DE GOUDBOER
IN DE FLORA
-VOETBAL-
POSTMEESTER
21e Jaar, Nr 48
Prijs 0.50 fr.
Vrijdag 21 Maart 1941
NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD
VOOR HET ARRONDISSEMENT VPER
Uitgever
DUMORTIER, 34. Boterstraat
Tel. 500 Y P E R
STAD YPER
VLEESCHVERDEELINC
Betaling Inkwartieringen
WINTERHULP-TOON EEL
Zondag 6 April 1941
Maandag 7 April 1941
WORDT OPGEVOERD
CTFIINT WINTERHULP
Naar een betere levensopvatting
VRIENDENMATCH
C. S. YPER B - HOUTHULST B
HET YPERSCHE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Belgiëéén jaar 25.00 fr.
zes maanden 13.50 fr.
Men kan inschrijven
in alle Belgische Postkantoren
TARIEF van AANKONDIGINGEN
op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier
34, Boterstraat, Yper
Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220
O
De vleeschverdeeling zal plaats grijpen op
Zaterdag 22 Maart, in de bovenzaal der Halle,
vanaf 8 ure tot den totalen uitverkoop, met maxi
mum van zes vleeschzegels per rantsoeneerings-
kaart, mits voorlegging van de eenzelvigheids-
en rantsoeneeringskaarten, dit voor de personen
die nog geen drie afstempelingen bekomen heb
ben.
De personen die reeds drie afstempelingen be
komen hebben mogen zich vanaf elf ure aan
melden.
Dinsdag morgen vanaf 8 ure zal in hetzelfde
lokaal een honderdtal kilos vet uitverkocht wor
den. (50 gr. per rantsoeneeringskaart tegen afle
vering van 3 zegels Nr 5).
Yper, den 19 Maart 1941.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Er wordt ter kennis gebracht, dat de vergoe
dingen voor inkwartiering aan de belanghebben
den zullen uitbetaald worden vanaf Dinsdag 25
Maart 1941.
De betalingen zullen gedaan worden alleenlijk
aan diegenen, die voorafgaandelijk en wel vóór
den 20 Februari 1941, hun inkwartieringsbewij-
zen hebben ingediend ten Stadhuize, Bureel 2
op de volgende dagen, telkens van 9 tot 12 u. 30.
Dinsdag 25 Maartvoor de inwoners van wie
de familienaam begint met A, B, C.
Woensdag 26 MaartD E.
Donderdag 27 MaartF tot en met L.
Vrijdag 28 MaartM tot en met S.
Zaterdag 29 MaartT tot en met Z.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
De eigenaars of huurders van huizen bezet door
de Duitsche Weermacht, worden dringend ver
zocht, zonder uitstel hun Quartierzettelsten
Stadhuize in te brengen op het bureel 2.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
O
Deuren te 14.30 uur Doek te 15.30 uur
Deuren te 17.30 uur Doek te 18.30 uur
Algemeen e leidingEm. GHISQUIÈRE
Tooneelspel in 4 Bedrijven
door Ch. BIRCH-PFEIFFER
Regie M. J. DECONINCK.
Prijzen der plaatsen 3 Frank 5 Frank
en steunkaarten aan 10 frank.
Kaarten op voorhand bij M. Osc. Werrebrouck,
«Klein Stadhuis», Groote Markt, benedenzaal
links. M. Henri Faes, De TrompetGroote
Markt, benedenzaal rechts. Mevr. Weduwe
Denvs. «Klein Yper», Dixmudestraat, balcon.
Ook den Zaterdag 5 April, in den Stadsschouw
burg. van 19 tot 20.30 uur, en den Zondag 6 April,
van 11 tot 12.30 uur.
Er is een levensbeschouwing, die schijnbaar
godsdienstig, ongodsdienstig is. Het is de voor
stelling onzer aarde als een verblijf van ellende,
die niet ophoudt vóór den dood.
Deze minachting voor het aardsche leyen heeft
zich menigmaal uitgedrukt in christelijke ge
schriften, zonder dat de schrijvers er zich reken
schap van gaven, dat Christus, die de eischen
van het zedelijke leven hier op aarde zoo duide
lijk omschreven heeft, zulke sombere levensop
vatting veroordeelt. Zij is bovendien gevaarlijk
voor de maatschappij en elk harer leden in het
bijzonder. Wie zijn omgeving met onverschillig
heid aanziet, kan zijn dagelijksche plichten niet
met den noodigen ernst vervullen. Ook kunst en
wetenschap kunnen bij deze beschouwing niet
tot haar recht komen. Noodlottigerwijze staan we
met zulke gedachten voor een onvruchtbaar le
ven.
Laat ons op de eerste plaats het leven als een
zegen beschouwen. De aarde is het tooneel van
Gods werkzaamheid en de plaats, die de mensch
erin neemt is 'een eereplaats. Het leven heeft een
doel en dit doel moeten wij kennen en nastreven.
Laat ons kalm en tevreden onzen opgeganen
weg bewandelen en ons meteen afvragen wat we
doen kunnen voor hen, die aan onze zijde mede
gaan. Wat baat hier een onvruchtbaar peinzen
over de toekomst ons beschoren. Ware het niet
beter te streven naar een zelfvolmaking, die hand
aan hand gaat met de ontwikkeling van anderen,
waartoe men des te beter in staat is, naargelang
men meer zich zeiven gevormd heeft. Onze ar
beid heeft maar in zooverre beteekenis als het
anderen mogelijk is daarvan te genieten. Een ge
leerde, die de vrucht van zijn opsporingen voor
zich alleen houdt, kan hierbij misschien veel
eigen genot vinden, maar al zijn tobben brengt
de samenleving geen sikkepit op.
Al wat de aarde biedt, moet dienstbaar ge
maakt worden tot aller edel genot en nut en
daarbij behoort de ontwikkeling onzer krachten
en de vorming van ons karakter, opdat anderen
daardoor welvaren en beter worden.
De arbeid is voor ons geen noodzakelijk kwaad:
arbeid adelt en maakt gelukkig.. Hij is de fon
tein, waaruit de levenslust stroomt. Wie zulks
ondervonden en goed begrepen heeft, zal den he
mel danken voor het groote voorrecht, dat hij
hier beneden in dat beruchte tranendal leven en
werken mag.
Daar ligt dan ook het geluk. Door alle tijden
heeft men zich bekommerd om den weg tot het
geluk te ontdekken en vele menschen schijnen
nog niet te weten, dat het niet buiten maar in
ons te vinden is. Overgekend is het geschiede-
nisje van den prins, die zich had laten wijsmaken,
dat hij het geluk zou snappen als hij maar het
hemd van een gelukkige in zijn macht zou krij
gen. Niets liet hij onverlet. Hij doorreisde ver
schillende landen en op zekeren dag meende hij
werkelijk den sterveling te houden, in wien het
geluk zijn woon gekozen had. Oordeel echter van
zijn verbazing, toen hij vernam, dat zijn uitver
korene zelfs geen hemd aan het lijf had
Wij zoeken allen het geluk. We zouden echter
verwonderd opkijken moest men ons een juiste
bepaling afdwingen van hetgene juist door geluk
moet verstaan worden, want eenieder houdt er
een eigen zienswijze od na. Hoevelen worden er
benijd om dien uiterlijken schijn van hun geluk
De fortuin inderdaad lacht hun toe, men zou zeg
gen,dat bij sommigen alles naar hartewensch gaat
en dat zij zich geen genoegens ontzeggen. Wat
zou men echter opzien, moest men weten hoe het
niet alleen in hunne woonst maar ook in hun
binnenste gelegen is. Meer dan eens zal men te
weten komen, dat hun hart door onnoemelijke
smarten wordt verscheurd en dat hun lijden des
te heviger is, omdat zij de gelegenheid niet heb
ben of te fier zijn om dit aan anderen mede te
Ypersch Stadium, Augustijnenstraat
Zondag 23 Maart 1941
OM 3 UUR
Algemeene inkomprijs1 fr. 50.
deelen. Hoe dikwijls hebben we zelf niet gedacht,
als we in deze of gene onderneming zullen ge
slaagd zijn, zullen we eens recht gelukkig zijn.
Toen we dan slaagden, moesten we eens te meer
ondervinden, dat onze gewaande voldaanheid
maar een droom was.
Gaan we nu integendeel op bezoek bij hen, die
in schijn beroofd zijn van alle goederen der aar
de, bij armen, zieken, gebrekkelijken, dan zullen
we weldra ondervinden, dat velen van hen iets
bezitten, een ware kracht, een bron van voldoe
ning, kalmte en genezing, die ze dichter bij het
geluk brengen dan de rijke met al zijn genietin
gen. Het is waar, geluk en ongeluk volgen elkaar
op en eerlijk gesproken, het geluk is van deze
wereld niet, gelijk het volk in den mond heeft.
Maar er bestaat een zienswijze van het leven, ge
openbaard in zijn innerlijke gemoedsgesteltenis,
die men goede luim heet en deze maakt, dat alle
uren van ons bestaan een geestelijke waarde heb
ben, die ons leven ten zeerste veraangenaamt.
Die goede luim is een kracht, die ons moet bij
blijven, zelfs wanneer de tegenspoed ons op de
hielen zit. Wat kan toch die kwade gezindheid
batgn, die algemeene mistevredenheid over alles
wat ons overkomt
De goede luim is een hoedanigheid, die niet al
tijd naar waarde geschat wordt.
Zij verwarmt en verjongt het hart. Zij laat zieh
door geen oorlog, geen warmte of koude, geen
wind of regen van haar stuk brengen.
Op het lichaam heeft zij den heilzaamsten in
vloed zij vergemakkelijkt de ademhaling, regelt
den bloedsomloop, verbetert spijsvertering en
voeding en voorkomt stoornissen.
De goede luim vaagt de rimpels weg en ver
lengt de jeugd. Het jeugdig hart, dat zij behoudt
in een oud lichaam is beter dan het verdroogde
en versteende hart in een jongeling.
Blij zijn en goed gezind is een ware vreugde
bron. Een goedgeluimd man doet de gezichten
ophelderen in den kring, waar hij verschijnt r
overal wordt hij gezocht en gogd ontvangen. Zijn
invloed strekt soms verre en men is onbekwaam
hem iets te weigeren.
Ten opzichte der werkzaamheid, maakt de
goede luim den mensch bekwamer tot den arbeid
en met verminderden last, schenkt zij grootere
opbrengst. Haar grootste weldaad is misschien
wel, dat zij de ontevredenheid wegneemt, die het
evenwicht vernietigt en het oordeel vervalscht.
Van het hoogste belang is het voor allen en
ieder in de huidige omstandigheden, zijn goede
luim niet te verliezen of deze kleine deugd, ge
lijk ze wel eens gencemd wordt, aan te werven.
Dit is nu juist zoo lastig niet als sommigen
denken. Het volstaat optimist te zijn, 't is te zeg
gen, het leven van de goede zijde te beschouwen.
Hoevelen winden zich op voor voorbije of zooge
zegde rampen, die boven cnze hoofden dreigen
en feitelijk nooit gebeuren. Waarom ons noode-
loos bedroeven om voorvallen waaraan niets te
veranderen is En hoe dikwijls deden wij niet
beter de nietigheden, die ons terneerdrukken
eenvoudig te misprijzen en onze verbeelding wat
te temmen. We zruden ons leven heel wat een-
voudieer en gemakkelijker kunnen maken als
wij bet maar wilden. De wereld is schoon aan
houdend en volstandig werk schenkt vrede aan
den geest en gezondheid aan het lichaam. Zijn
deze gedachten niet nieuw, zoo zijn ze ook niet
buiten toon en ze blijven even nuttig als voor
duizend jaren.