PACHA
De Geschiedenis
van een Oorlog
2
En TOCH Iv
Cichorei
NOC de beste.
gansch nieuwe vaart te graven voor schepen van Ziedaar enkele interessante gegevens over de
600 ton vanaf Nimy tot aan Blaton, 't zij op een groote waterwerken die men reeds begonnen is
afstand van 21 kilometer en van daar voort zou of die men zinnens is in het Henegouwsche uit
dan de bestaande vaart van Pommeroeul naar te voeren.
Antoing over een afstand van 13 kilometer ver- Dat men ons thans niet meer kome zeggen dat
breed en uitgediept worden. Op dit gedeelte zou- er geen geld is voor het, in vergelijking met de
den slechts twee nieuwe vakken gegraven wor- elders uitgevoerde of ontworpen werken, kleine
den, een van 2 kilometer te Blaton en een van werk van herstel der vaart Yper-Komen.
4 kilometer tusschen Maubray en de Schelde. Op Dat men ook niet meer bewere dat onze vaart
dit laatste vak zal men de talrijke panden van van geen economisch nut is, want door het bo-
het huidig kanaal vermijden door er twee slui- venstaande hebben we gezien dat men te Char-
zen van ieder 9 m. val te bouwen. Van Maubray leroi juist dezelfde argumenten gebruikt als wij
naar Nimy zal de nieuwe vaart slechts een pand hier en wat waar is voor Charleroi moet, natuur
vormen, wat zal toelaten de negen thans be- lijk steeds alle verhouding in acht genomen, ook
staande sluizen tusschen Nimy en Blaton af te waar zijn voor Yper. Geen twee maten en twee
schaffen. De breedte der vaargeul wordt zoo j gewichten. Wij zijn allen Belgen gelijk wanneer
voorzien dat twee schepen van 600 ton elkaar het er op aankomt belastingen te betalen en het
kunnen kruisen nevens een derde schip van 600 land te dienen, wij eischen dan ook dat wij op
ton dat gebeurlijk aan den oever zou gemeerd denzelfden voet als de anderen zouden behan-
zijn. In de streek der koolmijnen wordt er in de deld worden. Lijdt Henegouwen aan een econo-
bedding der vaart een waterdichte asphaltbe- mische crisis, de bevolkingstatistieken, die wij
kleeding voorzien van, zooals een maquette het vroeger publiceerden, bewijzen dat Yper en de
in de Watertentoonstelling van Luik voorstelde. 1 streek ook en nog meer aan deze crisis, en vooral
10 centimeter dikte. Het geheele werk voorziet nog aan de gevolgen der totale vernieling van
een uitgaaf van ongeveer 200 millioen frank. 1914-1918 lijden.
600 ton. alhoewel deze sectie ook de doorvaart
toelaat va n schepen van 1350 ton. Zij telt slechts
6 sluizen voor een afstand van 22 kilometer.
Tengevolge van de talrijke sluizen, 37 voor een
totalen afstand van 72 kilometer, van de tunnel
van Godarville, van de moeilijke doorvaart van
La FIéchères. waar zich voortdurend grondinstor-
tingen voordoen, van de verouderde kunstwer
ken die men nog in de eerste sectie aantreft en
van de vele bochten en abnormaal korte panden
stroomopwaarts van Ronquières, kan een schip
op die vaart slechts een commercieele snelheid
van 2 kilometer per uur ontwikkelen en heeft
het drie dagen en half tot vier dagen noodig om
van Charleroi naar Brussel te varen.
Daar die vaart aan het steeds stijgend trafiek,
dat van 1.554.000 ton in 1929 tot 3.033.000 ton in
1936 klom, niet meer beantwoordde, en ten einde
de vervoerkosten te verminderen, verminde
ring die men op meer dan 5 frank per ton
schat miek de Maatschappij van het Zeeka
naal van Henegouwen een ontwerp op van een
gansch nieuw kanaal voor schepen van 2000 ton
vanaf Charleroi tot Clabecq, om dan later het
gedeelte van Clabecq naar Brussel, dat thans
reeds schepen van 1350 toelaat, te verbreeden ten
einde het ook voor schepen van 2000 ton toegan
kelijk te maken.
Die breede waterweg noemde zij het kanaal
Leopold III en moest dus aan Henegouwen de
zelfde voordeelen bieden als het Albertkanaal
aan Luik.
Dit ontwerp vergrootte echter'den afstand met
20 kilometer en was daarbij zeer kostelijk. Het
voorzag een uitgaaf van 3 milliard en het is om
de te hooge kosten dat er van afgezien werd.
Op aandringen der Maatschappij van het ka
naal. richtte de Heer Minister Merlot een onder
zoekscommissie in, die geplaatst werd onder het
voorzitterschap van den Heer Van Mol, gouver
neur van Henegouwen, en die uit de volgende
leden bestond M.M. Decoux, Pasteur, Rousseau,
Gailly en Tison, voor de streek van Charleroi,
er. M.M. Delmer, Van Wetter, Lekenne en Wil-
lame voor het Ministerie van Openbare Werken.
Deze commissie nam al de besluiten en argu
menten der Maatschappij van het kanaal van
Charleroi aan,doch ten einde de kosten te vermin
deren werd door het Beheer van Bruggen en We
gen een ander ontwerp ingediend dat grooten-
deels den loop der oude vaart volgt, doch deze op
vele plaatsen rechttrekt en alleen van Godarville
naar Ronquières een weinig van den ouden weg
afwijkt. In plaats van 37 sluizen, zou de nieuwe
vaart nog slechts 16 sluizen tellen of misschien
10 en 3 ophalers van een val van 20 tot 30 meter.
De vaart zou voorzien worden voor schepen van
1350 ton met een breedte van 42 m. aan de opper
vlakte en een diepte van 3 m. 50. De kosten van
dit werk worden geraamd op 750 millioen frank.
Het Beheer van Bruggen en Wegen zou daarbij
nog zinnens zijn dit grootsch werk te volledi-
gen door een vertakking ten einde de nijverhe
den van het centrum en het Zuiden van Hene
gouwen met het nieuw kanaal te verbinden.
Een ander groot werk, waarvan de uitvoering
thans reeds begonnen werd, is het kanaal van
Nimy naar Antoing. De Heer Minister Matagne
verklaarde wel dat de werken dier vaart, waar
van de kosten te hoog beloopen, zullen gestopt
worden te Tertre, dat aldus een belangrijk nij
verheidscentrum wordt, doch iedereen is ervan
Overtuigd dat het gansche werk later wel zal
uitgevoerd worden aooals het eerst voorzien
werd.
De waterweg vanaf Obourg tot aan Antwer
pen. langs Antoing, bedraagt een afstand van
215 kilometer. Het verkeer geschiedt tegenwoor
dig door de vaart van Bergen naar Condé, de
yaart van Pcenmerceul naar Antoing en de
Sèiiclde. De vaartafstand vanaf Obourg tot Pé-
ronoes-lez-Antoing, waar de vaart de Schelde
yervoe&t, beloopt ajzoo 48 kilometer en op dit ge
deelte telt men 19 sluizen die slechts de versas-
sing van een schip toelaten, wat aanzienlijke
Vertraging voor gevolg heeft. Tot heden is die
vaart alleen toegankelijk voor schepen van 300
ton, ep doorgaans moet men twee dagen en half
tqt <^pe dagen varen om den afstand van Obourg
naar Antoing af te leggen. Het totale tijdverlies
aan de sluizen is er grooter dan den tijd die noo
dig is om den werkelijken doortocht te doen.
Niettegenstaande deze ongunstige toestanden is
ook hier het trafiek in ruime mate gestegen. Van
770.000 ton in 1913, bereikte men een verkeer van
2.400.000 ton in 1938. \rtono? ioi onto.
Om er de scheepvaart te vergemakkelijken be
sloot het Beheer van Bruggen en Wegen een
ttw' T9 21 liJ'K. ïhiV/ -*b rfoob .nosiulp 0C fl'j! CIO
VRIJDAG 15 MAART 1940
FRANSCH-DUITSCH FRONT. De officieele leger-
berichten melden dat kalmte voort blijft heerschen op
gansch het front. Twee Duitsche patroeljes hebben zich
tot aan de Fransche voorposten in het Westen van de
Vogezen gewaagd, doch zij werden zonder moeite te
ruggedreven. In de Vogezen werden enkele hinderla
gen gelegd, met het gevolg dat een Duitscher krijgs
gevangen werd gemaakt De bedrijvigheid der lucht
macht was door het slecht weder schier volledig stil
gelegd.
BELGIË. Men geeft thans alle hoop op de vis-
scherssloep Z. 47 nog ooit terug te zien en men denkt
dat de boot met man en muis vergaan is. Het lichtschip
Wandelaardat bij het begin der vijandelijkheden
naar Oostende overgebracht werd, zal opnieuw, op ver
zoek der zeekapiteins die naar Antwerpen en Vlissin-
gen varen, zijn vroegere standplaats innemen.
LUXEMBURG. Tijdens den nacht werden, er twee
mannen verrast nabij de betonnen verdedigingswerken
aan de brug van. Langsur. Toen de kerels zich ontdekt
zagen, sprongen zij aiover de brugleuning in de Sauer,
om te trachten al zwemmend den Duitschen oever te
bereiken. Volgens sommige getuigenverklaringen vlie
gen Duitsche vliegtuigen op zeer geringe hoogte over
de grensplaatsen, waar de betonnen blokken en de
stalen deuren worden gefotografeerd.
NEDERLAND. De Nederlandsche Eerste Kamer
heeft het ontwerp van de herschatting der goudvoor
raden van de Nederlandsche Bank aangenomen. Een
Nederlandsch militair vliegtuig is op het vliegplein
van Ypenburg te pletter gestort. De twee inzittenden
werden verkoold.
FRANKRIJK. Geruchten worden Verspreid over
een wijziging in de regeering en de oprichting van een
oorlogskabinet, bestaande uit vijf of zes ministers zon
der portefeuille, die de verantwoordelijkheid voor de
oorlogvoering zouden dragen en het recht hebben over
dringende zaken te beslissen. De Kamer van Volksver
tegenwoordigers stemde het wetsontwerp toelatende
de noodige uitgaven, geraamd op 57 milliard, te doen
voor de behoeften der landsverdediging gedurende den
tweeden trimester 1940.
DUITSCHLAND. Het Duitsch stoomschip La
Corunavan 7.414 ton, dat door een Engelsch oor
logsschip gepraaid was, werd door eigen bemanning
tot zinken gebracht. De bemanning werd door het En
gelsch oorlogsschip gered. Ter hoogte van de kaap
Finistère werd, volgens de kapitein van het Fransche
handelsschip t Formosebij zijn aankomst te Monte
video verklaarde, een Duitsche onderzeeër tot zinken
gebracht door drie Fransche oorlogsbodems die het
konvooi begeleidden. Een andere Duitsche duikboot
werd, nabij de Noord-Oostkust van Engeland, in den
grond geboord door een Britschen treiler, die door de
duikboot aangevallen en zelfs beschadigd was geweest.
In bevoegde Duitsche kringen verklaart men dat het
Reich op dit oogenblik in verschillende richtingen een
groote diplomatieke actie inzet. Het zou zijn betrekkin
gen met het Vatikaan en met de Vereenigde Staten
op een normaal peil wenschen te brengen, het zou
eveneens het sluiten van een defensief verdrag tus
schen de Noorsche staten langs diplomatieken weg
steunen, en het sluiten van een niet-aanvalsverdrag
tusschen Roemenië en Rusland wordt eveneens door
Berlijn ten zeerste gewenscht.
ENGELAND. Te Londen zal, naar men gelooft, het
kantoor voor het aanwerven van vrijwilligers voor
Finland, waar zich ondanks den vrede nog voortdurend
personen komen aanbieden geopend blijven totdat
het Finsche parlement het vredesverdrag zal goedge
keurd of verworpen hebben.
FINLAND. Ingevolge het vredesakkoord moet
Finland ongeveer 30.000 vierkante kilometers van zijn
grondgebied, 't zij minstens een tiende van de totale
ooDervlakte van het land, aan Soviët-Rusland afstaan.
In dit gebied bevinden zichViipuri, de tweede Fin
sche uitvoerhavende streek van Janisüoki met de
metaalfabrieken van Varsila en drie houtf abri eken de
vallei van Vuoksi met de groote vezelstoffabrieken,
enz. Het terugtrekken der Finsche troepen moet plaats
hebben tusschen 15 en 25 Maart, met uitzondering van
den sector van Petsamo, waar een uitstel is verleend
tot 10 April. Hangoe moet vóór 23 Maart ter beschik-
kine van de Russen worden gesteld. De ontruiming der
bevolking van Viipuri mag duren tot 19 Maart, voor
Hangoe tot 23 Maart, en voor Sortavalla en Vartsila
tot 26 Maart. Men schat het aantal haardloozen op
500.000 doch er bleven maar 100.000 burgers meer in de
afgestane gewesten de anderen waren reeds vroeger
weggevoerd De bewoners van de Karelische land
engte zullen waarschijnlijk naar het midden van Fin
land overgeplaatst worden. Die van de oevers van het
Ladogameer zullen zoo mogelijk ondergebracht wor
den langs de Westkust, in de districten Vasa en Abo
ITALIË. M. Sumner Welles, komende uit Parijs
over Turijn, is heden namiddag te Rome aangekomen.
De begrooting der Italiaansche luchtmacht, geraamd
op meer dan drie milliard lire voor 1940-41, is met
eenparigheid van stemmen door de corporatieve fas
cistische Kamer goedgekeurd geworden.
ZWEDEN. Het Zweedsch stoomschip Norma
van 1.022 ton. dat met een lading hout Gibraltar had
verlaten, is sedert den 7 Februari 11. verdwenen met
zijn bemanning van 18 koppen.
ZATERDAG 16 MAART
FRANSCH-DUITSCH FRONT. Op de wegen van
Elzas en Lorreinen heeft men de laatste dagen geen en
kele gebeurtenis meer waargenomen. Ook de lucht-
operaties zijn tot een minimum herleid. De Fransche
luchtmacht beperkte zich bij enkele verkenningsvluch
ten boven de Duitsche linies, en ook de Duitsche vlie
gers voerden enkele verkenningsraids uit. Naar uit
Duitsche bron gemeld wordt, werden Fransche ver
kenners teruggedreven nabij den Hammelsberg en
Perl. De bedrijvigheid van artillerie en luchtmacht op
de Westergrens was beperkt. Twee Fransche vlieg
tuigen van het Morane-type, die nabij Liederscheid
Duitsche soldaten met hun mitrailleuzen beschoten,
werden door de luchtafweer verjaagd. Op den Boven-
Rijn deden de Franschen verschillende aanvallen. Het
Fransch stafbericht van 's avonds luidde als volgt
Wederzijdsche artilleriebedrijvigheid in de streek
van de Saar. Vijandelijke patroeljes werden door onze
posten teruggedreven ten Westen van de Vogezen.
Schietpartijen langs den Rijn
FRANKRIJK. De Britsche staatssecretaris voor
Koloniën, M. Mac Donald, is heden namiddag op het
vliegveld van Le Bodrget aangekomen. Hij zal bespre
kingen voeren met M. Mandel, Fransch minister van
Koloniën. De Fransche Senaat heeft met eenparige
stemmen de motie van vertrouwen in de Regeering
goedgekeurd.
ENGELAND. De Britsche vrachtboot Milrose
metende 50(00 ton, die van Antwerpen kwam, is in de
lucht gevlogen vóór Zeebrugge, ter hoogte van het
lichtschip Westhinder Men vermoedt dat het schip
door een mijn of door een torpedo- getroffen werd.
Nederlandsche motorbooten, die op weg waren naar
Zeebrugge en zich in de nabijheid van het Engelsch
schip bevonden, konden enkele schipbreukelingen op
pikken, doch tot dusver telt men nog 19 vermisten. De
Heer Chamberlain ontving van M. Sumner Welles een
telegram van bedanking voor het onthaal dat hij te
Londen genoten had, waarop de Heer Chamberlain
antwoordde dat het voor hem een gunst was persoon
lijk met den Heer Welles kennis te mogen maken. De
mannen, die in 1939 den leeftijd van 25 en 26 jaar be
reikten, zullen zich onderscheidenlijk op 6 en 27 April
1940 voor den militairen dienst moeten laten inschrij
ven.
FINLAND. Het Finsch Parlement heeft het
Finsch-Russisch vredesverdrag goedgekeurd met 145
stemmen tegen 3 De Finsche eerste minister, M. Ryti.
verklaarde in een rede dat de hulp der verbondenen
niet gevraagd werd, omdat dit er zeker toe geleid zou
hebben Finland in den grooten oorlog mee te sleuren
en het slagveld van het Westelijk front naar Skan-
dinavië te verplaatsen. Daarbij werd de hulp te laat
geboden om nog van eenig nut te kunnen zijn, en het
was, door de weigering van Zweden en Noorwegen
troepen door te laten, geenszins zeker dat de geboden
hulp in Finland had kunnen geraken. Door den vrede
te kiezen, denken wij voor het oogenblik het best ge
handeld te hebben. De toekomst zal dit uitwijzen.
Thans, zoo besloot de eerste minister, zullen wij met
het zwaard in de eene hand en de spade in de andere,
zonder verbittering jegens onverschillig wie, werken
aan den wederopbouw van ons land. Voorstellen wer
den reeds gedaan om drie gansch nieuwe steden te
bouwen, welke zullen genoemd worden Viipuri, Han
goe en Sortavala.
ZWEDEN. Duizenden Zweedsche autovoertuigen
van allen aard zijn op weg naar Finland, om aldaar
mede te helpen aan de ontruiming der bevolking uit
de aan Rusland afgestane gebieden. Het Zweedsch
stoomschip Osmanmetende 1316 ton, dat op weg
was naar Engeland, is 's nachts tijdens den storm ge
strand ten Noorden van Risoer
NOORWEGEN. De Noorsche regeering heeft 24
bombardementsvliegtuigen alsook onderdeelen besteld
aan een Amerikaansche firma, voor een bedrag van
anderhalf millioen dollar.
ITALIË. M. Sumner Welles werd te 9 u. door den
koning van Italië ontvangen. Het verhoor duurde drie
kwart uurs. Onmiddellijk daarna begaf de vertegen
woordiger van President Roosevelt zich, vergezeld
door M. William Philips, gezant der Vereenigde Staten
te Rome, naar het paleis Chigi, waar hij een onder
houd had met graaf Ciano. Korts na zijne aankomst
aldaar, kwam ook de Duitsche gezant te Rome, M.
von Mackensen, in het paleis Chigi aan. M. Sumner
Welles verliet het paleis Chigi om 11 u. 10. na onge-