Huis Verfaillie
Nationale Feestdag
2
VRAAGT
CRISTAL-CHAUDFONTAINE
het volmaakt tafelwater
Depot BROUWERIJ J. Cr C. DONCK
Stedelijke Muziekschool van Yper
STAD YPER
Vrijdag 21 Juli 1939
TE DEUM
Fédération des Sinistrés
de ('Arrondissement d'Ypres
Federatie der Geteisterden
van het Arrondissement Yper
NAAIMACHIENEN NECCHI
Cent als doorvoerhaven van Poolsche
kolen naar Frankrijk
atelier, met de noodige gebouwen en lokalen te
corn entreeren.
Wi-, meenen wel heel dicht de waarheid te be
naderen wanneer wij zeggen dat er thans om
trent 80 treinen, goederen- en Zondagtreinen
medegereekend, door het werkhuis van Yper ge
sleept worden. Naar alle waarschijnlijkheid zul
len. behalve een vijftiental, al deze treinen door
motorwagens vervangen worden. Dit beteekent
in andere woorden dat, van de 2.500 km. spoorlij
nen die door Yper bediend worden, er ongeveer
2000 km. met mazouttreinen zouden uitgebaat
worden.
Indien nu de concentratie van den spoorauto-
dienst te Kortrijk geschiedt, dan zal alles wat
het vervoer op deze 2000 km. betreft ook naar
Kortrijk verplaatst worden. Welnu dit mag niet
omdat Yper steeds het belangrijkste werkhuis
heef' gehad, omdat de verplaatsing n^ar Kortrijk
geen besparing zou zijn en ook nog omdat zij aan
Yper een groot nadeel zou berokkenen.
Door het werkhuis van Yper worden ongeveer
80 treinen gesleept in het Zuid Westen van
West - Vlaanderen, terwijl slechts 23 treinen
door de werkplaats van Kortrijk, 2 door het werk
huis van Cortemarck, 12 door dit van Oostende
en 4 door dit van Brugge gesleept worden. Men
mag dus niet beweren dat de ligging van Kort
rijk beter schikt om aldaar, de concentratie der
spoorautodiensten te doen, gezien Yper tot hier
toe steeds als het belangrijkste centrum voor
de verdeeling der treinen in deze streek aanzien
werd en daarvoor ook het best ingericht is. Hier
beschikt men over de noodige werkplaatsen en
loodsen om de motorwagens te herstellen en te
bergen. Het bevoegd en geoefend personeel woont
hier ter plaats en men bezit hier ook nog nabij
de statie uitgestrekte en tot hiertoe nog niet ge
bruikte gronden die toelaten alle gewenschte
uitbreidingen te doen en de noodige mazouttanks
te plaatsen.
Indien het waar is dat de ligging van Kortrijk
zoogezegd beter schikt, waarom dan, in het Noor
den der provincie, Oostende als depot voor de
motorwagens gekozen Het is daar immers het
einde van een baanvak, terwijl Yper daarentegen
op het kruispunt der te bedienen lijnen gelegen
is. Van uit Yper worden treinen gevormd voor
Poperinghe, Hazebrouck, Zorinebeke, Roeselaere,
Komen, Le Touquet, Cortemarck, Thourout,
Oostende, Meenen, Kortrijk, zelfs Sotteghem,
enz
Het is, om reden van besparing aan personeel
en brandstof, niet mogelijk twee depots, twee
verdeelingsdiensten, twee herstellingscentra te
hebben, doch wij vragen ons af waarom de Na
tionale Maatschappij niet liever de mogelijkheid
onderzoekt het depot der motorwagens hier te
Yper te maken, waar het met de minste onkosten
zou kunnen ingericht worden, gezien de noodige
hangars hier reeds bestaan en er grond in over
vloed beschikbaar is om de tanks te plaatsen.
De concentratie van den spoorautodienst te Kort
rijk zou, zegden wij, geen besparing zijn en wij
bewijzen zulks. Immers, daar bezit men geen vol
doende loodsen en, zoo men de motorwagens er
niet aan alle weergesteltenis zal willen blootge
steld laten en 's winters vooral niet laten vervrie
zen, wat met de autorails meer te vreezen is dan
met de stoomtreinen de Maatschappij der'
Buurtspoorwegen heeft zulks verleden winter
tot haar nadeel ondervonden dan zal men
zich verplicht zien te Kortrijk een groot aantal
nieuwe hangars bij te bouwen. Dit zal dus aan
zienlijke uitgaven vergen zonder dan nog te ge
wagen van de kostelijke onteigeningen die men
daar zal verplicht zijn te doen om over de noo
dige gronden voor de hangars, werkplaatsen en
mazouttanks te beschikken.
In de veronderstelling dat het depot te Kort
rijk opgericht worde, dan zullen de treinen die
nu 's morgens heel vroeg van uit Yper vertrekken
of e> 's avonds laat toekomen, dan nog zooveel
vroeger'moeten aanzetten of later toekomen en
zooveel kilometers meer doen om van uit of naar
het depot van Kortrijk te komen. Dit zal ook de
uitgaven merkelijk verhoogen, daar niet alleen
het personeel meef dienst zal moeten doen maar
ook nog een grootere hoeveelheid brandstof zal
verbruikt worden. En hierin ligt een gevaar voor
de toekomst, want alles laat ons toe te vermoeden
dat de Nationale Maatschappij, die er op uit is
alle mogelijke besparingen te doen. later van tijd
een voor een al die vroege en late treinen op
Yper zal willen afschaffen, en wel statistieken
zal vinden om dit door te drijven, wat dan nog
maals onze verkeers- en verbindingsmogelijkhe
den zal verminderen en onze stad en streek meer
en meer den ondergang indrijven. Dit zou ver
meden worden met het depot hier te Yper te la
ten, waar het personeel nu reeds met de dienst
regeling der vroege en late treinen vertrouwd
is en zonder het minste bezwaar denzelfden
dienst voort kan verzekeren.
Wij zegden eindelijk ook nog dat de verplaat
sing van het herstellingsatelier van Yper naar
Kortrijk aan onze stad het grootste nadeel zou
berokkenen. Inderdaad, de verplaatsing van al
les wat betrek heeft met het vervoer op deze
2000 km. lijnen, die weldra door motorwagens
zullen bediend worden, vertegenwoordigt de 4/5
van den tegenwoordigen trekdienst. Dit betee
kent dat ongeveer 75 spoorwegbeambten of beter
75 huisgezinnen naar Kortrijk zouden verplaatst
worden, wat voor den localen handel, die reeds
zoozeer geteisterd is, de nadeeligste gevolgen zou
hebben. Daarbij vele dezer gezinnen hebben' een
huis„gebauwd of gekocht met behulp der Staats-
en provinciepremiën, die zij dan zouden ver
plicht zijn terug te geven, en de anderen, die
nog het geluk niet hebben een eigen huis te
bezitten, wonen in alle geval veel goedkooper
hier te.Yper dan dat zij zulks te Kortrijk zou
den kunnen doen.
Niets rechtvaardigt dus de ontworpen concen
tratie van den spoorautodienst te Kortrijk. In
tegendeel, zoowel het belang der Nationale Maat
schappij zelf, als dit van het betrokken perso
neel enook van Yper zelf, eischen dat het de
pot in onze stad ingericht worde.
Tot nu toe is nog niets definitief besloten, maar
het vraagstuk is gesteld en de studie is aan gang.
Deze wordt gedaan tegen de belangen van Yper
en ten voordeele van Kortrijk. Eens dat de stu
die zal geëindigd zijn, dan zal zij aan het hooger
beheer der Nationale Maatschappij voor goed
keuring onderworpen worden. Vooraleer dit laat
ste een besluit neme, komt het er dus op aan
krachtdadig op te treden om de belangen van
Yper, die in deze zaak niet te onderschatten
zijn, te verdedigen. Er dienen dringend stappen
aangewend te worden bij het Êeheer der Na
tionale Maatschappij en bij den bevoegden Mi
nister. En hiervoor rekenen wij op de hulp en
medewerking van onze mandatarissen, van ons
stadsbestuur en ook van onze Handelskamer.
Reeds vroeger vestigden wij hunne welwillende
aandacht op de toen verspreide geruchten, doch
nu dat wij de zekerheid hebben dat deze geruch
ten niet uit de lucht gegrepen werden en dat er
dus werkelijk gevaar bestaat dat Yper opnieuw
van een deel zijner reeds karige inkomstbronnen
beroofd wordt, vragen wij met aandrang dat al
len zich zouden willen inspannen om deze nieu
we miskenning van Yper te beletten.
8. Lombaardstraat, YPER. Tel. 255
De openbare Prijskampen zullen plaats hebben
als volgt
Dinsdag 4 Juli, om 2 uur 's namiddags Kla
vier.
Woensdag 5 Juli, om 5 uur 's avonds Blaas
instrumenten.
Donderdag 6 Juli, om 2 i uur 's namiddags
Snaarinstrumenten.
Zaterdag 8 Juli, om 10 uur 's morgens Har
monie.
Woensdag 12 Juli, om 2 uur 's namiddags
Zang.
om 11,30 uur in S Maartens Kathedraal
om 20,30 u. Groote Markt Koning Albert
CONCERT
door de «HARMONIE YPRIANA»
Van 21,15 tot 21,45 u. BEIAARDCONCERT.
Na het Beiaardconcert, tweede deel van het
Concert door de Harmonie Ypriana.
VERLICHTING EN VUURWERK.
La prochaine réunion mensuelle, des Délëgués
des clubs de sinistrés, aura lieu le Dimanche
9 Juillet 1939, a 14 h. 30, en 1' Hotel Continen
tal Place de la Gare, a YPRES.
ORDRE DU JOUR
Examen de la situation.
Toutes nos associations et nos coopératives et
toutes les autorités communales sont instamment
priées d'envoyer leurs délégués a la réunion.
Tous les sinistrés sont admis.
Le Président,
Arthur Butaye, av., Ypres.
De aanstaande maandelijksche vergadering,
van de Afgevaardigden der Bonden van geteis
terden, zal plaats hebben op Zondag 9 Juli 1939,
om 14 u. 30, in het Hotel Continental Statie
plaats, te YPER.
DAGORDE
Onderzoek van den toestand.
Al onze bonden en samenwerkende vennoot
schappen en al onze gemeente-overheden worden
dringend verzocht afgevaardigden naar de ver
gadering te zenden. Ingang vrij aan alle ge-
teisterden.
De Voorzitter,
Arthur Butaye, av„ Yper.
115A, Meenensteenweg, YPER
OPEN ZON- EN FEESTDAGEN.
Door de Fransche regeering zijn in Polen
300.000 ton nijverheidscokes besteld. De levering
moet uitgevoerd worden binnen het jaar, naar
rato van 25.000 ton per maand.
Toen Parijs nu den goedkoopsten vervoerweg
ging bestudeeren, belek ten slotte, ondanks lang
durige onderhandelingen, dat. de Schelde, met
transit over Gent, te verkiezen was boven Duin
kerken, zoodat de Fransche industrieelen, voor
wie de kolen zijn bestemd, op slot van rekening
besloten te vervoeren over Gent. Nochtans moés
ten wegens de kontingenteering van den Fran-
schen koleninvoer over België, vooraf bespre
kingen gevoerd worden tusschen de ministeries
van Buitenlandsche Zaken van beide landen.
Het eerste vrachtschip met 3000 ton Poolsche
kolen voor Frankrijk, is inmiddels reeds op weg
naar Gent, waar zal overgescheept worden op
aken van 280 ton.
Hierbij kan er aan herinnerd worden, dat in
1929 een Fransche bestelling van een millioen ton
Engelsche kolen, eveneens over Gent werd ver
voerd.
Bij het lezen "van bovenstaande bericht, dat
deze week in de groote bladen verscheen, denken
wij eraan hoe dit belangrijk kolenvervoer langs
de haven van Nieuwpoort had kunnen geschie
den zoo de vaart Yper-Komen nu reeds hersteld
ware geweest.
Nieuwpoort is de eenige natuurlijke belgische
haven maar ook de eenige die niet bloeit omdat
zij nog steeds niet met haar hinterland verbon
den is.
Wij hopen dat de Heer Vanderpoorten, de
nieuwe minister van openbare werken, eens dat
hij over de kwestie volledig zal ingelicht zijn en
weten onder welken noodlottigen invloed de
vroeger ongunstige verslagen werden uitge
bracht, op het besluit zijner voorgangers zal te-
rugkeeren en aan Yper en de gansche streek
recht zal laten wedervaren door het herstel der
vaart Yper-Komen te beslissen en hen alzoo de
mogelijkheid zal bieden aan de algemeene her
opleving deel te nemen.
Een Nieuwe Hoed voor 10 fr.
is inderdaad niet mogelijk, maar de meest bevuilde Heerenhoed, grondig gekuischt en
hervormd door MERRY ziet er wel uit als nieuw. (Model naar wensch).
MERRY
Verven Kuischen Stoppen Natwasch Kilowasch Droogwasch Pressing
Luxe Wasch. Vermaken van Kousen Stoffen Knoopen.
L. KNOCKAERT, Dixmudestraat, 53, YPER Telefoon 260. (1439)