RAPH - Tailor V. TALON-PRUM CONFECTIE - KOSTUMEN KOSTUMEN OP MAAT 2 4, SURMONTSTRAAT, 4 - YPER belangrijke berichten voor de scheepvaart vanaf 180 tot 600 frank I N LAATSTE SNIT EN NIEUWIGHEDEN Raph. PAN N E KOUCKE, Boterstraat, 12 (bij den Grooten Bazar) YPER water in den Yzer alsdan reeds 35 cm. onder peil stond. De firma Vanderghote. Donck en C moet thans eveneens een schip kolen van Jumet, die hier voor haar steenbakkerijen bestemd waren, met een lichter lossen. Deze enkele voorbeelden toonen eens klaar aan met welke moeilijkheden onze handelaars te kampen hebben en aan welke verliezen zij bloot gesteld zijn. En dit geldt hier dan nog maar enkele gevallen van Yper. doch moest men al de sche pen aanhalen die onderweg moeten gelicht wor den. zoowel deze bestemd voor Boesinghe. Rous- brugge, Dixmude, enz. dan zou men tot een ver bazend getal komen. En dan vindt men nog personen, voornamelijk van deze die een gemakkelijk leventje leiden en van een vaste wedde genieten, die zeggen dur ven dat de Yperlingen luierikken zijn. dat er hier geen handel mogelijk is. Aan deze verwaande heeren, voor wie alleen hun eigen persoontje telt en die niets van den handel kennen maar toch steeds in alles het hooge woord willen voeren, antwoorden wij dat, gezien het genoegen dat men er in vindt hier alles tegen te werken, het werkelijk te verwonderen is zoo er hier nog een weinig handel bestaat en dat de handelaars en nijveraars. die zich hier te Yper durven vestigen, waarlijk met een bewonderenswaardigen moed moeten bezield zijn en anders dienen behandeld te worden. Niemand kan de toekomst voorspellen en het kan gemakkelijk nog duren tot rond 15 Novem ber aanstaande eer de Yzer terug op zijn nor maal peil kan gebracht worden, zoodat onze han delaars, hebben zij in het begin van dit jaar wat geld verdiend, nu het weinig aanmoedigend voor uitzicht. ja zelfs de zekerheid hebben geld te verliezen voor de nog overblijvende zes maan den van het jaar. De vrachtkosten op Yper bedragen steeds veel meer, soms wel het dubbel, van die voor Rous- selare, Veurne en Nieuwpoort. De schepen, die naar Yper varen, kunnen steeds een veel min dere lading meenemen er daarbij weten de schip pers wel aan welke moeilijkheden zij zich hier blootstellen. Benevens het gevaar een schroef te breken of andere schade aan hun boot op te loo- pen, moeten zij ook steeds de helft minder snel varen, wat de kosten van mazout, enz. verdub belt en voor hen een merkelijk tijdverlies be- teekent. Zoo bedragen de vrachtkosten voor Rousselare doorgaans niet meer dan 1 fr. 50, en met een frank daarbij kunnen de handelaars dier stad hun koopwaren overal thuis voeren, terwijl de vrachtkosten voor Yper steeds 2 fr. 50, tot 2 fr. 70, soms zelfs 3 fr. bedragen. Hoe wilt men dan dat ónze handelaars aan hun meer bevoor- deeligde mededingers van Rousselare en elders het hoofd kunnen bieden Het is dan ook vol strekt niet noodig dat men hunne taak nog las tiger en moeilijker make, nu vooral niet juist op het tijdstip dat de handel, na eenigen tijd lang gesluimerd te hebben, ietswat begint te herne men en goed te gaan. Gezien het was om de Broecken droog te trekken, dan was het geenszins noodig het water van den Yzer te lossen, gezien het overtollig water ge makkelijk uit de Broecken kan gepompt wor den en dit water dan alzoo nog dienen zou om op den Yzer en de vaart Yper-Yzer het normaal peil te behouden. Moest de vaart Yper-Komen thans hersteld zijn, dan zouden de voor Yper bestemde schepen nu langs daar in onze kaai komen aanleggen, en dar. zou deze vaart ook steeds als regelaarster voor de vaart Yper-Yzer kunnen dienen, zoodat deze laatste dan nooit meer, op gelijk welk tijd stip van het jaar, aan waterschaarschte zou lij den. Zulks is een van de velerlei en niet te mis kennen voordeelen die Yper en de streek van de vaart Yper-Komen mogen verwachten. Thans ge voelen wij maar al te wel dat wij voor wat den Yzer betreft, maar weinig te zeggen hebben, dat wij daar maar meewonen. Op de vaart Yper- Komen echter zouden wij volledig meester zijn en zoo zouden onze belangen nimmer meer voor die van anderen moeten onderdoen noch bena- deeligd worden. Men moet ofwel stekeblind zijn om het nut en de noodzakelijkheid van het herstel der vaart Yper-Komen niet in te zien, ofwel niets anders dan den ondergang van Yper en de streek be oogen. Wij zien echter met voldoening hoe dit afbre- kerswerk van enkele plichtverzuimers door de algemeenheid gebrandmerkt wordt en hoe wij nog, vooral op nijpende oogenblikken als deze welke onze handel nu beleeft, vooral wanneer de toestand hier te tergend, te schandalig wordt, hoe wij dan op zooveel medewerking en steun kunnen rekenen. Zoo heeft het bestuur onzer steeds wakkere Handelskamer dadelijk vergaderd om den toe stand te bespreken en besloten den volgenden brief te verzenden. Yper, den 27 Juni 1938. Den Heer Balthazar. Minister van Openbare Werken BRUSSEL. Heer Minister, «Ons bestuur heeft, in zitting van 25 Juni en gevolg aan de klachten zijner leden, besloten de aandacht van Ued. te vestigen op de moeilijkhe den welke de scheepvaart naar Yper dit jaar reeds op den Yzer en tevens op het beneden pand der vaart Yper-Yzer ontmoet. Tot half Mei was het peil om zeggens nor maal, maar met Sinxen werd het water van den Yzer met een halven meter gezakt en sedertdien werd het normaal peil niet meer bekomen. Op Zaterdag 25 Juni was het peil reeds 29 centimeter beneden het normale gezakt en heden, Maandag 27 Juni, is het op 35 centimeter gezakt. De scheep vaart wordt hier aldus van dag tot dag moeilij ker, om niet te zeggen onmogelijk, en onze han delaars staan voor het gevaar de schepen, te Antwerpen geladen, hier door dezen verergenden toestand, te Yper niet meer te zien aankomen en aldus zware verliezen te ondergaan. De groote waterlossing van Sinxen werd ge daan ten einde de Broeckmeerschen droog te hou den. Naar ons oordeel, bestaan er genoegzaam andere middelen, bij voorbeeld het pompen, om dit werk uit te voeren en dit zonder schade te verwekken aan de scheepvaart en alzoo een ge schil te doen ontstaan eenerzijds tusschen den landbouwer en anderzijds tusschen de scheep vaart en hare klanten, de handel en de nijver heid. Er kan ook een groote hoeveelheid van dit aldus verkwiste water naar het bovenpand ge pompt worden, ten einde er een normaal peil voor gansch den zomer te verzekeren. Ons bestuur belast ons deze gelegenheid te baat te nemen om uwe aandacht ook te vestigen op het feit dat de waterregeling van den Yzer afhangt van het bestuur van Bruggen en Wegen te Oostende en deze der Vaart Yper-Yzer van het bestuur van Bruggen en Wegen te Brugge, het geen van aard is een toestand te scheppen die allesbehalve voordeelig is aan de normale ont wikkeling onzer scheepvaart. Onze leden en te vens ook ons bestuur oordeelen dat, gezien de belangen der scheepvaart op Yper overwegend worden, de noodzakelijkheid dezer ontwikkeling vereischt dat het bestuur dezer beide waterloo- pen in de handen weze van den Heer Ingenieur van Bruggen en Wegen te Yper gevestigd en die aldus het best in staat is de vereischten der scheepvaart op Yper te kennen. Ons bestuur hoopt dat het tegenwoordig schrijven van Ued. al de aandacht zal bekomen welke het verdient en biedt Ued., Heer Minister, de verzekering zijner beste gevoelens Namens het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Deze brief werd ter ondersteuning medege deeld aan de Heeren Volksvertegenwoordigers en Senatoren van het arrondissement, alsook aan den Heer Benoni Vermeulen, bestendig afge vaardigde. Ook nog andere invloedrijke personen hebben persoonlijk of per telefoon bij de bevoegde diens ten van Bruggen en Wegen aangedrongen om den critisch wordenden toestand onmiddellijk te verhelpen, en zelfs heeft een onzer vooruitstre vende handelaars den Heer Minister van Open bare Werken telegraphisch op de hoogte gesteld van den moeilijkheden door hem ontmoet ten gevolge van het zakken van het waterpeil in den Yzer. bericht hierbij het publiek dat hij, in tegenstrijd met sommige verspreide geruchten, voorts het beroep van LOODGIETER en ZINKWERKER zal blijven uitvoeren, en dat zijn tal rijke trouwe klanten zich voorts kun nen wenden alwaar ze als voorheen ter trouwe zullen bediend worden. (786) mmm: n i r~n r ru In het ministerie echter beweert men voor het oogenblik over geen voldoende water te beschik ken om den Yzer te spijzen. De toestand ziet er dus allesbehalve rooskleurig uit. Woensdag moch ten de schepen nog op den Yzer varen met een diepgang van 1 m. 45. Op het oogenblik dat wij dit schrijven was nog enkel een diepgang van 1 m. 43 toegelaten en, zoo de huidige droogte nog wat aanhoudt, zal het peil nog voortdurend zak ken. Deze toestand kan zoo niet blijven duren en er zal iets moeten gedaan worden om het jaarlijksch zakken van het peil van den Yzer te beletten. Naar wij vernemen is de Heer Balthazar, mi nister van Openbare Werken en Werkverschaf fing. zinnens in 't kort eens naar Yper te komen. Wij hopen dat het bezoek van den Heer Minister Balthazar niet oppervlakkig zal zijn al§ dit van den Heer Minister Merlot, maar dat de Heer Balthazar hier met alle belanghebbenden in be trekking zal komen en grondig den toestand van Yper en de streek onderzoeken, ten einde zich aldus een gedacht te kunnen vormen van hetgeen hier dient gedaan te worden om onze ongelukkige streek van Zuid-Westvlaanderen herop te helpen. O MINISTERIE VAN OPENBARE WERKEN EN WERKVERSCHAFFING o Bestuur van Bruggen en Wegen Bijzondere Dienst der Kust Er wordt ter kennis gebracht van de schipperij dat. gezien de aanhoudende waterschaarschte welke heerscht in het Yzerbekken. de sluizen van de achterhaven van Nieuwpoort. van heden af en tot nader bevel, slechts zullen bediend wor den wanneer het peil van het water in de haven geul zich boven cota Z (=zeepeil) 4- 3,00 bevindt Er wordt nochtans uitzondering gemaakt voor de schepen bestemd voor de haven. Oostende, den 24 Juni 1938. De Hoofdingenieur-Directeur, (get.) E. Verschoore. Dienst der Provincie West - Vlaanderen o Stremming der Scheepvaart De ondergeteekende Hoofdingenieur Direc teur brengt ter kennis der schippers en andere belanghebbenden dat de scheepvaart gestremd is op Vrijdag 8 en Zaterdag 9 Juli 1938, op de vaar Ieper-Yzer, van af Boezinge-Sas (sas inbe grepen) tot leper, ten einde dringende herstellin gen uit te voeren in de sluis van Boezinge-Sas. Gedaan te Brugge, den 29 Juni 1938. Voor den Hoofdingenieur-Directeur, met zending, De Afgevaardigde E. a. Ingenieur, L. Van Rysselberghe. i— Aangenomen kleermaker der Spoorwegen Leeraar aan de Vakschool. OD^elefr °P k°men WU teD hU'Ze t0t op 30 km Wjj betalen de reis- vp^CICI kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2