Hubert DECR0CK DE KORTRIJKSCHE ONDERLINGE VOOR HET BOUWEN UWER Serren, Veranda's, Regendaken, Ramen voor Broeibed Adj. Masscheleinlaan, 26, Dixmudepoort - YPER BEZOEKT ZIJNE INRICHTINGEN. 7 Algemeene Opziener OMER ROBYN Mondstraat, 8, YPER Tel. 159. Ik denk wel dat er nog een tegenvoorstel zal ingediend worden. M. Seys. Indien er een overschot is van de som die u a.s oorlogsschade werd toegekend, zou er dan ook niet iets kunnen gedaan worden voor al de andere kleine hovingen, zooals rond de kerken, nabij de zwem kom. enz. Het is spijtig om zien dat het gras daar steeds plat geloopen wordt door spelende kinders. M. Delahaye. Ik zou willen vragen dat de aanbe steding der afsluiting van den openbaren hof op de Co- laertplaats in tweeën gesplitst worde. Het steenen ge deelte ware een schoon werk voor de metsers en het ijzerwerk voor de smeden. Dit zou toelaten twee aan nemers aan het werk te stellen. Dit werk zou eveneens aan Ypersche werklieden moeten voorbehouden wor den. M. Vanderghote. t'Akkoord. Het schepencollege stelt voor het plan en bestek der afsluiting goed te keu ren. Al de raadsleden stemnjen ja. XVIII. Vestingsmuren Herstellingswerken Lastenkohier Beschrijvende metingstaat. M. Vanderghote. Wij zijn thans geroepen het las tenkohier en de beschrijvende metingstaat goed te keu ren van het herstel van een deel van den vestingsmuur gelegen tusschen de Meenenpoort en de Rijselpoort. Dit eerste deel bedraagt 300 m. op een totale lengte van 1200 m., zoodat er nu dus een vierde van dezen muur zal hersteld worden. Het werk wordt onderverdeeld in drie loten, geschat op ongeveer 107.000 fr. voor het eer ste lot, 140.000 fr. voor het tweede en 220.000 fr. voor het 3° lot Volgens hetgeen er in het'lastenkohier bedongen is zal een zelfde aannemer maar een der drie loten mo gen aannemen, zoodat er dus drie verschillende aanne mers zullen moeten zijn. Het is eveneens bepaald dat het werk voorbehouden is aan Ypersche werklieden. Het schepencollege stelt voor dit goed te keuren, doch ik zou tevens wenschen dat er bij het hooger bestuur zou aangedrongen worden om die werken spoedig ujft te voeren. Immers, iridien het werk in den zomer uitge voerd wordt, dan zal dit voor gevolg hebben dat de stadsgrachten zullen moeten leeggetrokken worden en wanneer er maar een vierde deel in eens gedaan wordt, dan zouden de grachten dus vier jaar lang moeten leeg staan, wat een weinig aaptrekkelijk vooruitzicht is en de schoonheid der stad in den zomer, alswanneer het toeristenseizoen volop in gang is, zou schaden. Wij hebben daarvan reeds de ondervinding opgedaan bij de herstelling van den vestingsmuur tusschen de Meenen poort en de zwemkom. Ik zou dus willen den wensch uitdrukken dat geheel het werk met spoed en in een jaar zou verricht worden. M. Van Alleynnes. Is dit werk ook uitgevoerd op rekening der oorlogsschade In den vorigen bundel was het vonnis der Rechtbank van oorlogsschade er bij, doch hier is daar niets van te zien. M. Vanderghote. Dit is een herstelling in natura. De aanbesteding zal door de stad gedaan worden voor rekening van den Staat. Ik stel voor het lastenkohier en den metingstaat goed te keuren Algemeene instemming. XIX. Rijkswachtkazerne Esplanade Ruiling van grond. M. Vanderghote. Bij den opbouw der rijkswacht kazerne werd er een deel stadsgrond ingepalmd. Dit werd den 12 September 1938 reeds door den gemeente raad goedgekeurd, doch nu moet de toestand bepaald in regel gesteld worden. De raad moet aan de hoogere overheid de noodige machtiging vragen om aan den Bel gischen Staat 1293 m2 45 grond te mogen afstaan in ruil van 1727 m2 15 zonder wederzijdschen opleg. In de beraadslaging vraagt de raad dat deze ruiling van grond van openbaar nut zou verklaard worden. M. Michiel. Het is te hopen dat dit zoolang niet zal duren als voor de Petrolstraat. M. Vanderghote. De Heer Michiel heeft gelijk, maar er zijn ook nog oudere zaken dan de Petrolstraat dié nog geen oplossing bekwamen. Omtrent de kwestie van de Petrolstraat werden lange besprekingen gevoerd tusschen het schepencollege en de vertegenwoordigers van den Staat. Wij waren zelfs t'akkoord. doch de schriftelijke bevestiging van dit akkoord blijft achter wege. Wij hebben dit goed te herinneren, niets baat. Ik stel voor thans de gevraagde ruiling van grond goed te keuren. Al de raadsleden stemmen ja. XX. Autobusdienst a) Yper-Veurne-De Panne b) Le Bizet-Yper. M. Vanderghote. Wij hebben een schrijven ontvan gen van den Heer gouverneur der provincie die ons ad vies wenscht te kennen over een vraag ingediend door de Heeren Slosse en Ryon om, zooals vroeger, de toela ting te bekomen voor het uitbaten, gedurende de maan den Juni, Juli, Oogst en September, van een autobus dienst tusschen Yper en Veurne-De Panne. Tijdens het voorgeschreven onderzoek van commodo en incommodo werden er geen opmerkingen tegen deze vraag gemaakt, Het schepencollege stelt dus voor een gunstig advies te verleenen op die vraag van de Heeren Slosse en Ryon. M. Muiier. Dit is dus een vermindering, gezien deze autobus nu alle dagen rijdt en er nu voorgesteld wordt alleen maar gedurende de zomermaanden te rijden M. Seys. Ja. maar de andere maanden van het jaar heeft deze autobus weinig of geen klanten. Op voorstel van den Heer voorzitter wordt het ge vraagde gunstig advies met eenparige stemmen uitge bracht. M. Vanderghote. Een tweede vraag betreft den autobusdienst Le Bizet-Yper. Een brief van het provin ciaal bestuur van West-Vlaanderen meldt ons dat de Heer Cousin Jean, van Ploegsteert, de aanvraag heeft ingediend om de uitbreiding van zijn autobusdienst over Ploegsteert-Le Bizet en Waasten te bekomen. Vroeger reeds werd hem een voorloopige toelating van zes maanden verleend, doch nu moet beslist worden of deze uitbreiding van den autobusdienst mag behouden blij ven. Het onderzoek van commodo en incommodo werd over deze vraag ingesteld, doch er werden daartegen geen bezwaren ingediend. Het schepencollege stelt dan voor een gunstig advies over- de vraag te verleenen. De raadsleden stemmen ja, uitgenomen Jvr. Cornillie en de Heer Muiier, die zich onthouden. aan zeer voordeelige prijzen, wendt IJ naar het Huis Specialist - Serrebouwer- WERKHUIZEN VEEMARKT, 22 <n-im«r«-TT*-iT" M. Muiier. Wij onthouden ons, niet omdat wij iets tegen dezen autobusdienst hebben, maar omdat wij niet aanvaarden kunnen dat, door de uitbreiding van dezen autobusdienst, de werklieden der tramlijn zouden werk loos vallen XXI. Politieverordening op het verkeer Aan vulling. M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor en kele veranderingen te brengen aan het reglement op het' verkeer. Artikel vier wordt aangevuld als volgtde verplichte eenige richting van Oost' naar West was in dit artikel reeds voorzien voor de Grachtstraat, thans wordt daarbij ook de 'eenige richting Oost-West voor zien in de Adj Masscheleinlaan. De verplichte eenige richting Noord-Zuid was reeds voorzien voor de Blauwe Leliestraat, daarbij wordt thans ook nog de Brakke- straat gevoegd, daar dit straatje eveneens zeer smal is. In artikel vijf wordt het stationneeren der voertuigen nu ook verboden in de Gouden Poortstraat, omdat er daar thans een cinema komt geopend te worden. In artikel 7, betreffende de beperkingen opgelegd aan de wielrijders, wordt nu het verbod van uitrijden van de eene straat in een andere uitgebreid aan de Bellewaer- destraat naar de St Jacobstraat Vroeger was het de wielrijders reeds verboden van de Bellewaerdestraat uitgang te nemen naar de Meenenstraat, nu wordt hun dit eveneens verboden van de Bellewaerdestraat naar de St Jacobstraat. M. Michiel. De wielrijders moeten nu dus in de Bellewaerdestraat blijven M. Seys. In de straat zelf mogen zij rijden, maar zij moeten er te voet uitkomen met het rijwiel aan de handen. M. Vanderghote. Het schepencollege stelt ook nog voor de verordening op het verkeer van 10 December 1934 nu ook toepasselijk te maken op de Pennestraat en de Adj. Masscheleinlaan, zoodat het daar thans ook zou verboden zijn te rijden met voertuigen van meer dan 1500 kg. als ze niet van veeren voorzien zijn, enz. M. Michiel. Het is wel verstaan dat de velorijders in de Bellewaerdestraat zelf mogen rijden tot aan de uitmonding M. Vanderghote. Ja, het reglement bepaalt wel dat het alleen verboden is toegang te nemen van de Belle waerdestraat naar de Meenenstraat of naar de St Ja cobstraat. De voorgestelde aanvullingen worden hierop eenparig gestemd XXII. Politieverordening op het visschen Wijzi- ging. M. Vanderghote. Het schepencollege stelt voor in te gaan op den wensch der commissie die de zaak onder zocht en voorstelt den. prijs der vischverloven, voor het visschen in de stadsgrachten, te bepalen op 5 fr. voor de eerste lijn en op 7 fr. voor de tweede lijn. Dit voorstel wordt algemeen bijgetreden. M. Michiel. Het is sedert een paar jaar dat ik aan deze vermindering werk. Ik heb ook reeds dikwijls een verslag gevraagd, over den verkoop van vischverloven. doch dit nooit bekomen. Met dit verslag had het mij mogelijk geweest het verschil van ontvangsten gedu rende de vroegere jaren na te gaan alswanneer de prij zen 10 fr. en 5 fr. bedroegen. Ik bedank toch het sche pencollege voor het gebaar dat het thans doet ten voor- deele der visschers en ik bedank het in naam der ver schillende visschersmaatschappijen en ook in naam van de gewone visschers van stad. M. Vanderghote. Ik heb nog de eer u verslag uit te brengen over het onderzoek der stadskas dat op einde December gedaan werd, De ontvangsten voor 1938 be dragen de som van 3.631.257 fr. 54 en de ontvangsten voor 1939 de som van 31.991 fr. 28. 't zij in 't geheel 3.663.248 fr. 82. De uitgaven voor 1938 beloopen tot de som van 3 176.604 fr. 59, waarbij te voegen voor het be dieningsfonds 70.000 fr„ 't zij te zamen 3.246,604 fr. 59. Dit maakt dat er dus een batig saldo was van 416.644.23 frank. Deze som werd juist bevonden. XXIII. Mededeelingen. M. Vanderghote. Wij hebben den 23 Januari 11. een brief ontvangen van den Heer Minister van Openbare Werken waarbij hij, als gevolg op een wensch door ons vroeger uitgedrukt, laat weten dat er een bijgevoegd krediet van 500.000 frank ingeschreven werd om de in gang zijnde werken der vaart Yper - Yzer te bespoedigen. Van den Heer Minister van Openbare Werken hebben wij ook nog, in antwoord op ons schrijven van 19 December 1938, een tweeden brief gekregen waarbij hij ons meldt dat hij besloten heeft het toezicht over de vaart Yper-Yzer te vereeni gen met dit over den Yzer en den zetel van dit beheer naar Nieuwpoort over te brengen, daar de waterwerken te Yper niet belangrijk genoeg zijn om er een bureel te blijven behouden. Het spijt den Heer Minister ons geen voldoening te kunnen geven, doch het spijt ons ook te bestatigen dat de stappen, aangewend door de verschil lende politieke groepen van den gemeenteraad bij den Heer Minister Balthazar, geen gevolg hebben gehad. Anderzijds is het met genoegen dat we vernemen dat de werken aan de vaart Yper-Nieuwpoort in een sneller tempo zullen doorgedreven worden. M. Vergracht. Heeft het schepencollege geen brief ontvangen van den Heer Jules Donche M. Van Alleynnes. De Heer burgemeester zegt dat de brief van den minister van openbare werken ontvan gen werd als gevolg op de stappen door de afgevaardig den van den gemeenteraad bij hem aangewend. In 't ge heel niet. Die brief is een antwoord op uw schrijven, en dit heeft niets te zien met de poging door de afge vaardigden van stad gedaan. M. Vanderghote. Jawel, aangezien, tijdens het on derhoud dat wij met den Heer Minister hadden, de zelfde kwesties ook besproken werden. M. Van Alleynnes. De Heer minister Balthazar heeft beloofd naar Yper te komen om de kwestie, hem door ons onderworpen, te onderzoeken. M. Vanderghote. Indien er volgens u nog hoop be staat het Bureel van Bruggen en Wegen terug te krij gen. zooveel te beter. M. Van Alleynnes, De Heer minister zegt dat alleen voor de waterwegen het behoud te Yper van een bu reel van Bruggen en Wegen niet verrechtvaardigd wordt, maar men dient toch den dienst te behouden voor de wegenis en dergelijke dienst bestaat hier thans niet. Het is dat wat gij thans zoudt moeten trachten te bekomen. M. Vanderghote. Wij hebben daarvoor reeds aan gedrongen. Ik ben echter volledig t'akkoord om dit nog maals te vragen en indien de gemeenteraad ons wil ge lasten met het opstellen van een motie, zullen wij ze verzenden. M. Vergracht.. Hebt gij geen brief ontvangen van den Heer Jules Donche Deze persoon verlangt te bou wen op een grond die hij reeds sedert meer dan een jaar en half gekocht heeft. M. Vanderghote. Inderdaad, de Heer Donche heeft ons over enkelen tijd gevraagd het plan te willen goed keuren van een huis dat hij zinnens is te bouwen tus schen de Meenenstraat en de Zillebekevijverbaan. Het algemeen rooiingsplan dezer wijk werd door den ge meenteraad goedgekeurd en" vervolgens naar Brussel gezonden. Het is ons onmogelijk de gevraagde toelating te geven zoolang het rooiingsplan niet definitief goedge keurd is Wij hebben den Heer Donche dus voorloopig nog de gevraagde toelating moeten weigeren, doch hem gezegd dat hij op eigen risico mocht bouwen, maar zoo hij dan later verplicht werd het huis af te breken, dit voor zijn rekening was. Thans werd ons dit plan terug gezonden en wij zien daarop dat de weg verbreed werd juist op de hoogte dat de Heer Donche moest bouwen, zoodat deze, had hij reeds den bouw van zijn huis moe ten begonnen zijn. verplicht geweest ware alles weer af te breken. Ik denk dat het beter ware gansch deze kwes- tie in een speciale zitting nader te onderzoeken. Ik denk dat Brussel de straat wat te breed opvat voor hetgeen ze eigenlijk maar is. Deze straat wordt van 6 m. op 10 m. gebracht en daar waar wij reeds een breedte van 10 m. voorzagen, wordt er nu nog 3 m. bijgevoegd. Die straat zal toch nooit geen boulevard worden, het is een een voudige uitbreiding der stad Wij hebben aan den heer bouwkundige van stad gevraagd de zaak opnieuw gron dig te onderzoeken. Wij zullen trachten het gemiddelde tusschen het voorstel van de stad en van den Staat te doen aannemen en dan een nieuw ontwerp indienen. M. Missiaen. Een nieuwe straat van 6 m. zal men in het ministerie niet meer aannemen. M. Vanderghote. Het betreft hier een bestaande straat die langs weerskanten gebouwd was. Volgens mij is er maar een middel om spoedig tot de gewenschte op lossing te komen en 't is dat een afgevaardigde van het ministerie hier ter plaats kome zien. M. Lahaye. Ik wensch u attent te maken op een kleine hindernis die de reisduivenliefhebbers bekom mert. Een groep liefhebbers hebben mij gezegd dat de radiodraden en er zijn er veel een groot gevaar opleveren voor de reisduiven. Het gebeurt regelmatig dat de duiven tegen deze draden vliegen en erdoor ge kwetst worden. Zij vragen of het niet mogelijk ware de houders van radio's vriendelijk uit te noodigen hun dra den van kurken te voorzien, ten einde alzoo de draden meer zichtbaar te maken. Ik weet wel dat geen enkel politiereglement de menschen daartoe verplicht, doch het gezond verstand zegt dat al het mogelijke dient ge daan te worden om de duiven te beschermen. Ik ondier- werp dezen wensch aan het oordeel van den gemeente raad. M. Vanderghote. Zulks valt meer in de bevoegd heid der duivenmaatschappijen dan in de onze. M. Lahaye. Zij hebben daarvoor reeds aangedron gen zonder uitslag te bekomen, maar een oproep van uwentwege ware veel doeltreffender. M. Vanderghote. Als de maatschappijen mislukken, dan kan de burgemeester ook niet met vrucht tusschen- komen. Wij kunnen de menschen niet verplichten, ieder een is vrij op zijn eigendom te doen wat hij wil. M. Biebuyck. Er zijn veel meer duiven gekwetst door de telefoondraden dan door de radiodraden. M. Lahaye. Indien er iets kan gedaan worden, dan zou ik u er dankbaar voor zijn. M. Michiel. Ik heb dezen namiddag toevallig een gesprek gehoord en ik heb daarop gepoogd nadere in lichtingen in te winnen, doch heb die niet kunnen be komen. Volgens ik vernam zouden sommige personen verplicht geweest zijn de omheining van een graf op het kerkhof weg te halen. M. Delahaye. Nu dat ik den dienst van het kerk hof in mijn bevoegdheid heb, ,kan ik u verzekeren dat er absoluut niets dergelijks geschreven werd sedert nieuwjaar. Niemand heeft dus een brief ontvangen. M. Seys. Ik vraag opdat er op de dagorde der vol gende zitting een toelage ou voorgesteld worden aan de voetbalmaatschappij. M. Vanderghote. Wanneer men dergelijke vragen te stellen heeft zooals de Heer Michiel, zou men best de noodige inlichtingen per geschrift bij den betrokken dienst vragen. M. Michiel. Ik heb dit maar pas dezen namiddag vernomen. M. Muiier. De bewoners der Frezenbergstraat vra gen dat er een licht zou aangebracht worden op het einde der straat, die aldaar in zeer slechten toestand is. Thans is er reeds een licht in den draai, doch men wenscht ook nog een licht op het einde der straat. M. Vanderghote. Geheel de kwestie der openbare verlichting zal weer ter studie moeten gebracht worden, omdat veel lantaarnen nu staan op plaatsen waar zij niet moeten staan. Sedert de meeste lantaarnen ge plaatst werden, werd er gedurig bijgebouwd, zoodat sommige lantaarns nu weggedoken staan achter een re- klaambord of achter een gevel. Wij zullen dit eens on derzoeken. M. Vergracht. Ik hoop dat de Heer schepen van openbare werken de belofte van zijn voorganger zal overnemen voor wat betreft de verlichting der Drie Zottenstraat. M. Biebuyck. Ik zal dit ook onderzoeken. M. Muiier. Aan de Kruiskalsijde is er daar bij de herberg A la Station die de Heer schepen van Open bare Werken wel kent, een gracht die geen afleidings buis heeft, zoodat de straat daar soms op een modder poel gelijkt en het water zelfs reeds in den kelder van voornoemde herberg geloopen heeft. M. Michiel. Er is een vrouw die u wederom ge schreven heeft betreffende het openen van een dansge legenheid en die nogmaals geen antwoord ontving. M. Vanderghote. Die persoon heeft reeds meermaals geschreven en wij hebben reeds meermaals geantwoord. Wat gewenscht wordt is een wijziging van het stand punt van het schepencollege, dat door den Heer Gou verneur goedgekeurd werd. M. Michiel. Is dit misschien aangaande de afmetin gen van het lokaal. M. Vanderghote. Indien gij wilt, dan zullen we dit dossier eens samen bezien. De openbare zitting wordt hierop te 20 u. 10 opgeheven. Voor uwe verzekeringen van gelijk welken aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap Gesticht ir. 1919 .Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 ir. Reserven 10.000.000 fr. Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni 1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder nemingen. De voordeéligste tarieven. Klare en uitgebreide Polisvoorwaarden. Thans uitbetaalde rampen MEER DAN 15.000.000 FRANK. Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder vorm van premievermindering MEER DAN 2.000.000 FRANK. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK Bijkantoren YPER OOSTENDE VEIJRNE GENT. De Maatschappij stelt belang in elke ernstige aanvraag voor agentschap. mimn'fê na *riir—rir n*inhwudumitmt

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 7