RAPH -Tailor CONFECTIE - KOSTUMEN KOSTUMEN OP MAAT vanaf 180 tof 600 frank I N LAATSTE SNIT EN NIEUWIGHEDEN Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12 (bij den Grooten Bazar) Y P E R Aangenomen kleermaker der Spoorwegen Leeraar aan de Vakschool. g °p aanvraag komen wij ten huize tot op 30 km. - Wij betalen de reis- 0> kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof. taire autocamions brachten die soldaten hier naartoe, en weldra waren zij in verscheidene groepen verdeeld die hier en ^aar post vatten en tal van kleine grachten begonnen te delven om hunne stellingen op te stellen. Andere groepen wielrijders doorkruisten de stad om de hen aan gewezen plaatsen te vervoegen. Dit alles bracht nogmaals een abnormale beweging in stad en tal rijk waren de nieuwsgierigen welke zich rond de nier toegekomen soldaten verdrongen. Nu dat onze stad, die vroeger steeds met het hier geves tigde garnizoen de beste betrekkingen onderhield, weerom eenige soldaten herbergen mag. hopen we dat de bevolking, de oude traditie getrouw, het allerhartelijkst onthaal aan deze jongens zal voorbehouden en ze op alle mogelijke manieren helpen opdat zij, wanneer ze onze stad verlaten, het beste aandenken ervan zouden bewaren en overal zouden kunnen zeggen welke groote en deugddoende genegenheid zij hier vanwege de in woners mochten ondervinden. Op het oogenblik dat wij dit schrijven is er nog geen verandering noch opklaring in den toestand gekomen. De verdedigingswerken van de stad die Woensdag avond werden aangevangen, wor den ijverig voortgezet, doch wij hopen dat al deze voorzorgsmaatregelen enkel zullen gediend hebben als een goede oefening en dat, door het sluiten van een minnelijke overeenkomst, de zoo gevreesde oorlog zal kunnen vermeden worden. Vrijdag morgen echter waren de nieuwsbe richten weinig geruststellend, daar een hoop op minnelijke overeenkomst schier volledig opgege ven was. en heel vroeg in den morgen vernamen we dat ook de phase C gemobiliseerd werd en dat talrijke nieuwe oproepingen gedaan werden om ons leger te versterken en desnoods de onzij digheid van ons land te verdedigen. Bescherming der Burgerlijke Bevolking tegen Luchtaanvallen. Nu dat iedereen zich terecht met angst afvraagt wat de toekomst ons voorbereidt en allen met spanning door de radio of in hun dagblad de evolutie volgen der tusschen de betrokken mo gendheden aan den gang zijnde onderhandelin gen om te vernemen zoo er ja dan neen een nieuwe wereldoorlog losbarsten zal, nu dat nie mand meer het werkelijk dreigend gevaar loo chenen durft en schier allen door een gewettigde vrees bevangen zijn, is het te betreuren dat men hier te Yper van officieele zijde zoolang wacht om de minste onderrichtingen of inlichtingen be kend te maken aangaande de genomen maatrege len ter bescherming der bevolking in geval van oorlog. Men zegge niet dat het onnoodig is daardoor de bevolking nog meer den schrik aan te jagen, door bij haar misschien alzoo de meening te verster ken dat de oorlog onvermijdelijk is. Wij zijn er mede t'akkoord dat het bestaande gevaar reeds veel te veel overdreven wordt, gezien er tot he den nog altijd groote kans bestaat dat het Duitsch-Poolsch geschil in der minne zal kunnen geregeld worden en dat, zelfs wanneer het ergste moest gebeuren, ons land zijne onzijdigheid zal kunnen behouden, doch wij zijn ook de meening toegedaan dat het beter is te voorkomen dan te genezen en dat het nuttig en zelfs geruststellend ware de bevolking nu reeds in te lichten over al hetgeen er voor hare bescherming gedaan wordt. Het Ministerie van Landsverdediging, het Mi nisterie van Binnenlandsche Zaken en Volksge zondheid alsmede de Bond voor Luchtbescher ming hebben een aantal brochures uitgegeven die over de passieve bescherming der burgerlijke Jj>e- volking handelen, doch na inzage genomen yte hebben van enkele dier brochures» moeten wij bekennen dat de lêwestie zoo ingewikkeld is, de te nemen voorzorgen tegen de verschillende soorten bommen en giftgassen zoo veelvuldig zijn, de bouw van schuilplaatsen aan zooveel vereischten moet voldoen en zoo kostelijk valt, dat wij nu werkelijk en, zulks veel beter dan vroeger de houding van den Heer burgemeester van Yper begrijpen wanneer hij, op de hem herhaaldelijk in den gemeenteraad gestelde vragen, antwoordde dat hij de mogelijkheid niet inzag hier te Yper bom- en gasvrije schuilplaatsen voor de bevol king te bouwen of in te richten en dat de eenige doelmatig aan te wenden beschermingsmaatregel de evacuatie der bevolking was. Een paar aanhalingen zullen volstaan om zelfs de oningewijden daarvan te overtuigen.. Sedert den wereldoorlog 1914-18 hebben de bombardeervliegtuigen zulke vorderingen ge maakt dat hun werkkring en vermogen niet meer te vergelijken zijn bij deze welke wij toen ge kend hebben. In 1914 hadden deze vliegtuigen een totaal gewicht van 2.000 kg., ontwikkelden zij een snelheid van 80 tot 115 km. per uur, konden zij slechts een maximum hoogte van 2000 m. be reiken en een lading bommen van 70 kg. meêne- men, terwijl hun werkkring alleen maar 100 tot 150 km. bereikte. Op het einde van 1918 reeds waren de eigenschappen dezer vliegtuigen reeds veel verbeterd zooals de volgende cijfers het ge tuigen totaal gewicht 2000 tot 3.200 kg. horizon tale snelheid op de benuttigde hoogte 145 tot 170 km. per uur, benuttigde hoogte 2 tot 3000 m„ bereikt plafond 5 tot 5.500 m., gewicht der meêge- voerde bommen 200 tot 500 kg., en werkkring 200 tot 300 km. Doch in 1937 waren deze cijfers reeds als volgt opgedreven totaal gewicht 30.000 tot 60.000 kg., horizontale snelheid op de benuttigde hoogte 300 tot 450 km. per uur. benuttigde hoogte 2 tot 6.000 m., bereikt plafond 5 tot 8.000 m., ge wicht der meêgevoerde bommen 1.000 tot 5.000 kg., en werkkring 1.000 km. De vergelijking dezer cijfers toont de verba zingwekkende verbeteringen aan die de vlieg tuigen den laatsten tijd ondergingen en kan ook, gezien ai het kwaad dat zij reeds in den oorlog 1914-18 konden verrichten, een gedacht geven van de verschrikwekkende vernielingen die zij nu in korten tijd en tot op verre afstanden kun nen aanrichten. Voegt daarbij de verbetering en modernisee ring van de gebruikte luchtprojectielen die zich onderverdeelen in springbommen, brandbommen en giftbommen waaronder er nogmaals verschei dene soorten bestaan waarvan schier ieder soort een verschillend bestrijdingsmiddel vergt. Wat het bouwen van schuilplaatsen betreft werd uitgerekend dat een kubieke meter gewa pend beton ongeveer 600 frank kost en 2.500 kg. weegt, terwijl een kubieke meter pantsermetaal de som van 250.000 fr. kost en het gewicht van 7.800 kg. bereikt. Gezien de pantsering een zeven maal grootere dikte van gewapend beton kan ver vangen, zou, in de veronderstelling dat men zich tegen bommen van 100 kg. wil beschermen, de be schutte oppervlakte 50.000 fr. per vierkanten meter kosten voor de pantserschuilplaatsen en 900 fr. voor gewapend beton. Aangezien het aan te raden is geen te ruime doch liever een groot aantal schuilplaatsen te bouwen ten einde niet te veel personen aan het gevaar bloot te stellen, en de gezamenlijke schuil plaatsen hoogstens voor 40 personen te voorzien, dan kan men zich een klein denkbeeld vormen van de kolossale uitgave die het bouwen of in richten van geschikte schuilplaatsen zou kosten voor de bevolking eener stad als Yper. Doch niettegenstaande de groote moeilijkheid, om niet te zeggen onmogelijkheid, die noodige bomvrije en ook gasvrije, dus luchtdichte, schuil plaatsen met al de vereischte benoodigheden voor luchtverversching, verlichting, watervoorziening, verzorging, enz. te voorzien, mag dit geen reden zijn om niet de minste poging te doen noch den minsten maatregel te treffen ter bescherming der burgerlijke bevolking. In alle landen wordt aan het vraagstuk der pas sieve bescherming van de burgerlijke bevolking de grootste aandacht gewijd. In Duitschland is de passieve verdediging toevertrouwd aan een door den Staat gevormden bond die zeer groote steun gelden ontvangt. In Rusland verschaft een ven nootschap, geplaatst onder toezicht van den Staat, de noodige uitrusting aan de bevolking, en in de scholen is het onderwijs in de «Luchtbescher ming verplichtend. In Italië wordt er, zooals in Duitschland, door de wetten vereischt dat de openbare gebouwen zoo opgebouwd worden dat ze tot de passieve verdediging kunnen dienen en sterke en wel ingerichte schuilplaatsen bevatten. In Zwitserland breidt de Bond voor Luchtbe scherming, die in 1935 een krediet van ongeveer Man wees vroolijk, bant uw weeën. Want gij weet het, na het werk Komt de koffie, met de peeën Van het lekkre PACHA merk. 7 millioen frank te zijner beschikking had, zijne takken over gansch het land uit. In Frankrijk stemde het Departement der Seine onlangs een toelage van verscheidene millioenen'tot het ver wezenlijken der luchtbescherming. Ook in België bestaat een Bond voor Luchtbescherming die, spijts de zeer geringe financieele middelen waar over hij beschikt, zich beijvert om de bevolking in het luchtgevaar te onderwijzen, om vrijwilli gers aan te werven tot het samenstellen van hulp ploegen, om deze hulpploegen te onderrichten, uit te rusten en ze van het noodige materiaal te voorzien. Deze Bond heeft hier in ons land, na- eenige maanden bestaan, reeds meer dan 1000 locale co- mité's tot stand gebracht en ongetwijfeld, alhoe wel wij zulks niet verzekeren kunnen aangezien er daarover van bevoegde zijde nooit de minste mededeeling werd gedaan, werd hier ook te Yper een dergelijk comité ingericht. Het ware hoogst nuttig en, zooals wij het hoo- ger zegden, geruststellend voor de bevolking te' vernemen hoe en waar dit comité werkt, wie er aan het hoofd van is en wat het tot op heden reeds uitvoerde om het nagestreefde doel te ver wezenlijken. Wij zullen niemand den steen werpen noch be schuldigen van nalatigheid, omdat we maar al te wel weten hoe gemakkeljk het is kritiek uit te oefenen en hoe het daarna dikwijls blijkt dat ze ten deele of zelfs geheel ongegrond is. Sommigen beweren dat hier te Yper volstrekt niets gedaan werd of wordt, wij echter meenen te mogen ver onderstellen dat de bevoegde overheid aan haar plicht niet te kort komt. De groote kwestie ech ter is daaromtrent zekerheid te hebben en te we ten wat er gedaan of besloten werd. Er zijn, vol gens onze meening, sommige maatregelen die zich opdringen en met ze te nemen zou Yper niets anders doen dan het wijze voorbeeld volgen van meest alle andere steden. Volledig bom- en gas vrije schuilplaatsen kunnen hier moeilijk voor gansch de bevolking gebouwd worden en het ware, wij weten het, ook verkeerd en zelfs ge vaarlijk de bevolking in den waan te brengen dat haar algeheele bescherming kan verzekerd worden, doch er kunnen toch sommige maatrege len getroffen of werken uitgevoerd worden die geen al te groote onkosten vergen en toch bijdra gen zouden om in zekere mate de bevolking ge nest te stellen en zoo noodig te beveiligen. Als Vwbeeld halen wij aan het geschikt maken en openstellen der kazematten waar de bevolking zooniet tegen de bommen en de giftgassen dan toch tegen de bomscherven zou bevrijd zijn het delven op verschillende plaatsen van loopgrach ten het bekend maken van een plan van eva cuatie der bevolking, enz. In afwachting dezer maatregelen en nuttige in lichtingen die, wij hopen het, vanwege de plaat selijke stadsoverheid of het door haar aangesteld comité niet langer zullen uitblijven, geven wij hier reeds enkele korte doch zeer practische raad gevingen zooals ze door den Belgischen Bond voor Luchtbescherming in een zijner brochures wor den bekend gemaakt. DE BEDREIGING UIT DE LUCHT Sedert den oorlog, heeft het vliegwezen zich met reuzenschreden ontwikkeld. Het is schier onmogelijk een aanvallenden vij and te beletten het grondgebied te overvliegen en groote schade in het land aan te richten. De moderne bombardeervliegtuigen met een actiesfeer van meer dan 1,000 km. kunnen een bommenlast van 1,000 tot 2,000 kg. meèvoeren. Ze bereiken de gemiddelde uursnelheid van 300 km. Elke stad van het binnenland ligt aan het front,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 2