-HET YPERSCHE- LA REGION D'YPRES Zielmissen 19 Jaar, N' 47 18 Februari 1939 19 Année, N 47 18 Février. 1939 BIJVOEGSEL SUPPLÉMENT De Heer Henri Jaspar, Staatsminister, Overleden. Décès de M. Henri Jaspar, Ministre d'Etat. NECROLOGIE Zieledienst voor Z. H. Paus Pius XI. Reninghe Benoeming Brielen Benoeming VASTEN - AVOND St Jozefs Kerk der Paters O. Karmelieten Algemeene Vergadering der Vrienden van Lourdes (Comiteit leper). DANKBETUIGING BEDANKING Zondagrust Repos Dominical De Heer Henri Jaspar, staatsminister, is Woensdag namiddag, te Brussel overleden in den ouderdom van 68 jaar. Den Zondag te voren nog aanvaardde M. Jaspar de opdracht welke de Koning hem toevertrouwde om te trachten een nieuwe regeering te vormen. Zijne pogin gen mislukt zijnde, verzocht hij den Maandag den Ko ning hem van zijne opdracht te willen ontlasten, 's An derdaags echter werd hij plots onwel en moest bij hoog dringendheid naar een kliniek overgebracht worden, waar hij een heelkundige bewerking doorstond doch, niettegenstaande het spoedig ingrijpen, aan de gevolgen zijner kwaal bezweek. Z. M. de Koning, alzoo een hoo- gen blijk gevende der waardeering die hij den Heer Jaspar toedroeg, ging hem Woensdag in de kliniek be zoeken. De Heer Jaspar, die langen tijd eerste minister is ge weest, heeft een vooraanstaande rol vervuld in ons land en was in alle politieke middens zeer geacht Aan het land bewees hij groote diensten, doch vooral de bevol king der verwoeste gewesten is hem veel verschuldigd. De Heer Jaspar was, in het eerste ministerie Delacroix, minister van Ekonomische Zaken en werd alzoo bijzon der gelast met het herstel der oorlogsschade. Dikwijls ontving hij de afgevaardigden van de Federatie der Ge- teisterden, die nooit te vergeefs op zijne tusschenkomst beroep deden en steeds van hem alle mogelijke voldoe ning bekwamen. Het is eveneens aan den Heer eerste minister Jaspar, die toen tevens de portefeuille van Koloniën waarnam, te danken dat wij de voltooiing der vaart Yper-Yzer bekomen hebben en dat de eerste herstellingswerken aan de haven van Nieuwpoort uitgevoerd werden. Als gevolg op een verzoekschrift gericht aan den Koning, werd een afvaardiging, bestaande uit de Heeren Van Eynde, Deeren en Malengeer, vertegenwoordigers der Handelskamer van Nieuwpoort, Hector Vermeulen, Ernest Seys en Eugène Glissoux, afgevaardigden der Handelskamer van Yper, en de Heeren Arthur Butaye, advokaat, en Is. Deleu, afgevaardigden van de Federatie der Geteisterden door den Heer Jaspar ontvangen den 14 December 1928, en kwamen ervan terug met de ver zekering dat al de opgeworpen kwesties welwillend zouden onderzocht worden en dat de werken der vaart Yper-Yzer met spoed zouden voortgezet en voleindigd zijn. En de Heer Jaspar heeft woord gehouden en dadelijk de noodige kredieten in de staatsbegrooting ingeschre ven, waardoor de Heer Baels, de toenmalige minister van Openbare Werken, die ook steeds bewezen heeft hoezeer hij onze streek genegen was, de handen vrij had en voor het volledig herstel van onzen waterweg naar den Yzer kon zorgen. Het jaar nadien reeds volgde de aanbesteding van het bovenpand, waarvan de werken aan den aannemer Byttebier toevertrouwd veterden. Met den Heer Jaspar verdwijnt dus een man aan wien onze streek veel verschuldigd is. Zijne gedachtenis zal'hier in eere bewaard blijven. Mercredi est décédé a Bruxelles, a l'age de 68 ans, l'ancien ministre d'état, M Henri Jaspar. Le Roi l'avait chargé Dimanche de former un ministère. N'ayant pu réussir le former suivant sa conception (5 parlemen- taires et 5 non-parlementaires), M. Jaspar dès le len- demain avait dü informer Sa Majesté de son échec. Le mardi soir, il se sentait subitement indisposé. On le transporta dans une clinique, oü, malgré une prompte intervention chirurgicale, il succomba le lendemain, dans le courant de l'après-midi. Ce fut un homme trés actif, trés honnête, qui depuis la guerre a joué un trés grand et trés heureux röle dans la vie politique du pays. Tous ses collègues au Parle ment, amis ou adversaires, l'avaient en trés haute es- time pour sa droiture et sa franchise. II avait été long- temps premier ministre. Dès qu'il fut informé de sa maladie, S. M. le roi Léopold s'empressa d'aller en per- sonne lui rendre visite a la clinique. L'arrondissement d'Ypres doit a M. Henri Jaspar un tribut particulier de reconnaissance pour l'intérêt tout spécial que ce grand homme d'Etat attachait a la re surrection de notre contrée. M. Jaspar y contribua beau- coup. Dès son origine, la Fédération des Sinistrés de l'arron dissement d'Ypres fut toujours accueillie par lui avec le plus grand empressement, et quand il promettait une décision favorable elle pouvait compter sur une prompte exécution. Jamais il ne refusa de recevoir en personne les représentants de la Fédération. Avec lui, ils pou- vaient parler franchement, discuter, insisterloin de s'en trouver froissé, il les encourageait dans leur téna- cité, et lorsque parfois il ne lui avait pas été possible de leur accorder ce qu'ils demandaient, il en exprimait son regret mais ne manquait pas en même temps de les encourager a revenir le voir a la prochaine difficulté. Les sinistrés perdent en lui un ami personnel. Aujourd'hui, hélasnos ministres des Finances se .succèdent avec une rapidité déconcertante. II ne sert plus a rien d'aller leur exposer une difficulté, ils n'ont pas même pu trouver le temps d'examiner que déja ils ont disparu. Avec M. Jaspar, l'inique et immorale ques tion des intéréts indüs ni celle des contrats avec les Hauts Commissaires royaux n'eussent jamais pu être soulevées nouveau. Aujourd'hui, les ministres n'ont pas le temps de s'occuper d'affaires sérieuses... M. Jaspar s'intéressa beaucoup aussi a la question de nos canaux, Ypres-Dixmude et Ypres-Comines. Ce- fut le 14 décembre 1928, que M. Jaspar, qui était alors aussi ministre des Colonies, regut en son cabinet de la place Royale la' première délégation de notre Chambre de Commerce, qui venait l'entretenir de l'achèvement du canal vers Dixmude. La mise en adjudication des travaux le 21 Décembre 1929, en fut bientót la consé- quence. M. Byttebier efit l'adjudication de cette entre- priseet chacun se rappelle encore, comme si cela ne datait que d'hier, la belle manifestation organisée cette occasion par notre Chambre de Commerce en l'honneur de son président, Monsieur Hector Vermeu len, dont, grace a M. Jaspar, la campagne pour le ca nal Ypres-Nieuport venait de triompher. C'est aussi a M Jaspar que l'on doit l'exécution des travaux du port de Nieuport. Au nom de la Fédération des sinistrés et de la Cham bre de Commerce nous adressons a la mémoire de M. le ministre d'état Henri Jaspar cette marque d'admi- ration pour son noble caractère et de reconnaissance pour les services qu'il a rendüs. M. Albert Lagrange, président du Tribunal de Pre mière Instance de Courtrai, est décédé en cette ville lundi dernier, 13 février. Les funérailles eurent lieu hier, et il est inhumé a Ypres, au caveau de familie. M Albert Lagrange était né a Ypres le 17 aoüt 1873. II quitta le barreau d'Ypres en 1907 pour remplir les fonctions de référendaire a Courtrai. II fut nommé juge au Tribunal en 1912, nommé vice-président en 1922, et président en 1925. II laissa au Tribunal et au Barreau de Courtrai le souvenir d'un juge expérimenté et intègre, et d'un magistrat a l'accueil toujours bien- veillant. - Le défunt était l'un des fils du vieux docteur La grange, décédé presque centenaire a Leeds, pendant la guerre. Tous les anciens Yprois ont conservé le meil- leur Souvenir de cette familie Lagrange. Nous adres sons a M. Henri Lagrange, ancien conservateur des hypothèques, a Bruges, a M le docteur Jules Lagrange, a Liége et a Mademoiselle Louise Lagrange, les frères et soeur du regretté défunt, et a toute leur familie, nos bien vives condoléances. Vrijdag morgen, om 10 u„ werd in St Maartenskathe- draal een plechtige rouwdienst opgedragen ter nage dachtenis van Z. H. Paus Pius XI. Een buitengewoon talrijke menigte woonde den dienst bij, welke eveneens door de aanwezigheid van verscheidene overheden opgeluisterd werd. Onder deze laatste bemerkte men de Heeren Clinckemaille, arron dissementscommissaris, in officieele kleedijMatton, voorzitter der Rechtbank van eersten Aanleg Vande- velde, procureur des Konings en de Heeren Griffiers der Rechtbank Vanderghote, burgemeester, vergezeld van schepenen en katholieke gemeenteraadsledenver der een groot getal overheden van de verschillende Staats- en Stadsdienstenafvaardigingen der oudstrij- dersbonden en der verscheidene scholen van 'Yper. Te midden de kruisbeuk was de lijkbaar opgesteld, overdekt met de pauselijke kleuren waarop een tiare geplaatst was. De Z. E. H. deken Vermaut officieerde, omringd van de Eerweerde Heeren Pastoors der vier parochiën van Yper, alsmede van gansch de geestelijkheid van stad en van afvaardigingen der Eerw. Paters Carmelieten en der Eerw. Paters Capücienen. De Mis der overlede nen in Gregoriaanschen zang werd uitgevoerd door het St Maartenskoor en de Capella van St Vincentiuscollege. Aan de offrande werden gedachtenissen uitgedeeld met de beeltenis van den afgestorven Paus. In stad hing de nationale vlag halfstok aan vele ge bouwen, zoodat ook te Yper den grooten Paus Pius XI op vrome wijze herdacht werd en de deelneming in den rouw, die gansch de Christenheid treft, hier algemeen mag genoemd worden. In 't Staatsblad van Zondag 12n dezer verscheen de herbenoeming voor een tijdperk van 6 jaar, van den Heer V. Pieters, tot burgemeester onzer gemeente. Wij bieden onzen achtbaren Burgervader en familie onze hartelijkste gelukwenschen en koes teren de zoete hoop hem nog lange jaren aan 't hoofd onzer lieve en rustige gemeente te mogen zien, dit tot groot welzijn van de gansche bevol king. Bij koninklijk besluit van 10 Februari 1939 werd w. e. Heer Iweins d'Eeckhoutte Ernest, als burgemeester der gemeente benoemd. De Heeren Menu Firmin en Carpentier Joseph werden op 4 Februari als schepenen gekozen. Aan allen onze hartelijkste gelukwenschen. En nu aan 't werk voor een prachtige installatie. Wie kent de vrouwelijke katholieke burgersjeugd niet Het zijn die jonge meisjes die gij tijdens de vacantie ziet voorbij trekken met de groene potsekes, ten einde goede lucht en heerlijk verzet te verschaffen aan tal van onze Ypersche kinders. Gij kent die verwezenlijking, zij hebben er andere. Leer ze kennen en help haar werking door den gezel- ligen avond, dien zij geven op Dinsdag, 21 Februari, te 8 uur in den Stadsschouwburg bij te wonen. Zij voeren een tooneelstuk opIN DEN LEVENS- STORM en eenige leuke nummertjes. Het belooft een heerlijke avond te zijn Kaarten zullen U ten huize aangeboden worden, en zijn ook te verkrijgen bijJufvrouwen Lernould, Boe- singhestraat, 6 en Deduytschaever, de Stuersstraat, 15. 1° rang6 frank. 2C rang4 frank. 9 WOENSDAGEN VAN S. JOZEF Woensdag aanstaande Te 7 j u. Mis met zang, offrande en algemeene kom- munie voor een der wijken van de stad. 's Avonds te 6 u. Rozenkrans. Sermoen door den E. P. Hubertus, aanbevelingen, oefeningen en zegen. Lofzang. Moge de Ypersche bevolking opnieuw met iever en betrouwen, die oefeningen bijwonen, ter eere van den H. Jozef, onzen patroon en beschermer OP ZONDAG 12 FEBRUARI 1939 Aangeduid door trekking recht gevend op een kostelooze reis naar Lourdes. ZIEKEN. 1) Juf. Pauwels Rachel, Clytte. 2) Juf. Vermont Gpdelieve, Slyps Moorslede IEVERAARSTERS. 3)Juf. Degryse Gabrielle, leper. 4) Mevrouw Minnekeer, leper. LEDEN 5) Mevr. Ingelbeen Albert, Dadizeele. 6) M. Dedeurwaerder Alois, Kortrijk. 7) M. Jans Chretien, leper. 8) Mevr. Weduwe Pauwels Georges, leper. 9) Juf. De Forche Maria, St Jan (leper». 10) M. Decruyenaere Gpstaaf. Geluwe. 11) M. Brutein Ernest, Geluwe. 12) M. Notebaert Maurice, Roeselare. 13) M. Flass Henri, Antwerpen. 14) M. Arfeuille Gaston, leper. 15) M. Van den Driessche Jozef, leper. 16) Mevr. Claerbout-Debuf, Slyps Moorslede. 17) Mevr. Lamerant Maurice, Kemmel. 18) Mevr. Weduwe Lepercq-Meerseman, West-Nieuw- kerke. 19) M. Depoorter Petrus, Staden. 20) Mevr. Gouwy-Leroy, Parijs. 21) Juf. Pil Maria, Alveringhem. 22) Jut Tanghe Leonie, Dadizeele. 23) M. Billiauw-Dedrie Jules, Vlamertinghe. 24) M. Schoenmakers Kees, Dorp Meir (Antwerpen). 25) Mevr. Boudry Odiel, leper. 26) Mevr. Ozeel Eliza, leper. 27) M Stangé Petrus, Alveringhem. 28l M. Vanoverschelde Aloïs, Zarren. 29) Juf. Wildermeersch Alice, Kemmel. 30) Juf. Six Gabrielle, Voormezeele. 31) M. Van Eeghem Louis, Ettelgem. 32) Mevr. Sedeyn Godelieve, Vlamertinge. 33) M. Gallée Edouard, Jurbize. 34) M. Herman Paul, Moorseele. 35) Mevr. Gryson-Van Steelandt, Wulverghem. De VoorzitterRobert Soubry. Elverdinghestraat, 16. De familiën Sigier, Lussaert, Verhaege, betuigen hierbij hun hartelijken dank voor de blijken van sympathie die hun werden betoond bij het over lijden van hun diep betreurde dochter en bloedver wante, Mejuffer Alice SIGIER De vrienden en kennissen die bij vergetelheid niet vermaand werden, gelieven ons te verontschuldigen. Kalfvaartstraat, 63. (1276) De kinders en familie Derous danken langs dezen weg de vrienden en kennissen voor de blijken van genegen heid hun betuigd tijdens het afsterven van Mevrouw Stephanie-Marie CLAEYS Weduwe van Heer Auguste Derous en voor hunne tegenwoordigheid op de begrafenis. (1279) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 19 Februari, om 7 uur, in St- Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Victor CARISSEMO. (1270) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 19 Februari, om 8 uur, in St- Pieterskerk, tot zielelafenis van Heer Cyriel DEVOLDER Kemmelsteenweg, 6. (1262) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 19 Februari, om 8 uur, in O. L. Vrouw Hospitaal, tot zielelafenis van Maria en Yvonne DEZITTER. (1277) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen die zal gezongen worden op Zondag 19 Februari, om 9 uur, in St- Niklaaskerk, tot zielelafenis van Mevrouw Sylvie JONCKHEERE echtgenoote van Heer Arthur Rosselle. (1261) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 26 Februari, om 11 uur, in St Maartenskerk, tot zielelafenis van Heer en Vrouw Petrus DEFEVER-SENNESAEL. (1278) De Apotheek van La Pharmacie de Mr VAN WALLEGHEM Statiestraat orue de la Station is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 19 Februari Dimanche 19 Février van 8 tot 12 uur en van 13 tot 19 uur

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 9