R. PANNEKOUCKE A. D'Hellem-Degryse 15, Boomgaardstraat-, 15IEPER Alle inlichtingen te bekomen aan bovengemeld adres. DOORLOOPENDE CURSUS. Alle leerlingen worden afzonderlijk ingewijd. mm Koninklijke Hofbouwmaatschappij en Werk van den Akker, Yper Croix Rouge de Belgique Cercls Littéraire LA CONCORDE Reed Kruis van België ALTIJD ZONDER OPSLAG Alle laatste nieuwe modellen van TAPISSEERWERKEN aan 2,50 Fr. de rol. BEHANGER Dickebuschsteenweg, 156, YPER BEHANGPAPIEREN, LINOLEUM BALATUM en STRAGULA. Quo Vadis, Fernande Caroen (722)| Verslag der algemeene vergadering gehouden cp Zondag 17 Juli 1938. De voorzitter, Heer Hector Casier, opent de vergadering om 15 uur en verleent het woord aan den secretaris, die lezing geeft van het verslag der vorige vergadering. Dit verslag wordt zonder opmerkingen goedgekeurd. VoordrachtDe Heer Arthur Lagast, Staats- voordrachthouder te Kortrijk, geeft een wel uit eengezette voordracht over de kweek der gladio len en tevens over het zaaien en planten van kweekbloemen voor het toekomend jaar, zoo on der meer muurviolieren, vergeet-me-nietjes, pen- sées. kadsoeden, enz... Zijn klare en leerrijke les wordt door de tal rijke aanwezige leden in de grootste stilte ge volgd en ten slotte met handgeklap begroet. De Voorzitter bedankt Mijnheer Lagast namens al de toehoorders voor zijne nuttige en aange name les en wakkert de leden aan er groot nut uit te trekken. Mededeelingen De Voorzitter laat weten dat er in de maand Oogst geen vergadering zal ge houden worden. Hij doet opmerken aan de leden, die zich hebben laten inschrijven voor de hofbe- zoeken, dat het tweede bezoek zal gedaan worden in de eerste vijftien dagen van September. Aanbrengsten De verscheidene aanbrengsten worden als volgt bekroond 1° Devreker Jerome, 4 punten voor zijn lot groenten porei, selder en aardappelen Eester- lingen (plantzaad Hebben H.). 2" Gryson Auguste. 4 punten" voor zijne aar beziën Docteur Morère 3" Leupe Arthur, 2 punten voor zijne roode en gele sjalot. 4" Hebben Henri, 2 punten voor zijne Holland- sche aalbeziën. Nieuwe leden Wordt als nieuw lid voorgesteld Emiel Vandemaele, door Claeys Emiel. Tombola Een prachtige en welvervulde tom bola, samengesteld uit kamer- en bloemplanten, wordt vervolgens onder de aanwezige leden uit geloot en de vergadering gaat uiteen om 17 uur. Zondag 18 September 1938, om 15 uur ALGEMEENE VERGADERING DAGORDE 1) Lezing van het verslag der vorige vergadering. 2) Mededeelingen. 3) Voordracht. 4) Beoordeeling der aanbrengsten. 5) Voorstelling van nieuwe leden. 6) Tombola. Namens het Bestuur De Secretaris, De Voorzitter, Ferd. Dethoor. Hector Casier. De leden der Koninklijke Hofbouwmaatschap pij worden uitgenoodigd tot de Inhuldiging van het Gedenkteeken Koningin Astrid, op Zondag 18 September 1938. Vergadering om 9 J uur, op de Vandenpeere- boomplaats. Om 10 uur mis in St Maartenskerk en daarna vorming van den stoet en optocht naar het standbeeld. Het Bestuur. Le Comité d'Ypres a l'honneur d'informer le public Yprois et celui des régions avoisinantes, que des cours pour ambulanciers et ambulan- cières auxiliaires de la santé publique seront don nés incessamment pour toute personne ayant at- teint l'age de 18 ans. Ces cours sont gratuits. Pour l'inscription se rendre chez la secrétaire, M' Bossaert, 28, Patersstraat, les mercredis et vendredis d'octobre, de 17 a 19 heures. Het plaatselijk comiteit van Yper heeft de eer aan de bevolking van Yper en omstreken ken baar te maken, dat leergangen voor ziekendie- ners en helpers bij de openbare gezondheid te Per, onvergeld, zullen gegeven worden voor per sonen minstens achttien jaren oud. Voor de inschrijving zich wenden bij de schrijf ster, Juffer Bossaert, 28 Patersstraat, den Woens dag en Vrijdag van October, van 17 tot 19 uur. Voyant le ciel se charger et devenir subitement menagant mercredi 7 c', au début de l'après-midi, Monsieur Jean COSSART, propriétaire actuel du domaine du Palingbeek a Hollebeke, a dü se demander si les membres de LA CONCORDE invités a une conférence-promenade a travers sa propriété, allaient vraiment être nombreux. A l'heure oü nous étions attendus sur le plateau do minant toute la région, la pluie tombait dru, et cependant Monsieur Cossart était sürement la, un peu anxieux peut-être, a scruter la route qui débouche du village de Hollebeke. Notre cara- vane d'automobiles, assez imposante, se montra bientót au loin, et débarqua une minute plus tard ses nombreux passagers au lieu du rendez-vous. Monsieur et Madame Jean Cossart nous y atten- daient, heureux de nous accueillir avec sympa thie, sous un ciel meilleur qu'a l'heure de notre départ de la Grand'Place d'Ypres. La pluie avait cessé. Le but de notre déplacement sur les hauteurs de Hollebeke était d'entendre sur place, avec tous les avantages que comporte ce lieu d'oü l'on do- mine, dans toutes les directions, un panorama im mense, le récit détaillé de l'invasion allemande dans notre région, l'exposition du premier plan allemand la Course a la Mer l'échec de celle- ci, puis la narration précise des furieux combats, a six contre un au début, pour la possession de la fameuse Crête des Flandres lesquels combats n'allaient cesser que le 11 Novembre 1914. Le narrateur, Monsieur Jean Cossart, est un ancier officier frangais, versé dans l'aviation vers 1916. II participa longuement aux terribles com bats de la défense de Verdun et y vit tomber de nombreux héros-aviateurs qui, avec lui et quel- ques autres survivants, composèrent la 401' es cadrille frangaise. Lauréat de l'école de Saint Cyr, officier-aviateur de la Grande Guerre, et avec cela écrivain de talent possédant sa langue a fond, Monsieur Cossart réunit done toutes les qualités de l'historien militaire nous ne pou- vions être avantagés d'un meilleur orateur. II semble bien au surplus qu'il ait confronté de nombreux textes, et qu'après en avoir discerné les notes exactes, il soit en possession de la toute meilleure documentation existant actuellement sur les batailles du secteur d'Ypres-Monts des Flandres, d'Octobre-Novembre 1914. Le récit, magistralement exposé, commenga en un endroit peu distant du pavilion de chasse de Monsieur Cossart, d'oü nous pümes suivre en imagination tout le déploiement de la cavalerie allemande a son arrivée, ses prises de contact avec les frangais et lés anglais, et voir tous les endroits de ces actions, situés parfois a des kilo- mètres de notre observatoire. La narration des premiers grands combats s'ensuivit, et nous fu mes surpris, la, par la pluie sous laquelle nous restames stoïquement attentifs, pendant long- temps, aux paroles de l'orateur. Après cette première fraction de la conférence, nous fümes regus avec sympathie au pavilion de chasse, oü un thé nous avait été préparé. Au cours de eet iniermède, beaucoup d'entre-nous eurent la chance de pouvoir prendre contact avec notre trés aimable hótesse Madame Cossart, et d'avoir a se féliciter de ce réel avantage. Nous par times ensuite a travers la propriété, vers le deuxième poste d'observation, d'oü Mon sieur Cossart nous narra, en nous en montrant les endroits souvent fort éloignés, les terribles batailles de la Crête, de l'Automne 1914 actions extrèmement sanglantes qui avaient finalement découragé les anglais au point de donner l'ordre de retraite générale. On sait que ce fut Foch, alors simple général, qui détermina le Maréchal French a tenir encore, ce qui aboutit finalement, ainsi que le prévoyait Foch malgré la situation désespérée, a clouer les allemands sur place pour toute la durée de la guerre. Ce fut ainsi qu'Ypres, qui était alors, pour l'ennemi, la clef de toute la région de la Manche, et même d'une partie de 1'A.ngleterre, fut sauvée une première fois. Ce second exposé nous fut donné avec la même maïtrise que le premier, et nous félicitons cha- leureusement Monsieur Cossart d avoir su réunn une documentation si compléte, et d avoir pu nous exposer d'une fagon si lumineuse les nom- breuses péripéties. de la Grande Bataille d Ypres de 1914. Au retour au pavilion de chasse, nous contour- names en partie l'immense et magnifique pare, puis le traversames de part en part. Neus sommes trés heureux de remercier ici no tre distingué conférencier et sa gracieuse dame, et nous les prions de croire que nous garderons le meilleur souvenir de notre visite au domaine du Palingbeek. Nos remerciements également a Monsieur Heursel qui prononga éloquemment quelques mots d'introduction au poste n° 1, puis remercia Monsieur Cossart a la fin de sa conférence et qui d'ailleurs fut l'organisateur de notre expé- dition de mercredi, si complètement réussie. Une mention encore a Monsieur Demaury, des- sinateur, auteur des plans parfaits qui devaient nous servir a suivre et a bien comprendre la causerie. En terminant, nous croyons utile de noter ici, pour les amateurs de livres bien écrits, quelques titres d'oeuvres de Monsieur Jean CossartLes Hallucinations du Lieutenant Darnoux Le Cran aux (EufsSirène d'Escadrillece dernier livre signé du pseudonyme René Joscat. De schoonste en grootste keus der streek van Placeeren van BALATUM enz., aan buitengewone prijzen. Bijzondere prijzen voor Behangers en Schilders. Na haar schitterende prestatie over de 1000 yards, waarbij zij 't wereldrekord op haar naam bracht, heeft Fernande Caroen. opnieuw een aanval gedaan op twee Belgische rekords. Thans kwamen de 1000 en 1500 me ters aan de beurt. De gevreesde tandem Caroen en Everaerts, want we mogen den trainer niet verge ten, wist de twee rekords te verbeteren, en tevens tij den te vestigen, die de wereldrekords benaderen. De 1000 meter werden afgelegd in 14'31", terwijl het oud rekord 16'03" was. Het wereldrekord over dezen af stand is 14,12" 3/10, zoodat Caroentje op amper 18" 7/10 ervan af is. Zij zette haar krachtinspanning door tot aan de 1500 meter, en klopte ook het rekord over dezen afstand, met eventjes 2'37" 6/10. Zij legde den afstand af in 21'46" 4/10, terwijl het wereldrekord 21'41" 7/10 bedraagt. Dit is zeker wel haar schoonste prestatie, van al deze, welke zij dit soezoen verwezenlijkte. Om u toe te laten een kleine vergelijking te maken, zal ik U zeggen dat de Belgische Heeren rekords over de zelfde afstanden, op naam staan van Guillini, respec tievelijk in 14'43" en 22'01" 2/10. Wij mogen ons met recht afvragen waar Caroentje zal eindigen, want tot nu toe heeft ze stellig haar topprestaties niet bereikt. De Flandriens zooals zij naar den wensctt van Eve raerts, en naar het voorbeeld der bekende Vlaamsche wielrenners genoemd worden, zullen nog schoone da gen aan de Belgische Zwemwereld laten beleven. STEEDS IEPERSCHE ZWEMMERS AAN DE EER. Op het feest van de Kortrijksche Z. K., waar onze Club door eenige der beste elementen vertegenwoor digd was, hebben we weeral eenige mooie suksessen mogen boeken. Denise Dehaene wist een nieuwe schitterende over winning te behalen. Haar naaste tegenstreefster, Elza Mortier van W. S. Deinze, werd met eventjes 14 se conden geklopt, terwijl Denise nog niet doorgaf, zooals het moest. Voor haar eerste optreden bij de groote menschen wist Jacqueline Cnockaert zich ook terdege te onder scheiden. Met een prachtige derde plaats in de 100 me ter schoolslag dames, komt zij van de Groeninghestede terug. Haar uitslag is zooveel te schooner te noemen, als men weet. dat haar tegenstreefsters Denise Dehaene en Elza Mortier noemden. Louis Mion, die ook van de partij was, wist de tweede overwinning van Y. S. C. te bewerken. In het duikelen wist hij zich schitterend eerste te plaatsen, met 24 pun ten, terwijl zijn naaste tegenstrever er slechts 13 be kwam. Albert Ceuninck eindigde in de 2e reeks der 100 meter schoolslag ex-aequo met den befaamden Gentenaar Tournoy In finaal wist hij zich duchtig te laten gelden, en een mooie derde plaats in de wacht te slepen. Zijn tijd. 1 37 is. gezien den toestand der zwemkom van Kortrijk. heel schitterend te noemen. Frans Devrieze, ook voor de eerste maal in strijd met de «groote menschen». plaatste zich in de 200 meters streekzwemmen mooi 3P. Goed zoo Frans, hardnekkig voortdoen, jongen, want er staat U een mooie toekomst te wachten. Rczer Demoor en Roger Walraedt, hadden niet veel geen kans. Hun tegenstrevers, veel ouder en sterker dan zij. hielden hen van de eereplaatsen verwijderd. U daarom niet laten ontmoedigen hé, jongens, en naar stig voorttrainen. Rogisa

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 5