RDESELARE1 llllKEMTI(WIILlfr%MV#UCHTERVELDE FERS METAUX IfZER METALEN Cïaeyssens-Titeca Voor uwe Portretten DUHAMEEUW TEL. 21 4 POUTRELLES POTRELLEN 3, Blinde Liedenstraat, YPER - Tel. 39 EMAILLAGE - NICKELAGE VERLAKKEN - VERNIKKELEN CHROMAGE CHROMEEREN VERVOER - VERHUIZINGEN AUTO - TAPISSIÈRE Precies zegt Fred Welvertelt Fred dan Kibangu heeft zijn leer der Kibahgisten vooral in Thysstad en omstreken verkondigd. Zoodat al hetgene ik er nu ©ver weet uit rechtstreeksche goed ingelichte bron komt. Simon Kibangu is de neger, die de laatste jaren het meest over zich deed spreken, en die niet alleen de administratie van Thysstad, maar ook de Distrikt-Kommissaris, de Gouverneur der Provincie, de Gouver neur Generaal en zelfs het Belgische gouvernement veel hoofdbrekens bezorgde. Want Kibangu was een revolutionnaire neger van de gevaar lijkste soort. Hij kreeg een opleiding op een der Protestantsche Missieposten uit de streek. Hij werd catechist, weldra hoofdcatechist, ja zelfs diaken der Protestantsche gemeente. Het was een type die een buitengewoon scherp verstand had, en dan ook door zijn stamgenooten hoog geprezen en enorm bewonderd werd. Dat zou hem verleiden zich uit te geven als profeet, door God uitverkoren. Erger hij zou zich aan 't hoofd plaatsen van een oproerige bende. DE NEGER-PROFEET. Maar luistert. Zekeren dag dus gaf Simon Kibangu. in 'n verwaande vlaag, zich uit als profeet, die door God uitverkoren werd om alle blanken te verja gen uit Afrika. Ten bewijze, zei hij, had God hem de wonderbare macht gegeven de inboorlingen van alle kwalen en ziekten te kunnen gene zen. Kibangu predikte venijn en haat tegen het Europeesch gezag en tegen de Europeesche instellingen in Afrika. Zijn slagwoorden waren goed gekozenReeds te lang zei hij wordt de Congo uitgezogen door het door God vervloekte rasEuropa voor de Europeanen, en Con go voor de Congoleezen Deze leuze vond 'n geweldigen ingang bij de negers. Daarenboven Kibangu was een prima volksleider, die in kor ten tijd zijn landgenooten met 'n formidabel resultaat tot zich wist te trekken Aldus wist hij in betrekkelijk weinig tijd de gansche bevol king van Thysstad tot zijn ideaal te winnen. Meer weldra kwamen de inlanders van heinde en verre toegeloopen, om hun wondermensch, hun redder te zien en toe te juichen. PAN-NEGRISME. Ook honderden zieken kwamen tot den zwarten Gezant Gods. Hij suggereerde zieken spoedige genezing. Toen verwachtte men zelfs van hem. dat hij dooden terug in 't leven zou oproepen. Maar zijn tijd was daartoe nog niet gekomen, zei hij. Intusschen werden de meest wonderbare dingen over Kibangu ge fantaseerd en als waarheid rondgebazuind. Vooral vele machinisten, klerken en telegrafisten van den spoorweg, die zich allen bij deze be weging aansloten, maakten een reuze publiciteit voor dat Pan-Negrisme. Ook de bemanning der verschillende rivierbooten hielp enorm mee, om in de binnenlanden de zonderlingste dingen over de heiligheid en won derkracht van Kibangu ruchtbaar te maken. Kibangu was de Man Gods. Wat Kibangu beveelde werd stipt uitge voerd. Zei hij Verbrandt de plantages dan werden de plantages verbrand. Gebood hij Staaktdan werd het werk gestaakt. Hij raadde vasten en boete aan. Honderden die hem volgden staak ten zonder meer alle werk, wreven zich in met asch, ten teeken van rouw, en brachten den ganschen dag door met in koor te huilen en te jammeren. Er werd veel vergaderd. Men sprak weldra over een leger Kiban- gisten, met Simon Kibangu als generaal, gehoorzaamd door kapiteins, officieren en soldaten. De posten der Protestantsche en Katholieke Mis siën liepen leeg, en de geestelijke overheid protesteerde en diende klacht in tegen Kibangu. TER DOOD VEROORDEELD. Eerst zagen de autoriteiten van Thysstad er weinig gevaar in. 't Zaakje zou wel doodbloeden, dachten zij. Maar weldra werd er ook gestaakt door het personeel in dienst der Blanken. Dat werd gevaarlij ker. Zekeren dag werd de overheid verwittigd dat ook het zwarte spoor wegpersoneel zou staken. Toen werd, op den vooravond der staking ener giek ingegrepen, en wel van hoogerhand. Ingezien Thysstad het centrum der staking bleek, werd het gansche district tot militair gebied ver klaard. Kibangu werd na lang zoeken gevangen genomen en ter dood veroordeeld (1). Honderden voorname Kibangisten werden verbannen (2). Koning Albert, eveneens ingelicht, veranderde op het laatste mo ment de doodstraf voor Kibangu in levenslange tuchthuisstraf. Teneinde Kibangu niet te laten poseeren als martelaar zijner leer, en aldus z'n aanhangers niet te prikkelen tot oproerig verzet, werd hij verbannen naar Elisabethstad, waar hij nu nog steeds verblijft en beschouwd wordt als messias en verlosser, die de Congoleezen eenmaal zal redden uit de macht van de Blanke Overweldigers. Formidabel zeiden wij. BLOEDWEG Toen plots van onderwerp veranderende, want we nadei den Inkisi, vroeg Fred ons plots Hoe hebt ge de col van den Palabala opgei eden Onze trein moest tweemaal terug naar beneden, vooraleer hij de col van Palabala op kon, zei Gaston. Toen wij kwamen haalde hij het bij de tweede bestijging, zei Fred. Maar je moest eens in Thysstad de oude Grieken en Porcugeezen hooren vertellen over het aanleggen van dien spoorweg hier. Weet je hoe zij den spoorweg Matadi-Thysstad heeten Nee! De Bloedweg Hoe komen ze daar bij Jullie herinnert je wel hoe onzen Prof. Maurissen (3) ons eens sprak over de enorme moeilijkheden die men alhier te ovei komen had om dien spoorweg te leggen. Hoe men na twee jaai zwoegen slechts negen kilometer ver was, en bijna 12 millioen vooroorlogsche frank had uitgegeven. Nu hebben jullie op Km. 6 over de watervallen van den Mpozo gereden. Gemerkt En of zeg ik. Wel daar konden de werklieden, slechts bij middel van ladders vooruitgaan, op gevaar af in de watervallen van den Congo neer te storten, en er tegen de rotsen ten pletter geslagen te worden. Aan de inzakking aan Km. 6 moesten andere negers, aan koorden hangende, bo ven de watervallen van den Mpozo werken. De Palabala zelf is een enormen granietblok, waar 't werk slechts kruipend opschoot. En dat spijts Sierra-Leonen, Akkra's, Senegaleezen, Lago's, Monrovianen, Da- homeërs, Zanzibariten en ruim 500 Chineezen van Hong-Kong de dui zenden Congoleezen hielpen. De werklieden sneuvelden er bij honderden. Er kwamen er een duizend om, en duizenden anderen werden zwaar ziek door een te kort aan versche levensmiddelen, door de hooge temperatuur en een gemis aan lommer, door besmettelijke ziekten, bloedloop, béri- béri (4), enz... Vandaar dat vele negers het werk ontvluchtten, dat er muiterij ontstond, en dat er 'n ontmoediging, 'n wanhoop kwam in de rangen van het zwarte personeel. Eerst in 1893 men was in Maart 1891 begonnen bereikte de lokomotief op Km. 16 den top van Pala bala. Van dan af ging het werk rapper, en kreeg het zwarte werkvolk weer goeden moed. Nog 't zelfde jaar, in December, kon de eerste sectie,. 42 Km. lang ingehuldigd worden. In Thysstad zijn er nu nog negers die er aan meewerkten, en voor dien ook op dien weg vrachtdragers waren. Het schijnt dat die mannen nogal wat hebben meegemaakt, eri dat zij van de blanken formidabel van de zweep kregen. Zoodat sommigen nu nog durven beweren dat er van heel dien ontzaggelijken weg geen pleksken is, dat niet doordrengd werd met 't bloed van zwoegende of geslaagde negers. Nu overdrijft je protesteerden wij alle drie. Nee Nee, verdedigde Fred zich in allen ernst. Of ben je nu reeds de examen-stof vergeten Weet je dan niet meer dat men in den be ginne de weerspannige negers met de zweep sloeg tot ze soms bleven dood liggen, met bloedende opengescheurde billen en lenden. Dat de Staat daarom tusschen kwam en 't aantal toegelaten zweepslagen op 12 per dag vaststelde (-5). Inderdaad geven wij toe, en toen nieuwsgierig vragen wij Zag je reeds zweepslagen geven Mijn beste kerels, dat ziet je iederen dag tweemaal's Morgens en 's middags bij het appel van 't werkvolk, de soldaten en de gevan genen. Want het toedienen van zweepslagen is 'n alledaagsche straf. En zooals je weet wordt er op het bloote achterste gezweept, zoodat soms 't vel openscheurt en er bloed uitzijpelt. Een gefluitDe trein stopt. We zijn te Inkisi. Fred neemt afscheid. Wij wenschen hem 't beste toe, en beloven elkaar te schrijven. Een paar minuten later rijden wij weer door den nacht verder... Wij praten nog wat op het balkon, en kijken naar de wilde schimmen, opge wekt door 't licht der wagens en de uit de lokomotief in de lucht open- sprengelende gloeiende houtsprankels. Ik rookte een cigaret, en ging toen weer mijn plaats innemen. Mijn vrouw en veel andere reizigers sluimerden rustig in. Het was zeer stil nu. Buiten was er in de donkerte weinig te zien. Ik mijmerde over alles wat ik nu reeds op den trein vernomen had over den neger profeet, den bloedweg, de matrak op bloedende lijven, over moord- en vergiftigingszaken. Toen ben ik ook ingesluimerd, en ontwaakte eerst 's morgens te half zes, een half uur vóór wij te Leopoldstad aankwamen. (1) In Belgisch Congo mag de doodstraf uitgesproken en uitgevoerd worden kogel of verhanging. (2) Acht maanden later werd ik te Lowa benoemdhet verbanningsoord van ruim 100 Kibangisten. Ik verbleef er ruim twee jaar in hun midden. Later vertel ik zeer interessante gegevens over hen. '3) Professor in de Aardrijkskunde aan de Koloniale Staatsschool te Brussel. <4> De béribéri is een soort lamheid. (5) Nu pas verminderd tot 9. (Nadruk verboden). (Wordt vervolgd). Jef VAN WYNSBERGHE. r\E I Aki D A A 1*®% Maatschappij in geuieenschappcli.jken Naam «Ut LUMDAAKÜ Oud Huis JOSEPH SEYS in binnen- en buitenland met '18, DickebuscHsteenweg, 118 TPFR Telefoon 189 erzorgd werk. Matige prijzen. wendt U tot het vermaard huis PHOTOGRAAF 19, Tempslstrast, 19, YPER - Tel. 170 O Begeeft zich ten huize voor alle photowerken, huwelijken en familiegroepen. Al het werk is gewaarborgd - Spoedige uitvoering. Open op Zon- en wekedagen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 12