DUITSCHE LECERBERICHTEN De regeling van het vervoer In- en doorvoer van zekere goederen Het lossen en laden der goederenwagens In de Unie der hand- en geestesarbeiders Voorrecht der militaire wagens bij het verkeer Vermijdt- alle sabotagedaden, VRAGEN EN AANBIEDINGEN VAN PERSONEEL plaatst men met succes in onze KLEINE AANKONDIGINGEN HET YPERSCHE 27 12 - 1944» THKf BRITSCHE HANDELSSCHEPEN DOOR BOMMEN GETROFFEN EEN DUITSCHE DUIK-. KOOT KELDERDE REEDS 40 VIJANDELIJKE SCHEPEN, T ZIJ EEN TOTAAL VAN 203.975 B.R.T. NIEUWE LUCHTAANVALLEN OP LONDEN, LIVERPOOL, BRISTOL EN SOUTHAMPTON NACHTE LIJKE BRITSCHi: AANVAL OP BERLIJN EEN VIJANDELIJK KONVOOI EN DE HAVEN VAN DO VER BESCHOTEN DE HAVEN VAN HARWICH DOOR HET ITALIAANSCH LUCHJWAPEN AANGE VALLEN EEN GROOTE ALUMINIUMFABRIEK IN NOORD-SCHOTLAND GETROFFEN MANCHES IER EN ANDERE BELANGRIJKE PLAATSEN MET BOMMEN BESTOOKT. i«fei DONDERDAG 19 DECEMBER 1940 Tengevolge van de ongunstige weersgesteldheid heeft het Duitsche luchtwapen gisteren over dag en bij nacht vlechts gewapende verkenningsvluchten uitgevoerd. In het Kanaal slaagde men er in een koopvaardij schip dcor een bomtreffer in de machines zwaar te be schadigen. Een ander handelsschip werd door een bom van zwaar kaliber op den voorsteven geraakt. De be manning begaf zich daarop in de reddingssloepen. In den nacht van 18 op 19 December wierpen Brit sche toestellen in Zuid-West-Duitschland eenige bom men, welke slechts geringe schade aan gebouwen ver oorzaken. Een burger werd gedood. VRIJDAG 20 DECEMBER Een duikboot meldt dat zij heden haar veertigste vijandelijk handelsschip kelderde. Hierdoor bracht de bevelhebbel* van dezen onderzeeër, kapitein-luitenant Schepke in totaal 203,975 Brt. vijandelijke handels- cheepsruimte tot zinken. Door dit feit is hij de derde duikboot-kommandant. die meer dan 200.000 ton scheepsruimte tot zinken bracht. Bij een aanval van vijandelijke vliegtuigen op een Duitsch bewakingsschip, wist het luchtdoelgeschut van het schip een der vijandelijke toestellen meermaals te treffen, terwijl de vijandelijke torpedo's naast het deel terecht kwamen. Onze uchtvloot hield zich gisteren bezig met verken ningsvluchten boven Groot-Brittanje. In het St-Georg- Kanaal ten Zuiden van het Carnsore-point slaagden onze toestellen erin een schip van 1,200 Brt. met een bom in het midden van 't schip tot zinken te brengen. Tijdens den nacht van 19 op 20 December vielen onze gevechtsvliegtuigen belangrijke oorlcgsobjektieven aan in het centrum van Londen. De aanval bereikte meer dere successen. Engelsche vliegtuigen veroorzaakten tijdens den verloopen nacht met hun bommen in het Westen van Duitschland slechts geringe schade aan woonhuizen. Twee burgers, die zich buiten de schuil kelders bevonden, werden gedood. ZATERDAG 21 DECEMBER In den nacht van 19 op 20 December vielen formaties gevechtsvliegtuigen vcor de oorlogsvoering van belang zijnde doelen aan te Londen, waarbij goede resultaten werden bereikt. Ook over dag wierpen gevechtsvliegtuigen bommen uit boven Londen, verder werd een oorlogsbedrijf te Chelsford zwaar getroffen. De verkenning in de lucht strekte zich over het geheele land uit tot aan de Shet- lands. In den nacht van 20 op 21 December vielen sterke gevechtsvliegtuigformaties buiten voor de oorlogsvoe ring van belang zijnde doelen in Zuid- en Midden-En- geland eveneens de havenwerken en industrieele in stallaties van Liverpool aan, waarbij duizenden spring en brandbommen werden uitgeworpen. Talrijke groote branden, vele kleine branden en ge weldige ontploffingen werden door de bemanningen waargenomen en bevestigen dientengevolge den uitslag van den aanval. In den afgeloepen nacht viel de vijand vooral Ber lijn aan, en was uitsluitend op niet militaire doelen gericht. De Berlijnsch^ Dom alsmede een aantal wo ningen werden beschadigd, terwijl zes burgers wer den gedood en zeventidn gewond, waarvan een deel zich buiten de schuilkelder^ bevonden. Het afweergeschut haalde twee vijandelijke vlieg tuigen naar beneden. ZONDAG 22 DECEMBER In den nacht van 20 op 21 December vielen sterke gevechtsvliegtuigformaties, zooals reeds gemeld *^erd. met goed resultaat Liverpool aan. Bovendien bestook te het luchtwapen voor de oorlogsvoering van belang zijnde doelen te Londeh, Bristol en Southampton als mede een aantal vliegterreinen met bommen. Met het mijnen leggen vóór Britsche havens werd voortgegaan. Over dag beperkte de bedrijvigheid van 'net luchtwapen zich tot bewapende verkenningen, waarbij boven Londen opnieuw bommen werden uitge worpen. Ver dragende batterijen van het leger en van de ma rine beschoten gisteren avond met sukses een dicht bij de Engelsche kust varend vijandelijk konvooi en de haven van Dover. In den nacht van 21 op 22 December werd Liver pool opnieuw door sterke formaties van zware ge vechtsvliegtuigen aangevallen. Omvangrijke branden in het gekozen aktieterrein, doch vooral ln de dokken, konden worden waargenomen. Gevechtsvliegers van het Italiaansche luchtwapen vielen de haveninstellingen van Harwich met goed resultaat aan. In denzelfden nacht wierp de vijand in het Rijksgebied op meerdere plaat sen spring- en brandbommen uit. In twee steden van West-Duitschland werd geringe schade aan gebouwen aangericht Voor de oorlogsvoering van belang zijnde doelen werden niet getroffen. Onder de burgerbevol king werden een persoon gedood en 11 gewond. Twee vijandelijke gevechtsvliegtuigen werden gisteren door jagers naar beneden gehaald een eigen vliegtuig wordt vermist Naar achteraf nog wordt gemeld werden op 20 De cember drie vijandelijke koopvaardijschepen met een totalen inhoud van 15.000 BRT. bij de Engelsche Oost kust van uit de lucht aangevallen. Men slaagde er in twee in konvooi varende schepen tot zinken te bren gen. Met het verlies van het derde schip dient men eveneens rekening te houden. MAANDAG 23 DECEMBER Gisteren beperkte de bedrijvigheid van het luchtwa pen zich over dag ln het algemeen tot het doel van be wapende verkenningen. Ondanks een hevig afweerge schut viel een verkenningsvliegtuig door het uitvoeren van een stoutmoedige vlucht van op geringe hoogte de grootste alumlnlumfabriek. Fort William, in Noord- Schotland aan. Het bedrijf werd ln zijn belangrijkste afdeelingen door treffers met opeenvolgende ontplof fingen ten zwaarste getroffen. In den nacht van 22 op 23 December vielen sterke formaties van zware gevechtsvliegtuigen de belangrijke industrieele bedrijven aan van Manchester, waarbij goede uitslagen werden bereikt. Zoo ontstonden in het fabriekscomplex en in opslagplaatsen reusachtige bran- den. Bovendien werden voor de oorlogsvoering van belang zijnde doelen in Londen. Bristol, Liverpool, Southamp ton, Portsmouth en andere steden aangevallen Met het mijnenleggen vóór Britsche havens werd voortgegaan. In den afgeloopen nacht wierpen vijandelijke vlieg tuigen slechts op eenige plaatsen In het Westelijk, grondgebied een gering aantal spring- en brandbom men uit. Slechts eenige personen werden gewond en ook de schade aan woningen is onbeduidend. Jachttoestellen haalden gisteren een vijandelijk toe stel naar beneden. Een eigen vliegtuig wordt vermist. Gedurende den aanval op de atuminiumfabriek vah Fort William onderschefde zich de bemanning van het verkenningsvliegtuig op zeer bijzondere wijze; deze be stond uit kommandanteerste luitenant Fidorra pi loot luitenant Mündelradio-telegraphistoberfeld- wcbel Bothe en onder-officier Lember. welke het ge schut aan boord bediende. Volgens een besluit van 16 December worden de uit en doorvoer der hiernavermelde goederen onderwor pen aan de voorafgaande overlegging van een machti ging afgeleverd uit naam van den Sekretaris-Generaal van het Ministerie van Ekonomische Zaken 901 Vergaarbakken, voedervaten, kuipen, vaten, trommels, open ketels en andere recipiënten, een in houd van meer dan 100 liter hebbende, de werken op genomen onder Nr 898 uitgesloten. De Duitsche overheid deelt mede: Ingevolge een verordening van den militairen bevel hebber inzake de bespoediging van het verkeer der goederenwagens van 16 December 1940. werd een ver plichting tot lossen en laden van deze wagens inge voerd, ten einde de spoorwegen de mogelijkheid te bie den het den laatsten tijd aanzienlijk gestegen goederen verkeer met den noodigen spoed uit te voeren. Volgens deze verordening zijn de ontvangers en verzenders van goederen en hun afgevaardigden, bv. expediteurs en on dernemers van vervoer verplicht, de ter beschikking gestelde goederenwagens van de spoorwegen binnen de dcor de spoorwegen vastgestelde termijnen te lossen en te laden. Dit geldt ook voor de Zon- en Feestdagen, uitgezonderd de Kerstdagen, Nieuwjaarsdag, de Paasch- en Pinksterdagen. Het pers- en propaganda-bureau deelt mede 1. Andermaal moet erop gewezen worden dat de Unie voorloopig geen persoonlijke aansluitingen aan vaardt. Enkelingen die willen lid worden, dienen zich te richten tot de organisaties aangesloten bij de Unie. 2. Organisaties, die tot geen der groepen B.V.V., A.C.V.. Liberale Vakbonden of Arbeidsorde behooren, kunnen aansluiten door zich rechtstreeks tot de Unie te richten of door hun opneming in een van genoemde groepen te vragen. Het Duitsche militair bestuur deelt mede Luidens een verordening van den Militairen Bevelhebber in België en Noord-Frankrijk werd tijdens de laatste dagen voor de militaire motor wagens een recht van voorkeur ingevoerd voor het verkeer. Aldus werd voor alle autovoerders een duidelijke rechtstoestand geschapen. Volgens deze verordening hebben aan alle kruispunten en tweesprongen de motorwagens der Duitsche Weermacht de voorkeur tegenover alle niet-militaire voertuigen. De militaire motorwagens zijn over het alge meen herkenbaar aan hun staal-grijze kleur en aan hun caracteristieke letterkeetens (beginnend met WH - WM - WL - SS - Pol DR Rad - NSKK, enz.), dikwijls ook aan hun kommando- vlag en aan de uniformen der inzittenden. Dit recht van voorkeur in het verkeer geldt niet tegenover de voertuigen der politie en der brandweer, die aan bijzondere kenteekenen te herkennen zijn. Het geldt eveneens niet op ver keerspunten, waar de verkeersregeling plaats vindt door ambtenaren der politie of door licht signalen. Het niet in acht nemen van dit militair recht van voorkeur wordt gestraft met gevang of een geldboete of één dezer straffen. Bovendien kan het burgerlijk motorvoertuig, dat zich aan over treding schuldig maakt, verbeurd worden ver klaard. Zoo stelt gij u zelf en ook uw Medeburgers Aan geen strafmaatregelen bloot. Geen verveer zonder toelating buiten een kring van 25 kilometer rond het centrum der gemeente. In het Staatsblad is een besluit verschenen, waarvan de voornaamste bepalingen als volgt luiden Niemand mag met een motorvoertuig vervoer van zaken buiten een kring met een straal van 25 kilometer rondom het centrum van de ge meente waar het voertuig thuishoort, verrich ten zonder in het bezit te zijn van een door den leider van het vervoerbureau of zijn gemach tigde uitgereikte vervoersmachtiging. De vervoersmachtiging vermeldt de te vervoe ren koopwaar zoomede den of de te rijden rit of ritten. Zij is geldig voor één vervoer of voor den tijd die er in bepaald is. Als dat vervoer voor rekening van derden ge schiedt, moet het vergezeld gaan van een vracht brief, opgemaakt overeenkomstig het bepaalde in artikel 1 van de wet van 25 Augustus 1891 óf, in voorkomend geval, Van een vervoerbevel door een vervoerbureau afgeleverd ter uitvoering van het bepaalde in het besluit van 30 Augustus 1940. Het ander vervoer moet vergezeld gaan van de faktuur betreffende de vervoerde zaken of van een door. den vervoerder juist en echt verklaard stuk dat den aard, het gewicht of den inhoud van de vervoerde 2aken, het aantal en het bijzonder merk van de colli, de plaats en den datum van verzending, alsmede den naam en 't adres van den bestemmeling vermeldt. Die aanduidingen van de bescheiden die het vervoer vergezellen moeten volstrekt overeenstemmen met die van den reiswijzer. Voor alle vervoer, dat krachtens een vervoers machtiging zoowel voor rekening van der den als voor eigen rekening wordt verricht, moet de vervoerder van den bestemmeling vergen dat deze zijn handteekening en den datum van afle vering in den reiswijzer van het benuttigd voer tuig plaatst. Alleen door zijn handteekening in den reiswijzer te plaatsen, verklaart de bestem meling dat de er in vermelde zaken hem werke lijk werden afgeleverd door het voertuig, waar voor de reiswijzer geldt. Valsche verklaringen, onvolledige verklarin gen of weglatingen worden gestraft. Het rijden met ledige voertuigen. Niemand mag met een ledig bedrijfsmotorvoer- tuig rijden buiten een kring met een straal van 10 kilometer rondom het centrum van de gemeente,' waar het voertuig thuishoort, zonder in het bezit te zijn van een door den leider van het vervoer bureau of zijn gemachtigde uitgereikte machti ging. De machtiging vermeldt welke rit ledig mag gereden worden. Zij is geldig voor één rit of voor. den tijd die er in bepaald is. De aflevering der toelatingen. Voor het afleveren van vorenbedoelde machti gingen is bevoegd de leider van het vervoerbu reau binnen welks gebied de gemeente, waar het voertuig thuishoort, gelegen is. De zone afgebakend door den kring met een straal van 25 of van 10 kilometer omvat gansch hét grondgebied van de gemeenten waardoor die denkbeeldige lijn loopt. Alle vervoerders, wiens bedrijfsmotorvoertuig zich op meer dan 25 kilometer van het centrum van de gemeente, waar het voertuig thuishoort, bevindt en die over geen weervracht beschikt, moet zich op het dichtstbij, op den terugweg ge legen vervoerbureel aanmelden. Voor de toepassing van die bepaling wordt een lijst van de vervoerbureelen door het Ministerie van Verkeerswezen uitgegeven. Ofwel bezorgt het vervoerbureel een weer vracht aan den vervoerder door hem eventueel een vervoerbevel te overhandigen, ofwel laat het bij gebrek aan weervracht, den ledigen terugrit van het voertuig toe en drukt het zijn stempel af op den reiswijzer. Geschiedt de ledige rit naar een andere plaats dan de gemeente, waar het voertuig thuishoort, dan wordt zulks door het ver voerbureel bijzonder in den reiswijzer aangetee- kend. De vervoerder wordt van de hem krachtens dit artikel opgelegde verplichting ontheven in dien hij, om zich naar het vervoerbureel te bege ven, den over den koristen weg berekenden te rugrit met meer dan 20 t. h. moet verlengen. In zekere gevallen kan hij eveneens voor één vervoer of voor een bepaalden tijd van die ver plichting ontheven worden door den leider van het vervoerbureau, of dezes gemachtigde, van wien de gemeente afhangt waar het voertuig thuishoort.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 4