8 Onze Aardrijkskundige Rubriek VUURKRUISENBOND Gevonden en Verloren Voorwerpen Het Verlof onzer Soldaten Burgerlijke Stand van Yper Bal Parfumé der Coiffeurs SOIRÉE DE GALA ALLERHANDE NIEUWS HANDBOOGSCHIETINGEN (Vervolg) XIV De groote Zeewegen in Nederland. In de laatste maanden hebben de bladen dik wijls de aandacht gevestigd op den benarden toe stand waarin de haven van Antwerpen zich be vond ten gevolge van de blokkade door Engeland, blokkade welke vooral de neutralen treft. Ook Nederland krijgt geducht zijn part van deze be lemmering in den overzeeschen handel. Nederland bezit zooals men weet een zeer be langrijke koopvaardijvlootmeer dan 800 zee schepen met een bruto-inhoud van 5.518.000 m3. Ongeveer 105 geregelde diensten gaan van Ne derland naar bijna alle deelen der wereld, ter wijl de schepen van 140 buitenlandsche lijnen geregeld de Nederlandsche havens aandoen. Van de 739 schepen voorzien van stoom of motor zijn er 115 jonger dan 5 jaar en 251 jonger dan 10 jaar. De groote scheepvaart bedient zich hoofdzake lijk van twee groote zeewegen de Nieuwe Wa terweg en het Noordzeekanaal. Daarbij zijn dan nog van minder belang, het Zeegat van Vlissin- gen dit laatste althans voor Nederland en de Eemsmonden. De Nieuwe Waterweg, waardoor het Maaswa ter afvloeit naar de Noordzee, is de zeeweg van Rotterdam, Vlaardingen en Dordrecht. Het is een open verbinding met de zee die bij vloed 11 m. diep is, waardoor de grootste zeeschepen Rotter dam kunnen bereiken. Deze haven had lang een gebrekkige verbinding met de zeehet kanaal van Voorne, gegraven tijdens de regeering van Koning Willem I. bracht reeds een heele verbete ring Rotterdam begon op te leven als handels stad na 1830. Doch in 1866 werd aangevangen met den aanleg van den Nieuwen Waterweg naar het ontwerp van Ingenieur P. CalJand. Het was in 1872 geëindigd. Toen begon een tijd van grooten bloei, vooral door de betrekkingen met Duitsch- land. die na 1870 een der Europeesche mogend heden werd. Sindsdien is Rotterdam de groote woelige haven van Nederland geworden (meer dan 600 000 inwoners) die sneller in bevolking toeneemt dan Amsterdam (sedert 1900 met 80 De plaatsen langs den waterweg vormen één groot nijverheidsgebied, van nog meer beteeke- nis dan dat langs het Noordzeekanaal. Nergens vindt men zooveel werven en machinefabrieken als tusschen Schiedam en Dordrecht. Aan de mon ding van den Nieuwen Waterweg ligt Hoek van Holland, een gemeente die door Rotterdam werd ingelijfd en die vooral personenverkeer op En geland heeft. (Harwichlijn). Het Noordzeekanaal verbindt Amsterdam met de Noordzee. Reeds in de 17' eeuw beheerschte Amsterdam den wereldhandel. Toen had echter de scheepvaart plaats over de Zuiderzee en het Marsdiep. Dat werd in de 19* eeuw beslist on voldoende. In de 18' eeuw kwam een periode van verval voor Amsterdam en het was slechts onder de regeering van Willem I dat een deel van den ouden glans van Amsterdam terug kwam, of schoon sterke concurrenten optradenAntwer pen en Rotterdam. In dien tijd ontstond het Noordhollandsche kanaal en daardoor verbeterde de toestand merkelijk. Maar slechts onder de re geering van Minister Thorbecke bracht de aan leg van het Noordzeekanaal de gewenschte op lossing. Dit kanaal heeft een lengte van 29.6 km., en is 15 m. diep. (De Nieuwe Waterweg is 32 km. lang en 11 m. diep). Het is een kanaal met één groote sluis die van IJmuiden deze is 400 m. lang, 50 m. breed en 15 m. diep, de grootste van de wereld, zoodat zelfs een schip van 100.000 ton tonder gevaar kan binnenvaren. Het is electrisch verlicht en heeft slechts twee draaibruggen, die steeds open zijn. (Dit is hier juist andersom als alle andere bruggen, welke open gaan als.er een trein over moet.) Te IJmuiden zelf omsluiten groote pieren of havenhoofden de buitenhaven. Zij staan steeds onder militaire bewaking, wat begrijpelijk is daar zij een der voornaamste toe gangswegen zijn van uit de Noordzee. Dit is even eens het geval met den Nieuwen Waterweg. Se dert 1930 is de groote zeesluis van IJmuiden door de scheepvaart in gebruik genomenzij is groo- ter dan de Kruisschanssluis te Antwerpen, groo- t er dan de sluizen van het Suezkanaal en van het Panamakanaal. Dat langsheen dezen modernen waterweg de industrie ging bloeien lag voor de hand. IJmuiden bv. heeft een zeer groot hoog- ovenbedrijf met staalfabriek, terwijl andere plaatsen scheepsbouwwerven hebben en machine fabrieken. Vooral in de 19* en de 20* eeuw is Amsterdam opgebloeid (bijna 800.000 inwoners), vooral onder invloed van de betrekkingen met Indië nochtans is er de scheepvaart geringer dan te Rotterdam, doordat er zoo weinig doorvoer is. Maar de Amsterdamsche handel overtreft den Rotterdamschen. Voor den doorvoer naar Du'tschland heeft Amsterdam het moeten afleg gen tegen Rotterdam. Deze twee zwaartepunten in de bedrijvigheid van Nederland lijden thans geweldig onder de or ^stige omstandigheden. In een volgende bij- IEPER en OMLIGGENDE Het Comiteit van de afdeeling leper en Omlig gende, aanziet het als een aangenamen plicht, aan de bevolking van leper, zijn rechtzinnigen dank uit te drukken om de talrijke aanwezigheid op de plechtige Jaarmis voor onze afgestorvene le den, die plaats greep op Zondag 10 December 11.. om 9 u., in de kerk der Paters Carmelieten. We maken van de gelegenheid gebruik om onze leden aan te wakkeren, voor hun Oudstrijders- belangen, zich steeds te wenden bij makker Theo, 6. Meenenstraat, Yper, die, in zake oudstrijders- aangelegenheden, het beste ervan afweet, en al tijd bereid is om onze leden met raad en daad bij te staan. Namens het Bestuur: De Schrijver, De Voorzitter, A. Garain. L. Cambier. Werden ten politiebureele aangegeven Gevonden. Vrijdag 8 December, door M' De wulf Léa, Tegelstraat, een paternoster en een sajetten zakje. Door M. Molein Willy, Boterstraat, een caoutchouc galoche Door M. Debel Cyrille. politieagent, een sjerp. Zaterdag 9, door M. Derave Albert, Janseniusstraat. een ring in gechromeerd metaal. Zondag 10, door M. Vandermeulen Elie. Dickebusch- steenweg. een paar sajetten kinderhandschoenen. Maandag 11, door Me Welvaert Rachel, Capucienen- straat, een stoffen handschoen. Door Mej. Lenoir Jacqueline. Kalfvaart. een paar sajetten handschoenen. Door M. Van Batenburg A van Elverdinghe, een trouwring. Dinsdag 12. door M' Degryse Martha, Meenenstraat. een sajetten kinderhandschoen. Woensdag 13, door Me Bracke Séraphine, Meenen- steenweg. een wieltje van een remorque. Door M. Vion Pierre, Boterstraat, een paternoster. Door M. Wydock Gerard. Arsenaalstraat, een sjerp. Donderdag 14. door M° Delbecque Rachel. Statie straat, een boekentasch. Verloren. Vrijdag 8 December, door M« Bostyn Denise. Rijselstraat, een bruine kinderhandschoen. Vrijdag avond. 8 December 11. een paar bruin lede ren manshandschoenen, gewatteerd, Haiglaan, Elver- dinghestraat. Leet of Korte Meersch. Terugbrengen tegen belooning, Korte Meersch, 15. Zaterdag 9. door Mevr. Bataille, van Poperinghe, een donker blauwe sjerp en een paar zwarte lederen hand schoenen. Maandag 11. door M. Feys Henri, van Vlamertinghe, vijf briefjes van honderd frank. Dinsdag 12, door M. Mailliard Florent, Maloulaan, een huisdeurslèutel. Woensdag 13. door M® Baratto Simonne. van Waasten, een pakje inhoudende 1 paar staffers. 1 paar kinder schoenen, een handtasch. breiwerk en ondergoed. Donderdag 14, door M. Decadt René, Dickebusch- steenweg, een bril. Belooning voor den vinder. Ten gevolge van het algemeen verzet dat te allen kante opging tegen het besluit, waarbij het verlof van 5 dagen per maand in éénmaal moest genomen wor den, heeft de Minister van Landsverdediging de kwes tie herzien en een nieuwe regeling getroffen. Voortaan mogen de soldaten kiezen tusschen een der hiernavolgende regelingen, volgens ze hen best be valt ofwel een verlof van vijf achtereenvolgende dagen per maandofwel een verlof van twee dagen en een van drie dagenofwel ook nog een verlof van één dag per week. De uren van terugkeer in het kantonnement worden door den bevelhebber van het kantonnement vastge steld. Zoo sommige militairen den wensch moesten uitdruk ken hun verloven van twee of drie maanden samen te voegen om dan in eens van een verlof van tien of vijf tien dagen te kunnen genieten, dan kan hen voldoening gegeven worden. van den 9 tot den 15 December 1939 GeboortenMasschelein Hubert, Recollettenpoort, 5. van Dranouter. Fournier Noël, Recollettenpoort, 5, van Wytschaete. Souvage Jacqueline, Recolletten poort. 5, Kaaistraat. 7. Dewitte Andrea, Recolletten poort, 5, Basculestraat, 46. - Lozie Gilbert, Zonnebeke- steenweg, 328. Degraeve Maurice, Recollettenpoort, 5, van Sint Jan. Delanote Lucas. Recollettenpoort, 5, van Vlamertinghe. Lemahieu Astrid. Recolletten poort, 5, van Voormezeele. Meyfroodt Liliane. Recol lettenpoort, 5, Meenensteenweg, 31. Overlijden®Cornette Augusta. 66 j.. huishoudster, echtg. Verfaillie Oscar, van Loo. Knockaert Maria- Theresia. 81 j., z. b wed. Lesage Emile, Lindendreef, 22. Hullaert Albert, 6 m., Lindendreef 75. Pau wels Renilda, 74 j., huishoudster, wed. Odent Polydo- rus, Dickebuschsteenweg, 163. Bulcke Celesta, 54 j., landbouwster, echtg. Sticker Edouard, van Hoogstade. HuwelijksbeloftenHector Loosvelt, telefonist, en Sylvie Vierstraete, huishoudster, beiden te Yper. René Vervaeke, vlaskoopman, te Kuurne, en Martha Porrey. z. b„ te Yper. Edmond Vanhuffel, meubel maker. te Yper, en Anna Decadt, dienstmeid, te Voor mezeele. Cyriel Grimonprez beenhouwer, te Zille- beke, en Laura Compernolle, fabriekwerkster, te Yper. Tombola van 10 December 1939 Niet afgehaalde prijzen en Nummers. 880 532 136 452 999 299 341 992 44 720 353 309' 85 192 713 Deze prijzen kunnen bekomen worden tot 10" Januari 1940 bij O. Pauwels, Meenenstraat, 5, Yper. r drage komen wij misschien nog wel eens terug op het verdedigingsstelsel van Nederland dat vooral de bescherming van deze "zwaartepunten beoogt. Mercator II nous revient que le 3 janvier prochain. aura lieu au théatre communal une brillante soiree, organisée par le 2° groupe du 2«' Régiment Léger, sous les auspices de M. le Bourgmestre, au profit des soldats mobilisés de la ville d'Ypres et de leurs families. Cette soirée comportera un programme varié dé théStre. musique et chant. YPER. Auto door tram aangereden. Zaterdag morgen, rond 10 u. 30, kwam de Heer Bruno Staessens, koffiehandelaar te Roeselare, met zijn auto van de Kalfvaart. waar hij een zijner klanten had bezocht, naar de stad gereden. Gekomen nabij de buitenwande ling. was zijn auto reeds op het tramspoor geëngageerd toen hij plots bemerkte dat de buurttram Meenen-Yper, komende van uit de richting van de Bascule, daar van achter de huizenreeks uitgereden kwam. Het was ech ter reeds te laat om een aanrijding te vermijden en, spijts de pogingen zoowel van den trambestuurder als van den autovoerder, werd de auto juist aan het linker achterwiel door den buffer van de tram aangebeukt en wel zoo geweldig, dat de auto op zich zelf droei en met het achterste tegen de brugleuning van de buitenwan deling geslingerd werd. Ge'.ukkigüjk werd dc auto voerder. alsmede een dame die hem vergezelde, niet gekwetst. Zijn 'rijtuig echter, een onlangs nieuwe luxe wagen van het merk Dodge, had het linker achterwiel geheel beschadigd, den slijkweerder platgedrukt als mede den achtersten schokbreker gansch verwrongen. Het is dank aan de sterke brugleuning, waarvan door den geweldigen schok een betonnen paal gebarsten is, dat de auto niet in de diepe gracht der buitenwande ling terecht kwam. In de tram, die bestuurd- was door Emile Vandamme. kwamen de enkele reizigers er met den schrik van af. De rijkswacht kwam ter plaats het noodige onderzoek doen en de tram kon vervolgens, met ruim een half uur vertraging, de reis voortzetten. Un Solo-Slem. fut joué le 2 Décembre 1939 a l'hötel «Au Soleil», par le Gendarme Daelem Jean, avec 7 coeurs, as, roi, 10-9-7-5-3. 6 piques, as, roi. dame. 10-9-8. PartenairesMaréchaux des logis Maréchal Charles. Martin Omer. et Molein Oscar. TémoinsLieutenant Hallaux, Van Neste Modeste. Wielrijder door auto omvergeworpen. —- Dinsdag, korts vóór den middag, kwam de 17 jarige Robert Valcke. wonende te Boesinghe. per velo van de Mee nenstraat naar de Groote Markt gereden, waar hij de daar aansluitende staatsbaan indroei om zoo langs de Dixmudestraat huiswaarts te keeren. Van uit de rich ting der Rijselstraat kwam op hetzelfde oogenblik een autocamion, met bierflesschen geladen en bestuurd door Henri Vanpeteghem. in dienst zijnde van Gerard Clae- rebout, handelaar te Wytschaete, die op de Groote Markt eveneens de baan naar de Dixmudestraat in droei, doch opeens zijn koers veranderde naar de Korte Thouroutstraat toe en alzoo den wielrijder aan reed. De jongen werd ten gronde geworpen en aan den rechterkant van het hoofd gekwetst. Zijn rijwiel werd zwaar beschadigd. De politie deed de noodige vaststel lingen. Schuilplaatsen. Vroeger werd er door het stads bestuur aangekondigd dat er verscheidene schuilplaat sen zouden ingericht worden waar de bevolking zich bij gebeurlijk luchtalarm zou kunnen schuilen. Thans is men bezig een deel van den heropgebouwden Wes tervleugel der Halle met dat doel in te richten, door er namelijk tot op een zekere hoogte zakjes zand vóör de deuropeningen op te stapelen. Er was ook nog be sloten geworden in verscheidene wijken van stad loop graven te delven, werk dat door de werkloozen zou uitgevoerd worden doch hiermede werd tot hiertoe nog geen aanvang genomen. WÓESTEN. Tuinbouw. - Op Dinsdag tweede Kerst dag. wordt de verjaring onzer stichting gevierd op een buitengewone vergadering, die met een noenmaal in de Tramstatie haar aanvang zal nemen. De leden spaar ders worden dus verzocht op Zondag 17 December tus- schenin de missen hun vereffening bij den voorzitter te doen. De leden die gemobiliseerd zijn laten hun vrouw bij den voorzitter komen. Rond 2 ure begint de alge- meene vergadering met den heer Delfosse als voor drachtgever. Een mooie tombola met fruitboomen wordt er verloot. Het verslag van het verloopen jaar komt aan de beurt en eindelijk de vernieuwing der lidkaarten. Gezien het groot belang dezer vergadering, zal geen enkel lid willen afwezig zijnzelfs zullen nog veel nieuwe leden zich laten inschrijven, daar onze lande lijke bevolking haar moestuin naar waarde weet te schatten en streeft naar meer en beter, 't Is in aller belang. POELCAPELLE. Te Gent verongelukt. De 43 jarige aannemer Jules Masschelein was verleden week voor zaken naar Gent gereisd, waar hij plaats nam op> de tram om zich naar Lovendegem te begeven. Onder weg echter is het portier, waartegen hij leunde, open gegleden, zoodat hij van de tram stuikte en zwaar ten gronde viel. Daar hij zich slechts licht bezeerd scheen te hebben aan het hoofd, vervolgde hij zijn weg. doch later verergerde zijn toestand zoodanig dat hij naar een kliniek moest overgebracht worden, waar hij en kele uren na zijn aankomst aan de gevolgen der opge- loopen schedelbreuk overleed. Ongelukkige val Bij het afstappen van zijn vracht auto deed de biervoerder P. Verfaillie, in dienst bij brouwer Nevejan. tijdens zijne bestelronde zoo een ongelukkigen val dat hij zich den enkel brak en naar een heelkundig gesticht moest overgebracht worden. MOORSLEDE. Ongeval. De genaamde Desmedt Gabriel, die per rijwiel huiswaarts gereden kwam, is op een wagen gebotst en werd in zijn val over ge heel het lichaam gekwetst. ZONDAG 17 DECEMBER 1939 Om 2 i uur YPER, herberg De Stad Veurne bij Paul GoetgheluckOppervogel 80 fr. 2"' oppervogel schoonen haasTwee zijdvogels, elk 40 fr.Twee kal len. elk 20 fr.Kleine vogels 15 fr. Inleg 18 fr. Om 2 uurKEMMEL, bij Gaspard Vandevoorde, ten voordeele der behoeftige gezinnen en der gemobili- seerden Oppervogel 70 fr. en een konijn Twee zijd vogels, elk 30 fr. en een konijn Twee kallen, elk 15 fr. en een konijn Zes hoekvogels. elk 5 fr. en een konijn Kleine vc.els 10 fr.Alle 10 schutters een bijkomende vogel van 15 fr. Inleg 15 fr. ZONDAG 31 DECEMBER Om 2 j surYPERViaamseh Huis.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 8