RAPH - Tailor
V. TALON-PRUM
CONFECTIE - KOSTUMEN
KOSTUMEN OP MAAT
2
4, SURMONTSTRAAT, 4 - YPER
belangrijke berichten
voor de scheepvaart
vanaf 180 tot 600 frank
I N LAATSTE SNIT
EN NIEUWIGHEDEN
Raph. PAN N E KOUCKE, Boterstraat, 12
(bij den Grooten Bazar) YPER
water in den Yzer alsdan reeds 35 cm. onder peil
stond.
De firma Vanderghote. Donck en C moet thans
eveneens een schip kolen van Jumet, die hier
voor haar steenbakkerijen bestemd waren, met
een lichter lossen.
Deze enkele voorbeelden toonen eens klaar aan
met welke moeilijkheden onze handelaars te
kampen hebben en aan welke verliezen zij bloot
gesteld zijn. En dit geldt hier dan nog maar enkele
gevallen van Yper. doch moest men al de sche
pen aanhalen die onderweg moeten gelicht wor
den. zoowel deze bestemd voor Boesinghe. Rous-
brugge, Dixmude, enz. dan zou men tot een ver
bazend getal komen.
En dan vindt men nog personen, voornamelijk
van deze die een gemakkelijk leventje leiden en
van een vaste wedde genieten, die zeggen dur
ven dat de Yperlingen luierikken zijn. dat er hier
geen handel mogelijk is. Aan deze verwaande
heeren, voor wie alleen hun eigen persoontje telt
en die niets van den handel kennen maar toch
steeds in alles het hooge woord willen voeren,
antwoorden wij dat, gezien het genoegen dat
men er in vindt hier alles tegen te werken, het
werkelijk te verwonderen is zoo er hier nog een
weinig handel bestaat en dat de handelaars en
nijveraars. die zich hier te Yper durven vestigen,
waarlijk met een bewonderenswaardigen moed
moeten bezield zijn en anders dienen behandeld
te worden.
Niemand kan de toekomst voorspellen en het
kan gemakkelijk nog duren tot rond 15 Novem
ber aanstaande eer de Yzer terug op zijn nor
maal peil kan gebracht worden, zoodat onze han
delaars, hebben zij in het begin van dit jaar wat
geld verdiend, nu het weinig aanmoedigend voor
uitzicht. ja zelfs de zekerheid hebben geld te
verliezen voor de nog overblijvende zes maan
den van het jaar.
De vrachtkosten op Yper bedragen steeds veel
meer, soms wel het dubbel, van die voor Rous-
selare, Veurne en Nieuwpoort. De schepen, die
naar Yper varen, kunnen steeds een veel min
dere lading meenemen er daarbij weten de schip
pers wel aan welke moeilijkheden zij zich hier
blootstellen. Benevens het gevaar een schroef te
breken of andere schade aan hun boot op te loo-
pen, moeten zij ook steeds de helft minder snel
varen, wat de kosten van mazout, enz. verdub
belt en voor hen een merkelijk tijdverlies be-
teekent. Zoo bedragen de vrachtkosten voor
Rousselare doorgaans niet meer dan 1 fr. 50, en
met een frank daarbij kunnen de handelaars dier
stad hun koopwaren overal thuis voeren, terwijl
de vrachtkosten voor Yper steeds 2 fr. 50, tot
2 fr. 70, soms zelfs 3 fr. bedragen. Hoe wilt men
dan dat ónze handelaars aan hun meer bevoor-
deeligde mededingers van Rousselare en elders
het hoofd kunnen bieden Het is dan ook vol
strekt niet noodig dat men hunne taak nog las
tiger en moeilijker make, nu vooral niet juist op
het tijdstip dat de handel, na eenigen tijd lang
gesluimerd te hebben, ietswat begint te herne
men en goed te gaan.
Gezien het was om de Broecken droog te trekken,
dan was het geenszins noodig het water van den
Yzer te lossen, gezien het overtollig water ge
makkelijk uit de Broecken kan gepompt wor
den en dit water dan alzoo nog dienen zou om
op den Yzer en de vaart Yper-Yzer het normaal
peil te behouden.
Moest de vaart Yper-Komen thans hersteld
zijn, dan zouden de voor Yper bestemde schepen
nu langs daar in onze kaai komen aanleggen, en
dar. zou deze vaart ook steeds als regelaarster
voor de vaart Yper-Yzer kunnen dienen, zoodat
deze laatste dan nooit meer, op gelijk welk tijd
stip van het jaar, aan waterschaarschte zou lij
den.
Zulks is een van de velerlei en niet te mis
kennen voordeelen die Yper en de streek van de
vaart Yper-Komen mogen verwachten. Thans ge
voelen wij maar al te wel dat wij voor wat den
Yzer betreft, maar weinig te zeggen hebben, dat
wij daar maar meewonen. Op de vaart Yper-
Komen echter zouden wij volledig meester zijn
en zoo zouden onze belangen nimmer meer voor
die van anderen moeten onderdoen noch bena-
deeligd worden.
Men moet ofwel stekeblind zijn om het nut en
de noodzakelijkheid van het herstel der vaart
Yper-Komen niet in te zien, ofwel niets anders
dan den ondergang van Yper en de streek be
oogen.
Wij zien echter met voldoening hoe dit afbre-
kerswerk van enkele plichtverzuimers door de
algemeenheid gebrandmerkt wordt en hoe wij
nog, vooral op nijpende oogenblikken als deze
welke onze handel nu beleeft, vooral wanneer
de toestand hier te tergend, te schandalig wordt,
hoe wij dan op zooveel medewerking en steun
kunnen rekenen.
Zoo heeft het bestuur onzer steeds wakkere
Handelskamer dadelijk vergaderd om den toe
stand te bespreken en besloten den volgenden
brief te verzenden.
Yper, den 27 Juni 1938.
Den Heer Balthazar.
Minister van Openbare Werken
BRUSSEL.
Heer Minister,
«Ons bestuur heeft, in zitting van 25 Juni en
gevolg aan de klachten zijner leden, besloten de
aandacht van Ued. te vestigen op de moeilijkhe
den welke de scheepvaart naar Yper dit jaar
reeds op den Yzer en tevens op het beneden pand
der vaart Yper-Yzer ontmoet.
Tot half Mei was het peil om zeggens nor
maal, maar met Sinxen werd het water van den
Yzer met een halven meter gezakt en sedertdien
werd het normaal peil niet meer bekomen. Op
Zaterdag 25 Juni was het peil reeds 29 centimeter
beneden het normale gezakt en heden, Maandag
27 Juni, is het op 35 centimeter gezakt. De scheep
vaart wordt hier aldus van dag tot dag moeilij
ker, om niet te zeggen onmogelijk, en onze han
delaars staan voor het gevaar de schepen, te
Antwerpen geladen, hier door dezen verergenden
toestand, te Yper niet meer te zien aankomen en
aldus zware verliezen te ondergaan.
De groote waterlossing van Sinxen werd ge
daan ten einde de Broeckmeerschen droog te hou
den. Naar ons oordeel, bestaan er genoegzaam
andere middelen, bij voorbeeld het pompen, om
dit werk uit te voeren en dit zonder schade te
verwekken aan de scheepvaart en alzoo een ge
schil te doen ontstaan eenerzijds tusschen den
landbouwer en anderzijds tusschen de scheep
vaart en hare klanten, de handel en de nijver
heid. Er kan ook een groote hoeveelheid van dit
aldus verkwiste water naar het bovenpand ge
pompt worden, ten einde er een normaal peil
voor gansch den zomer te verzekeren.
Ons bestuur belast ons deze gelegenheid te
baat te nemen om uwe aandacht ook te vestigen
op het feit dat de waterregeling van den Yzer
afhangt van het bestuur van Bruggen en Wegen
te Oostende en deze der Vaart Yper-Yzer van het
bestuur van Bruggen en Wegen te Brugge, het
geen van aard is een toestand te scheppen die
allesbehalve voordeelig is aan de normale ont
wikkeling onzer scheepvaart. Onze leden en te
vens ook ons bestuur oordeelen dat, gezien de
belangen der scheepvaart op Yper overwegend
worden, de noodzakelijkheid dezer ontwikkeling
vereischt dat het bestuur dezer beide waterloo-
pen in de handen weze van den Heer Ingenieur
van Bruggen en Wegen te Yper gevestigd en die
aldus het best in staat is de vereischten der
scheepvaart op Yper te kennen.
Ons bestuur hoopt dat het tegenwoordig
schrijven van Ued. al de aandacht zal bekomen
welke het verdient en biedt Ued., Heer Minister,
de verzekering zijner beste gevoelens
Namens het Bestuur
De Schrijver, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Deze brief werd ter ondersteuning medege
deeld aan de Heeren Volksvertegenwoordigers
en Senatoren van het arrondissement, alsook aan
den Heer Benoni Vermeulen, bestendig afge
vaardigde.
Ook nog andere invloedrijke personen hebben
persoonlijk of per telefoon bij de bevoegde diens
ten van Bruggen en Wegen aangedrongen om
den critisch wordenden toestand onmiddellijk te
verhelpen, en zelfs heeft een onzer vooruitstre
vende handelaars den Heer Minister van Open
bare Werken telegraphisch op de hoogte gesteld
van den moeilijkheden door hem ontmoet ten
gevolge van het zakken van het waterpeil in den
Yzer.
bericht hierbij het publiek dat hij, in
tegenstrijd met sommige verspreide
geruchten, voorts het beroep van
LOODGIETER en ZINKWERKER
zal blijven uitvoeren, en dat zijn tal
rijke trouwe klanten zich voorts kun
nen wenden
alwaar ze als voorheen ter trouwe
zullen bediend worden. (786)
mmm: n i r~n r ru
In het ministerie echter beweert men voor het
oogenblik over geen voldoende water te beschik
ken om den Yzer te spijzen. De toestand ziet er
dus allesbehalve rooskleurig uit. Woensdag moch
ten de schepen nog op den Yzer varen met een
diepgang van 1 m. 45. Op het oogenblik dat wij
dit schrijven was nog enkel een diepgang van
1 m. 43 toegelaten en, zoo de huidige droogte nog
wat aanhoudt, zal het peil nog voortdurend zak
ken.
Deze toestand kan zoo niet blijven duren en er
zal iets moeten gedaan worden om het jaarlijksch
zakken van het peil van den Yzer te beletten.
Naar wij vernemen is de Heer Balthazar, mi
nister van Openbare Werken en Werkverschaf
fing. zinnens in 't kort eens naar Yper te komen.
Wij hopen dat het bezoek van den Heer Minister
Balthazar niet oppervlakkig zal zijn al§ dit van
den Heer Minister Merlot, maar dat de Heer
Balthazar hier met alle belanghebbenden in be
trekking zal komen en grondig den toestand van
Yper en de streek onderzoeken, ten einde zich
aldus een gedacht te kunnen vormen van hetgeen
hier dient gedaan te worden om onze ongelukkige
streek van Zuid-Westvlaanderen herop te helpen.
O
MINISTERIE VAN OPENBARE WERKEN
EN WERKVERSCHAFFING
o
Bestuur van Bruggen en Wegen
Bijzondere Dienst der Kust
Er wordt ter kennis gebracht van de schipperij
dat. gezien de aanhoudende waterschaarschte
welke heerscht in het Yzerbekken. de sluizen van
de achterhaven van Nieuwpoort. van heden af
en tot nader bevel, slechts zullen bediend wor
den wanneer het peil van het water in de haven
geul zich boven cota Z (=zeepeil) 4- 3,00 bevindt
Er wordt nochtans uitzondering gemaakt voor
de schepen bestemd voor de haven.
Oostende, den 24 Juni 1938.
De Hoofdingenieur-Directeur,
(get.) E. Verschoore.
Dienst der Provincie West - Vlaanderen
o
Stremming der Scheepvaart
De ondergeteekende Hoofdingenieur Direc
teur brengt ter kennis der schippers en andere
belanghebbenden dat de scheepvaart gestremd
is op Vrijdag 8 en Zaterdag 9 Juli 1938, op de
vaar Ieper-Yzer, van af Boezinge-Sas (sas inbe
grepen) tot leper, ten einde dringende herstellin
gen uit te voeren in de sluis van Boezinge-Sas.
Gedaan te Brugge, den 29 Juni 1938.
Voor den Hoofdingenieur-Directeur,
met zending,
De Afgevaardigde E. a. Ingenieur,
L. Van Rysselberghe.
i—
Aangenomen kleermaker der Spoorwegen
Leeraar aan de Vakschool.
OD^elefr °P k°men WU teD hU'Ze t0t op 30 km Wjj betalen de reis-
vp^CICI kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof.