A. D Hellem-Degryse Huis C. WERQUIN 2 ALTIJD ZONDER OPSLAG Alle laatste nieuwe modellen van TAPISSEERWERKEN aan 2,50 Fr. de rol. BEHANGER Dickebuschsteenweg, 156, YPER BEHANGPAPIEREN, LINOLEUM BALATUM en STRAGULA. I LES OLD CONTEMPTIBLES DE 1914 a YPRES Handels- en Nijverheidskamer van Yper Opening en Sluiting van de Jacht in 1938 - 1939. - (ACHTSEIZOEN 1938 - WAPENS en MUNITIES ALLERHANDE HERSTELLINGEN 24, Boterstraat, YPER Telefoon 398 gebouwd Ieper-Komen en Roeselare-Diksmuide- Nieuwpoort, zónder Moeskroen-Schelde te ver- geten, welke doordien met Gent zou verbonden zijn. Het graven van de vaart Ieper-Komen, welke reeds in 1864 aangevangen werd maar wegens j nederzakkingen op het punt Hollebeke gestopt werd, schijnt in de laatste tijden voor goed op gegeven. Dergelijke beslissing is betreurenswaardig, doordien de vaart Ieper-Komen de binnenscheep vaart van het zuidelijk gedeelte voor het opvaren naar de zee toe, den langen omweg langs Gent en Brugge zou doen vermijden. Ook het voeden van den in zekere zomer maanden droogliggenden Yzer ware er door ver zekerd en gansch de Westelijke streek zou een opflakkering van industrieel leven kunnen boe ken. Moeilijkheden van technischen aard zijn licht te bekampen in een tijd van ongekende vakkunde na de bewijzen door Bruggen en Wegen gele verd bij het graven van het Albertkanaal en van het Charleroi kanaal te Ruisbroek alwaar met zwevend zand te worstelen was. Ieper-Komen is de ontbrekende schakel in den kring van bevaarbare wateren in onze gouw. Overtuigd ben ik dat éénmaal deze schakel ge smeed wordt, niet alléén een scheepvaartbelang is daarbij gemoeid maar het mogelijk aanbren gen van nieuwe industrieondernemingen door een waterweg immer aangetrokken en vergemak kelijkt, hetgeen een verdiende bezegening ware in deze zoo door den wereldoorlog gemartelde streek. Desbetreffend is de kost van een kanaal en de rendeering in vracht omgebracht niets dan een verkeerde opvatting. Op deze gronden bere- deneerend ware het Albertkanaal nooit meer dan een ingenieursdroom geweest. Ik meen het nuttig hier aan te halen wat de h. Delmer, Secretaris Generaal bij het Departe ment van Openbare Werken, meldde in zijn ver slag op het XVT' Internationaal Scheepvaart congres te Brussel, in 1935 L'achèvement du canal reliant Comines sur la Lys a Ypres établira une jonction supplémen- taire entre la Flandre intérieure et la plaine ma ritime et apportera l'eau utile pour alimenter les voies navigables du bassin de l'Yser. De verbinding van Roeselare met de zee is het voorwerp geweest van veel verslagen en ont werpen en dit sedert 1847 waarin het duide lijk voorkwam dat de aantrekkingskracht van dit zoo industrieele gedeelte op onze drie zee havens niet gering was. Steunende op de bestaande waterwegen, ka naal van Handzame en den Yzer en op de natuur lijke wijze van watervoorziening lijkt de rich ting Roeselare-Diksmuide-Nieuwpoort de goed koopste, de kortste en de gemakkelijkste voor het spijzen. Aldus ware de middenstreek der provincie door een waterloop voorzien en met zee en Leie verbonden, aldus verkreeg Nieuwpoort een spoor slag voor zijn havenbedrijvigheid. Een vaart of een rivier is, een sterke bezieler van nijverheidsondernemingen aan beide oevers is plaats voor fabrieken aangetrokken door het water dat in zoo menig opzicht nuttig is voor het product en het vervoer ervan. En verder in het hoofdstuk waarin hij handelt over de zeehavens en de binnenhavens zegt de Heer Gouverneur nog dat Nieuwpoort, wier her opbouw menige jaren in beslag nam, verdient een ruimer verkeer te genieten en, volgens hem, zou de geringe kustvaart, welke er thans voorhanden is, zonder twijfel naar hooger opgestuurd worden door het verbinden van Yper met Komen en een vaartverbinding met Rousselare. Wij danken hier den achtbaren Heer Gouver neur andermaal om zijn optreden en wij zijn overtuigd dat onze belangen, door zulke mannen ondersteund en verdedigd, niet langer meer mis kend zullen worden. O De schoonste en grrootste keus der streek van Placeeren van BALATUM enz., aan buitengewone prijzen. Bijzondere prijzen voor Behangers en Schilders. NOS VISITEURS BRITANNIQUES Comme tous les ans a cette époque, a l'occasion de l'anniversaire de la première bataille de Mons du 23 Aoüt 1914, les Old Contemptibles, les an ciens de la petite armée méprisable du Maré- chal French, ont organisé un pèlerinage en Bel- gique, oü ils ont visité notamment Ostende, Ypres, Mons et Bruxelles. Après son débarquement a Ostende le samedi 20 aoüt, la délégation d'anciens combattants bri- tanniques, se composant de 185 membres parmi lesquels un groupe de 70 Irlandais du Nord, est arrivée dans la soirée a Ypres. Conduits par le Major Nolan et le Colonel Fishe, les pèlerins ont assisté ici le dimanche matin a une courte cérémonie, au cours de la- quelle une plaque commémorative, rappelant la participation des Old Contemptibles a la pre mière bataille d'Ypres, fut inaugurée dans le Musée de guerre du Saillant d'Ypres, appartenant a M. Murphy, président de la Section d'Ypres des Old Contemptibles et vice-président de l'Asso- ciation des Old Contemptibles de l'Irlande du Nord. Cette cérémonie fut rehaussée de la presence de M. Clinckemaille, commissaire d'arrondisse- ment, du Trés Révérend M. Vermaut, doyen d'Ypres, du Révérend M. Cornish, pasteur an- glican, ainsi que d'une délégation, avec drapeaux, du Comité d'Entente des Anciens Combattants d'Ypres. Sur l'invitation de M. le Major Nolan, M. Clinckemaille dévoila la plaque et tint l'allocu- tion suivante Mesdames, Messieurs, Je suis trés honoré de pouvoir dévoiler cette plaque ccmmémorative en souvenir des premiers soldats an glais qui sont arrivés pour défendre la ville d'Ypres. J'ai accepté de grand coeur cette aimable invitation paree que j'estime que e'est un devoir de tout beige de saisir toutes les occasions pour fraterniser avec nos amis anglais. Les sentiments d'amitié et de sacrifice qui unissent si étroitement nos deux pays et qui ont été scellés dans le sang sur ce champ de bataille, nous devons les en- tretenir et les consolider. Souvenons-nous souvent de tous ceux qui sont tom bés pour nous, il faut que le sacrifice de tous ces braves qui ont versé si généreusement leur sang pour le Droit, l'Honneur et notre Liberté ne soit pas vain. Plus que jamais nous devons rester unis et nous ser- rer les coudes et comme notre devise nationale le dit si bien, e'est par l'union de tous, que nous obtiendrons cette force. Ypres, centre du secteur anglais pendant la grande guerre, Ypres avec ses 90 cimetières anglais, plus de 20 monuments érigés dans les endroits stratégiques et la grandiose Porte de Menin oü sont gravés les noms de 60.000 disparus rappellera a jamais les lourds sacrifices consentis par les armées britanniques. Je suis heureux de pouvoir vous réitérer aujourd'hui l'expression de toute ma gratitude et de ma plus vive reconnaissance. La plaque, dont l'inscription est libellée comme suitTo the glory of God and in immortal memory of all ranks of the Contemptible little British Army who fought around Ypres and in the Salient during those critical days 11th Octo ber-22nd November 1914, and in remembrance of those of that army who fell by the way, erected by the Old Contemptibles' Association of Northern Ireland, 21-8-'38 fut ensuite bénie par M. le doyen d'Ypres et le Révérend M. Cor nish, tandis que par après MM. Nolan, Fishe et Murphy prirent successivement la parole et fi- rent acclamer Sa Majesté le Roi des Beiges. La cérémonie se clótura par les hymnes nationaux, chantés en choeur par toute l'assistance. L'après - midi les pèlerins britanniques firent une randonnée en autocars par St Eloi, Wyt- schaete, Messines, Ploegsteert et Armentières. Le lundi matin ils partirent pour Gand et Bruxelles et passèrent la journée du Mercredi a Mons oü ils furent officiellement regus par l'ad- ministration communale a laquelle ils remirent, en souvenir de la bataille de Mons, un drapeau aux couleurs et aux armes de l'Irlande du Nord la Lyre et la Couronne. Le mercredi, les pèlerins étaient de retour a Ypres oü ils ont assisté le soir a 9 h., a la sonnerie du Last Post et fleuri le monument britannique de la Porte de Menin. La journée du jeudi fut encore consacrée a des visites aux anciens champs de bataille et aux cimetières britanniques des environs d'Ypres. Vendredi dans la matinée, ils déposèrent des fleurs au monument Yprois et au début de l'après- midi nos visiteurs nous quittèrent pour se rendre a Ostende oü ils se sont encore embarqués la nuit même pour arriver a Londres, en gare de Victoria, ce samedi matin a 7 h. 30. Ajoutons encore que ce pèlerinage a été orga nisé a la suite des conférences annuelles données en Angleterre et en Irlande par Mr L. N. Murphy, Conservateur du Musée de guerre du Saillant d'Ypres. i Het bezoek der Handelskamer van Diksmuide aap de werken te Drie Grachten werd om bijzon dere redenén uitgesteld en zal op Maandag 29 Oogst plaats hebben. Vertrek te Diksmuide, te 13 u. 30 met Beurt André rechtover het huis van den eigenaar Heer Charles De Beuf. De leden der Handelskamer van Yper, die be let waren aan het bezoek van 7 Juli deel te ne men, gelieven zich zoohaast mogelijk aan te ge ven bij den Heer Hector Vermeulen, Voorzitter. Bede terzelfdertijd te laten weten indien men per eigen auto reist ofwel, mits betaling, plaats zal nemen in een daartoe bestemde autocar. Vertrek uit Yper aan het lokaal «Sultan», Groote Markt, op Maandag 29 Oogst, te 12 u. 45 zeer stipt. De opening der onderscheiden wijzen van jagen op de verschillende soorten van wild is op de navolgende datums bepaald voor gansch het land, behalve in de velden waarop zich graangewassen of andere korrel- of zaaddragende planten bevinden, rijp of rijpend te velde staande, of afgemaaid, maar liggend op den grond aljOp 3 September, te 8 uur 's morgens, voor den patrijs, den kwakkel, den kwartelkoning en de hout snep. Het konijn mag in het open veld geschoten worden van af 3 September, te 8 uur 's morgens b) Op 17 September, voor den haas, het schotsche sneeuwhoen en de korhanen (met uitsluiting van de korhennen) alsook voor de jacht met den drijfhond. Nochtans, in de provincies Antwerpen en Limburg, is het schieten van de korhanen slechts toegelaten van af 1 October c) Op 1 October voor de fazanten (hanen en hennen), de herten (met uitsluiting van de spitherten), de hin den, de reebokken en het hazelhoen, alsook voor de groote jacht d) Op 29 October, voor de reegeiten. Het schieten van spitherten, van damhinden, van moeflons, van korhennen, van groote korhoenen (hanen en hennen), alsook de jacht met den hazewind zijn verboden. Het jagen in de velden, waarop zich graangewassen of andere korrel- en zaaddragende planten bevinden, rijp of rijpend te velde staande, of afgemaaid maar liggend op den grond, is verboden. De overtreders zul len inzonderheid gestraft worden met de bij art. 6 der wet van 28 Februari 1882 voorziene straffen. Dit verbod is niet toepasselijk op gras en voeder van allen aard, op bieten, aardappelen, rapen of andere planten die niet geteeld worden met het oog op de graan- of zaadopbrengst, op de oogsten van gebonden, rechtgezette of opgehoopte graan- of zaadgewassen, noch op de herfstgewassen. De sluiting der jacht is bepaald als volgt a) Na 30 November, voor den patrijs, het schotsche sneeuwhoen ën den kwartelkoning b) Na 18 December, voor de fazanthennen en den haas c) Na 31 December, voor de herten met gewei, de reebokken, de reegeiten en voor alle om 't even welke jacht in open veld, behalve de beperkingen van artikel 5 en de groote jacht d) Na 31 Januari 1939, voor de hinden en de hertjes, mannetjes of wijfjes, de korhanen, het hazelhoen, den kwakkel, de fazanthanen, de jacht met den drijfhond, de eendenkooien met netten. Het gebruik van deze in richtingen zal geschorst worden gedurende den tijd dat het omliggende water met ijs bedekt is e) Na 28 Februari 1939, voor de sneppenjacht in de bosschen. voor de blokeenden, mannetjes of wijfjes, en voor alle andere jacht op het waterwild, uitgezonderd de eenden, andere dan de blokeenden, de talingen, gan zen. plevieren, watersnippers, doovers, blauwe reigers, ^aalscholvers, meerkoeten en waterhennen waarvan het schieten tot en met 15 April toegelaten blijft; f) Na 30 April 1939, voor de groote jacht met koppel jachthonden en zonder vuurwapens. De jacht met het geweer op het konijn, met of zonder fret. bij klopjachten of met den staanden hond, in de bosscheq, alsook in de duinen, de teenbosschen, brem- lakten en heiden, en deze door middel van beurzen en fretten, zijn gansch het jaar toegelaten. Tenzij mits bijzondere ministeriëele machtiging, mogen de hon den keffersgenaamd, voor die wijze van jagen slechts gebruikt worden, van af 1 Maart tot de opening van de jacht met den drijfhond, als zij gemuilband zijn. De kleine patrijshonden (épagneuls), crockers en andere, zijn met de staande honden gelijkgesteld. Groote AFSLAG op alle soorten CARTOUCHEN. Beste en echte merken Baehmann Mullerite Clermonite Legia Cooppal, enz. aldaar te verkrijgen. EENIGE VERTEGENWOORDIGER, i Groote vermindering per zekere hoeveelheid. raagt prijzen en inlichtingen. JAGERS, opgepast voor zekere namaaksels v, elke verleden jaar in omloop waren en slechten uitslag leverder

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2