Commissariat d'Arrondissement
Arrondissementscommissariaat
Une mère fut oubliée, chez nous
Bericht aan de Landbouwers
en Kleinere Uitbaters van Teelten.
DE AUTOBUS YPER MEENEN
SPOORAUTODIENST MEENEN (BARAKKEN) CELUWE YPER
1
Uurtabel
vanaf
^-nss-r"7T"
Komen tCT verkrijgen. De huidige minister van
openbare werken, de Heer Vanderpoorten, kent
onze streek, is op de hoogte van haar bijzonderen
toestand, van haar vroegere verwaarloozing en
zal dan ook niet nalaten een ten onzen opzichte
begane onrechtvaardigheid te herstellen, op voor
waarde .dat allen eensgezind en krachtdadig bij
hem daarvoor aandringen. De Heer senator Van-
denbulcke heeft bij den Heer Minister reeds een
eerste poging gedaan, zijn voorbeeld moet thans
door anderen gevolgd worden, zoodanig dat de
kwestie, die ons allen zoozeer aanbelangt, her
haaldelijk, gedurig aan den Heer Minister her
innerd worde.
In stad doen thans ook nog andere geruchten
de ronde, waarop wij de aandacht vestigen van
allen die eenigen invloed bezitten ert die Yper
genegen zijn. In hoever die geruchten gegrond
zijn, weten wij niet, doch een vlaamsch spreek
woord zegt er is geen rook zonder vuuren
wij mogen dan ook gelooven dat er van hetgeen
nu verteld wordt, toch iets moet van zijn. Men
beweert niet minder dan dat er spraak zou zijn
onze stad haar garnizoen terug te geven, en men
zegt zelfs dat het vroeger gevang als kazerne zal
ingericht worden en dat het Minneplein niet
meer te koop is. Moest dit waar zijn, dan zou
zulks een nieuwe en belangrijke factor van voor
spoed voor onze stad uitmaken. Alhoewel wij de
officieele bevestiging van dit nieuws niet konden
bekomen, meenen wij toch dat er, iets vao waar
zou kunnen zijn. gezien, nu dat België zijn onaf
hankelijkheid en zelfstandigheid opnieuw heeft
bevestigd, er geen de minste reden meer bestaat
om al de garnizoenen langs een enkelen kant
der grenzen van ons land te behouden, maar dat
alle grenzen moeten verdedigd worden en dat
Yper gansch aangeduid is om zooals vroeger
weer een garnizoen te bezitten, gezien er vanaf
Doornijk tot Oostende in gansch den Westhoek
onzer provincie nergens nog een garnizoen te
vinden is. Wij deelen zulks mede met het noodige
voorbehoud daar het nog maar loopende geruch
ten betreft, doch wij doen het om de aandacht
van onze mandatarissen, van ons stadsbestuur
en van andere invloedrijke personen daarop te
vestigen in de hoop dat zij niet nalaten zullen
daarover inlichtingen te nemen en desgevallend
ten voordeele van Yper op te treden.
Ziedaar enkele werken en kwesties waarvan
de uitvoering en oplossing van onze openbare
besturen afhangen. Nu dat het gunstige tijdstip
voor het uitvoeren van groote werken is aange
broken, nu dat de handel zoo flauw is en velen
nog steeds zonder- reden wachten om sommige
aankoopen te doen of sommige werken uit te
voeren, moeten de openbare besturen het voor
beeld geven door meer dan ooit werkdadig op te
treden en te zorgen dat de reeds beslpten of nog
noodig uit te voeren werken niet in de dossieren
onder het stof begraven blijven, maar spoedig,
ja zelfs dringend aangevangen worden.
Er is hier te Yper, wij komen het te bewijzen,
werk in overvloed. Aan de openbare besturen
er niet langer meê te wachten. Zij moeten den
wagen van het vertrouwen aan 't rollen brengen,
zij mceten het voorbeeld geven. En als ze willen,
dan kunnen ze dat. Waarom dan nog langer ge
wacht
rr~-TT
Le Commissaire d'Arrondissement porte a la
connaissance de. la population qu'a partir du lr
juin 1939 ses bureaux ne seront ouverts pour le
public que de 8 1 h. a 12 heures.
Seules les personnes invitées par écrit ou qui
obtiendront l'autorisation préalable pourront se
présenter l'après-midi.
De Arrondissements Commissaris te leper
brengt ter kennis van het publiek dat de buree-
len van af 1 Juni 1939 slechts toegankelijk zijn
's morgens van 8 i tot 12 uur.
Alleen wie schriftelijk uitgenoodigd wordt of,
op aanvraag, machtiging bekomen heeft, zal voor
taan nog 's namiddags toegelaten worden.
Hélas oui, une mère fut oubliée, chez nous
une mère qui pourtant nous aimait tous, comme
si tous nous étions ses enfants. Elle nous prodi-
guait ce sourire plein de bonté dont Jeanne
Cappe a dit qu'il n'est pas éteint Ce sourire ne
s'éteindra jamais, car c'est celui d'une sainte
femhrfe."
Vous l'avez deviné, cette mère, c'est notre bien-
aimée et regrettée Reine Astrid.
Le 14 de ce mois, toutes les mamans ont regü
des fleursles unes des gerbes magnifiques, les
autres, sans doute, des bouquets modestes, mais
toutes ont essuyé furtivement une larme de re
connaissance et d'émoi, avant de s'abandonner
aux effusions maternelles.
Et dans notre square portant son nom, sur son
socle de pierre, Astrid, mère symbolique, attend
encore le témoignage de l'affection des enfants
d'Ypres.
Pas une gerbe, pas un bouquet, pas une fleur
rien que de la terre a ses pieds. Que doit-elle
penser de nous, elle qui aimait tant les fleurs,
elle, qui avant de rejoindre les anges, reposait
parmi les lys et les roses
Pas une fleur, au Printemps alors que lilas,
aubépines et tulipes s'offrent a nous pour être
cueillies.
Etait-ce bien la peine de tisser un tapis de
fleurs, pour notre ïteine vénérée il y a quelques
mois a peine, au cours d'une imposante et trés
touchante cérémonie, puisqu'aujourd'hui on sem-
ble oublier sa présence.
Le Square Astrid appartient a la ville. C'est
done aux jardiniers de la ville qu'incómbe le
soin de garnir les parterres qui entourent la
statue de celle dont le doux souvenir réconforte
les 'P-es inquiètes.
Au nom de nos concitoyens qui professent le
culte de notre souveraine, femme et mère avant
tout, nous nous permettons de suggérer, aux au
torités compétentes, l'idée de faire orner de quel
ques fleurs le monument qui l'honore.
Alors, les mamans et les enfants viendront a
leur tour y déposer un bouquet, en se recueillant
devant elle. GAIRED.
BtXd yper
Gedeeltelijke Landbouwtelling 1939.
Alle personen die op 1 Juni 1939 teelten uitba
ten, waarvan de oppervlakte minstens EEN ARE
(100 M2) bedïaagt, worden verzocht zich ten
Stadhuize te begeven om er hunne aangiften te
doen, vanaf Donderdag 1 Juni tot en met Don
derdag 15 Juni 1939 (van 9 tot 12 ure) ten einde
in aanmerking të komen voor de eventueele be
taling van Premiën.
Yper, den 24 Mei 1939.
De Burgemeester,
J. Vanderghote.
Door een lezer werd volgend artikel, met ver
zoek tot opname, ingezonden.
Wat baten kaars en bril
Verleden week hebben we in het Ypersche met
genoegen een pleidcoi gelezen ten voordeele van
het behoud van de autobuslijn Ieper-Meenen, die
dreigt afgeschaft te worden op vraag der Natio
nale Maatschappij van Buurtspoorwegen.
Als reden wordt door de N. M. B„ in 't korte,
aangegeven dat de autobus concurrentie doet
aan de tram, en deze dus verliezen lijdt.
We hebben ne keer de verslagen ingezien van
de tram voor 1937 en 1938, en daar het volgende
gevonden
Het verlies bedroeg in 1937, 200.000 fr. onge
veer, terwijl het totaal verlies op einde 1938.
700.000 fr. bedroeg.
Is het aan te nemen dat enkel het feit dat de
autobus de baan Ieper-Meenen volgt, dit verlies
aan de tram veroorzaakt
Neen, want we zien dat voor 1938 de tram,
vier duizend kilometers meer gereden heeft, in
geheel het jaar, 47.000 fr. meer ontvangen heeft
dan voorgaande jaar en 14.000 fr. meer verloren
heeft. Inderdaad bedroeg het verlies voor 1938
214.000 fr.
Nu rekenen we eenvoudig de kosten gedeeld
door het aantal kilometers en we komen op vijf
fr. per kilometer. Nu stelt de tram voor 40.890
km. per jaar meer te loopen aan 5 fr. is 204.000 fr.
ongeveer meer kosten. Om dus het totaal ver
lies te dekken zal zij minimum 420.000 fr. meer
moeten ontvangen als nu, hetgene met haar hoo-
gere tarieven absoluut uitgesloten is, en het zou
ons niet verwonderen indien na een jaar proef
neming het verlies tot 300.000 fr. per jaar klom.
Dan beginnen we ons waarachtig af te vragen
wie men hier voor den aap houdt, de openbare
besturen, de lastenbetalers, of de reizigers
Het wordt waarachtig tijd dat er naar andere
middelen uitgezien worde, om de verliezen van
de tram te dekken, maar het bestaande middel,
de autobus, dat wil de N. M. B. niet zien.
Ja heeren van de tram, als ge iets beters kunt
geven dan de autobus, we zijn akkoord, maar
iets slechters daar willen w& eenvoudig niet van.
Een autobusreiziger.
Anderzijds kregen wij van de N. M. B. mededeeling
van hieronderstaanden uurrooster die vanaf 29 Mei
zou in voege treden.
NATIONALE MAATSCHAPPIJ VAN BUURTSPOORWEGEN
Meenen Barakken
Markt
Statie
Geluwe Plaats
Stelplaats
Nachtegael
Beselare
Geluveld Kortekeer (5)
Statie
Zillebeke Cantine (5)
Hooge
Statie
leper Bascule
Diksm. Poort
Statie
leper Statie
Diksm. Poort
Bascule
Zillebeke Statie
Hooge
Cantine (5)
Geluveld Statie
Kortekeer (5)
Beselare
Nachtegael
Geluwe Stelplaats
Plaats
Meenen Statie
Markt
Barakken
<5)
V.
(3)
A.
(41 (1)
6.33 8.00
638
8.05
6.40
8.09
6.46
8 15
6.23
6.47
8.16
6.29
6.53
8.22
6.34
6.58
827
6.59
8.28
7.03
8.32
7.05
834
7.09
8.38
7.13
8.42
7.18
8.47
7.20
8.49
7.24
8.53
(3)
(1)
8.00
8.04
8.06
8.11
8.15
8.19
8.21
8.25
6.35
8.27
6.40
8.32
6.48
7.38
8.38
6.49
7.39
8.39
6.56
7.45
8.47
7.47
8.49
7.52
8.54
(1)
(1)
(2)
9.00
10.00
11.00
12.00
12.38
9.05
10.05
11.05
12.05
12.43
9.09
10.09
11.09
12,09
12.45
9.15
10,15
11.15
12.15
12.51
9.16
10.16
11.16
12.16
12.52
9.22
10,22
11,22
12.22
12.58
9.27
10,27
11,27
12,27
13.03
9.28
10.28
11.28
12.28
13.04
9.32
10,32
11.32
12,32
13,08
9.34
10.34
11.34
12.34
13.10
9.38
10.38
11.38
12.38
13.14
9.42
10.42
11,42
12,42
13,18
9.47
10.47
11.47
12.47
13.23
9.49
10.49
11 49
12.49
13.25
9.53
10.53
11.53
12.53
13.29
(1)
(4)
(1)
(2-4)
(1)
9.00
10.00
11.00
11.12
12.00
9.04
10.04
11,04
11»16
12.04
9.06
10.06
11.06
11.18
12.06
9.11
10.11
11.11
11.22
12.11
9.15
10,15
11.15
11,26
12,15
9.19
10,19
11,19
11.30
12.19
9.21
10.21
11.21
11.38
12,21
9.25
10.25
11.25
11,42
12,25
9 27
10,27
11,27
11,44
12,27
9.32
10,32
11,32
11,49
12.32
9.38
10,38
11,38
12.00
12.38
9.39
10,39
11,39
12,02
12,39
9.47
10.47
11.47
12.15
12.47
9.49
10,49
11,49
12,17
12,49
9.54
10.54
11.54
12 22
12.54
(1)
13.00
13.05
13.09
13.15
13.16
13.22
13.27
13.28
13.32
13.34
13.38
13.42
13.47
13.49
13.53.
(2)
12.20
12,22
12.29
12,31
12.36
(1)
14.00
14.05
14.09
14.15
14.16
14.22
14.27
14.28
14.32
14.34
14.38
14,42
14.47
14.49
14.53
(1)
13.00
13.04
13.06
13.11
13.15
13,19
13,21
13.25
13.27
13,32
13.38
13.39
13.47
13.49
13.54
15.00
15.05
15.09
15.15
15.16
15.22
15.27
15.28
15.32
15.34
15.38
15,42
15.47
15.49
15.53
(2)*
13.45
13.49
13.51
13.56
14.00
14.04
14.06
14.10
14.12
14.17
14.23
14.24
14.30
14,32
14.37
(1)
16.00
16.05
16.09
16.15
16.16
16.22
16.27
16.28
16.32
16.34
16.38
16,42
16.47
16.49
16.53
(1)
14.00
14.04
14.06
14.11
14.15
14.19
14.21
14.25
14.27
14.32
14.38
14.39
14.47
14.49
14.54
17,00
17.05
17.09
17.15
17.16
17.22
17.27
17.28
17,32
17,34
17.38
17,42
17.47
17,49
17.53
(1)
15.00
15,04
15.06
15.11
15,15
15.19
15,21
15.25
15,27
15.32
15.38
15.39
15.47
15.49
15 54
(1)
(2)
(I)
(1)
(1)
(2)
18.00
19.00
19.00
20.00
21.00
21.38
18.05
19.05
19.05
20.05
21.05
21.43
18.09
19.09
19.09
20.09
21.09
21.45
18.15
19.15
19.15
20.15
22.15
21.53
18,16
19.16
19,16
20,16
21.16
21,55
18.22
-
19.22
20,22
22,01
18.27
19,27
20.27
22,06
18.28
19.28
20.28
22.07
18,32
19.32
20,32
22 11
18.34
19.34
20,34
7i
18;38
19.38
20.38
18,42
19,42
20,42
18.47
19.47
20.47
18.49
19.49
20.49
18.53
19.53
20.53
(I)
(1)
(1)
(1)
16.00
17.00
18.00
19.00
20.00
21.20
16,04
17,04
18.04
19,04
20.04
21,24
16.06
17.06
18.06
19.06
20,06
21,26
16,11
17.11
18.11
19,11
20.11
21,31
16,15
17.15
18.15
19.15
20.15
21,35
16.19
17.19
18.19
19.19
20.19
21.39
16.21
17,21
18,21
19,21
20,21
21,41
22,12
16 25
17.25
18.25
19.25
20.25
21.45
22.26
16,27
17,27
18,27
19,27
20,27
21,47
22,18
16.32
17.32
18.32
19,32
20,32
21.52
22,23
16.38
17.38
1838
19.38
20,38
22,00
22,29
16,39
17,39
18.39
19,39
20,39
22,02
—i
16.47
17.47
18.47
19.47
20,47
22.15
16,49
17.49
18,49
19,49
20,49
22.17
16.54
17.54
18.54
19.54
20.54
22.22
- Stilstand op vraag, evenals te Meenen (Nieuwe Brug), (Leie), (Kerk), (Roode Campagne), (Metro-Forst), (Keizer Karei), (Kapelletje), Geluwe (Leie
straat), (Koelenberg). Beselare (hoeve Soete), Zillebeke (Zandberg), (Het Kanon), en leper (Kerselaar) en (Citadel).
21 Trein afgeschaft 's Zondags. 1 Januari, Tweeden Paaschdag, O. H. Hemelvaart, Tweeden Pinksterdag. O. L. V. Hemelvaart, Allerheiligen en Kerstdag.
-1) - Trein rijdende 's Zondags. 1 Januari, Tweeden Paaschdag. O. H. Hemelvaart. Tweeden Pinksterdag. O. L. V. Hemelvaart. Allerheiligen en Kerstdag.
(3) Trein rijdende 's Zaterdags of marktdag te Meenen.
4 Van en naar leper Markt op de marktdagen en volgt de juiste uurtabel op de andere dagen. HET BESTUUR.