Athletiek - Meeting
Groot Zwemfeest
De verplaatsing der Spoorwegdiensten van Yper naar Kortrijk
20 Jaar, N 14-1 juli 1939
20 Année, N 141 J ui liet- 1939
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de lArrondissement d'Ypres
Een nieuwe aanslag tegen Yper
Op Zondag 30 Juli 1939
C R O O T E
Zondag 23 Juli 1939, om 3 uur
Plaistow United Swimming Cl. Londen
Cercle de Natation, Brussel
HET
YPERSCHE
LA RÉOION
D'YPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
o
Een drietal weken geleden mieken wij ons de
tolk van zekere geruchten die hier in welinge
lichte middens verspreid werden over de in hoo-
ger hand ontworpen verplaatsing van het herstel
lingsatelier der statie van Yper naar Kortrijk,
als gevolg op de genomen beslissing het meeren-
deel der stoomtreinen door mazouttreinen te ver
vangen.
Sindsdien hebben wij getracht dienaangaande
wat nadere inlichtingen in te winnen en hetgeen
v/ij vernamen schijnt de gegrondheid dier loo-
pende geruchten te bevestigen, want, alhoewel
de verplaatsing der stelplaats van Yper nog niet
besloten werd, toch is het vraagstuk ervan reeds
gesteld, gezien de Nationale Maatschappij van
Spoorwegen aan haar ingenieur te Kortrijk op
dracht heeft gegeven de mogelijkheid te onder
zoeken om aldaar het depot der nieuwe in dienst
te stélle» .mbto*-wagëns~ml,f'é rïchten.
Dal de Nationale Maatschappij van Spoorwe
gen tracht haar uitbating minder deficitair te
maken, iedereen zal daarmede t'akkoord gaan,
doch wat wij niet aannemen kunnen is dat deze
besparing nogmaals geschiedt op den rug van
Yper dat reeds te veel van zijn vroegere inkomst
bronnen beroofd werd.
Men weet dat de exploitatie van het belgisch
spoorwegnet sedert verscheidene jaren reeds met
een aanzienlijk tekort sluit. Zoo men de rekening
van ontvangsten en uitgaven voor elke lijn van
het net afzonderlijk opmaakt, dan komt men tot
de vaststelling dat, op 4.839 kilometer geëxploi
teerde lijnen, 2.427 kilometër van die lijnen defi
citair zijn. Het tekort der deficitaire lijnen alleen
bedraagt voor 1938 niet minder dan 260 millioen,
terwijl het totaal tekort voor gansch het net
niet boven de 220 millioen gaat. Hieruit blijkt
dus dat de rendeerende lijnen van het net al
leen maar bij machte zijn een klein deel van het
verlies der deficitaire lijnen, namelijk 40 mil
lioen, te dekken.
Het is om het aanzienlijk verlies dezer defi
citaire lijnen, waarvan het behoud door het al
gemeen belang vereischt wordt, in zekere mate
te kunnen verminderen, dat de Nationale Maat
schappij van Spoorwegen besloten heeft een
groot deel der stoomtreinen op die lijnen door
lichte motorwagens te vervangen.
In den loop van het jaar 1930 werden de eerste
motortreinen in dienst gesteld op onze banen.
Die rijtuigen, alle met bogies en voor locaal ver
keer bestemd, waren ten getalle yan zes, waar
van drie Dieselrijtuigen met mechanische trans
missie van 150 P. K. en drie met stoom van 100
P. K. De mdienststelling dezer zes eenheden
werd in den loop van de jaren 1932 tot 1936, ge
volgd door die van 28 andere, eveneens voor lo
caal verkeer bestemd. Daarenboven stelde de
Nationale Maatschappij, in het begin van 1934,
in dienst1 snelrijdende Diesel-electrische twee-
wagenmotortrein voor doorgaand verkeer, uit
gerust met een Dieselmotor van 410 P. K. en, in
om 3 uur
op het Stadium van C. S. Y. Augustinenstraat
Programma en nadere inlichtingen a. s. week.
1936, 8 snelrijdende Diesel-electrische driewagen-
motortreinen, eveneens voor doorgaand verkeer,
en voorzien van 2 motoren elk met een vermo
gen van 365 tot 450 P. K. Dit maakt dat er op
I Januari 1939 reeds 43 motortreinen op het Bel
gisch net liepen. Deze waren verdeeld over 7
centra, namelijk Brugge 3, Merelbeke 8, Berchem
6, Haine-St-Pierre 12, Luik 3_, Visé 3 en Vorst-
Zuid 8.
Onlangs heeft de Nationale Maatschappij^ op
enkele kleine banen van Henegouwen, twee nieu
we motorwagentypen in dienst gesteld die, om
de vele voordeelen welke ze bieden, door de ge
wone reizigers dezer banen dadelijk op prijs
werden gesteld. Deze twee motorwagentypen
zijn beide uitgerust met denzelfden Dieselmotor
van 140 PK., doch bieden het eene 80 en het an
dere 120 plaatsen. De wagen met 80 plaatsen
heeft 2 assen, die met 120 plaatsen heeft 2 bo
gies Hun respectievelijke baklengte bereikt
II m. 33 en 16 m. 50 en hun gewicht bedraagt
onderscheidenlijk 14 T. 250 en 23 T. 500. De mo
tor wordt gedragen door het onderstel van den
bak en ligt in het midden van het rijtuig. De
overbrenging van het vermogen op de beide drijf
assen is geheel mechanisch. In de versnellings-
kast zijn trappen welke groote versnellingen bij
het aanzetten verzekeren, wat voordeelig is voor
motorwagens die bestemd zijn voor diensten met
menigvuldige halten. De snelheid op waterpas
spoor is beperkt op 60 km. per uur. De motor
wagen is toegerust met de automatische Westing-
house-rem en al de assen van het voertuig wor
den geremd. Elk wagen type heeft slechts één
klasse en is voorzien van twee groote eindbalkons
met tal van horizontale handgrepen. Van op deze
balkons slaat de blik over de gansche lengte van
het rijtuig, waarin geen schotten zijn, en volgt
hij, voorbij de glazen wanden der voor en achter
einden, gemakkelijk het panorama van de baan.
Met dit doel zijn de leuningen der banken vrij
laag gehouden en de bagagerekken in de over-
langsche richting geplaatst. De paneelen der
wane.en van plakhout, de banken van gebogen
pijpen en lichte latten van Congoleesch hout, het
klein ijzerwerk van wit metaal, de groote draag
wijdte der zijramen, maken dat alles er helder en
comfortabel uitziet. Aan de wanden kleine ta
feltjes, gordijnen aan de vensters, een electrische
verlichting met 18 lampen in den kleinsten mo
torwagen, een overvloedige verwarming verze
kerd door de uitlaatgassen, kleine schuiframen
in de zijvensters op den voet van 1 op 2. ruime
en gemakkelijke zitplaatsen, enz. verklaren den
bijval dien deze wagens bij het publiek genieten.
Daarbij zijn deze motorwagens stevig alhoewel
licht zij zijn niet duur, laten zich gemakkelijk
besturen en onderhouden en verbruiken weinig,
zoodat zij een kostprijs per kilometer geven die
niet alleen lager is dan den kostprijs van den
stoomtrein, maar zelfs merkelijk minder dan
dien van al de andere motorwagentypen in ge
bruik op het Belgisch spoor.
De gebruiksmogelijkheden der motorwagens is
onbeperkt, daar zij zoowel op waterpasse als op
oneffen banen kunnen gebruikt worden, doch het
were verboden er aanhangwagens bij te zetten,
zoodat de misbruiken inzake bijvoeging van las
ten vermeden worden en de motorwagen al de
voordeelen blijft behouden welke aan zijn abso
lute zelfstandigheid verbonden zijn. De motor
wagens zijn dan ook niet voorzien van een kop-
in de Stedelijke Zwemkom te Yper
en onder meer
internationale Waterpolomatch
TUSSCHEN
reeds 4 jaar kampioen van Engeland
EN
Kampioen van België le Divisie 1936-37-38.
Ingangsprijs7 fr. 5 fr. 3 frank.
pelinrichting, noch van een remkoppeling. Zij
hebben alleen een aanhaakring waardoor ze, bij
defect onderweg, kunnen weggehaald worden.
Schikkingen werden getroffen om de eenmans-
bediening toe te passen, die hierin bestaat dat de
bestuurder van het voertuig zelf met de afgifte
van de biljetten belast wordt. Van op zijn zit
bank op het voorgedeelte van elk balkon wel
ke zitbank bijna geheel kan ingetrokken worden
bedient de bestuurder de krukken van het rij-
bord de drukknoppen voor het openen en sluiten
der deuren en de machine die de biljetten af
levert.
Het exploitatieprogramma der deficitaire lij
nen vereischt dat 140 a 150 lichte motorwagens in
het verkeer gebracht worden, doch alvorens het
aan te nemen type definitief te bepalen, besloot
de Nationale Maatschappij eerst nog, benevens
de vroeger reeds in dienst gestelde autorails, een
tweetal nieuwe modellen te beproeven. Deze
proef, die zooals hooger gezegd in het Henegouw-
sche gedaan werd. kon reeds na enkele weken
proefrijden als afdoende beschouwd worden. De
nieuwe motorwagen geeft voldoening zoowel on
der opzicht van techniek als van de exploitatie-
vereischten en beantwoordt dus ten volle aan de
voorwaarden voor zijn gebruik.
De Nationale Maatschappij heeft dan ook zeer
kort geleden een gedeelte, namelijk 50 lichte
motorwagens van het type van 80 plaatsen be
steld Deze worden in de wërkplaatsen der Na
tionale Maatschappij te Mechelen vervaardigd en
zullen op de deficitaire lijneii van het net in
dienst gesteld worden naarmate ze klaarkomen,
wat reeds tegen het einde van dit jaar zal gedaan
zijn Later zullen dan waarschijnlijk nog nieuwe
motorwagens gebouwd worden om zoo geleide
lijk al de treinen op de ondergeschikte en defi
citaire lijnen te vervangen, treinen die door
gaans nog samengesteld zijn uit oude rijtuigen
met houten bakken, welke, hoezeer de Nationale
Maatschappij er ook voor zorgt om ze behoorlijk
te deen voorkomen, een nog al poover figuur blij
ven maken naast de comfortabele en bijna luxu
euze metalen rijtuigen die voor het verkeer op de
groote lijnen voorbehouden zijn.
Deze vervanging der oude treinen door motor
wagens zal dus niet alleen een groote verbetering
maar tevens ook een merkelijke besparing zijn
en wij kunnen niet anders dan de Nationale
Maatschappij om deze goede en gelukkige be
slissing van harte geluk te wenschen, maar... wij
kunnen noch zullen aanvaarden dat deze verbe
tering en besparing te onzen nadeele geschieden
zooals men ze dreigt te doen.
Wit weten immers dat men, met het doel de on
kosten nog meer in te krimpen, de mogelijkheid
onderzoekt om het depot der motorwagens te
Kortrijk in te richten en aldaar al de bijhoorige
diensten, zooals verdeelingsdienst en herstellings-