Huis Verfaillie Nationale Feestdag 2 VRAAGT CRISTAL-CHAUDFONTAINE het volmaakt tafelwater Depot BROUWERIJ J. Cr C. DONCK Stedelijke Muziekschool van Yper STAD YPER Vrijdag 21 Juli 1939 TE DEUM Fédération des Sinistrés de ('Arrondissement d'Ypres Federatie der Geteisterden van het Arrondissement Yper NAAIMACHIENEN NECCHI Cent als doorvoerhaven van Poolsche kolen naar Frankrijk atelier, met de noodige gebouwen en lokalen te corn entreeren. Wi-, meenen wel heel dicht de waarheid te be naderen wanneer wij zeggen dat er thans om trent 80 treinen, goederen- en Zondagtreinen medegereekend, door het werkhuis van Yper ge sleept worden. Naar alle waarschijnlijkheid zul len. behalve een vijftiental, al deze treinen door motorwagens vervangen worden. Dit beteekent in andere woorden dat, van de 2.500 km. spoorlij nen die door Yper bediend worden, er ongeveer 2000 km. met mazouttreinen zouden uitgebaat worden. Indien nu de concentratie van den spoorauto- dienst te Kortrijk geschiedt, dan zal alles wat het vervoer op deze 2000 km. betreft ook naar Kortrijk verplaatst worden. Welnu dit mag niet omdat Yper steeds het belangrijkste werkhuis heef' gehad, omdat de verplaatsing n^ar Kortrijk geen besparing zou zijn en ook nog omdat zij aan Yper een groot nadeel zou berokkenen. Door het werkhuis van Yper worden ongeveer 80 treinen gesleept in het Zuid Westen van West - Vlaanderen, terwijl slechts 23 treinen door de werkplaats van Kortrijk, 2 door het werk huis van Cortemarck, 12 door dit van Oostende en 4 door dit van Brugge gesleept worden. Men mag dus niet beweren dat de ligging van Kort rijk beter schikt om aldaar, de concentratie der spoorautodiensten te doen, gezien Yper tot hier toe steeds als het belangrijkste centrum voor de verdeeling der treinen in deze streek aanzien werd en daarvoor ook het best ingericht is. Hier beschikt men over de noodige werkplaatsen en loodsen om de motorwagens te herstellen en te bergen. Het bevoegd en geoefend personeel woont hier ter plaats en men bezit hier ook nog nabij de statie uitgestrekte en tot hiertoe nog niet ge bruikte gronden die toelaten alle gewenschte uitbreidingen te doen en de noodige mazouttanks te plaatsen. Indien het waar is dat de ligging van Kortrijk zoogezegd beter schikt, waarom dan, in het Noor den der provincie, Oostende als depot voor de motorwagens gekozen Het is daar immers het einde van een baanvak, terwijl Yper daarentegen op het kruispunt der te bedienen lijnen gelegen is. Van uit Yper worden treinen gevormd voor Poperinghe, Hazebrouck, Zorinebeke, Roeselaere, Komen, Le Touquet, Cortemarck, Thourout, Oostende, Meenen, Kortrijk, zelfs Sotteghem, enz Het is, om reden van besparing aan personeel en brandstof, niet mogelijk twee depots, twee verdeelingsdiensten, twee herstellingscentra te hebben, doch wij vragen ons af waarom de Na tionale Maatschappij niet liever de mogelijkheid onderzoekt het depot der motorwagens hier te Yper te maken, waar het met de minste onkosten zou kunnen ingericht worden, gezien de noodige hangars hier reeds bestaan en er grond in over vloed beschikbaar is om de tanks te plaatsen. De concentratie van den spoorautodienst te Kort rijk zou, zegden wij, geen besparing zijn en wij bewijzen zulks. Immers, daar bezit men geen vol doende loodsen en, zoo men de motorwagens er niet aan alle weergesteltenis zal willen blootge steld laten en 's winters vooral niet laten vervrie zen, wat met de autorails meer te vreezen is dan met de stoomtreinen de Maatschappij der' Buurtspoorwegen heeft zulks verleden winter tot haar nadeel ondervonden dan zal men zich verplicht zien te Kortrijk een groot aantal nieuwe hangars bij te bouwen. Dit zal dus aan zienlijke uitgaven vergen zonder dan nog te ge wagen van de kostelijke onteigeningen die men daar zal verplicht zijn te doen om over de noo dige gronden voor de hangars, werkplaatsen en mazouttanks te beschikken. In de veronderstelling dat het depot te Kort rijk opgericht worde, dan zullen de treinen die nu 's morgens heel vroeg van uit Yper vertrekken of e> 's avonds laat toekomen, dan nog zooveel vroeger'moeten aanzetten of later toekomen en zooveel kilometers meer doen om van uit of naar het depot van Kortrijk te komen. Dit zal ook de uitgaven merkelijk verhoogen, daar niet alleen het personeel meef dienst zal moeten doen maar ook nog een grootere hoeveelheid brandstof zal verbruikt worden. En hierin ligt een gevaar voor de toekomst, want alles laat ons toe te vermoeden dat de Nationale Maatschappij, die er op uit is alle mogelijke besparingen te doen. later van tijd een voor een al die vroege en late treinen op Yper zal willen afschaffen, en wel statistieken zal vinden om dit door te drijven, wat dan nog maals onze verkeers- en verbindingsmogelijkhe den zal verminderen en onze stad en streek meer en meer den ondergang indrijven. Dit zou ver meden worden met het depot hier te Yper te la ten, waar het personeel nu reeds met de dienst regeling der vroege en late treinen vertrouwd is en zonder het minste bezwaar denzelfden dienst voort kan verzekeren. Wij zegden eindelijk ook nog dat de verplaat sing van het herstellingsatelier van Yper naar Kortrijk aan onze stad het grootste nadeel zou berokkenen. Inderdaad, de verplaatsing van al les wat betrek heeft met het vervoer op deze 2000 km. lijnen, die weldra door motorwagens zullen bediend worden, vertegenwoordigt de 4/5 van den tegenwoordigen trekdienst. Dit betee kent dat ongeveer 75 spoorwegbeambten of beter 75 huisgezinnen naar Kortrijk zouden verplaatst worden, wat voor den localen handel, die reeds zoozeer geteisterd is, de nadeeligste gevolgen zou hebben. Daarbij vele dezer gezinnen hebben' een huis„gebauwd of gekocht met behulp der Staats- en provinciepremiën, die zij dan zouden ver plicht zijn terug te geven, en de anderen, die nog het geluk niet hebben een eigen huis te bezitten, wonen in alle geval veel goedkooper hier te.Yper dan dat zij zulks te Kortrijk zou den kunnen doen. Niets rechtvaardigt dus de ontworpen concen tratie van den spoorautodienst te Kortrijk. In tegendeel, zoowel het belang der Nationale Maat schappij zelf, als dit van het betrokken perso neel enook van Yper zelf, eischen dat het de pot in onze stad ingericht worde. Tot nu toe is nog niets definitief besloten, maar het vraagstuk is gesteld en de studie is aan gang. Deze wordt gedaan tegen de belangen van Yper en ten voordeele van Kortrijk. Eens dat de stu die zal geëindigd zijn, dan zal zij aan het hooger beheer der Nationale Maatschappij voor goed keuring onderworpen worden. Vooraleer dit laat ste een besluit neme, komt het er dus op aan krachtdadig op te treden om de belangen van Yper, die in deze zaak niet te onderschatten zijn, te verdedigen. Er dienen dringend stappen aangewend te worden bij het Êeheer der Na tionale Maatschappij en bij den bevoegden Mi nister. En hiervoor rekenen wij op de hulp en medewerking van onze mandatarissen, van ons stadsbestuur en ook van onze Handelskamer. Reeds vroeger vestigden wij hunne welwillende aandacht op de toen verspreide geruchten, doch nu dat wij de zekerheid hebben dat deze geruch ten niet uit de lucht gegrepen werden en dat er dus werkelijk gevaar bestaat dat Yper opnieuw van een deel zijner reeds karige inkomstbronnen beroofd wordt, vragen wij met aandrang dat al len zich zouden willen inspannen om deze nieu we miskenning van Yper te beletten. 8. Lombaardstraat, YPER. Tel. 255 De openbare Prijskampen zullen plaats hebben als volgt Dinsdag 4 Juli, om 2 uur 's namiddags Kla vier. Woensdag 5 Juli, om 5 uur 's avonds Blaas instrumenten. Donderdag 6 Juli, om 2 i uur 's namiddags Snaarinstrumenten. Zaterdag 8 Juli, om 10 uur 's morgens Har monie. Woensdag 12 Juli, om 2 uur 's namiddags Zang. om 11,30 uur in S Maartens Kathedraal om 20,30 u. Groote Markt Koning Albert CONCERT door de «HARMONIE YPRIANA» Van 21,15 tot 21,45 u. BEIAARDCONCERT. Na het Beiaardconcert, tweede deel van het Concert door de Harmonie Ypriana. VERLICHTING EN VUURWERK. La prochaine réunion mensuelle, des Délëgués des clubs de sinistrés, aura lieu le Dimanche 9 Juillet 1939, a 14 h. 30, en 1' Hotel Continen tal Place de la Gare, a YPRES. ORDRE DU JOUR Examen de la situation. Toutes nos associations et nos coopératives et toutes les autorités communales sont instamment priées d'envoyer leurs délégués a la réunion. Tous les sinistrés sont admis. Le Président, Arthur Butaye, av., Ypres. De aanstaande maandelijksche vergadering, van de Afgevaardigden der Bonden van geteis terden, zal plaats hebben op Zondag 9 Juli 1939, om 14 u. 30, in het Hotel Continental Statie plaats, te YPER. DAGORDE Onderzoek van den toestand. Al onze bonden en samenwerkende vennoot schappen en al onze gemeente-overheden worden dringend verzocht afgevaardigden naar de ver gadering te zenden. Ingang vrij aan alle ge- teisterden. De Voorzitter, Arthur Butaye, av„ Yper. 115A, Meenensteenweg, YPER OPEN ZON- EN FEESTDAGEN. Door de Fransche regeering zijn in Polen 300.000 ton nijverheidscokes besteld. De levering moet uitgevoerd worden binnen het jaar, naar rato van 25.000 ton per maand. Toen Parijs nu den goedkoopsten vervoerweg ging bestudeeren, belek ten slotte, ondanks lang durige onderhandelingen, dat. de Schelde, met transit over Gent, te verkiezen was boven Duin kerken, zoodat de Fransche industrieelen, voor wie de kolen zijn bestemd, op slot van rekening besloten te vervoeren over Gent. Nochtans moés ten wegens de kontingenteering van den Fran- schen koleninvoer over België, vooraf bespre kingen gevoerd worden tusschen de ministeries van Buitenlandsche Zaken van beide landen. Het eerste vrachtschip met 3000 ton Poolsche kolen voor Frankrijk, is inmiddels reeds op weg naar Gent, waar zal overgescheept worden op aken van 280 ton. Hierbij kan er aan herinnerd worden, dat in 1929 een Fransche bestelling van een millioen ton Engelsche kolen, eveneens over Gent werd ver voerd. Bij het lezen "van bovenstaande bericht, dat deze week in de groote bladen verscheen, denken wij eraan hoe dit belangrijk kolenvervoer langs de haven van Nieuwpoort had kunnen geschie den zoo de vaart Yper-Komen nu reeds hersteld ware geweest. Nieuwpoort is de eenige natuurlijke belgische haven maar ook de eenige die niet bloeit omdat zij nog steeds niet met haar hinterland verbon den is. Wij hopen dat de Heer Vanderpoorten, de nieuwe minister van openbare werken, eens dat hij over de kwestie volledig zal ingelicht zijn en weten onder welken noodlottigen invloed de vroeger ongunstige verslagen werden uitge bracht, op het besluit zijner voorgangers zal te- rugkeeren en aan Yper en de gansche streek recht zal laten wedervaren door het herstel der vaart Yper-Komen te beslissen en hen alzoo de mogelijkheid zal bieden aan de algemeene her opleving deel te nemen. Een Nieuwe Hoed voor 10 fr. is inderdaad niet mogelijk, maar de meest bevuilde Heerenhoed, grondig gekuischt en hervormd door MERRY ziet er wel uit als nieuw. (Model naar wensch). MERRY Verven Kuischen Stoppen Natwasch Kilowasch Droogwasch Pressing Luxe Wasch. Vermaken van Kousen Stoffen Knoopen. L. KNOCKAERT, Dixmudestraat, 53, YPER Telefoon 260. (1439)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 2