RAPH Tailor
DE FILM
CONFECTIE - KOSTUMEN
KOSTUMEN OP MAAT
Mme Vandendriessche
6
vanaf 180 tot 600 frank
I N LAATSTE SNIT
EN NIEUWIGHEDEN
Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12
(bij den Grooten Bazar) Y P E R
DENT|STE
7, DE STUERSSTRAAT, IEPER
Tel. 311
is open den DONDERDAG, VRIJDAG
en ZATERDAG van iedere week.
Bijzonderheid van Kunstgebitten
British Community Sports, Ypres
VRAAGT
CRISTAL -CHAUDFONTAINE
het volmaakt taf el water
Depot BROUWERIJ J.
C. DONCK
DE GELUIDSFILM.
De geluidsfilm, zooals te begrijpen was, heeft
de stomme film heelemaal verdrongen. Praktisch
heeft de stomme film bijna nooit bestaan. In de
eerste tijden van de film bestond er reeds een
explicateur, die tot taak had de brokken dialoog
voor te lezen, 't Was belachelijk. Maar als René
Clair in zijn film Le Million zijn held verwij
ten Iaat toesturen door operaengeltjes, doet hi]
niets anders dan op ingenieuze wijze de explica
teur vervangen.
Later had men gedurende heel de projectie van
de film een concert dat ook nooit heel goed kon
zijn en leidde tot het massacreeren van alle mu-
ziekaesthetiek, want daar de muziek eenigszins
bij de film moest blijven, werden er schikkingen
genomen die niet erg aangenaam waren.
Tot in 1923 drie DuitschersVogt, Massolle en
Engl een klankfilmprocédé vonden dat goede re
sultaten kon geven. Toch moest men tot 1928
wachten om de eerste klankfilmmaatschappij te
zien oprichten, die met het Triergon procédé
(werk van drie) was uitgerust. Het was de
Tobis maatschappij.
In Amerika had reeds in 1926 Warner Brothers
het Vitaphoneprocédé in gebruik. Een jaar
later kwam de Fox-Movietone met goede resul
taten concurreeren en sindsdien wonnen de klank
apparaten meer en meer veld in de Amerikaan-
sche studio's.
Als men nu iri een studio komt, krijgt men de
klankapparaten niet te zien. Ze staan veilig op
geborgen in een afgesloten ruimte, omdat ze zoo
juist en gevoelig moeten zijn.
De studio is ook speciaal ingericht voor de op
namen.
1° Alle echo moet vermeden worden. Daarom
wordt gezorgd dat vloer, zoldering en wanden
zooveel mogelijk geluid absorbeeren. Dit wordt
best bereikt door de wanden te bekleeden met
celotex, de zoldering met doeken en de vloer met
kokosmatten.
2° Alle ondoelmatig zich verspreiden van het
geluid moet vermeden.
3° Alle hinderlijke geluiden uitgeschakeld.
In het begin hadden de opnemers last met een
hinderlijk ruischend geluid, dat ze niet konden
uitschakelenmen zocht en vond dat het de zij
den kleederen der actricen waren die dat geluid
voortbrachten.
De regisseur die tijdens de opnamen kon spre
ken en aanwijzingen geven, moet nu zwijgen. De
filmtoestellen die vroeger zoo lustig rikketikten
worden ingebouwd in geluiddempende kisten.
Ook staan de studio's verre van het verkeer. Een
hinderlijke gast is er echter waartegen men zich
niet beveiligen kan de vliegmachine, daarom
wordt in het studio de opname stopgezet, zoodra
zulk een lawaaimaker in aantocht is.
Het geluid wordt niet altijd samen met de film
opgenomen.
In Sous les toits de Paris moest René Clair
een scène maken, waarin men eenzelfde liedje
door verschillende menschen telkens met andere
stemmen en andere begeleidingen op verschil
lende verdiepingen hoort voortzetten. Clair bouw
de in het studio een reeks badhokjes, in elk zat
een zanger of zangeres met zijn instrument. De
micro rolde langzaam langs de hokjes en bij het
monteeren werd het apart opgenomen beeld in
overeenstemming daarmee gebracht.
Sommige filmen worden ook op 'het geluid ge
maakt zooals de Mickey Mouse van Walt Disney,
want het is gemakkelijker het beeld in overeen
stemming te brengen met de muziek dan omge
keerd. Iemand die eenigszins met teekenfilmen
kan omgaan, ziet dat juist bij de bekkenslag
Mickey een hamerslag op zijn kop krijgt, of wan
neer de saxofoon een hoog piepgeluid geeft, de
held zijn hals in het oneindige moet uitrekken.
In het beginstadium van de klankfilm was men
zoo naturalistisch dat men alle geluiden opnam.
Bij ieder loopen hoorde men voetstappen, bij
iedere openluchtscène straatgeluiden. Gelukkig
kwam de traditie dat bij iedere film muziek werd
gespeeld dit naturalisme bestrijden, zoodat hier
een kunstvol effekt werd bereikt, niet meer het
massacreeren van de muziek, maar een kunst.
Want ook in de film is een kunst. Enkelen zelfs
doopen de filmkunst met den naam zevende
kunst
DE KUNSTWAARDE IN DE FILM
In de filmwereld zijn er twee groote vijanden
de filmindustrie en de filmkunst.
De filmindustrie heeft maar één doelaan het
publiek te bevallen om er goede munt uit te
slaan. Wanneer het publiek dat genre verlangt,
produceert de filmindustrie het. Wordt het pu
bliek het beu, dan moet iets anders gezocht wor
den.
Voor een paar jaar was de vraag naar filmen met
kinderen en dieren. Vandaar het lanceeren van
een kleine star als Shirley Temple. Maar Jan
Publiek is het al moe geworden en de filmin
dustrie zoekt iets anders.
Doch door het voortdurend bezoeken van de
bioscopen is een groot deel van de bezoekers
geschoold geworden in zake kunstfilm. Niet het
grootste deel weliswaar, want de filmindustrie
wint het nog altijd, alhoewel de filmen in zake
kunst verbeteren.
Stilletjes aan nochtans wint de kunstfilm het.
Op het oogenblik echter dat de kunstfilm een
groote sprong gedaan had, kreeg zij een gevoe
lige knak met het uitvinden van de klankfilm.
Het was een nieuwe techniek, die langzamer
hand moest verbeterd worden. Gelukkig is de
klankfilm nu weer zoover vooruit dat de kunst
er een groot aandeel in krijgt.
Doch reeds naderen weer twee nieuwe uitvin
dingen die nog schoorvoetend gebruikt moeten
worden voor dat ze openbloeien in een echte en
ware kunst. Die twee uitvindingen zijn de kleu
renfilm en de stereoscopische film. De kleuren
film is al goed op weg en neemt een aanzienlijk
aandeel in de Amerikaansche filmproductie. Voor
het jaar 1938 waren bij Warner Brothers, de groot
ste filmfirma 3 kleurenfilmen voorzien op de 10
die zullen gedraaid worden. In zake kunst is er
echter nog niet veel gepresteerd. De kleuren
film is baanbrekend op dit terrein.
De stereoscopische film is nog niet heelemaal
geschikt, maar in een naaste toekomst zal hij de
belangrijkste plaats innemen in de filmproductie.
Op de tentoonstelling te Parijs heeft Louis Lu-
mière, die en de kinema en de stereoscopische
film uitgevonden heeft, een stereoscopische klank
film in kleuren afgedraaid de volmaakte film
der toekomst. De kunstfilm is over het algemeen
het best weergegeven in de dokumentair. Want
om een interessante film te maken over stoffen
zonder beweging moet de camera zelf de bewe
ging scheppen en de aandacht trekken. Men kent
zoo uit de film van Ivens Zuiderzeewerken
een nieuw aspekt van leem, grint en zand. Om
de aandacht te trekken filmt men de zaken uit
een ongewoon standpunteen voorbijrijdende
trein wordt van onder af gefilmd. Het contrast
wordt gebruiktde sneltrein en de rust op de
spoorbaan, als hij voorbij is. De filmkunstenaar
moet het filmen verstaan, zooals de schrijver
zijn taal moet kennen. Zijn film moet gaaf zijn
en mag niet regenen willen wij er de echte
kunstwaarde van kennen. Alles kan hij gebrui
ken. Zelfs de stukken journaal die hij vindt op
den zolder van de filmfabriek. WALTER RUTT-
Aangenomen kleermaker der Spoorwegen
Leeraar aan de Vakschool.
Op aanvraag komen wij ten huize tot op 30 km. - Wij betalen de reis-
WPgelei kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof.
MAN gebruikt er groote stukken in zijn Me
lodie der WeltHij kan ook alles doen leven
en bewegenhij kan kraantjes doen lekken,
fietswielen wentelen, kurketrekkers doen draai
en en staven doen bewegen.
('t Vervolgt).
Het tandheelkundig kabinet van
o
JULY 21st, 1939.
By kind permission of the Cercle Sportif Ypres the
members of the British Community, Ypres and District
assembled at the Football field on the 21st July, 1939,
and partook of a very enjoyable afternoon some
three hundred adults and children being present,
the first 17 items on the programme were allotted to
the scholars and was productive of some very keen
Competition, instructive and amusing
The tea interval which parents, friends and children
enjoyed was a very sumptious spread and the arran
gements made proved very adequate and was greatly
appreciated by alL
Following the tea interval the remaining sportive
events were allotted to the elders and great keeness
was noticeable in a very varied programme and great
amusement was given to the children who enjoyed
watching their parents in events No's 20, 21. and 26.
The results of the sporting events will be of interest
1. 50 yds. under 5 y. Boys and Girls flat1) Monica
Parminter; 2) Kenneth Rolfe3) George Godden.
2. 50 yds. under 9 y. Boys and Girls flat1) Thomas
Knock 2. Marcel Macdonald 3) Doris Rolfe 4. Blan
che Rolfe 5) Gertrude Cassin 6) Helen Davis.
3. 75 yds. under 12 y. Boys flat1) John Bekeart;
2) Edward Harper; 3. William Jarvis4) William
Symons.
4. 75 yds. under 12 y. Girls flat: 1) Barbara, Haley';
2) Margaret Fisher; 3. Daphne Lawson4) Delphine
Francome.
5. 100 yds. Senior Boys flat1Claude Simmons
2) Stephen Grady 31 Henry Fisher 4) Sidney Harper.
6. 100 yds. Senior Girls flat: 1) Yvonne Lane
2) Georgette Davis"; 3) Doris Batchelor4) Isabel Gor
don.
7. Obstacle race Junior Boys under 12 y.1) Ar-
mand Fisher; 2) Headley Batchelor; 3) John Bekeart;
4) Marcel Macdonald.
8. Obstacle race Senior Boys: 1) William Jarvis;
2) Lucien Davis 3) André Macdonald.
9. Obstacle race Junior Girls1) Joan Bennett and
Christine Godden (Tie) 2) Hazel James3) Evelyn.
Bennett4) Gertrude Cassin.
10. Obstacle race Senior Girls: 1) Christine Slater;
2) Gladys Daniels 3) Lilian Wilkins 4) Daphe Law-
son.
11. 440 yds. flat Cup: 1) Claude Simmons; 2> Ro
bert Prince3) Henry Fisher4) Lucien Davis.
12. School relay Girls: 1) Margaret Lobban2)
Yvonne Lane 3) Margaret Fisher4) Georgette Davis.
13. School relay Boys: 1) Lucien Davis; 2) Nor
man Thomson; 3) John Bekeart; 4) Albert Osborne.
14. All in race, under 8 y.1) George Godden;
2) Elizabeth Davis; 3) René Francis; 4) Blanche Rolfe.
15. Sack race Girls: 1) Christine Slater; 2) Betty
Parker3) Nancy Player4) Lilian Wilkins.
16. Sack race Boys: 1) Edward Harper; 2> Ernest
Batchelor; 3) Marcel Macdonald; 4) Walter White.
17. Slow Cycle race 1) Reginald Lewis 2) Freddie
Francome 3) André Macdonald 4) Lucien Davis.
18. TEA INTERVAL.
19. Pupil Gardeners race 200 yds.: 1) Daniel
Quinn2) Alfred Nunn 3) Gerry Carroll.
20. Fathers race: 1) Ivory Thomson: 2) Rolfe
Lawrence 3) Dupres Bennett.
21. Mothers race: 1) Mrs. Harper; 2) Mrs. Daniels;
3) Mrs. Parker.
22. Relay Pupil Gardeners and Scholars: 1) Nunn;
2) Sutherland 3) Gibb 4) Wheaton.
23. Veterans race 100 yds.: 1) W. Thomson: 2) W.
Ivory 3) J. Nunn.
24. Throwing Cricket ball Scholars: 1) S. Grady.
25. Throwing Cricket ball Open 1) Albert Gibb.
26. Tugof-War Mr. Piper's team.
Brigadier J. M. Prower and Mrs. Prower graced the
proceedings. The prizes were presented by Mrs. O. L.
Gill who was given a very rousing reception when pre
sented with a bouquet by Monica Parminter.
The Chairman O. L. Gill Esq, M. B. E. and his Com
mittee are to be congratulated on the excellent arran
gements made and the happy thought of giving the
children and parents a pleasant afternoon's enjoyment.
The Committee take this opportunity of thanking the
Ladies who helped so successfully with the tea arran
gements.
The duties of Hon. Secretary were carried out by Mr.
J. Clifford Yorath, who expressed his appreciation to
all who attended this function which was the most
successful for many years.
8. Lombaardstraat, YPER.
Tel. 255