Een ongenadige strijd op leven of dood MACINOT- en de SIECFRIEDLIJN Uitgifte van Schatkistcertificaten LEON GRILLET Onze Aardrijkskundige Rubriek GELEIBRIEVEN (PASSAVANTS) 2 EENIGF KANTTEEKENINGEN OVER DE Gansch de wereld houdt thans onafwendbaar den blik gevestigd op twee betonnen, ijzeren en versterkte ondergrondsche gangen. De Franschen noemden de hunne in een opwelling van gewet tigde trots en nationale fierheid de Maginot- lijn de Duitschers gaven aan de hunne een svmbolischen en hardklinkenden naamde Siegfriedlijn Het zijn deze twee reusachtige, ja, bijna onin- neembare bolwerken, die zullen beslissen over de eindoverwinning of over de vernederende ne derlaag De Maginot- en de Siegfriedlijn hebben thans ook heelemaal de oorlogstaktiek gewijzigd. Het huidige, betreurenswaardig konflikt geeft hier van wel het beste bewijs. Van uit die ondergrondsche, honderden kilo meter lange wal, slaan de vijanden elkander nauwlettend gade. Weinig ontgaat aan hun scher pe en aanhoudende waakzaamheid en alles wordt zorgvuldig neergeschreven. Met spanning, met ongeduld zelfs wordt het groote en het vreeselijke oogenblik verbeid. Wie zal de aanval wagen En hoe En wanneer Een moordend, ongenadig en helsch vuur zal dan uit een van die versterkte verdedigings muren opgaan. Kanonnen zullen donderen ma chinegeweren knetteren en geweerschoten knal len. Een stormloop zal dan plaats hebben een aanval zonder weerga in de wereldgeschiedenis. Gehinderd door den rook verdwaasd door het oorverdoovend gerucht, tegengewerkt door het geschut en allerlei andere hindernissen zullen tienduizenden aanvallers neergeveld worden. En snikkend of kermend en gemarteld door hun wonden zullen zij sterven. En nochtans, deze be- klagenswaardigen hadden het leven eveneens zoo onuitsprekelijk lief. De man, die het reuzenplan bedacht tot het bouwen van die Fransche grensversterking, was de Franschman André Maginot. In gouden let ters zal dezes naam prijken in de Fransche ge schiedenis. Het is dan ook maar billijk dat het Fransch bolwerk den naam draagt van den ont werper. De Maginotlinie, het meesterwerk van het immer-zoekende menschelijke genie, werd dan ook tot stand gebracht om Frankrijk bijzonder lijk tegen een mogelijken Duitschen inval te vrijwaren. Het verwekt verbazing en verwondering dat de thans beroemde Maginot( den wereldoorlog als een eenvoudigen en onbekenden sergeant door maakte. Een andere politieke grootheid bevond zich in hetzelfde geval. Zijn naam is nu over bekend en verwekt bij het uitspreken ervan de gedachte aan vuur en bloed... Hitier En wat zijn beide mannen thans geworden De iactueele gebeurtenissen geven dagelijks ant woord op deze vraag. Toen de wereldoorlog uitgeraasd, eindelijk uit gewoed was, ontpopte de vroegere sergeant Ma ginot zich tot een doorinvloedrijke personali teit. Zoo bracht hij het tot minister van oorlog. In November van 1929 was hij nogmaals werk zaam in deze verheven functie. Reeds was hij heelemaal in beslag genomen met een ongewoon verdedigingsplan, dat hij van 's morgens tot 's avonds overwoog. Het was zijn intens verlangen, zijn levendigste hartewensch om zijn eigen vaderland op een doeltreffende ONAFHANKELIJKHEIDSLEENING VAN BELGIË. o Deze certificaten zijn uitgegeven in BONS aan drager van 1000 fr. of 10.000 fr. voor een termijn ▼an 4 maand, 8 maand of 1 jaar Interest: 2.40 netto voor de certificaten op 4 maand 2,70 netto voor de certificaten op 8 maand 3,00 netto voor de certificaten op 1 jaar. De interesten, vrij van alle werkelijke belas tingen of taxen, zijn betaalbaar op voorhand. Gewaarborgde terugbetaling na 4 maand, 8 maand of 1 jaar na den dag van uitgifte. De inschrijvingen kunnen kosteloos en naam loos gedaan worden bij Wisselagent Correspondent bij de Beurs van Brussel 31, MEENENSTRAAT, 31, YPER Tel. 144 BEURS WISSEL COUPONS wijze te beschermen. De gruwelen van 1914-18 mochten zich hoegenaamd niet meer herhalen. Alzoo kwam deze vaderlandslievende en vin dingrijke Fransche staatsman op het geniaal denkbeeld om een reusachtige, ondergrondsche gang uit staal en beton te bouwen. Hij zelf werkte onvermoeibaar en vol begeeste ring gedeeltelijk het grootsch opgevat plan uit, dat daarna door een keurbende van technische ingenieurs werd uitgevoerd. Dat was de eerste en de moeizaamste stap, op den weg naar een doeltreffenden en aangepasten verdedigingsgor del voor het Fransche volk. In 1935 werd de versterkte Maginotlijn vol tooid. Gansch Frankrijk jubelde. Daarna werd er natuurlijk nog in die reusachtige vesting voortgewerkt. Deze moest ten andere verrijkt worden met het passende en allermodernste strijdmateriaal. Eentonig is het uitzicht op den begaanbaren bovengrond van de Maginot-lijn. Tusschen tal rijke struiken en boomen zijn de uiteinden van de kanons. de periskopen en andere waarne mingsinstrumenten heel goed verborgen. Het is vanzelfsprekend, dat er in deze merk waardige vesting zich gangen en gaanderijen be vinden. Overal werd voor de grootste gerieflijk heid gezorgd. Vermelding verdient het feit dat in de verschillende verdiepingen slaapvertrekken, machinekamers, kantines en hospitaalzalen wer dén ingericht. Deze liggen eveneens niet in het bereik van het vijandelijk vuur. Men behoeft er de luchtaanvallen niet te vreezen. Het begaanbare terrein, dat zich voor de Magi notlijn uitstrekt, leent zich niet tot aangename uitstapjes. De dood loeroogt er overalOnom- werpbare tankvallen, netwerken met prikkel draad en mijnvelden maken het naderen van de infanterie-troepen uiterst moeilijk. De aanvallers stellen zich in een groot levensgevaar. De tanks en andere, gemotoriseerde eenheden hebben eveneens met dezelfde bijna onoverkombare hin derpalen te kampen. De Duitschers op hun beurt namen eveneens hun voorzorgen. Zulks gebeurde echter wat te laattijdig. Zij legden hun beruchte Siegfried- verschansing aan. Een echt leger van werklieden heeft in een overversneld tempo en met alle menschelijke krachten aan het tot standbrengen van deze ge arbeid. De Siegfriedlijn gelijkt wel aan de Fransche ondergrondsche versterking. Van een merkelijk verschil tusschen de verbindingsgangen, bewaar-, verblijf- en andere toevoerplaatsen kan hier trou wens geen sprake zijn, Uit betrouwbare bron werd vernomen dat de Duitsche verdedigingslinie, die aan de Wester- grens gelegen is, tusschen de 17.000-18.000 pant ser- en betonwerken bevat. Deze verdedigings muur strekt zich uit èn van de Hollandsche tot èn met de Zwitsersche grens. Dit gebied, gelijk het eveneens bij de Franschen het geval is, wordt ook nog beschut door drie of vier andere ver sterkte lijnen, die soms veertig of vijftig kilo meter in het land binnendringen. In Juni 1938 had Dr. Todt, die met het bouwen van de Siegfriedlijn belast was, 35.000 man on der zijn gebied. Reeds vanaf September steeg het getal arbeiders tot 342.000. Hierbij moeten nog de 100.000 arbeiders van den Duitschen werk- dienst bijgevoegd. En ten slotte werden bij die ongewone, reusachtige, echte, twintig-eeuwsche werken nog infanterie-troepen bijgevoerd. We eerbiedigen dan ook de waarheid, wanneer we hier neerschrijven dat er dus dagelijks 500.000- 525.000 arbeiders aan deze Duitsche ondergrond sche versterking werkten. Velen zijn de meening toegedaan dat de waar de van de Siegfriedlijn dient onderschat. De uit voering van dezelfde moest immers veel te snel geschieden. In deze woorden ligt veel waarheid besloten. Te laat werd met het optrekken van deze lijn begonnen, zoodat met vereenigde krach ten in een minimum tijds, Duitschland eveneens zijn versterkte verdedigingsmuur moest bezitten. Duizende malen werd dan ook reeds de vol gende vraag gesteld Welke is de sterkste lijn de Maginot- of de Siegfried-versterking Een antwoord op deze vraag schijnt moeilijk en ingewikkeld. De uitspraak dient aan bevoegde veldheeren overgelaten. Wegens de hierboven- aangehaalde redenen, denken wij echter dat de Fransche lijn het wel op de Duitsche zou be halen. Doch wij verzekeren zulks niet met klem. Het geldt hier enkel een eenvoudige vooropzet ting. De komende dagen of weken zullen op boven staande actueele vraag het antwoord geven. Wat ons nu een ondoorpeilbaar mysterie toeschijnt, zal opgehelderd worden. Dan zal de waarde van de Maginot- of Sieg friedlijn gekend zijn. Maar ten koste van hoe- vele honderdduizenden kostbare menschen- offers O- O. o XXX. DE GROOTE ZEEROUTES Nu de oorlog op zee reeds in een zeer acuut stadium is getreden, zal het wel de moeite loo- nen een overzicht te geven van de voornaamste zeewegen over de oceanen van de wereld. Voor af geven wij nochtans enkele algemeene beschou wingen desaangaande. Het stoomschip tracht over 't algemeen den kortsten afstand af te leggen en kiest hiervoor, enkele uitzonderingen van plaatselijken aard uit gesloten, de rechte lijn het zeilschip, voor zoo ver nog zeilschepen op de oceanen varen, is na tuurlijk afhankelijk van de luchtstroomingen en kiest de wegen met voordeelige windrichtingen. Zoo wordt bv. verklaard hoe de Grieken alle moeite hadden om in de Zwarte Zee te gera ken door de Bosporus en de Dardanellen, en hoe de Pheniciërs bijna den Atlantischen Oceaan niet konden bereiken, daar zij werden tegengehouden door de strcoming in de straat van Gibraltar. De Spanjaarden integendeel konden gebruik maken van de passaatwinden die hen naar Mexico brachten en van Mexico naar de Filippijnsche eilanden. Zoo ook begunstigden de moessons de zeevaart op den Indischen Oceaan tusschen In- dië en de kust van Afrika, en tusschen China en Insulinde. Met den vooruitgang der scheepvaart zijn de zeevaartroutes steeds dichter en dichter bij el kaar gekomen en tusschen deze route-bundels be vinden zich uitgestrekte zeewoestijnen als wij het zoo mogen uitdrukken. Van deze uiterst eenzame gebieden maakten de Duitsche schepen bv. de Bremen in het begin van den oorlog gebruik om aan de vijandelijke schepen te ont snappen. De scheepvaartroutes zijn getraceerd naar het principe der orthodromie, d. i. de kleinste boog van den grooten aardcirkel, die door de twee punten van vertrek en van aankomst loopt. Er bestaan in theorie twee gansch onderschei dene systemen voor de zeewegen de maxima- route en de minima-route. Deze worden bepaald door den aard en de waarde van de vervoerde waren. Zware en goedkoope waren gebruiken de maxima-route. Dit is de route der zeestraten en der doorboorde landengtendeze weg verkort het vervoer per spoorweg, dat veel duurder is. Maar voor de haastige reizigers en de dure koop waar gebruikt men de minima-route, d. i. de route der kapen. De eigenlijke zeeweg gaat dan tusschen kaap en kaap en de rest van het traject wordt gedaan per spoor om tijd te winnen. Sommige zeewegen zijn veel drukker bevaren dan andere bv. den noorderlijken Atlantischen Oceaan, de route der Middellandsche zee en het kanaal van Suez, en de route door de straat van Gibraltar' in de richting van Noord- en Zuid- Amerika. Een overdruk en gevaarlijk punt is de bocht om het schiereiland van Bretagne, met zijn vooruitstekende punt en zijn twee eilanden Oessant en Sein. Meer dan de helft van al de schepen van de wereld komen er jaarlijks voor bij en alle kapiteins trachten zoo dicht mogelijk bij de kust te varen, niettegenstaande de mist en de onregelmatige en geweldige stroomingen. Hier ook zou het noodig zijn twee verschillende rou tes vast te stellen, zooals dit reeds geschiedt voor de route van den noordelijken Atlantischen Oce aan, van de Antillen en van Gibraltar naar Ame rika. Op de eerste zijn de heen- en terugwegen gescheiden door een strook van 40 mijlen en op elk dezer wegen nemen de vaartuigen hun recht- schen kant, net zooals voor het automobielver- keer. Om verder nog de ijsbergen te vermijden, veranderen de routes van breedte, naar gelang van de seizoenen. Van 15 Januari tot 24 Augus tus varen de schepen 60 mijlen meer zuidwaarts. Indien de zeewegen voor de paketbooten on veranderlijk zijn, dan is dit niet het geval met de cargo's, wier routes veranderen volgens de seizoenen, het belang der oogsten in de verschil lende landen, de economische ontwikkeling van de landen, de nieuwe producties. Deze schepen berekenen hun beste kansen naar de schoonste en beste ladigen, zoodat zij het minst mogelijk op ballast varen. Ledige schepen zoeken naar een lading zoo dicht mogelijk bij het punt waar ze gelost- hebben. Maar als de afstand te groot is, dan kan het voordeeliger zijn naar het vertrek punt terug te keeren, liever dan naar een proble matieke lading te wachten, want een boot die wachtverliest zijn algemeene onkosten en de intrest van zijn kapitaal. De voornaamste scheepvaartroutes zullen nu in de volgende kronieken worden besproken. Ge deeltelijk is dit reeds geschied bij de behande ling van de groote zeekanalen, waarover wij dus niet meer zullen spreken. «Mercator». zijn te verkrijgen ten bureele dezer.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 10