RAPH -Tailor
CONFECTIE - KOSTUMEN
KOSTUMEN OP MAAT
vanaf 180 tof 600 frank
I N LAATSTE SNIT
EN NIEUWIGHEDEN
Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12
(bij den Grooten Bazar) Y P E R
Aangenomen kleermaker der Spoorwegen
Leeraar aan de Vakschool.
g °p aanvraag komen wij ten huize tot op 30 km. - Wij betalen de reis-
0> kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof.
taire autocamions brachten die soldaten hier
naartoe, en weldra waren zij in verscheidene
groepen verdeeld die hier en ^aar post vatten en
tal van kleine grachten begonnen te delven om
hunne stellingen op te stellen. Andere groepen
wielrijders doorkruisten de stad om de hen aan
gewezen plaatsen te vervoegen. Dit alles bracht
nogmaals een abnormale beweging in stad en tal
rijk waren de nieuwsgierigen welke zich rond de
nier toegekomen soldaten verdrongen. Nu dat
onze stad, die vroeger steeds met het hier geves
tigde garnizoen de beste betrekkingen onderhield,
weerom eenige soldaten herbergen mag. hopen
we dat de bevolking, de oude traditie getrouw,
het allerhartelijkst onthaal aan deze jongens zal
voorbehouden en ze op alle mogelijke manieren
helpen opdat zij, wanneer ze onze stad verlaten,
het beste aandenken ervan zouden bewaren en
overal zouden kunnen zeggen welke groote en
deugddoende genegenheid zij hier vanwege de in
woners mochten ondervinden.
Op het oogenblik dat wij dit schrijven is er nog
geen verandering noch opklaring in den toestand
gekomen. De verdedigingswerken van de stad
die Woensdag avond werden aangevangen, wor
den ijverig voortgezet, doch wij hopen dat al
deze voorzorgsmaatregelen enkel zullen gediend
hebben als een goede oefening en dat, door het
sluiten van een minnelijke overeenkomst, de zoo
gevreesde oorlog zal kunnen vermeden worden.
Vrijdag morgen echter waren de nieuwsbe
richten weinig geruststellend, daar een hoop op
minnelijke overeenkomst schier volledig opgege
ven was. en heel vroeg in den morgen vernamen
we dat ook de phase C gemobiliseerd werd en
dat talrijke nieuwe oproepingen gedaan werden
om ons leger te versterken en desnoods de onzij
digheid van ons land te verdedigen.
Bescherming der Burgerlijke Bevolking
tegen Luchtaanvallen.
Nu dat iedereen zich terecht met angst afvraagt
wat de toekomst ons voorbereidt en allen met
spanning door de radio of in hun dagblad de
evolutie volgen der tusschen de betrokken mo
gendheden aan den gang zijnde onderhandelin
gen om te vernemen zoo er ja dan neen een
nieuwe wereldoorlog losbarsten zal, nu dat nie
mand meer het werkelijk dreigend gevaar loo
chenen durft en schier allen door een gewettigde
vrees bevangen zijn, is het te betreuren dat men
hier te Yper van officieele zijde zoolang wacht
om de minste onderrichtingen of inlichtingen be
kend te maken aangaande de genomen maatrege
len ter bescherming der bevolking in geval van
oorlog.
Men zegge niet dat het onnoodig is daardoor de
bevolking nog meer den schrik aan te jagen, door
bij haar misschien alzoo de meening te verster
ken dat de oorlog onvermijdelijk is. Wij zijn er
mede t'akkoord dat het bestaande gevaar reeds
veel te veel overdreven wordt, gezien er tot he
den nog altijd groote kans bestaat dat het
Duitsch-Poolsch geschil in der minne zal kunnen
geregeld worden en dat, zelfs wanneer het ergste
moest gebeuren, ons land zijne onzijdigheid zal
kunnen behouden, doch wij zijn ook de meening
toegedaan dat het beter is te voorkomen dan te
genezen en dat het nuttig en zelfs geruststellend
ware de bevolking nu reeds in te lichten over al
hetgeen er voor hare bescherming gedaan wordt.
Het Ministerie van Landsverdediging, het Mi
nisterie van Binnenlandsche Zaken en Volksge
zondheid alsmede de Bond voor Luchtbescher
ming hebben een aantal brochures uitgegeven die
over de passieve bescherming der burgerlijke Jj>e-
volking handelen, doch na inzage genomen yte
hebben van enkele dier brochures» moeten wij
bekennen dat de lêwestie zoo ingewikkeld is, de te
nemen voorzorgen tegen de verschillende soorten
bommen en giftgassen zoo veelvuldig zijn, de
bouw van schuilplaatsen aan zooveel vereischten
moet voldoen en zoo kostelijk valt, dat wij nu
werkelijk en, zulks veel beter dan vroeger de
houding van den Heer burgemeester van Yper
begrijpen wanneer hij, op de hem herhaaldelijk
in den gemeenteraad gestelde vragen, antwoordde
dat hij de mogelijkheid niet inzag hier te Yper
bom- en gasvrije schuilplaatsen voor de bevol
king te bouwen of in te richten en dat de eenige
doelmatig aan te wenden beschermingsmaatregel
de evacuatie der bevolking was.
Een paar aanhalingen zullen volstaan om zelfs
de oningewijden daarvan te overtuigen..
Sedert den wereldoorlog 1914-18 hebben de
bombardeervliegtuigen zulke vorderingen ge
maakt dat hun werkkring en vermogen niet meer
te vergelijken zijn bij deze welke wij toen ge
kend hebben. In 1914 hadden deze vliegtuigen
een totaal gewicht van 2.000 kg., ontwikkelden zij
een snelheid van 80 tot 115 km. per uur, konden
zij slechts een maximum hoogte van 2000 m. be
reiken en een lading bommen van 70 kg. meêne-
men, terwijl hun werkkring alleen maar 100 tot
150 km. bereikte. Op het einde van 1918 reeds
waren de eigenschappen dezer vliegtuigen reeds
veel verbeterd zooals de volgende cijfers het ge
tuigen totaal gewicht 2000 tot 3.200 kg. horizon
tale snelheid op de benuttigde hoogte 145 tot 170
km. per uur, benuttigde hoogte 2 tot 3000 m„
bereikt plafond 5 tot 5.500 m., gewicht der meêge-
voerde bommen 200 tot 500 kg., en werkkring 200
tot 300 km. Doch in 1937 waren deze cijfers reeds
als volgt opgedreven totaal gewicht 30.000 tot
60.000 kg., horizontale snelheid op de benuttigde
hoogte 300 tot 450 km. per uur. benuttigde hoogte
2 tot 6.000 m., bereikt plafond 5 tot 8.000 m., ge
wicht der meêgevoerde bommen 1.000 tot 5.000 kg.,
en werkkring 1.000 km.
De vergelijking dezer cijfers toont de verba
zingwekkende verbeteringen aan die de vlieg
tuigen den laatsten tijd ondergingen en kan ook,
gezien ai het kwaad dat zij reeds in den oorlog
1914-18 konden verrichten, een gedacht geven
van de verschrikwekkende vernielingen die zij
nu in korten tijd en tot op verre afstanden kun
nen aanrichten.
Voegt daarbij de verbetering en modernisee
ring van de gebruikte luchtprojectielen die zich
onderverdeelen in springbommen, brandbommen
en giftbommen waaronder er nogmaals verschei
dene soorten bestaan waarvan schier ieder soort
een verschillend bestrijdingsmiddel vergt.
Wat het bouwen van schuilplaatsen betreft
werd uitgerekend dat een kubieke meter gewa
pend beton ongeveer 600 frank kost en 2.500 kg.
weegt, terwijl een kubieke meter pantsermetaal
de som van 250.000 fr. kost en het gewicht van
7.800 kg. bereikt. Gezien de pantsering een zeven
maal grootere dikte van gewapend beton kan ver
vangen, zou, in de veronderstelling dat men zich
tegen bommen van 100 kg. wil beschermen, de be
schutte oppervlakte 50.000 fr. per vierkanten
meter kosten voor de pantserschuilplaatsen en
900 fr. voor gewapend beton.
Aangezien het aan te raden is geen te ruime
doch liever een groot aantal schuilplaatsen te
bouwen ten einde niet te veel personen aan het
gevaar bloot te stellen, en de gezamenlijke schuil
plaatsen hoogstens voor 40 personen te voorzien,
dan kan men zich een klein denkbeeld vormen
van de kolossale uitgave die het bouwen of in
richten van geschikte schuilplaatsen zou kosten
voor de bevolking eener stad als Yper.
Doch niettegenstaande de groote moeilijkheid,
om niet te zeggen onmogelijkheid, die noodige
bomvrije en ook gasvrije, dus luchtdichte, schuil
plaatsen met al de vereischte benoodigheden voor
luchtverversching, verlichting, watervoorziening,
verzorging, enz. te voorzien, mag dit geen reden
zijn om niet de minste poging te doen noch den
minsten maatregel te treffen ter bescherming der
burgerlijke bevolking.
In alle landen wordt aan het vraagstuk der pas
sieve bescherming van de burgerlijke bevolking
de grootste aandacht gewijd. In Duitschland is de
passieve verdediging toevertrouwd aan een door
den Staat gevormden bond die zeer groote steun
gelden ontvangt. In Rusland verschaft een ven
nootschap, geplaatst onder toezicht van den Staat,
de noodige uitrusting aan de bevolking, en in de
scholen is het onderwijs in de «Luchtbescher
ming verplichtend. In Italië wordt er, zooals in
Duitschland, door de wetten vereischt dat de
openbare gebouwen zoo opgebouwd worden dat
ze tot de passieve verdediging kunnen dienen en
sterke en wel ingerichte schuilplaatsen bevatten.
In Zwitserland breidt de Bond voor Luchtbe
scherming, die in 1935 een krediet van ongeveer
Man wees vroolijk, bant uw weeën.
Want gij weet het, na het werk
Komt de koffie, met de peeën
Van het lekkre PACHA merk.
7 millioen frank te zijner beschikking had, zijne
takken over gansch het land uit. In Frankrijk
stemde het Departement der Seine onlangs een
toelage van verscheidene millioenen'tot het ver
wezenlijken der luchtbescherming. Ook in België
bestaat een Bond voor Luchtbescherming die,
spijts de zeer geringe financieele middelen waar
over hij beschikt, zich beijvert om de bevolking
in het luchtgevaar te onderwijzen, om vrijwilli
gers aan te werven tot het samenstellen van hulp
ploegen, om deze hulpploegen te onderrichten,
uit te rusten en ze van het noodige materiaal te
voorzien.
Deze Bond heeft hier in ons land, na- eenige
maanden bestaan, reeds meer dan 1000 locale co-
mité's tot stand gebracht en ongetwijfeld, alhoe
wel wij zulks niet verzekeren kunnen aangezien
er daarover van bevoegde zijde nooit de minste
mededeeling werd gedaan, werd hier ook te Yper
een dergelijk comité ingericht.
Het ware hoogst nuttig en, zooals wij het hoo-
ger zegden, geruststellend voor de bevolking te'
vernemen hoe en waar dit comité werkt, wie er
aan het hoofd van is en wat het tot op heden
reeds uitvoerde om het nagestreefde doel te ver
wezenlijken.
Wij zullen niemand den steen werpen noch be
schuldigen van nalatigheid, omdat we maar al te
wel weten hoe gemakkeljk het is kritiek uit te
oefenen en hoe het daarna dikwijls blijkt dat ze
ten deele of zelfs geheel ongegrond is. Sommigen
beweren dat hier te Yper volstrekt niets gedaan
werd of wordt, wij echter meenen te mogen ver
onderstellen dat de bevoegde overheid aan haar
plicht niet te kort komt. De groote kwestie ech
ter is daaromtrent zekerheid te hebben en te we
ten wat er gedaan of besloten werd. Er zijn, vol
gens onze meening, sommige maatregelen die
zich opdringen en met ze te nemen zou Yper niets
anders doen dan het wijze voorbeeld volgen van
meest alle andere steden. Volledig bom- en gas
vrije schuilplaatsen kunnen hier moeilijk voor
gansch de bevolking gebouwd worden en het
ware, wij weten het, ook verkeerd en zelfs ge
vaarlijk de bevolking in den waan te brengen
dat haar algeheele bescherming kan verzekerd
worden, doch er kunnen toch sommige maatrege
len getroffen of werken uitgevoerd worden die
geen al te groote onkosten vergen en toch bijdra
gen zouden om in zekere mate de bevolking ge
nest te stellen en zoo noodig te beveiligen. Als
Vwbeeld halen wij aan het geschikt maken en
openstellen der kazematten waar de bevolking
zooniet tegen de bommen en de giftgassen dan
toch tegen de bomscherven zou bevrijd zijn het
delven op verschillende plaatsen van loopgrach
ten het bekend maken van een plan van eva
cuatie der bevolking, enz.
In afwachting dezer maatregelen en nuttige in
lichtingen die, wij hopen het, vanwege de plaat
selijke stadsoverheid of het door haar aangesteld
comité niet langer zullen uitblijven, geven wij
hier reeds enkele korte doch zeer practische raad
gevingen zooals ze door den Belgischen Bond voor
Luchtbescherming in een zijner brochures wor
den bekend gemaakt.
DE BEDREIGING UIT DE LUCHT
Sedert den oorlog, heeft het vliegwezen zich
met reuzenschreden ontwikkeld.
Het is schier onmogelijk een aanvallenden vij
and te beletten het grondgebied te overvliegen
en groote schade in het land aan te richten.
De moderne bombardeervliegtuigen met een
actiesfeer van meer dan 1,000 km. kunnen een
bommenlast van 1,000 tot 2,000 kg. meèvoeren. Ze
bereiken de gemiddelde uursnelheid van 300 km.
Elke stad van het binnenland ligt aan het front,