Nationale Feestdag Luisterrijke Kermis De Verbeteringswerken der Vaart Yper-Yzer 19 JAAR. Nr 16 16 JULI 1938 19 ANNÉE. N 16 16 JUILLET 1938 Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d Ypres STAD YPER DONDERDAG 21 JULI 1938 n. Société Royale de Saint Sébastien HET YPERSCHE LA RÉGION D'YPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Rédaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Om 11.30 uur, in Sint Maartens Kathedraal, TE DEUM. Om 12 uur BEIAARDCONCERT door M Elie RYCKELYNCK. Stadsbeiaardier. PROGRAMMA 1. Preludium J. V. Hoof 2. Menuet J. V. Hoof 3. Oude liederen. XX 4. aGiga Couperin bAndante J. Haydn 5. Ave Maria J. Denyn 6. Preludium Staf Nees Vaderlandsch lied. Om 21 uur, Groote Markt Koning Albert CONCERT door de Harmonie Ypriana. STAD Sint-Pieterswijk. YPER Sint-Pieters Op A. Maquet Auber Peter Benoit J. Blockx PROGRAMMA I. 1. Sublime Belgique 2. La Muelte de Portici 3. Rêverie 4. Milenka, Danses Flamandes 5 Cortege Carnavalesque Razigade (i. Ballet Copelia Delibes 7. Espana Chabrier 8. Marches Beiges avee Tambours et Clairons. 9. Brabanconne. VERLICHTING EN VUURWERK. Aan de Oud-Strijders Het Verstandhoudingscomiteit der oud - strij ders doet een oproep tot al de leden, te willen het Te Deum van 21 Juli bijwonen. Vergadering Lokaal der Invaliden, «Au Sau- mon om 11 ure. Het Bestuur. Les confrères sont priés d'assister au «Te Deum chanté a l'occasion de la Fête Nationale, a la Cathédrale St Martin, le Jeudi 21 Juillet, a 11 J heures. Réunion autour du drapeau, Place Vanden Peereboom. a 11 i heures. 1938 Met de welwillende medewerking van het Stadsbestuur, de Inwoners van Sint-Pieterswijk en Bijzpnderen Zondag 17 Juli, GROOTE VELOKOERS, met de wel willende medehulp van de Ypersche Wielrijdersclub bO km. voor Beginnelingen, oude Juniors uitgesloten. MO fr. prijzen en verscheidene premiën. Om 2 uur stiptPRIJSKAMP EN T LIJNVISSCHEN, gegeven door de Majoorvisschers, gesteund door de Feestcommissie van St-Pieterswijk. 100 fr. orijzen. GROOTE CHINEESCHE SCHIETING, bij Emile Claeys, Café du NordRijsselstraat, 188. Begin om 2 1 uur. 300 fr. prijzen. Van 8 tot 10 1 uur, in de Arthur Merghelynckstraat VOLKSBAL. Om 10 i uur, aan de RijsselpoortPRACHTIG VUUR WERK. O Een schoone studiereis der Handelskamer van Yper Donderdag 7" dezer, bracht de Handelskamer van Yper. met de toestemming van het Beheer van Brug gen en Wegen en onder de bevoegde leiding van den Heer Merlin, ingenieur-principaal te Yper, een bezoek aan de thans in uitvoering zijnde verbeteringswerken aan het benedenpand der vaart Yper-Yzer, tusschen de brug van Drie Grachten en het Fort van Knocke. Ruim een vijftigtal leden der Handelskamer, verge zeld van de Heeren H. Vermeulen, voorzitter J. Tahon, ondervoorzitterEd. Toussaert. secretaris, en nog an dere bestuursleden, namen aan de reis deel. Korts na 1 u. namiddag verlieten enkele private auto's en een groote autocar de Groote Markt en, langs Boesinghe en Merckem, kwam de karavaan weldra aan te Drie Grachten, waar nabij de brug een groote en goed inge richte boot, met tafels en banken voorzien, de bezoekers opwachtte. Daar werd de afvaardiging der Handelskamer van Yper nog vervoegd door de Heeren R Asaert, voor zitter, Vanhoutte en Morael, bestuursleden der Han delskamer van Dixmude alsmede door den Heer Bou- ciqué. gemeentesecretaris van Merckem, die den Heer burgemeester, Baron de Coninck de Merckem. veront schuldigde. Ook de Heer Berquin, voorzitter»van den Middenstandsbond van Nieuwpoort, op het laatste oogenblik door onvoorziene omstandigheden belet de reis mede te maken, had zich per telegram laten ver ontschuldigen. Op de boot werden de bezoekers ontvangen door de Heeren aannemers en beambten van Bruggen en We- De groep op de boot gekiekt. gen, die geen moeite gespaard hebben om het bezoek der werken zoo leerrijk en aangenaam mogelijk te maken. Wij bemerkten er onder meer. benevens den Heer Merlin, ingenieur-principaal van Bruggen en Wegen te Yper, de Heeren Debondt. conducteur van Bruggen en Wegen te Dixmude Van Speybrouck, op zichter van Bruggen en WegenVerheye en Quille, aannemers Demory, teekenaar bij den Heer ingenieur principaal Merlin, enz. Na de gebruikelijke voorstellingen en vooraleer het Maandag 18 Juli, om 1 l u., Rijsselstraat (Nazareth): GROOTE PRIJSBOLLING VOOR DE VROUWEN in de TROU-MADAME. Prachtige prijzen in waarde. Inleg 50 centiemen. Om 4 1 uurZAKLOOPING in de Pateelstraat 75 fr. prijzen. Om 5 1 uur: GROOTE VELOKOERS voor beginne lingen beneden de 18 jaar, eenzelvigheidskaart ver- eischt. 30 maal de ronde van Rijsselstraat, Lom baardstraat. Arsenaalstraat, Kanonweg. 300 frank prijzen. Om 6 1 uur, in de HondstraatKOSTELOOZE TROT- TINETTENKOERS voor kinderen beneden de 12 jaar. 75 frank prijzen. Om 8 l uurCONCERT door de Harmonie Ypriana. Om 9 1 uur, Au repos des Lillois bij Dehollander August, (zonder medehulp van het Feestcomiteit) KOSTELOOZE ZANGPRIJSKAMP. 100 fr. prijzen. De inwoners van Sint Pieterswijk worden vriendelijk verzocht hunne huizen te willen bevlaggen. eigenlijk bezoek aan te vangen, gaf de Heer ingenieur principaal Merlin eenigen voorafgaandelijken uitleg over de uitgevoerde werken, ten einde deze door allen beter en klaarder te doen begrijpen. Aan de hand van enkele plans en schetsen, die voor iedereen goed zicht baar op de tafels werden gevestigd, deed de Heer in genieur-principaal de volgende beknopte doch klare uit eenzetting. Een woord uitleg De scheepvaart op het kanaal Yper-Yzer heeft steeds met de meeste moeilijkheden te kampen gehad en, ten einde aan dien nadeeligen toestand te verhelpen, was het Beheer van Bruggen en Wegen eerst zinnens door het bouwen eener sluis aan het Fort van Knocke, "t zij aan de monding der vaart Yper-Yzer, deze laatste ge heel en gansch onafhankelijk van den Yzer te maken. Deze sluis, waarvan de kost op drie millioen frank ge raamd was. zou toegelaten hebben het peil in de vaart Yper-Yzer met 50 centimeter te verhoogen, wat de scheepvaart op de vaart te allen tijde zou toegelaten hebben, gezien de vaart alsdan aan de soms groote en plotse peilveranderingen van den Yzer niet meer zou onderhevig zijn Dit stelsel, dat voor de vaart zelf misschien wel voor- deeiig zou geweest zijn, bood echter het groot nadeel de droogtrekking der Broeken van Merckem en Noord- schote ten zeerste te bemoeilijken. Immers, het ver hoogen van het waterpeil der vaart zou het lossen der Broeken belemmerd hebben en daarbij zouden er, met het bouwen eener sluis aan Knockebrug, ook geen an dere verbeteringswer- ,P"T<'Ü' H9 '5en aan vaart zelf zijn uitgevoerd ge weest. Om die redenen werd dan, op aandringen van den Heer Baron de Coninck de Merc kem, van dit eerste ontwerp afgezien en besloten de beneden- vaart met 70 centime ter te verdiepen, ze derwijze te verbreeden dat twee geladen sche pen overal zonder hin der kunnen kruisen, en er de talrijke bochten recht te trekken. De bodem der vaart zal op een breedte van 12 m. gebracht worden met een minimum diepte van 2 m 25. zoodat de schepen van 300 ton met een diep gang van 1 m. 80 niet meer zullen vastloopen zooals dit tot hiertoe meer maals het geval was. Het profiel der vaart zal er dus als volgt uitzien bodem van 12 m. breed, glooi ing van 12 en 10/4 onder het water volgens den aard van den grond, horizontale berm van 1 meter en hel ling van 8/4 boven het water, en dan het jaagpad van 5 en 6 m. waarop een bedekking in Tarmac voorzien is. Na uitvoering der werken zal de vaart in 't midden een waterhoogte hebben van 2 m. 81, zoodat er dus nog een meter water za! zijn onder den bodem van een schip me: een diepgang van 1 m 80. De Yzer zal dus mogen zakken zonder gevaar de scheepvaart te hinderen. Daar de grond zeer slecht is en meestal be staat uit leem. Ypersche klei en turf. worden er, uit vrees voor mogelijke oeverinstortingen, op sommige plaatsen palen en damplanken ingeslagen, terwijl op andere plaatsen twee rijen tuinwerk gemaakt worden om de oevers te versterken. De baggergronden worden gebruikt deels voor den rechteroever te verbeteren, doch grootendeels om langs den linkeroever, en zulks op aanvraag van den leger staf. een grooten dijk van omtrent 1 m. 80 hoog en 15 m. breed te maken. Dergelijke militaire dijk. die deel maakt van het verdedigingsstelsel van ons land, werd voor de eerste maal toegepast op het Albertkanaal en zal hier dus wel een eigenaardigheid voor de vaart 5 Der-T zer uitmaken. Daarbij dient er opgemerkt dat het opwerpen van dezen dijk. zelfs met de onteigening der daarvoor noodige gronden, nog veel goedkooper komt dan het vervoer der uitgebaggerde gronden De kosten dezer werken, die ten goede zullen komen aan de scheepvaart en ook ten deel hebben den land

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 1