PACHA De Geschiedenis van een Oorlog 2 En TOCH Iv Cichorei NOC de beste. gansch nieuwe vaart te graven voor schepen van Ziedaar enkele interessante gegevens over de 600 ton vanaf Nimy tot aan Blaton, 't zij op een groote waterwerken die men reeds begonnen is afstand van 21 kilometer en van daar voort zou of die men zinnens is in het Henegouwsche uit dan de bestaande vaart van Pommeroeul naar te voeren. Antoing over een afstand van 13 kilometer ver- Dat men ons thans niet meer kome zeggen dat breed en uitgediept worden. Op dit gedeelte zou- er geen geld is voor het, in vergelijking met de den slechts twee nieuwe vakken gegraven wor- elders uitgevoerde of ontworpen werken, kleine den, een van 2 kilometer te Blaton en een van werk van herstel der vaart Yper-Komen. 4 kilometer tusschen Maubray en de Schelde. Op Dat men ook niet meer bewere dat onze vaart dit laatste vak zal men de talrijke panden van van geen economisch nut is, want door het bo- het huidig kanaal vermijden door er twee slui- venstaande hebben we gezien dat men te Char- zen van ieder 9 m. val te bouwen. Van Maubray leroi juist dezelfde argumenten gebruikt als wij naar Nimy zal de nieuwe vaart slechts een pand hier en wat waar is voor Charleroi moet, natuur vormen, wat zal toelaten de negen thans be- lijk steeds alle verhouding in acht genomen, ook staande sluizen tusschen Nimy en Blaton af te waar zijn voor Yper. Geen twee maten en twee schaffen. De breedte der vaargeul wordt zoo j gewichten. Wij zijn allen Belgen gelijk wanneer voorzien dat twee schepen van 600 ton elkaar het er op aankomt belastingen te betalen en het kunnen kruisen nevens een derde schip van 600 land te dienen, wij eischen dan ook dat wij op ton dat gebeurlijk aan den oever zou gemeerd denzelfden voet als de anderen zouden behan- zijn. In de streek der koolmijnen wordt er in de deld worden. Lijdt Henegouwen aan een econo- bedding der vaart een waterdichte asphaltbe- mische crisis, de bevolkingstatistieken, die wij kleeding voorzien van, zooals een maquette het vroeger publiceerden, bewijzen dat Yper en de in de Watertentoonstelling van Luik voorstelde. 1 streek ook en nog meer aan deze crisis, en vooral 10 centimeter dikte. Het geheele werk voorziet nog aan de gevolgen der totale vernieling van een uitgaaf van ongeveer 200 millioen frank. 1914-1918 lijden. 600 ton. alhoewel deze sectie ook de doorvaart toelaat va n schepen van 1350 ton. Zij telt slechts 6 sluizen voor een afstand van 22 kilometer. Tengevolge van de talrijke sluizen, 37 voor een totalen afstand van 72 kilometer, van de tunnel van Godarville, van de moeilijke doorvaart van La FIéchères. waar zich voortdurend grondinstor- tingen voordoen, van de verouderde kunstwer ken die men nog in de eerste sectie aantreft en van de vele bochten en abnormaal korte panden stroomopwaarts van Ronquières, kan een schip op die vaart slechts een commercieele snelheid van 2 kilometer per uur ontwikkelen en heeft het drie dagen en half tot vier dagen noodig om van Charleroi naar Brussel te varen. Daar die vaart aan het steeds stijgend trafiek, dat van 1.554.000 ton in 1929 tot 3.033.000 ton in 1936 klom, niet meer beantwoordde, en ten einde de vervoerkosten te verminderen, verminde ring die men op meer dan 5 frank per ton schat miek de Maatschappij van het Zeeka naal van Henegouwen een ontwerp op van een gansch nieuw kanaal voor schepen van 2000 ton vanaf Charleroi tot Clabecq, om dan later het gedeelte van Clabecq naar Brussel, dat thans reeds schepen van 1350 toelaat, te verbreeden ten einde het ook voor schepen van 2000 ton toegan kelijk te maken. Die breede waterweg noemde zij het kanaal Leopold III en moest dus aan Henegouwen de zelfde voordeelen bieden als het Albertkanaal aan Luik. Dit ontwerp vergrootte echter'den afstand met 20 kilometer en was daarbij zeer kostelijk. Het voorzag een uitgaaf van 3 milliard en het is om de te hooge kosten dat er van afgezien werd. Op aandringen der Maatschappij van het ka naal. richtte de Heer Minister Merlot een onder zoekscommissie in, die geplaatst werd onder het voorzitterschap van den Heer Van Mol, gouver neur van Henegouwen, en die uit de volgende leden bestond M.M. Decoux, Pasteur, Rousseau, Gailly en Tison, voor de streek van Charleroi, er. M.M. Delmer, Van Wetter, Lekenne en Wil- lame voor het Ministerie van Openbare Werken. Deze commissie nam al de besluiten en argu menten der Maatschappij van het kanaal van Charleroi aan,doch ten einde de kosten te vermin deren werd door het Beheer van Bruggen en We gen een ander ontwerp ingediend dat grooten- deels den loop der oude vaart volgt, doch deze op vele plaatsen rechttrekt en alleen van Godarville naar Ronquières een weinig van den ouden weg afwijkt. In plaats van 37 sluizen, zou de nieuwe vaart nog slechts 16 sluizen tellen of misschien 10 en 3 ophalers van een val van 20 tot 30 meter. De vaart zou voorzien worden voor schepen van 1350 ton met een breedte van 42 m. aan de opper vlakte en een diepte van 3 m. 50. De kosten van dit werk worden geraamd op 750 millioen frank. Het Beheer van Bruggen en Wegen zou daarbij nog zinnens zijn dit grootsch werk te volledi- gen door een vertakking ten einde de nijverhe den van het centrum en het Zuiden van Hene gouwen met het nieuw kanaal te verbinden. Een ander groot werk, waarvan de uitvoering thans reeds begonnen werd, is het kanaal van Nimy naar Antoing. De Heer Minister Matagne verklaarde wel dat de werken dier vaart, waar van de kosten te hoog beloopen, zullen gestopt worden te Tertre, dat aldus een belangrijk nij verheidscentrum wordt, doch iedereen is ervan Overtuigd dat het gansche werk later wel zal uitgevoerd worden aooals het eerst voorzien werd. De waterweg vanaf Obourg tot aan Antwer pen. langs Antoing, bedraagt een afstand van 215 kilometer. Het verkeer geschiedt tegenwoor dig door de vaart van Bergen naar Condé, de yaart van Pcenmerceul naar Antoing en de Sèiiclde. De vaartafstand vanaf Obourg tot Pé- ronoes-lez-Antoing, waar de vaart de Schelde yervoe&t, beloopt ajzoo 48 kilometer en op dit ge deelte telt men 19 sluizen die slechts de versas- sing van een schip toelaten, wat aanzienlijke Vertraging voor gevolg heeft. Tot heden is die vaart alleen toegankelijk voor schepen van 300 ton, ep doorgaans moet men twee dagen en half tqt <^pe dagen varen om den afstand van Obourg naar Antoing af te leggen. Het totale tijdverlies aan de sluizen is er grooter dan den tijd die noo dig is om den werkelijken doortocht te doen. Niettegenstaande deze ongunstige toestanden is ook hier het trafiek in ruime mate gestegen. Van 770.000 ton in 1913, bereikte men een verkeer van 2.400.000 ton in 1938. \rtono? ioi onto. Om er de scheepvaart te vergemakkelijken be sloot het Beheer van Bruggen en Wegen een ttw' T9 21 liJ'K. ïhiV/ -*b rfoob .nosiulp 0C fl'j! CIO VRIJDAG 15 MAART 1940 FRANSCH-DUITSCH FRONT. De officieele leger- berichten melden dat kalmte voort blijft heerschen op gansch het front. Twee Duitsche patroeljes hebben zich tot aan de Fransche voorposten in het Westen van de Vogezen gewaagd, doch zij werden zonder moeite te ruggedreven. In de Vogezen werden enkele hinderla gen gelegd, met het gevolg dat een Duitscher krijgs gevangen werd gemaakt De bedrijvigheid der lucht macht was door het slecht weder schier volledig stil gelegd. BELGIË. Men geeft thans alle hoop op de vis- scherssloep Z. 47 nog ooit terug te zien en men denkt dat de boot met man en muis vergaan is. Het lichtschip Wandelaardat bij het begin der vijandelijkheden naar Oostende overgebracht werd, zal opnieuw, op ver zoek der zeekapiteins die naar Antwerpen en Vlissin- gen varen, zijn vroegere standplaats innemen. LUXEMBURG. Tijdens den nacht werden, er twee mannen verrast nabij de betonnen verdedigingswerken aan de brug van. Langsur. Toen de kerels zich ontdekt zagen, sprongen zij aiover de brugleuning in de Sauer, om te trachten al zwemmend den Duitschen oever te bereiken. Volgens sommige getuigenverklaringen vlie gen Duitsche vliegtuigen op zeer geringe hoogte over de grensplaatsen, waar de betonnen blokken en de stalen deuren worden gefotografeerd. NEDERLAND. De Nederlandsche Eerste Kamer heeft het ontwerp van de herschatting der goudvoor raden van de Nederlandsche Bank aangenomen. Een Nederlandsch militair vliegtuig is op het vliegplein van Ypenburg te pletter gestort. De twee inzittenden werden verkoold. FRANKRIJK. Geruchten worden Verspreid over een wijziging in de regeering en de oprichting van een oorlogskabinet, bestaande uit vijf of zes ministers zon der portefeuille, die de verantwoordelijkheid voor de oorlogvoering zouden dragen en het recht hebben over dringende zaken te beslissen. De Kamer van Volksver tegenwoordigers stemde het wetsontwerp toelatende de noodige uitgaven, geraamd op 57 milliard, te doen voor de behoeften der landsverdediging gedurende den tweeden trimester 1940. DUITSCHLAND. Het Duitsch stoomschip La Corunavan 7.414 ton, dat door een Engelsch oor logsschip gepraaid was, werd door eigen bemanning tot zinken gebracht. De bemanning werd door het En gelsch oorlogsschip gered. Ter hoogte van de kaap Finistère werd, volgens de kapitein van het Fransche handelsschip t Formosebij zijn aankomst te Monte video verklaarde, een Duitsche onderzeeër tot zinken gebracht door drie Fransche oorlogsbodems die het konvooi begeleidden. Een andere Duitsche duikboot werd, nabij de Noord-Oostkust van Engeland, in den grond geboord door een Britschen treiler, die door de duikboot aangevallen en zelfs beschadigd was geweest. In bevoegde Duitsche kringen verklaart men dat het Reich op dit oogenblik in verschillende richtingen een groote diplomatieke actie inzet. Het zou zijn betrekkin gen met het Vatikaan en met de Vereenigde Staten op een normaal peil wenschen te brengen, het zou eveneens het sluiten van een defensief verdrag tus schen de Noorsche staten langs diplomatieken weg steunen, en het sluiten van een niet-aanvalsverdrag tusschen Roemenië en Rusland wordt eveneens door Berlijn ten zeerste gewenscht. ENGELAND. Te Londen zal, naar men gelooft, het kantoor voor het aanwerven van vrijwilligers voor Finland, waar zich ondanks den vrede nog voortdurend personen komen aanbieden geopend blijven totdat het Finsche parlement het vredesverdrag zal goedge keurd of verworpen hebben. FINLAND. Ingevolge het vredesakkoord moet Finland ongeveer 30.000 vierkante kilometers van zijn grondgebied, 't zij minstens een tiende van de totale ooDervlakte van het land, aan Soviët-Rusland afstaan. In dit gebied bevinden zichViipuri, de tweede Fin sche uitvoerhavende streek van Janisüoki met de metaalfabrieken van Varsila en drie houtf abri eken de vallei van Vuoksi met de groote vezelstoffabrieken, enz. Het terugtrekken der Finsche troepen moet plaats hebben tusschen 15 en 25 Maart, met uitzondering van den sector van Petsamo, waar een uitstel is verleend tot 10 April. Hangoe moet vóór 23 Maart ter beschik- kine van de Russen worden gesteld. De ontruiming der bevolking van Viipuri mag duren tot 19 Maart, voor Hangoe tot 23 Maart, en voor Sortavalla en Vartsila tot 26 Maart. Men schat het aantal haardloozen op 500.000 doch er bleven maar 100.000 burgers meer in de afgestane gewesten de anderen waren reeds vroeger weggevoerd De bewoners van de Karelische land engte zullen waarschijnlijk naar het midden van Fin land overgeplaatst worden. Die van de oevers van het Ladogameer zullen zoo mogelijk ondergebracht wor den langs de Westkust, in de districten Vasa en Abo ITALIË. M. Sumner Welles, komende uit Parijs over Turijn, is heden namiddag te Rome aangekomen. De begrooting der Italiaansche luchtmacht, geraamd op meer dan drie milliard lire voor 1940-41, is met eenparigheid van stemmen door de corporatieve fas cistische Kamer goedgekeurd geworden. ZWEDEN. Het Zweedsch stoomschip Norma van 1.022 ton. dat met een lading hout Gibraltar had verlaten, is sedert den 7 Februari 11. verdwenen met zijn bemanning van 18 koppen. ZATERDAG 16 MAART FRANSCH-DUITSCH FRONT. Op de wegen van Elzas en Lorreinen heeft men de laatste dagen geen en kele gebeurtenis meer waargenomen. Ook de lucht- operaties zijn tot een minimum herleid. De Fransche luchtmacht beperkte zich bij enkele verkenningsvluch ten boven de Duitsche linies, en ook de Duitsche vlie gers voerden enkele verkenningsraids uit. Naar uit Duitsche bron gemeld wordt, werden Fransche ver kenners teruggedreven nabij den Hammelsberg en Perl. De bedrijvigheid van artillerie en luchtmacht op de Westergrens was beperkt. Twee Fransche vlieg tuigen van het Morane-type, die nabij Liederscheid Duitsche soldaten met hun mitrailleuzen beschoten, werden door de luchtafweer verjaagd. Op den Boven- Rijn deden de Franschen verschillende aanvallen. Het Fransch stafbericht van 's avonds luidde als volgt Wederzijdsche artilleriebedrijvigheid in de streek van de Saar. Vijandelijke patroeljes werden door onze posten teruggedreven ten Westen van de Vogezen. Schietpartijen langs den Rijn FRANKRIJK. De Britsche staatssecretaris voor Koloniën, M. Mac Donald, is heden namiddag op het vliegveld van Le Bodrget aangekomen. Hij zal bespre kingen voeren met M. Mandel, Fransch minister van Koloniën. De Fransche Senaat heeft met eenparige stemmen de motie van vertrouwen in de Regeering goedgekeurd. ENGELAND. De Britsche vrachtboot Milrose metende 50(00 ton, die van Antwerpen kwam, is in de lucht gevlogen vóór Zeebrugge, ter hoogte van het lichtschip Westhinder Men vermoedt dat het schip door een mijn of door een torpedo- getroffen werd. Nederlandsche motorbooten, die op weg waren naar Zeebrugge en zich in de nabijheid van het Engelsch schip bevonden, konden enkele schipbreukelingen op pikken, doch tot dusver telt men nog 19 vermisten. De Heer Chamberlain ontving van M. Sumner Welles een telegram van bedanking voor het onthaal dat hij te Londen genoten had, waarop de Heer Chamberlain antwoordde dat het voor hem een gunst was persoon lijk met den Heer Welles kennis te mogen maken. De mannen, die in 1939 den leeftijd van 25 en 26 jaar be reikten, zullen zich onderscheidenlijk op 6 en 27 April 1940 voor den militairen dienst moeten laten inschrij ven. FINLAND. Het Finsch Parlement heeft het Finsch-Russisch vredesverdrag goedgekeurd met 145 stemmen tegen 3 De Finsche eerste minister, M. Ryti. verklaarde in een rede dat de hulp der verbondenen niet gevraagd werd, omdat dit er zeker toe geleid zou hebben Finland in den grooten oorlog mee te sleuren en het slagveld van het Westelijk front naar Skan- dinavië te verplaatsen. Daarbij werd de hulp te laat geboden om nog van eenig nut te kunnen zijn, en het was, door de weigering van Zweden en Noorwegen troepen door te laten, geenszins zeker dat de geboden hulp in Finland had kunnen geraken. Door den vrede te kiezen, denken wij voor het oogenblik het best ge handeld te hebben. De toekomst zal dit uitwijzen. Thans, zoo besloot de eerste minister, zullen wij met het zwaard in de eene hand en de spade in de andere, zonder verbittering jegens onverschillig wie, werken aan den wederopbouw van ons land. Voorstellen wer den reeds gedaan om drie gansch nieuwe steden te bouwen, welke zullen genoemd worden Viipuri, Han goe en Sortavala. ZWEDEN. Duizenden Zweedsche autovoertuigen van allen aard zijn op weg naar Finland, om aldaar mede te helpen aan de ontruiming der bevolking uit de aan Rusland afgestane gebieden. Het Zweedsch stoomschip Osmanmetende 1316 ton, dat op weg was naar Engeland, is 's nachts tijdens den storm ge strand ten Noorden van Risoer NOORWEGEN. De Noorsche regeering heeft 24 bombardementsvliegtuigen alsook onderdeelen besteld aan een Amerikaansche firma, voor een bedrag van anderhalf millioen dollar. ITALIË. M. Sumner Welles werd te 9 u. door den koning van Italië ontvangen. Het verhoor duurde drie kwart uurs. Onmiddellijk daarna begaf de vertegen woordiger van President Roosevelt zich, vergezeld door M. William Philips, gezant der Vereenigde Staten te Rome, naar het paleis Chigi, waar hij een onder houd had met graaf Ciano. Korts na zijne aankomst aldaar, kwam ook de Duitsche gezant te Rome, M. von Mackensen, in het paleis Chigi aan. M. Sumner Welles verliet het paleis Chigi om 11 u. 10. na onge-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 2