LE CONGO Sneeuwwitje in leven 1 J i 1 Ter gelegenheid van den Verbroederingsdag der Handelskamers van het Westland 19 Jaar, N 41—7 Januari 1939 19 Année, N" 41 7 Janvier 1939 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Joarnal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres THEATRE COMMUNAL D'YPRES Est-il trop grand pour la Belgique Handels- en Nijverheidskamer van Yper A NOS ABONNÉS RÉSIDANT A L'ÉTRANGER Nous prions instamment nos abonnés, qui resident a l'étranger et qui n'au- raient pas encore payé leur abonnement, de bien vouloir nous en faire parvenir le montant par mandat postal inter national. HET YPERSCHE Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 506 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd LA RÉGI D'YPRES Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés MERCREDI 11 JANVIER 1939, a 20 h. 30 Conférence Patriotique et Littéraire par le R. P. PIERRE CHARLES, S. J. Membre de l'Institut Royal Colonial. Le Bénéfice de la Conférence sera affecté aux CEuvres d'Assistance Médicale de la Colonie. Cartes de familie 25 et 15 francs. Cartes personnelles 10 et 5 francs. Les personnes qui seraient empêchées d'assister a la Conférence peuvent adresser leurs dons chez Madame L. BOSSAERT, 29, rue de Lille, ou chez Madame J. VAN DER MERSCH, rue de Stuers, oü les cartes sont en vente. Sneeuwwitje en de 7 Dwergen oogstte een vol komen sukses in de Cinema. Wat kan dit tegen een opvoering door levende personen op tooneel Sneeuwwitje wordt vertolkt door een groep van 40 personen onder de kunstleiding van Heer Jean Decadt. Zang, Koor en Balletten. Wie Sneeuwwitje en de 7 Dwergen heeft ge volgd in de Cinema zal het willen meeleven op tooneel. Zal vertoond worden in Concordia, Seminarie straat, op Zaterdag 14 Januari, om 20 ure. Prijzen der plaatsen Eerste rang 5.00 fr. Tweede rang 3.00 fr.: Plaatsen voor te behouden in Concordia mits opleg van 0,50 ct. Het jaarlijksch feestmaal der Handelskamer gaat door morgen, Zondag 8 Januari, in het lo kaal Hotel du SultanGroote Markt Koning Albert, en talrijk zijn de leden die zich lieten inschrijven, zoodat dit aangenaam verbroede ringsfeest belooft een grooten bijval te kennen. Daar het feest echter dit jaar zal opgeluisterd worden met de aanwezigheid van afgevaardig den der bevriende Handelskamers van Diksmui- de, Nieuwpoort en Veurne en er te hunner eer een ontvangst ingericht wordt, doet het Bestuur een bijzonder dringenden oproep tot al de leden, zelfs dezen die voor d'een of d'andere reden aan het feestmaal niet kunnen deelnemen, opdat ze allen zouden willen aanwezig zijn op de vooraf gaande ontvangst, ten einde aan de zijde van het Bestuur te staan om de uitgenoodigde vrienden op waardige wijze te verwelkomen. De bijeenkomst der leden en de ontvangst der uitgenoodigden is gesteld te 11 u. 's morgens in het lokaal Hotel du Sultan en zal gevolgd wor den door een bezoek aan de vaarten Yper-Yzer en Yper-Komen. Niemand ontbreke, wij rekenen op u. HET BESTUUR. De vroegere werking ten voordeele der verbinding Yzer-Leie blijft ook nog de taak van morgen. In uitvoering van artikel 70 der gemeentewet van 30 Maart 1836, bracht het schepencollege van Yper vroeger tijds bij het einde van ieder jaar een verslag uit over het beheer en den toestand der stad. In meest al deze verslagen wordt, onder het hoofdstuk betrek hebbende op handel en nijver heid, melding gemaakt van de pogingen die toen reeds sedert jaren onophoudend aangewend wer den om de verbindingen van de Schelde met de Leie en van de Leie met het kanaal van Yper te bekomen, verbindingen die, zoo wordt er in die verslagen gezegd, aan onze stad onberekenbare voordeelen op gebied van handel en scheepvaart zouden verzekeren. Een dezer verslagen, namelijk dit over het jaar 1839, in datum van 24 October 1839 aan den ge meenteraad voorgelegd door den Heer B. Vander- tichele, burgemeester, en de Heeren J. De Patin en Donny, schepenen, is bijzonder merkwaardig omdat het voornamelijk handelt over de verbin ding Leie-Yzer en ook een op heden nog weinig gekende reden aanhaalt waarom dit ontwerp toen niet verwezenlijkt werd. Ter gelegenheid der verbroedering van de Handelskamers van het Westland, die morgen, Zondag 8 Januari, hier te Yper. plaats heeft en tijdens dewelke er zonder twijfel over onze wa terwegverbindingen zal gesproken worden, ver mits het programma dezer bijeenkomst een be zoek voorziet aan de vaarten Yper-Yzer en Yper- Komen, oordeelen wij het nuttig hier, voor onze lezers, enkele deelen uit dit verslag te vertalen. Ziehier wat er nu juist honderd jaar geleden over den economischen toestand van Yper ge schreven werd Wij zouden u graag een gunstig verslag willen geven over den handel onzer stad, doch de ver wijdering van alle handelscentrum, waarin wij ons bevinden, verzet zich gedurig tegen alle uit breiding onzer nijverheid. De stad Yper en het arrondissement hebben aan den algemeenen voor uitgang geen deel genomen en al onze pogingen, om uit deze verlatenheid en afzondering te ge raken, zijn vruchteloos gebleven. Een verbindingskanaal van de Schelde met de Leie en van de Leie met het kanaal van Yner zou ons den doortocht der kolenschepen verzeke ren, zou van onze stad een centrum maken waar men de zware goederen, die van het Henegouw- sche naar de Noordzee verzonden worden, lost en opeenstapelt, en zou er insgelijks veel toe bij dragen om de kolen aan een goedkooperen prijs aan de bevolking te kunnen leveren en om, door den aanvoer van kalk, onze landerijen vrucht baarder te maken. Sedert meer dan twintig jaar dringen wij aan om dit verbindingskanaal te be komen, doch nog nooit misschien stonden wij zoo dicht op het punt deze hoop voor altijd ontnomen te worden, en wat ons dit verlies nog harder maakt is dat het niet is aan belgische belangen, maar wel aan de fransche mededinging dat wij zulks verschuldigd zijn. Hier dient thans een woord gezegd over de Spierevaart, waarvan de uitvoering zoo een nadeeligen invloed op den bloei van gansch het land, doch in 't bijzonder van ons Vlaanderen moet hebben. Iedereen van u kent het belang der handelsbe trekkingen die bestaan tusschen de provincie He negouwen en het Noorderdepartement en gij al len weet welke overgroote hoeveelheid kolen er jaarlijks van Bergen naar Duinkerks verzonden worden. Deze kolenuitvoer geschiedt met schepen waarvan het meerendeel varen van Bergen langs Doornijk, Oudenaarde, Gent, Brugge, Plasschen- daele, Nieuwpoort en Veurne naar Duinkerke, al- zoo een groot gedeelte van ons land doortrekken de en aan alle plaatsen het profijt van hun door tocht latende. Naar de berekening van M. De- brock, hoofdingenieur der provincie, mag het ge tal schepen, die dezen wég afleggen, geschat wor den op ongeveer 800 per jaar en bedragen de alzoo gedane uitgaven de som van 380.000 tot 400.000 fr. die, verdeeld onder een menigte nij verheden, voor elkeen van haar een prijzenswaar dige bron van inkomsten vormt. Het is dezen toe stand die de fransche begeerlijkheid opwekte en ze aanzette ons een voor een al de nijverheids takken te ontnemen die de welvaart van ons land uitmaken. De kolenschepen vaarden eertijds van Bergen naar Condé, doch aan de fransche grens stonden hen allerhande onaangenaamheden te wachten. De schepen met bestemming voor Hol land of België werden belast met een doortocht- recht gaande van 85 centiemen tot 1 frank per ton, terwijl deze die naar het binnenland van Frankrijk vaarden af te rekenen hadden met den kwaden wil der fransche schippers en soms zelfs verplicht waren op fransche booten over te laden, of zoo zij verkozen in Vlaanderen te varen dan stonden hen, bij hunne aankomst te Duinkerke, buitengewoon hooge lasten te wachten. Ten einde zich aan deze willekeurige handelwijze te kun nen onttrekken en ook met het doel onze kool- putten van het Henegouwsche een meer recht- streeksche verbinding met de Noordzee te ver schaffen, vereenigden de Handelskamers van Ber gen, Doornijk, Oostende, Yper en Kortrijk zich in 1818 om aan de regeering te vragen 1) het graven der vaart van Pommeroeul naar Antoing, met het doel aan de belgische scheepvaart den doortocht op fransch grondgebied te vermijden 2) dé verbinding van de Schelde met de Leie tusschen Bossuyt en Kortrijk, ten einde de kolen schepen niet meer te verplichten dien grooten omweg langs Gent, Brugge en Plasschendaele te maken, en 3) de verbinding der Leie met het ka naal van Yper, opdat diezelfde schepen in rechte lijn van Yper naar Nieuwpoort en van daar langs het kanaal van Veurne naar Duinkerke zouden kunnen varen. Deze drie ontwerpen, zoo voordee- lig voor den handel en tevens van zoo groot na tionaal belang, konden niet anders dan een gun stig onthaal bij de regeering genieten en het vol gende jaar reeds ontvingen zij een begin van uitvoering door het graven der vaart van Pom meroeul, die de belgische scheepvaart voor al tijd van den franschen dwang verloste. Doch wanneer het er op aankwam het tweede ont werp uit te voeren, rezen plots moeilijkheden op. De Handelskamer van Bergen, door een weinig prijzenswaardige houding van harentwege, ver liet het verbond dank aan hetwelk zij de vaart van Pommeroeul bekomen had. Het kanaal van Roubaix was zoo juist gegraven en zijn actio- narissen hadden het ontwerp opgevat de kolen schepen van het Henegouwsche in zijn wateren aan te lokken door dit kanaal met de Schelde te verbinden. Dit is het ontstaan der Spierevaart, waarvan het graven voor onmiddellijk gevolg zou hebben gansch den loop der scheepvaart van het

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 1