NAAR EN DOORHEEN HET KONCOLEESCHE OERWOUD OORLOGSMUSEUM ONZE CROOTE REPORTACE TWEEDE DEEL III. GOEDENDAG, MIJNHEER! door Jef VAN WYNSBERGHE TE LEOPOLDSTAD DE AANKOMST. Voor den trein Leopoldstad binnenloopt, dwarst hij eerst een vlakte, waarop hier en daar plantages en groote werkplaatsen zich af teekenen tegen den weelderigen plantengroei. Weldra wordt dan weer de breede Congostroom zichtbaar. Kort daarna komt men aan in het station van Leopoldstad, dat veel gelijkt aan onze klein-steedsche stationnetjes. Vooraleer wij het station uitmochten moesten onze reispapieren gevi seerd worden. Een overdekte oude vrachtauto bracht ons, die verder den Congo stroom zouden opreizen, naar de stoomboot KIGOMAwaar wij dadelijk een groote kabien te onzer beschikking kregen. Na ons te hebben verfrischt konden wij er onmiddellijk ontbijten DE STROOMBOOTEN Met de Kigoma zouden wij den Congostroom van Leopoldstad tot Stanleystad verder opvaren ruim duizend twee honderd kilometer ver, weze zoowat viermaal de reis Brussel-Parijs. Daar zouden wij twaalf dagen over doen, daar de boot bij duisternis niet verder kan varen, be lemmerd door talrijke gevaren klippen, zandlagen, drijvende boom stammen, drijvende eilandjes, enz. enz... Op het gedeelte Leopoldstad-Stanleystad varen benevens verschei dene vrachtbooten drie passagiersbooten Michelin Tabora en Kigoma Die stoombooten zijn zoowat 10 tot 15 meter breed, en 60 tot 70 m lang. Zij hebben een draagkracht van zoowat 500 ton. Er is plaats op voor 72 blanken, 60 negers, en 6 Hindoe's, Senegaleezen of Arabieren. De diepgang van die booten is uitzonderlijk klein Slechts één meter twintig (1.20 m.) Stroomopwaarts is hun gemiddelde snelheid 8 Kilome ter per uur, zoodat zij ongeveer 160 uren over den afstand Leo a Stan varen. Stroomaf worden er ongeveer 15 Kilometer per uur afgelegd. (1) De ketels worden heet gestookt met brandhout zes steres per uur Een stere brandhout betaalt aldaar gemiddeld zestien fr. (2) Van Leo tot Stan (3) worden op die booten voor onderhoud machi nes, vijftig liter machine- en vijftig liter cilinderolie gebruikt. Op die stroombooten bestaan het personeel uit drie blanken (een ka pitein, een hofmeester en een werktuigkundige) en uit 33 zwarten (4 dieppeilers, 4 dwarsers, 1 capita voor houtdragers, 12 houtdragers, die ook dienst doen als matrozen, 1 capita voor ketel. 6 stokers. 1 capita voor machien en 4 smeerders). Alle blanken reizen er eerste klas behalve een Gouverneur, een Bis schop en hoogere personaliteiten, voor wie een luxe-kabien voorbehou den is. Senegaleezen, Hindoe's, Arabieren en andere beschaafde kleur lingen reizen er tweede klas. De negers moeten derde klas nemen, en moeten persoonlijk voor hun voedsel zorgen, 's Avonds, wanneer de boot ergens stil ligt. dan moeten alle passagier-negers van de boot om op den oever, ergens onder een han gar te vernachten. Voor een blanke kost die reis Leo a Stan ongeveer 1000 fr. restaurant en nachtverblijf niet meegerekend. Immers dan komt daar nog bij per dag en per persoon 90 fr. restaurant, en 32 frank voor nachtverblijf Zoodat de reis Leo a Stan eigenlijk op 2500 fr. per persoon moet gere kend worden. Voor de kleurlingen is het bedrag der reis enorm lager Totdaar eenige interessante gegevens, die wij gedurende de reis konden noteeren. LEOPOLDSTAD Na het dejeuner, dat op het bovendek opgediend werd (4) en na onzen kabienkoffer te hebben uitgepakt, gingen wij uit op verkenning vaft Leopoldstad. Leopoldstad ook veelal Kinshasa of kortweg Kin genoemd is thans de hoofdstad van de Belgische Congo. De stad strekt zich uit over verscheidene kilometers. Langs de vele breede en proper onderhouden lanen rijzen er prachtige tropische gebouwen op. De administratieve bureelen en gebouwen staan samen gegroepeerd (5) op eenige kilome ters afstand van het eigenlijke Kinshasa, dat het handelskwartier is. met groote werkplaatsen, moderne banken, comfortabele hotels en de belangrijke havenplaats. De twee kwartieren zijn verbonden door een prachtlaan, die doorheen het mooie groote Kalinaplein loopt, waarop bet ruiterstandbeeld van Leopold II staat, en waar weldra het nieuwe paleis van den Gouverneur Generaal zal oprijzen (6). Leopoldstad is werkelijk een grootstad. Alles is er grootsch, indruk wekkend mooi opgevat. Er heerscht modern leven. Honderden auto's rollen voorbij. Een vliegtuig dwarst de lucht. Dames wandelen er in lichte toiletten, de heeren stappen voorbij in kraaknette witte of crême- gele kostumes. Er wordt intens geleefd. In een bar wordt champagne (1) Stroomafwaarts wordt er toch nog 10 dagen over gevaren. (2) Hooger op, in de Maniema Kasongo werd de stere brandhout 4-» frank betaald. 13) Algemeene gebruikte afkortingen voor Leopoldstad en Stanleystad. (4) Op de Kigoma is geen speciale eetzaaler wordt gedejeuneerd, gedi- «eerd en gesoupeerd op het bovendek. (5) Deze wijk noemt men Kalima 16) Dat paleis zal minimum 12 millioen frank kosten. gedronken. We zien mannen met energieke trekken velen zitten op de barza (7). Velen spreken Fransch of Engelsch, sommigen Portugeesc:., anderen Vlaamsch of Nederlandsch, enkelen Spaansch of Italiaansch. Allen citeeren cijfers en nog cijfers het zijn zakenlui. De inlanders loopen er beter en naar Europeeschen trant gekieed dan in Matadi. Toch treft ook hier het karakteristieke gearabiseerden loopen in lange lichte rokken, en de minder begoede negers met de hemdslippen boven den broek. BOY GEENGAGEERD 's Middags bood zich een twintigjarige neger bij mij aan, om als boy geengageerd te worden. Hij heet Kindoio. Hij sprak gebroken Fransch. Hij toonde mij een werklivret. Hij was reeds vroeger vier jaar in diensteerst anderhalf jaar bij een Administrateur, daarna twee jaar bij een ander Staatsagent, en laatstleden zes maanden weer bij een Admi nistrateur. Hij kreeg drie goede aanbevelingen. Hij verdiende 25 frank pocho (8) en 250 frank mweziWeze zoowat 375 frank per maand. Dat is slechts één. Eens ter plaatse moet ik nog een kok, en een loopjongen engageeren. Wat zal mij dat per maand kosten Misschien wel dui zend frank. Veel te duurIn Europa, en op de zeeboot had men mij heel wat lager cijfers opgegeven Ik aarzelde Kindoio te engageeren. Ik informeerde, hopende dat men mij zeggen zou Wacht tot in Stanley stad Want eerlijk gezegd, ik wist niet of ik wel dan niet een boy noo- dig had op de boot. Maar passagiers raadden het me sterk aan Enga geer hem voorloopigDan kan hij op de stoomboot voor U ieder dag wasschen (9). Daarenboven in Stanleystad vindt U misschien geen goe den boy Ik engageerde dan Kindoio. Zijn reis naar Stan werd toch door den Staat betaald, daar ik op reis recht had op een boy. NAAR BRAZZAVILLE In den namiddag vaarden wij den Congostroom over, naar Brazza ville, de hoofdstad van Fransch-Equatoriaal Afrika. Dat deden wij Tony met Finchen, Gaston, mijn vrouw en ik zoomaar als plezier tochtje, om eens een kijkje te nemen op de Fransche kolonisatie. Weten jullie, vraagt Tony ons, terwijl wij op een motorbootje aan 't overvaren zijn, waaraan Brazzaville zijn naam te danken heeft. Heelemaal nietschokschouderden wij, met 'n monkellach om dergelijke encyclopedische vraag. Wel, zei Tony, het mag jullie vreemd voorkomen, maar ik weet het. De ontdekkingsreiziger Pierre Brazza, graaf van Savorgnan, kreeg het bij Verdrag van Oktober 1880 van Makoko. En daar Graaf Brazza door Frankrijk gewaardeerd wordt als de schepper van de kolonie Fransch-Congo. hebben ze de hoofdstad naar zijn naam geheeten. Waar haal jij die wijsheid vragen wij. Ik lees er precies een werk over Conférence et lettres sur les trois explorations dans l'Ouest-Africain Zoodra wij te Brazzaville aankwamen werden wij als bestormd door een drietal neger-chauffeurs, die zeer degelijk Fransch spraken, en door een tiental pouce-pouce-loopers. Wij lieten ons uit eigenaardigheid ieder in een pouce-pouce gezeten gedurende een paar uren rondleiden. De wa gentjes op gummi-banden werden door de loopers in snellen vaart voor uitgetrokken. Het leek wel een kleine koers die ons opvroolijkte. Ook Brazzaville is evenals Leopoldstad een moderne aangelegde tropische grootstad. Ook hier rijzen prachtgebouwen op, liggen er breede mooie lanen, toeten auto's voorbij, wandelen Europeesche dames en heeren in gedistingeerde kostumes. Wij rijden gevangenen voorbij. Het valt mij op dat die geen ijzeren ketting om den hals gebonden hebben. Ik vraag aan mijn looper uitleg Dat komt, licht de neger mij in, doordat wij door Frankrijk be schouwd worden als Franschman. Wij zijn citoyens. En een citoyen krijgt geen ketting om den hals, en ook geen zweepslagen. Dat gebeurt alleen in Belgisch Congo, waar de neger niet als Belg behandeld wordt, maar als boschjesmensch. U spreekt nogal frank merk ik koud op. U vraagt mij naar inlichtingen, mijnheerantwoordde hij mij toen beleefd, en wij Fransche negers hebben vrijheid van gedachte. Kan een Fransche neger dan alle rangen bekleeden, in de Fran sche Administratie vraag ik nog nieuwsgierig. Zeer zeker! bevestigt mij de neger. Zelfs in het leger zijn er Fran sche negers die een hoogeren officieren graad bekleeden dan Fransche blanken. Zoodat, zei ik verbaasd, bij u blanken onder 't gezag kunnen staan van negers Waarom niet ergert zich mijn looper merkbaar. De waarde van den mensch ligt toch niet in zijn kleur of afstamming, maar wel in zijn bevoegdheid. U moest philosoof worden, negeerde ik lachend, en sprak toen geen woord meer over dat zeer interessante doch gevaarlijk wordend onderwerp. (10). GEZELLIGE AVOND Eens terug te Leopoldstad, deden wij aldaar nog 'n toer per auto, en s avonds hadden wij een heel gezellig samenzijn op het dek van de Kigoma Wij namen afscheid van Gaston, die 's anderendaags 's mor gens met een andere boot naar de Kasaï zou afreizen. Wij zelf zouden eveneens 's morgens te zes uur den Congostroom te rug opvaren, terwijl andere makkers een uur-later per vliegtuig naar Coquilhastad zouden doorreizen. (7) barza Congoleesch woord voor terras. (8) De inlanders hebben een dubbel loon: een weekloon (pocho) dat ofwel in natura of in geld uitgekeerd wordt, en daarenboven een vast geldeliik maan- delijksch (mwezi). (9) Immers ieder dag ververscht men zich van linnen en ook van kostuum en t vuil goed wordt steeds dadelijk gewasschen ieder dag. (10) De inlichtingen die de neger mij te Brazzaville gaf, werden mij later door bevoegde blanken als juist bevestigd (Nadruk verboden). (Wordt vervolgd). Jef VAN WYNSBERGHE. HEBT REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT Begin met het VAN T IEPERSCH SAILLANT U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken ALTIJD IETS NIEUWS! Oorlogsmuseum van 't lepersch Saillant ingang Boomgaardstraat. MW TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER 34. BOTERSTRAAT, 34 YPER

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 9