RAPH Tailor DE FILM CONFECTIE - KOSTUMEN KOSTUMEN OP MAAT Mme Vandendriessche 6 vanaf 180 tot 600 frank I N LAATSTE SNIT EN NIEUWIGHEDEN Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12 (bij den Grooten Bazar) Y P E R DENT|STE 7, DE STUERSSTRAAT, IEPER Tel. 311 is open den DONDERDAG, VRIJDAG en ZATERDAG van iedere week. Bijzonderheid van Kunstgebitten British Community Sports, Ypres VRAAGT CRISTAL -CHAUDFONTAINE het volmaakt taf el water Depot BROUWERIJ J. C. DONCK DE GELUIDSFILM. De geluidsfilm, zooals te begrijpen was, heeft de stomme film heelemaal verdrongen. Praktisch heeft de stomme film bijna nooit bestaan. In de eerste tijden van de film bestond er reeds een explicateur, die tot taak had de brokken dialoog voor te lezen, 't Was belachelijk. Maar als René Clair in zijn film Le Million zijn held verwij ten Iaat toesturen door operaengeltjes, doet hi] niets anders dan op ingenieuze wijze de explica teur vervangen. Later had men gedurende heel de projectie van de film een concert dat ook nooit heel goed kon zijn en leidde tot het massacreeren van alle mu- ziekaesthetiek, want daar de muziek eenigszins bij de film moest blijven, werden er schikkingen genomen die niet erg aangenaam waren. Tot in 1923 drie DuitschersVogt, Massolle en Engl een klankfilmprocédé vonden dat goede re sultaten kon geven. Toch moest men tot 1928 wachten om de eerste klankfilmmaatschappij te zien oprichten, die met het Triergon procédé (werk van drie) was uitgerust. Het was de Tobis maatschappij. In Amerika had reeds in 1926 Warner Brothers het Vitaphoneprocédé in gebruik. Een jaar later kwam de Fox-Movietone met goede resul taten concurreeren en sindsdien wonnen de klank apparaten meer en meer veld in de Amerikaan- sche studio's. Als men nu iri een studio komt, krijgt men de klankapparaten niet te zien. Ze staan veilig op geborgen in een afgesloten ruimte, omdat ze zoo juist en gevoelig moeten zijn. De studio is ook speciaal ingericht voor de op namen. 1° Alle echo moet vermeden worden. Daarom wordt gezorgd dat vloer, zoldering en wanden zooveel mogelijk geluid absorbeeren. Dit wordt best bereikt door de wanden te bekleeden met celotex, de zoldering met doeken en de vloer met kokosmatten. 2° Alle ondoelmatig zich verspreiden van het geluid moet vermeden. 3° Alle hinderlijke geluiden uitgeschakeld. In het begin hadden de opnemers last met een hinderlijk ruischend geluid, dat ze niet konden uitschakelenmen zocht en vond dat het de zij den kleederen der actricen waren die dat geluid voortbrachten. De regisseur die tijdens de opnamen kon spre ken en aanwijzingen geven, moet nu zwijgen. De filmtoestellen die vroeger zoo lustig rikketikten worden ingebouwd in geluiddempende kisten. Ook staan de studio's verre van het verkeer. Een hinderlijke gast is er echter waartegen men zich niet beveiligen kan de vliegmachine, daarom wordt in het studio de opname stopgezet, zoodra zulk een lawaaimaker in aantocht is. Het geluid wordt niet altijd samen met de film opgenomen. In Sous les toits de Paris moest René Clair een scène maken, waarin men eenzelfde liedje door verschillende menschen telkens met andere stemmen en andere begeleidingen op verschil lende verdiepingen hoort voortzetten. Clair bouw de in het studio een reeks badhokjes, in elk zat een zanger of zangeres met zijn instrument. De micro rolde langzaam langs de hokjes en bij het monteeren werd het apart opgenomen beeld in overeenstemming daarmee gebracht. Sommige filmen worden ook op 'het geluid ge maakt zooals de Mickey Mouse van Walt Disney, want het is gemakkelijker het beeld in overeen stemming te brengen met de muziek dan omge keerd. Iemand die eenigszins met teekenfilmen kan omgaan, ziet dat juist bij de bekkenslag Mickey een hamerslag op zijn kop krijgt, of wan neer de saxofoon een hoog piepgeluid geeft, de held zijn hals in het oneindige moet uitrekken. In het beginstadium van de klankfilm was men zoo naturalistisch dat men alle geluiden opnam. Bij ieder loopen hoorde men voetstappen, bij iedere openluchtscène straatgeluiden. Gelukkig kwam de traditie dat bij iedere film muziek werd gespeeld dit naturalisme bestrijden, zoodat hier een kunstvol effekt werd bereikt, niet meer het massacreeren van de muziek, maar een kunst. Want ook in de film is een kunst. Enkelen zelfs doopen de filmkunst met den naam zevende kunst DE KUNSTWAARDE IN DE FILM In de filmwereld zijn er twee groote vijanden de filmindustrie en de filmkunst. De filmindustrie heeft maar één doelaan het publiek te bevallen om er goede munt uit te slaan. Wanneer het publiek dat genre verlangt, produceert de filmindustrie het. Wordt het pu bliek het beu, dan moet iets anders gezocht wor den. Voor een paar jaar was de vraag naar filmen met kinderen en dieren. Vandaar het lanceeren van een kleine star als Shirley Temple. Maar Jan Publiek is het al moe geworden en de filmin dustrie zoekt iets anders. Doch door het voortdurend bezoeken van de bioscopen is een groot deel van de bezoekers geschoold geworden in zake kunstfilm. Niet het grootste deel weliswaar, want de filmindustrie wint het nog altijd, alhoewel de filmen in zake kunst verbeteren. Stilletjes aan nochtans wint de kunstfilm het. Op het oogenblik echter dat de kunstfilm een groote sprong gedaan had, kreeg zij een gevoe lige knak met het uitvinden van de klankfilm. Het was een nieuwe techniek, die langzamer hand moest verbeterd worden. Gelukkig is de klankfilm nu weer zoover vooruit dat de kunst er een groot aandeel in krijgt. Doch reeds naderen weer twee nieuwe uitvin dingen die nog schoorvoetend gebruikt moeten worden voor dat ze openbloeien in een echte en ware kunst. Die twee uitvindingen zijn de kleu renfilm en de stereoscopische film. De kleuren film is al goed op weg en neemt een aanzienlijk aandeel in de Amerikaansche filmproductie. Voor het jaar 1938 waren bij Warner Brothers, de groot ste filmfirma 3 kleurenfilmen voorzien op de 10 die zullen gedraaid worden. In zake kunst is er echter nog niet veel gepresteerd. De kleuren film is baanbrekend op dit terrein. De stereoscopische film is nog niet heelemaal geschikt, maar in een naaste toekomst zal hij de belangrijkste plaats innemen in de filmproductie. Op de tentoonstelling te Parijs heeft Louis Lu- mière, die en de kinema en de stereoscopische film uitgevonden heeft, een stereoscopische klank film in kleuren afgedraaid de volmaakte film der toekomst. De kunstfilm is over het algemeen het best weergegeven in de dokumentair. Want om een interessante film te maken over stoffen zonder beweging moet de camera zelf de bewe ging scheppen en de aandacht trekken. Men kent zoo uit de film van Ivens Zuiderzeewerken een nieuw aspekt van leem, grint en zand. Om de aandacht te trekken filmt men de zaken uit een ongewoon standpunteen voorbijrijdende trein wordt van onder af gefilmd. Het contrast wordt gebruiktde sneltrein en de rust op de spoorbaan, als hij voorbij is. De filmkunstenaar moet het filmen verstaan, zooals de schrijver zijn taal moet kennen. Zijn film moet gaaf zijn en mag niet regenen willen wij er de echte kunstwaarde van kennen. Alles kan hij gebrui ken. Zelfs de stukken journaal die hij vindt op den zolder van de filmfabriek. WALTER RUTT- Aangenomen kleermaker der Spoorwegen Leeraar aan de Vakschool. Op aanvraag komen wij ten huize tot op 30 km. - Wij betalen de reis- WPgelei kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof. MAN gebruikt er groote stukken in zijn Me lodie der WeltHij kan ook alles doen leven en bewegenhij kan kraantjes doen lekken, fietswielen wentelen, kurketrekkers doen draai en en staven doen bewegen. ('t Vervolgt). Het tandheelkundig kabinet van o JULY 21st, 1939. By kind permission of the Cercle Sportif Ypres the members of the British Community, Ypres and District assembled at the Football field on the 21st July, 1939, and partook of a very enjoyable afternoon some three hundred adults and children being present, the first 17 items on the programme were allotted to the scholars and was productive of some very keen Competition, instructive and amusing The tea interval which parents, friends and children enjoyed was a very sumptious spread and the arran gements made proved very adequate and was greatly appreciated by alL Following the tea interval the remaining sportive events were allotted to the elders and great keeness was noticeable in a very varied programme and great amusement was given to the children who enjoyed watching their parents in events No's 20, 21. and 26. The results of the sporting events will be of interest 1. 50 yds. under 5 y. Boys and Girls flat1) Monica Parminter; 2) Kenneth Rolfe3) George Godden. 2. 50 yds. under 9 y. Boys and Girls flat1) Thomas Knock 2. Marcel Macdonald 3) Doris Rolfe 4. Blan che Rolfe 5) Gertrude Cassin 6) Helen Davis. 3. 75 yds. under 12 y. Boys flat1) John Bekeart; 2) Edward Harper; 3. William Jarvis4) William Symons. 4. 75 yds. under 12 y. Girls flat: 1) Barbara, Haley'; 2) Margaret Fisher; 3. Daphne Lawson4) Delphine Francome. 5. 100 yds. Senior Boys flat1Claude Simmons 2) Stephen Grady 31 Henry Fisher 4) Sidney Harper. 6. 100 yds. Senior Girls flat: 1) Yvonne Lane 2) Georgette Davis"; 3) Doris Batchelor4) Isabel Gor don. 7. Obstacle race Junior Boys under 12 y.1) Ar- mand Fisher; 2) Headley Batchelor; 3) John Bekeart; 4) Marcel Macdonald. 8. Obstacle race Senior Boys: 1) William Jarvis; 2) Lucien Davis 3) André Macdonald. 9. Obstacle race Junior Girls1) Joan Bennett and Christine Godden (Tie) 2) Hazel James3) Evelyn. Bennett4) Gertrude Cassin. 10. Obstacle race Senior Girls: 1) Christine Slater; 2) Gladys Daniels 3) Lilian Wilkins 4) Daphe Law- son. 11. 440 yds. flat Cup: 1) Claude Simmons; 2> Ro bert Prince3) Henry Fisher4) Lucien Davis. 12. School relay Girls: 1) Margaret Lobban2) Yvonne Lane 3) Margaret Fisher4) Georgette Davis. 13. School relay Boys: 1) Lucien Davis; 2) Nor man Thomson; 3) John Bekeart; 4) Albert Osborne. 14. All in race, under 8 y.1) George Godden; 2) Elizabeth Davis; 3) René Francis; 4) Blanche Rolfe. 15. Sack race Girls: 1) Christine Slater; 2) Betty Parker3) Nancy Player4) Lilian Wilkins. 16. Sack race Boys: 1) Edward Harper; 2> Ernest Batchelor; 3) Marcel Macdonald; 4) Walter White. 17. Slow Cycle race 1) Reginald Lewis 2) Freddie Francome 3) André Macdonald 4) Lucien Davis. 18. TEA INTERVAL. 19. Pupil Gardeners race 200 yds.: 1) Daniel Quinn2) Alfred Nunn 3) Gerry Carroll. 20. Fathers race: 1) Ivory Thomson: 2) Rolfe Lawrence 3) Dupres Bennett. 21. Mothers race: 1) Mrs. Harper; 2) Mrs. Daniels; 3) Mrs. Parker. 22. Relay Pupil Gardeners and Scholars: 1) Nunn; 2) Sutherland 3) Gibb 4) Wheaton. 23. Veterans race 100 yds.: 1) W. Thomson: 2) W. Ivory 3) J. Nunn. 24. Throwing Cricket ball Scholars: 1) S. Grady. 25. Throwing Cricket ball Open 1) Albert Gibb. 26. Tugof-War Mr. Piper's team. Brigadier J. M. Prower and Mrs. Prower graced the proceedings. The prizes were presented by Mrs. O. L. Gill who was given a very rousing reception when pre sented with a bouquet by Monica Parminter. The Chairman O. L. Gill Esq, M. B. E. and his Com mittee are to be congratulated on the excellent arran gements made and the happy thought of giving the children and parents a pleasant afternoon's enjoyment. The Committee take this opportunity of thanking the Ladies who helped so successfully with the tea arran gements. The duties of Hon. Secretary were carried out by Mr. J. Clifford Yorath, who expressed his appreciation to all who attended this function which was the most successful for many years. 8. Lombaardstraat, YPER. Tel. 255

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 12