De Cinema Wereld
NAAR HET ALBERTKANAAL
Op den trein.
Naar de kantonnementen.
Boerenpaarden.
Ik ben koning van vrede.
En mijn huis ligt verlaten...
Voor de Keuken
Wat eten we deze week
Enkele gerechten met paddestoelen.
Andere gerechten.
STRAAT ZONDER EINDE
PROFESSOR BEWARE
2 -
FILMPJES
We zitten a!s burgers geprest iijk haringen in een ton
in het enge coupé van een sneltrein. De wandelgang
st.iat vol soldaten. Halt! Een paar burgers wringen zich
u" de massa los en verdwijnen Twee soldaten in hun
plaats. Ze komen van thuis. Eén ervan zit rechtover een
vi.iuw met een kind op haar schoot.
Een braaf kinneke madam
la. 't gaat nog al.
Hoe oud madam
Zeven maand.
- 't Mijne is twee maand oud.
De deur van 't coupé schuift open.
Zeg, Dewilde ge moogt daar niet zitten jongen,
't - tweede klas. Ge zult moeten betalen
Ts 't waar Meneer
f Neen. neen, blijf maar gerust.
Hoe was 't met Maria, Dewilde
Ze was kontent zulle't Was al in orde
Maar 'k heb gewerkt, gewerkt lijk een peerd. Vader
is 75 iaar. Maria staat met haar twee kinders en er
moet dag en nacht gestookt worden voor 't witloof.
Jammer dat 'k niet thuis ben, want 't gaat geld deez
jaar Als vader maar niet ziek komt. Eén kwa nacht
is genoeg.
Hoe is 't met 't maske ginder
Waar ginder?
Bij den boer daar
't Maske Als ge dat gelooft dan kende gij zotten
Dewilde nog niet.
Gentil met alle male maar ons Mariawel, wel,
welDa' je dat maske moest kennen hé jongen, ge
zoudt speeken op al d'andere
Een braaf kinneke madam 'k ben er oprecht
kontent van 'k Geloove Madam...
Zeg Dewilde wanneer moogt ge weere
Binnen veertien dagen, 'k Heb gezeid aan ons
Maria, houd je maar gereed maske, we zullen drie da
gen aan een stuk nieuwjaar vieren!!...
't Gordijn valt
Een teeken Onze auto stopt. Dikke boomen versper
ren den weg.
Uw passeporten Meneeren
In orde.
We rijden voort Langs één kant een twintigtal ba
rakken, goed verlicht. Muziek uit radioposten.
HaltBij de familie. Eén plaats vrij. Vooraan een
mess voor officieren, in de keuken de ordonnansen. In
de bergplaats twaalf mannen.
AI Vlaandereers
We gaan zien.
Hoe is 't mannen
Goed! maar nog beter thuis.
Wat moet ge hier doen
Patatten schillen. Niet anders dan patatten schil
len. We zitten hier al zes weken en van 's morgens tot
"s avonds maar schillen, en immer schillen 500 kgr. per
dag.
Dat moet vervelend zijn
Bah 't is nog beter dan ginder op de bruggen
staan. We hebben veel plezier onder elkaar
't Kleinste kindje van het huis komt binnen.
't Loopt met zijn armpjes open naar Camiel die 't bo
ven op de tafel doet dansen.
Zwijgt !We hebben al veel plezier gehad van dat
jongske. Ge moet het wat meer laten komen meneer
En de twaalf patattenjassers staan rond 't klein drop-
ke en doen 't lachen dat 't kraait!...
Vier forsche vlaamsche boerenpaarden in een war
men stal.
Van stalwacht Soo
Neen meneer. Kent ge mij
Ik leerde u zoo juist kennen
Zijn uw paarden niet stalziek Soo
Ze geneeren zich hier goed.
Hoe heet die zwarte.
Carlina, Meneer.
En de drie andere.
Jef, Jan en Soo.
Soo dat is uw eigen naam. Waarom gaaft ge uw
naam weg
Ja meneer, zie, die is zoo zot als ik.
Kennen ze u al goed, Soo?
Zoo goed als mijn broer mij kent
Ze worden zoo goed bezorgd, Meneer.
Hier neven staan er achttien en ze moesten reeds
gesoigneerd worden. Ze waren allen open aan de schoft
van 't tuig. De mijne hebben nog niks gemankeerd. Ja.
ze zijn zoo tam meneer, ze geven juist nen poot lijk een
hondje.
Kom Carlina. een poot-poothou
Zie direkt. Meneer.
En d'andere Soo.
Juist 't zelfde Meneer.
Hou. Jef, poothé manneke, poot
Jef 'n roert niet.
Hij heeft zoo van die loeten, meneer
't Is omdat gij erbij zijt.
Hou. Jan, pootpoot
Jan roert evenmin.
Ja, Meneer. Soo zal alleszins niet willen want die
geeft er maar één alle veertien dagén en hij heeft al
geklopt, genoeg om gr bang van te zijn.
Kunnen ze in het tuig van 't leger Soo
In 't begin was 't moeilijk. Nu is 't al verlengd en
aangepast.
We komen samen den stal uit.
Soo trekt de deur toe en wijst naar groote drukletters.
'k Heb d&t er op geschreven voor de jongens
Meneer
VERBODEN INGANG
GEVAARLIJK VOOR PAARDEN.
Zoo stond het geborduurd, in roode letters, op de
neerhangende strook van de altaardwaal in een klein
landelijk kerkje gelegen op 1 km. afstand van de eerste
linie van onze verdediging.
De vrede van het kleine kerkje was alreeds heele-
maal verstoord. Het rustige tik-tak van zijn primitieve
klok gaf nu en dan weieens den indruk van weleer,
doch lang duurde het niet, want boven op den kleinen
romaanschen toren zaten telefonisten en waaremers
die jammer genoeg het heilige van de plaats niet kon
den bijhouden
Heele reesems draden vielen uit de galmgaten naar
beneden en bogen zich langs alle kanten weg.
Buiten, soldaten bij de macht.
Een lange kolom artillerie beweegt zich vooruit.
Langs de kleine baan die naar een brug van het Al-
bertkanaal loopt, patroeljeeren infanteristen. Links en
rechts loopgraven en versterkingen vol mitrailjeurs.
Opnieuw Passeport meneer
In orde
De hooge berm van de machtige verdedigingslinie
is in 't zicht. Tegen den berm aan woont Rik. een kame
raad. Hij houdt er herberg in een barak.
Mooie kerstboomen. Rik
'k Haalde ze uit 't bosch voor de middernachtsmis,
't Had al mijn tafels buiten gesmeten, het altaar stond
tegenover mijn toog. Mijn twee groote kerstboomen vol
kaarsjes langs weerszijden van het altaar. De aalmoeze
nier deed de mis, mijn zoontje diende ze en een soldaat
speelde viool, 't Was overheerlijkMijn barak zat
proppensvöl soldaten, en buiten stonden ze te reikhal
zen om maar een stukske van die schoonheid te zien.
De viool speelde al de gekende kerstliederen en de
mannen neurieden mee. 'k Heb het nog nooit beleefd,
meneerNa de mis bleven we nog op en schoven bij
de kerstboomen. De soldaten die blijven konden, dron
ken warmen wijn en ze waren in een echte kerststem
ming...
Maar aardig meneermijn muizenvalk die ge kent
is dan gekreveerd. 's Middags was hij nog zoo gezond
als iets Manneke, zei ik hem nog, ge krijgt vandaag
schoon versch vleesch voor uw kerstdag en zie maar
dat ge van den nacht wakker blijft
Rik is een groote liefhebber van roofvogels.
Zou dat soms voor dien roover niet te schoon ge
weest zijn vroeg Rik.
De brug over. Het vervrozen water staat tot op halve
hoogte van zijn deur.
'k Ben er zooeven kunnen bijgaan Meneer. Kijk
't kan u niet zeggen hoe blij ik was omdat het vroos.
Een paar keeren had ik het al geprobeerd maar 't ijs
droeg nog niet. Mijn jongens doen den ganschen dag
niet anders dan schaatsen rond onze woning.
We hebben er ook zoo lang in gewoond en er zoo
vele lief en leed gekend.
Ik woon ginder bij een vriend en 't eerste wat ik
doe ieder dag dat is kijken of 't nog rechte staat.
Het kan daar soms zoo eenzaam en verlaten liggen...
dat ik er tranen in de oogen van krijg.
Wat heeft een huis toch macht op nen mensch
Mocht ik het binnen kort maar weer betreden
God gave het manP. T.
ZondagKervelsoep, Varkenscoteletten. Spruitjes,
Aardappelen. Vanillevla.
MaandagBouillon met eiergelei. Biefstuk, Schorse-
neeren. Aardappelballetjes, Sneeuwpud-
ding.
DinsdagKoud vleesch, Savoye kool, Aardappelen,
Fruit.
Woensdag: Tomatensoep, Brusselsch loof, Runderlap
jes, Aardappelen.
Donderdag: Hutsepot met klapstuk, Maïzenapudding.
VrijdagGebakken schol, Bietensla, Aardappelen,
Flensjes.
Zaterdag Sausijsjes, Roode kool, Aardappelen. Gries-
meelvla.
Tegenwoordig is er een groot verbruik van padde
stoelen. In vele keukens komt er een gerecht op tafel be
reid met paddestoelen. In tegenstelling met vroeger
worden de paddestoelen nu gekweekt in groote kwee-
kerijen, zoodat het gevaar van vergiftige paddestoelen
geweken is.
Met paddestoelen kan men den eenvoudigsten schotel
versieren en smakelijker maken.
Ziehier enkele gerechten
KALFSSNEDEN MET PADDESTOELENNeemt
kalfssneden uit de kalfsnoot of filet. Bakt ze bruin in
een schotel met een weinig boter. Voegt er naar beliefte
peper en zout op. Laat nu de heele ofwel de aan stuk
ken gesneden paddestoelen goed bruin bakken (in een
andere pan). Voegt er peper, zout en ook een weinig
citroensap bij Legt nu de kalfssneden in 't midden van
den schotel. Schikt de paddestoelen er mooi rond en
giet er de saus over. Versiert nu met stukjes paddestoe
len en ook met schijfjes ei.
MET EIEREN EN PADDESTOELEN EEN SMAKE
LIJK GERECHT, Bruineert 50 gr. boter, Fruit daarin
250 gr. paddestoelen en voegt er peper en zout bij en
ook het sap van een halven citroen. Voegt nu bij dat
alles nog twee of drie lepels room. Roert nu eiers in
de pan op de gewone manier. Schikt de paddestoelen
op een schotel en legt er de geroerde eieren rond.
OOK VOOR OVERSCHOTJES VAN VISCHGERECH-
TEN KOMEN PADDESTOELEN GOED TE PAS.
Ontdoet de restjes van visch, van tarbot, schelvisch of
kabeljauw van de graten. Maakt nu een witte saus en
voegt er een eierdooier bij. Draait daarin de visch en
laat een gedeelte saus ter zijde. Bakt nu de paddestoe
len in boter en schikt alsdan den schotel b. v. visch-
resten in 't midden overgoten met saus. Rondom padde
stoelen sierlijk geschikt.
EEN WIJNSAUSJE EN DAARBIJ MOSSELEN.
Ontdoet 1 kgr. mosselen van hun baarden, spoelt ze
heel goed en onderzoekt of er geen zandmosselen bij
zijn. Een goed middel om ze rein te maken is het water,
waarin de mosselen zich bevinden, goed te doorroeren
met een stok.
Doet ze nu, tezamen met 1 glas witten wijn, eenige
takjes peterselie, tijm. laurierblad en eenige peperkor
rels, in een pot. Snijdt bovenop 2 uien in stukken en
laat ze vervolgens koken tot de schelpen openspringen.
Zoodra ze bijna overkoken haalt men de mosselen uit
het vocht en laat ze varlekken. Maakt nu een sausje van
boter en bloem en een weinig vocht van de mosselen
Laat t minuten doorkoken. Verwarmt nu de mosselen
(ontdaan van hun schelp) in dit sausje en dient ver
volgens op.
OESTERS. Opent de oesters met een oestermesje,
snijdt de sluitspier tegelijkertijd door, neemt den baard
weg en keert de oesters op de schelpen om.
Laat ze op ijs koelen of legt ze op een schotel die met
brokjes ijs is bedekt. Garneert den schotel met pakjes
citroen en dient zoo op.
Uit de Programma's.
(RUE SANS ISSUE DEAD END)
De Fransche filmvoortbrenging iiet ons reeds meatg-
maal de achterbuurten zien met al hun ellende en ar
moe Den laatsten tijd zelfs handelden bijna alle eerote-
rangs-producties over dit onderwerp. Men denke maar
aan De Dag breekt aan De Kade der Nevelen en
De Coraalrifdrie sombere films met Jean Gabin
die hier reeds draaiden, en men zal zien dat de Fron-
sche producers het bij voorkeur in de smerige achter
buurten of aan den donkeren havenkant zochtea. Ba
dat heeft waarschijnlijk hun Amerikaan^che collega's
er toe aangespoord ook eens een stuk in dit geare te
maken.
Zeker, er werden reeds Hollywoodsche prentea ge
leverd die min of meer over dit onderwerp handelden,
maar het waren bijna allen gewone gangstersfilms, die
enkel tot doel hadden ons een anderhalf uur spanning
te bezorgen.
Er draait hier nu echter een stuk, dat misschiem wel
iets met gangsters te maken heeft de Amerikaaea
kunnen daar nu eenmaal niet zonder maar dat toch
zoo scherp afgelijnd is en zoo sterk de toestanden aan
toont die in de achterbuurten van Braodway heers ch en.
De prent Straat zonder Eind beter bekend onder
den naam Dead End is werkelijk een echte niensche-
lijke film en men is zelfs een weinig aangenaam verrast
zulk een treffend gevoel bij den anders zoo nuchteren
Amerikaan aan te treffen.
Het is een eenvoudige geschiedenis tusschen eet» jon
gen man en een jong meisje, wier geluk door een ver
raderlijk individu bedreigd wordt.
Deze jonge lieden hebben wel betere en edeler gevoe
lens dan het gewone volkje uit die buurt, maar ze njn
daarom toch geen superschoonheden. En dat is iets dat
heel treffend is. Gewoonlijk zijn de helden, uit de Fran
sche genrestukken bijvoorbeeld, allebei beeldschoon,
men ziet aanstonds dat er iets niet in orde is,... dat is
niet logisch dat er daar plots een beeldschoon, zacht en
edel meisje onder die andere bruten uit de achterbuur -
ten'wordt gevonden
Bij Dead End voelt men direct den waarheidszin
van het stuk, waarin ook de miserie van de jeugd uit
die omgeving zoo realistisch wordt aangetoond. Die
jeugd, die misschien wel eens heeft hooren spreken over
een koe of over een boom, maar die werkelijk niet
weet wat nu eigenlijk het dier en wat de plant is, daar
ze nog nooit niets anders gezien heeft dan hooge huizen
waartusschen ze als gevangen leeft en den stinkenden
put water waarin ze haar meesten tijd al zwemmend
doorbrengt.
De zes jongens die deze rol vervullen werden daar
voor speciaal uit de ware achterbuurten van New-York
gekozen. Ze akteeren allen op de juiste wijze en zijn
dan ook direct beroemd geworden.
We zagen ze reeds in de film Ik ben een Misdadi
ger waarin ze gelijksoortig spel leverden.
Het is de producer Samuel Gold wijn die dea beken
den regisseur William Wyler opdroeg dit stuk te ver
wezenlijken. Die heeft dit dan ook op treffende wijze
gedaan. Er is zelfs spanning in zijn werk en, van tech
nisch en filmisch oogpunt beschouwd, mag deze ilm
ook zeer geslaagd genoemd worden
De hoofdvertolkers, Sylvia Sidney en Joel Mc. Crae.
zijn werkelijk pakkend in hun rol. Hun spel is bewon
derenswaardig. Ook Humprey Bogart levert kunste
naars werk. Hij mag een der beste Amerikaansche ka
rakterspelers genoemd worden.
Een treffende film die niet licht vergeten zal worden
(PROFESSOR SCHNOCK)
Harold Lloyd,... wat herinneringen roept die naam
niet op uit den «goeden ouden tijd», toen de klank -
film nog moest komen en de stilte hoogtij vierde
We dachten reeds dat hij niet meer zou optreden en
met lichten spijt in onze stem vertelden we elkaar over
zijn kluchten en tegenkomsten, die we gezien hadden
in zijn vele films.
Wel, Harold Lloyd, met zijn uilenbril zonder glazen
en zijn strooien hoed, verschijnt weer op het zilveren
scherm.
Het is de tweede klankfilm waarin hij optreedt. In
zijn eerste stuk was hij een melkboer die allerlei mi-
serie's tegenkwam als bokser, en nu is hij professor op
zoek om een mummie. Een korte inhoud geven van die
film is niet doenlijk, want de avonturen die hij als pro
fessor tegenkomt zijn niet te vertellen. Men moet die
zien. De toeschouwers gieren het uit van de pret, en
diegenen die niet tegen lachen kunnen doen best thuis
te blijven, anders loopen ze kans ziek te worden.
En wat interessant is, is dat thans ook een copie van
dezelfde film onder den naam Professor, pas op 1 ik
de bioscoop Amicitia in Den Haag, Nederland, draait.
Het dagblad De Haagsche Courant gaf de volgende
beschrijving daarover
Maar daarnaast de wereldberoemde Harold Llord
in Professor, pas op.
Wil men eenigen tijd van ongekend amusement door
maken, dan is het goed den koning der komieken, want
dat is en blijft Harold Lloyd, in deze film te gaan ge
nieten.
Het publiek zal Harold kunnen zien op de vlucht gaan
voor een ihooie vrouw, Harold in een veewagen, Ha
rold in een koelwagen, Harold door een tunnel wegge
vaagd van het dak van een trein, enz...
Zooals men ziet wordt dit stuk door onze collega's in
Nederland ook heel gunstig beoordeeld. Trouwens, over
al waar die film draait is men vol lof over het werk
van Harold Lloyd. Want hij is nu zijn eigen producer,
en dit stuk bewijst genoegzaam dat hij nogal een wei
nig veel van zijn nieuw vak afweet. We hopen dat we
nu weer nog menig van zijn nieuwe werken zullen mo
gen zien. want zulke stukken zijn in den hedendaag-
schen tijd de eenige middelen om geen-pessimist te wor
den als men het nog niet is.
De regie werd opgedragen aan Eliott Nugent die
reeds zijn sporen verdiende als regisseur van enkele
Stan Laui el-Olivier Hardy films en die ons nu weer
enkele staaltjes laat zien van film ensceneering en truk-
keering. Bijzonder het humoristisch gevecht op het eik-
de is goed geslaagd.
Als spelers vallen, buiten Harold Lloyd die zicb zelf
hier overtreft, Phyllis Welch en William Frawley te
vermelden. Bijzonderlijk laatstgenoemde, die ook een
eerste klas kluchtspeler is.
Een dolle kluchtfilm, die het publiek tranen doet
lachen.