C. Derycke Leroy DENTISTE M Vandendriessche Voor uwe GEBRANDE^ OpPl en P,IW~ Dixmudestraat, 7 4 BEELDHOUWER M. DERAEDT Naar aanleiding van de voltooiing der Vischpoort STAD YPER MUZIEKAKADEMIE LEERLINCENCONCERT 7, DE STUERSSTRAAT, IEPER Tel. 311 is open den DONDERDAG. VRIjDAG en ZATERDAG van iedere week. Bijzonderheid van Kunstgebitten Koninklijke Hofbouwmaatschappij en Werk van den Akker, Yper wendt U tot het Hui» IEPER o Ter gelegenheid van de voleinding van de Vischpoort willen wij hier even de aandacht ves tigen op het werk van beeldhouwer Deraedt, die stilaan een eervolle plaats begint in te nemen in de rij der Iepersche kunstenaars. Maurice Deraedt werd te leper geboren op 30 April 1881 als oudste van een familie van 17 kin deren Na de lessen van de Middelbare School gevolgd te hebben toog hij op zeventienjarigen ouderdom naar de Academie en had er als lee raars de heeren Van Driessche en Flamant. Di recteur van de Academie was te dien tijde de heer Ceriez. De tijd dat er aan werken zou moe ten gedacht worden bleef niet lang uit en zoo trok de jonge Deraedt naar Rijsel, daarna naar Antwerpen, waar hij gedurende enkele maanden de lessen in de Academie volgde. Maar toen werd Vader Deraedt ziek en zijn oudste zoon werd naar huis geroepen om er mede te helpen in de bak kerij. Toen vader Deraedt in het jaar 1907 stierf bleven er nog acht kleine kinderen over en nu woog op den aspirant-beeldhouwer de zware taak om mede in het onderhoud er van te voorzien. 's Morgens was hij aldus gedurende jaren bak ker, terwijl hij 's namiddags zich kon bezig hou den met zijn liefhebberij. Vooral ging zijn aan dacht naar de ornamentiek en in zijn vrijen tijd trok hij met voorliefde naar de St Maartenskerk waar hij een rijken voorraad teekeningen opdeed van al de interessante ornamenten. In het bijzon der ging zijn belangstelling naar de rijk versier de Renaissance-meubileering als bv. het koorge stoelte van Taillebert. Ook teekeningen van an tieke meubels wist hij als documenten te verza melen, steeds met het doel er later een nuttig ge bruik van te maken. Intusschen had hij al een en ander werk gemaakt, onder meer een paar sfink- sen voor den ingang van het kasteeltje van den heer Janson, een industriel uit Rijsel, die het Ro- sendal-Kasteel bewoonde langs den Rijselschen Steenweg, thans het Bedfort House Cemetery. De oorlog kwam en na enkele onrustige maan den verliet Maurice Deraedt de stad en trok in 1915 naar Parijs. Hier was het opnieuw een harde strijd voor het bestaan en achtereenvolgens moest onze toekomende beeldhouwer er obussen helpen maken, banketbakker spelen, in een fabriek van accumulatoren werken. Doch steeds was al zijn vrije tijd voor het beeldhouwen. In dien tijd richtte hij zich voornamelijk naar het houtsnij werk eindelijk kon hij zich op het laatst van den oorlog uitsluitend met beeldhouwwerk bezig houden. Deraedt woonde toen te Rueil bij Parijs. In 1924 kwam hij terug naar leper en wijlen heer Coomans beloofde hem toen werk. Nu zou eigenlijk zijn loopbaan als beeldhouwer voor goed aanvangen. Regelmatig kreeg hij toen werk de kerk van Boezinge, het kasteel van den heer Bur gemeester van Merkem. In het jaar 1933, bij de herdenking van de 600® verjaring van Jan Yper- man, kreeg hij de opdracht een herdenkingsplaat te boetseeren voor den gevel van het Belle-Gods huis. En toen volgden kort daarop het Altaar van de kapel in de Belle, later het Hoogzaal, het steen en beeldhouwwerk van het huis van Dr Van den Bussche in de Rijselstraat. Steeds was hij aan het modeleeren en zoo ont stonden verschillende borstbeelden en koppen van Iepersche personages, de tfih. Desaegher, Moerman, Van Steenkiste, Patfoort, en Spey- brouck. Voor de kerk van Ledegem kreeg hij een Kalvarie te maken en de kerkfabriek van Sint- Jacobs bestelde een heiligengroep St Hadrianus, St Rochus en St Hubertus, terwijl hij voor de ka pel van O. L. Vr. Gasthuis de twee beelden van St Laurentius en St Vincentius maakte. Zoo ontwikkelde zijn kunst zich meer en meer en groeide zijn technische vaardigheid ziender- wijze. In 1938 kreeg hij nu. van wege het stads bestuur de opdracht het beeldhouwwerk van de Vischpoort te herstellen. Hieraan zou hij zijn beste krachten wijden en het resultaat van het onverpoosde streven naar beter van dezen self made man, kunnen wij thans aan de Vischpoort bewonderen. Het herstel van dit relief-werk bracht heel wat vraagstukken te berde. Identiek aan het vooroor- log sche beeldhouwwerk kon het nieuwe niet wor den, aangezien het uit te houwen vlak hooger was inderdaad het huis boven de Vischpoort had een verdieping meer gekregen en zoo zou wel is waar het onderwerp behouden blijven, maar niet de wijze van uitwerken. Waar de beeldhouwer Ramaut in 1714 het onderwerp in de breedte vooral had uitgewerkt en zijn figuren met een zekeren zwier, eigen aan de 18® eeuw had uitge beeld, werkte Deraedt meer in de hoogte en gaf hij zijn figuren een krachtiger lijn. die onzes in ziens, ook beter bij het onderwerp pasten. Dit onderwerp behandelt een episode uit het verhaal van Vergilius, Eneas Tijdens een ge weldigen storm door de windgoden Eurus en Zephvrus verwekt, wordt de vloot van Eneas stukgeslagen. Neptunus, de beheerscher der zeeën, over dit geweld verstoord, rijst uit zijn onderzeesch paleis aan de oppervlakte, en in woede ontstoken, buldert hij het Quos ego...» (1) over de ontketende elementen en beveelt den windgoden de woeste zeeën tot bedaren te bren gen. In het licht van deze verklaring heeft het werk van Maurice Deraedt bijzondere waarde. Er is een sterke realistische noot in de uitbeelding van de hoofdfiguur Neptunus waar te nemen een sterke god is hij vol kracht van spieren die de zee beheerscht en dezes geweld weet te trotseeren. Vol bruisend leven zijn ook de paarden die den Neptunus-wagen door het water voortslepen. Het is een machtig werk dat door zijn krachtige uit beelding imponeert en een sieraad zal zijn voor de Vischpoort. Nu konden wij wel een vraag stellen en ons het hoofd breken of Beeldhou wer Deraedt modern is of niet. Eigenlijk behoort hij tot geen school. Waar hij in zijn eerste decoratief werk een bijzondere voorliefde aan den dag legt voor al wat Renaissance heet, heeft hij zich in den laatsten tijd hier van losgerukt en gaat hij zijn eigen weg. Hij tracht in de eer ste plaats het leven weer te ge ven in zijn volmaaksten vorm en zonder daarom de objectieve zijde der dingen te verwaarloo- zen speurt hij naar de diepere reden van wat hij uit te beelden heeft. Ook in zijn schilderwerk, dat hij in zijn vrije uren maakt, komt deze zelfde karaktertrek tot uiting. Hier is hij een im- pressionnist, die met zachte teere kleuren de vereischte stemming weet aan te brengen. Vooral zijn pastels hebben dat fijn-gevoelige in zich, iets wazigs dat den droomer kenmerkt. Maar steeds blijft hij getrouw aan de werkelijkheid, zoo in kleur als in lijn. Wij zijn er van overtuigd dat Deraedt, en als beeldhouwer en als schilder nog heel wat schoone dingen zal weten te makenmeer wenschen wij hem niet. Het zal trouwens én hem zelf én onze goede stad ten bate zijn. R. van Ipre. (1) Ik zou moeten... O Op Zondag 24 December aanstaande, te 15 uur stipt, in den Stadsschouwburg EN PRIJSUITDEELING. De ingang is vrij. De Beheerraad. Het tandheelkundig kabinet van Verslag der Algemeene Vergadering gehouden op Zondag 19 November 1939. De Voorzitter, heer Hector Casier, opent de vergadering om 3 uur. Hij verontschuldigt den secretaris, heer F. Dethoor, die belet is de ver gadering bij te wonen, en belast den schatbewaar der tijdelijk het ambt van secretaris waar te ne men. Deze geeft lezing van het verslag der vorige vergadering, hetwelk goedgekeurd wordt. Mededeelingen. De Voorzitter doet de vol gende mededeelingen 1) Nopens de deelneming der maatschappij aan het Te Deum op 's Konings naamfeest, dat al- wie er den tijd toe heeft, in 't vervolg op deze plechtigheid zou willen aanwezig zijn. 2) Het provinciaal verbond van het Werk van den Akker heeft een pak uitgelezen tulpen ge bonden, om uitgedeeld te worden onder de leden der afdeeling. Deze uitdeeling geschiedt aan stonds en een nota van inlichtingen nopens het planten en bezorgen wordt afgelezen. Ook de Heer voorzitter verschaft hierover dan nog en kele woorden uitleg, hij wakkert de leden aan deze planting te doen en bedankt de gevers. Voordracht. De Voorzitter geeft een korte onderrichting over het opruimen en kuischen van den tuin, het bewaren en oogsten der zaaddragers, en het bestrijden der insecten op de fruitboomen. Verscheidene vragen worden gesteld en beant woord nopens het bewaren van appels en peren. Aanbrengsten. Hebben bekomenHebben Henri, 4 punten voor een verzameling tafelfruit. Devreker Jeróme, 4 punten voor zijne groenten prinsesboonen, selder en karoten. Buseyne Fideel, 3 punten voor een verzameling tafelfruit. De schatbewaarder deelt nog mede dat hij, op Zondag 17 December, datum der eerstkomende algemeene vergadering, de bijdragen zal ontvan gen voor het jaar 1940 hij wakkert alle leden aan, daaraan te voldoen. Nieuwe leden. - Worden voorgesteld als nieuwe leden Door Soenen Leonard MM. Deplancke Eduard, Old Tom, Groote Markt, en Gambelin Aimé, Oude Veurnestraat, 27. Door Boudein PaulM. Jules Devolder, Kruisstraat. Door Hebben HenriMM. Herman Van Batenburg, te Elverdinghe, en Depretere Camille, Tuinwijk, Yper. Tombola. Een welvoorziene tombola, be staande uit perelaars en rozestruiken en geleverd door heer Firmin Lepercq, wordt vervolgens on der de aanwezige leden, ruim honderd in getal, uitgeloot en de vergadering sluit om 5 1 uur. Zondag 17 December 1939, om 15 uur ALGEMEENE VERGADERING DAGORDE 1) Lezing van het verslag der vorige vergadering. 2) Mededeelingen. 3) Voordracht. 4) Betaling der jaarlijksche bijdrage. 5) Beoordeelihg der aanbrengsten. 6) Voorstelling van nieuwe leden. 7) Tombola. De Secretaris. De Schrijver, F. Dethoor. Hector Casier.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 4