Groot Zwemfeest
20 jaar, N 12 17 juni 1939
20 Année, N 12 17 juin 1939
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Joarnal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
TWEE MATEN
EN TWEE GEWICHTEN
DE VERBETERINGSWERKEN
DER VAART YPER YZER
Zondag 23 Juli 1939
Plaistow United Swimming Cl. Londen
Cercle de Natation, Brussel
Pacha Cichorei Wedstrijd
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Tijdens de bespreking der begrooting van bui
tengewone ontvangsten en uitgaven in de Kamer
zitting van Dinsdag 13 dezer, heeft de Heer Fieul-
lien enkele opmerkingen gemaakt over de wer
ken uitgevoerd in de Borinage en onder meer
over het graven van het kanaal van Nimy naar
Antoing. Deze bemerkingen werpen een eigen
aardig licht op de aldaar gevolgde werkwijze en
indien zij gegrond en echt zijn, dan mogen wij
zeggen dat het schandalig is hoe voor de eenen
zonder het minste onderzoek de grootste geld
verspillingen gedaan worden, terwijl anderen
zelfs datgene niet kunnen terug bekomen wat zij
vroeger bezaten.
Volgens het Beknopt Verslag zegde de Heer
Fieullien onder meer het. volgende
«Nu een woord over de beruchte vaart van Nimy
naar Antoing. Dat is een geschiedenis die Courte-
line had kunnen inspireeren. De Dienst voor Eco
nomisch Herstel had veel geld te verteren. Hij
vroeg aan sommige ambtenaren welke werken
zouden kunnen uitgevoerd worden. De ambte
naar die ?ich met die streek bezig hield, heeft in
de'kartons oude plannen gevonden, waarvan af
gezien werd omdat er reeds een dergelijke water
weg bestond. En aldus, zonder ook maar over te
gaan tot een aanbesteding, heeft men'een werk
van 120 millioen aangevat.
In plaats van 120 zal het 170 millioen zijn en
steunende op de woorden van den Heer Janssen,
gewezen minister van financiën, weten wij dat
het ten minste 500 millioen zal zijn! Welnu, die
vaart van Nimy naar Antoing is overbodig, ver
mits de Borinage reeds door een vaart met de
Schelde, en dus met Antwerpen, is verbonden.
De werken werden op 120 millioen ge
raamd. Zij zullen ten minste 500 millioen kosten;
500 millioen in 't water gesmeten.
De huidige vaart is voldoende voor de Bo
rinage en er is geen reden om een half milliard
te verkwisten aan nuttelooze werken.
Ziedaar hoe men ginder dus is te werk gegaan.
Zonder het minste onderzoek naar het econo
misch nut van dit werk, zelfs zonder aanbeste
ding heeft men de uitvoering besloten en aange
vangen van een werk dat op 120 millioen geschat
was, doch dat, volgens de bewering van den Heer
Fieullien een half milliard zal kosten en dat
daarenboven gansch nutteloos is gezien er reeds
een vaart bestond die voldoende was.
Hier integendeel werd door den Heer minister
Merlot, die deze geldverkwistingen in de Bori
nage voor een groot deel op zijn geweten heeft,
een commissie ingesteld om het economisch nut
te onderzoeken van een vaart die hier sedert
eeuwen reeds door de bevolking gewenscht en
gevraagd wordt, die vóór den oorlog reeds be
stond en nu slechts diende hersteld te worden.
Door denzelfden minister werd het ingeschreven
krediet van tien millioen voor het aanvangen van
dit herstellingswerk uit de begrooting geschrapt,
en dit alles door de schuld van een volksverte
genwoordiger van Yper, die lid was der hooger
bedoelde commissie en als mandataris onzer
streek aan zijn plicht is tekort gekomen door
zich tegen het herstel der vaart te verzetten.
Voor de Borinage heeft de Heer Delattre, volks
vertegenwoordiger uit die streek, op een oogen-
blik dat er geld voorhanden was, een werk weten
te bekomen waarvan de noodzakelijkheid niet
bewezen is en dat een half milliard zal kosten.
Had onze volksvertegenwoordiger toen zijn plicht
begrepen en het herstel der vaart Yper-Komen
verdedigd, dan ook zouden wij dit werk bekomen
hebben, onze talrijke werkloozen zouden er aan
den arbeid zijn gesteld geworden en Yper, in
plaats van achteruit te gaan zooals de cijfers der
bevolking dit nu bewijzen, zou dan weer hoopvol
een betere toekomst mogen te gemoet zien, daar
het herstel der vaart Yper-Komen, die de Yzer
met de Leie verbindt, hier de neerzetting en ont
wikkeling van nijverheden zal mogelijk maken
en ook nieuw leven, voorspoed en welstand bren
gen zal.
De verantwoordelijkheid van den persoon, die
zich tegen dit herstel verzette en die de schuld
-raagt van hel tijdelijk verwerpen van dit werk,
is dus groot en zijne onverklaarbare en onver
schoonbare houding zal ten eeuwige dage door
alle ware Yperlingen geschandvlekt worden.
Het voorbeeld der vaart van Nimy naar An
toing toont aan wat de invloed van een volks
vertegenwoordiger vermag zelfs wanneer het een
nutteloos werk betreft, en nu we hier een ande
ren volksvertegenwoordiger hebben, hopen wij
dat, dank zijne tusschenkomst, wij spoedig en
van zoodra de financieele toestand van het land
het zal toelaten-, algeheele voldoening zullen be
komen, te meer daar het hier slechts een herstel
betreft dat veel minder zal kosten en waarvan
het nut door niemand meer kan geloochend wor
den.
In de Kamer van Volksvertegenwoordigers
heeft de Heer Vanderghote, burgemeester van
Yper, volgende amendementen ingediend, nadat
het verslag over de begrooting der buitengewone
ontvangsten en uitgaven voor het dienstjaar 1939
was neergelegd geworden
Art. 66. Yzer Studiën en werken 2.200.000 fr.
't zij eene vermeerdering van 2,000,000 fr.
Art. 67. Kanaal van Yper naar den YzerStu
diën en werken 3,300,000 fr.
't zij eene vermeerdering van 1,300,000 fr.
Art. 71. Vesderbekken 46,700,000 fr.
't zij eene gelijke vermindering van 3.300,000 fr.
Deze amendementen waren als volgt toegelicht:
De Commissie voor waterverkeerswegen in het Yper-
sche, ingericht bij Besluit van den heer Minister van
Openbare Werken en Werkverschaffing d.d. 28 Juli
1937 en samengesteld uit hooge ambtenaren en verte
genwoordigers van de streek, heeft, in zitting van 20
October 1937, het programma goedgekeurd dat ter ver
betering van het kanaal van Yper naar den Yzer en de
gekanaliseerde Yzer door het Bestuur van Bruggen en
Wegen opgemaakt was.
Dit programma had tot doel het varen en kruisen van
schepen van 300 - 360 Ton. met volle lading, te allen
tijde mogelijk en gemakkelijk te maken tusschen' Yper
en Nieuwpoortd.i. zelfs wanneer de Yzer op laag
peil gehouden wordt om het afwateren der aangren
zende landerijen toe te laten.
De toestand van bewusten waterweg liet veel te wen-
schen over. Hij liet inderdaad niet toe aan schepen van
300 Ton met volle bevrachting de Kaai van Yper te be
reiken. Regelmatig deed de noodzakelijkheid zich voor
de schepen voor Yper bevracht gedeeltelijk te lossen te
Diksmuide, zelfs hunne lading te herleiden tot 50 a 60
Ton. Het is nutteloos verder uit te weiden over den
noodlottigen weerslag op de economie van de streek
van dergelijken wantoestand.
Volgens de inlichtingen van het Bestuur van Bruggen
en Wegen moest dit programma binnen een termijn
van hoogstens twee jaar uitgevoerd worden.
Ingevolge dit besluit werden de studies dezer ver-
beteringswerken ingezet en de bescheiden voor hunne
aanbesteding opgemaakt. De noodige kredieten werden
op aanvraag van het Bestuur van Bruggen en Wegen
van West-Vlaanderen regelmatig toegestaan ten einde
toe te laten dat deze werken overeenkomstig de ver
bintenis van het Ministerie van Openbare Werken
zouden voltooid worden. (Er dient hier opgemerkt dat
het noodzakelijk is dat deze verbeteringswerken, ge
zien hunne nauwe onderlinge afhankelijkheid, ter-
zelfdertijde van de gekanaliseerde Yzer en van de vaart
in de StedelijkeZwemkom te Yper
en onder meer
Internationale Waterpolomatch
TUSSCHEN
reeds 4 jaar kampioen van Engeland
EN
thans tweede in het kampioenschap van België.
Yper-Yzer moeten uitgevoerd worden).
Voor de uitvoering dezer werken werd in de Buiten
gewone Begrooting van 1939 onder Art. 66 Yzer
een crediet van 2,200,000 fr. en onder Art. 67 Kanaal
van Yper naar den Yzer een crediet van 3,300,000 fr.
verleend Op deze credieten wordt nu eene vermindering
toegepast van, respectievelijk, 2,000,000 fr. en 1,300,000
fr., wat de mogelijkheid uitsluit deze verbeteringswer
ken voort te zetten, alhoewel al de bescheiden voor de
aanbesteding klaar zijn.
De Heer Vanderpoorten, minister van Openbare
Werken en Werkverschaffing, antwoordde dat er
betreffende de kanalen in West-Vlaanderen nog
onteigeningen te verwezenlijken zijn waardoor
de uitvoering der werken noodzakelijkerwijze
moet vertraagd worden. Voor wat de werken aan
de vaart Yper-Yzer betreft zegde hij dat de be
trokken diensten van zijn departement dit jaar
niet meer zouden kunnen gebruiken dan hetgeen
voorzien was en het daarom overbodig was het
krediet te vermeerderen of een hooger bedrag
te voorzien. De Heer minister beloofde echter de
noodige sommen in de begrooting van aanstaande
jaar te voorzien, ten einde alsdan de begonnen
werken te kunnen voleindigen.
Hierop heeft de Heer Vanderghote, ten einde de
bespreking der begrooting niet te verlengen en
haar afhandeling te bespoedigen, zijn amende
menten ingetrokken.
Nochtans, zooals de Handelskamer van Yper
het verleden week reeds deed opmerken met haar
brief dien wij in ons laatste nummer overdruk
ten, heeft de Heer Vanderghote door het indie
nen van zijn amendementen de aandacht van den
Heer Minister gevestigd op een inkrimping van
kredieten die, naar ons uit goede bron verzekerd
werd, den vooruitgang der werken zal belemme
ren en dan ook strijdig is met de belangen onzer
streek.
Indien er, zooals de Heer minister hel beweert,
nu nog onteigeningen moeten gedaan worden,
dan is het niet met de eerst voorziene kredieten
te verminderen dat men deze onteigeningen rap
per zal kunnen verwezenlijken, integendeel.
Daarom vragen wij dan ook dat men aandringen
zou om de vroeger ingeschreven kredieten te be
houden, ten einde de zoo noodige verbeterings
werken aan de vaart Yper-Yzer en aan den Yzer
ononderbroken en met den gewenschten spoed te
kunnen voortzetten. Het is dan ook met voldoe
ning dat wij op het laatste oogenblik vernemen
daDde nationalistische groep van den Senaat de
amendementen van den Heer volksvertegenwoor
diger Vanderghote zal overnemen.
De uitslagen van den 2° Wedstrijd zullen be
kend gemaakt worden in dit blad op de Zonda
gen van 16 en 23 Juli.
Al de radioposten zullen de uitslagen uitzenden
omstreeks dezelfde datums.