DE KORTRIJKSCHE ONDERLINGE STAD IEPER NIJVERHEIDSSCHOOL 5 TEEKENEN- BOUW- EN BEELDHOUWKUNDE SCHILDERKUNST MEKANIEK TEEKENEN ELECTROTECHNIEK Toegepast op de Nijverheid PLECHTIGE UITDEELING DER PRIJZEN aan de bekroonden van het schooljaar 1938-39. Onder overgroote belangstelling had Maandag 7 Oogst, in den Stadsschouwburg, de plechtige prijsuitdeeling plaats aan de 150 leerlingen der Nijverheidsschool van leper. Deze plechtigheid was vereerd met de aan- vvezigheid van den Heer Berghman, Schepen van On derwijs en Voorzitter van den Beheerraad der school; den Heer Delahaye, Schepen van den Burgerlijken Standden Heer De France, Provinciaal Ingenieur, lid van den Beheerraad der schoolden Heer Bollin- gier, Provincieraadslid den Heer Vermeulen, Voorzit ter der Handels- en Nijverheidskamer den Heer Gru- wez, Voorzitter der Harmonie Ypriana den Heer Gits, Stadsbouwkundigeden Heer Antony. Stadsbibliothe caris den Heer Vandevoorde, Zaakwaarnemerden Heer Lernould, Bouwmeester, rustend leeraar der school. Ook nog overtalrijke vrienden, belangstellende ouders en oud-leerlingen woonden de prijsuitdeeling bij. Lieten zich verontschuldigende Heer J. Vander- ghote, BurgemeesterZeer Eerwaarde Heer Socquet, Bestuurder der St Jozefs Vrije Beroepsschoolde Heer Bouquet, Voorzitter der Commissie van Openbaren On derstand Jufvrouw Cornillie, Gemeenteraadslidde Heer Denaegel, Bestuurder der Stadsjongensschool de Heer H. Vanderghote, Ingenieur, Lid van den Be heerraad der School. Het nationaal lied begroette de inkomst der over heden, die op het verhoog plaats qamen, en opende op dezen tweeden Tuindag dit plechtig feest. Het stijlvol,, aangenaam en comfortabel interieur van onzen stadsschouwburg en vooral een selectie uit La Veuve Joyeuse van Fr. Lehar, meesterlijk op het kla- cier uitgevoerd door Mevr. Versavel-Scrive, brachten de toeschouwers in de beste stemming. Na het uitster ven der laatste tonen van Arlequine meêsleepend ballet van A. Laudry, kwam de Heer G. Delahaye, de sympathieke en volksgeliefde schepen van den Burger lijken stand, aan het woord en handelde gloedvol en diep over «ALGEMEEN BELANG VAN HET TECHNISCH ONDERWIJS ONDER ECONOMISCH OOGPUNT. In de huidige periode van internationale economie, gekarakteriseerd door de toenemende ontwikkeling der betrekkingen tusschen de volkeren, treden de econo mische vraagstukken gaandeweg op den voorgrond. Overal wedijver voor de handhaving van bestaande en voor de verovering van nieuwe afzetgebieden of voor het scheppen van nieuwe afzetmogelijkheden. Men trekt te velde met producten en toltarieven men bezet lan den met makelaars en handelsvertegenwoordigers men vestigt eigen industrieën op vreemden bodem, ofwel men tracht zich los te maken van vreemde producten. De strijd om meer welvaart ontaardt weieens in har den strijd om het leven, ja strijd om de heerschappij, waarin de volkeren, die zich niet hebben voorbereid, verkwijnen of hun zelfstandigheid verliezen. Dat tal van factoren de economische welvaartvraag stukken beheerschen, is duidelijk. Dat een degelijk Technisch Onderwijs daartoe een niet uit te schakelen factor is en steeds zijn zal, is even waar. De vorderin gen der techniek zullen het des te noodzakelijker ma ken. Zoolang de bedrijven op het slenterstelsel teerden, speelden knepen en ondervindingen de voornaamste rol in een bedrijf. De werkprocédés waren min of meer be stendig, evenzoo het gebruikte materiaal. Bij practische vaardigheid volstond een bondige theoretische kennis. De verbeteringen waren veelal het resultaat van de praktijk of het toeval. Heden is dat alles fel veranderd. Welvaart en bloei der nijverheid hangen af van de wetenschappelijke or ganisatie en de gepaste aanwending van machines en instrumenten. De werkmethoden veranderen gedurig. Vroeger ongekende grondstoffen doen hun intrede en ver dringen andere productien. Zie b. v. de talrijke isoleer- stoffen in de electriciteitsnijverheid. De werkman is nu vooral leider van machines en de fabricatie vraagt meer de medewerking van intellectueelen dan van han denarbeid. Weerstand aan vermoeienis en physische krachtinspanning, vroeger van zoo groot belang, zijn heden over het algemeen van minder tel. De vooruit gang berust ten huidigen dage op de vaste wetten der wetenschap, en de aanpassing aan de moderne pro ductie vereischt uitvoerige methodische kennis, die, in de meeste omstandigheden, maar kan worden gegeven door speciaal technisch onderricht. De behoefte aan het schoone, aan relatieve weelde, ontwikkelt zich heden over alle standen en landen met een reëele drift. Hoe grooter de welstand, des te meer zijn de producten, die door smaak en kunst gekenmerkt zijn. ook al zijn ze kostbaar, door het publiek gewild Wij zouden nalatig zijn, indien wij. in het Technisch Onderwijs, met deze strooming geen rekening hielden. Als wij even de kunst- en de luxebedrijven beschouwen, die gekenmerkt zijn door de hoedanigheden die men noemt smaak, oorspronkelijkheid, kunstzin, schoon heidsgevoel, dan blijkt ook hier en vooral, dat de be roepsman van vandaag en morgen niet voortkan zon der methodisch en aangepast onderricht. Fotografen, drukkers, steendrukkers, en andere arbeiders van het boek. boekbinders, graveerders, porseleinschilders, stof- fenteekenaars, rijtuigmakers, schrijnwerkers, drijvers, horlogemakers, sieraadmakers, juweliers, beeldhouwers, sieraadschilders, behangers, kunstsmeden, enz... kunnen met hun beroep slechts vertrouwd zijn. indien zij daar van de geschiedenis hebben bestudeerd en al de gehei men doordrongen. Het onderwijs is hier ook een weer- galooze hefboom. DE ECONOMISCHE EVOLUTIE EN HET TECHNISCH ONDERWIJS IN BELGIË. Het is merkwaardig hoe. sedert honderd jaar, de vooruitgang vah het Technisch Onderwijs eng in ver band staat met den vooruitgang van den handel en de nijverheid. Telkens er spraak was van de verbetering der uitrusting, van het invoeren van nieuwe fabricatie- methoden of van het streven naar een meer zelfstan dige productie met nationale arbeidskrachten, werd de school ter hulp geroepen voor de vorming van het noo- dige personeel. Het ontstaan der school te Luik valt samen met het oprichten der eerste hoogovens door Cockerill. De scholen te Hoei en Charleroi werden in gericht terzelfdertijde als de groote metaalfabrieken vah de valleien van Samber en Maas. De school te Gent vond haar oorsprong in het tekort aan teekenaars in de toenmalige Gentsche Nijverheid. De felle aangroei van de technische scholen in het Limburgsche dagteekent van de ontginning der kolenmijnen aldaar, waardoor ook meerdere bedrijven hier werden overgeplaatst Wij mogen haast zeggen dat de phasen van den vooruitgang van onze technische scholen ook de phasen zijn van den vooruitgang van onze nijverheid en onzen handel. An derzijds was de school een uitmuntend redmiddel in tijden van economische en sociale crisis. Zie de leer werkhuizen en kantscholen ten tijde van de groote cri sis der vorige eeuw in Vlaanderen. In tijden van on rust was de school het verweermiddel, in tijden van voorspoed het kostbare hulpmiddel tot vooruitgang en bloei. De school alleen kan het werk meer vruchtbaar ma ken, door het in werking stellen van de kennis en de kunst, die als de grondslag zijn van nijverheid en am bacht. Wij zijn verre van voort te brengen wat we kunnen. In de werkersbevolking is er zooveel verborgen kracht, welke een goed onderwijs kan doen gelden tot grooter voordeel van den werkman en van de samenleving. Overal kan dit onderwijs de voortbrengsels van onze werklieden verkwikken. Doch opdat de scholen een weldadigen invloed zou den uitoefenen, moeten ze ware, oprechte ambachtslie den vormen. Daarom is het noodzakelijk het einddoel van elk onderwijs aan te wijzen en dan de leerstelsels en de middelen vast te stellen, welke bestaan in het uitbreiden van de bevoegdheid van den werkman. In een woord, men moet trachten bedrijvige en ge leerde werklieden te vormen. Het daverend handgeklap, dat in de zaal weergalmde, was voor onzen Heer Schepen het beste en duidelijkste bewijs dat zijn woorden bij leerlingen en publiek in gang hadden gevonden. Deze diepzinnige rede werd dan taktvol afgewisseld door Ketelbey's Au jardin d'une Pagode Chinoise waarna J. Ivanovici's Selectie uit De Blauwe Donau het publiek weer voorbereidde op iets realistischer. De Heer H. Landtsheere, Bestuurder der Nijverheids school, na zijn jaarverslag, handelde pittig, bondig, en bevattelijk over het interessant en zoolang bestreden wettelijk vaststellen van den titel van bouwmeester. Hij weerlegde heel duidelijk de opwerping alsof teeken en bouwtechniek nog enkel door architecten moest aan geleerd gezien voortaan zij alleen nog plannen mogen opmaken. Hij bewees en bevestigde integendeel dat alwie aan bouwwerken doet, door het feit dat thans uit sluitend naar plannen zal moeten gewerkt, deze goed zal moeten begrijpen en kunnen bevatten. Daartoe dient ons onderwijs in de Nijverheidsschool, betoog de ge achte spreker, en zal het van nu af meer dan ooit niet alleen nuttig maar noodzakelijk worden. Wanneer de heer Bestuurder dan als volgt eindigde Uit dit alles blijkt dat, door het in toepassing komen der vermelde wet, onze jonge ambachtslieden zich met meer moed en wilskracht aan de studie zouden moeten zetten, om zich te kunnen opwerken tot aannemer, meestergast, toe- zichter, werkleider of teekenaardan bleek dit niet alleen zijn eigen overtuiging te zijn maar, na het aan- hooren dezer uiteenzetting, ook deze van gansch de ver gadering. Mocht zijn bewijsvoering dan ook goed in het geheu gen der toehoorders geprent blijven, zij het dan ook maar tot October, zoodat talrijker dan ooit nieuwe leer lingen zich komen aanmelden om van het voorrecht dat leper en omstreken bezit, namelijk kosteloos technisch onderwijs, te kunnen genieten tot voordeel hunner eigen toekomst. Gloedvol en met klinkend applaus werd deze uiteen zetting onthaald, waarop de uitslagen van onze ieverige leerlingen werden afgelezen. UITSLAGEN VOORBEREIDENDE AFDEELING le Leerjaar 37 ingeschreven leerlingen MEETKUNDIG TEEKENEN LeeraarM. Salomé Honoré. 1. Bastil Jules, leper, Eeremetaal2. Duhamel Daniel, Ingelmunster 3. Prince Robert, leper 4. Pauwels Leon, Zantvoorde5. Meirlaen Roger, leper 6. Veracx Mau- rits. Langemarck7. Hof Jacques, leper; 8. Bailleul André, Voormezeele 9. Coffyn Hector. leper 9. Sercu Camille, id.; 11. Verly Roger, Vlamertinge12. Vander- stichelen Norbert. Houtem 13. Vandepitte Michel. Brie- len14. Salomé Willy. leper 15. Verfaillie Laurent, id;. 16. Pyck Lucien. id.17. Dassonville René, id 18. Heyte Maurits, id.. Hebben een naprijs bekomenCooren Henri. leper Lesage André, leper Poissonnier Robert. leper Leroy Albert, VoormezeeleBurggraeve Gerard, leperVan- noote Gerard, Langemark; Delcroix Roger, Hollebeke. Zomerlessen 18 ingeschreven leerlingen 1. Bastil Jules, leper2. Meirlaen Roger, id.3. Ver acx Maurits, Langemark4 Sercu Camille, leper 5. Verly Roger. Vlamertinge; 6. Coffyn Hector, leper 7. Verfaillie Laurent, id.8. Heyte Maurits, id.9. Rey- naert André, id.; 10. Delhem Henri, id.; 11. Dasson ville René, id.12. Delhem Ivan. id.13. Vandepitte Michel. Brielen; 14. Depover Raphael, leper 15. Verly André, id. 16. Vannoote Gerard, Langemark. 2e Leerjaar 23 ingeschreven leerlingen PROJECTIE Leeraars: MM. Haentjens Edm. en De Vuyst A. 1. Maes Gaston. leper. Eeremetaal2. Riquière Roger, leper3. Velghe Gerard, id.4. Moerman Camille, id. 5. Breunin André, id. 6. Domingo Paul. Komen (Fr.) 7. Dekaezemaeker Jean, leper; 8. Deruyter Flo- rent, id.; 9. Ossieur Roger, id.10. Verstraete Cyriel. id.: 11. Pauwels Jeröme, Zantvoorde; 12 Cherchye Frans, leper; 12. Vanderstichele André, Houthem 14. Vande pitte Daniel, Brielen15. Victoor Leopold. leper16. Heyte Robert, Vlamertinge. Hebben een naprijs bekomenGeorge Camille en Wildermeersch Jozef, leper. Zomerlessen. II ingeschreven leerlingen. 1. Maes Gaston, leper: 2. Dekaezemaeker Jean, id.: 3. Velghe Gerard, id.; 3. Domingo Paul. Komen (Fr.) 5. Riquière Roger. leper6. Denie Jean. id. 7. Ver straete. Cyriel, id.8 Cherchye Frans. id.9. Vander stichele André, Houtem. Theoretische Leergangen. Leeraars: MM. Gisquière Robert en Gheerardyn Charles. WERKTUIGKUNDIGE AFDEELING 28 ingeschreven leerlingen Leeraar M. Van Hee Alfons 3° Leerjaar le Bijzonder jaar 1. Bollingier Frans. leper. Eeremetaal2. Fiers Al- bert. leper3. Van Beselaere Jules. St Jan; 4. Degrauwe Emeric, Kemmel5. Boudry Albert, leper. 4' Leerjaar 2' bijzonder jaar 1. Bamelis Joel, leper. Eeremetaal; 2. Cardinael Ray mond, leper 3. Carreyn Robert, id.4. Reynaert Os car. St Jan. Hebben een naprijs bekomen: Pollée Emiel, leper Vandevelde Gabriel, id.Pannecouque Gaston. Voor mezeele Dael Edgard, leper 5' Leerjaar 3' Bijzonder jaar 1. Bolle Roger leper. Eeremetaal1. Vandenbussche Albert. leper, Eeremetaal. Hebben een naprijs bekomen Anseeuw Georges en Debergh Willy, leper. 6' Leerjaar 4' Bijzonder jaar. 1. Rubben Frans, leper. Groote Prijs, Verg. Eereme taal BOUWKUNDIGE AFDEELING 28 ingeschreven leerlingen. LeeraarM. Landtsheere Hubert. Derde Leerjaar 1' Bijzonder jaar 1. Mylle Marcel, leper. Eeremetaal2. Beele Albert, leper 3. Becquaert Roger, id. Heeft een naprijs bekomen: Decorte Jozef. leper. 4' Leerjaar 2' Bijzonder jaar. 1 Mouret Jozef, Houtem. Eeremetaal2. Ternier Wil ly, leper3. Wybaillie Jéröme, Wervik 4. Duprez Fer- nand. leper5. Maes Jozef. id. 5" Leerjaar 3' Bijzonder jaar 1. Durnez Gerard. Zonnebeke, Eeremetaal; 2. Baelen Robert, leper3. Verstraete Sylvère. id. Hebben een naprijs bekomenHullak Jeno. Dikke- busch Claeys Jozef. Vlamertinge. 6' Leerjaar 4' Bijzonder jaar I. Persyn Albert, Langemark, Eeremetaal2. Verly Henri. Vlamertinge 3. Vanbokstael Albert, Beselaere; 4. Knockaert Albert, Wulvergem. Hoogste Afdeeling 1. Ingels Henri, leper. Eeremetaal; 2 Van'Huffel Michel. leper3. Deruddere Lucien. id. Prijs van het Lootensfonds 1. Ingels Henri, leper 2. Persyn Albert. Langemark; 3. Durnez Gerard, Zonnebeke HOUT- EN MARMER SCHILDERKLAS 25 ingeschreven leerlingen. LeeraarM. Degroote Prosper. Eerste Leerjaar. 1. Holvoet Jean. leper; 2. Quisthoudt Stanislas. leper. Tweede Leerjaar 1. Vandenbussche Maurits, Brielen. Eeremetaal2. Janseghers Emiel, leper. Naprijs Deroubaix Julien, Dikkebusch. Derde Leerjaar. 1. Doolaeghe Michel. Houtem, Eeremetaal1. Vande- wynckel Albert. Komen, Eeremetaal3. Wydhooge Ge rard, leper4. Beirnaert Gaston, leper. Vierde Leerjaar 1. Soetaert Albert, leper, Bijz Prijs, Verg. Eeremetaal; 2. Samoy Oscar, leper3 Devos Albert, Langemark 4. Norman Leon, Langemark. PRAKTISCHE LEERGANG VAN HOUT- en STEENBEWERKERS. 9 ingeschreven leerlingen Leeraar M. Cornillie Camiel. MODELEERING Eerste Afdeeling 1. Vincart Paul. leper. Eeremetaal2. Leclercq Jean, leper. Tweede Afdeeling 1. Gadeyne Roger, leper. Dprde Afdeeling 1. Buseyne Daniel, leper. Eeremetaal. Hoogere Afdeeling 1. Depikker Daniel. Groote Prijs, verg. Eeremetaal, leper. Schooljaar 1939 - 1940 De inschrijving van nieuwe leerlingen geschiedt in de lokalen der Nijverheidsschool. 8, O. L. Vrouwstraat, op Zendag 1 October, van 10 tot 12 uur. Aanvang der lessen Maandag 2 October 1939. Deze plechtige prijsuitdeeling werd besloten met een rede door den Heer advokaat Germ. Berghman. Sche pen van Onderwijs en Voorzitter van den Beheerraad. Hij stuurde een dankwoord aan de talrijke aanwezige overheidspersonen, beste blijk van het belang dat ze stellen in onze Nijverheidsschoolhij sprak zijn waar deering uit voor het bestuur, het leeraarskorps en het onderwijs van onze inrichting, en eindigde met geluk te wenschen aan de bekroonde leerlingen, die zoo ijver vol het jaar hadden doorgebracht, en aan de ouders, die zoo gewetensvol de goede richting in de opvoeding hunner kinders hadden gevolgd. Ons eeuwenoud en immer nieuw Tuindaglied weergalmde nog lang in de ooren der huiswaartskee- rende toehoorders. HWi UWMW riffl TiVl i»i tPiliare Voor uwe verzekeringen van gelijk welken aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap Gesticht in 1919 Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 fr. Reserven 10.000.000 fr. Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni 1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder nemingen. De voordeeligste tarieven. Klare en uitgebreide Polisvoorwaarden. Thans uitbetaalde rampen MEER DAN 15.000.000 FRANK. Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder vorm van premievermindering MEER DAN 2.000.000 FRANK. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK Bijkantoren YPER OOSTENDE VEÏTRNE GENT De Maatschappij stelt belang in elke ernstige aanvraag voor agentschap Al«etie?r» O^Tien^r OMER ROBYN MortiSsfraai-. 8. YPER Tel. 159.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 5