Groot Zwemfeest 20 jaar, N 12 17 juni 1939 20 Année, N 12 17 juin 1939 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Joarnal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres TWEE MATEN EN TWEE GEWICHTEN DE VERBETERINGSWERKEN DER VAART YPER YZER Zondag 23 Juli 1939 Plaistow United Swimming Cl. Londen Cercle de Natation, Brussel Pacha Cichorei Wedstrijd HET YPERSCHE LA REGION D'YPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Tijdens de bespreking der begrooting van bui tengewone ontvangsten en uitgaven in de Kamer zitting van Dinsdag 13 dezer, heeft de Heer Fieul- lien enkele opmerkingen gemaakt over de wer ken uitgevoerd in de Borinage en onder meer over het graven van het kanaal van Nimy naar Antoing. Deze bemerkingen werpen een eigen aardig licht op de aldaar gevolgde werkwijze en indien zij gegrond en echt zijn, dan mogen wij zeggen dat het schandalig is hoe voor de eenen zonder het minste onderzoek de grootste geld verspillingen gedaan worden, terwijl anderen zelfs datgene niet kunnen terug bekomen wat zij vroeger bezaten. Volgens het Beknopt Verslag zegde de Heer Fieullien onder meer het. volgende «Nu een woord over de beruchte vaart van Nimy naar Antoing. Dat is een geschiedenis die Courte- line had kunnen inspireeren. De Dienst voor Eco nomisch Herstel had veel geld te verteren. Hij vroeg aan sommige ambtenaren welke werken zouden kunnen uitgevoerd worden. De ambte naar die ?ich met die streek bezig hield, heeft in de'kartons oude plannen gevonden, waarvan af gezien werd omdat er reeds een dergelijke water weg bestond. En aldus, zonder ook maar over te gaan tot een aanbesteding, heeft men'een werk van 120 millioen aangevat. In plaats van 120 zal het 170 millioen zijn en steunende op de woorden van den Heer Janssen, gewezen minister van financiën, weten wij dat het ten minste 500 millioen zal zijn! Welnu, die vaart van Nimy naar Antoing is overbodig, ver mits de Borinage reeds door een vaart met de Schelde, en dus met Antwerpen, is verbonden. De werken werden op 120 millioen ge raamd. Zij zullen ten minste 500 millioen kosten; 500 millioen in 't water gesmeten. De huidige vaart is voldoende voor de Bo rinage en er is geen reden om een half milliard te verkwisten aan nuttelooze werken. Ziedaar hoe men ginder dus is te werk gegaan. Zonder het minste onderzoek naar het econo misch nut van dit werk, zelfs zonder aanbeste ding heeft men de uitvoering besloten en aange vangen van een werk dat op 120 millioen geschat was, doch dat, volgens de bewering van den Heer Fieullien een half milliard zal kosten en dat daarenboven gansch nutteloos is gezien er reeds een vaart bestond die voldoende was. Hier integendeel werd door den Heer minister Merlot, die deze geldverkwistingen in de Bori nage voor een groot deel op zijn geweten heeft, een commissie ingesteld om het economisch nut te onderzoeken van een vaart die hier sedert eeuwen reeds door de bevolking gewenscht en gevraagd wordt, die vóór den oorlog reeds be stond en nu slechts diende hersteld te worden. Door denzelfden minister werd het ingeschreven krediet van tien millioen voor het aanvangen van dit herstellingswerk uit de begrooting geschrapt, en dit alles door de schuld van een volksverte genwoordiger van Yper, die lid was der hooger bedoelde commissie en als mandataris onzer streek aan zijn plicht is tekort gekomen door zich tegen het herstel der vaart te verzetten. Voor de Borinage heeft de Heer Delattre, volks vertegenwoordiger uit die streek, op een oogen- blik dat er geld voorhanden was, een werk weten te bekomen waarvan de noodzakelijkheid niet bewezen is en dat een half milliard zal kosten. Had onze volksvertegenwoordiger toen zijn plicht begrepen en het herstel der vaart Yper-Komen verdedigd, dan ook zouden wij dit werk bekomen hebben, onze talrijke werkloozen zouden er aan den arbeid zijn gesteld geworden en Yper, in plaats van achteruit te gaan zooals de cijfers der bevolking dit nu bewijzen, zou dan weer hoopvol een betere toekomst mogen te gemoet zien, daar het herstel der vaart Yper-Komen, die de Yzer met de Leie verbindt, hier de neerzetting en ont wikkeling van nijverheden zal mogelijk maken en ook nieuw leven, voorspoed en welstand bren gen zal. De verantwoordelijkheid van den persoon, die zich tegen dit herstel verzette en die de schuld -raagt van hel tijdelijk verwerpen van dit werk, is dus groot en zijne onverklaarbare en onver schoonbare houding zal ten eeuwige dage door alle ware Yperlingen geschandvlekt worden. Het voorbeeld der vaart van Nimy naar An toing toont aan wat de invloed van een volks vertegenwoordiger vermag zelfs wanneer het een nutteloos werk betreft, en nu we hier een ande ren volksvertegenwoordiger hebben, hopen wij dat, dank zijne tusschenkomst, wij spoedig en van zoodra de financieele toestand van het land het zal toelaten-, algeheele voldoening zullen be komen, te meer daar het hier slechts een herstel betreft dat veel minder zal kosten en waarvan het nut door niemand meer kan geloochend wor den. In de Kamer van Volksvertegenwoordigers heeft de Heer Vanderghote, burgemeester van Yper, volgende amendementen ingediend, nadat het verslag over de begrooting der buitengewone ontvangsten en uitgaven voor het dienstjaar 1939 was neergelegd geworden Art. 66. Yzer Studiën en werken 2.200.000 fr. 't zij eene vermeerdering van 2,000,000 fr. Art. 67. Kanaal van Yper naar den YzerStu diën en werken 3,300,000 fr. 't zij eene vermeerdering van 1,300,000 fr. Art. 71. Vesderbekken 46,700,000 fr. 't zij eene gelijke vermindering van 3.300,000 fr. Deze amendementen waren als volgt toegelicht: De Commissie voor waterverkeerswegen in het Yper- sche, ingericht bij Besluit van den heer Minister van Openbare Werken en Werkverschaffing d.d. 28 Juli 1937 en samengesteld uit hooge ambtenaren en verte genwoordigers van de streek, heeft, in zitting van 20 October 1937, het programma goedgekeurd dat ter ver betering van het kanaal van Yper naar den Yzer en de gekanaliseerde Yzer door het Bestuur van Bruggen en Wegen opgemaakt was. Dit programma had tot doel het varen en kruisen van schepen van 300 - 360 Ton. met volle lading, te allen tijde mogelijk en gemakkelijk te maken tusschen' Yper en Nieuwpoortd.i. zelfs wanneer de Yzer op laag peil gehouden wordt om het afwateren der aangren zende landerijen toe te laten. De toestand van bewusten waterweg liet veel te wen- schen over. Hij liet inderdaad niet toe aan schepen van 300 Ton met volle bevrachting de Kaai van Yper te be reiken. Regelmatig deed de noodzakelijkheid zich voor de schepen voor Yper bevracht gedeeltelijk te lossen te Diksmuide, zelfs hunne lading te herleiden tot 50 a 60 Ton. Het is nutteloos verder uit te weiden over den noodlottigen weerslag op de economie van de streek van dergelijken wantoestand. Volgens de inlichtingen van het Bestuur van Bruggen en Wegen moest dit programma binnen een termijn van hoogstens twee jaar uitgevoerd worden. Ingevolge dit besluit werden de studies dezer ver- beteringswerken ingezet en de bescheiden voor hunne aanbesteding opgemaakt. De noodige kredieten werden op aanvraag van het Bestuur van Bruggen en Wegen van West-Vlaanderen regelmatig toegestaan ten einde toe te laten dat deze werken overeenkomstig de ver bintenis van het Ministerie van Openbare Werken zouden voltooid worden. (Er dient hier opgemerkt dat het noodzakelijk is dat deze verbeteringswerken, ge zien hunne nauwe onderlinge afhankelijkheid, ter- zelfdertijde van de gekanaliseerde Yzer en van de vaart in de StedelijkeZwemkom te Yper en onder meer Internationale Waterpolomatch TUSSCHEN reeds 4 jaar kampioen van Engeland EN thans tweede in het kampioenschap van België. Yper-Yzer moeten uitgevoerd worden). Voor de uitvoering dezer werken werd in de Buiten gewone Begrooting van 1939 onder Art. 66 Yzer een crediet van 2,200,000 fr. en onder Art. 67 Kanaal van Yper naar den Yzer een crediet van 3,300,000 fr. verleend Op deze credieten wordt nu eene vermindering toegepast van, respectievelijk, 2,000,000 fr. en 1,300,000 fr., wat de mogelijkheid uitsluit deze verbeteringswer ken voort te zetten, alhoewel al de bescheiden voor de aanbesteding klaar zijn. De Heer Vanderpoorten, minister van Openbare Werken en Werkverschaffing, antwoordde dat er betreffende de kanalen in West-Vlaanderen nog onteigeningen te verwezenlijken zijn waardoor de uitvoering der werken noodzakelijkerwijze moet vertraagd worden. Voor wat de werken aan de vaart Yper-Yzer betreft zegde hij dat de be trokken diensten van zijn departement dit jaar niet meer zouden kunnen gebruiken dan hetgeen voorzien was en het daarom overbodig was het krediet te vermeerderen of een hooger bedrag te voorzien. De Heer minister beloofde echter de noodige sommen in de begrooting van aanstaande jaar te voorzien, ten einde alsdan de begonnen werken te kunnen voleindigen. Hierop heeft de Heer Vanderghote, ten einde de bespreking der begrooting niet te verlengen en haar afhandeling te bespoedigen, zijn amende menten ingetrokken. Nochtans, zooals de Handelskamer van Yper het verleden week reeds deed opmerken met haar brief dien wij in ons laatste nummer overdruk ten, heeft de Heer Vanderghote door het indie nen van zijn amendementen de aandacht van den Heer Minister gevestigd op een inkrimping van kredieten die, naar ons uit goede bron verzekerd werd, den vooruitgang der werken zal belemme ren en dan ook strijdig is met de belangen onzer streek. Indien er, zooals de Heer minister hel beweert, nu nog onteigeningen moeten gedaan worden, dan is het niet met de eerst voorziene kredieten te verminderen dat men deze onteigeningen rap per zal kunnen verwezenlijken, integendeel. Daarom vragen wij dan ook dat men aandringen zou om de vroeger ingeschreven kredieten te be houden, ten einde de zoo noodige verbeterings werken aan de vaart Yper-Yzer en aan den Yzer ononderbroken en met den gewenschten spoed te kunnen voortzetten. Het is dan ook met voldoe ning dat wij op het laatste oogenblik vernemen daDde nationalistische groep van den Senaat de amendementen van den Heer volksvertegenwoor diger Vanderghote zal overnemen. De uitslagen van den 2° Wedstrijd zullen be kend gemaakt worden in dit blad op de Zonda gen van 16 en 23 Juli. Al de radioposten zullen de uitslagen uitzenden omstreeks dezelfde datums.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 1