DENTISTE M" Vandendriessche 20 Jaar, N' 10 3 Juni 1939 20 Année, N 10 3 Juin 1939 Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres IN DE WATERTENTOONSTELLING VAN LUIK. Passief Verweer tegen Luchtaanvallen 7, DE STUERSSTRAAT, IEPER Tel. 311 is open den DONDERDAG. VRIJDAG en ZATERDAG van iedere week. Bijzonderheid van Kunstgebitten HET YPERSCHE LA RÉGION D'YPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Inhuldiging van de Paleizen der Burgerlijke Genie en der Binnenscheepvaart. Dinsdag morgen was het de beurt aan de twee eerste paleizen van België, namelijk deze der Burgerlijke Genie en der Binnenscheepvaart, om officieel ingehuldigd te worden, plechtigheid- die plaats had in aanwezigheid van een groot aantal personaliteiten en meest al de hooge ambtenaren van het Departement van Openbare Werken en van het Bestuur van Bruggen en Wegen. De Heer Vanderpoorten, Minister van Open bare Werken, in zijn openingsrede, handelde over de beteekenis dezer paviljoenen en zegde onder meer dat het Albertkanaal de bestaansreden is der Watertentoonstelling van Luik. Hierover uitweidende haalde de Heer Minister verscheidene argumenten aan die vroeger door den Heer Delmer, secretaris-generaal van het Ministerie van Openbare Werken, den vader van het Albertkanaal, gebruikt werden ter ver dediging der binnenscheepvaart en die wij hier ook sedert jaren reeds, en onze voorouders nog vóór ons, bezigen tot het bekomen der verbinding Leie-Yzer door het herstel der vaart Yper-Ko- men. Zoo zegde de Heer Minister onder meer Doch benevens het Albertkanaal, past het ook een gansche reeks groote waterwerken niet te ver geten, die mijn voorgangers hebben doen uit voeren ten einde ons nationaal bezit te verrijken en meteen op werkdadige wijze de werkloosheid te bestrijden in al de vakken die van ver of na de bouwnijverheid aanbelangen Het Paleis der Burgerlijke Genie bevat voor eerst de voorstelling onzer groote waterwerken, onder dewelke het Albertkanaal noodzakelijk de eereplaats bekleedt. De luister die de werken van het Albertkanaal over onze Belgische tech nici heeft doen komen, moet nochtans de andere groote waterwerken niet doen vergeten die hier in ons land hun voltooiing nabij zijn, en onder dit opzicht moeten wij eerst vernoemen de be langrijke verbeteringswerken der Maas in het Zuidergedeelte en de werken van het kanaal der Nethe dat, in den Noordersector, het Albertka naal met de Rupel moet verbinden. De rivierdienst der Schelde, de dienst der kust, de dienst der Borinage, de dienst der vaarten van de mijnstreek vertoonen ons stands die bui tengewoon belangrijk zijn en die genoegzaam bewijzen dat de bedrijvigheid onzer watertech nici zich tot gansch het land heeft uitgestrekt. Anderzijds moet ik ook nog de stand vermelden van den dienst der Vesdre, waar de werken der nieuwe afdamming van Eupen ongetwijfeld groo- ten indruk zullen maken. Sprekende verder over de binnenscheepvaart, verklaarde de Heer Minister nog Onze waterwegen, waarvan de verbetering deze laatste tijden met reuzenschreden is voor uitgegaan. zullen haar vol rendement, haar gan sche nut niet kunnen afwerpen zoo haar uitba ting niet op een rationeele wijze verzekerd wordt. Ik overdrijf niet met te verklaren dat deze uitba ting iets zeer moeilijks is waarvan het wellukken van een menigte factoren en van een lange on dervinding afhangt En de Heer Vanderpoorten besloot als volgt zijne merkwaardige rede De schoone tentoonstelling die wij binnen en kele oogenblikken zullen kunnen bewonderen, zal u toonen met welke geestdrift onze medebur gers hebben willen bewijzen dat ons land- niet alleen uitstekende ingenieurs bezit die voor geen enkele moeilijkheid in de kunst der waterbouw werken achteruit deinzen, maar ook aannemers die bekwaam zijn de stoutste ontwerpen te ver wezenlijken, welke hen voorgelegd worden, en die eveneens met bijval de vergelijking kunnen doorstaan met de meest beroemde namen der vreemde mededinging. De Heer Minister bevestigt dus dat, zooals de Heer Delmer en wij ook het steeds voorgehouden hebben, de verbetering en uitbreiding der water wegen een verrijking is van ons nationaal bezit, van de economische uitrusting van ons land dat de waterwegen een onmisbare factor zijn voor het bestaan en den voorspoed eener streek dat het uitvoeren van dergelijke werken, benevens het groot economisch nut ervan, ook nog machig er toe bijdraagt om de heerschende werkloosheid te bestrijden. Dit zijn al argumenten die wij steeds herhaald hebben en herhalen wanneer wij ten voordeele van het herstel onzer vaart Yper-Komen pleiten, en het verheugt ons thans dat de waarde, de ge grondheid dezer argumenten door den Heer Mi nister van Openbare Werken bevestigd worden. De Heer Minister somt ook de groote werken op die overal elders in ons land uitgevoerd wor den, dit is nogmaals iets dat wij ook herhaalde lijk hebben gedaan, juist om aan te toonen dat, wanneer men millioenen over heeft om .elders nieuwe, groote en kostelijke vlerken uit te voe ren, men geen reden of beter geen uitvluchtsel mag zoeken om hier in onze streek het kleine werk van het herstel der vaart Yper-Komen niet te doen, te meer dat dit kleine werk dan nog een herstel van oorlogsschade is waarop onze streek op ontegensprekelijke wijze recht heeft. En wat betreft de binnenscheepvaart bevestigt de Heer Minister ook dat het nut eener vaart niet op voorhand kan bewezen worden. Vroeger eisch- te de Heer Minister Merlot dat wij het nut der vaart Yper-Komen zouden bewijzen, hij stelde zelfs een commissie aan om dit nut te onderzoe ken, doch nu geeft de Heer Vanderpoorten ons andermaal gelijk en verklaart hij dat het onmo gelijk is het nut eener vaart op voorhand te ver zekeren. Dit hangt af van te veel verschillende factoren en vooral van de wijze waarop de vaart zelf uitgebaat wordt. En met deze bevestiging bewijst de Heer Minister te weten wat handel en nijverheid is, een ondervinding welke aan twee zijner voorgangers ontbrak. Het is dus met recht en reden dat wij verhopen mogen dat de vaart Yper-Komen, eens dat zij behoorlijk hersteld is en degelijk uitgebaat wordt, dezelfde diensten zal bewijzen als nu reeds de vaart Yper- Yzer en als de andere dergelijke vaarten hier in de streek, namelijk de vaarten Kortrijk-Bossuyt en Rousselare-Oyghem en voor Roubaix-Tour- coing, de Spierevaart. Zooals de Heer Minister Sap het reeds in 1934 verklaarde dat de regeering het volkomen erkende en aannam dat de sleuf van Hollebeke, waar vroeger noodlottige instortingen plaats had den die de uitbating der vaart Yper-Komen be letten, nu, dank zij den vooruitgang der techniek, geen ernstig beletsel meer is. zoo ook verzekert de Heer Minister Vanderpoorten nu opnieuw dat onze ingenieurs en aannemers bekwaam zijn de grootste moeilijkheden te overwinnen en hier van, door het maken van het Albertkanaal, van de tunnels onder de Schelde en andere groote werken, het schoonste en doorslaandste bewijs hebben geleverd. Al de door ons vroeger gebruikte argumenten ten voordeele van het herstel der vaart Yper- Komen maken dus deel van de overtuiging van den Heer Minister van Openbare Werken en wij hopen dan ook dat, wanneer hij de zaak hier eens ter plaats zal onderzocht hebben, hij de noodige kredieten zal voorzien om het werk aan te van gen en zoo eindelijk aan Yper en aan gansch de vroeger verwoeste streek, die er ook het grootste belang bij heeft, recht zal laten wedervaren. LICHTDEMPINGSOEFENINGEN Er wordt ter kennis gebracht der inwoners der Stad, dat er in DEN NACHT van VRIJDAG 9 op ZATERDAG 10 JUNI aanstaande eene Licht- dempingsoefening zal plaats hebben voor de Pro vincies West- en Öost-Vlaanderen. De bevolking zal van het begin alsook van het einde dezer oefening verwittigd worden bij mid del der SIRENE. ONDERRICHTINGEN VOOR HET WELGELUKKEN DEZER OEFENING: I. Buitenverlichting. Zoowel openbare als private zal gansch worden afgeschaft. Draagbare petroleumlampen (stormlantaarn genoemd) zullen worden gebruikt om de hinder palen en de diensten van de luchtbescherming aan te wijzen ook om de openbare wegen af te bakenen. II. Verlichting van de voertuigen. De lich ten moeten met een ondoorzichtbare kap worden verduisterd (b. v. gummi of donker blauw pa pier) op 4 of 5 cm. onder den lichthaard zal een horizontale opening ter breedte van 1 cm. wor den aangebracht. Voor de voertuigen zonder lichten zal ook wor den gebruik gemaakt van blauwgekleurde draag bare petroleumlampen. De binnenverlichting van de voertuigen zal tot een strikt minimum herleid en de toestellen zullen zorgvuldig verduisterd worden. IH. Binnenverlichting in de woonhuizen. De lichten zullen hun normale intensiteit mogen bewaren, maar de noodige verduisteringsmaatre gelen zullen worden genomen op een wijze dat het licht niet naar buiten kan doorschijnen. De verduistering zal ofwel rechtstreeksaan de lampen ofwel aan de vensters en openingen ge schieden. De aandacht dient bijzonder te worden ge trokken op de verlichting van de VOORPORTA LEN, VERANDAHS. DAKVENSTERS, enz. Deze lichtdemping zal op volledige wijze moe ten geschieden vanaf HET VALLEN VAN DEN AVOND tot 's ANDERENDAAGS BIJ DAGE RAAD. Yper, den 22 Mei 1939. De Secretaris, De Burgemeester en Schepenen, G. Versailles. J. Vanderghote. Het tandheelkundig kabinet van

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 1