2 Pacha Cichorei Wedstrijd «ROYAL TAILOR» Een Nieuwe Hoed voor 10 fr. is inderdaad niet mogelijk, maar de meest bevuilde Heerenhoed, grondig gekuischt en hervormd door MERRY ziet er wel uit als nieuw. (Model naar wensch). MERRY Verven Kuischen Stoppen Natwasch Kilowasch Droogwasch Pressing Luxe Wasch. Vermaken van Kousen Stoffen Knoopen. L. KNOCKAERT, Dixmudestraat, 53, YPER Telefoon 260. (1439) gansch de bevolking uit ons gewest. (Zeer wel op de socialistische banken.) De heer Leuridan. -- Ik zou van mijn bondig be doelde tusschenkomst hebben afgezien, was het niet om zekere beweringen van den heer Mis- siaen, die ik wil weerleggen. Na het striemend rekwisitorium van mijn vriend en strijdgenoot Deumens over een groot werk, zal ik handelen over een meer beperkt ter rein uit het andere uiteinde van ons Vlaamsche Vaderland. Ik leer u niets nieuws wanneer ik zeg dat de ellendige economische inzinking van die streek een geesel is geworden. Vooral het Iepersche wordt erg geteisterd. Wat het agrarisch gedeelte van die streek be treft zou ik u een treurig tafereel kunnen op hangen, 'ook al is de proletarisatie van de boe ren een bijna natuurlijk verschijnsel. Enkele economische beschouwingen. Door een verwaarloozing, die stelselmatig lijkt, is leper vervallen. Het werd na den oorlog mooi her bouwd, er woont een nijverige bevolking, maar de bestaansmiddelen van vóór den oorlog zijn niet teruggekeerd. De vóóroorlogsche economische uitrusting is teloor gegaan, omdat de Belgische Staat de ver goedingen voor oorlogsschade heeft laten ver sjacheren, door ze te laten besteden aan den her opbouw van economische instellingen ver van hun vroegere bakermat. Zoo is leper de arme edelman geworden. Prachtig herbouwd, is het te weelderig in zijn nieuw pak, maar zonder brood in de schapraai. Ziehier eenige gegevens nopens de inkrimping van de bevolking. In België telt men achttien bestuurlijke arron dissementen waar de bevolking terugging. In Vlaanderen telt men alleen het arrondissement leper de andere zeventien zijn Waalsche arron dissementen. De vermindering van de bevolking in de Waal sche arrondissementen is te wijten aan het te ge ring aantal geboorten. Te leper echter drijft de economische toestand de menschen uit de stad. De bevolking van West-Vlaanderen nam met 5,228 zielen toe, terwijl de bevolking van leper met 390. inwoners daalde. leper is van de derde tot de achtste plaats vervallen in den rang der West-Vlaamsche steden. Ik wil wijzen op een drogreden, aangekleefd door den minister en door den heer Missiaen. Zij meenen dat de vaart Ieper-Komen niet kan me dehelpen aan den economischen wederopbloei van de streek. De heer De Meyere verzekert nochtans uit drukkelijk dat in deze streek een basis voor een nijverheidsmilieu moet gelegd worden door het totstandbrengen van de verbinding Ieper-Leie. Als tweede bewijs van de teistering 'van het Westland, leg ik u de cijfers voor over de werk loosheid in dit gewest. Op 17.000 inwoners telt leper meer dan 1,000 ingeschreven werkloozen. De niet-gesyndikeerde werkloozen zijn in dat getal niet begrepen. De tijdelijke economische heropbloei na de tweede muntontwaarding bracht in leper niet dé minste vermindering van de werkloosheid te weeg. Ziehier enkele cijfers In 1924 bedroeg het in December, 204in 1935, na de muntontwaar ding tellen wij 255 werkloozen als hoogste cijfer in 1936, zijn er 530in 1937, 580in 1938. 930 in Januari 1939 telt men 1,072 werkloozen In Mei van dit jaar, 1,027. De toestand Is meer dan erbarmelijk. De Staat is hierin gebreke gebleven. Met een zekere ro mantische bevlieging denk ik aan het derde lid van Vlaanderen, dat thans versukkeld is bij ge brek aan Staatshulp. Ik mag dus leper wel ver gelijken aan een armen edelman. Nog twee woorden over de eeuwig terugkee- rende kwestie van de vaart. De regeering is gevlucht van de eene schans in de andere, om de vaart niet opnieuw te moe ten graven. Eerst werd gewezen op de technische moeilijk heden maar wanneer, in het licht van het graven van het Albertkanaal, werd bewezen dat die moeilijkheden konden overwonnen worden, wierp de Staat zich op het economisch argument. Het ontbreken van den waterweg brengt noch tans een verhooging van de vervoerprijzen mee, zooals uit de vrachtbeursnoteeringen blijkt. Men noemt verschillende bedragen voor den aanleg van de vaart, van 70 tot 140 millioen. Op 27 Juni 1932 werd echter door een staats- o De uitslagen van den 2" Wedstrijd zullen be kend gemaakt worden in dit blad op de Zonda gen van 16 en 23 Juli. Al de radioposten zullen de uitslagen uitzenden omstreeks dezelfde datums. ambtenaar, hoofdingenieur De Wulf, van brug gen en wegen, te Brugge verklaard dat het her stellen van de vaart slechts 35 millioen kosten zou. Er is dus kwaden wil in het spel. Ik beweer dat de oorlog de vernieling van de vaart voor ge volg heeft gehad. Enkel de brug van Hollebeke was vóór den oorlog ingestort. Ik vestig de aandacht van den minister op het feit dat nog een fortuin bedolven ligt in de kunst werken, de sluizen, enz., van vóór den oorlog. Men laat hectaren grond braak liggen. De tijd is gekomen dat de droom van de for- sche poorters van leper zou moeten vervuld wor den. Thans is leper een gezond man die maar één arm heeft, dat is het kanaal naar de Ieperlee. De tweede arm zou moeten zijn het kanaal van leper naar de Leie. Het is jammer vanwege den minister dat hij pessimistisch gestemd is tegenover den wensch van alle neringdoeners en ambachtslieden van leper. In de documenten van zijn voorganger, den heer Sap, zou hij nochtans kunnen vaststellen, dat reeds toelating werd verleend voor de uit voering van dat werk. Laten wij niet alleen het plaatselijk belang zien, doch ook bedenken dat Nieuwpoorts haven geen hinterland bezit zoolang zij niet verbonden is met Kortrijk en met het industriegebied van Noord-Frankrijk. Ik wil niet kleingeestig particularistisch de zaken beschouwen. De minister zal het met mij eens zijn, dat de natuurlijke haven van Nieuw- poort slechts kan bloeien, dank zij een uitweg naar Frankrijk en naar de Leie. Ik herinner aan een vlugschriftDe verbin ding van den Yzer en de Leie door een bestaande vaart. Die bestaande vaart is het kanaal dat wij vra gen. Bij artikelen 64 en 65 diende ik amendementen in. Daar ik rekenen kan op den steun van socia listische zijde, zal ik als tegenprestatie mijn amendement voor de vermindering van het zware krediet van 50 millioen voor de Vesderwerken in trekken. Ik hoop dat wij er in zullen slagen dit eerste schoone gebaar van de regeering te bekomen, dat zij onze amendementen zal aannemen. Ik zal deze bij de bespreking van de artikelen bondig toelichten. (Handgeklap op de banken van de Vlaamsche rationalisten). De heer Vinck (in 't Fransch). Ik treed de woorden van den heer Leuridan bij. Het is waar lijk treurig leper te zien, die stad leeft nog alleen van de vroomheid van Engelschen en Amerika nen. Wanneer men een vergelijking maakt met den voorspoed van Roeselare, dan geeft men zich er rekenschap van dat het een ernstige dwaling is geweest een kleinzielige politiek te voeren. De heer Mullie. Ik had hier willen handelen over twee werken van groot belang over het herbouwen van de vaart Komen-Ieper, werd hier reeds vaak gehandeld het ander werk betreft de waterleiding die het water van de Leie naar het vlasgebied van het Kortrijksche moet brengen Ik zal echter niet verder aandringen, gezien het gevorderde uur, doch mij rechtstreeks in ver binding stellen met den minister, in de hoop aldus de belangen van de inwoners uit de streek te die nen. Bij artikel 64 De Voorzitter. Hier komt het navolgende amendement van den heer Leuridan IJzer. Studiën en werken2,200,000 frank, hetzij een vermeerdering met 2,000,000 frank. De heer Leuridan. Vermits zoowel van rechts als van links stemmen zijn opgegaan om instem ming met mijn amendement te betuigen, is een toelichting overbodig. Ik herneem enkel het bedrag dat in het eerste begrootingsontwerp was opgenomen en dat om bezuinigingsredenen uit het tweede ontwerp werd geschrapt. Ik beroep mij op hetgeen de heer Vanderghote in de Kamer heeft gezegd om dit zelfde amende ment te steunen en op de belofte van den mi nister dat de onteigeningen zullen voortgezet worden. De Voorzitter. Wij zullen morgen over dit amendement stemmen. Bij artikel 65 De Voorzitter. Hier komt een ander amen dement van den heer Leuridan, dat luidt Kanaal van leper naar den Yzer. Studiën en werken 3 millioen 300,000 frank, hetzij een ver meerdering met 1,300,000 frank. Tijdens de hierboven aangehaalde bespreking verklaarde de Heer Minister ook nog het vol gende Sommige kredieten op de buitengewone be grooting kunnen den indruk geven vrij beperkt te zijn, o. a. deze voor den IJzer en het kanaal van leper naar den IJzer, maar de administratie zal de mogelijkheid vinden de aangevangen wer ken voort te zetten in 1939 en in 1940. In zekere gevallen vergt het verwezenlijken der onteige ningen veel tijd en het is bijgevolg onnoodig in de begrooting voor dit jaar, kredieten te voorzien voor werken die dit dienstjaar niet Zullen uit gevoerd worden. Om deze reden verwerp ik het ingediende amendement. Ingevolge dit verzet van den Heer Minister werd het amendement van den Heer Leuridan, waarover tijdens de namiddagzitting van Vrijdag gestemd werd, verworpen met 72 stemmen tegen 65 en 2 onthoudingen. De verwerping van dit amendement is te be treuren, doch wij verhopen dat de Heer Minister ervoor zal zorgen de noodige kredieten in de eerstvolgende begrooting te voorzien opdat de verbeteringswerken van de vaart van Yper naar den Yzer zonder de minste vertraging zouden kunnen voortgezet worden. Aangaande het ka naal van Yper naar Komen twijfelen wij er niet aan dat de Heer Minister, eens dat hij de kwestie volledig zal onderzocht hebben, evenals wij van de noodzakelijkheid van het herstel dier vaart zal overtuigd zijn en dan ook daarvoor de noodige kredieten zal voorzien. Wij danken hem hiervoor op voorhand en stu ren meteen ook onzen besten dank aan de Heeren Senatoren die zoo goed de verdediging onzer be langen op zich hebben genomen. O SOLDE DES VÈTEMENTS D'ÉTÊ Ces vêtements ne sont ni démodés, ni défraichis, les plus anciens n'ont pas trois ans de magasin. en les achetant aux prix oü nous les vendons, vous réalisèrez. croyons-nous. uné excellente affaire. En tous cas. venez les voir. Notre vente commencera samedi 8 juillet. 300 complets fantaisie, valeur 500 a 550 ür. Soldés a 395 fr. 500 complets, noirs, bleus et fantaisie, val. 600 a 750 fr. Soldés a495 fr. 400 complets haute mode. facon tailleur, val. 800 a 950 fr. Soldés a695 fr. 500 pardessus été, mi-saison et hiver. val. 500 a 700 fr. Soldés de250 a 450 fr. 200 gabardines laine. tous coloris, valeur 395 fr. Soldées a295 fr. 500 gabardines de grand luxe. valeur 595 800 fr. Soldées a a75 et 395 fr. 300 costumes sport, haute fantaisie, val. 595 et 750 fr. Soldés de 550 a 395 fr. 300 costumes d'été en Palm Beach, lin ou flanelle, valeur 300 a 600 fr. de450 a 195 fr. 300 manteaux de dames, sport et voyage, les tout derniers modèles, valeur 750 fr. Soldés a 39a *r- Des pantalons de flanelle, de lin, de Palm Beach, des culottes golf, des vestons sport, des costumes et par dessus d'enfants, des manteaux de fillettes, des caout choucs pour hommes et jeunes gens, soldés a des prix infiniment au-dessous de leur valeur. Nous souhaitons votre visite a laquelle nous réser- verons touiours le meilleur accueil. ROYAL TAILOR 65 et 67, rue Nationale. LILLE.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 2