HELDENHULDE PACHA... ...tizeert uw koffie Allerheiligen CHRYSANTHEMEN P. Boudein-Deltombe 20 Jaar, N 30 21 October 1939 20' Année, N 30 21 Octobre 1939 Weekblad voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres STAD YPER ONZE CROOTE WERKEN YPERSCHE DUIVENDAG POSTKANTOOR Capucienensfraat, 10, YPER Tel. 56 Schoone keus van Pensée - Planten. HET YPERSCHE LA REGION D'VPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Vel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Redaction. Administration et Publicité 34, ru«* au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Bij een beslissing van het Postbeheer zullen de postkantoren van gansch het land, maar toegan kelijk zijn voor het publiek, vanaf 9 uur 's mor gens. Dienvolgens zullen, vanaf 20 Oktober 1939, de winketten van het kantoor leper geopend worden op voornoemd uur. De Postontvanger, leper. Ingericht ten voordeele van het werk Ypersche Solidariteit Eenige liefhebbers uit 't Ypersche, onder het Voorzitterschap van W. H. Baron Pierre de Vinck, hebben het edel gedacht opgevat een NATIONA- LEN KAMPIOENDAG met MONSTERPRIJS- KAMPTENTOONSTELLING in te richten. Deze zouden plaats hebben op Zondag 19 No vember aanstaande in de groote zalen der Laken halle te Yper. De opbrengst zal gestort worden aan het werk «DE YPERSCHE SOLIDARITEIT», samenge steld om hulp te bieden aan de noodlijdende fa- miliën der gemobiliseerden. Er wordt gerekend op de medewerking als mede de bijdrage van allen, ten einde deze ten toonstelling onder alle opzichten te doen slagen. Alle giften worden met dank en erkentelijkheid aanvaard in de duivenlokalen De Zon bij Os car Molein, Statiestraat, en Au Monarque bij Odile Taillieu, Kiek.enmarkt. Stortingen mogen gedaan worden op postcheck- rekening Nr 417721 van Oscar Molein, Statie straat, Yper. Liefhebbers, allen op post, om een handje toe te steken aan de inrichting 's Vrijdags 17 en 's Za terdags 18 November, voor het plaatsen der in stellingen en 's Zondags 19 voor de verzorging der duiven. Men gelieve zich aan te geven in een der twee voormelde lokalen. Het Comiteit De Voorzitter, Baron Pierre de Vinck. Eerste lijst der milde schenkers Baron Pierre de Vinck 200 fr. Molein Remi 100 fr. Vanwichelen Arthur 100 fr. Rousselle Arthur 100 fr. Oscar Molein, lokaal de Zon 100 fr. Taillieu Odile, 't Nieuw lokaal 100 fr. Bagein Maurice 50 fr. De Burgemeester heeft de eer zijrie medebur gers en al de Maatschappijen der Stad uit te noodigen tot de die te 11 uur op ALLERHEILIGEN zal plaats grijpen. Vergadering te 10.45 u„ Vandenpeereboom- plaats WegwijzerVandenpeereboomplaats Groote Markt Koning Albert Meenenstraat Maar schalk Frenchlaan Kerkhof. Yper, den 14 October 1939 De Burgemeester, J. Vanderghote. Tengevolge van de onzekere en onrustige tij den, welke ons land thans doormaakt, hebben wij gemeend wel te doen, voorloopig althans, onze perscampagne ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen tijdelijk stil te leggen. Ons steunende op de van ouds gekende en steeds bewaarheide spreuk «de aanhouder wint waren wij dit werd door ons herhaaldelijk be vestigd vast besloten den strijd niet op te ge ven zoolang wij geen voldoening krijgen, en ook nu nog zijn we steeds van hetzelfde gedacht ge bleven. Doch, wetende dat de regeering op dit oogenblik. al hare aandacht aan andere zaken wijden moet. willen wij thans alleen hare taak niet moeilijker maken door haar gedurig onze rechtmatige en nog in te willigen eischen te her inneren. Wij hebben dus geenszins van onzen eisch af gezien en zelfs wordt, in afwachting van betere tijden, onze werking ten voordeele van het her stel der vaart Yper-Komen voortgezet, doch op een meer bescheiden wijze, overtuigd dat we zijn van den goeden einduitslag onzer pogingen. Ook gaan we voort met argumenten te verzamelen die we dan later, ten gepasten tijde, ter verdedi ging der voor onze streek onmisbare verbinding Yzer-Leie zullen gebruiken. Ook in het Ministerie zal, van zoodra de moge lijkheid zich daartoe biedt, de zaak opnieuw on derzocht worden. De Heer Minister Vanderpoor- ten, die onze streek kent en onlangs de verbete- ringswerken der vaart Yper-Yzer kwam bezichti gen, beloofde zulks en zal zijn woord getrouw blijven. Velen zullen thans misschien denken, en wij deelen in zekere mate hunne zienswijze, dat het thans het gepast oogenblik niet is om nieuwe, groote en kostelijke werken aan te vangen. Doch, van een anderen kant, drukte Z. M. de Koning zelf den wensch uit dat het normale leven zou voortgaan en die wensch is niet alleen onder meer dan een oogpunt verdedigbaar en redelijk, maar de vervulling ervan is voor ons land zelfs een dringende levensnoodwendigheid. En nu dat de werkloosheid t'allen kante, en voornamelijk hier bij ons in het grensarbeidersgebied, met den dag vermeerdert, wie beter dan de openbare bestu ren kan daaraan verhelpen door het uitschrijven van aanbestedingen en het uitvoeren van nieuwe groote werken Dat deze gedragslijn gevolgd wordt, daarvan hebben wij dezer dagen een bewijs ontvangen door toedoen der Handels- en Nijverheidskamer Groote en Prachtige keus van WITTE EN GEKLEURDE TER BLOEMISTERIJ Op aanvraag gelast men zich kosteloos de bloemen op de graven te plaatsen op het Gemeen tekerkhof van Yper. Men gelast zich ook met het maken van BLOEMTUILEN, KRONEN en BLOEMKORVEN. van Lier, welke ons een verslag heeft overge maakt van den Heer Hoofdingenieur-Bestuurder A. Byls, die een groot deel der werken van het Albertkanaal onder zijne leiding had. In dit ver slag wordt gehandeld over het in uitvoering zijn de nieuw kanaal van Lier dat, niettegenstaande er nog maar weinig over gesproken werd en er ons niet veel van bekend was, toch onder de groote werken mag gerangschikt worden. En hier stellen wij ons de vraag Indien men thans in de huidige omstandigheden groote wer ken uitvoert te Lier, waarom zou men dit hier te Yper ook niet doen Zoo men ginder een gansch nieuwe vaart kan graven, waarom zou dan een hier bestaande vaart niet mogen hersteld wor den Ja, waarom Wij laten die vraag voor het oogenblik liever onbeantwoord, omdat wij daarbij zekere overwe gingen zouden moeten maken die nu best, gezien de omstandigheden, niet aangeraakt worden. Doch, ten einde onze lezers toe te laten zich een gedacht te vormen van de belangrijkheid en den omvang der te Lier uitgevoerde werken, en hen te overtuigen van de groote werken die steeds el ders gedaan worden en waarnaar wij, spijts wij er recht op hebben, vruchteloos wachten, drukken wij hier dit verslag van den Heer A. Bvls in zijn geheel over Het Kanaal van Lier De werken van het Albertkanaal zijn bijna voltooid en zonder het jammerlijk ongeval van Hasselt zouden wij thans reeds de apotheose dezer indrukwekkende waterwerken hebben mee gemaakt. Nochtans, werd zonder klank en zonder cere monie het kanaalvak begrepen in de Directie Antwerpen in dienst gesteld op 31 Juli, zooals dit in het algemeen uitvoeringsplan voorzien was. De schepen van 1350 Ton en weldra die van 2000 Ton kunnen althans vrij verkeeren tusschen Hasselt en Antwerpen. De kolen onzer Limburgsche mijnen kunnen alzoo Midden en West België bereiken. Het spreekt van zelf dat zij, langs Antwerpen om, een gedeelte der Zeeschelde moeten opvaren. Dit prachtig ensemble van nieuwe kanalen moet nog een aanvulling krijgenhet kwam er namelijk op aan de bovengenoemde omvaart langs Antwerpen uit te schakelen voor al de schepen welke niet beslist in onze nationale ha ven moeten aanleggen. Dit idee is niet nieuw en gaf reeds vóór den oorlog aanleiding tot een ont werp genaamd Het ontwerp der Brabantsche kanalen welke hoofdzakelijk een kanaal voor zag dat uitging van Beringen en dan over de De- mervallei aansluit met het Zeekanaal van Brus sel te Pont-Brülé. Zoodra het algemeen tracé van het Albert kanaal vastlag, heeft men zich afgevraagd of het hoofdidee der Brabantsche Kanalen niet kon ver wezenlijkt worden door het scheppen van een ver takking van het Albertkanaal volgend de vallei der Kleine Nethe. Deze vertakking zou dan de Beneden Nethe te Duffel vervoegen. Ziedaar de oorsprong van het Kanaal naar Lier of anders ge zegd het Nethe-Kanaal. Dit kanaal, dat zijn oorsprong te Viersel heeft, omvat een vierdubbel doel 1°) Het scheppen van een scheepvaartweg voor 600 Ton schepen naar Lier, Duffel, Mechelen, Boom, Brussel en de Vlaanderen 2°) aan de binnenscheepvaart den doortocht der Antwerpsche dokken sparen 3°) de drie kleine sluizen en stuwen, welke thans op de kleine gekanaliseerde Nethe bestaan, uitschakelen en aldus de mogelijkheid scheppen om aan de rivier haar natuurlijken loop terug te geven het dalen van het waterpeil zou dan een

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 9