DE GOUDBOER IN DE FLORA -VOETBAL- POSTMEESTER 21e Jaar, Nr 48 Prijs 0.50 fr. Vrijdag 21 Maart 1941 NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT VPER Uitgever DUMORTIER, 34. Boterstraat Tel. 500 Y P E R STAD YPER VLEESCHVERDEELINC Betaling Inkwartieringen WINTERHULP-TOON EEL Zondag 6 April 1941 Maandag 7 April 1941 WORDT OPGEVOERD CTFIINT WINTERHULP Naar een betere levensopvatting VRIENDENMATCH C. S. YPER B - HOUTHULST B HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor Belgiëéén jaar 25.00 fr. zes maanden 13.50 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 O De vleeschverdeeling zal plaats grijpen op Zaterdag 22 Maart, in de bovenzaal der Halle, vanaf 8 ure tot den totalen uitverkoop, met maxi mum van zes vleeschzegels per rantsoeneerings- kaart, mits voorlegging van de eenzelvigheids- en rantsoeneeringskaarten, dit voor de personen die nog geen drie afstempelingen bekomen heb ben. De personen die reeds drie afstempelingen be komen hebben mogen zich vanaf elf ure aan melden. Dinsdag morgen vanaf 8 ure zal in hetzelfde lokaal een honderdtal kilos vet uitverkocht wor den. (50 gr. per rantsoeneeringskaart tegen afle vering van 3 zegels Nr 5). Yper, den 19 Maart 1941. De Burgemeester, J. Vanderghote. Er wordt ter kennis gebracht, dat de vergoe dingen voor inkwartiering aan de belanghebben den zullen uitbetaald worden vanaf Dinsdag 25 Maart 1941. De betalingen zullen gedaan worden alleenlijk aan diegenen, die voorafgaandelijk en wel vóór den 20 Februari 1941, hun inkwartieringsbewij- zen hebben ingediend ten Stadhuize, Bureel 2 op de volgende dagen, telkens van 9 tot 12 u. 30. Dinsdag 25 Maartvoor de inwoners van wie de familienaam begint met A, B, C. Woensdag 26 MaartD E. Donderdag 27 MaartF tot en met L. Vrijdag 28 MaartM tot en met S. Zaterdag 29 MaartT tot en met Z. De Burgemeester, J. Vanderghote. De eigenaars of huurders van huizen bezet door de Duitsche Weermacht, worden dringend ver zocht, zonder uitstel hun Quartierzettelsten Stadhuize in te brengen op het bureel 2. De Burgemeester, J. Vanderghote. O Deuren te 14.30 uur Doek te 15.30 uur Deuren te 17.30 uur Doek te 18.30 uur Algemeen e leidingEm. GHISQUIÈRE Tooneelspel in 4 Bedrijven door Ch. BIRCH-PFEIFFER Regie M. J. DECONINCK. Prijzen der plaatsen 3 Frank 5 Frank en steunkaarten aan 10 frank. Kaarten op voorhand bij M. Osc. Werrebrouck, «Klein Stadhuis», Groote Markt, benedenzaal links. M. Henri Faes, De TrompetGroote Markt, benedenzaal rechts. Mevr. Weduwe Denvs. «Klein Yper», Dixmudestraat, balcon. Ook den Zaterdag 5 April, in den Stadsschouw burg. van 19 tot 20.30 uur, en den Zondag 6 April, van 11 tot 12.30 uur. Er is een levensbeschouwing, die schijnbaar godsdienstig, ongodsdienstig is. Het is de voor stelling onzer aarde als een verblijf van ellende, die niet ophoudt vóór den dood. Deze minachting voor het aardsche leyen heeft zich menigmaal uitgedrukt in christelijke ge schriften, zonder dat de schrijvers er zich reken schap van gaven, dat Christus, die de eischen van het zedelijke leven hier op aarde zoo duide lijk omschreven heeft, zulke sombere levensop vatting veroordeelt. Zij is bovendien gevaarlijk voor de maatschappij en elk harer leden in het bijzonder. Wie zijn omgeving met onverschillig heid aanziet, kan zijn dagelijksche plichten niet met den noodigen ernst vervullen. Ook kunst en wetenschap kunnen bij deze beschouwing niet tot haar recht komen. Noodlottigerwijze staan we met zulke gedachten voor een onvruchtbaar le ven. Laat ons op de eerste plaats het leven als een zegen beschouwen. De aarde is het tooneel van Gods werkzaamheid en de plaats, die de mensch erin neemt is 'een eereplaats. Het leven heeft een doel en dit doel moeten wij kennen en nastreven. Laat ons kalm en tevreden onzen opgeganen weg bewandelen en ons meteen afvragen wat we doen kunnen voor hen, die aan onze zijde mede gaan. Wat baat hier een onvruchtbaar peinzen over de toekomst ons beschoren. Ware het niet beter te streven naar een zelfvolmaking, die hand aan hand gaat met de ontwikkeling van anderen, waartoe men des te beter in staat is, naargelang men meer zich zeiven gevormd heeft. Onze ar beid heeft maar in zooverre beteekenis als het anderen mogelijk is daarvan te genieten. Een ge leerde, die de vrucht van zijn opsporingen voor zich alleen houdt, kan hierbij misschien veel eigen genot vinden, maar al zijn tobben brengt de samenleving geen sikkepit op. Al wat de aarde biedt, moet dienstbaar ge maakt worden tot aller edel genot en nut en daarbij behoort de ontwikkeling onzer krachten en de vorming van ons karakter, opdat anderen daardoor welvaren en beter worden. De arbeid is voor ons geen noodzakelijk kwaad: arbeid adelt en maakt gelukkig.. Hij is de fon tein, waaruit de levenslust stroomt. Wie zulks ondervonden en goed begrepen heeft, zal den he mel danken voor het groote voorrecht, dat hij hier beneden in dat beruchte tranendal leven en werken mag. Daar ligt dan ook het geluk. Door alle tijden heeft men zich bekommerd om den weg tot het geluk te ontdekken en vele menschen schijnen nog niet te weten, dat het niet buiten maar in ons te vinden is. Overgekend is het geschiede- nisje van den prins, die zich had laten wijsmaken, dat hij het geluk zou snappen als hij maar het hemd van een gelukkige in zijn macht zou krij gen. Niets liet hij onverlet. Hij doorreisde ver schillende landen en op zekeren dag meende hij werkelijk den sterveling te houden, in wien het geluk zijn woon gekozen had. Oordeel echter van zijn verbazing, toen hij vernam, dat zijn uitver korene zelfs geen hemd aan het lijf had Wij zoeken allen het geluk. We zouden echter verwonderd opkijken moest men ons een juiste bepaling afdwingen van hetgene juist door geluk moet verstaan worden, want eenieder houdt er een eigen zienswijze od na. Hoevelen worden er benijd om dien uiterlijken schijn van hun geluk De fortuin inderdaad lacht hun toe, men zou zeg gen,dat bij sommigen alles naar hartewensch gaat en dat zij zich geen genoegens ontzeggen. Wat zou men echter opzien, moest men weten hoe het niet alleen in hunne woonst maar ook in hun binnenste gelegen is. Meer dan eens zal men te weten komen, dat hun hart door onnoemelijke smarten wordt verscheurd en dat hun lijden des te heviger is, omdat zij de gelegenheid niet heb ben of te fier zijn om dit aan anderen mede te Ypersch Stadium, Augustijnenstraat Zondag 23 Maart 1941 OM 3 UUR Algemeene inkomprijs1 fr. 50. deelen. Hoe dikwijls hebben we zelf niet gedacht, als we in deze of gene onderneming zullen ge slaagd zijn, zullen we eens recht gelukkig zijn. Toen we dan slaagden, moesten we eens te meer ondervinden, dat onze gewaande voldaanheid maar een droom was. Gaan we nu integendeel op bezoek bij hen, die in schijn beroofd zijn van alle goederen der aar de, bij armen, zieken, gebrekkelijken, dan zullen we weldra ondervinden, dat velen van hen iets bezitten, een ware kracht, een bron van voldoe ning, kalmte en genezing, die ze dichter bij het geluk brengen dan de rijke met al zijn genietin gen. Het is waar, geluk en ongeluk volgen elkaar op en eerlijk gesproken, het geluk is van deze wereld niet, gelijk het volk in den mond heeft. Maar er bestaat een zienswijze van het leven, ge openbaard in zijn innerlijke gemoedsgesteltenis, die men goede luim heet en deze maakt, dat alle uren van ons bestaan een geestelijke waarde heb ben, die ons leven ten zeerste veraangenaamt. Die goede luim is een kracht, die ons moet bij blijven, zelfs wanneer de tegenspoed ons op de hielen zit. Wat kan toch die kwade gezindheid batgn, die algemeene mistevredenheid over alles wat ons overkomt De goede luim is een hoedanigheid, die niet al tijd naar waarde geschat wordt. Zij verwarmt en verjongt het hart. Zij laat zieh door geen oorlog, geen warmte of koude, geen wind of regen van haar stuk brengen. Op het lichaam heeft zij den heilzaamsten in vloed zij vergemakkelijkt de ademhaling, regelt den bloedsomloop, verbetert spijsvertering en voeding en voorkomt stoornissen. De goede luim vaagt de rimpels weg en ver lengt de jeugd. Het jeugdig hart, dat zij behoudt in een oud lichaam is beter dan het verdroogde en versteende hart in een jongeling. Blij zijn en goed gezind is een ware vreugde bron. Een goedgeluimd man doet de gezichten ophelderen in den kring, waar hij verschijnt r overal wordt hij gezocht en gogd ontvangen. Zijn invloed strekt soms verre en men is onbekwaam hem iets te weigeren. Ten opzichte der werkzaamheid, maakt de goede luim den mensch bekwamer tot den arbeid en met verminderden last, schenkt zij grootere opbrengst. Haar grootste weldaad is misschien wel, dat zij de ontevredenheid wegneemt, die het evenwicht vernietigt en het oordeel vervalscht. Van het hoogste belang is het voor allen en ieder in de huidige omstandigheden, zijn goede luim niet te verliezen of deze kleine deugd, ge lijk ze wel eens gencemd wordt, aan te werven. Dit is nu juist zoo lastig niet als sommigen denken. Het volstaat optimist te zijn, 't is te zeg gen, het leven van de goede zijde te beschouwen. Hoevelen winden zich op voor voorbije of zooge zegde rampen, die boven cnze hoofden dreigen en feitelijk nooit gebeuren. Waarom ons noode- loos bedroeven om voorvallen waaraan niets te veranderen is En hoe dikwijls deden wij niet beter de nietigheden, die ons terneerdrukken eenvoudig te misprijzen en onze verbeelding wat te temmen. We zruden ons leven heel wat een- voudieer en gemakkelijker kunnen maken als wij bet maar wilden. De wereld is schoon aan houdend en volstandig werk schenkt vrede aan den geest en gezondheid aan het lichaam. Zijn deze gedachten niet nieuw, zoo zijn ze ook niet buiten toon en ze blijven even nuttig als voor duizend jaren.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1