C. Lamoot-Dumoulin
Koloniale Loterij
Alvorens SCHOENEN fe koopen
komt" de UITSTALLING zien
van de CHAT BOTTÉ bij
DIXMUDESTRAAT. 40 - YPER
Altijd een GROOTE KEUS van
laatste MODELLEN in magazijn,
aan zeer voordeelige prijzen.
ALLE SCHOENEN OP MAAT
HERSTELLINGEN. —(574)
TOERISTISCHE KRONIEK
herinner u
trekking in mei
genwoordige gouverneur heer Baels reeds stappen
aangewend heeft nopens deze werkengeen afgevaar
digde van Komen. Dixmude of Nieuwpoortgeen poli
tiek afgevaardigde van den Senaat, gekozen uit de
streek leper, hij weze liberaal, katholiek of Vlaamsch-
naticna.istook niet een der gekozen volksvertegen
woordigers van leper. Alleen wordt uitzondering ge
maakt voor den socialistischen volksvertegenwoordi
ger M. Missiaen. die door den socialistischen minister in
deze commissie werd opgenomen. Daarom noem ik de
samenstelling dezer commissie partijdig.
De uitslag der stemming, nopens de noodzakelijkheid
deze werken aan te vangen, was vier tegen vier. Ook
leden van den technischen dienst stemden tegen de nood
zakelijkheid der uit te voeren werken. Wij betwisten
van die heeren hun bevoegdheid niet in het uitvoeren
van openbare werken, maar wij zijn de meening toege
daan dat hun beslissingen wegens het belang der uit te
voeren werken niet kunnen opwegen tegen de plaatse
lijke nooden, en algemeen verzoek van de overheden
der gansche West-Viaamsche streekKomen, leper,
Dixmude en Nieuwpoort
Wij kennen de persoonlijke overtuiging van volks
vertegenwoordiger M. Missiaen. van leper. Hij zegt
onder meerBewijst mij dat in de herstelde vaart
Ieper-Komen, zoo een getal schepen zullen doortrekken
en ik treed bij voor de voltooiing der werken.
In gezonde rede vraag ik mij af. of zulks mogelijk
is. Niemand kan bewijzen welk trafiek zal belangrijk
zijn op een waterweg of andere baan. alvoor deze ter
beschikking is. Dezelfde reden gold voor de vaart leper
naar den Yzerook daar werd de herstelling betwijfeld
en tiental jaren uitgesteld. Tegenwoordig kan niemand
meer betwisten het nut en de belangrijkheid van dezen
nu bestaanden waterweg.
De werkloosheid in de streek van Zuid West-Vlaan-
deren is grootveel handarbeid zou kunnen gebruikt
worden bij het graven dezer vaart, en zoo zouden de
kosten voor 's lands economie niet zwaar zijn, daar
hier honderden werkloozen hun brood met hun arbeid
zouden kunnen verdienen.
Ik weet niet of eindelijk de heer minister van open
bare werken zal indachtig zijn dat in de streek van
leper nuttige werken dienen uitgevoerd. Indien neen,
dan blijft dus de uiterste westhoek van West-Vlaan-
deren miskendleper krijgt zijn vooroorlogsche rij
school. verbeteringsschool. kazernen, gesticht van Mees-
sen niet terug, ook de reeds bestaande vaart Ieper-
Komen wordt niet hersteld, nochtans wordt door den
zelfden minister kwistig omgegaan met de millioenen
voor Luik, Holstade, Charleroi en elders.
Niettegenstaande alles, laten wij niet los, wij blijven
aandringen, niet met politieke bedoelingen, maar vast
overtuigd dat de uitvoering der werken van dezen
waterweg zou bijdragen tot opslorping der werkloos
heid en opbeuring dezer streek, gelegenheid gevende
tot oprichting van fabrieken en alle ondernemingen.
Het mag niet gebeuren dat om politieke redenen of
een gemeentelijke politieke veete tusschen een socia
listischen volksvertegenwoordiger en den voorzitter der
handelskamer van leper, oorzaak weze dat een gansche
streek beroofd blijft van zijn noodzakelijke middelen
tot opbeuring en kans tot welstand.
Terloops weze het mij toegelaten lezing te geven
eener nota, van de handels- en nijverheidskamer van
leper, betreffende de werking der commissie van de
vaart Ieper-Komen, opgesteld door een onpartijdigen
waarnemer, hebbende geen belang bij dit vraagstuk
en ook niet het minst voor doel een gemoedsbeweging
te voldoen, maar zich enkel en alleen stellende op het
standpunt der waarheid, zich steunende op een logische
redeneering en een gezond begrip van het zoo gevoelig
vraagstuk van het herstel der vaart Ieper-Komen.
Samenstelling der commissie.
In tegenstelling met den geest die heerschte bij de
samenstelling der commissies aangesteld voor de studie
van andere groote openbare werken (bij voorbeeld de
commissie voor de vaart van Charleroi) bevatte de
commissie voor het herstel der vaart Ieper-Komen een
meerderheid van techniekers van het departement van
openbare werken, vijf leden op negen.
Onder de andere leden waren drie vertegenwoordi
gers van de belangen der Iepersche streek en de ko
ninklijke commissaris voor de werkloosheid in het
grensarbeidersgebied.
De benoeming en de tegenwoordigheid dezer laatste
persoonlijkheid in die commissie duidt aan hoe erg
het vraagstuk der werkloosheid is in het zuider ge
deelte van West-Vlaanderen.
Vragen gesteld aan de commissie.
Eerste vraag. Welk is het economisch nut der vaart
Ieper-Komen
Had men vroeger die vraag gesteld bij het uitvoeren
van alle andere groote werken, hoeveel zouden er niet
zijn waarvan men bij gebrek aan juiste gegevens zou
afgezien hebben
De handelaars of de nijveraars die zich voorstellen
een zaak in het leven te roepen en die aldus hun gansch
bezit er in steken en zelfs oproep moeten doen aan den
geldelijken steun van anderen kunnen zich ook slechts
steunen op veronderstellingen en verwachtingen.
Hce vastberaden zij ook wezen, zij zijn onderworpen
aan een kans welke zij niet kunnen voorzien.
Tweede vraag. Verbetering der bestaande vaart
Ieper-Yzer.
Daar deze werken reeds voorzien waren in de be
grooting van 1937 konden zij moeilijk het onderwerp
uitmaken van een wensch der commissie, ten ware de
mogelijke tegenkanting van een lid der commissie zich
zou voorgedaan hebben, hetgeen niet geschiedde.
De regeering heeft 15 millioen voorzien voor de aan
passing dezer vaart, hetgeen bewijst dat men beseft
dat deze streek van goede waterwegen moet voorzien
worden.
Derde vraag. Andere werken uit te voeren in de
streek van leper.
Er zijn geen andere werken die zoo goed de econo
mische herleving der streek van leper kunnen begun
stigen als de vaart Ieper-Komen. die de Yzer en de
Noordzee verbindt met de Leie.
Wenschen uitgedrukt door de commissie.
De leden der commissie drukten geen wenschen uit
zij dienden moties in.
De motie uitgaande van het departement en het her
stel der vaart Ieper-Komen verwerpende bekwam vier
stemmentwee afgevaardigden van het departement,
den heer hoofdingenieur der waterwegen te Gent, en
den heer Missiaen, volksvertegenwoordiger der werk
liedenpartij voor leper.
Langs den anderen kant werd het herstel der vaart
Ieper-Komen gevraagd doorden heer hoofdingenieur
van bruggen en wegen te Brugge, den heer burgemees
ter van leper, den heer voorzitter der handels- en nij- I
verheidskamer van leper en door den koninKlijKen
commissaris voor de werkloosheid in het grensarbei- j
dersgebied.
Er was dus gelijkheid van stemmen voor en tegen
het herstel der vaart Ieper-Komen.
Zeer belangrijke opmerking.
In tegenstelling met wat voor Charleroi gebeurde
werd de heer gouverneur van West-Vlaanderen. alhoe
wel gewezen minister van openbare werken en de
streek goed kennende, niet uitgenoodigd om deel te
maken der commissie. Hij werd zelfs niet geraadpleegd,
doch heeft spontaan bij hoogerhand stappen aange
wend ten voordeele van het herstel der vaart Ieper-
Komen. Ook werd geen enkel senator uitgenoodigd.
hetgeen maakt dat en provincie en Senaat van de be
spreking dezer levenskwestie verwijderd werden ge
houden.
Zoo heeft ook de Federatie der handels- en nijver
heidskamers van België met algemeenheid van stem
men een wensch uitgedrukt ten voordeele van dit her
stel.
Aanmerkingen.
Wanneer een grcot openbaar werk uitgevoerd wordt,
is het noodzakelijk dat zijn economisch nut en onmid
dellijke rendeering bewezen worde Neen. Want ware
dit het geval, dan zouden de tunnels onder de Schelde
met een kost van 300.000.000 frank, het Albertkanaal
van 2,000,000,000 frank, de Noord-Zuidverbinding te
Brussel voor (tot nu toe) 500.000.000 frank, de auto
strade voor (tot nu toe) 500.000.000 frank, en zoovele
andere mindere werken nooit uitgevoerd worden.
Heeft men voor de verhooging der sporen in de statie
te Kortrijk het economisch nut en de rendeering be
rekend Neen. en nochtans vergt dit werk een uitgave
evenzoo belangrijk als die voor het herstel der vaart
Ieper-Komen.
Melden wij nog dat de vergrootingswerken aan de
vaart van Charleroi, werken die eens te meer in het
Walenland uitgevoerd worden, een milliard zullen
kosten.
Hadden de berekeningen 80 millioen meer bedragen,
dan zou het werk toch uitgevoerd worden. En waarom
kunnen die 80 millioen niet verteerd worden om aan
het onterfde gedeelte van Vlaanderen het middel te
schenken er nieuwe nijverheid te doen ontstaan
En dan houdt men nog geen rekening dat andere be
langrijke factoren, waarvan de bekamping der werk
loosheid, en de verdediging van het vaderland de voor
naamste zijn, voor de uitvoering der groote werken
pleiten.
Het verslag van den heer commissaris van het
grensarbeidersgebied toont aan hoe hachelijk de toe
stand der werkloosheid in het zuiden van West-Vlaan
deren is. i
De meerderheid dezer werkloozen behooren tot het
vak der bouwnijverheid, aardewerkers, metsers, enz.
Geen enkel werk vergt meer handenarbeid en van
zoo verscheiden aard als het herstel der vaart Yper-
Komen met haar negen sluizen.
Zullen verder er voordeel van hebben de cementfa
brieken, de steengroeven, de steenbakkerijen, de staal
fabrieken, enz.
Het is een bewezen feit dat ongeveer een derde der
kosten zou gaan in loonen aan de arbeiders der streek,
hetgeen een besparing zou zijn voor het werkloozen-
fonds, en de herstellingskost der vaart zou brengen
van 80 op 55 millioen te bedeelen onder drie of vier
begrootingsjaren.
Had men aan Yper en het Ypersche de Rijschool en
al hare afhankelijkheden, de infanteriekazerne, de
weldadigheidsschool, en, aan Meessen, het koninklijk
instituut teruggegeven, dan had dit alles meer gekost
dan het herstel der vaart Yper-Komen, en dan was dit
nog maar een teruggave van hetgeen door den oorlog
verdwenen was.
Het hergraven der vaart Yper-Komen zou een der
schakels herstellen van de landsverdediging, gaande
van de zee, langs den Yzer, de vaart Yper-Yzer, de
vaart Yper-Komen, de Leie, enz., en waarvan de oor
log 1914-1918 het groot belang bewezen heeft.
Het herstel der vaart Yper-Komen, want het geldt
hier slechts een oorlogsherstel, biedt op technisch
oogpunt geen moeilijkheden meer op en zou een ver
rijking daarstellen van de economische uitrusting van
het land.
Besluiten.
Het is een noodzakelijkheid van, in de begrooting
voor 1938, een krediet te voorzien van rond de 30 mil
lioen frank ten einde zoo spoedig mogelijk een voor
naam deel der werkloozen aan den arbeid te stellen en
aan de rechtvaardige eischen van de bevolking van het
zuiden van West-Vlaanderen voldoening te geven.
Men bekommert zich zeer in de streek rondom Yper
en zelfs in gansch de verwoeste-gewezen-streek over de
stilzwijgendheid der regeering betreffende de midde
len om de werkloosheid te bekampen.
Enkelen stellen voor. de nijverheid in de streek aan
te trekken door een begunstigingstelsel in te voeren
voor de nijverheden die zich hier zouden vestigen.
Maar zouden onze werkloozen moeten wachten totdat
het eindelijk een nijveraar zou believen daarin ver
trouwen te vestigen In dit geval kan de werkloosheid
nog vele jaren duren, en men vraagt zich af hoelang
de werklieden naar een bezigheid zullen staan te wach
ten.
Maar is dit begunstigingstelsel wettig Laat onze
grondwet dit toe Neen.
Anderen beweren dat, bij het herstellen der vaart
Yper-Komen een groot aantal werkloozen uit andere
streken zouden aangetrokken worden en hier dan na
de voltooiing het leger der werkloozen nog zouden
vermeerderen.
Ware deze bewering juist, doch zij is het niet. dan
ware zij toepasselijk op alle groote werken en de on
dervinding logenstraft ze.
Overigens niets belet dat in de lastkohieren der aan
nemingen voorzien worde dat de noodige handarbeiders
moeten aangeworven worden in de frontstreek welke
zoozeer getroffen wordt door de uitsluiting van de dui
zenden werklieden uit Noord-Frankrijk.
Het is een feit dat de regeering geneigd is om iets
te ondernemen voor de frontstreek. Het is daarom van
het hoogste belang dat het geld op doeltreffende wijze
verteerd worde en dat de uitgevoerde werken een blij
vend nut hebben en niet een nuttelooze verspilling
•wezen.
Met de vaart Yper-Komen te herstellen, zullen nij
verheden aangetrokken worden, zooveel te meer dat
de vaart op de helft van haar loop op korten afstand
van den ijzerweg ligt.
Aldus zullen de werkloozen dan door deze nijver
heden hier een bestaan kunnen vinden.
Het is hoogst noodig. wil men de heropleving van
Yper en van gansch de gewezen frontstreek in de hand
werken, dat een onmiddellijke beslissing genomen
worde.
Tot hier inhoud der nota der handeiskamer van
leper. Intusschen. indien ik goed ingelicht ben zou de
minister van openbare werken onlangs een wenk ge
geven hebben aan de leden der commissie om dezen
aan te zetten de werken der vaart Yper-Komen defini
tief van kant te laten en het voorstel te kelderen.
Indien waar, West-Vlaanderen en de werkloozen zul
len klaar inzien dat de Waalsche minister zich weinig
bekommert met Vlaamsche belangen. De Waalsche
streken worden begunstigd Vlaanderen wacht totdat
de vreemde meesters zich wel geneigd voelen hun ook
een stuk toe te werpen.
Wjj smeeken u niet. heer minister de belastingbe
talers van Zuid West-Vlaanderen betalen hun deelzij
eischen ook gelijkmatige gerechtigheid.
Wij verwachten een antwoord, indien, ja dan neen.
de streek van Yper nog mag rekenen op de verbinding
van den waterweg Yper-Komen (Toejuichingen op de
Vlaamsch-nationalistische banken).
Toekomende week vervolgen wij met het ant
woord van den Heer Minister Merlot.
O
Zeg mij met welke gepakstukken gij reist en ik zal
U zeggen wie gij zijtInderdaad, uit de samenstelling
van de bagage van iemand kan men zijn meer of
minder practischen aard besluiten, maar ook zijn stand
ieeren kennen. Er zijn natuurlijk uitersten die gaan
van den rugzak of de kartonnen doos van den braven
landbouwer tot den eleganten koffer in zeehondenvel
of krckodilienleder van de reizigster 1® klasse. Daar-
tusschen zijn dan echter een gansche reeks van nuan
ces in de prijzen van het reisgepak.
Bijna geen andere industrie heeft in de laatste vijf
tig jaar zulken geweldigen vooruitgang gemaakt als de
kofferfabrikatie. Met eerbiedige vrees gedenken de
oude lui nog de vormelooze gedrochten van houten
koffers, wijdbuikige lederen tasschen, stoffen hand-
tasschen met perels versierd en met het geborduurde
opschrift Goede Reisen andere absurditeiten.
Zij zijn verzwonden door de revolutioneerende uit
vindingen van de veel lichtere en weerstandbiedende
koffers in onbrandbaar materiaal of in triplex. Toch
blijft een mooie lederen koffer steeds meest gegeerd
en zoo werd op een zekeren dag een practisch stuk
ontworpen dat de Engelschen suite-casenoemden.
Dit is een handkoffer met de noodigste toiletartikelen
ingericht, soms echter ook met kleine weeldetoebehoor-
ten. Natuurlijk in echt leder, en dat nooit buiten de
reis gebruikt wordt.
Gezegend zij ook de man die den kastkoffer uitvond!
Dit is een groote reiskoffer die ons in het begin van
zijn bestaan misschien wel wat ergerde maar waarvan
wij thans den practischen kant hebben leeren kennen.
De bovenhelft er van is voorzien van kleerhangers en
doet dienst als kleerkast, terwijl de onderste helft la
den heeft. Waar vroeger bij de aankomst van uw kof
fer al uw kleederen overhoop in uw koffer lagen, vindt
men ze thans nog steeds netjes gerangschikt terug.
Ook is hij reeds lang de kinderschoenen ontgroeid
en heeft hij zelfs een baby gekregende hand-kast-
koffer. Als men natuurlijk geen groote overzeereis te
maken heeft kan hij gemakkelijk in vereeniging met
een suite-case alle ander reisgepak overbodig maken.
Het schikt zich gemakkelijk in het bagagenet, het staat
als een openklapbaar kastje in de hotelkamer en het
bespaart zijn gelukkigen bezitter veel geld. Men kan
er gemakkelijk twee tot drie pakken zonder van den
besten japon van dames te spreken in bergen, als
mede linnengoed voor een drie tot vier weken.
Men neme dus op reis een handkoffertje mede en een
nand-kastkoffer. Als het zijn moet nog een grootere
koffer om in te schrijven als bagage. Vooral zal men
niet te veel willen sparen op het uiterlijke uitzicht
van zijn gepak. want niet alleen de kleederen maken
den man. ook de koffers! Hotelportiers hebben een
scherpen blik en de spreuk Niet van karton
schijnt in het bijzonder op het gepak te doelen!
Bij het op reis gaan zal men in de eerste plaats zijn
geldtasch niet vergetenmaar aan twee andere din
gen zal men zijn volle aandacht besteden en goed be
waren: de sleutel van zijn koffer en het bagage-re?u.
Anders heeft men van een en ander last en dat wen-
-chen wij den lezers van onze kroniek in het geheel
net Reysiger.
de goede zorgen van het Lot
en KOOP uw BILJET
der Vijfde Snede 1938
van de