Nationale Feestdag
Luisterrijke Kermis
De Verbeteringswerken der Vaart Yper-Yzer
19 JAAR. Nr 16
16 JULI 1938
19 ANNÉE. N 16 16 JUILLET 1938
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d Ypres
STAD YPER
DONDERDAG 21 JULI 1938
n.
Société Royale de Saint Sébastien
HET
YPERSCHE
LA RÉGION
D'YPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Rédaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Om 11.30 uur, in Sint Maartens Kathedraal,
TE DEUM.
Om 12 uur BEIAARDCONCERT
door M Elie RYCKELYNCK. Stadsbeiaardier.
PROGRAMMA
1. Preludium J. V. Hoof
2. Menuet J. V. Hoof
3. Oude liederen. XX
4. aGiga Couperin
bAndante J. Haydn
5. Ave Maria J. Denyn
6. Preludium Staf Nees
Vaderlandsch lied.
Om 21 uur, Groote Markt Koning Albert
CONCERT door de Harmonie Ypriana.
STAD
Sint-Pieterswijk.
YPER
Sint-Pieters Op
A. Maquet
Auber
Peter Benoit
J. Blockx
PROGRAMMA
I.
1. Sublime Belgique
2. La Muelte de Portici
3. Rêverie
4. Milenka, Danses Flamandes
5 Cortege Carnavalesque Razigade
(i. Ballet Copelia Delibes
7. Espana Chabrier
8. Marches Beiges avee Tambours et Clairons.
9. Brabanconne.
VERLICHTING EN VUURWERK.
Aan de Oud-Strijders
Het Verstandhoudingscomiteit der oud - strij
ders doet een oproep tot al de leden, te willen
het Te Deum van 21 Juli bijwonen.
Vergadering Lokaal der Invaliden, «Au Sau-
mon om 11 ure. Het Bestuur.
Les confrères sont priés d'assister au «Te
Deum chanté a l'occasion de la Fête Nationale,
a la Cathédrale St Martin, le Jeudi 21 Juillet,
a 11 J heures.
Réunion autour du drapeau, Place Vanden
Peereboom. a 11 i heures.
1938
Met de welwillende medewerking van het Stadsbestuur,
de Inwoners van Sint-Pieterswijk en Bijzpnderen
Zondag 17 Juli, GROOTE VELOKOERS, met de wel
willende medehulp van de Ypersche Wielrijdersclub
bO km. voor Beginnelingen, oude Juniors uitgesloten.
MO fr. prijzen en verscheidene premiën.
Om 2 uur stiptPRIJSKAMP EN T LIJNVISSCHEN,
gegeven door de Majoorvisschers, gesteund door de
Feestcommissie van St-Pieterswijk. 100 fr. orijzen.
GROOTE CHINEESCHE SCHIETING, bij Emile
Claeys, Café du NordRijsselstraat, 188. Begin
om 2 1 uur. 300 fr. prijzen.
Van 8 tot 10 1 uur, in de Arthur Merghelynckstraat
VOLKSBAL.
Om 10 i uur, aan de RijsselpoortPRACHTIG VUUR
WERK.
O
Een schoone studiereis der Handelskamer van Yper
Donderdag 7" dezer, bracht de Handelskamer van
Yper. met de toestemming van het Beheer van Brug
gen en Wegen en onder de bevoegde leiding van den
Heer Merlin, ingenieur-principaal te Yper, een bezoek
aan de thans in uitvoering zijnde verbeteringswerken
aan het benedenpand der vaart Yper-Yzer, tusschen
de brug van Drie Grachten en het Fort van Knocke.
Ruim een vijftigtal leden der Handelskamer, verge
zeld van de Heeren H. Vermeulen, voorzitter J. Tahon,
ondervoorzitterEd. Toussaert. secretaris, en nog an
dere bestuursleden, namen aan de reis deel. Korts na
1 u. namiddag verlieten enkele private auto's en een
groote autocar de Groote Markt en, langs Boesinghe en
Merckem, kwam de karavaan weldra aan te Drie
Grachten, waar nabij de brug een groote en goed inge
richte boot, met tafels en banken voorzien, de bezoekers
opwachtte.
Daar werd de afvaardiging der Handelskamer van
Yper nog vervoegd door de Heeren R Asaert, voor
zitter, Vanhoutte en Morael, bestuursleden der Han
delskamer van Dixmude alsmede door den Heer Bou-
ciqué. gemeentesecretaris van Merckem, die den Heer
burgemeester, Baron de Coninck de Merckem. veront
schuldigde. Ook de Heer Berquin, voorzitter»van den
Middenstandsbond van Nieuwpoort, op het laatste
oogenblik door onvoorziene omstandigheden belet de
reis mede te maken, had zich per telegram laten ver
ontschuldigen.
Op de boot werden de bezoekers ontvangen door de
Heeren aannemers en beambten van Bruggen en We-
De groep op de boot gekiekt.
gen, die geen moeite gespaard hebben om het bezoek
der werken zoo leerrijk en aangenaam mogelijk te
maken. Wij bemerkten er onder meer. benevens den
Heer Merlin, ingenieur-principaal van Bruggen en
Wegen te Yper, de Heeren Debondt. conducteur van
Bruggen en Wegen te Dixmude Van Speybrouck, op
zichter van Bruggen en WegenVerheye en Quille,
aannemers Demory, teekenaar bij den Heer ingenieur
principaal Merlin, enz.
Na de gebruikelijke voorstellingen en vooraleer het
Maandag 18 Juli, om 1 l u., Rijsselstraat (Nazareth):
GROOTE PRIJSBOLLING VOOR DE VROUWEN in de
TROU-MADAME. Prachtige prijzen in waarde.
Inleg 50 centiemen.
Om 4 1 uurZAKLOOPING in de Pateelstraat
75 fr. prijzen.
Om 5 1 uur: GROOTE VELOKOERS voor beginne
lingen beneden de 18 jaar, eenzelvigheidskaart ver-
eischt. 30 maal de ronde van Rijsselstraat, Lom
baardstraat. Arsenaalstraat, Kanonweg. 300 frank
prijzen.
Om 6 1 uur, in de HondstraatKOSTELOOZE TROT-
TINETTENKOERS voor kinderen beneden de 12 jaar.
75 frank prijzen.
Om 8 l uurCONCERT door de Harmonie Ypriana.
Om 9 1 uur, Au repos des Lillois bij Dehollander
August, (zonder medehulp van het Feestcomiteit)
KOSTELOOZE ZANGPRIJSKAMP. 100 fr. prijzen.
De inwoners van Sint Pieterswijk worden vriendelijk
verzocht hunne huizen te willen bevlaggen.
eigenlijk bezoek aan te vangen, gaf de Heer ingenieur
principaal Merlin eenigen voorafgaandelijken uitleg
over de uitgevoerde werken, ten einde deze door allen
beter en klaarder te doen begrijpen. Aan de hand van
enkele plans en schetsen, die voor iedereen goed zicht
baar op de tafels werden gevestigd, deed de Heer in
genieur-principaal de volgende beknopte doch klare uit
eenzetting.
Een woord uitleg
De scheepvaart op het kanaal Yper-Yzer heeft steeds
met de meeste moeilijkheden te kampen gehad en, ten
einde aan dien nadeeligen toestand te verhelpen, was
het Beheer van Bruggen en Wegen eerst zinnens door
het bouwen eener sluis aan het Fort van Knocke, "t zij
aan de monding der vaart Yper-Yzer, deze laatste ge
heel en gansch onafhankelijk van den Yzer te maken.
Deze sluis, waarvan de kost op drie millioen frank ge
raamd was. zou toegelaten hebben het peil in de vaart
Yper-Yzer met 50 centimeter te verhoogen, wat de
scheepvaart op de vaart te allen tijde zou toegelaten
hebben, gezien de vaart alsdan aan de soms groote en
plotse peilveranderingen van den Yzer niet meer zou
onderhevig zijn
Dit stelsel, dat voor de vaart zelf misschien wel voor-
deeiig zou geweest zijn, bood echter het groot nadeel
de droogtrekking der Broeken van Merckem en Noord-
schote ten zeerste te bemoeilijken. Immers, het ver
hoogen van het waterpeil der vaart zou het lossen der
Broeken belemmerd hebben en daarbij zouden er, met
het bouwen eener sluis aan Knockebrug, ook geen an
dere verbeteringswer-
,P"T<'Ü' H9 '5en aan vaart zelf
zijn uitgevoerd ge
weest.
Om die redenen werd
dan, op aandringen
van den Heer Baron
de Coninck de Merc
kem, van dit eerste
ontwerp afgezien en
besloten de beneden-
vaart met 70 centime
ter te verdiepen, ze
derwijze te verbreeden
dat twee geladen sche
pen overal zonder hin
der kunnen kruisen, en
er de talrijke bochten
recht te trekken.
De bodem der vaart
zal op een breedte van
12 m. gebracht worden
met een minimum
diepte van 2 m 25.
zoodat de schepen van
300 ton met een diep
gang van 1 m. 80 niet
meer zullen vastloopen zooals dit tot hiertoe meer
maals het geval was. Het profiel der vaart zal er
dus als volgt uitzien bodem van 12 m. breed, glooi
ing van 12 en 10/4 onder het water volgens den aard
van den grond, horizontale berm van 1 meter en hel
ling van 8/4 boven het water, en dan het jaagpad van
5 en 6 m. waarop een bedekking in Tarmac voorzien
is.
Na uitvoering der werken zal de vaart in 't midden
een waterhoogte hebben van 2 m. 81, zoodat er dus
nog een meter water za! zijn onder den bodem van
een schip me: een diepgang van 1 m 80. De Yzer zal
dus mogen zakken zonder gevaar de scheepvaart te
hinderen. Daar de grond zeer slecht is en meestal be
staat uit leem. Ypersche klei en turf. worden er, uit
vrees voor mogelijke oeverinstortingen, op sommige
plaatsen palen en damplanken ingeslagen, terwijl op
andere plaatsen twee rijen tuinwerk gemaakt worden
om de oevers te versterken.
De baggergronden worden gebruikt deels voor den
rechteroever te verbeteren, doch grootendeels om langs
den linkeroever, en zulks op aanvraag van den leger
staf. een grooten dijk van omtrent 1 m. 80 hoog en 15
m. breed te maken. Dergelijke militaire dijk. die deel
maakt van het verdedigingsstelsel van ons land, werd
voor de eerste maal toegepast op het Albertkanaal en
zal hier dus wel een eigenaardigheid voor de vaart
5 Der-T zer uitmaken. Daarbij dient er opgemerkt dat
het opwerpen van dezen dijk. zelfs met de onteigening
der daarvoor noodige gronden, nog veel goedkooper
komt dan het vervoer der uitgebaggerde gronden
De kosten dezer werken, die ten goede zullen komen
aan de scheepvaart en ook ten deel hebben den land