P AC H A
-FOOTBALL-
2de Afd. - C. S. YPER
WERVICK SPORT
Hendrik Conscience
20 Jaar, N 42 13 Januari 1940
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
20 Année, N 42 13 Janvier 1940
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
Het Ministerie van Openbare Werken
en... zeltverzorging
- CICHOREI -
NOC DE BFSTR
115e VERJARING
Zondag 14 Januari 1940
YPERSCHE SOLIDARITEIT
Zijn blijvende Populariteit'
Hendrik Conscience en het Buitenland
HET
VPERSCHE
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
'fel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
LA REGION
D'VPRES
Redaction Administration et Publicité 34, ru<- au Beurre, YPRKS.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Belge>
40 ct. Ie numéro. Tel. 50»
- Les articles non signés sont refuses -
o
Nauwelijks is de Heer Matagne, socialistisch
senator voor Charleroi, tot minister van Openbare
Werken benoemd, of wij zien reeds dat in zekere
dagbladen een vischje geworpen wordt om een
sioek te vangen.
Zoo wordt onder meer gewag gemaakt van een
▼oordracht die professor L. Tiscn, bestuurder van
het laboratorium voor waterbouwkunde van de
universiteit te Gent, onlangs hield te Charleroi
over het belang van de moderniseering van het
kanaal van Brussel naar Charleroi.
Dit kanaal, dat tot in 1933 slechts bevaarbaar
was voor schepen van 70 ton, werd reeds een eer
ste maal verbreed om het voor schepen van 300
ton toegankelijk te maken. Doch thans klaagt
men erover dat de scheepvaart, welke op dit ka-
maal sedert die eerste verbetering verdubbelde,
er zoo een groote vertraging lijdt tengevolge van
de talrijke bochten en van de tunnel van Godar-
▼ille. Deze vertraging heeft tot gevolg, zoo wordt
beweerd, dat de gemiddelde uursneiheid siechts 2
km. bedraagt, zoodat men 10 tot 12 dagen noodig
heeft om den afstand van Antwerpen naar Char
leroi, die 125 km. bedraagt, af te leggen. In Juli
1937, ten tijde van de regeering van Zeeland, werd
besloten de moderniseering van het kanaal verder
uit te voeren. Dit zou het verkeer te water tus-
schen Antwerpen en Charleroi nog doen toenemen
en onder meer het verveer van ijzererts bevorde
ren. Moest al het ijzererts, dat voor Charleroi be
stemd is, wij halen nog steeds aan wat de dag
bladen daarover schreven over Antwerpen
kunnen verzonden worden, dan zou de aanvoer
in onze groote haven van 200.000 tot op 4.000.000
Ion per jaar komen. De havenkosten zouden er
door verminderen en omgekeerd zou de econo
mische bedrijvigheid in de streek van Charleroi
verbeteren.
Wij zijn te zeer overtuigd van het nut van alle
waterwegen cok van het economisch nut onzer
nog te herstellen vaart Yper-Komen om boven
staande bewering maar eenigszins in twijfel te
willen trekken, doch wij twijfelen er ook geen
©ogenblik aan dat, nu de Heer Matagne minister
van Openbare Werken geworden is, de moderni
seering van de vaart Brussel-Charleroi een zaak
is die als definitief besloten mag aanzien worden.
Alle beweegredenen die men vroeger uitvond cm
het herstel der vaart Yper-Komen te kunnen ver
dagen en zelfs weigeren, technische moeilijkhe
den, slechte financieele toestand, enz. zullen plots
als bij tooverslag uit den weg geruimd worden,
men zal ze niet eens aanhalen en, daar waar men
geen 80 millioen vinden kan om de door oorlogs
feiten beschadigde vaart Yper-Kcmen te herstel
len, om de streek, die alles offerde voor het heil
van het land, in staat te stellen haar vroegeren
welstand te herwinnen, zullen thans horderde
millioenen gevonden worden om den Heer Ma
tagne toe te laten zijne streek, die reeds zooveel
gunsten verkreeg, aangenaam te zijn.
Ten andere lazen wij ook niet dat de Heer mi-
sister Vanderpocrten zelf, die nu de portefeuille
v turnt* mtmimtmimt
EN S
K. B. V. B. YPEBSCH STADIUM 1939-1940
om 14 uur
TEGEN
INGANG3 FRANK.
Tribune1 Fr. opleg Zitplaatsen 2 Fr. opleg.
van Binnenlandsche Zaken heeft overgenomen,
Maandag 11., toen hij het gezag aan den nieuwen
minister van Openbare Werken overdroeg en hem
het personeel van het departement voorstelde, de
hoop uitdrukte dat de Heer Matagne de werken
zal kunnen laten uitvoeren om de overstroomin
gen te beletten die dcor de Samber in de streek
van Charleroi veroorzaakt worden...
Den nieuwen minister wordt dus van meet af
op het hart gedrukt vooruit en vooral voor zijn
eigen streek te zorgen. Dit is overigens een wei
nig in de gewoonte getreden van de ministers
van Openbare Werken, die dan cok wel den titel
van ministers van zelfverzcrging verdienen, niet
dat wij ze beschuldigen eerst hun eigen persoon
te verzorgen, maar omdat allen steeds blijk heb
ben gegeven zoozeer bekommerd te zijn om, van
hun voorbijgaand ministerschap, zooveel voordee-
len mogelijk los te krijgen vcor de streek wier
gekozene zij zijn.
Zoo zagen wij reeds opvolgenlijk, als ministers
van Openbare Werken, den Heer Sap die zorgde
voor de vaart van Roeselareden Heer Merlot,
wiens groote bezorgdheid vooral ging naar Luik,
de Luiksche tentoonstelling en de afdamming van
Eupen den Heer Balthazar die den Heer Merlin,
ingenieur van Bruggen en Wegen, van Yper naar
Gent verplaatste om aldaar de groote werken der
waterverbinding Gent-Brugge te leiden, en ein
delijk den Heer Vanderpoorten die ernaar streef
de het voorstel door te drijven dat Lier met het
Albertkanaal moet verbinden bij middel der
vaart Viersel-Lier.
Wanneer wij dit alles bedenken, dan moeten
wij besluiten dat het voor Yper hoogdringend is
ook eens een minister van Openbare Werken te
hebben, willen wij onze stad en streek van den
volledigen ondergang redden en eindelijk ook
eens ten minste datgene zien bekomen wat zij
voor het heil van het vaderland verloren en. waar
op zij ontegensprekelijk recht hebben.
Plaatsgebrek heeft tot hiertoe belet den volle
digen uitslag te geven van den Bridge en Whist
prijskamp ingericht door de T. C. Y. ten vcor-
deele der Ypersche Solidariteit.
ZiehierBridge
1) Mevrouw de MeulenaereDr Daelemans.
2) HH. Kapiteins en Lurquin.
3) HH. Indervuyst en Dedulle.
Whist
1) H. A. Desmui2) H. G. Veys.
De prijskamp bracht een schoone som op die
door de T. C. Y. aangevuld werd tot 1000 fr.
Deze prachtige uitslag bewijst ontegenspreke
lijk dat de geruchten volgens dewelke, ter gele-
Vqn de kaarting ingericht door de Con
tinental Bridge Club boycot tegen de Ypersche
Solidariteit gevoerd werd, van allen grond ont-
blcot zijn.
o
De schoonste eeretitel dien men onzen gelief
den Hendrik Conscience, wiens Bella Stock in
Het Yperscheverschijnt, heeft toegekend,
is deze
HIJ LEERDE ZIJN VOLK LEZEN.
De grootsche en de prachtigste onderscheidingen,
die zelfs aan vele koningen en geleerden niet te
beurt vielen tijdens hun leven, werden aan onzen
Conscience verleend. Teen deze zijn 73e jaar had
bereikt, werd hem een standbeeld opgericht, on
danks de wereldberoemde prozatoor zich zelf
hiertegen had gekant.
Die veelzeggende eeretitel en dat symbolisch
standbeeld, dat zich nog altijd bevindt voor de
Antwerpsche Stadsboekerij verdiende de her-
opwekker van onze Vlaamsche letteren ten volle.
Hij is het immers geweesthij, de eenvoudige
en jarenlange miskende volksjongen, die ons volk
het Vlaamsche boek heeft leeren liefhebben.
In de grootste nijverheidssteden of in het zie
ligste en onbeduidendste dorpje werden zijn ro
mans in den huis- of vriendenkring voorgelezen.
Toentertijd waren er vijftigduizenden ongeletter-
den in ons land. Men kan zich gemakkelijk voor
stellen welk een grenzelcoze vreugde en welk een
nooit gekend genot, die leden moesten smaken,
bij het hooren voorlezen van die aantrekkelijke
en zoo eenvoudige geschreven romans, waarin zij
hun eigen stem vernamen en hun eigen beeld
ontwaarden.
Altijd, immer, sedert een eeuw heeft ons pu
bliek de letterkundige producten van onzen hcog-
staanden auteur gewaardeerd. Generaties zijn op
gegroeid en heengegaan met het lezen van zijn
onovertroffen volksche en idealistische romans.
Ook ons geslacht heeft nog een uitgesproken lief
de voor den schepper van De Leeuw van Vlaan
deren Zijn werken worden door jong en oud
nog met evenveel leeslust als vroeger gelezen.
Zulks bewijst welsprekend, dat wij, Vlamingen,
onze verdienstelijke mannen naar waarde blijven
schatten.
Niet alleen in het Vlaamsche land verwierf
Hendrik Conscience een overweldigenden bijval,
maar ook bij andere natiën was het een echte
triomf.
Na Walter Scott en Charles Dickens, is Con
science wel een van de meest vertaalde schrijvers.
Welk een eer voor onze Vlaamsche letteren
Tot staving van deze bewering kunnen onweer-
leebare bewijzen aangehaald worden.
De Fransche meesterlijke vertalingen van Le-
brocquy en Woquier hebben een weergaloos suk-
ses geboekt. Deze knappe vertalers oogstten even
veel roem als den auteur zelf. Frankrijk betreur
de od een oogenblik dat onze Vlaamsche letter
kundige niet in het Fransch schreef, wat hij ten
andere met hetzelfde meesterschap had kunnen
doen. Graag had het onzen talentvollen en fijn-
gevceligen Conscience onder zijn hommes de
lettres willen tellen.
In Duitschland verschenen verscheidene onaf
hankelijke vertalingen. Tn 1870 beleefde Het
Wonderjaar er zijn vijfde uitgave. Ten andere,
het geboorteland van Goethe koesterde immer
een biizondere sympathie voor de Vlaamsche let
terkundigen.
In Engeland bezorgden Lambert en Bums de
volledige werken van Hendrik Consciencein
Italië waren er eeniee uitgevers van Florence en
Modena die hetzelfde bewerkstelligden in Skan-