Athletiek - Meeting Groot Zwemfeest De verplaatsing der Spoorwegdiensten van Yper naar Kortrijk 20 Jaar, N 14-1 juli 1939 20 Année, N 141 J ui liet- 1939 Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de lArrondissement d'Ypres Een nieuwe aanslag tegen Yper Op Zondag 30 Juli 1939 C R O O T E Zondag 23 Juli 1939, om 3 uur Plaistow United Swimming Cl. Londen Cercle de Natation, Brussel HET YPERSCHE LA RÉOION D'YPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés o Een drietal weken geleden mieken wij ons de tolk van zekere geruchten die hier in welinge lichte middens verspreid werden over de in hoo- ger hand ontworpen verplaatsing van het herstel lingsatelier der statie van Yper naar Kortrijk, als gevolg op de genomen beslissing het meeren- deel der stoomtreinen door mazouttreinen te ver vangen. Sindsdien hebben wij getracht dienaangaande wat nadere inlichtingen in te winnen en hetgeen v/ij vernamen schijnt de gegrondheid dier loo- pende geruchten te bevestigen, want, alhoewel de verplaatsing der stelplaats van Yper nog niet besloten werd, toch is het vraagstuk ervan reeds gesteld, gezien de Nationale Maatschappij van Spoorwegen aan haar ingenieur te Kortrijk op dracht heeft gegeven de mogelijkheid te onder zoeken om aldaar het depot der nieuwe in dienst te stélle» .mbto*-wagëns~ml,f'é rïchten. Dal de Nationale Maatschappij van Spoorwe gen tracht haar uitbating minder deficitair te maken, iedereen zal daarmede t'akkoord gaan, doch wat wij niet aannemen kunnen is dat deze besparing nogmaals geschiedt op den rug van Yper dat reeds te veel van zijn vroegere inkomst bronnen beroofd werd. Men weet dat de exploitatie van het belgisch spoorwegnet sedert verscheidene jaren reeds met een aanzienlijk tekort sluit. Zoo men de rekening van ontvangsten en uitgaven voor elke lijn van het net afzonderlijk opmaakt, dan komt men tot de vaststelling dat, op 4.839 kilometer geëxploi teerde lijnen, 2.427 kilometër van die lijnen defi citair zijn. Het tekort der deficitaire lijnen alleen bedraagt voor 1938 niet minder dan 260 millioen, terwijl het totaal tekort voor gansch het net niet boven de 220 millioen gaat. Hieruit blijkt dus dat de rendeerende lijnen van het net al leen maar bij machte zijn een klein deel van het verlies der deficitaire lijnen, namelijk 40 mil lioen, te dekken. Het is om het aanzienlijk verlies dezer defi citaire lijnen, waarvan het behoud door het al gemeen belang vereischt wordt, in zekere mate te kunnen verminderen, dat de Nationale Maat schappij van Spoorwegen besloten heeft een groot deel der stoomtreinen op die lijnen door lichte motorwagens te vervangen. In den loop van het jaar 1930 werden de eerste motortreinen in dienst gesteld op onze banen. Die rijtuigen, alle met bogies en voor locaal ver keer bestemd, waren ten getalle yan zes, waar van drie Dieselrijtuigen met mechanische trans missie van 150 P. K. en drie met stoom van 100 P. K. De mdienststelling dezer zes eenheden werd in den loop van de jaren 1932 tot 1936, ge volgd door die van 28 andere, eveneens voor lo caal verkeer bestemd. Daarenboven stelde de Nationale Maatschappij, in het begin van 1934, in dienst1 snelrijdende Diesel-electrische twee- wagenmotortrein voor doorgaand verkeer, uit gerust met een Dieselmotor van 410 P. K. en, in om 3 uur op het Stadium van C. S. Y. Augustinenstraat Programma en nadere inlichtingen a. s. week. 1936, 8 snelrijdende Diesel-electrische driewagen- motortreinen, eveneens voor doorgaand verkeer, en voorzien van 2 motoren elk met een vermo gen van 365 tot 450 P. K. Dit maakt dat er op I Januari 1939 reeds 43 motortreinen op het Bel gisch net liepen. Deze waren verdeeld over 7 centra, namelijk Brugge 3, Merelbeke 8, Berchem 6, Haine-St-Pierre 12, Luik 3_, Visé 3 en Vorst- Zuid 8. Onlangs heeft de Nationale Maatschappij^ op enkele kleine banen van Henegouwen, twee nieu we motorwagentypen in dienst gesteld die, om de vele voordeelen welke ze bieden, door de ge wone reizigers dezer banen dadelijk op prijs werden gesteld. Deze twee motorwagentypen zijn beide uitgerust met denzelfden Dieselmotor van 140 PK., doch bieden het eene 80 en het an dere 120 plaatsen. De wagen met 80 plaatsen heeft 2 assen, die met 120 plaatsen heeft 2 bo gies Hun respectievelijke baklengte bereikt II m. 33 en 16 m. 50 en hun gewicht bedraagt onderscheidenlijk 14 T. 250 en 23 T. 500. De mo tor wordt gedragen door het onderstel van den bak en ligt in het midden van het rijtuig. De overbrenging van het vermogen op de beide drijf assen is geheel mechanisch. In de versnellings- kast zijn trappen welke groote versnellingen bij het aanzetten verzekeren, wat voordeelig is voor motorwagens die bestemd zijn voor diensten met menigvuldige halten. De snelheid op waterpas spoor is beperkt op 60 km. per uur. De motor wagen is toegerust met de automatische Westing- house-rem en al de assen van het voertuig wor den geremd. Elk wagen type heeft slechts één klasse en is voorzien van twee groote eindbalkons met tal van horizontale handgrepen. Van op deze balkons slaat de blik over de gansche lengte van het rijtuig, waarin geen schotten zijn, en volgt hij, voorbij de glazen wanden der voor en achter einden, gemakkelijk het panorama van de baan. Met dit doel zijn de leuningen der banken vrij laag gehouden en de bagagerekken in de over- langsche richting geplaatst. De paneelen der wane.en van plakhout, de banken van gebogen pijpen en lichte latten van Congoleesch hout, het klein ijzerwerk van wit metaal, de groote draag wijdte der zijramen, maken dat alles er helder en comfortabel uitziet. Aan de wanden kleine ta feltjes, gordijnen aan de vensters, een electrische verlichting met 18 lampen in den kleinsten mo torwagen, een overvloedige verwarming verze kerd door de uitlaatgassen, kleine schuiframen in de zijvensters op den voet van 1 op 2. ruime en gemakkelijke zitplaatsen, enz. verklaren den bijval dien deze wagens bij het publiek genieten. Daarbij zijn deze motorwagens stevig alhoewel licht zij zijn niet duur, laten zich gemakkelijk besturen en onderhouden en verbruiken weinig, zoodat zij een kostprijs per kilometer geven die niet alleen lager is dan den kostprijs van den stoomtrein, maar zelfs merkelijk minder dan dien van al de andere motorwagentypen in ge bruik op het Belgisch spoor. De gebruiksmogelijkheden der motorwagens is onbeperkt, daar zij zoowel op waterpasse als op oneffen banen kunnen gebruikt worden, doch het were verboden er aanhangwagens bij te zetten, zoodat de misbruiken inzake bijvoeging van las ten vermeden worden en de motorwagen al de voordeelen blijft behouden welke aan zijn abso lute zelfstandigheid verbonden zijn. De motor wagens zijn dan ook niet voorzien van een kop- in de Stedelijke Zwemkom te Yper en onder meer internationale Waterpolomatch TUSSCHEN reeds 4 jaar kampioen van Engeland EN Kampioen van België le Divisie 1936-37-38. Ingangsprijs7 fr. 5 fr. 3 frank. pelinrichting, noch van een remkoppeling. Zij hebben alleen een aanhaakring waardoor ze, bij defect onderweg, kunnen weggehaald worden. Schikkingen werden getroffen om de eenmans- bediening toe te passen, die hierin bestaat dat de bestuurder van het voertuig zelf met de afgifte van de biljetten belast wordt. Van op zijn zit bank op het voorgedeelte van elk balkon wel ke zitbank bijna geheel kan ingetrokken worden bedient de bestuurder de krukken van het rij- bord de drukknoppen voor het openen en sluiten der deuren en de machine die de biljetten af levert. Het exploitatieprogramma der deficitaire lij nen vereischt dat 140 a 150 lichte motorwagens in het verkeer gebracht worden, doch alvorens het aan te nemen type definitief te bepalen, besloot de Nationale Maatschappij eerst nog, benevens de vroeger reeds in dienst gestelde autorails, een tweetal nieuwe modellen te beproeven. Deze proef, die zooals hooger gezegd in het Henegouw- sche gedaan werd. kon reeds na enkele weken proefrijden als afdoende beschouwd worden. De nieuwe motorwagen geeft voldoening zoowel on der opzicht van techniek als van de exploitatie- vereischten en beantwoordt dus ten volle aan de voorwaarden voor zijn gebruik. De Nationale Maatschappij heeft dan ook zeer kort geleden een gedeelte, namelijk 50 lichte motorwagens van het type van 80 plaatsen be steld Deze worden in de wërkplaatsen der Na tionale Maatschappij te Mechelen vervaardigd en zullen op de deficitaire lijneii van het net in dienst gesteld worden naarmate ze klaarkomen, wat reeds tegen het einde van dit jaar zal gedaan zijn Later zullen dan waarschijnlijk nog nieuwe motorwagens gebouwd worden om zoo geleide lijk al de treinen op de ondergeschikte en defi citaire lijnen te vervangen, treinen die door gaans nog samengesteld zijn uit oude rijtuigen met houten bakken, welke, hoezeer de Nationale Maatschappij er ook voor zorgt om ze behoorlijk te deen voorkomen, een nog al poover figuur blij ven maken naast de comfortabele en bijna luxu euze metalen rijtuigen die voor het verkeer op de groote lijnen voorbehouden zijn. Deze vervanging der oude treinen door motor wagens zal dus niet alleen een groote verbetering maar tevens ook een merkelijke besparing zijn en wij kunnen niet anders dan de Nationale Maatschappij om deze goede en gelukkige be slissing van harte geluk te wenschen, maar... wij kunnen noch zullen aanvaarden dat deze verbe tering en besparing te onzen nadeele geschieden zooals men ze dreigt te doen. Wit weten immers dat men, met het doel de on kosten nog meer in te krimpen, de mogelijkheid onderzoekt om het depot der motorwagens te Kortrijk in te richten en aldaar al de bijhoorige diensten, zooals verdeelingsdienst en herstellings-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 1