LE CONGO
Sneeuwwitje in leven
1 J
i 1
Ter gelegenheid van den Verbroederingsdag
der Handelskamers van het Westland
19 Jaar, N 41—7 Januari 1939
19 Année, N" 41 7 Janvier 1939
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Joarnal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
THEATRE COMMUNAL D'YPRES
Est-il trop grand pour la Belgique
Handels- en Nijverheidskamer van Yper
A NOS ABONNÉS RÉSIDANT
A L'ÉTRANGER
Nous prions instamment nos abonnés,
qui resident a l'étranger et qui n'au-
raient pas encore payé leur abonnement,
de bien vouloir nous en faire parvenir
le montant par mandat postal inter
national.
HET
YPERSCHE
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 506 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
LA RÉGI
D'YPRES
Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
MERCREDI 11 JANVIER 1939, a 20 h. 30
Conférence Patriotique et Littéraire
par le R. P. PIERRE CHARLES, S. J.
Membre de l'Institut Royal Colonial.
Le Bénéfice de la Conférence sera affecté aux
CEuvres d'Assistance Médicale de la Colonie.
Cartes de familie 25 et 15 francs.
Cartes personnelles 10 et 5 francs.
Les personnes qui seraient empêchées d'assister
a la Conférence peuvent adresser leurs dons chez
Madame L. BOSSAERT, 29, rue de Lille, ou chez
Madame J. VAN DER MERSCH, rue de Stuers,
oü les cartes sont en vente.
Sneeuwwitje en de 7 Dwergen oogstte een vol
komen sukses in de Cinema.
Wat kan dit tegen een opvoering door levende
personen op tooneel
Sneeuwwitje wordt vertolkt door een groep van
40 personen onder de kunstleiding van Heer Jean
Decadt.
Zang, Koor en Balletten.
Wie Sneeuwwitje en de 7 Dwergen heeft ge
volgd in de Cinema zal het willen meeleven op
tooneel.
Zal vertoond worden in Concordia, Seminarie
straat, op Zaterdag 14 Januari, om 20 ure.
Prijzen der plaatsen Eerste rang 5.00 fr.
Tweede rang 3.00 fr.:
Plaatsen voor te behouden in Concordia mits
opleg van 0,50 ct.
Het jaarlijksch feestmaal der Handelskamer
gaat door morgen, Zondag 8 Januari, in het lo
kaal Hotel du SultanGroote Markt Koning
Albert, en talrijk zijn de leden die zich lieten
inschrijven, zoodat dit aangenaam verbroede
ringsfeest belooft een grooten bijval te kennen.
Daar het feest echter dit jaar zal opgeluisterd
worden met de aanwezigheid van afgevaardig
den der bevriende Handelskamers van Diksmui-
de, Nieuwpoort en Veurne en er te hunner eer
een ontvangst ingericht wordt, doet het Bestuur
een bijzonder dringenden oproep tot al de leden,
zelfs dezen die voor d'een of d'andere reden aan
het feestmaal niet kunnen deelnemen, opdat ze
allen zouden willen aanwezig zijn op de vooraf
gaande ontvangst, ten einde aan de zijde van het
Bestuur te staan om de uitgenoodigde vrienden
op waardige wijze te verwelkomen.
De bijeenkomst der leden en de ontvangst der
uitgenoodigden is gesteld te 11 u. 's morgens in
het lokaal Hotel du Sultan en zal gevolgd wor
den door een bezoek aan de vaarten Yper-Yzer
en Yper-Komen.
Niemand ontbreke, wij rekenen op u.
HET BESTUUR.
De vroegere werking ten voordeele der
verbinding Yzer-Leie
blijft ook nog de taak van morgen.
In uitvoering van artikel 70 der gemeentewet
van 30 Maart 1836, bracht het schepencollege van
Yper vroeger tijds bij het einde van ieder jaar
een verslag uit over het beheer en den toestand
der stad.
In meest al deze verslagen wordt, onder het
hoofdstuk betrek hebbende op handel en nijver
heid, melding gemaakt van de pogingen die toen
reeds sedert jaren onophoudend aangewend wer
den om de verbindingen van de Schelde met de
Leie en van de Leie met het kanaal van Yper te
bekomen, verbindingen die, zoo wordt er in die
verslagen gezegd, aan onze stad onberekenbare
voordeelen op gebied van handel en scheepvaart
zouden verzekeren.
Een dezer verslagen, namelijk dit over het jaar
1839, in datum van 24 October 1839 aan den ge
meenteraad voorgelegd door den Heer B. Vander-
tichele, burgemeester, en de Heeren J. De Patin
en Donny, schepenen, is bijzonder merkwaardig
omdat het voornamelijk handelt over de verbin
ding Leie-Yzer en ook een op heden nog weinig
gekende reden aanhaalt waarom dit ontwerp toen
niet verwezenlijkt werd.
Ter gelegenheid der verbroedering van de
Handelskamers van het Westland, die morgen,
Zondag 8 Januari, hier te Yper. plaats heeft en
tijdens dewelke er zonder twijfel over onze wa
terwegverbindingen zal gesproken worden, ver
mits het programma dezer bijeenkomst een be
zoek voorziet aan de vaarten Yper-Yzer en Yper-
Komen, oordeelen wij het nuttig hier, voor onze
lezers, enkele deelen uit dit verslag te vertalen.
Ziehier wat er nu juist honderd jaar geleden
over den economischen toestand van Yper ge
schreven werd
Wij zouden u graag een gunstig verslag willen
geven over den handel onzer stad, doch de ver
wijdering van alle handelscentrum, waarin wij
ons bevinden, verzet zich gedurig tegen alle uit
breiding onzer nijverheid. De stad Yper en het
arrondissement hebben aan den algemeenen voor
uitgang geen deel genomen en al onze pogingen,
om uit deze verlatenheid en afzondering te ge
raken, zijn vruchteloos gebleven.
Een verbindingskanaal van de Schelde met de
Leie en van de Leie met het kanaal van Yner
zou ons den doortocht der kolenschepen verzeke
ren, zou van onze stad een centrum maken waar
men de zware goederen, die van het Henegouw-
sche naar de Noordzee verzonden worden, lost en
opeenstapelt, en zou er insgelijks veel toe bij
dragen om de kolen aan een goedkooperen prijs
aan de bevolking te kunnen leveren en om, door
den aanvoer van kalk, onze landerijen vrucht
baarder te maken. Sedert meer dan twintig jaar
dringen wij aan om dit verbindingskanaal te be
komen, doch nog nooit misschien stonden wij zoo
dicht op het punt deze hoop voor altijd ontnomen
te worden, en wat ons dit verlies nog harder
maakt is dat het niet is aan belgische belangen,
maar wel aan de fransche mededinging dat wij
zulks verschuldigd zijn. Hier dient thans een
woord gezegd over de Spierevaart, waarvan de
uitvoering zoo een nadeeligen invloed op den
bloei van gansch het land, doch in 't bijzonder
van ons Vlaanderen moet hebben.
Iedereen van u kent het belang der handelsbe
trekkingen die bestaan tusschen de provincie He
negouwen en het Noorderdepartement en gij al
len weet welke overgroote hoeveelheid kolen er
jaarlijks van Bergen naar Duinkerks verzonden
worden. Deze kolenuitvoer geschiedt met schepen
waarvan het meerendeel varen van Bergen langs
Doornijk, Oudenaarde, Gent, Brugge, Plasschen-
daele, Nieuwpoort en Veurne naar Duinkerke, al-
zoo een groot gedeelte van ons land doortrekken
de en aan alle plaatsen het profijt van hun door
tocht latende. Naar de berekening van M. De-
brock, hoofdingenieur der provincie, mag het ge
tal schepen, die dezen wég afleggen, geschat wor
den op ongeveer 800 per jaar en bedragen de
alzoo gedane uitgaven de som van 380.000 tot
400.000 fr. die, verdeeld onder een menigte nij
verheden, voor elkeen van haar een prijzenswaar
dige bron van inkomsten vormt. Het is dezen toe
stand die de fransche begeerlijkheid opwekte
en ze aanzette ons een voor een al de nijverheids
takken te ontnemen die de welvaart van ons land
uitmaken. De kolenschepen vaarden eertijds van
Bergen naar Condé, doch aan de fransche grens
stonden hen allerhande onaangenaamheden te
wachten. De schepen met bestemming voor Hol
land of België werden belast met een doortocht-
recht gaande van 85 centiemen tot 1 frank per
ton, terwijl deze die naar het binnenland van
Frankrijk vaarden af te rekenen hadden met den
kwaden wil der fransche schippers en soms zelfs
verplicht waren op fransche booten over te laden,
of zoo zij verkozen in Vlaanderen te varen dan
stonden hen, bij hunne aankomst te Duinkerke,
buitengewoon hooge lasten te wachten. Ten einde
zich aan deze willekeurige handelwijze te kun
nen onttrekken en ook met het doel onze kool-
putten van het Henegouwsche een meer recht-
streeksche verbinding met de Noordzee te ver
schaffen, vereenigden de Handelskamers van Ber
gen, Doornijk, Oostende, Yper en Kortrijk zich
in 1818 om aan de regeering te vragen 1) het
graven der vaart van Pommeroeul naar Antoing,
met het doel aan de belgische scheepvaart den
doortocht op fransch grondgebied te vermijden
2) dé verbinding van de Schelde met de Leie
tusschen Bossuyt en Kortrijk, ten einde de kolen
schepen niet meer te verplichten dien grooten
omweg langs Gent, Brugge en Plasschendaele te
maken, en 3) de verbinding der Leie met het ka
naal van Yper, opdat diezelfde schepen in rechte
lijn van Yper naar Nieuwpoort en van daar langs
het kanaal van Veurne naar Duinkerke zouden
kunnen varen. Deze drie ontwerpen, zoo voordee-
lig voor den handel en tevens van zoo groot na
tionaal belang, konden niet anders dan een gun
stig onthaal bij de regeering genieten en het vol
gende jaar reeds ontvingen zij een begin van
uitvoering door het graven der vaart van Pom
meroeul, die de belgische scheepvaart voor al
tijd van den franschen dwang verloste. Doch
wanneer het er op aankwam het tweede ont
werp uit te voeren, rezen plots moeilijkheden op.
De Handelskamer van Bergen, door een weinig
prijzenswaardige houding van harentwege, ver
liet het verbond dank aan hetwelk zij de vaart
van Pommeroeul bekomen had. Het kanaal van
Roubaix was zoo juist gegraven en zijn actio-
narissen hadden het ontwerp opgevat de kolen
schepen van het Henegouwsche in zijn wateren
aan te lokken door dit kanaal met de Schelde te
verbinden. Dit is het ontstaan der Spierevaart,
waarvan het graven voor onmiddellijk gevolg zou
hebben gansch den loop der scheepvaart van het