P AC H A -FOOTBALL- 2de Afd. - C. S. YPER WERVICK SPORT Hendrik Conscience 20 Jaar, N 42 13 Januari 1940 Weekblad - voor het Arrondissement Yper 20 Année, N 42 13 Janvier 1940 Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres Het Ministerie van Openbare Werken en... zeltverzorging - CICHOREI - NOC DE BFSTR 115e VERJARING Zondag 14 Januari 1940 YPERSCHE SOLIDARITEIT Zijn blijvende Populariteit' Hendrik Conscience en het Buitenland HET VPERSCHE Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. 'fel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd LA REGION D'VPRES Redaction Administration et Publicité 34, ru<- au Beurre, YPRKS. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Belge> 40 ct. Ie numéro. Tel. 50» - Les articles non signés sont refuses - o Nauwelijks is de Heer Matagne, socialistisch senator voor Charleroi, tot minister van Openbare Werken benoemd, of wij zien reeds dat in zekere dagbladen een vischje geworpen wordt om een sioek te vangen. Zoo wordt onder meer gewag gemaakt van een ▼oordracht die professor L. Tiscn, bestuurder van het laboratorium voor waterbouwkunde van de universiteit te Gent, onlangs hield te Charleroi over het belang van de moderniseering van het kanaal van Brussel naar Charleroi. Dit kanaal, dat tot in 1933 slechts bevaarbaar was voor schepen van 70 ton, werd reeds een eer ste maal verbreed om het voor schepen van 300 ton toegankelijk te maken. Doch thans klaagt men erover dat de scheepvaart, welke op dit ka- maal sedert die eerste verbetering verdubbelde, er zoo een groote vertraging lijdt tengevolge van de talrijke bochten en van de tunnel van Godar- ▼ille. Deze vertraging heeft tot gevolg, zoo wordt beweerd, dat de gemiddelde uursneiheid siechts 2 km. bedraagt, zoodat men 10 tot 12 dagen noodig heeft om den afstand van Antwerpen naar Char leroi, die 125 km. bedraagt, af te leggen. In Juli 1937, ten tijde van de regeering van Zeeland, werd besloten de moderniseering van het kanaal verder uit te voeren. Dit zou het verkeer te water tus- schen Antwerpen en Charleroi nog doen toenemen en onder meer het verveer van ijzererts bevorde ren. Moest al het ijzererts, dat voor Charleroi be stemd is, wij halen nog steeds aan wat de dag bladen daarover schreven over Antwerpen kunnen verzonden worden, dan zou de aanvoer in onze groote haven van 200.000 tot op 4.000.000 Ion per jaar komen. De havenkosten zouden er door verminderen en omgekeerd zou de econo mische bedrijvigheid in de streek van Charleroi verbeteren. Wij zijn te zeer overtuigd van het nut van alle waterwegen cok van het economisch nut onzer nog te herstellen vaart Yper-Komen om boven staande bewering maar eenigszins in twijfel te willen trekken, doch wij twijfelen er ook geen ©ogenblik aan dat, nu de Heer Matagne minister van Openbare Werken geworden is, de moderni seering van de vaart Brussel-Charleroi een zaak is die als definitief besloten mag aanzien worden. Alle beweegredenen die men vroeger uitvond cm het herstel der vaart Yper-Komen te kunnen ver dagen en zelfs weigeren, technische moeilijkhe den, slechte financieele toestand, enz. zullen plots als bij tooverslag uit den weg geruimd worden, men zal ze niet eens aanhalen en, daar waar men geen 80 millioen vinden kan om de door oorlogs feiten beschadigde vaart Yper-Kcmen te herstel len, om de streek, die alles offerde voor het heil van het land, in staat te stellen haar vroegeren welstand te herwinnen, zullen thans horderde millioenen gevonden worden om den Heer Ma tagne toe te laten zijne streek, die reeds zooveel gunsten verkreeg, aangenaam te zijn. Ten andere lazen wij ook niet dat de Heer mi- sister Vanderpocrten zelf, die nu de portefeuille v turnt* mtmimtmimt EN S K. B. V. B. YPEBSCH STADIUM 1939-1940 om 14 uur TEGEN INGANG3 FRANK. Tribune1 Fr. opleg Zitplaatsen 2 Fr. opleg. van Binnenlandsche Zaken heeft overgenomen, Maandag 11., toen hij het gezag aan den nieuwen minister van Openbare Werken overdroeg en hem het personeel van het departement voorstelde, de hoop uitdrukte dat de Heer Matagne de werken zal kunnen laten uitvoeren om de overstroomin gen te beletten die dcor de Samber in de streek van Charleroi veroorzaakt worden... Den nieuwen minister wordt dus van meet af op het hart gedrukt vooruit en vooral voor zijn eigen streek te zorgen. Dit is overigens een wei nig in de gewoonte getreden van de ministers van Openbare Werken, die dan cok wel den titel van ministers van zelfverzcrging verdienen, niet dat wij ze beschuldigen eerst hun eigen persoon te verzorgen, maar omdat allen steeds blijk heb ben gegeven zoozeer bekommerd te zijn om, van hun voorbijgaand ministerschap, zooveel voordee- len mogelijk los te krijgen vcor de streek wier gekozene zij zijn. Zoo zagen wij reeds opvolgenlijk, als ministers van Openbare Werken, den Heer Sap die zorgde voor de vaart van Roeselareden Heer Merlot, wiens groote bezorgdheid vooral ging naar Luik, de Luiksche tentoonstelling en de afdamming van Eupen den Heer Balthazar die den Heer Merlin, ingenieur van Bruggen en Wegen, van Yper naar Gent verplaatste om aldaar de groote werken der waterverbinding Gent-Brugge te leiden, en ein delijk den Heer Vanderpoorten die ernaar streef de het voorstel door te drijven dat Lier met het Albertkanaal moet verbinden bij middel der vaart Viersel-Lier. Wanneer wij dit alles bedenken, dan moeten wij besluiten dat het voor Yper hoogdringend is ook eens een minister van Openbare Werken te hebben, willen wij onze stad en streek van den volledigen ondergang redden en eindelijk ook eens ten minste datgene zien bekomen wat zij voor het heil van het vaderland verloren en. waar op zij ontegensprekelijk recht hebben. Plaatsgebrek heeft tot hiertoe belet den volle digen uitslag te geven van den Bridge en Whist prijskamp ingericht door de T. C. Y. ten vcor- deele der Ypersche Solidariteit. ZiehierBridge 1) Mevrouw de MeulenaereDr Daelemans. 2) HH. Kapiteins en Lurquin. 3) HH. Indervuyst en Dedulle. Whist 1) H. A. Desmui2) H. G. Veys. De prijskamp bracht een schoone som op die door de T. C. Y. aangevuld werd tot 1000 fr. Deze prachtige uitslag bewijst ontegenspreke lijk dat de geruchten volgens dewelke, ter gele- Vqn de kaarting ingericht door de Con tinental Bridge Club boycot tegen de Ypersche Solidariteit gevoerd werd, van allen grond ont- blcot zijn. o De schoonste eeretitel dien men onzen gelief den Hendrik Conscience, wiens Bella Stock in Het Yperscheverschijnt, heeft toegekend, is deze HIJ LEERDE ZIJN VOLK LEZEN. De grootsche en de prachtigste onderscheidingen, die zelfs aan vele koningen en geleerden niet te beurt vielen tijdens hun leven, werden aan onzen Conscience verleend. Teen deze zijn 73e jaar had bereikt, werd hem een standbeeld opgericht, on danks de wereldberoemde prozatoor zich zelf hiertegen had gekant. Die veelzeggende eeretitel en dat symbolisch standbeeld, dat zich nog altijd bevindt voor de Antwerpsche Stadsboekerij verdiende de her- opwekker van onze Vlaamsche letteren ten volle. Hij is het immers geweesthij, de eenvoudige en jarenlange miskende volksjongen, die ons volk het Vlaamsche boek heeft leeren liefhebben. In de grootste nijverheidssteden of in het zie ligste en onbeduidendste dorpje werden zijn ro mans in den huis- of vriendenkring voorgelezen. Toentertijd waren er vijftigduizenden ongeletter- den in ons land. Men kan zich gemakkelijk voor stellen welk een grenzelcoze vreugde en welk een nooit gekend genot, die leden moesten smaken, bij het hooren voorlezen van die aantrekkelijke en zoo eenvoudige geschreven romans, waarin zij hun eigen stem vernamen en hun eigen beeld ontwaarden. Altijd, immer, sedert een eeuw heeft ons pu bliek de letterkundige producten van onzen hcog- staanden auteur gewaardeerd. Generaties zijn op gegroeid en heengegaan met het lezen van zijn onovertroffen volksche en idealistische romans. Ook ons geslacht heeft nog een uitgesproken lief de voor den schepper van De Leeuw van Vlaan deren Zijn werken worden door jong en oud nog met evenveel leeslust als vroeger gelezen. Zulks bewijst welsprekend, dat wij, Vlamingen, onze verdienstelijke mannen naar waarde blijven schatten. Niet alleen in het Vlaamsche land verwierf Hendrik Conscience een overweldigenden bijval, maar ook bij andere natiën was het een echte triomf. Na Walter Scott en Charles Dickens, is Con science wel een van de meest vertaalde schrijvers. Welk een eer voor onze Vlaamsche letteren Tot staving van deze bewering kunnen onweer- leebare bewijzen aangehaald worden. De Fransche meesterlijke vertalingen van Le- brocquy en Woquier hebben een weergaloos suk- ses geboekt. Deze knappe vertalers oogstten even veel roem als den auteur zelf. Frankrijk betreur de od een oogenblik dat onze Vlaamsche letter kundige niet in het Fransch schreef, wat hij ten andere met hetzelfde meesterschap had kunnen doen. Graag had het onzen talentvollen en fijn- gevceligen Conscience onder zijn hommes de lettres willen tellen. In Duitschland verschenen verscheidene onaf hankelijke vertalingen. Tn 1870 beleefde Het Wonderjaar er zijn vijfde uitgave. Ten andere, het geboorteland van Goethe koesterde immer een biizondere sympathie voor de Vlaamsche let terkundigen. In Engeland bezorgden Lambert en Bums de volledige werken van Hendrik Consciencein Italië waren er eeniee uitgevers van Florence en Modena die hetzelfde bewerkstelligden in Skan-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 1