C. Derycke Leroy
DENTISTE
M Vandendriessche
Voor uwe GEBRANDE^ OpPl
en P,IW~
Dixmudestraat, 7
4
BEELDHOUWER M. DERAEDT
Naar aanleiding van de voltooiing der
Vischpoort
STAD YPER
MUZIEKAKADEMIE
LEERLINCENCONCERT
7, DE STUERSSTRAAT, IEPER
Tel. 311
is open den DONDERDAG. VRIjDAG
en ZATERDAG van iedere week.
Bijzonderheid van Kunstgebitten
Koninklijke Hofbouwmaatschappij
en Werk van den Akker, Yper
wendt U tot het Hui»
IEPER
o
Ter gelegenheid van de voleinding van de
Vischpoort willen wij hier even de aandacht ves
tigen op het werk van beeldhouwer Deraedt, die
stilaan een eervolle plaats begint in te nemen in
de rij der Iepersche kunstenaars.
Maurice Deraedt werd te leper geboren op 30
April 1881 als oudste van een familie van 17 kin
deren Na de lessen van de Middelbare School
gevolgd te hebben toog hij op zeventienjarigen
ouderdom naar de Academie en had er als lee
raars de heeren Van Driessche en Flamant. Di
recteur van de Academie was te dien tijde de
heer Ceriez. De tijd dat er aan werken zou moe
ten gedacht worden bleef niet lang uit en zoo
trok de jonge Deraedt naar Rijsel, daarna naar
Antwerpen, waar hij gedurende enkele maanden
de lessen in de Academie volgde. Maar toen werd
Vader Deraedt ziek en zijn oudste zoon werd naar
huis geroepen om er mede te helpen in de bak
kerij. Toen vader Deraedt in het jaar 1907 stierf
bleven er nog acht kleine kinderen over en nu
woog op den aspirant-beeldhouwer de zware taak
om mede in het onderhoud er van te voorzien.
's Morgens was hij aldus gedurende jaren bak
ker, terwijl hij 's namiddags zich kon bezig hou
den met zijn liefhebberij. Vooral ging zijn aan
dacht naar de ornamentiek en in zijn vrijen tijd
trok hij met voorliefde naar de St Maartenskerk
waar hij een rijken voorraad teekeningen opdeed
van al de interessante ornamenten. In het bijzon
der ging zijn belangstelling naar de rijk versier
de Renaissance-meubileering als bv. het koorge
stoelte van Taillebert. Ook teekeningen van an
tieke meubels wist hij als documenten te verza
melen, steeds met het doel er later een nuttig ge
bruik van te maken. Intusschen had hij al een en
ander werk gemaakt, onder meer een paar sfink-
sen voor den ingang van het kasteeltje van den
heer Janson, een industriel uit Rijsel, die het Ro-
sendal-Kasteel bewoonde langs den Rijselschen
Steenweg, thans het Bedfort House Cemetery.
De oorlog kwam en na enkele onrustige maan
den verliet Maurice Deraedt de stad en trok in
1915 naar Parijs. Hier was het opnieuw een harde
strijd voor het bestaan en achtereenvolgens moest
onze toekomende beeldhouwer er obussen helpen
maken, banketbakker spelen, in een fabriek van
accumulatoren werken. Doch steeds was al zijn
vrije tijd voor het beeldhouwen. In dien tijd
richtte hij zich voornamelijk naar het houtsnij
werk eindelijk kon hij zich op het laatst van
den oorlog uitsluitend met beeldhouwwerk bezig
houden. Deraedt woonde toen te Rueil bij Parijs.
In 1924 kwam hij terug naar leper en wijlen
heer Coomans beloofde hem toen werk. Nu zou
eigenlijk zijn loopbaan als beeldhouwer voor goed
aanvangen. Regelmatig kreeg hij toen werk de
kerk van Boezinge, het kasteel van den heer Bur
gemeester van Merkem. In het jaar 1933, bij de
herdenking van de 600® verjaring van Jan Yper-
man, kreeg hij de opdracht een herdenkingsplaat
te boetseeren voor den gevel van het Belle-Gods
huis. En toen volgden kort daarop het Altaar van
de kapel in de Belle, later het Hoogzaal, het
steen en beeldhouwwerk van het huis van Dr Van
den Bussche in de Rijselstraat.
Steeds was hij aan het modeleeren en zoo ont
stonden verschillende borstbeelden en koppen
van Iepersche personages, de tfih. Desaegher,
Moerman, Van Steenkiste, Patfoort, en Spey-
brouck. Voor de kerk van Ledegem kreeg hij een
Kalvarie te maken en de kerkfabriek van Sint-
Jacobs bestelde een heiligengroep St Hadrianus,
St Rochus en St Hubertus, terwijl hij voor de ka
pel van O. L. Vr. Gasthuis de twee beelden van
St Laurentius en St Vincentius maakte.
Zoo ontwikkelde zijn kunst zich meer en meer
en groeide zijn technische vaardigheid ziender-
wijze. In 1938 kreeg hij nu. van wege het stads
bestuur de opdracht het beeldhouwwerk van de
Vischpoort te herstellen. Hieraan zou hij zijn
beste krachten wijden en het resultaat van het
onverpoosde streven naar beter van dezen self
made man, kunnen wij thans aan de Vischpoort
bewonderen.
Het herstel van dit relief-werk bracht heel wat
vraagstukken te berde. Identiek aan het vooroor-
log sche beeldhouwwerk kon het nieuwe niet wor
den, aangezien het uit te houwen vlak hooger
was inderdaad het huis boven de Vischpoort had
een verdieping meer gekregen en zoo zou wel is
waar het onderwerp behouden blijven, maar niet
de wijze van uitwerken. Waar de beeldhouwer
Ramaut in 1714 het onderwerp in de breedte
vooral had uitgewerkt en zijn figuren met een
zekeren zwier, eigen aan de 18® eeuw had uitge
beeld, werkte Deraedt meer in de hoogte en gaf
hij zijn figuren een krachtiger lijn. die onzes in
ziens, ook beter bij het onderwerp pasten.
Dit onderwerp behandelt een episode uit het
verhaal van Vergilius, Eneas Tijdens een ge
weldigen storm door de windgoden Eurus en
Zephvrus verwekt, wordt de vloot van Eneas
stukgeslagen. Neptunus, de beheerscher der
zeeën, over dit geweld verstoord, rijst uit zijn
onderzeesch paleis aan de oppervlakte, en in
woede ontstoken, buldert hij het Quos ego...» (1)
over de ontketende elementen en beveelt den
windgoden de woeste zeeën tot bedaren te bren
gen.
In het licht van deze verklaring heeft het werk
van Maurice Deraedt bijzondere waarde. Er is
een sterke realistische noot in de uitbeelding van
de hoofdfiguur Neptunus waar te nemen een
sterke god is hij vol kracht van spieren die de zee
beheerscht en dezes geweld weet te trotseeren.
Vol bruisend leven zijn ook de paarden die den
Neptunus-wagen door het water voortslepen. Het
is een machtig werk dat door zijn krachtige uit
beelding imponeert en een sieraad zal zijn voor
de Vischpoort.
Nu konden wij wel een vraag stellen en ons
het hoofd breken of Beeldhou
wer Deraedt modern is of niet.
Eigenlijk behoort hij tot geen
school. Waar hij in zijn eerste
decoratief werk een bijzondere
voorliefde aan den dag legt voor
al wat Renaissance heet, heeft
hij zich in den laatsten tijd hier
van losgerukt en gaat hij zijn
eigen weg. Hij tracht in de eer
ste plaats het leven weer te ge
ven in zijn volmaaksten vorm
en zonder daarom de objectieve
zijde der dingen te verwaarloo-
zen speurt hij naar de diepere
reden van wat hij uit te beelden
heeft. Ook in zijn schilderwerk,
dat hij in zijn vrije uren maakt,
komt deze zelfde karaktertrek
tot uiting. Hier is hij een im-
pressionnist, die met zachte teere kleuren de
vereischte stemming weet aan te brengen. Vooral
zijn pastels hebben dat fijn-gevoelige in zich, iets
wazigs dat den droomer kenmerkt. Maar steeds
blijft hij getrouw aan de werkelijkheid, zoo in
kleur als in lijn.
Wij zijn er van overtuigd dat Deraedt, en als
beeldhouwer en als schilder nog heel wat schoone
dingen zal weten te makenmeer wenschen wij
hem niet. Het zal trouwens én hem zelf én onze
goede stad ten bate zijn.
R. van Ipre.
(1) Ik zou moeten...
O
Op Zondag 24 December aanstaande, te 15 uur
stipt, in den Stadsschouwburg
EN PRIJSUITDEELING.
De ingang is vrij. De Beheerraad.
Het tandheelkundig kabinet van
Verslag der Algemeene Vergadering
gehouden op Zondag 19 November 1939.
De Voorzitter, heer Hector Casier, opent de
vergadering om 3 uur. Hij verontschuldigt den
secretaris, heer F. Dethoor, die belet is de ver
gadering bij te wonen, en belast den schatbewaar
der tijdelijk het ambt van secretaris waar te ne
men.
Deze geeft lezing van het verslag der vorige
vergadering, hetwelk goedgekeurd wordt.
Mededeelingen. De Voorzitter doet de vol
gende mededeelingen
1) Nopens de deelneming der maatschappij aan
het Te Deum op 's Konings naamfeest, dat al-
wie er den tijd toe heeft, in 't vervolg op deze
plechtigheid zou willen aanwezig zijn.
2) Het provinciaal verbond van het Werk van
den Akker heeft een pak uitgelezen tulpen ge
bonden, om uitgedeeld te worden onder de leden
der afdeeling. Deze uitdeeling geschiedt aan
stonds en een nota van inlichtingen nopens het
planten en bezorgen wordt afgelezen. Ook de
Heer voorzitter verschaft hierover dan nog en
kele woorden uitleg, hij wakkert de leden aan
deze planting te doen en bedankt de gevers.
Voordracht. De Voorzitter geeft een korte
onderrichting over het opruimen en kuischen van
den tuin, het bewaren en oogsten der zaaddragers,
en het bestrijden der insecten op de fruitboomen.
Verscheidene vragen worden gesteld en beant
woord nopens het bewaren van appels en peren.
Aanbrengsten. Hebben bekomenHebben
Henri, 4 punten voor een verzameling tafelfruit.
Devreker Jeróme, 4 punten voor zijne groenten
prinsesboonen, selder en karoten.
Buseyne Fideel, 3 punten voor een verzameling
tafelfruit.
De schatbewaarder deelt nog mede dat hij, op
Zondag 17 December, datum der eerstkomende
algemeene vergadering, de bijdragen zal ontvan
gen voor het jaar 1940 hij wakkert alle leden
aan, daaraan te voldoen.
Nieuwe leden. - Worden voorgesteld als nieuwe
leden Door Soenen Leonard MM. Deplancke
Eduard, Old Tom, Groote Markt, en Gambelin
Aimé, Oude Veurnestraat, 27. Door Boudein
PaulM. Jules Devolder, Kruisstraat. Door
Hebben HenriMM. Herman Van Batenburg, te
Elverdinghe, en Depretere Camille, Tuinwijk,
Yper.
Tombola. Een welvoorziene tombola, be
staande uit perelaars en rozestruiken en geleverd
door heer Firmin Lepercq, wordt vervolgens on
der de aanwezige leden, ruim honderd in getal,
uitgeloot en de vergadering sluit om 5 1 uur.
Zondag 17 December 1939, om 15 uur
ALGEMEENE VERGADERING
DAGORDE
1) Lezing van het verslag der vorige vergadering.
2) Mededeelingen.
3) Voordracht.
4) Betaling der jaarlijksche bijdrage.
5) Beoordeelihg der aanbrengsten.
6) Voorstelling van nieuwe leden.
7) Tombola.
De Secretaris. De Schrijver,
F. Dethoor. Hector Casier.