A. D'Hellem-Degryse Een belangrijk woord aan de Kiezeressen en Kiezers van Yper Werklieden, Stielmannen, en gij vooral Werkloozen Handelaars, Nijveraars, Neringdoeners, onze scheepvaart ALTIJD ZONDER OPSLAG BEHANGER Dickebuschsteenweg, 156, yper behangpapieren, linoleum balatum en stracula De Handels- en Nijverheidskamer van Yper heeft deze week volgend vlugschrift te Iper verspreid vonden onze arbeiders werkgelegenheid in o\ er- vloed. Maar dit duurde slechts tot het aanbi eken der crisis met al haar noodlottige gevolgen het De gemeentekiezingen van 9" October aan staande zijn van het grootste belang voor de toe komst van Yper. Weliswaar moeten de proble men, die Yper aanbelangen en die de toekomst en den welstand van onze stad moeten verzeke ren, door den Staat opgelost worden maar het is onbetwistbaar dat de gemeenteraad, door zijn werking en zijn invloed, er machtig kan aan hel pen om de oplossingen te verhaasten en te maken dat zij ten beste onzer belangen uitgevoerd wor den. En van al de vraagstukken is het voornaam ste wel dit van het herstel der vaart Yper-Komen, dat in bijzondere aanmerking verdient te komen. Iedereen kent, ziet en gevoelt den treurigen economischen toestand van Yper, maar velen, die Yper slechts sedert den heropbouw bewonen of die behooren tot het geslacht dat na den oorlog opgroeide, kunnen moeilijk beseffen wat Yper vóór den oorlog was, wat de vroegere geschiede nis van Yper was, waar de bron ligt van dezen slechten toestand en waar het middel bestaat om daaraan te verhelpen. Om dit goed te kunnen uiteenzetten zouden wij welhaast moeten terugblikken tot de eeuwen wanneer Yper langs den grooten handelsweg lag, die Germanië met de Noordzee en tevens met de Britsche eilanden verbond, en een handels- en nijverheidsmetropool van West-Europa was, en tot de opvolgende eeuwen van twist, oorlog en pest waardoor de stad Yper verviel tot de kleine maar ongehoord machtige vesting die ze over een paar eeuwen was. Wij zouden ook de langzame opkomst moeten herinneren sedert de Belgische onafhankelijkheid, opkomst die niet overeen stemde met die van het vaderland of die van ver scheidene naburige steden, omdat Yper de nood zakelijke economische uitrusting niet bezat. Maar het weze ons voldoende alleen te wijzen op het geen hier in den laatsten tijd te Yper plaats had, te herinneren aan den toestand in October 1918, pas twintig jaar geleden, toen, na het lukken van het groot offensief, onze Ministers uit Le Havre en Belgische parlementsleden de reis Le Havre- Yper en terug ondernamen en ervan terugkeer den met den schrikkelijken indruk de omwoe ling is te groot, Yper zal moeten in puinen blij ven en de streek beboscht worden. Moeten we tevens ook nog den toestand schetsen van al die gevluchte, verspreide en geruineerde Ypersche families, ontmoedigd door het lange ballingschap en waarvan meer dan een diep getroffen door een verlies op het slagveld, of bij de vernieling harer haardstede of in het verre vluchtsoord. Dit laat gevoelen hoeveel moed en krachtin spanning er gevergd werd van dezen die hier op traden als pioniers onzer herleving, maar dit doet tevens ook begrijpen waarom er zoovelen waren die deze groote en lastige taak niet durfden of konden aanpakken en zich liever in niet beproef de steden vestigden, teneinde verlost te worden van het schrikbeeld dat hen sedert zoovele maan den tergde, en waarom anderen, onder den in druk der zóó onzekere toekomst van Yper, het bestaan niet wilden prijsgeven welke zij zich in hun ballingschap geschapen hadden. En als wij nog daarbij voegen hoe ontmoedi gend het was voor onze geteisterden te vernemen dat alles wat Yper en de omstreek kenschetste voor goed ontnomen werd de Rijschool en de Smedenschool, het garnizoen, de Weldadigheids- school, het Koninklijk Instituut van Meessen, enz., enz., zoo zal eenieder begrijpen hoe die be wijzen van wantrouwen, van hooger hand gege ven, van aard waren de uitwijking van andere bronnen van welstand voor gevolg te hebben de suikerfabriek van Waasten vestigde zich te Veurne de bleekerij Verschoore ging naar Kort- rijkde velonijverheid, zóó bloeiend te Yper vóór den oorlog, ontwikkelde zich elderseen belangrijke diamantslijperij en tal van nijver heden en bedrijven, zooals een chocoladefabriek, leertouwerijen, klakkenfabriek, peperkoekfa- briek, wasbleekerijen, zoutziederijen, zeepzie- derijen, hofbouwmaatschappij, brouwerij, druk kerijen, belangrijke handel in metalen, in granen enz., werden hier niet meer in gang gezet. Het is dan ook te begrijpen dat dit alles jaarlijks een verlies van vele miljoenen beteekent aan loonen voor de werkende klas, aan nering voor den middenstand, aan profijt voor den landbouw en dat de economische ontreddering die daaruit gesproten is, gevoegd aan de reeds vóór den oor log bestaande ongunstige economische uitrusting, den pijnlijken toestand van heden voor natuur lijk gevolg heeft gehad. Deze ontreddering werd in het begin niet ge voeld, want er was hier voor eenieder werk bij den heropbouw en, ook in Noord-Frankrijk en in de toen zóó bloeiende Noord-Fransche industrie contingenteeren, de werkerskaarten en voor het meerendeel der arbeiders de afdanking. Van daar het vraagstuk der frontarbeiders. Bij het bezoek van den Heer Minister Baltha zar, heeft de Heer Burgemeester Vanderghote een schets gegeven van dit pijnlijk vraagstuk te Ypei en wij twijfelen niet of alle Yperlingen hebben er kennis van genomen en zijn er door getroffen geworden. Ontroerd door den ernst van den toestand, be noemde de regeering Van Zeeland een bijzonde ren Commissaris, den Heer Ingenieur De Meyere, van Kortrijk, die het vraagstuk grondig onder zocht. Wat Yper en omstreken betreft, besloot hij dat Yper als het centrum der streek moet aan zien worden en dat, indien men de streek wilde doen bestaan, men eerst Yper moest leefbaar maken met in het hart dezer streek zelf de basis te leggen van een industrieel midden met sterke aantrekkingskracht, zoodanig dat de arbeids- stroom erdoor omgekeerd worde. Hij verklaarde zich als volgt voorstander van het herstel der vaart Yper-Komen Door het aanleggen van de vaart Komen-Yper wordt deze laatste stad het samenvloeiïngspunt van twee belangrijke waterwegen, het bekken van de Schelde en het bekken van Henegou- wen aan de haven van Nieuwpoort verbindende. Niet alleen het belang van Yper en van de grensarbeidersstreek ware door dezen water- weg gediend; hij is van levensbelang voor West- Vlaanderen, niet alleenlijk door het onmid- dellijk werk dat jarenlang aan een talrijke, nu beschikbare arbeidskracht zou geschonken wor- den, maar ook en vooral omdat in de streek welke de vaart doortrekt, onttrokken aan den invloed van de Fransche nijverheid, ten allen tijde een aanzienlijk overschot van arbeids- krachten te vinden is deze streek bezit daar- bij drie voorname centra Yper, Dixmude en Nieuwpoort onder elkaar en met de centra Meenen, Kortrijk, Roeselaere en Oostende door uitstekende wegen en ijzerwegen verbonden. Wij zijn ervan overtuigd dat gansch het eco- nomisch leven van het Westelijk gedeelte van West-Vlaander en in de 25 eerstvolgende jaren op grondige wijze kan veranderd en verbeterd worden door de systematische valorisatie van het waternet van Nieuwpoort naar het Zuiden Zoo sprak de Heer Commissaris De Meyere. Op het XVI11 Internationaal Congres der scheep vaart sprak de Heer Delmer, algemeen secretaris van het Ministerie van Openbare Werken en Vader van het Albertkanaal, zich ook uit ten voordeele van dit herstel en, bij de opening van den zittingstijd van den provincialen raad van West-Vlaanderen op 1 Juli 11., verklaarde de Heer Gouverneur Baels in zijne openingsrede zich als een warme en overtuigde voorstander van het herstel der vaart Yper-Komen. Voegen wij daar bij dat op 30 Mei 1934, de Heer Minister Sap zich aanhanger van het herstel verklaarde en dat, in 1936 de Heer Minister Hendrik De Man tien mil joen' inschreef in de begrooting van openbare werken en, met het doel dit werk uit te voeren, een ingenieur te Yper benoemde. Verders, de Heer Hector Vermeulen, in zijne rede uitgesproken bij het bezoek van den Heer Minister Balthazar, herinnert aan den geest die steeds in Yper, ondanks alle tegenspoeden, onder de bevolking, en als uitdrukking ervan op het Ypersch stadhuis, heeft bestaan en hoe al onze burgemeesters en gemeenteraadsleden, van wel ke opinie zij ook waren, steeds vóór het herstel der vaart Yper-Komen geijverd hebben en dat het te hunner eer mag gezegd worden dat, indien Yper in 1914 bij middel der vaart Yper-Komen nog geen heropbloei had kunnen genieten, het aan hen niet te wijten was maar aan de tekort koming der techniek. Deze herinneringen toonen hoezeer, in deze periode van gemeentekiezing, dit vraagstuk op den voorgrond der bezorgdheden van het Yper sche kiezerskorps verdient te staan en wettigen deze tusschenkomst der Ypersche Handels- en Nijverheidskamer. De leden der Handels- en Nijverheidskamer be hooren tot de verscheidenste politieke schakeerin gen, maar zij zijn het over een punt eens de ver dediging van de belangen der Ypersche Handel en Nijverheid, die tevens ook de belangen van Yper zelf zijn en, het voorbeeld volgende van al de Handelskamers die hier vroeger in Yper be staan hebben, werkt het bestuur onverpoosd voor het ideaal van zoovele geslachten Yperlingende verbinding van Yper met de Leie te Komen. Het is dan ook niet te verwonderen dat het bestuur der Handelskamer zich bekommert om den geest die onder onze gekozene gemeentebstuurders zal heerschen, en dat het tot zijne medeburgers, tot welke partij zij ook behooren, zegt Yperlingen, de economische herwording van Yper is het voor naamste vraagstuk dat zich thans voor het Yper sche kiezerskorps stelt. Iedereen kent het middel dat hier sedert eeuwen voorgesteld wordt en dat zijne oplossing nabij is. En wie nog moge twijfe len, overwege wat goede waterwegen van het Kortrijksche en het Roeselaersche hebben ge maakt. Daarom vraagt het bestuur der Handels kamer van Yper met nadruk dat iedereen in zijne partij bij de te kiezen candidaten zou aandringen opdat deze zich zouden verplichten op het stad huis de oude tradities voort te zetten en mede te ijveren voor het volledig herstel der vaart Yper- Komen. Door eensgezindheid zullen de Yperlin gen aldus zorgen voor den heropbloei van Yper, voor hun eigen welstand en vooral voor de toe komst hunner kinderen. HET BESTUUR De Ondervoorzitter, De Voorzitter, J. TAHON. H. VERMEULEN. De Schrijver, De Penningmeester, Ed. TOUSSAERT. D. VAN LEDE. De Leden M. Bagein, H. De Haeck, C. Gantois, Eug. Glissoux, Ern. Seys, Leon Vandevoorde, Flor. Vandevoorde. minste 1.000 Overdenkt dat het herstel der vaart Yper-Komen werk zal verschaffen aan ten tot 1.500 arbeiders gedurende vier jaren. Het zal voor velen onder U een bestaan zijn en U de gelegenheid bieden U te onttrekken aan den cntmoedigenden en vernederenden werkloozensteun. Tot welke partij gij ook behoort, vraagt aan de mannen in wien gij uw vertrouwen stelt om U op het stadhuis te vertegenwoordigen, vraagt hen dat zij zich zouden verplichten te streven voor het herstel der vaart Yper-Komen. Gij zult aldus gezorgd hebben voor de toekomst van Yper, voor uw eigen welvaart en voor het geluk van uw huisgezin. tot welke partij gij ook behoort, dringt bij de candidaten uwer partij aan opdat zii zich zouden verplichten te ijveren voor het herstel der vaart Yper-Komen "'Sm V0°r "e t0el""nS' Y""- v»«r de uwe en voor die uwer Binnengevaren Zaterdag 17 September 1938, de Trouille (schipper Pauwels) met 150 ton graan voor M. Vandeputte, leper: de Eduard (schipper Timmerman) met 100 ton graan voor M. Vandeputte. leperde Maria(schipper Vangeenhove) met 100 ton graan voor MM. Blootaeker en Vermeersch, leper. Maandag 19. de Baksteen (schipper Vanderghote) met 110 ton aarde voor de Briqueteries Yproises. leper; de «Stad Diksmuide(schipper Steurt met 18 tori beurtgoed voor verscheidenen. Woensdag 21. de Mathilde (schipper Jacobs) met 100 ton graan voor M Vanhoudt. Boezinge. Weggevaren Vrijdag 16 September 1938. de Sidonie (schipper Smolders) met 80 ton graan, verzonden door M.M. Blootaeker en Vermeersch. leper. Woensdag 21. de «Stad Diksmuide». (schipper Steur) met 100 ton beurtgoed voor verscheidenen. Donderdag 22. de «Maria», (schipper Vangeenhove) met 75 ton graan, verzonden door MM. Blootaeker en Vermeersch. leper. A Me laatste nieuwe modellen van tapisseerwerken aan 2,50 Fr. de rol. O De s( hoonste en grootste keus der streek van Placeeren van BALATUM enz., aan buitengewone prijzen. 3' unit ii prijzen voor Behangers en Schildert-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 4