-VOETBAL- 22e jaar, Nr 24 Prijs 0.75 fr. Vrijdag 3 October 1941 NIEUWS NOTARIEEL - AANKONDIGINGSWEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT YPER Uitgever DUMORTIER, 34, Boterstraat Tel. 500 YPER STAD YPER BEVOORRADINCSDIENST OM ZIJN DOEL TE BEREIKEN MANIER VAN HANDELEN WINTERHULP - COLLECTE Op Zondag 5 October 1941 TEEKEN- EN NIJVERHEIDSSCHOOL Kampioenschap der Beginnende Clubs WESTLAND Op Zondag 5 October 1941 White Star A S. K. Elverdinge HET YPERSCHE ABONNEMENTSPRIJS Voor België één jaar36.00 fr. zes maanden18.00 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische Postkantoren TARIEF van AANKONDIGINGEN op aanvraag aan de Drukkerij Dumortier 34, Boterstraat, Yper Tel. 500 Postch. 46.173 - H. R. Yper 220 O EIERKAARTEN Begin October zal overgegaan worden tot- de uitreiking van eierkaarten aan de volgende recht hebbende personen 1) Kinderen van 1 a 3 jaar (dus niet van 0 a 1 jaar) 2) Zwangere en bevallen vrouwen, vanaf de 4C maand zwangerschap tot twee maanden na de bevalling. Om het opmaken der eierkaarten te vergemak kelijken, worden de rechthebbende personen ver. zochf hunne melkkaart in te dienen ten bureele van den Bevoorradingsdienst, Boterstraat, nr 13, op Maandag 6 October a. s. De verdeeling der eieren zal wekelijks geschie den door tusschenkomst van het Nationaal Werk voor Kinderwelzijn, St-Jacobstraat, alhier. INSCHRIJVING SUIKER, MARGARINE, BOTER, enz. Verandering van kleinhandelaar De personen, die voor de aan inschrijving on derworpen producten van kleinhandelaar wen- schen te veranderen, moeten zich persoonlijk aanbieden om de verandering te laten aanbren gen. Het is dus verboden den winkelier met de ver andering te gelasten, daar deze handelwijze vaak aanleiding geeft tot betwistingen. De maandelijksche collecte voor de werking vaat Winterhulp zal plaats hebben op den eer sten Zondag van de maand, hetzij Zondag 5 Oc tober. Deze geldinzameling die als 't ware de eerste is vóór den aanvang van het winterseizoen, zal ge houden worden door de leden van het PERSO NEEL VAN WINTERHULP, door de leden van het ROODE KRUIS en van het VLAAMSCHE KRUIS. Wie het hart op de rechte plaats draagt, zal in deze moeilijke tijden niet willen achterstaan bij het verleenen van zijn milden steun. Winterhulp rekent op al de Ieperlingen die steeds getoond hebben met het lot van hun minder begoede me deburgers te zijn bekommerd. o HEROPENING Maandag 6 October 1941. INSCHRIJVING: Zondag 5 October 1941, van 10 tot .12 uur. KOSTELOOZE LESSEN in Teeken-, Bouw- en Beeldhouwkunde, Schilderkunst, Mekaniek tee kenen, toegepast op de Nijverheid, Electrotech- niek, enz. ALLE DAGEN de weekdagen van 18 tot 20 uur uitgezonderd den Zaterdag. De Zondagen van 8.30 tot 10.30 uur. Het Bestuur. K. B. V. B. 1941-1942 te 2 uur op het Ypersch Stadium, Augustijnenstraat Inkom2 fr Tribuun 1 fr. opleg, kinderen: 1 fr. Wij hebben het besluit genomen ons leven te doen bestaan in toewijding. Hoe zullen wij dat aanvatten Als wij ter schole gaan bij de plant, zullen wij terstond het antwoord vinden. Wat zien wij van de zaadkorrel, vóór zij zich aan de oogen der wereld als plant vertoont Zij vertoeft in de aarde en bereidt zich daar in strenge afzondering voor tot de taak, die haar te wachten staat. Dat is nu juist voor de onkundigen geen ideaal, want ze meenen, dat hij, die aanstonds gereed is, hooger staat dan wie behoefte heeft aan voorbe reiding. Zij, die aanstonds gereed zijn, bereiken mis schien iets, doch zeker het grootste en hoogste niet, waarom het gaat. Elk talent moet zich eerst in de stilte vormen, gelijk de plant in de aarde. De hooggrijpende mensch zoekt de afzondering, de eenzaamheid en de stilte om zijn arbeid van voorbereiding te kunnen voltrekken. Welbewust zoekt hij deze afzonderinghij maakt zich ruimte in den vroegen morgen, in den avond, en als het niet anders kan, in den nacht. Want zijn talrijke bezigheden gunnen hem wei nig tijd. Hij zoekt alleen te zijn gelijk de zaadkor rel in de aarde. Naar het voorbeeld van den hooggrijpenden mensch mag geen woord of daad van ons naar buiten zonder in de stilte te zijn gereed gemaakt. Eene jeugd van arbeid in de stilte moet een loop baan, wil zij vruchtbaar zijn, voorafgaan. Zoo is het vóór ons geweest, zoo zal het ook na ons zijn. Zij, die het beter wilden weten, hebben dat ge boet met hun ondergang, al waren zij met den besten aanleg toegerust. Wie aandachtig wil toe kijken in de wereld der kunsten en wetenschap pen, is daarvan ras overtuigd. Hoevelen verwaar loosden te doen wat de zaadkorrel onbewust doet den tijd te nemen tot voorbereiding Geleerden, daglooners, kunstenaars, onderwij zers, geneesheeren, huisvaders hebben maar al te dikwijls ondervonden, dat daling volgt op on voorbereid handelen. Degenen onder hen, die leefden bij improvisatie teekenden hun eigen doodvonnis. Maar het zaadkorreltje sterft in den eenzamen grond en uit zijn dood verrijst de levende halm. Het is een mensch niet genoeg voor een eer lijk en geachtman door te gaan. Wij vragen ons af of die man een ideaal heeft. Dat ideaal eischt iets meer dan de gehoorzaamheid aan de eischen van de algemeen gangbare denkbeelden van zedelijkheid, gelijk de wereld deze opvat. Het ideaal vraagt, dat er iets in ons sterve, en nog wel door geen natuurlijken maar door een gewelddadigen dood. Veel kan er immers sterven in een mensch door verzadiging, door oververzadiging of door ouder dom. Dat gebeurt bij menschen, die er meer dan genoeg van hebben en door overgenot blasé zijn geworden. Doch niet uit zulken dood kan het ideale leven ontspringen. Bij ons moet bewust geschieden, wat bij de plant onbewust geschiedt. In de plant nemen wij daarenboven iets zeer opmerkelijks waar de zelfbeweging. Niemand stuurt haar leven zij beweegt zich zelf. Zij doet het, zich ontwikkelend van binnen naar buiten. Ze geeft zich, zooals ze is. Haar eigen wezen on wankelbaar getrouw, is ze wat ze wezen moet en ontwikkelt zich, waartoe ze zich moet ont wikkelen Omkleeden wij deze zelfbeweging met bewust heid, zoo vinden wij de zeldzame eigenschap der zelfstandigheid, die in feite behoort tot het men- schelijk ideaal. Hoevele machten en invloeden van buiten be- eerschen den mensch Draait hij niet bij alle winden De meesten worden gedreven door menschen- vrees, eerzucht of ijdelheid. Geef mij twee zakken, zegt Hamerling, den een ledig en den ander met goud. Voor uw goud breng ik u van den een zijn eer, van den tweede zijn gezondheid, van den derde zijn toekomst, van den vierde zijn kind. Nevens deze invloeden staat de overlevering, waaraan zich niemand kan onttrekken dan bij uitzondering. We maken ons zelf wijs, dat we gelooven, spreken en handelen dan als we inder daad slechts zonder nadenken de overlevering volgen. Vrij zijn, in de hooge beteekenis van het woord, is nu juist los te zijn van die menschenvrees, van het verlangen naar eer en voordeel, van de macht der overlevering. Vooral wat het zich vrij maken van deze laatste betreft, wijzen wij erop, dat vol komen vrijheid gelijk is aan volkomen verant woordelijkheid. Bij de voeding der plant gebeurt iets zeer won derlijks. Let maar eens op die roos en die lelie daar bij elkander in uw tuin. Beiden voeden zich met water, aarde en lucht, maar de eene zet dat voedsel om in rozen terwijl de andere met dat zelfde voedsel lelies vormt. De plant zet dus het ontvangen voedsel in haar eigen wezen om. Een mensch kan daarvan niet alleen den zin verstaan, maar ook de plant daarin met bewust heid volgen Wat is in den uitgebreidsten zin het voedsel waarvan we leven Ons lot, ons gansche lotZalig wie, gelijk de roos water, aarde en lucht dwingen kan zich om te zetten in rozeblad en rozeknop voor de ont wikkeling van zijn eigen hoogste wezen. Dit kan, al valt het moeilijk Doch zet geen ongeloof tegen rouw, of ge wordt door dien rouw verpletterd. Wie haat zet tegen haat, verliest zijn pleit. Wie toorn zet tegen toorn, verliest zijn pleit. Wie verbittering zet tegen armoede, verliest zijn pleit. Wie wrok zet tegen smart, verliest zijn pleit. Doch wie zijn lot weèt te onderwerpen aan de ontwikkeling van zijn wezen, bezit karakteradel. Deze uit zich in arbeid, en liefde overwint den haat Deze uit zich in zachtheid, en zachtheid ont wapent den toorn. Deze uit zich in stil-zijn, en stil-zijn zalft de smart. Karakteradel gaat in het lijden van anderen in, en daardoor druppelt balsem op eigen harte- wonden. Wie het lot aan zichzelf kan onderwerpen en dat leert men in de school van strijd en lijden, dien heeft het ideaal op het. brandende voorhoofd gezoend. Maar ook elke plant draagt vruchten. En gij, o menschIs het geen schande mensch te heeten en r.iets in de wereld te verrichten? De plant brengt vruchten voort uit zichzelf. Slechts aan een kerstboom worden vruchten opgehangen. Wie niets doet dan leven van zijns vaders kapi taal, een kunstenaar, die niets oorspronkelijks voortbrengt, ze dragen als de kerstboom. Iedere plant brengt vruchten voort naar haren aard. Is dat ook niet het ideaal, vrucht voort te brengen uit eigen wezen, geen andere dan die men voortbrengen kan Voeg er nogmaals de be wustheid bij en gij neemt bij de plant de hoogste wijsheid waarze kent zich zelf. Merk ten slotte hoe alle deelen van de plant wortels, stengel, takken, bloemen, bladeren en vruchten bij elkander behooren en bewonder hoe ze met elkander in harmonie staan Hare bewon derenswaardige eenheid zal u dan niet ontgaan. Eenheid is de hoogste eisch der kunst. SCHILLER mocht ons wel zeggen, dat de plant ons leeren kan, wat het grootste en hoogste is, want dat is eenheid.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1941 | | pagina 1