YPERSCHE LA RÉGION D'YPRES oorlogsmuseum 19 JAAR, N 14 2 JULI 1938 Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres Handels- en Nijverheidskamer van Yper i!>E SCHEEPVAART OP YPER OPNIEUW BEDREIGD. GOEDENDAG, MIJNHEER! VAN T IEPERSCH SAILLANT Oorlogsmuseum van 't lepersch Saillant ingang Boomgaardstraat. 19 ANNÉE. N 14 2 JUILLET 1938 Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Rédaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRhS. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Het bestuur noodigt de leden uit deel te nemen aan het bezoek der Werken aan de Vaart Yper- Yzer te Knocke en der Electrische Centrale van Noordschote. Dit bezoek heeft plaats op DONDERDAG 7" JULI, met vertrek te 13 uur stipt aan het lokaal Hotel du Sultan De leden reizen met eigen auto of met een autocar te dien einde kosteloos ter beschikking der leden gesteld. Ten einde de noodige schikkingen te kunnen nemen, worden de leden uitgenoodigd zich on verwijld bij den schrijver Heer Toussaert, Lom baardstraat, in te schrijven. Namens het Bestuur De Schrijver. De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Een schandalige toestand. Sederi vijf jaar dat de vaart Yper-Yzer voor de scheepvaart heropend is, hebben de schippers hier telken zomer de grootste moeilijkheden ont moet om. zelfs met kleine vrachten, tot aan Yper te varen, bij zoover dat veel schippers weigeren nog naar Yper te komen en de bevrachters alleen nog die schepen kunnen krijgen die elders geen lading vinden. In plaats van het water uit de Broecken te pom pen. zooals het herhaaldelijk voorgesteld werd en zooals het mogelijk is. wordt het peil van den Yzer iederen zomer zoodanig gezakt, tot de Broecken gansch drooggetrokken zijn en meteen de scheepvaart op Yper ook schier onmogelijk is. Telken jare hebben wij hier dezen voor onzen handel zoo nadeeligen toestand aangeklaagd en. niettegenstaande er vroeger stellig beloofd werd dat wij op onze vaart nooit meer gebrek aan wa ter zouden hebben, bevinden wij ons thans, en zulks reeds twee maanden vroeger dan gewoonte, "weerom in denzelfden pijnlijken toestand van de vorige jaren. Zelfs erger nog. vroeger trachtte men steeds het peil van den Yzer eenigszins te verhoogen, door van uit Gent water te steken langs de vaart van Plasschendaele, doch zelfs dit werd nu niet gedaan omdat, volgens officieele bron, het Beheer van Bruggen en Wegen te Gent over geen genoegzaam water beschikt. Met Sinxen werd het peil van den Yzer met een halven meter gezakt, wat overeenkomt met een hoeveelheid van 500.000 m3 water die men heeft laten verloren loopen. 't zij meer dan den inhoud van geheel de vaart Yper-Komen op normaal peil gemeten. Daar men rekent dat er voor iede re versassing 800 m3 water noodig zijn, zoo zou den er met deze nutteloos verkwiste hoeveelheid water meer dan 600 versassingen kunnen gedaan worden. Het ware ook van groot belang eens te vernemen hoeveel kubieke meters water er al dus, door het zakken van het waterpeil in den Yzer, uit de Broecken getrokken worden, en zon der twijfel zou men dan dadelijk zien hoe be lachelijk het is gansch de handel eener streek te ontredderen om die enkele kubieke meters water uit de Broeckmeerschen weg te krijgen. Wat er ook van zij onze pas herwordende han del ontmoet opnieuw de grootste moeilijkheden en moest men de hier gevestigde handelaars met opzet willen ontmoedigen, dan zou men niet be HEBT U REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT Begin met het U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken ALTIJD IETS NIEUWS! ter kunnen handelen. Een paar voorbeelden zul len zulks verduidelijken. De Heer Remi Degeest, kolenhandelaar te Yper, heeft voor het oogenblik twee schepen met kolen, komende van de mijnen van Marie in Frankrijk, die sedert Zondag avond in Nieuw- poort liggen en waarvan de schippers weigeren verder te varen omdat de toen toegelaten diep gang op den Yzer maar 1 m. 65 bedroeg. Het eene schip, de Eendrachtheeft een lading van 152 ton en een diepgang van 1 m. 79, terwijl het tweede schip, de Parias enkel met 108 ton ko len bevracht is. Moesten die schippers wat meer meegaande zijn, dan hadden zij voorzeker nog tot aan Dixmude of misschien ook wel tot aan Knokke-brug kunnen varen doch, wetende dat de koopman verplicht is het schip te komen lich ten van zoodra het volgens het aangegeven wa terpeil niet verder kan, hebben zij het niet eens beproefd om verder door te varen en alzoo de on kosten van den kooper te verminderen. Integen deel, verkozen zij te Nieuwpaort te blijven drin ken en dreigden daarenboven nog de kolen daar te verkoopen zoo hun booten niet tijdig gelicht werden. Dat zijn zoo van die tegenslagen die een handelaar tegenkomt, en men kan zich gemakke lijk inbeelden welke schade dit voor hem is en wat zulks hem kost aan tijdverlies, loopingen, bijkomende en niet voorziene uitgaven. Na langs alle kanten naar een ledige boot uitgezien te hebben en na soms op de overdreven eischen van schippers te moeten toegeven, is de Heer Degeest er in geslaagd den schipper Peleman van de Mehaigne die ledig uit Yper vertrok, te over halen om de twee voornoemde schepen te Nieuw- poort te gaan lichten. Maandag is de Mehai gne uit Yper vertrokken en Dinsdag is de Heer Degeest met twee zijner mannen per velo naar Nieuwpoort gereden, doch kon, gezien het late uur, de schepen onmogelijk beginnen lichten. Woensdag morgen is hij dan per auto met zes man terug naar Nieuwpoort gereden om van de Parias 30 ton en van de Eendracht 50 ton. 't zij samen 80 ton kolen in de Mehaigne over te Iaden. Dit alles beteekent een verlies van ge wicht door het verhandelen der kolen, vier dagen vertraging, twee reizen heen en terug naar Nieuwpoort, bijkomende uitgaven aan daghuren, van bevrachting eener derde boot, enz. of een gel delijk verlies van ongeveer 1500 fr., zoodat na al de moeite die men zich getroost heeft en na al het gedane werk. de verhoopte winst gansch ver smolten en in een verlies veranderd is. De vorige week reeds moest de Heer Degeest te Knokke-brug 32 ton lichten uit het schip Avantien rond den 21 Mei 11. 20 ton uit de Fantasia Van de drie schepen kolen die hij deze week verwachtte, heeft slechts een de kaai van Yper kunnen bereiken, namelijk de Zoro schipper Coupé, die met een lading van 156 ton slechts een diepgang heeft van 1 m. 40 en alzoo nog zonder al te groote moeilijkheden heeft kunnen doorva ren. Doch men heeft deze laatste dagen het wa terpeil nog gedurig zien zakken en niets verze kert dat de twee andere schepen, eens ze gelicht zijn, tot aan Yper zullen kunnen komen. Daar de Mehaigneeen plat schip is, hoopt de Heer Degeest op dit te mogen rekenen en is zelfs zin nens het nog om een nieuwe lading kolen naar Gent te sturen, ten einde alzoo voort toch in zekere mate zijne klanten te kunnen gerieven en ze niet allen te verliezen. Daar de schepen van Duitschland komende steedsveel grooter zijn, moet de Heer Degeest thans aan allen handel met dit land verzaken tot er terug meer water in de vaart is. Een ander handelaar, namelijk de Heer Alidoor Vandeputte, die hier aan de kaai gevestigd is, is er niet beter aan toe. Deze was Woensdag mor gen bezig met een schip maïs te lossen, namelijk de Charoschipper Schuddinck, dat een la ding had van 120 ton en dat hij, vooraleer het te Yper vóór zijn magazijn kon aanleggen, onder weg tot driemaal toe had moeten lichten, een eerste maal van 10 ton te Nieuwpoort, dan van 11 ton te Dixmude en eindelijk nog van 8 ton tusschen Dixmude en de brug van Knokke. Hij moest deze week ook nog 2 andere schepen lichten te Dixmude, te weten 25 ton uit het schip Perledat een lading mee had van 120 ton maïs, en 45 ton uit de Prosper schip dat met 160 ton rogge en maïs bevracht was. Om deze twee booten te lichten had hij akkoord gemaakt met een schipper die hem echter, uit vrees van nog naar Yper te komen, te Dixmude in den steek gelaten heeft. Nadien is hij er toch in ge slaagd over het klein schip van de bloemmolens Florissoone-Cloet, van Dixmude, te mogen be schikken. wat hem tijdelijk uit den nood helpt, alhoewel het nog niet zeker is dat de gelichte schepen, die de kleine boot van de bloemmolens Florissoone op sleeptouw zullen moeten nemen, dan nog tot aan Yper zullen kunnen geraken. Daarbij heeft de Heer Vandeputte nog twee kleine schepen en zijn eigen schip 't Nieuw Yperdie met een lading graan op weg zijn, doch die hij vreest niet te zien toekomen. Verleden week Donderdag is de Heer Raphaël Six. van Viamertinghe, verplicht geweest het schip Deux frères dat een lading van 149 ton rogge had. van 27 ton te lichten te Dixmude en daags nadien van nog 8 ton aan Knokke-brug, wat niet belette dat het schip toch nog de groot ste moeite had om door te varen en op de plaats, waar men thans verbeteringswerken aan de vaart uitvoert, verscheidene malen den bodem der vaart raakte. Ook de Heeren Blootacker Vermeersch, graanhandelaars te Yper, hadden de vorige week een schip dat, met de geringe lading van 102 ton, de meeste moeite had om tot Yper te geraken. Na zich eerst bij de bevoegde diensten over den toegelaten diepgang verzekerd te hebben, laad den zij te Antwerpen het schip «Constance», schipper Segers, met 105 ton rogge en maïs, en niettegenstaande deze voorzorg moesten zij deze week Woensdag het schip, dat een diepgang had van 1 m. 60, te Nieuwpoort gaan lichten, daar het

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 1