche streken worden begunstigd Vlaanderen wacht totdat de vreemde meesters zich wel geneigd voelen hun ook een stuk toe te werpen. Wjj smeeken u niet. heer minister de belastingbe talers van Zuid West-Vlaanderen betalen hun deelzij eischen ook gelijkmatige gerechtigheid. Wij verwachten een antwoord, indien, ja dan neen. de streek van Yper nog mag rekenen op de verbinding van den waterweg Yper-Komen (Toejuichingen op de Vlaamsch-nationalistische banken). Toekomende week vervolgen wij met het ant woord van den Heer Minister Merlot. O Zeg mij met welke gepakstukken gij reist en ik zal U zeggen wie gij zijtInderdaad, uit de samenstelling van de bagage van iemand kan men zijn meer of minder practischen aard besluiten, maar ook zijn stand ieeren kennen. Er zijn natuurlijk uitersten die gaan van den rugzak of de kartonnen doos van den braven landbouwer tot den eleganten koffer in zeehondenvel of krckodilienleder van de reizigster 1® klasse. Daar- tusschen zijn dan echter een gansche reeks van nuan ces in de prijzen van het reisgepak. Bijna geen andere industrie heeft in de laatste vijf tig jaar zulken geweldigen vooruitgang gemaakt als de kofferfabrikatie. Met eerbiedige vrees gedenken de oude lui nog de vormelooze gedrochten van houten koffers, wijdbuikige lederen tasschen, stoffen hand- tasschen met perels versierd en met het geborduurde opschrift Goede Reisen andere absurditeiten. Zij zijn verzwonden door de revolutioneerende uit vindingen van de veel lichtere en weerstandbiedende koffers in onbrandbaar materiaal of in triplex. Toch blijft een mooie lederen koffer steeds meest gegeerd en zoo werd op een zekeren dag een practisch stuk ontworpen dat de Engelschen suite-casenoemden. Dit is een handkoffer met de noodigste toiletartikelen ingericht, soms echter ook met kleine weeldetoebehoor- ten. Natuurlijk in echt leder, en dat nooit buiten de reis gebruikt wordt. Gezegend zij ook de man die den kastkoffer uitvond! Dit is een groote reiskoffer die ons in het begin van zijn bestaan misschien wel wat ergerde maar waarvan wij thans den practischen kant hebben leeren kennen. De bovenhelft er van is voorzien van kleerhangers en doet dienst als kleerkast, terwijl de onderste helft la den heeft. Waar vroeger bij de aankomst van uw kof fer al uw kleederen overhoop in uw koffer lagen, vindt men ze thans nog steeds netjes gerangschikt terug. Ook is hij reeds lang de kinderschoenen ontgroeid en heeft hij zelfs een baby gekregende hand-kast- koffer. Als men natuurlijk geen groote overzeereis te maken heeft kan hij gemakkelijk in vereeniging met een suite-case alle ander reisgepak overbodig maken. Het schikt zich gemakkelijk in het bagagenet, het staat als een openklapbaar kastje in de hotelkamer en het bespaart zijn gelukkigen bezitter veel geld. Men kan er gemakkelijk twee tot drie pakken zonder van den besten japon van dames te spreken in bergen, als mede linnengoed voor een drie tot vier weken. Men neme dus op reis een handkoffertje mede en een nand-kastkoffer. Als het zijn moet nog een grootere koffer om in te schrijven als bagage. Vooral zal men niet te veel willen sparen op het uiterlijke uitzicht van zijn gepak. want niet alleen de kleederen maken den man. ook de koffers! Hotelportiers hebben een scherpen blik en de spreuk Niet van karton schijnt in het bijzonder op het gepak te doelen! Bij het op reis gaan zal men in de eerste plaats zijn geldtasch niet vergetenmaar aan twee andere din gen zal men zijn volle aandacht besteden en goed be waren: de sleutel van zijn koffer en het bagage-re?u. Anders heeft men van een en ander last en dat wen- -chen wij den lezers van onze kroniek in het geheel net Reysiger. de goede zorgen van het Lot en KOOP uw BILJET der Vijfde Snede 1938 van de

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2