- H 1 ET YPERSCHE- LA REGION D'YPRES Toeristische Kroniek Zielmissen 20 Jaar, N 38 16 December 1939 20 Année, N 38 16 Décembre 1939 -:- BIJVOEGSEL SUPPLEMENT MARIACE SOLïDARITÉ YPROISE IEPERSCHE SOLIDARITEIT Fédération des Sinistrés de ('Arrondissement d'Ypres Kersfdag in St-Maartenskerk S. Jozefs Kerk der Paters Karmelieten BEDANKING Zondagrust Repos Dominical Nu er eigenlijk van toerisme geen spraak meer is, kunnen wij af en toe eens gaan rondkijken waar er zoo al iets interessants te zien is en voor al de mooie dorpen van het Westland* gaan be zoeken. Een der schoonste is zonder twijfel Wijt- schate, dat naast het voorrecht een oude ge meente te zijn ook dit voor heeft op vele andere dat het zeer schoon werd heropgebouwd, wat he laas van vele gemeenten niet mag worden gezegd. Wijtschate is zeer oud reeds in 961 vermeldt men er eén bidplaats. Toen werd de naam Widis- gatis geschreven. Het hoogste punt van de ge meente ligt op 82 m. hoogte boven den zeespiegel, ongeveer op 60 m. hooger dan leper. Daarom is het dat men steeds zijn toren, van waar men ook naar het zuiden kijkt, ziet uitsteken. Zooals vele gemeenten in Nederland en vooral in Drente, waar de dorpen een openbare plaats hebben met boomen beplant, nl. de Brink, zoo heeft ook Wijtschate een mooi marktplein, dat weliswaar er nog wat kaal uitziet, doch later als de boomen wat gegroeid zullen zijn, een zeer schilderachtig aspect zullen geven. Hier verheft zich het gemeentehuis, een prachtig gebouw met een gracieuzen gevel, werk van den bekenden Brugschen architect A. Dugardijn. De binnenver- siering en voornamelijk de hal, de raadzaal en het sekretariaat getuigt van een bijzonder goe den smaak. Onze beide stadsgenooten, Architec ten Gits en Decan maakten hiervoor de teeke- ningen. Deze laatste ontwierp ook het model voor de muziekkiosk op het plein. Het gedenkteeken voor de gesneuvelden is eerder gewoon. De parochiekerk van Wijtschate is toegewijd aan den H. Medardus. Reeds in 1914 werd de oude kerk deerlijk gehavend, spijtig want zij was op het gebied van architectuur een der schoonste van de streek in 1917 en 1918 werd de totale ver nietiging doorgezet. Doch reeds in 1926 was de nieuwe kerk al gebouwd zij was het werk van de architecten H. en M. Leborgne uit Brussel. Buiten deze beide hoofdgebouwen heeft Wijt schate nog een zeer schoon heropgebouwd ge sticht voor oude lieden. Het is een stichting van J. E. De Coninck, geboren te Wijtschate in 1763. De streek rond Wijtschate werd tijdens den wereldoorlog volledig omgewoeld en vooral ont- boscht. Reeds vroeg na den oorlog werden groote partijen bosch herplant, zoo' bv, het Hospies- bosch, dat nu een der schoonste is van de ge meente, met zijn laantjes en zijn vijvertjes. Hier mag vrij worden rondgewandeld voor zoover alle planten en boomen worden geëerbiedigd. Tijdens den oorlog is Wijtschate vier jaar lang, zonder ophouden, oorlogsterrein geweest. Reeds in 1914 greep er een eerste ontmoeting plaats, in de richting van Meesen, waar nu het London Scottish Memorial staat. Wij weten met zeker heid dat op 9 November 1914 Adolf Hitler te Wijt schate aan een veldslag deel nam. Zeer kalm gin gen de jaren 1915 en 1916 voorbij, doch in 1917 ving vóór Wijtschate, dat de Duitschers intus- .schen nochtans buitengewoon hadden versterkt, de groote slag der mijnen aan. Dit was op 7 Juni. Over deze gebeurtenis werd hier reeds vroeger uitvoerig gesproken. Wijtschate is een der uitgestrekste gemeenten van het Westland. Zij reikt vooral aan de oost zijde zeer ver, tot tegen de eerste huizen van Hollebeke, Houtem. De totale bevolking is dan ook betrekkelijk groot: 2560 inwoners. Wie Wijt schate nog niet kent, die moet zich eens de moeite doen het te bezoeken bij een schoonen lente- of zomerdag. Hij zal ginder boven van het heerlijke landschap ten volle kunnen genieten. Reysiger. Nous apprenons que le mariage de Mademoiselle Denise SAMYN. fille du Commandant Chef du service de destructie.;, des munitions et de Madame SAMYN- BOUTTEN, anciens Yprois, avec Monsieur Charles POLET, Capita me d'Artillerie, sera célébré mardi prochain, 19 Décembre 1939. k St André-lez-Bruges. Les nombreux amis ainsi que la Région d'Ypres leur adressent leurs meilleurs voeux. HUWELIJK Dinsdag aanstaa de, 19n dezer, wordt, te St Andries- bij Brugge, het huwelijk ingezegend van Mejuffer De nise SAMYN, dochter van Commandant overste van den vernielmpcdiensl van munitie en van Mevrouw SAMYN-P 'TEN, gewezen Yperlingen. met Mijnheer Charles I 'T, artillerie-kapitein. Namen -• vrienden bieden wij hen onze har telijkste heïiweuschen. Le Tennis Club Yprois organise un tournoi de bridge et whist le Dimanche 17 Décembre, a 4 h., en l'Hótel Excelsior. Le bénéfice que rapportera le concours sera versé intégralement dans la caisse de l'oeuvre de la Solidarité Yproise. Droit d'inscription 10 fr. par personne. Les in scriptions seront closes a 15 h. Les prix (objets d'art et autres) seront donnés par les membres du T. C. Y. Les équipes se choisissent librement. Trois fois huit donnés. Les perdants paient un demi cen time par point a la caisse. Cet avis sert d'invitation pour chacun. Nous insistons encore sur la date du concours, qui a lieu demain, Dimanche 17 Décembre. Attention a la date De Tennis Club Yprois richt een prijskamp in van bridge en whistten voordeele van het schoon werk Iepersche Solidariteit, op Zondag 17 December, om 4 u. stipt in het hotel Excel sior Inschrijvingsgeld 10 fr. per persoon. De in schrijvingen worden gesloten om 15 i u. De prijzen (kunstvoorwerpen, en andere) worden geschonken door de leden van de T. C. Y. De ploegmaten kiezen elkaar. Drie maal acht deelen. De verliezers van iedere ronde betalen een halve centiem per punt aan de kas. Dit bericht geldt als uitnoodiging voor elkeen. Wij steunen er nogmaals op dat de prijskamp plaats heeft morgen, Zondag 17 December. Opgelet op den datum Compte-rendu de la Réunion du 10 Déc. 1939 La réunion est ouverte a 14 h. 30 sous la prési- dence de M. l'avocat A. Butaye, en présence de M. L. Vandevoorde, directeur de la Coopérative pour dommages de guerre d'Ypres, et de quelques autres délégués. M. le président annonce qu'il y a une vingtaine de procés intentés par l'Etat contre des sinistrés, afin d'en obtenir le remboursement d'intérêts payés antérieurement. qui restent encore en sus pens devant le Tribunal. Ces affaires sont tou- jours remises a une date ultérieure sans que l'Etat s'y oppose. Le conseil d'administration de la Coopérative pour dommages de guerre d'Ypres s'occupe égale- ment de cette question litigieuse des intéréts et a fait des démarches auprès de M. Simays, direc teur au Ministère des Finances, qui a promis de venir sur place pour examiner le problème. M. le président a rédigé, de commun accord avec les défenseurs des sinistrés, un mémoire exposant, clairement la thèse de la défense, d'oü il résulte sans contredit que l'Etat n'est pas en droit de ré- clamer le remboursement d'intérêts payés en vertu de la première loi sur les dommages de guerre, puisque la nouvelle loi de 1921 n'a aucun efïet rétroactif. Ce mémoire sera imprimé dès qu'il sera mis au point, pour être envoyé au mi nistère ainsi qu'aux sinistrés en cause. Si, ainsi qu'il est a prévoir, l'Etat se voit débouté de sa demande, il en résultera, non seulement que l'Etat ne pourra plus récupérer les sommes qu'il réclame maintenant injustement, mais encore qu'il aura a revoir des milliers de dossiers afin de payer a tous les sinistrés, qui ne les ont pas encore regus, les intéréts sur l'indemnité complémentaire de remploi a partir du 1 Janvier 1920 jusqu'a la date de la nouvelle loi sur les dommages de guerre. Aussi l'opinion prédomine que l'Etat jugera qu'il a tout intérêt a se désister purement et simple- ment de toutes poursuites judiciaires et de con- sidérer les intéréts payés comme définitivement acquis. Lors de la réunion un sinistré signale que lui aussi vient d'être mis en demeure de restituer une certaine somme d'intérêts, et M. le président lui conseille de ne pas payer aussi longtemps que le Tribunal ne s'est pas prononcé sur la question. Après un échange de vues, les délégués se sé- parent a 15 h. 30. Lees deze week ons MENGELWERK. Nieuwe abonnés ontvangen kosteloos de reeds verschenen teksten. Op Kerstdag zullen drie solemneele Missen in de hoofdkerk gezongen worden te middernacht, de Kerst mis te 7 u. de Herdersmis te 10 u. de Hoogmis. Tot de luisterrijke Kerstnachtmis wordt iedereen toe gelaten en ook vriendelijk uitgenoodigd. Zij wordt voor afgegaan kwart vóór middernacht door de roerende plechtigheid van het aanbrengen van 't Kindeke Jezus in de Kribbe, met de aandoenlijke Kerstliederen«Stille Nacht, Heilige NachtAdeste Fidelesen 't Is nacht, staat op», (Minuit chrétiens). De H. Communie, zal uitgereikt worden op drie plaat sen tegelijk: vóór het hoogaltaar, aan het autaar van O- L. Vrouw van Thuyne en aan het autaar van de Passie des Heeren. Heel de kerk zal schitterend verlicht zijn en geopend worden een half uur vóór de ceremonie, dit is te 11,15 uur. na middernacht wordt niemand meer binnengela ten s Morgens zullen leesmissen opgedragen worden van af 6 tot 9 u.. alsook te 11.30 u. 's Namiddags, te 4 u., Sol. Vespers, plechtig Lof en uitvoering van mooie Kerstliederen. KERSTDAG Te Middernacht, zal de plechtige Kerstmis gezongen worden. Onder de mis, algemeene communie der ge- loovigen. Na de Kerstmis, worden twee gelezen missen opgedragen. Niemand wordt tot de Kerstmis toegelaten zonder KAART. Men kan die kaarten verkrijgen bij den por tier van het Klooster, vanaf Donderdag 21 December, tot en met Zondag 24 December. Heer en Vrouw Paul Verhaeghe-Hazebrouck en familie, danken, langs dezen weg, de vrienden en kennissen voor de blijken van genegenheid l^n betuigd tijdens het afsterven van hun beminden zoon en bloedverwant Heer Gaston VERHAEGHE en voor hunne tegenwoordigheid op de begrafenis. Tuinwijk, 110, Yper. (1868) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de JAARMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 17 December, om 8 uur, in St Jacobskerk, tot zielelafenis van Juffr. Marie-Thérèse FIERS dochter van M. Fiers-Heughebaert. (1855), Vrienden en kennissen worden uitgenood;/ de JAARMIS bij te wonen die zal gezon/- worden op Zondag 17 December, om 9 uu/^.. St Niklaaskerk tot zielelafenis van Heer Adrien STRATSAERT echtgenoot van Mevrouw Denise Verhack. (1856) De Bakkers- en Pasteibakkersbond van Yper en Omliggende noodigt al de bakkers, alsmede vrienden en kennissen uit de ZIELMIS te wil len bijwonen, die op Zondag 17 December, om 11 u. 30, in St Maartenskathedraal zal opgedra gen worden ter nagedachtenis van de Overleden Vakbroeders. (1857) Vrienden en kennissen worden uitgenoqdigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Maandag 25 December (Kerstdag), om 8 h uur, in St Pieterskerk, tot zielelafenis van Vrouw Isidore DEHAENE-DERUDDERE (1869) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Maandag 25 December (Kerstdag), om 8 4 uur. in.St Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer en Vrouw Joseph DE PLANCKE - SLECHTINCK (1872) Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen die zal gezongen worden op Dinsdag 26 December (2* Kerstdag), om 9 uur, in St Maartenskathedraal, tot zielelafe nis van Wijlen Heer Henri ROOSE en dochter Elisa echtgenoote van Heer Maurice Van der Ghote. (1870) De Apotheek van La Pharmacie de Mr VANDAMME Rijselstraat oRue de Lille is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 17 December Dimanche 17 Décembre can 8 tot 12 our en van 13 tot !9 uur

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 9